⚫️به یاد سعيد بن عبدالله حنفي
◾️یکی از محبوبترین شهدای کربلا سعید بن عبدالله حنفی است؛ این مرد از جمله کسانی بود که دعوتنامه کوفیان برای امام حسین(ع) را از کوفه به مکه برد (فاصله کوفه تا مکه حدود ۲۵۰ فرسخ است یعنی ۱۵۰۰ کیلومتر) سپس همراه مسلم بن عقیل از مکه به کوفه آمد (۱۵۰۰ کیلومتر دیگر) و در کوفه تلاش زیادی کرد که شیعیان را دور مسلم گرد آورد. بعد از شهادت مسلم بن عقیل، در آن جو خفقان و حکومت نظامی مخفیانه از کوفه به سوی مکه شتابان رفت تا خبر شهادت مسلم را به #امام_حسین بدهد. در میانه راه به کاروان امام رسید و خبر را داد (حدود ۱۵۰۰ کیلومتر) و سپس همراه با امام مجددا به سوی کربلا آمد (حدود ۱۵۰۰ کیلومتر دیگر) یعنی این مرد بزرگ در چند ماه مانده به عاشورا، فقط ۶۰۰۰ هزار کیلومتر در خدمت امام حسین(ع) سواره و پیاده دویده است!
◾️معرفت او در شب عاشورا دیدنی بود. وقتی امام اصحاب خود را جمع کرد و فرمود:
«من ياراني باوفاتر و بهتر از ياران خود سراغ ندارم، و خانداني نيكوتر و مهربانتر از خاندان خود نديدهام، خدايتان از جانب من پاداش نيكو بدهد. بدانيد كه من ميدانم فردا سرنوشت ما با اين دشمنان چه خواهد شد. اكنون به همه شما اجازه رفتن ميدهم، پس همه آزاديد كه برويد و بيعتي از من بر گردن شما نيست. شب همه جا را فراگرفته است پس [از تاريكي شب استفاده كنيد] و هر كدام از شما که قدرت دارد دست مردي از اهلبيت مرا بگيرد و در اين تاريکي متفرّق شويد [و به هر سو كه ميخواهيد برويد]. اين مردم مرا ميخواهند و اگر به من دست يابند، با بقيّه كاري نخواهند داشت.»
هر کدام از اهل بیت و اصحاب بزرگ امام سخنانی گفتند. در این میان سعید بن عبدالله حنفی پیش از زهیر بن قین به پا خواست چنین عرضه داشت:
«لا و اللَّهِ يا ابنَ رسول اللَّهِ لا نُخلِّيكَ أبداً حتّى يعلَم اللَّهُ أنَّا قد حفظنا فيك وصيّة رسوله محمّد صلى الله عليه و آله، و لو علمت أنِّي أُقتل فيك، ثمّ أُحيا ثمّ أُحرق حيّاً، ثمّ أُذرَّى، يفعل بي ذلك سبعين مرّة ما فارقتك حتّى ألقى حمامي دونك، فكيف أفعل و إنّما هي قتلة واحدة، ثمّ أنال الكرامة الّتي لا انقضاء لها أبداً؛ نه، به خدا اي پسر پيغمبر، ما هرگز تو را رها نميكنيم تا خداوند بداند كه ما در غياب پيامبرش از تو محافظت كرديم و اگر بدانم كه در راه تو كشته ميشوم و سپس زنده ميشوم و سوزانده ميشوم و سپس ذرّات وجودم را به باد ميدهند و هفتاد بار با من چنين ميشود، از تو جدا نميشوم تا آنكه در ركاب تو كشته شوم. چرا چنين نكنم با اينكه يك كشته شدن بيش نيست و به دنبال آن عزّتي جاودانه خواهد بود.»
ظهر عاشورا سعید بن عبدالله حنفی و زهیر بن قین و عدهای دیگر از یاران، سپر دفاعی نماز امام حسین شدند. هر تیری که به سوی امام روانه میکردند سعید بن عبدالله خود را جلوی آن میگرفت. برخی را با سپر برخی را با بازو و برخی را با سینه خود گرفت. همین که نماز امام پایان یافت، سعید بن عبدالله هم بر زمین افتاد در حالی که افزون بر همه جراحات و زخمهایی که برداشته بود، ۱۳ تیر در بدن مبارکش فرو رفته بود!
