استاد تحریری: اگر فراگيرى #علم همراه با #اخلاص نباشد
👈اهدافش آن گونه میشود كه امام باقر عليه السّلام میفرمايد: 👇
💫«كسى كه #علم را بخواهد تا به وسيله ى آن با عالمان مباهات كند يا با سفيهان و نادانان مراء و بحث كند، يا توجه مردم را به خود جلب كند، نشمينگاه او از آتش میشود؛ زيرا #رياست جز براى اهلش، #صلاحيّت_ندارد.»
انسان در مقام #تحصيل_علم ، به طور طبيعى
🔍🖤 مورد #توجه مردم يا عالمان ديگر يا حاكمان و يا ثروتمندان قرار میگيرد
⬅️از اين جهت طالبان علوم به ويژه #علوم_دينى بايد مواظب انگيزه هاى خود باشند
و به انگيزه هاى:
🚫نفسانى
🚫يا دنيايى
كه همواره به صورت #وسوسه هاى نفسانى در نفس جلوه گرى میكند #اعتنا_نكنند
👈 و به آثار اين انگيزه هاى غير انسانى و الهى توجه داشته باشند
☝️كه در حركت ها و اعمالشان ظاهر نشود.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد تحریری: طالب #علم با
1⃣ تفحّص
2⃣ تتبّع
3⃣ و #اخلاص در تحصيل #علم،
☝️بايد همواره اهتمام داشته باشد كه به واقعيات عالم و نتايج آن آگاه شود
☝️و آن را از هر كس كه اظهار میكند، بپذيرد
☝️اگر چه از جهت ظاهر #مشهور و مورد توجه ديگران نباشد، حتى شاگرد و يا همرديف خود باشد
و به #پذيرش آن ملتزم شود.
🖤 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در اين باره میفرمايد:
💫« #حق را از هر كس كه به تو میدهد بپذير، كوچك باشد يا بزرگ، اگر چه مبغوض و مورد بیمهرى قرار گرفته باشد، و باطل را هر كس میآورد ردّ كن، كوچك باشد يا بزرگ، اگر چه محبوب و مورد توجه باشد.»
🖤امام كاظم عليه السّلام نيز میفرمايد:
💫« #حق را بگو، اگر چه در آن هلاكت باشد؛ زيرا در آن (گفتن و پذيرش #حق) نجات تو است، و باطل را رها كن، اگر چه در آن نجات باشد؛ زيرا در آن (گفتن و پذيرش باطل) هلاكت خواهد بود.»
🖤از اين جهت امام على عليه السّلام در بيان اوصاف #علم و عالمان میفرمايد:
💫« و عقله معرفة الاشياء والامور.»
و عقل #علم، شناخت اشيا و امور است.
⏪ يعنى همان گونه كه كار عقل❓
❗️شناخت دقيق و واقعى اشيا است،
#علم هم❓
❗️ بايد انسان را به اين مقصود برساند
☝️و اگر كسى نخواهد #حق را آن گونه كه هست بشناسد، ⬅️ حتما مطابق آن نيز عمل نخواهد كرد
👈 و چنين #علمى جز جهل و ضلالت نخواهد بود و صاحبش را به سوى خسران وجودى خواهد كشاند 👉
🖤بنابراين رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم میفرمايد:
💫«اتقى النّاس من قال الحقّ فيما له و عليه.»
با تقواترين مردم كسى است كه #حق را، چه به نفع او باشد يا به ضررش، بگويد.
🖤و امام على عليه السّلام میفرمايد:
💫«انّ الحق لا يعرف بالرجال اعرف الحق تعرف اهله.»
به راستى #حق، به واسطه ى مردان (شخصيت ها) شناخته نمیشود، #حق را بشناس تا اهل آن را بشناسى.
⏪بنابراين
◼️شناخت #حق، واقعيت و عمل به آن، اصالت دارد،
◼️امور ديگر را بايد به وسيله ى آن شناخت
◼️و در پرتو آن عمل كرد
🖤 چنان كه امام على عليه السّلام میفرمايد:
💫«به راستى برترين مردم نزد خداوند كسى است كه عمل به #حق نزد او محبوب تر باشد، اگر چه او را (به صورت ظاهر نزد ديگران) ناقص و كم ارزش كند، از عمل به باطل، اگر چه فايده اى را به سوى او جلب كند و او را زياد كند.
همچنين در وصف متقّين میفرمايد:
💫«ووقفوا اسماعهم على العلم النافع لهم.»
گوش هاى خود را بر (شنيدن و درك) #علم سودمند براى خويش، وقف كرده اند.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد تحریری: اگر كسى دچار ذهنگرايى شود و به #خيال اينكه عمرى طولانى دارد به برنامه ريزى مثلاً دويست ساله بپردازد،
🚫 امر معقولى نيست و به #آرزومندى_مذموم مبتلا شده است.
