eitaa logo
🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷
8.8هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
4هزار ویدیو
181 فایل
✅کانال 🇮🇷 تبلیغات 🇮🇷 👇 @tablii 🔸کانال 🇮🇷 خبر 🇮🇷 👇 @khabaarr 🔸کانال 🇮🇷 خبر فوری 🇮🇷 👇 @khabar_foriii 🔸 کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇 @tahzib_akhlagh 🔸کانال 🇮🇷 لطیفه حلال 🇮🇷 👇 @latifehalal 🔸کانال 🇮🇷 کشکول 🇮🇷👇 @kashkooool
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله مجتهدی ره : کسانی که ازدواجشان را به تاخیر می اندازند با وجود اینکه به تمکن مالی رسیده اند. 🔹مردی که خود را شبیه زنان می کند در حالی که خداوند او را مرد آفریده است و و زنی که خود را شبیه مردان می کند درحالی که خداوند او را زن آفریده است. 🔸فریب دادن و تمسخر مردم (مثلا) به مسلمانی گوید: بیا چیزی به تو بدهم، و چون آمد می گوید: گردن کلفت برو دنبال کار و کار کن ! (یا) به نابینایی گوید، مواظب باش به فلان حیوان برخورد نکنی در حالی که مقابل او چیزی نیست (یا) اگر کسی سراغ خانه ای از او می گیرد ،(عمدا) آدرس اشتباهی می دهد. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
آیت الله مجتهدی تهرانے ره: قدیم همه ی مردم صورت نورانی ای داشتند چون نماز شبشان قضا نمی‌شد. الان همه صورتها کدره چون نماز اول وقتشون ترک شده چه برسه نماز شب!! کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد تحریری: به معنای است ⬅️ كه فضايلی بی‏ شمار دارد و ممكن است فضيلتش به اين سبب باشد كه يكی از راه‏ های از خلقت انسان (قرب الهی) است، ☝️و گرنه بيان و سخن گفتن يكی از نعمت‏ های والای خدای مهربان است كه پس از وصف خداوند به رحمانيت و تعليم قرآن و خلقت انسان «علّمه البيان» ذكر شده است. خداوند او را ازبين موجودات چنان آفريده كه بتواند نيازهای درونی‏ اش را ابراز كرده و در مقام تفهيم و تفهّم حقايق عالم باشد، 🖤لذا از امام سجاد علیه السلام از برتری و بر يكديگر سؤال شد، حضرت فرمود: 💫 «برای هر يک، آفت‏ هايی است كه اگر از آن‏ ها سالم بماند، برتر از است. عرض شد: ای فرزند رسول خدا! اين امر چگونه است؟ فرمود: چون 👇 ⬛️ 1⃣ خداوند عزّوجلّ انبيا و اوصيا را به مبعوث نكرد بلکه به مبعوث كرد، ⬛️ 2⃣ و كسی به واسطه ی سكوت مستحقّ بهشت و مستوجب ولايت خداوند نگرديد و به واسطه ی از آتش محفوظ نگرديد. همۀ اين‏ها با سخن گفتن است؛ من ماه را با خورشيد مساوی نمی‏‌دانم. ⬛️ 3⃣ تو فضيلت سكوت را با كلام توصیف می‏کنی، نه این‏که فضيلت كلام را با توصیف کنی. ❗️☝️ ولی چون ▪️نوعاً انسان‏ ها از طريق به خطرهایی گرفتار می‏‌شوند ▪️و و رذايل فراوانی از زبان صادر می‏‌شود؛ 👈به دستور داده شده است» کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد تحریری: يكى از تمايلات طبيعى نفس، بی‌حد ومرز است. 🖤امام علی علیه السلام می‌فرمايد: 💫 « اَلأمَلُ لا غَايَةَ لَهُ » آرزو نهايتى ندارد. اگر انسان آن را رها كند و برایش تعیین نکند همواره سرگرمش می‌شود 🖤و نتيجه اش فرمايش امام علی علیه السلام می‌شود: 💫 « اَلأمَلُ يُنسِى اْلأجَلَ » آرزومندى، [انسان را] به فراموشى مرگ می‌كشاند. گاهى به آنچه آرزو کرده است نمی‌رسد، اما دل‌خوش به همين است، با اين‌كه به حسرتِ نرسيدن به آرزويش دچار می‌شود، 🖤چنان‌كه امام علی علیه السلام می‌فرمايد: 💫«آرزو عقل را از بين می‌برد و وعده را تكذيب می‌كند و بر غفلت ترغيب مى‏‌نماید و موجب حسرت می‌شود» کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد تحریری: انسان نياز های گوناگونی دارد كه همه را نمی‏‌تواند به‏ تنهايی برآورده كند ❗️ولی برخی كارها به‏‏ گونه‏ ای است كه از شخص خودش است👇 مانند تهیه ی وسايل روزانه ی خويش يا كسانی كه تحت تكفل دارد. انسان اساساً انجام اين امور شخصی را برای خود و می‏‌داند ⬅️ لذا اوليای دين برای دستور داده‏ اند اين قبيل كارها را خود شخص انجام دهد. 🖤 رسول خدا می‏‌فرمايد: «مرا به تعجب وا می‏‌دارد شخصی كه چيزی گوارا برای خانواده‏ اش را، با دستش حمل كند تا را از خودش دور سازد» 🖤هم‏چنین: «كسی كه گوسفندش را بدوشد و پيراهنش را وصله زند (پارگی آن را بدوزد) و نعلين (كفش) خود را بدوزد و با خادمش غذا بخورد و از بازار جنس حمل كند، به‏ تحقيق، از مبرّا شده است» کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد تحریری: نكته ی ديگر درباره ی آرزوهاى طولانى 👈 اين است كه «انسان خصوصيات دنيا را فراموش می‌كند» ⬛️ 1⃣ چون در هر زمان، و عالم فرق می‌كند ⬛️ 2⃣ و همواره در است ⬛️ 3⃣و كسى كه سرگرم آرزوهاى خويش است همواره به امورى كه به ذهنش می‌آيد از دریچه ی اسباب و مسببات عادى می‌نگرد ⬛️ 4⃣ و براى آن‌ها ‌می‌ریزد ⬛️ 5⃣ و از يا پيش‏‌بينى‌ نشده غافل‏ می‌شود ⬛️ 6⃣ و آن‌ها را به ‏حساب نمی‌آورد كه شايد گاهى از آن راه‏ ها به‏ خواسته‏ هايش برسد 🖤 چنان‏كه امام صادق‏ علیه السلام می‌فرمايد: 💫 «كَمْ مِنْ نِعْمَةٍ لِلّٰهِ عَلَى عَبْدِهِ فِى غَيْرِ أمَلِهِ وَ كَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ أمَلاً الْخِيَارُ فِى غَيْرِه» چه بسیار نعمت‏ هاى خدا بر بنده‏ اش سرازير می‌شود كه بدون آرزو به او می‌رسد، و چه بسیار افرادى كه به چيزى آرزو دارند و خير در غير آن است. ⏪ مثلاً ممكن است به ارثيه‏ يا مال ‏_بينی_نشده برسد و آن‌گاه برنامه‏ ريزی هايى كه كرده است به كار نمی‌آيد و می‌بيند چقدر زحمت كشيده است و چه‌بسا آن مال، نيازهايش را تأمين كند. 👌پس با توجه به اين مطالب 👤☝️ انسان بايد آرزوهايش را : 1⃣ با شرايط نزديک خودش 2⃣و بسنجد ✓ که اين، و از راهى است كه خدا آن را دوست دارد.✓ ⏪بنابراين يكى از تمايلات طبيعى نفس، آرزومندى بی‌حد و مرز است. 🖤 امام على علیه السلام می‌فرمايد: 💫«اَلأمَلُ لا غَايَةَ لَهُ» آرزو نهايتى ندارد. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد تحریری: بايد با دقت در حالات خويش به نفس خود پيدا كنيم كه 🔸 اولاً: وجودى نيازمند حق‏ تعالى داريم و او ما را براى هدفى والا آفريده است؛ 🔸 ثانياً: براى رسيدن به هدف عالى وجود، ابزارى مهيا نموده و وسايل برآورده‌شدن نيازها را نيز آفريده است؛ 🔸 ثالثاً: راه صحيح و دقيقى براى رفع صحيح نيازها ارائه کرده است (كه ما را به هدف مطلوب برساند؛ یعنی از طريق انبيا و اوليا علیه السلام )؛ 🔸 رابعاً: انسان با شرايط خاصى به برآوردن نيازهايش می‌رسد و تمام آن‌ها نيز تحت اراده‌اش نيست. 👌 بنابراين بايد خود را بشناسيم تا بدانيم اميال طبيعى‌مان چگونه است و فريبشان را نخوريم و آن‌ها را درست كنيم. ◼️شایان ذکر است اميال و خصوصيات ديگر در ما با امانت گذارده شده است تا معلوم شود از آن‌ها چگونه حفاظت می‌كنيم. ◼️ را نیز خدا نزد ما امانت قرار داده است. 🖤امام على علیه السلام دراين‌خصوص می‌فرمايد: 💫« اَلْاَمَلُ رَفيقٌ مُونِسٌ » رفيقى انس‏ آور است. ازاين‏ رو باید دقت داشت 👇 با توجه به مطالب فوق ☝️این میل را در جایگاه اصلی و حقیقی‌اش قرار داد ⁉️ ⏪❗️و آن و رسیدن به است که 1⃣با علیه السلام 2⃣و به‌کار بستن در شئون گوناگون زندگی تحقق می‌یابد، 🌱و دراین‌صورت است که ی رسیدن به امور دنیایی نیز شکل صحیح به خود می‌گیرد و به اندازه ی واقع می‌شود، چنان‌که اولیای الهی در مناجات‌ها و دعاهایشان جایگاه ی انسان را خداوند و کمالات او اظهار می‌کنند، 🖤امام سجاد علیه السلام به خداوند عرض می‌کند: 💫« یا مَنْ إذا أمَّلَ ما عِندَهُ بَلَّغَهُ مُناهُ» ای کسی که وقتی بنده‌اش به او بندد، او را به آن می‌رساند. 🖤و نیز: 💫« وَ وَصلَك مُنیٰ نَفسی » و رسیدن به تو ی جان من است. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸زمانی که کسی جان کندن برایش سخت شد او را ببرید به .... 🔹استاد تحریری کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد تحریری: خداوند، كيميايى است كه 👈 مس وجود انسان را زر مى گرداند 👈 و عميق و چشمگيرى در ، ، و انسان برجاى مى گذارد 🖤تا آن جا كه قرآن كريم از اين تحوّل شگرف، به « » تعبير كرده و فرموده است: 💫« مَنْ عَمِلَ صَــلِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَیَوةً طَيِّبَةً » هر كس ـ از مرد يا زن ـ كار شايسته كند و مؤمن باشد، قطعا او را با زندگى پاكيزه اى، حياتِ [حقيقى] بخشيم. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
با دست خوردن غذا.mp3
2.36M