شرط عقلست که مردم بگريزند از تير
من گر از دست تو باشد مژه بر هم نزنم
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹درود خدا بر تولیت محترم آستان قدس رضوی، حضرت حجت الاسلام و المسلمین مروی
🔶این نگاهی کاملا اسلامی و قرآنی است:
أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعا (مائده، ۳۲)
🔶بنده عرض میکنم حتی ارزش حفظ آبروی مؤمنان و کمک به نیازمندان واقعی، بیشتر از صدها و هزاران غذای تبرکی به افراد غیرنیازمند است.
🔶امیدوارم این نگاه متعالی ایشان آغازی برای بازنگری در برخی از فعالیتهای آستان قدس رضوی باشد. اگر بررسی دقیقی صورت گیرد معلوم میشود که به طور قطع درصد بسیار بسیار بالایی از کسانی که غذای حضرتی و تبرکی امام رضا علیه السلام را میگیرند (در شرایط عادی روزانه حدود ۵۰ هزار پرس غذا) هیچ نیازی به آن غذا ندارند صرفاً از باب تبرک تمایل به این کار دارند. باید نگاهها را تغییر داد و به زايران و دلدادگان امام رضا(ع) گفت که اولویت این است که این هزینهها را به نام امام رضا و دلدادگان آن حضرت، صرف ایجاد اشتغال و ازدواج و کمک به آبرومندان میکنیم.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان تأمل انگیز شیخ عدنان عرعور از بزرگان وهابیت و مدافعان جدی داعش، درباره عزاداری برای #امام_حسین علیه السلام:
«هر کسی از شهادت حسین محزون نشود (نه خوشحالی کند)، گمراه، منافق و احتمالا کافر است؛ اما هرکسی خوشحال بشود، قطعا کافر است»
ابن تیمیه بنیان گذار فکر وهابیت نیز تصریح می کند:
وَأَمَّا مَنْ قَتَلَ " الْحُسَيْنَ " أَوْ أَعَانَ عَلَى قَتْلِهِ أَوْ رَضِيَ بِذَلِكَ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ؛ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ مِنْهُ صَرْفًا وَلَا عَدْلًا. لعنت خدا و ملاَئکه و همه مردمان بر کسی که حسین را کشته یا کمکی بر قتل حسین کرده و یا به قتل حسین رضایت داده است. خداوند از چنین افرادی هیچ عملی را قبول نمیکند» (مجموع الفتاوي، ابن تيميه، ج4، کتاب مفصل الاعتقاد، ص487)
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
#استاد_نگاشته
🖊استاد فهیم نیا
#پاسخ_به_شبهه
آیا اسلام برای عربستان آمده است؟1️⃣
پاسخ مختصری به مطالبی که در فضای مجازی در موضوع فوق منتشر شده است
لطفا🙏 تا پایان با دقت همراهی کنید🙏
در ابتدا نویسنده مقاله مغالطه ای کرده و به مرحوم الهی قمشه ای که سی سال پیش به رحمت خدا رفته نسبت قرآن فارسی داده است. ترجمه صحیح قرآن کاری بس دشوار است که بدون کار گروهی امکان پذیر نیست بر همین اساس همه ی ترجمه های فارسی کم یا زیاد اغلا طی را دارند و ترجمه ی الهی قمشه ای و احتمالا بعضی از ترجمه های ضعیف دیگر برای چاپ مجدد نتوانستند مجوز بگیرند پس تعبیر قرآن فارسی غلط است!
نکته دیگر آن که ابتدای مقاله قبل از آنکه چیزی ثابت شده باشد نویسنده مخالفین خود را مورد حمله و تاخت و تاز قرار داده است.
🔰چند نکته مقدماتی:
1ـ خدا تنها یک دین به نام اسلام فرستاده است که در طول زمان فقط بخش شریعت و احکام آن کمی تغییر می کرده ولی در دو بخش اصول عقاید و اخلاق دگرگونی نداشته است.
2ـ با توجه به نکته اول، ادیان الهی که درواقع یکی بوده اند در طول هم هستند نه در عرض هم، اگر در عرض هم بودند ما می توانستیم هر کدام را که خواستیم انتخاب کنیم. آخرین ورژن و مرحله ی نهایی آن مکتب اسلام است که به واسطه حضرت محمد بن عبدالله به جهانیان ابلاغ شده است. اسلام مانند دانشمندی است که به آخرین مرحله علمی در رشته خود رسیده است. وی بنا نیست مطلبی خلاف آنچه در دبستان، دبیرستان و مراحل اولیه دانشگاه خوانده یاد بگیرد و یا یادبدهد. اسلام دین نهایی الهی است که استعداد و ظرفیت استخراج عمیق ترین معارف الهی تا روز قیامت برای بشر دارد.
