eitaa logo
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
627 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
693 فایل
💠کانال معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد #قرآن_حدیث #اخلاق_طلبگی_خانواده تلفن: ۳۶۲۲۴۴۲۴_۰۳۵ داخلی ۳ 🆔 @Rezadehghaninejad 🆔 @quran3080 کانال های حوزه مدیریت 🆔 @HEYazd آموزش @amoozesh660 مرکزمشاوره سماح 🆔 @samah_yazd
مشاهده در ایتا
دانلود
. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✍️توضیح تکمیلی دربارۀ کتاب «الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی» 🔹تزکیه و تعلیم انسان، غایت بعثت انبیاست و حوزه های علمیه کانون پرورش انسان هایی است که مسئولیت تعلیم و تزکیه انسان ها را به دوش می کشند و در عصر غیبت پیامبران بزرگ الهی، پا جای پای آنان می گذارند. این کار دشوار را فردی نمی‌توان انجام داد و تنها راه حل در این میان، «» است. باید دست، در کار تربیت زیاد شود و دیگران هم به خدمت این کار بزرگ آیند. ایده آل این است که همگان به عنوان عامل تربیت تلاش کنند و به سطح نازل کار نیز قناعت نکنند. رویکرد تربیتی باید فراگیر شود. 🔹در حوزه‌های علمیه عوامل متعددی در تحول شخصیت طلبه نقش‌آفرینی می‌کنند. مدیر،‌ استاد، پرسنل، طلاب دیگر، فضا و محیط مدرسه، کتب درسی، متون آموزشی و...؛ اگر بخواهیم در تربیت طلبه اهتمام جدی داشته باشیم باید همۀ این عوامل را در کنار هم و به صورتی کاملا هماهنگ و منسجم به کار گیریم. بی‌تردید یک نفر ـ به عنوان مدیر یا معاون تهذیب ـ برای فکر کردن و اقدام مؤثر در این زمینه کافی نیست. باید اندیشه‌های متعدد و متنوعی در فکر و تدبیر تربیتی و دست‌های فراوانی در اقدام و عمل تربیتی به کار افتد. برای این منظور لازم است یک هستۀ فکری قدرتمند برای برنامه‌ریزی، طراحی، هدایت، نظارت و حمایت از فعالیت‌های تربیتی و تهذیبی در مدرسه تشکیل شود تا تلاش‌های متفرق در نظام واحد قرار گیرد و سطح تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات ارتقا یابد. 🔹معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه برای پیدایش چنین سازۀ ارزشمندی طرح شورای تهذیب و تربیت مدارس علمیه را پیشنهاد می‌کند. 🔹 مدرسۀ علمیه، یک هستۀ فکری برای هدایت، نظارت و حمایت از امور تربیتی ـ تهذیبی مدرسه است که تحت نظارت مدیر مدرسه فعالیت می‌کند. 🔹مدرسۀ علمیه اگر فاقد این شورا و محروم از برکات آن باشد، در کار تهذیب و تربیت طلبه توفیق چندانی ندارد و مدیر و معاون مدرسه هرچند انسان‌های وارسته، عالم و مجاهدی باشند به تنهایی کار چندانی از پیش نمیبرند.
📘معادله الزام و اختیار در تربیت 📌 تهذیب و تربیت 2️⃣دفتر دوم ✍️نویسنده: محمد عالم زاده نوری 🔹این کتاب در 126 صفحه به موضوع حد و مرز الزام و اختیار در تربیت می پردازد. در مراکز آموزشی و تربیتی، حداقل دو سبک کلان مدیریتی تربیتی شیوع دارد که این کتاب به بررسی آن می پردازد. سبک اول با استفاده از همه ابزارات الزام و قرار دادن مخاطبان در سختی و فشار، قائل به شکوفایی و رشد حداکثری مخاطبین است و در مقابل سبک دوم از طریق معرفت بخشی و فرهنگ سازی و درونی سازی احساس مسئولیت، مخاطبین را به رشد، تشویق و رهنمود می سازد. طبیعتا هر دو سبک، دلایل زیادی به در تایید روش خود و نیز ضعف هایی بر طیف مقابل، روا می دارند. ابتکار جالب این کتاب، روش پرداخت به این دلایل است که آن را طی 14 گفتگو به صورت رفت و برگشت در 30 صفحه با قلمی روان، استدلالات و اشکالات و پاسخ های هر سبک به طیف مقابل را مطرح می کند. 📤 مشاهده و دریافت فایل کتاب🔻 https://hojre-nama.ir https://hojre-nama.ir/wp-content/uploads/2022/10/t-135.pdf 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