🔸بادست‌غذاخوردن 🔹آیت الله مجتهدی ره کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 این همچون نمک که در آب حل می‌شود را در دل آب می‌کند 🔹استاد تحریری کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد تحریری: گاه كسى نابود می شود و خودش می فهمد استحقاقش را دارد و با آن مرتبه‏ اى كه براى خودش تصور كرده است مواجه نمی شود. ⏪گاهى هم شخصی در جامعه می شود و می پذيرد كه در معاملاتش افراط يا تفريط كرده است و درصدد برمی آيد و ديگران نيز با او نیکو برخورد می كنند، به‌گونه‏ اى كه آبرويش نرود ⏪⏪ اما گاه شخصى نه‌تنها می شود، بلكه او را دستگیر می‌کنند و در كوچه و بازار می گردانند اين، حالتِ است كه نابودی‌اش بيشتر است ⚫️ مواجهه با اين حالت، بسیار ناگوار و تحملش است. ⬅️بنابراین خداوند در مورد چنين انسان‏ هايى می‌فرمايد: 💫«كَلَّا لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ * نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ» چنان نيست [كه تكذيب‏ كننده حق خيال می‌كند]. اگر دست از كار خود برندارد، ناصيه‏ اش (موى جلوی سرش) را می‌گیریم [و به سوى عذاب می‌كشانيم]. همان ناصيۀ دروغ‌گوى خطاكار. 📌معنايش اين است كه ❌گمان نکنید را رها می‌كنيم ❗️بلکه در هر دو عالم به هاى خواركننده مبتلایش می‌نماییم. 👈البته گرفتارى آن عالم بيشتر است، ❓ ❗️زيرا اسباب ظاهرى قطع می‌شود و دست انسان از هر چيزى كوتاه می‌گردد. ◾️اگر موى پيشانى كه جلوى بدن است تحت تسلط كسى قرار گيرد، آن مرد كامل شده است و همه اعضا و جوارحش نیز دنبال او رفته‏ اند. ⬅️ بنابراین در برابر تسلیم کامل می‌شود که هلاكتی بالاتر از اين نیست. 👌 پس در اين قسمت دعا به خداوند عرض می‌كنيم: اين نفس، مرا نزد تو از خوارترين هلاک‏ شوندگان قرار می‌دهد. ⚫️برخورد هاى خواركننده، گاهى از عقوبت ناشى از گناهان🔥 بيشتر است تا جایی که خداوند اين تعبير را برایش به کار می‌برد: 💫«قَالَ اخْسَؤُوا فِيهَا وَلَا تُكَلِّمُونِ» گوید: ساكت شوید در جهنم و با من اصلاً سخن نگویید. 👈اين برخورد در حالى است كه او در جهنم می كشد،❓ ❗️چون 1⃣ در دنيا حالت زياد بود، 2⃣ در برابر حق و اهل حق می ايستاد، 3⃣ انبيا را مسخره می‌كرد، 4⃣ در جهت نابودى معارف و اهداف عاليه‏ شان قدم برمی‌داشت 5⃣و به نظر خودش می‌خواست اين موجودات شريف را به ذلت كشاند. 🚫به چنين انسان‏ هايى آن‏گونه خطاب می‌شود. از اين‌ رو در ادامه مناجات، حالت ديگرى از نفس بيان می‌شود تا انسان بدان توجه کند.... کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد تحریری: داشتن ⬅️ (کشش روحی به بودن و استفادۀ از اشیا برای بقای خود) از لوازم وجود انسان در عالم است كه خداى متعال در نفس انسان قرار داده ☑️و اصلش مذموم نيست. 👈🏻 اگر اين مندى در وجود انسان نباشد❓ ❗️هيچ‌ يک از فعاليت هاى دنيايى سامان نمی‌گيرد و روى زمين می‌ماند ◼️چنان‌كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمايد: 💫«آرزو براى امتم رحمت است و اگر آرزو نبود، مادرى فرزندش را شير نمی‌داد و كسى درختى نمی‌كاشت». ◼️هم‌چنین روايت است: ▪️💫 حضرت عيسى علیه السلام نشسته بود و می‌نگریست به پيرمردى که با بيل زمين را شخم می‌زد. ▪️به خداى متعال عرض کرد اين را از جانش بگير [تا ببينم چه می‌شود! خداى متعال تصرفى كرد و از جان پيرمرد كنده شد]. ▪️او هم بيل را به طرفى انداخت و دراز كشيد. ▪️سپس حضرت عيسى علیه السلام دوباره به خداى متعال عرض کرد خدايا مندى را به او برگردان؛ ▪️متوجه شد. ▪️پيرمرد برخاست و شاداب، بيل را گرفت، زمين را شخم زد و راه‏ هاى آبیاری درخت‏ ها و بوته‏ ها را درست كرد. 👤 برای زندگی در دنیا به فعاليت هايى نیاز دارد که براى هر كس بايد به اندازه‌ی توان جسمى و فكری‌اش باشد. 👤 براى انجام‌ دادن فعاليت هايش بايد به اندازه‌ی و برنامه ريزى كند. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد تحریری: اگر فراگيرى همراه با نباشد 👈اهدافش آن گونه می‌شود كه امام باقر عليه‏ السّلام می‌فرمايد: 👇 💫«كسى كه را بخواهد تا به وسيله‏ ى آن با عالمان مباهات كند يا با سفيهان و نادانان مراء و بحث كند، يا توجه مردم را به خود جلب كند، نشمينگاه او از آتش می‌شود؛ زيرا جز براى اهلش، .» انسان در مقام ، به طور طبيعى 🔍🖤 مورد مردم يا عالمان ديگر يا حاكمان و يا ثروتمندان قرار می‌گيرد ⬅️از اين جهت طالبان علوم به ويژه بايد مواظب انگيزه‏ هاى خود باشند و به انگيزه‏ هاى: 🚫نفسانى 🚫يا دنيايى كه همواره به صورت ‏ هاى نفسانى در نفس جلوه‏ گرى می‌كند 👈 و به آثار اين انگيزه‏ هاى غير انسانى و الهى توجه داشته باشند ☝️كه در حركت‏ ها و اعمال‏شان ظاهر نشود. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد تحریری: طالب با 1⃣ تفحّص 2⃣ تتبّع 3⃣ و در تحصيل ، ☝️بايد همواره اهتمام داشته باشد كه به واقعيات عالم و نتايج آن آگاه شود ☝️و آن را از هر كس كه اظهار می‌كند، بپذيرد ☝️اگر چه از جهت ظاهر و مورد توجه ديگران نباشد، حتى شاگرد و يا هم‏رديف خود باشد و به آن ملتزم شود. 🖤 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در اين باره می‌فرمايد: 💫« را از هر كس كه به تو می‌دهد بپذير، كوچك باشد يا بزرگ، اگر چه مبغوض و مورد بی‌مهرى قرار گرفته باشد، و باطل را هر كس می‌آورد ردّ كن، كوچك باشد يا بزرگ، اگر چه محبوب و مورد توجه باشد.» 🖤امام كاظم عليه‏ السّلام نيز می‌فرمايد: 💫« را بگو، اگر چه در آن هلاكت باشد؛ زيرا در آن (گفتن و پذيرش ) نجات تو است، و باطل را رها كن، اگر چه در آن نجات باشد؛ زيرا در آن (گفتن و پذيرش باطل) هلاكت خواهد بود.» 🖤از اين جهت امام على عليه‏ السّلام در بيان اوصاف و عالمان می‌فرمايد: 💫« و عقله معرفة الاشياء والامور.» و عقل ، شناخت اشيا و امور است. ⏪ يعنى همان گونه كه كار عقل❓ ❗️شناخت دقيق و واقعى اشيا است، هم❓ ❗️ بايد انسان را به اين مقصود برساند ☝️و اگر كسى نخواهد را آن گونه كه هست بشناسد، ⬅️ حتما مطابق آن نيز عمل نخواهد كرد 👈 و چنين جز جهل و ضلالت نخواهد بود و صاحبش را به سوى خسران وجودى خواهد كشاند 👉 🖤بنابراين رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمايد: 💫«اتقى النّاس من قال الحقّ فيما له و عليه.» با تقواترين مردم كسى است كه را، چه به نفع او باشد يا به ضررش، بگويد. 🖤و امام على عليه‏ السّلام می‌فرمايد: 💫«انّ الحق لا يعرف بالرجال اعرف الحق تعرف اهله.» به راستى ، به واسطه‏ ى مردان (شخصيت‏ ها) شناخته نمی‌شود، را بشناس تا اهل آن را بشناسى. ⏪بنابراين ◼️شناخت ، واقعيت و عمل به آن، اصالت دارد، ◼️امور ديگر را بايد به وسيله‏ ى آن شناخت ◼️و در پرتو آن عمل كرد 🖤 چنان كه امام على عليه‏ السّلام می‌فرمايد: 💫«به راستى برترين مردم نزد خداوند كسى است كه عمل به نزد او محبوب‏ تر باشد، اگر چه او را (به صورت ظاهر نزد ديگران) ناقص و كم ارزش كند، از عمل به باطل، اگر چه فايده‏ اى را به سوى او جلب كند و او را زياد كند. همچنين در وصف متقّين می‌فرمايد: 💫«ووقفوا اسماعهم على العلم النافع لهم.» گوش‏ هاى خود را بر (شنيدن و درك) سودمند براى خويش، وقف كرده‏ اند. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد تحریری: اگر كسى دچار ذهن‌گرايى شود و به اين‌كه عمرى طولانى دارد به برنامه‏ ريزى مثلاً دويست ساله بپردازد، 🚫 امر معقولى نيست و به مبتلا شده است. 🖤امام علی علیه السلام می‌فرمايد: 💫«بپرهيزيد از آرزوى باطل، چه‌بسا كسى كه به روزى رومی‌آورد، ولی آن را به آخر نمی‌رساند و كسى كه در اول شب مورد توجه قرار می‌گيرد، اما در آخر آن گريه‏ كننده [براى مرگش] خواهد داشت». ⬅️هم‌چنين اگر در برنامه‏ ريزی اش به موانع توجه نكند يا نداند و یا کند ☝️بالاخره همه‏ چيز در دست انسان نيست. امام علی علیه السلام می‌فرمايد: 💫«اَلأمَلُ كَالسَّرابِ يَغِرُّ مَن رَآهُ وَ يُخلِفُ مَن رَجَاهُ» مانند سراب است (جايى كه به سبب تابش آفتاب به صورت آب ظاهر شود) به‌گونه‏ اى كه هر كس آن را ببيند می‌خورد و كسى را كه به آن اميد داشته باشد ناكامش می‌كند. ⬛️از خصوصيات هاى طولانى در امور دنيايى اين است كه: ◼️1⃣شخص همه ی جوانب را نمی‌بیند ◼️2⃣و به بودنش در دنيا و رسيدن به امور دنيايى توجه می‌كند. ◼️3⃣و از ارتباط وجودی به خداوند می‌کند ◼️4⃣و در عمل برای خویش استقلالی را می‌کند که همواره وجود دارد ◼️👈ازاين‌جهت، چنين انسانى همواره در ذهنش امورى را می‌بافد ◼️👈و گاهی از امر نزديک خود می‌شود ▪️كه الان ‏ اش چيست ▪️و در شرايط فعلی باید را درست انجام دهد ▪️و سپس هر زمان كه شرايط عوض شد فكر ديگرى بکند. 🖤 امام على علیه السلام می‌فرمايد: 💫 «اَلأمَانِىُّ تُعْمِى عُيُونَ الْبَصَائِر » چشم‏هاى بصيرت را كور می‌كند. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
250-13920131-9.mp3
6.42M
🔸آثار گناه در انسان 🔹استاد علیپور کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
خوراک عقرب جهنمی.mp3
2.18M
🔸خوراک عقرب جهنمی 🔹آیت الله مجتهدی ره کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
سیرتکامل بااستاد.mp3
1.03M
🔸سیرتڪامل‌بااستاد 🔹آیت الله حق شناس ره کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
شب مردان خدا.mp3
2.28M