🖤امام علی علیه السلام میفرمايد:
💫«بپرهيزيد از آرزوى باطل، چهبسا كسى كه به روزى رومیآورد، ولی آن را به آخر نمیرساند و كسى كه در اول شب مورد توجه قرار میگيرد، اما در آخر آن گريه كننده [براى مرگش] خواهد داشت».
⬅️همچنين اگر در برنامه ريزی اش به موانع توجه نكند يا نداند و یا #غفلت کند
☝️بالاخره همه چيز در دست انسان نيست.
امام علی علیه السلام میفرمايد:
💫«اَلأمَلُ كَالسَّرابِ يَغِرُّ مَن رَآهُ وَ يُخلِفُ مَن رَجَاهُ»
#آرزو مانند سراب است (جايى كه به سبب تابش آفتاب به صورت آب ظاهر شود) بهگونه اى كه هر كس آن را ببيند #فريب میخورد و كسى را كه به آن اميد داشته باشد ناكامش میكند.
⬛️از خصوصيات #آرزو هاى طولانى در امور دنيايى اين است كه:
◼️1⃣شخص همه ی جوانب را نمیبیند
◼️2⃣و به بودنش در دنيا و رسيدن به امور دنيايى توجه میكند.
◼️3⃣و از ارتباط وجودی به خداوند #غفلت میکند
◼️4⃣و در عمل برای خویش استقلالی را #توهّم میکند که همواره وجود دارد
◼️👈ازاينجهت، چنين انسانى همواره در ذهنش امورى را میبافد
◼️👈و گاهی از امر نزديک خود #غافل میشود
▪️كه الان #وظيفه اش چيست
▪️و در شرايط فعلی باید #وظایفش را درست انجام دهد
▪️و سپس هر زمان كه شرايط عوض شد فكر ديگرى بکند.
🖤 امام على علیه السلام میفرمايد:
💫 «اَلأمَانِىُّ تُعْمِى عُيُونَ الْبَصَائِر »
#آرزوها چشمهاى بصيرت را كور میكند.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
250-13920131-9.mp3
6.42M
🔸آثار گناه در انسان
🔹استاد علیپور
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
خوراک عقرب جهنمی.mp3
2.18M
🔸خوراک عقرب جهنمی
🔹آیت الله مجتهدی ره
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
سیرتکامل بااستاد.mp3
1.03M
🔸سیرتڪاملبااستاد
🔹آیت الله حق شناس ره
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
شب مردان خدا.mp3
2.28M
🔸 شبمردانخدا
🔹آیت الله حق شناس ره
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: اگر این سؤالات واقعاً جدی باشد، ما نیاز داریم در مکتب تربیت شویم، نه فقط آموزش ببینیم. چون پاسخها آموزشی نیست.
🌀 فوق تخصص خلبان [نمیتواند] حتی به پسر خودش هم بگوید من میخواهم به تو رانندگی انتقال بدهم! قابل انتقال نیست.
👌 باید شخصاً خودش در میدان بیاید تا #تربیت شود؛ تا استعداد، روحیات، عضلات و فکر، همۀ اینها در طی مجاهده تربیتی به کار بیفتد؛ باید ببیند در یک جاده پیچیده و خطرناک، فرمان را میخواهد تنظیم کند یعنی چه.
📌 رسیدن به پاسخ این گونه سؤالات اگر به جدّ برای ما سؤال باشد، ما را وادار میکند به جدّ در جلسات تربیتی مکتب اهل بیت علیهمالسلام از محضر بزرگان و آثار بزرگان به عنوان یک نیاز بهره ببریم.
🔸 برای همین است که شیاطین، بین علمای ربانی، بین مراکز حقایق نشر معارف و بین جوانهای نخبۀ عزیز ما شبهاتی ایجاد میکنند که مبادا آنها به آن سمت بروند و این حقایق برایشان عمیقاً باز شود و شبهات کلی ریشهکن شود.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم»
استاد علیپور: اگر بگوییم یک گیاهی از حیات گیاهی خودش حرکت کرده، رسیده، حیوان شده، این از بین رفته است؟ رفته مثلاض شیر گوسفند شده، رفته ماست شده، رفته گوشت شده؛ دیگر گیاه نیست؛
📌 خب، این حیوان شده، آیا نابود شده یا یک حیات بزرگتری پیدا کرده است؟!
🔹 اگر این انسان، این حیوان بشریِ سیستم مادی این عالم بشری تربیت شد و یک حیات دیگری پیدا کرد، آنچنان حیات برتری که الا این دنیا برایش اندازۀ مورچه حساب میشود، این بالاخره ضرر کرده است؟
📍 جوانی که با اعتیاد، با بی خیالی و بی غیرتی و حریم شکنی و سرگردانی و له شدن در اندیشههای شرق و غرب، با هزاران خیالبافیها، با پُز دادنها میخواهد از این گرهها نجات پیدا کند، آیا ضرر کرده است که بیاید طبق « استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ» خالق خودش را اجابت کند؟
🍃 آن زمانی که قوانین عالم خلقت او را به کجا دعوت میکند، به آن حیاتی که آنچنان حیات فوق العادهای است که الان در این دنیا برایش پر میزند که جبهه برود، آیا ضرر کرده است؟
👈 نه خیر؛ چون آنجا دیگر یک حیات دیگری پیدا کرده است.
✅ اینها واقعیتهای عینی است؛ واقعیتهایی است که دیگر افسانه و تاریخ دو هزار سال پیش نیست؛ واقعیت های عینی زندگی ما است؛ مصداقها و الگوهای عینی زندگی ما است.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: اینکه ما بالآخره به کجا میرویم، در محضر قرآن و اهل بیت معلوم میشود که ما کجا میرویم؛ امام سجاد علیهالسلام در دعا از خدا میخواهد و «کجا» را به ما بیان میکند.
🌀 حضرت در دعا به خدا عرض میکند: «حَبِّبْ إِلَیَّ لِقَاءَکَ وَ أَحْبِبْ لِقَائِی»همینطور عنایتی کن که من تو را لقاء کنم و هم به من لیاقتی، استعدادی، انگیزه ای، یقظهای، بیداریای عطا کن تا بفهمم که غایت زندگی من لقاء تو است یعنی چه.
👈 آنگاه: « وَ اجْعَلْ لِی فِی لِقَائِکَ الرَّاحَهَ وَ الْفَرَجَ وَ الْکَرَامَهَ.»
📌 روانشناسهای عالم در یک «الرَّاحَهَ» گیر کردهاند؛ در یک «الْکَرَامَهَ» گیر کردهاند. به آنها بگویند اصلاً کرامت را تعریف کن؛ یک چیزهای عجیب و غریبی میگویند که اصلاً ربطی به کرامت ندارد.
🔹 «الْفَرَجَ » یعنی چه؛ گشایش از بنبستها یعنی چه؟ در نگاه غیر مکتب اهل بیت علیهمالسلام بنبست چه معنا دارد؟ در نگاه تربیت دین چطور؟
🍀 اصلاً زندگی ما دائماً در بست و گرهها است. این غایت انسان چقدر معنا را تغییر می دهد و حقایق را باز میکند.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: بعضی از انسانها که از معرفت خدا دور هستند، کارشان شبیه آن بچه نادان است، اصرارش این است که خواسته من حل شود.
👈 معنای اجابت او از دعا این است که هوس او سیراب شود، اگر من توانستم حرفم را به کرسی بنشانم، دعایم اجابت شده است و اگر محقق نشد، میگوید که دعایم اجابت نشده است.
📌 اما یك صاحب معرفت، هرچه نیازش شدیدتر میشود، این را احساس میکند که به خدا نیاز دارد و اجابت، برای او اصلاً معنای دیگری دارد.
🍃 او به جایی میرسد که میفهمد این نیاز به غیر که از نیاز به خدا محسوستر بود، توفیق خدا بود که او را جبراً هم که شده به طرف خود و توجه به خودش(خدا) بکشد و هرچند این دعا تأمین و به اجابت نمیرسد، به همان اندازه ارتباطش باخدا بیشتر میشود.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: در جایی مولا علیهالسلام میفرماید: « فَقْـدُ الْبَـصَرِ أَهْوَنُ مِنْ فِقْـدانِ الْبَـصيرَةِ.»
👈 چه کسی در این عالم هست که سختی کوری این چشم سر را درک نکند؛ احساس نکند؟
📌 ما لااقل میتوانیم دو دقیقه آزمایش کنیم. در یک جای خطرناک و حساسی که ضرورت دارد با این چشم نگاه کنیم، دو دقیقه این را ببندیم؛ ببینیم چه حالی پیدا میکنیم؟!
🔹 سختی این کوری، درد این کوری، نقش تخریبی واقعاً سرنوشتساز این کوری در این زندگی؛ اما با همۀ اینها، خیلی #آسان است، اصلاً کوری حساب نمیشود در برابر #فقدان_بصیرت.
🌿 وقتی یک متخصص بگوید باید دستت را ببریم و ده میلیون هم باید با دست خودت به من بدهی، میگویم چشم، تشکر میکنم؛ چرا؟! چون حرف آدم عادی نیست. انسان، #تسلیم محض حق است
🔸 مولا علیهالسلام میفرماید اگر این چشم نباشد، درد و رنجش را میدانی یعنی چی، این «أَهْوَنُ» است. «الله اکبر»!
🌀 نمیفرماید آن سخت است، نداشتن بصیرت از آن هم سختتر است! چه کلام معجزهآسایی است؛ میفرماید این نداشتن چشم آسانتر است.
🍃 اینجا نکته دقیق #تربیتی نهفته است. به عبارتی میخواهد بفرماید که [نداشتن بصیرت] سختتر از[نداشتن چشم] است؛ اما با یک بیان دقیقتر میفرماید که این آسانتر است از درد و رنج آن کسی که بصیرتش را از دست بدهد.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536