📘جمع‌سپاری و مردمی‌سازی تربیت 📌 تهذیب و تربیت 3️⃣دفتر سوم ✍️نویسنده: محمد عالم زاده نوری 🔹این نوشتار در 167 صفحه به غرض بحث و بررسی پیرامون یکی از راهبردهای تحولی معاونت تهذیب و تربیت «مردمی‌سازی تربیت» و بیان چیستی، چرایی و چگونگی آن پدید آمده است. 🔸«مردمی‌سازی» به مشارکت گرفتن توده‌ی انسان‌ها و به میدان آوردن اراده‌های همگانی است که ضرورت انکارناپذیر کارهای بزرگ، خصوصاً سازندگی انسان در فضای حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود. 🔹در این کتاب تلاش شده است تصویر ملموس، کامل و یک‌پارچه‌ای از مردمی‌سازی تربیت با ذکر نمونه‌های عینی متعدد و مصادیق عملیاتی بیان شود تا دست‌اندرکاران امر تهذیب و تربیت با استفاده از این ظرفیت عظیم، امر خطیر انسان‌سازی را خصوصاً در حوزه‌های علمیه که کانون تربیت عالمان ربانی مجاهد است پی‌گیرند. 🔸این کتاب، یک متن درسی نگرش‌ساز است که مخاطب اصلی آن مدیران مدارس علمیه و معاونان تهذیب و تربیت‌اند. گرچه خود طلاب و همه دست‌اندرکاران تربیت در حوزه و غیر حوزه نیز از محتوای آن بهره می برند. 📤 مشاهده و دریافت فایل کتاب🔻 https://hojre-nama.ir https://hojre-nama.ir/wp-content/uploads/2022/10/t-136.pdf 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
🔰 ما پارچه کفن ماست در این دورانی که چند نادان و ابله به خود اجازه داده‌اند که به عمامه روحانیت توهین کنند، چند کلامی سر گشاده به همه طلاب دهه هشتادی و به ویژه سه نوه عزیزم، علی، هادی و ابوالفضل که از طلاب محترم حوزه علمیه قم‌اند، خواهم نوشت. عزیزانم: ۱. این لباس را از پیامبر گرامی اسلام داریم که آن را تاج ملائک دانستند و خود به راس مبارک امام علی علیه صلوات الله بستند و آن حضرت را بدان مفتخر ساختند. ۲. به آیت الله گلپایگانی (ره) نقد شد که برای طلاب سخت است که تابستان‌ها از راه‌های دور و نزدیک برای دریافت شهریه به قم سفر کنند، وگرنه از آن محروم میشوند. در پاسخ فرمودند مایلم به کوری چشم طاغوت و شیاطین ببینم اول هر ماه طلاب از سراسر ایران آمده و در قم حضور می‌یابند. این را مانوری قدرتمندانه از اسلام علیه کفر و طاغوت می‌دانستند. ۳. حرمت این لباس باید حفظ شود، که کفن ماست، اگر بر ما بماند. ۴. روزهای دوران گذشته رضاخان‌ها این لباس را برنمی‌تابیدند و به فرمان انگلیس همه را متحد الشکل کردند. ۵. به خاطر دارم که پس از ۱۵ خرداد هر بار طلاب در فیضیه بر علیه شاه، آن طاغوت بچه شعار می‌دادند، درختان خیابان ارم گوئیا رویش برف نشسته، که این عمامه های پرتاب‌شده طلاب توسط ساواکی‌ها و آجان‌های آن زمان بود. ۶. روشنفکرمآب‌های وابسته به غرب که تز اسلام منهای روحانیت را قائل بودند، نیز این لباس و او که آن را پاس می‌داشت خوش نمی‌داشتند. عصر جمعه‌ای که حضرت علامه مصباح (رض) آنها را به نقد کشید، به آن بزرگ توهین کردند و... ۷. در دوران جنگ، در میدان هم اگر عبا و قبا دست‌وپاگیر بود، آنها برمی‌داشتیم، ولی عمامه را نه، که این خود حرز ما بود. ۸. دوستان زیادی داشتم که با عمامه‌ای خونین به شهادت رسیده و به قرب الهی عروج کردند: آقا مصطفی ردانی‌پور، آقا رحمت الله میثمی، آقا عبدالله میثمی، آیت الله شمس‌آبادی که عمامه‌اش را وسیله شهادتش قرار دادند، و... ۹. پس از انقلاب شهدای محراب و ۴۳۵۰ شهید طلبه‌ای که همه افتخار آفریدند و نسبت آنها به جمعیتشان از همه گروه‌ها و اصناف بالاتر است. ۱۰. این روزها نیز داعش‌صفتان همان مشی و مرام را دنبال می‌کنند. در صحن مبارک هشتمین امام روحی فداه، حضرت احمد بن موسی علیهما السلام، شکنجه آرمان عزیز و... ۱۱. ولی هر که بپسندد و یا نه، بداند که ما حرمت این لباس و اهل آن را پاس داشته و در پوشیدن و بزرگداشت آن اهمال نخواهیم کرد. ۱۲. ورود عزیزان هشتاد و هشتاد و پنجی ما به عرصه علوم دینی بس مبارک و ارجمند است که لحظه‌ای سربازی امام عصر ارواحنافداه با همه سختی‌ها وظیفه خطیری است که بر این توفیق هزاران شکر و سپاس. ✒️ مرتضی آقاتهرانی ۱۲ آبان ۱۴۰۱ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