🔸 شب‌مردان‌خدا 🔹آیت الله حق شناس ره کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: اگر این سؤالات واقعاً جدی باشد، ما نیاز داریم در مکتب تربیت شویم، نه فقط آموزش ببینیم. چون پاسخ‌ها آموزشی نیست. 🌀 فوق تخصص خلبان [نمی‌تواند] حتی به پسر خودش هم بگوید من می‌خواهم به تو رانندگی انتقال بدهم! قابل انتقال نیست. 👌 باید شخصاً خودش در میدان بیاید تا شود؛ تا استعداد، روحیات، عضلات و فکر، همۀ این‌ها در طی مجاهده تربیتی به کار بیفتد؛ باید ببیند در یک جاده پیچیده و خطرناک، فرمان را می‌خواهد تنظیم کند یعنی چه. 📌 رسیدن به پاسخ این گونه سؤالات اگر به جدّ برای ما سؤال باشد، ما را وادار می‌کند به جدّ در جلسات تربیتی مکتب اهل بیت علیهم‌السلام از محضر بزرگان و آثار بزرگان به عنوان یک نیاز بهره ببریم. 🔸 برای همین است که شیاطین، بین علمای ربانی، بین مراکز حقایق نشر معارف و بین جوان‌های نخبۀ عزیز ما شبهاتی ایجاد می‌کنند که مبادا آن‌ها به آن سمت بروند و این حقایق برایشان عمیقاً باز شود و شبهات کلی ریشه‌کن شود. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم» استاد علیپور: اگر بگوییم یک گیاهی از حیات گیاهی خودش حرکت کرده، رسیده، حیوان شده، این از بین رفته است؟ رفته مثلاض شیر گوسفند شده، رفته ماست شده، رفته گوشت شده؛ دیگر گیاه نیست؛ 📌 خب، این حیوان شده، آیا نابود شده یا یک حیات بزرگتری پیدا کرده است؟! 🔹 اگر این انسان، این حیوان بشریِ سیستم مادی این عالم بشری تربیت شد و یک حیات دیگری پیدا کرد، آنچنان حیات برتری که الا این دنیا برایش اندازۀ مورچه حساب می‌شود، این بالاخره ضرر کرده است؟ 📍 جوانی که با اعتیاد، با بی خیالی و بی غیرتی و حریم شکنی و سرگردانی و له‌ شدن در اندیشه‌های شرق و غرب، با هزاران خیالبافی‌ها، با پُز دادن‌ها می‌خواهد از این گره‌ها نجات پیدا کند، آیا ضرر کرده است که بیاید طبق « استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ» خالق خودش را اجابت کند؟ 🍃 آن زمانی که قوانین عالم خلقت او را به کجا دعوت می‌کند، به آن حیاتی که آنچنان حیات فوق العاده‌ای است که الان در این دنیا برایش پر می‌زند که جبهه برود، آیا ضرر کرده است؟ 👈 نه خیر؛ چون آنجا دیگر یک حیات دیگری پیدا کرده است. ✅ اینها واقعیت‌های عینی است؛ واقعیت‌هایی است که دیگر افسانه و تاریخ دو هزار سال پیش نیست؛ واقعیت های عینی زندگی ما است؛ مصداق‌ها و الگوهای عینی زندگی ما است. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: اینکه ما بالآخره به کجا می‌رویم، در محضر قرآن و اهل بیت معلوم می‌شود که ما کجا می‌رویم؛ امام سجاد علیه‌السلام در دعا از خدا می‌خواهد و «کجا» را به ما بیان می‌کند. 🌀 حضرت در دعا به خدا عرض می‌کند: «حَبِّبْ إِلَیَّ لِقَاءَکَ وَ أَحْبِبْ لِقَائِی»همینطور عنایتی کن که من تو را لقاء کنم و هم به من لیاقتی، استعدادی، انگیزه ای، یقظه‌ای، بیداری‌ای عطا کن تا بفهمم که غایت زندگی من لقاء تو است یعنی چه. 👈 آنگاه: « وَ اجْعَلْ لِی فِی لِقَائِکَ الرَّاحَهَ وَ الْفَرَجَ وَ الْکَرَامَهَ.» 📌 روانشناس‌های عالم در یک «الرَّاحَهَ» گیر کرده‌اند؛ در یک «الْکَرَامَهَ» گیر کرده‌اند. به آن‌ها بگویند اصلاً کرامت را تعریف کن؛ یک چیزهای عجیب و غریبی می‌گویند که اصلاً ربطی به کرامت ندارد. 🔹 «الْفَرَجَ » یعنی چه؛ گشایش از بن‌بستها یعنی چه؟ در نگاه غیر مکتب اهل بیت علیهم‌السلام بن‌بست چه معنا دارد؟ در نگاه تربیت دین چطور؟ 🍀 اصلاً زندگی ما دائماً در بست و گره‌ها است. این غایت انسان چقدر معنا را تغییر می دهد و حقایق را باز می‌کند. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: بعضی از انسان‌ها که از معرفت خدا دور هستند، کارشان شبیه آن بچه نادان است، اصرارش این است که خواسته من حل شود. 👈 معنای اجابت او از دعا این است که هوس او سیراب شود، اگر من توانستم حرفم را به کرسی بنشانم، دعایم اجابت شده است و اگر محقق نشد، می‌گوید که دعایم اجابت نشده است. 📌 اما یك صاحب معرفت، هرچه نیازش شدیدتر می‌شود، این را احساس می‌کند که به خدا نیاز دارد و اجابت، برای او اصلاً معنای دیگری دارد. 🍃 او به جایی می‌رسد که می‌فهمد این نیاز به غیر که از نیاز به خدا محسوس‌تر بود، توفیق خدا بود که او را جبراً هم که شده به طرف خود و توجه به خودش(خدا) بکشد و هرچند این دعا تأمین و به اجابت نمی‌رسد، به همان اندازه ارتباطش باخدا بیشتر می‌شود. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: در جایی مولا علیه‌السلام می‌فرماید: « فَقْـدُ الْبَـصَرِ أَهْوَنُ مِنْ فِقْـدانِ الْبَـصيرَةِ.» 👈 چه کسی در این عالم هست که سختی کوری این چشم سر را درک نکند؛ احساس نکند؟ 📌 ما لااقل می‌توانیم دو دقیقه آزمایش کنیم. در یک جای خطرناک و حساسی که ضرورت دارد با این چشم نگاه کنیم، دو دقیقه این را ببندیم؛ ببینیم چه حالی پیدا می‌کنیم؟! 🔹 سختی این کوری، درد این کوری، نقش تخریبی واقعاً سرنوشت‌ساز این کوری در این زندگی؛ اما با همۀ این‌ها، خیلی است، اصلاً کوری حساب نمی‌شود در برابر . 🌿 وقتی یک متخصص بگوید باید دستت را ببریم و ده میلیون هم باید با دست خودت به من بدهی، می‌گویم چشم، تشکر می‌کنم؛ چرا؟! چون حرف آدم عادی نیست. انسان، محض حق است 🔸 مولا علیه‌السلام می‌فرماید اگر این چشم نباشد، درد و رنجش را می‌دانی یعنی چی، این «أَهْوَنُ» است. «الله اکبر»! 🌀 نمی‌فرماید آن سخت است، نداشتن بصیرت از آن هم سخت‌تر است! چه کلام معجزه‌آسایی است؛ می‌فرماید این نداشتن چشم آسان‌تر است. 🍃 اینجا نکته دقیق نهفته است. به عبارتی می‌خواهد بفرماید که [نداشتن بصیرت] سختتر از[نداشتن چشم] است؛ اما با یک بیان دقیق‌تر می‌فرماید که این آسان‌تر است از درد و رنج آن کسی که بصیرتش را از دست بدهد. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536