3ـ زبان مشترک ادیان الهی زبان فطرت است و بر همین اساس برای همه قابل فهم و درک است. اگر کسی آن را درست عرضه کند قطعا شنونده ای که طالب حق باشد چون مطابق خمیر مایه فطری اوست خواهد پذیرفت.
4ـ زمانی می توان مطلبی را به قرآن نسبت داد که گوینده احاطه علمی بر کل مطالب قرآن داشته باشد، صرف خواندن بخشی از قرآن و مطرح کردن بعضی از آیات آن نظر قرآن نیست.
🔰بررسی آیاتی که نویسنده به آن ها تمسک کرده است:
1ـ ابراهیم/4: «خدا انبیا را به زبان قوم خود مبعوث کرده است»
باید توجه داشت که منظور این جمله آن است رسولانی که فرستاده ایم هر یک از اهل همان زبانی بوده که مامور به ارشاد و هدایت اهل آن شده اند ( اگر چه از سرزمین دیگر باشد مثل حضرت لوط باید به زبان مردمی که می خواهد هدایت کند حرف بزند ) طبیعی است که پیامبری که در میان عرب ها مبعوث می شود عربی سخن می گوید و این مانع جهانی بودن دین او نیست!
2ـ نحل/36: این که در این آیه فرموده برای هر جامعه ای رسولی فرستادیم یعنی هیچ امتی نبوده که خدا آنان را توسط پیامبری هدایت نکرده باشد ،ولو پیام او از سرزمین دیگر به ما برسد و الا نمی تواند از آنان بازخواست کند.
3ـ یونس/47: منظور این آیه از اینکه می فرماید: « هر امتی پیامبری دارد» این است که خدا هیچ امتی را بدون رساندن هدایت رها نمی کند اما وقتی رسولی می آید عده ای با او مخالفت می کنند که خدا به موقع به حساب آنان رسیدگی خواهد کرد بنابراین برداشت نویسنده در این آیه مثل آیات قبل غیر علمی و غیر کارشناسانه است.
4ـ شعرا/195-199: در ارتباط با این آیات متاسفانه نویسنده امانت داری نکرده و به دروغ جمله ای در ترجمه آیه اضافه کرده است(اگر آن را برای مردمی که عربی نمی دانند نازل می کردیم محال بود آن را بفهمند و به آن ایمان بیاورند) منظور این آیات آن است که اگر قرآن را به زبان غیر عربی نازل می کردیم این بهانه برای عرب باقی می ماند که ما نمی فهمیم و آن را رد می کردند.
5ـ سجده/3: اولا بعضی از مفسرین انکار می کنند که این آیه درباره قوم قریش باشد (نمونه ، جلد 17 صفحه 124 ) ثانیا بر فرض که این آیه کریمه مربوط به قریش و مردم مکه باشد آیا نمی تواند در عین حال ان پیامبر رسول سایر امت ها نیزباشد، مگر قران کریم به صورت صریح نمی گوید: « هدی للناس » ناس یعنی مردم و شامل همه انسان ها می شود و عرب و غیر عرب ندارد.
6ـ انعام/92 : در ارتباط با این آیه ابتدا باید توجه داشت تبلیغ رسالت پیامبر مراحلی داشته است:1ـ دعوت خصوصی 2ـ دعوت خویشاوندان 3ـ هدایت مردم مکه و اطراف آن 4ـ دعوت عمومی و جهانی. آیه ای که نویسنده مورد بحث آورده است مربوط به مرحله سوم دعوت می باشدیعنی مکه واطراف ان
ادامه در پست بعدی👈👈👈👈👈👈👈👈👈👈👈
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
#استاد_نگاشته
🖊استاد فهیم نیا
#پاسخ_به_شبهه
آیا اسلام برای عربستان آمده است؟2️⃣
👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉ادامه پست قبلی
لازم به ذکر است وقتی ما میتوانیم بگوییم قرآن این را می گوید که با نگاه به همه ی آیات نظر بدهیم.
نویسنده بعضی از آیات را به غلط مورد مطالعه قرار داده است و آیاتی مثل:
« و اوحی الی هذا القران لانذرکم به ومن بلغ» و این قرآن بر من وحی شده است که بدان شما را و هر کسی که { به او برسد }، هشدار دهم.
قرآنی که به این روشنی می گوید که من جهانی هستم و هیچگاه یا ایها العرب نفرموده متاسفانه نویسنده از نا آگاهی احتمالی خوانندگان محترم سوء استفاده می کند و آنان را فریب می دهد، مگر رسول خدا(ص) سال ششم به بیست و نه منطقه دنیا از جمله ایران نامه ننوشت و آنان را به اسلام دعوت نکرد؟!!
7ـ فصلت/3: در مورد این آیه اولا باید به معنای کلمه ی عرب توجه کرد، « اِعراب یعنی روشن کردن وقتی اعراب و حرکات یک کلمه را می نویسیم خواننده به روشنی می تواند صحیح بخواند و عرب راهم که عرب میگویند در مقابل عجم است، عجم یعنی گنگ خود عرب ها زبان یکیدیگر را به روشنی می فهمیدند به خلاف عجم و غیر عرب. ممکن است معنای لغوی در آیه مراد باشد.
ثانیا وقتی پیامبری در میان عرب مبعوث می شود هرچند دینش مختص به عرب نباشد باید به زبان آن مردم سخن بگوید تا معارفی که آورده است تبیین و مستقر شود .
اگر دین اسلام مربوط به عرب بود چرا فرمود:
« قل یا ایها الناس انی رسول الله الیکم جمیعا » بگو هان ای مردم به درستی من فرستاده خدا به سوی همگی شمایم (اعراف /158)
نویسنده با توجه به اینکه اقرار دارد حضرت محمد (ص) پیامبر خداست در عین حال با فریبکاری، آیات به این روشنی را که خلاف نظر او بوده است هیچ کدام را نیاورده است .
اگر دین پیامبر اسلام فقط برای عربهابود، سلمان فارسی، بلال حبشی، صهیب رومی و مانند اینها یک عمر در کنار پیامبر اسلام چه می کردند مگر پیامبر اسلام یهودیان مدینه را به اسلام دعوت نمی کرد.
خوانندگان عزیز باید توجه کنند که سخنان قرآن کریم مطالبی عادی نیست بلکه کلام وحی است علامه طباطبایی بعد از آنکه به مدت هیجده سال یک دوره تفسیر گران سنگ قرآن را نوشت فرمود این قرآن هر دو سال یک بار به تفسیر نو نیاز دارد یعنی هر چه بشر رشد کند بهتر می تواند از آن استفاده کند.
این قرآن کتابی است که آیت الله جوادی املی بعد از آن که سه دوره آثار بوعلی سینا، ملا صدرا و خواجه نصیرالدین طوسی را درسطحی عالی تدریس کرده توانسته به مدت تقریبا چهل سال یک دوره قرآن را در میان انبوه شاگردان فاضل خود تفسیر کند که شصت جلد آن چاپ شده و ممکن است به صد جلد برسد آیا این کتاب، کتابی است که یک نویسنده که ممکن است نتواند عبارت عربی آن را درست بخواند، میتواند درباره ی نظرات قرآن اظهار اندیشه کند؟
متاسفانه این روز ها ظاهرا دیواری کوتاه تر از دیوار دین نیست که از چپ و راست بدون داشتن سرمایه علمی هرکسی درباره ی آن مطلبی می گوید.
از خوانندگان محترم تقاضا دارم هر نوشته ای را ملاک صحیح ارزیابی ندانند و مباحث دینی را از دانشمندان دین که در علوم متنوع مرتبط با قرآن تخصص لازم را به دست آورده اند استفاده کنند.
لازم به ذکر است که رسولان اولوالعزم به ترتیب حضرات نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و پیامبر اسلام علیهم السلام می باشند بنابراین آن چیزی که نویسنده مورد بحث درمورد زرتشت و کتاب او بیان کرده قطعا نادرست است و اصولا دینی که هم از لحاظ تاریخی وضعیت روشنی ندارد و هم از لحاظ محتوای کتاب به هیچ وجه قابل مقایسه با اسلامی که پیامبر، قرآن و معارفش مثل خورشید می تابند نه قابل مقایسه و نه قابل پذیرش است امید است خدای متعال همه را به راه راست هدایت فرماید
(منابع نکات قرآنی آیات المیزان فی التفسیر القرآن)
حوزه علمیه یزد
محمدحسین فهیم نیا
۲۵مرداد۱۴۰۰
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
🏴شبه پیامبر(ص) و پیش گامِ بنی هاشم : علی اکبر(ع)
▪️کاروان حسینی که به منزل قصر بنی مقاتل رسید، امام حسین (ع) از حتمی بودن شهادت خود و اصحاب خبر دادند. علی اکبر (ع) پرسیدند: «پدر جان، مگر ما بر حق نیستیم؟» سخن علی اکبر (ع) پس از پاسخ مثبت امام، نشان گویای معرفت به امام است: «هنگامی که بر حق استوار باشیم، از مرگ ابائی نداریم.»
▪️بعد از شهادت اصحاب درعصر عاشورا، علی اکبر (ع)، اولین نفر از بنی هاشم بود که اجازه میدان گرفت. هنگام وداع این عزیز از خیمه ها، امام به بانوان فرمودند:« رهایش کنید؛ علی اکبر شیفته ذات خداوند و کشته در مسیر حق تعالی است!»
▪️هنگامی که علی عازم میدان شد امام پشت سرش راه افتادند و فرمودند:
« خدایا تو شاهد باش در برابر این قوم، شخصی به رزم آمده است که در ظاهر و اخلاق و گفتار، شبیه ترین مردم به رسول توست . پروردگارا، هرگاه مشتاق دیدار پیامبر بودیم به او می نگریستیم!»
▪️پس از شهادت علی اکبر (ع) امام چهره بر چهره علی گذاتشند و فرموند:
« پسرم، بعد از تو اُف بر این دنیا باد!»
📗منبع: مرتضی آقاتهرانی،یاران شیدای حسین، ص250 تا 252
#یاران_عاشورایی
@ahlolbait
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
💠وقایع روز هشتم محرم الحرام💠
✍ از مشهورترین وقایع روز هشتم محرم الحرام سال 61 هجری قمری، دیدار امام حسین (ع) با عمربن سعد و ارشاد او بود. اما طمع حکومت ری وی را فریفته بود.
🌺 امام حسین (ع) به او فرمود: بدان که تو از گندم ملک ری نخواهی خورد.
عمر سعد با تمسخر گفت: جو ما را بس است.
✅ از دیگر وقایع این، روز تشنگی در خیمهها بود. در این روز سپاه امام حسين (ع) و خاندانش در محاصره شديد قرار داشتند، و عطش بر آنان غلبه کرد. امام(ع) دستور داد، پشت خیمه زمين را حفر کنند؛ به اعجاز آبى پديدار گرديد امام حسين (ع) و اولاد رسول خدا (ص) و اصحاب همگى سيراب شدند و مشكها را پر كردند بعد چشمه غائب شد.
🌹حضرت سكينه (س) فرزند اباعبدالله الحسين (ع) ميگويد: شب نهم مهتاب فضاي خيمه امام را روشن كرده بود ديدم پدرم ميان جمعيت ايستاده و خطاب به ياران و همراهان ميفرمايد: اي مردم! هر كدام از شما كه ميتواند بر تيزي شمشير و ضربات نيزهها صبر كند، با ما قيام نمايد وگرنه از ميان ما برود و خود را نجات دهد.
✅ سخنان امام به پايان نرسيده بود كه ياران همگي صدا زدند سوگند به خدا چنين نخواهيم كرد، بلكه جان، مال، زن و فرزندان خود را فداي تو خواهيم كرد.
------------------------------
وقایع الایام، ج5، ص27؛
مقتل الحسین، خوارزمی، ج1، ص244.
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
15.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞|نماهنگ بسیار زیبا ویژه محرم
⚜نِعمَ الاَمیر⚜
🏴هدیه به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و شهدای کربلا
🌀کاری از:
💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
💠 دعوت به سربازی امام زمان عجلالله تعالی فرجه الشریف
🌺 طلبه به عنوان یک عنصر فرهنگی، از فهرست طولانی نیازهای انسان، مهمترین نیاز، یعنی نیاز به وحی و معنویت را برگزیده است تا با همّت، مجاهدت و پایداری، این نیاز توده انسانها را تأمین کند.
کتاب راه و رسم طلبگی
#طلبه _تازه_ورود
#والدین_طلبه
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851