مرغ دلم راهی قم می‌شود‌ در حرم امن تو گم می‌شود عمه سادات سلام علیک روح عبادات سلام علیک کوثر نوری به کویر قمی آب حیات دل این مردمی عمه سادات بگو کیستی؟ فاطمه یا زینب ثانیستی؟ از سفر کرب و بلا آمدی؟ یا که به دنبال رضا آمدی؟ من چه کنم شعله داغ تو را درد و غم شاهچراغ تو را کاش شبی مست حضورم کنی باخبر از وقت ظهورم کنی! شاعر: آغاسی ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
. 🔻آشنایی با مباحث کتاب «فقه و نظام سازی» 🔹 با ، فرصت عینی و اقدامات گسترده اجتماعی نیز در اختیار روحانیت قرار گرفت. 🔹 در حقیقت نهضت و حرکتی برای اجرا و اقامه دین خدا و تحقق مکتب تشییع در سطح جامعه بود. بنابراین مهم‌ترین مسأله ، کیفیت است و برترین نیاز انقلاب اسلامی چگونگی اجرا و شیوه تحقق بخشیدن به دین در شرایط پیچیده امروز دنیا است. 🔹 انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حرکت انقلاب را در پنج مرحله تصویر کرده و ایستگاه فعلی آن را مرحله سوم یعنی و ایجاد تشکیلات مدیریتی اسلامی نشان داده اند. 🔹 برای ساخت -دستگاه_حاکمیت_دینی و رسیدن به دولت اسلامی لازم است اداره جامعه تکمیل شود و خرده نظامات اجتماعی از جمله نظام تعلیم وتربیت اسلامی نیز به صورت کامل رقم خورد. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
🔰استاد عالم زاده نوری مطرح کرد؛ لباس روحانیت؛ لباس خدمت بی‌منت و بی‌دریغ به مؤمنان ✍️برای مردم ایران و امت اسلام روشن بود و با این پاکبازی‌ها و فداکاری‌ها روشن‌تر شد که لباس روحانیت، لباس دین، لباس پیامبران الهی از آدم تا خاتم، لباس رزم و مجاهدت و لباس مبارزه با ظالمان و فاسدان و لباس خدمت بی‌منت و بی‌دریغ به مومنان است. https://tahzib.ismc.ir/?p=974 ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
نمودار فرهنگی.pdf
حجم: 147.2K
🔰رهیافتی به منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی 📌در حوزۀ فرهنگ و تربیت ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
2.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 معرفی کتاب «فقه و نظام سازی» ✍️محمد عالم زاده نوری 📎تولید تیزر توسط خانه طلاب جوان ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
🔴 این سهم تو از خون اوست! ✅ محمد بن مسلم گويد: شنيدم عليه‌السلام مي‌فرمود:». 🍃 بنده خدا روز قيامت محشور می‌شود (با اين كه در دنيا) دستش به خونى آلوده نشده (و خونى نريخته) به اندازه يك حجامت يا بيشتر خون به او می‌دهند و می‌گويند: اين سهم تو از خون فلان كس است؟ عرض می‌كند: پروردگارا! تو خود می‌دانى وقتی جان مرا گرفتى خون كسى را نريخته بودم. خداوند می‌فرماید: آرى! تو از فلانى، روايتى چنين و چنان شنيدى و به ضرر او بازگو كردى، پس آن خبر زبان به زبان به فلان جبّار (ستمكار) رسيد و بدان روايت او را كشت و اين بهرۀ تو از خون اوست. 🍃عنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (ع) يَقُولُ يُحْشَرُ الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَا نَدِيَ دَماً فَيُدْفَعُ إِلَيْهِ شِبْهُ الْمِحْجَمَةِ أَوْ فَوْقَ ذَلِكَ فَيُقَالُ لَهُ: «هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِ فُلَانٍ» فَيَقُولُ: «يَا رَبِّ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ أَنَّكَ قَبَضْتَنِي وَ مَا سَفَكْتُ دَماً» فَيَقُولُ: «بَلَى، سَمِعْتَ مِنْ فُلَانٍ رِوَايَةَ كَذَا وَ كَذَا فَرَوَيْتَهَا عَلَيْهِ فَنُقِلَتْ حَتَّى صَارَتْ إِلَى فُلَانٍ الْجَبَّارِ فَقَتَلَهُ عَلَيْهَا وَ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِهِ 📖 كافي، ج‏۲، ص: ۳۷۰ - ۳۷۱ ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
🎙آیت‌الله میرباقری: نُخبگیْ فقط نخبگیِ ذهنی و نخبگیِ فکری نیست؛ کسی که تعلقی دارد که آمادهٔ شهادت است، نُخبه است. نُخبگیْ به میزان فداکاری برای دین است. در تعریف نُخبگی، ظرفیتِ روحیْ کمتر از ظرفیتِ ذهنی نیست. نُخبگی، نُخبگیِ در تعلُّق است. نُخبه کسی است که علائقش علائقِ ممتاز است و تعلقُّ بالای روحی به اسلام دارد. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd