eitaa logo
🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷
8.8هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
4هزار ویدیو
181 فایل
✅کانال 🇮🇷 تبلیغات 🇮🇷 👇 @tablii 🔸کانال 🇮🇷 خبر 🇮🇷 👇 @khabaarr 🔸کانال 🇮🇷 خبر فوری 🇮🇷 👇 @khabar_foriii 🔸 کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇 @tahzib_akhlagh 🔸کانال 🇮🇷 لطیفه حلال 🇮🇷 👇 @latifehalal 🔸کانال 🇮🇷 کشکول 🇮🇷👇 @kashkooool
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد تحریری: اگر فراگيرى همراه با نباشد 👈اهدافش آن گونه می‌شود كه امام باقر عليه‏ السّلام می‌فرمايد: 👇 💫«كسى كه را بخواهد تا به وسيله‏ ى آن با عالمان مباهات كند يا با سفيهان و نادانان مراء و بحث كند، يا توجه مردم را به خود جلب كند، نشمينگاه او از آتش می‌شود؛ زيرا جز براى اهلش، .» انسان در مقام ، به طور طبيعى 🔍🖤 مورد مردم يا عالمان ديگر يا حاكمان و يا ثروتمندان قرار می‌گيرد ⬅️از اين جهت طالبان علوم به ويژه بايد مواظب انگيزه‏ هاى خود باشند و به انگيزه‏ هاى: 🚫نفسانى 🚫يا دنيايى كه همواره به صورت ‏ هاى نفسانى در نفس جلوه‏ گرى می‌كند 👈 و به آثار اين انگيزه‏ هاى غير انسانى و الهى توجه داشته باشند ☝️كه در حركت‏ ها و اعمال‏شان ظاهر نشود. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد تحریری: طالب با 1⃣ تفحّص 2⃣ تتبّع 3⃣ و در تحصيل ، ☝️بايد همواره اهتمام داشته باشد كه به واقعيات عالم و نتايج آن آگاه شود ☝️و آن را از هر كس كه اظهار می‌كند، بپذيرد ☝️اگر چه از جهت ظاهر و مورد توجه ديگران نباشد، حتى شاگرد و يا هم‏رديف خود باشد و به آن ملتزم شود. 🖤 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در اين باره می‌فرمايد: 💫« را از هر كس كه به تو می‌دهد بپذير، كوچك باشد يا بزرگ، اگر چه مبغوض و مورد بی‌مهرى قرار گرفته باشد، و باطل را هر كس می‌آورد ردّ كن، كوچك باشد يا بزرگ، اگر چه محبوب و مورد توجه باشد.» 🖤امام كاظم عليه‏ السّلام نيز می‌فرمايد: 💫« را بگو، اگر چه در آن هلاكت باشد؛ زيرا در آن (گفتن و پذيرش ) نجات تو است، و باطل را رها كن، اگر چه در آن نجات باشد؛ زيرا در آن (گفتن و پذيرش باطل) هلاكت خواهد بود.» 🖤از اين جهت امام على عليه‏ السّلام در بيان اوصاف و عالمان می‌فرمايد: 💫« و عقله معرفة الاشياء والامور.» و عقل ، شناخت اشيا و امور است. ⏪ يعنى همان گونه كه كار عقل❓ ❗️شناخت دقيق و واقعى اشيا است، هم❓ ❗️ بايد انسان را به اين مقصود برساند ☝️و اگر كسى نخواهد را آن گونه كه هست بشناسد، ⬅️ حتما مطابق آن نيز عمل نخواهد كرد 👈 و چنين جز جهل و ضلالت نخواهد بود و صاحبش را به سوى خسران وجودى خواهد كشاند 👉 🖤بنابراين رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمايد: 💫«اتقى النّاس من قال الحقّ فيما له و عليه.» با تقواترين مردم كسى است كه را، چه به نفع او باشد يا به ضررش، بگويد. 🖤و امام على عليه‏ السّلام می‌فرمايد: 💫«انّ الحق لا يعرف بالرجال اعرف الحق تعرف اهله.» به راستى ، به واسطه‏ ى مردان (شخصيت‏ ها) شناخته نمی‌شود، را بشناس تا اهل آن را بشناسى. ⏪بنابراين ◼️شناخت ، واقعيت و عمل به آن، اصالت دارد، ◼️امور ديگر را بايد به وسيله‏ ى آن شناخت ◼️و در پرتو آن عمل كرد 🖤 چنان كه امام على عليه‏ السّلام می‌فرمايد: 💫«به راستى برترين مردم نزد خداوند كسى است كه عمل به نزد او محبوب‏ تر باشد، اگر چه او را (به صورت ظاهر نزد ديگران) ناقص و كم ارزش كند، از عمل به باطل، اگر چه فايده‏ اى را به سوى او جلب كند و او را زياد كند. همچنين در وصف متقّين می‌فرمايد: 💫«ووقفوا اسماعهم على العلم النافع لهم.» گوش‏ هاى خود را بر (شنيدن و درك) سودمند براى خويش، وقف كرده‏ اند. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد تحریری: اگر كسى دچار ذهن‌گرايى شود و به اين‌كه عمرى طولانى دارد به برنامه‏ ريزى مثلاً دويست ساله بپردازد، 🚫 امر معقولى نيست و به مبتلا شده است. 🖤امام علی علیه السلام می‌فرمايد: 💫«بپرهيزيد از آرزوى باطل، چه‌بسا كسى كه به روزى رومی‌آورد، ولی آن را به آخر نمی‌رساند و كسى كه در اول شب مورد توجه قرار می‌گيرد، اما در آخر آن گريه‏ كننده [براى مرگش] خواهد داشت». ⬅️هم‌چنين اگر در برنامه‏ ريزی اش به موانع توجه نكند يا نداند و یا کند ☝️بالاخره همه‏ چيز در دست انسان نيست. امام علی علیه السلام می‌فرمايد: 💫«اَلأمَلُ كَالسَّرابِ يَغِرُّ مَن رَآهُ وَ يُخلِفُ مَن رَجَاهُ» مانند سراب است (جايى كه به سبب تابش آفتاب به صورت آب ظاهر شود) به‌گونه‏ اى كه هر كس آن را ببيند می‌خورد و كسى را كه به آن اميد داشته باشد ناكامش می‌كند. ⬛️از خصوصيات هاى طولانى در امور دنيايى اين است كه: ◼️1⃣شخص همه ی جوانب را نمی‌بیند ◼️2⃣و به بودنش در دنيا و رسيدن به امور دنيايى توجه می‌كند. ◼️3⃣و از ارتباط وجودی به خداوند می‌کند ◼️4⃣و در عمل برای خویش استقلالی را می‌کند که همواره وجود دارد ◼️👈ازاين‌جهت، چنين انسانى همواره در ذهنش امورى را می‌بافد ◼️👈و گاهی از امر نزديک خود می‌شود ▪️كه الان ‏ اش چيست ▪️و در شرايط فعلی باید را درست انجام دهد ▪️و سپس هر زمان كه شرايط عوض شد فكر ديگرى بکند. 🖤 امام على علیه السلام می‌فرمايد: 💫 «اَلأمَانِىُّ تُعْمِى عُيُونَ الْبَصَائِر » چشم‏هاى بصيرت را كور می‌كند. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
250-13920131-9.mp3
6.42M
🔸آثار گناه در انسان 🔹استاد علیپور کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
خوراک عقرب جهنمی.mp3
2.18M
🔸خوراک عقرب جهنمی 🔹آیت الله مجتهدی ره کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
سیرتکامل بااستاد.mp3
1.03M
🔸سیرتڪامل‌بااستاد 🔹آیت الله حق شناس ره کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
شب مردان خدا.mp3
2.28M
🔸 شب‌مردان‌خدا 🔹آیت الله حق شناس ره کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: اگر این سؤالات واقعاً جدی باشد، ما نیاز داریم در مکتب تربیت شویم، نه فقط آموزش ببینیم. چون پاسخ‌ها آموزشی نیست. 🌀 فوق تخصص خلبان [نمی‌تواند] حتی به پسر خودش هم بگوید من می‌خواهم به تو رانندگی انتقال بدهم! قابل انتقال نیست. 👌 باید شخصاً خودش در میدان بیاید تا شود؛ تا استعداد، روحیات، عضلات و فکر، همۀ این‌ها در طی مجاهده تربیتی به کار بیفتد؛ باید ببیند در یک جاده پیچیده و خطرناک، فرمان را می‌خواهد تنظیم کند یعنی چه. 📌 رسیدن به پاسخ این گونه سؤالات اگر به جدّ برای ما سؤال باشد، ما را وادار می‌کند به جدّ در جلسات تربیتی مکتب اهل بیت علیهم‌السلام از محضر بزرگان و آثار بزرگان به عنوان یک نیاز بهره ببریم. 🔸 برای همین است که شیاطین، بین علمای ربانی، بین مراکز حقایق نشر معارف و بین جوان‌های نخبۀ عزیز ما شبهاتی ایجاد می‌کنند که مبادا آن‌ها به آن سمت بروند و این حقایق برایشان عمیقاً باز شود و شبهات کلی ریشه‌کن شود. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم» استاد علیپور: اگر بگوییم یک گیاهی از حیات گیاهی خودش حرکت کرده، رسیده، حیوان شده، این از بین رفته است؟ رفته مثلاض شیر گوسفند شده، رفته ماست شده، رفته گوشت شده؛ دیگر گیاه نیست؛ 📌 خب، این حیوان شده، آیا نابود شده یا یک حیات بزرگتری پیدا کرده است؟! 🔹 اگر این انسان، این حیوان بشریِ سیستم مادی این عالم بشری تربیت شد و یک حیات دیگری پیدا کرد، آنچنان حیات برتری که الا این دنیا برایش اندازۀ مورچه حساب می‌شود، این بالاخره ضرر کرده است؟ 📍 جوانی که با اعتیاد، با بی خیالی و بی غیرتی و حریم شکنی و سرگردانی و له‌ شدن در اندیشه‌های شرق و غرب، با هزاران خیالبافی‌ها، با پُز دادن‌ها می‌خواهد از این گره‌ها نجات پیدا کند، آیا ضرر کرده است که بیاید طبق « استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ» خالق خودش را اجابت کند؟ 🍃 آن زمانی که قوانین عالم خلقت او را به کجا دعوت می‌کند، به آن حیاتی که آنچنان حیات فوق العاده‌ای است که الان در این دنیا برایش پر می‌زند که جبهه برود، آیا ضرر کرده است؟ 👈 نه خیر؛ چون آنجا دیگر یک حیات دیگری پیدا کرده است. ✅ اینها واقعیت‌های عینی است؛ واقعیت‌هایی است که دیگر افسانه و تاریخ دو هزار سال پیش نیست؛ واقعیت های عینی زندگی ما است؛ مصداق‌ها و الگوهای عینی زندگی ما است. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: اینکه ما بالآخره به کجا می‌رویم، در محضر قرآن و اهل بیت معلوم می‌شود که ما کجا می‌رویم؛ امام سجاد علیه‌السلام در دعا از خدا می‌خواهد و «کجا» را به ما بیان می‌کند. 🌀 حضرت در دعا به خدا عرض می‌کند: «حَبِّبْ إِلَیَّ لِقَاءَکَ وَ أَحْبِبْ لِقَائِی»همینطور عنایتی کن که من تو را لقاء کنم و هم به من لیاقتی، استعدادی، انگیزه ای، یقظه‌ای، بیداری‌ای عطا کن تا بفهمم که غایت زندگی من لقاء تو است یعنی چه. 👈 آنگاه: « وَ اجْعَلْ لِی فِی لِقَائِکَ الرَّاحَهَ وَ الْفَرَجَ وَ الْکَرَامَهَ.» 📌 روانشناس‌های عالم در یک «الرَّاحَهَ» گیر کرده‌اند؛ در یک «الْکَرَامَهَ» گیر کرده‌اند. به آن‌ها بگویند اصلاً کرامت را تعریف کن؛ یک چیزهای عجیب و غریبی می‌گویند که اصلاً ربطی به کرامت ندارد. 🔹 «الْفَرَجَ » یعنی چه؛ گشایش از بن‌بستها یعنی چه؟ در نگاه غیر مکتب اهل بیت علیهم‌السلام بن‌بست چه معنا دارد؟ در نگاه تربیت دین چطور؟ 🍀 اصلاً زندگی ما دائماً در بست و گره‌ها است. این غایت انسان چقدر معنا را تغییر می دهد و حقایق را باز می‌کند. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: بعضی از انسان‌ها که از معرفت خدا دور هستند، کارشان شبیه آن بچه نادان است، اصرارش این است که خواسته من حل شود. 👈 معنای اجابت او از دعا این است که هوس او سیراب شود، اگر من توانستم حرفم را به کرسی بنشانم، دعایم اجابت شده است و اگر محقق نشد، می‌گوید که دعایم اجابت نشده است. 📌 اما یك صاحب معرفت، هرچه نیازش شدیدتر می‌شود، این را احساس می‌کند که به خدا نیاز دارد و اجابت، برای او اصلاً معنای دیگری دارد. 🍃 او به جایی می‌رسد که می‌فهمد این نیاز به غیر که از نیاز به خدا محسوس‌تر بود، توفیق خدا بود که او را جبراً هم که شده به طرف خود و توجه به خودش(خدا) بکشد و هرچند این دعا تأمین و به اجابت نمی‌رسد، به همان اندازه ارتباطش باخدا بیشتر می‌شود. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: در جایی مولا علیه‌السلام می‌فرماید: « فَقْـدُ الْبَـصَرِ أَهْوَنُ مِنْ فِقْـدانِ الْبَـصيرَةِ.» 👈 چه کسی در این عالم هست که سختی کوری این چشم سر را درک نکند؛ احساس نکند؟ 📌 ما لااقل می‌توانیم دو دقیقه آزمایش کنیم. در یک جای خطرناک و حساسی که ضرورت دارد با این چشم نگاه کنیم، دو دقیقه این را ببندیم؛ ببینیم چه حالی پیدا می‌کنیم؟! 🔹 سختی این کوری، درد این کوری، نقش تخریبی واقعاً سرنوشت‌ساز این کوری در این زندگی؛ اما با همۀ این‌ها، خیلی است، اصلاً کوری حساب نمی‌شود در برابر . 🌿 وقتی یک متخصص بگوید باید دستت را ببریم و ده میلیون هم باید با دست خودت به من بدهی، می‌گویم چشم، تشکر می‌کنم؛ چرا؟! چون حرف آدم عادی نیست. انسان، محض حق است 🔸 مولا علیه‌السلام می‌فرماید اگر این چشم نباشد، درد و رنجش را می‌دانی یعنی چی، این «أَهْوَنُ» است. «الله اکبر»! 🌀 نمی‌فرماید آن سخت است، نداشتن بصیرت از آن هم سخت‌تر است! چه کلام معجزه‌آسایی است؛ می‌فرماید این نداشتن چشم آسان‌تر است. 🍃 اینجا نکته دقیق نهفته است. به عبارتی می‌خواهد بفرماید که [نداشتن بصیرت] سختتر از[نداشتن چشم] است؛ اما با یک بیان دقیق‌تر می‌فرماید که این آسان‌تر است از درد و رنج آن کسی که بصیرتش را از دست بدهد. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «اِنَّ العَبدَ لَيَدْعو فَيَقولُ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ لِلْمَلَكَيْنِ: قَدِ اسْتَجَبْتُ لَهُ وَلكِنِاحْبَسوهُ بِحاجَتِهِ ، فَاِنّى اُحِبُّ اَنْ اَسْمَعَ صَوْتَهُ وَ إِنَّ الْعَبْدَ لَيَدْعو فَيَقولُ اللّه ُ تَبارَكَوَ تَعالى: عَجِّلوا لَهُ حاجَتَهُ فَاِنّى اُبْغِضُ صَوْتَهُ» 🌀 همانا بنده به خدا دعا می‌کند، توجهش را به خدا ایجاد می‌کند، پس خداوند عز و جل به آن دو ملك مراقب او می‌فرماید من خواسته او را اجابت کردم اما آن سؤال و حاجتی را که غیر من است، آن را به او ندهید و نگه‌ دارید، 📌 برای اینکه من دوست دارم صدای او را بشنوم (دقت فرمایید که خودِ این عطاست). ✨ یک‌وقت انسان به خدا معرفت دارد، اما احساس نیاز غیر خدایی که دارد باعث می‌شود توجه به خدا پیدا کند. 🍀 اما بعضی‌ها خدا را دعا می‌کنند و خدا می‌فرماید زود حاجت این را بدهید برود، دیگر صدایش را خفه کند، من اصلاً از صدای او بغض دارم که بشنوم. 📍 این روایت، مطلب را چقدر دقیق بیان می‌کند! هرچه صدا می‌کند و به خدا هم توجه دارد، او را رشد می‌دهد و ما هم برای همین به این عالم آمدیم. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
250-13920131-3.mp3
6.78M
🔸درجه وجودی انسان یعنی چه؟ 🔹استاد علیپور کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: انسان اگر بداند که در هرلحظه از این توجه ها به خدا، چه چیزی می‌دهند (در قیامت که می‌فهمد) آرزو می‌کند که ای کاش هیچ یک از دعاهایم مستجاب نشده بود. 📌 امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَيَدْعُو اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي حَاجَتِهِ فَيَقُولُ عَزَّ وَ جَلَّ أَخِّرُوا إِجَابَتَهُ شَوْقاً إِلَى صَوْتِهِ وَ دُعَائِهِ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى عَبْدِي دَعَوْتَنِي وَ أَخَّرْتُ إِجَابَتَكَ وَ ثَوَابُكَ كَذَا وَ كَذَا وَ دَعَوْتَنِي فِي كَذَا وَ كَذَا فَأَخَّرْتُ إِجَابَتَكَ وَ ثَوَابُكَ كَذَا وَ كَذَا قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَيَتَمَنَّى اَلْمُؤْمِنُ أَنَّهُ لَمْ يُسْتَجَبْ لَهُ دَعْوَةٌ فِي اَلدُّنْيَا مِمَّا يَرَى مِنْ حُسْنِ اَلثَّوَابِ. 🌀 یك بنده خدایی، حاجتی برای او پیدا می‌شود و دعا می‌کند. خداوند می‌فرما‌ید اجابت او را به تأخیر بیندازید چون من شوق شنیدن صدای او را دارم. 📍 وقتی قیامت می‌شود و پرده ها کنار می‌رود، خداوند می‌فرماید: ای بنده آنجا که دعا می‌کردی و من اجابتت نمی‌کردم و تأخیر می‌انداختم، این ها ثواب آن توجهات به من است و فلان چیز را هم می‌خواستی و من تأخیر می‌انداختم، این هم ثواب آن‌هاست. 🔸 حضرت می‌فرماید: آن مؤمن آرزو می‌کند که ای کاش هیچ یک از دعاهای من در آن دنیا به اجابت نمی‌رسید، از آن جهت که می‌بیند چه ها به او داده‌اند. 🌿 در عالم ماده نمی‌دید و نمی‌دانست و از طرفی هم طبیعت عالم ماده، آن را به طرف نفس می‌کشید و از طرفی هم نمی‌داند که این توجه‌ها به خدا به چه تبدیل خواهد شد. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «إِنَّ اَللَّهَ يَقُولُ: مَنْ شُغِلَ بِذِكْرِي عَنْ مَسْأَلَتِي أَعْطَيْتُهُ أَفْضَلَ مَا أُعْطِي مَنْ يَسْأَلُنِي.» 🌀 خدای عزوجل می‌فرماید: بعضی‌ها که آمده بودند از من چیزی بخواهند اما طوری توجهشان به من قوی شد که به خود من مشغول شدند و دیگر آن سؤال رفت و فراموش کردند، 📌 اگر به همچون حالی برسند، به آنها بیشتر از آن کسی که سؤال کرد و عطا کردم، می‌دهم. 🔸 در روایت دیگری می‌فرماید بنده‌ای برایش حاجتی پیش می‌آید، آن را پیش خدا می‌آورد، ستایش خدا باعث می‌شود حاجتش را فراموش کند؛ 📍 وقتی انسان به چنین دعایی رسید، خداوند به غیر از آن راهی که او از خدا می‌خواست، حاجتش را برآورده می‌کند. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد علیپور: اخلاقیاتی که بر اساس تربیت نفس باشد، تحت محوریت و اطاعت از مقام ولایت بوده و هر کاری می‌کند، به برکت نور ولایت است. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: سومین راه رسیدن به جواب سؤالات و شبهات، بررسی عدم و وجود در پاسخ به سؤال نهایت ماده ات 🔰 در و ، اصالت با وجود است و عدم اصلاً اصالت ندارد. 👈 مثلاً شما وقتی می‌فرمایید «وجود، وجود هست»، حرف خودش شد که «هست»؛ یعنی حکم عقلیتان برای اصل بودن او. 🍃 اگر بگویید «عدم نیست»، حرف خودتان را نقض کردید، حرف خودتان را نفی کردید؛ گفتید که «عدم ». وقتی که عدم نیست، پس ما روی چه داریم بحث می‌کنیم؟ 🔹 اگر بفرمایید که «عدم هست»، پس چرا این عدم به هستی محتاج شد؟! این عدم، سراسر است. است که خودش و خودش مستقل است. 🔸 البته وقتی مستقل می‌گوییم، نسبت به مخلوقات است، نه در محضر خدا؛ ما بحثمان در محدوده موجودات است. 📌 اگر کسی بگوید «وجود، عدم است» که دیگر خنده دار می‌شود. می‌گوییم آقا لااقل به خودت رحم کن؛ اینکه الان موجود هستی، بگویی من اشتباه می‌کنم، شک می‌کنم! 🌀 پس وجود، است؛ و عدم، است، نه وجود. معلوم می‌شود که وجود آنقدر لطیف است و آن قدر شگفت‌انگیز است که حتی ضد خودش را هم از وجود خودش بهره‌مند می‌کند، ضدخودش هم به اتکای به او نمود پیدا می‌کند. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
g-298.mp3
3.76M
🔸 توحید و عبودیت؛ محوریت واقعه کربلا 🔹استاد علیپور کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «مَنْ لَمْ يَسْأَلِ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدِ اِفْتَقَرَ.» 📌 انسان صاحب معرفت، نیازهای خود را در راستای آن نیاز قرار می‌دهد. وقتی بنده خدا شد، قبل از اینکه بخواهد «خدایا مرا عافیت بده» را می‌خواهد؛ 🌀 انسان اهل عبادت و بنده خدا، خود عافیت را مستقیماً نمی‌خواهد؛ بلکه توجه به خدا دارد و از خدا این فعل خدا را می‌خواهد. 💥 اگر چنین معرفت و حالی نداشته باشد، «اِفْتَقَرَ»، این آدم است. اگر به آن خواسته هم برسد، بیچاره است. 💎 اگر توجه به خدا داشته باشد، اگر لذت آن توجه، او را بگیرد، ای بسا آن نیاز هم از بین برود، مانند بچه‌ای که از شدت درد، کسی نمی‌تواند او را آرام کند، اما مادر، او را طوری در بغل می‌گیرد که اصلاً درد را هم فراموش می‌کند و بی‌نیاز می‌شود. اما اگر از چنین ارتباطی از بهره‌مند نباشد، به او هرچه می‌دهی، هرچند خواسته‌اش را جواب بدهی، بازهم آرام نمی‌شود. 🍃 اگر انسان، سؤالش در راستای خدا باشد، آنگاه توجه به فضل خدا دارد و درهرحال، به آرامش رسیده است، چه مشکل حل شود و چه نشود. در مراتب بالاتر هم طوری می‌شود که از خود خدا لذت می‌برد، طوری که همه دردها، فراموش می‌شود. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: اولین راه رسیدن به جواب سؤالات و شبهات، خارج شدن از زندان ذهن است 🔰 اول اینکه اگر ما بخواهیم در جواب سؤالات معارف‌های الهی‌مان، جواب‌های روان و راحتی را دریافت کنیم، این است که باید ذهن و فکرمان را که در یک معنای خاصی در یک لغت و در یک واژه شده است، باید این زندان را پاره کنیم، بشکنیم. اجازه بدهیم فکر از آن زندان رها شود و آزاد شود. 🌀 قوۀ فکر، قوۀ خیلی شگفت‌انگیزی است. این قوه‌ای که دانشمندان تجربی با استفاده از قوۀ فکر کشفیاتی می‌کنند، این یک مراتب از درجۀ قوۀ فکر است. 📌 این قوه آنقدر فوق‌العاده است که حتی می‌تواند به بعضی عالم‌ها برود و ورود پیدا کند و از آنجا صورت‌های آن‌ها را دریافت کند؛ این‌ها در روایات آمده است. 🔸 مشکل ما این است که وقتی یک صورتی، یک معنایی درباره یک واژه‌ای مطرح می‌شود، ما مدام می‌خواهیم آن معنا را با این معنای زندانی ذهنمان تطبیق بدهیم، بعد قانع شویم؛ وقتی با آن تطبیق نمی‌کند، می‌گوییم قانع نشدم؛ نمی‌گوییم است. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: انسان هر قدر که در نعمت‌های الهی و بالاتر از آن، در نعمت وجودی خود فرو می‌رود، مرتباً عظمت رب برای او باز می‌شود تا جایی که در آنجا گم می‌شود و دیگر چیزی از «من» نمی‌ماند. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: اگر نفس انسان پاک شود، همه مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بدون هزینه و به صورت ریشه‌ای برطرف می‌شود. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: مبنا بر این شد که ما را می‌خواهیم. پس نیازهای دیگری که داریم، در نیاز خدا هستند نه مستقلاً. اگر مستقلاً نیاز باشد، این دیگر دعا . 🔹 این یك نوع خودخواهی و ضلالت و گمراهی است که شخص روی القائات شیطانی به دنبالش می‌رود. 📍 مثل یك انسان سرگردانی که بدون حساب و کتاب و آ گاهی و معنا و معیار به هر دری می‌زند. 🔸 کسی که مریضی شدیدی دارد، روی نفسانیات و غرض حیوانی خود، به دنبال رفع مریضی خودش است و به هر دری می‌کوبد، به او می‌گویند: 👈 فلان گیاه را بخور، مستقلاً آن را درمان می‌داند؛ می‌گویند فلان جا مراجعه کن، مستقلاً آن را درمان می‌داند؛ می‌گویند برو پیش خدا، آن را هم می‌کند؛ می‌گویند نذر بکن، آن را هم می‌کند. این دیگر دعا نشد که! 🍃 این شخص دیگر نمی‌تواند توقع داشته باشد. تو که دعا نکردی! دعا که تحقق پیدا نکرده است. تازه هم می‌کند که خدا هم دیگر به من توجه نمی‌کند! 📌 خداوند دعا را تعریف کرده است: اولاً اینکه از بخواهد، ثانیاً را بخواهد و آن‌وقت آن حوائج هم در راستای خواست خود خداست که او را به رشد برسانند. اگر شرایط تحقق پیدا کرد، است. کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536