هدایت شده از ندای تهذیب
#دوشنبه_های_بصیرتی
موضوع: مرگ در مَدار بصیرت
در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) قم، مزار شهیدی است از کشور فرانسه: «کمال کورسل». او درست در مقطعی که برخی از روشنفکران غرب زده و میلیشاهای مسلح چپ گرا، سوار بر پرواز تهران پاریس می شدند، او سوار بر خط پروازی پاریس تهران شد تا برای کسب معارف تشیع و بازگشت به کشورش برای احیای مکتب اهل بیت(ع) در جوار کریمة اهل بیت(س) به تحصیل بپردازد. اما شیپور جنگ که نواخته شد و دفاع به لحظات حساس خود که رسید و پاریس نشینان در پادگان اشرف عراق گردآمدند و تا تنگة چهارزبر پیش رفتند، حفظ مکتب تشیع را در گرو حفظ نظام مقدس اسلامی دید. دفتر و قلمش را کنار نهاد، درِ حجره اش را در مدرسة حجتیة قم قفل زد و راهی جادة کرمانشاه اسلام آباد شد و در سرانجامی که سرنوشت مقلدان خمینی است، در مصاف با منافقان شربت شهادت نوشید. او جزء خواص بود و اهل بصیرت. به خوبی می دانست تکلیف او «رها کردن درس» است؛ حتی اگر او تنها مبلّغ آیندة کشورش باشد.
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوشنبه_های_بصیرتی #کلیپ_تصویری
بخشی مهم از صحبت های رهبری درمورد فضای مجازی که شنیده نشد
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#منشور_روحانیت
پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره10 #مسائل_سیاسی
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
✅ اعلام نتایج مسابقه بزرگ تفسیر قرآن کریم به تفکیک طلاب / خانواده و فرزندان بالای 15 سال و فرزندان زیر 15 سال
جهت مشاهده اسامی و ثبت شماره حساب برگزیدگان به سایت معاونت تهذیب http://tahzib-howzeh.ir مراجعه نمائید
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
D1737285T12988959(Web).mp3
10.64M
#دوشنبه_های_بصیرتی
موضوع: بصیرت اخلاقی
سخنران: آیت الله حائری شیرازی
اسلام دین ثروتمندی است. دینی که بهترین ها را دارد و شما به خود ببالید که ثروتمند و دارا هستید.
بقیه چی دارند؟ اینها انجیل را تحریف کردند، تورات را تحریف کردند. چیزی جز ضرر در آنها نیست.
همواره در حال جهد و تلاش باشید. یک وقت برای پسند دیگران اسلام را وارونه نبینید و بگویید اگر درست ببینم به من می خندند.
وقتی که مرگ فرا رسید می فهمی چی از دست داده ای و بازیچه چی بوده ای. چقدر خدا دوست داشتنی بود. چقدر خدا پرستیدنی بود. چقدر خدا با محبت بود. چقدر خدا خوش اخلاق بود. چقدر خدا مهربون بود. چقدر خدا گناهکار را برای اینکه برگردد دوست می داشت. اما من حواسم جای دیگه ای بود.
درباره وفاداری مردم به امام در مورد قبول قطعنامه گفتم تا حالا امام مانند امام حسین (علیه السلام) بود و حالا مانند امام حسن علیه السلام است. برای اینکه معلوم بشود مردم این کارها و ایثارگری هایشان به خاطر غیرت وطنی شان بوده یا به خاطر وفاداری به امامشان گفتم امام مانند امام حسن علیه السلام قبول قطعنامه کرد مردم گفتند سمعنا و اطعنا و از این پیداست که اینها به امام زمانشان علیه السلام نیز هم وفادار هستند. این همه شهید برای امام زمان علیه السلام است. اینها همه امتحاناتی است که بفهمیم امت، بعد از هزار سال تنبه پیدا کرده یا نکرده. مسئله این است. دعوا و نزاع این است. هرچه هست همه برای امام زمان علیه السلام است. رابطه ما با امام زمان علیه السلام چگونه است. آیا ما قدر می دانیم یا در عالم خودمان هستیم. 🌷 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره ۲۲
موضوع: بایستههای طلبگی / قسمت سوم / کارآمدی و توانمندی
طلبه با ورود به طلبگی، از میان خدمات مختلف اجتماعی، «خدمات فرهنگی (آموزشی ـ پرورشی) مربوط به حوزة دین» را برگزیده است؛ ثبت نام در حوزة علمیه به معنی اعلام آمادگی برای حضور در صف مقدم حرکتهای تعلیمی و تربیتی در گسترة آموزههای اسلامی است. طلبه به عنوان یک عنصر فرهنگی، از فهرست طولانی نیازهای انسان، مهمترین نیاز، یعنی نیاز به وحی و معنویت را برگزیده است تا با همّت، مجاهدت و پایداری، این نیاز تودة انسانها را تأمین کند. طلبه در امتداد حرکت پیامبران، آن آموزگاران کتاب و حکمت و مربیان سلوک توحیدی و معنویت قرار دارد و با قدم نهادن در مدرسة علمیه، رسالتی آن چنان خطیر و مسئولیتی این چنین سترگ را بر دوش گرفته است:
انّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبیاءِ؛
دانشمندان دین وارثان حرکت پیامبران هستند.
نبی مکرم اسلام عالمان دین را جانشینان خود خوانده و برای آنان دعا کرده است:
رَحِمَ اللهُ خُلَفائی.. . الّذینَ یحیونَ سُنّتی وَ یعَلّمونَها عِبادَ اللهِ؛
خداوند جانشیان مرا رحمت کند؛ آنان که سنت مرا زنده نگاه میدارند و آن را به بندگان خدا میآموزند.
بدین ترتیب، طلبه هرگز نمیتواند فارغ از خلأها و آسیبهای اجتماعی و بدون توجه به انحرافات فکری و احتیاجات فرهنگی، روزگار بگذراند. طلبه براساس هویت تعریف شده صنفی خود، باید در قبال خدمات فراوانی که از دستان پر مهر اجتماع دریافت میدارد، صادقانه و پر تلاش به آنان خدمت کند؛ آیات خدا را تلاوت کند. دین، کتاب و حکمت را به آنان بیاموزد و در تهذیب و تزکیه نفوس بکوشد؛
یتلوا عَلَیهِم آیاتِک وَ یعَلّمُهُمُ الکتابَ وَ الحِکمَةَ وَ یزَکیهِم؛
و هر چه توان طلبه در ارائه چنین خدماتی بیشتر باشد، ارزش اجتماعی او بیشتر است.
پیش از این گفتیم که هر انسان، در قبال مسئولیتی که در اجتماع بر دوش دارد، باید دو گام بزرگ بردارد: نخست انتخاب یک خدمت مؤثر اجتماعی، متناسب با توان خود که بهرة فراوانی به جامعه بشری ارزانی دارد. دوم ارتقای سطح کیفیت این خدمات، تا اندازه ممکن.
طلبه در انتخاب مسیر اصلی و ترجیح حوائج معنوی و فرهنگی بر حوائج مادی، بسیار خوش سلیقه عمل کرده و شاهراه حرکت خود را به درستی برگزیده؛ از این رو در گام نخست، موفق بوده است؛ اکنون وظیفه دارد تا در گام دوم، کارآمدی خود را افزایش و حوزة تأثیر خود را در موضوعی که برگزیده گسترش بخشد.
شخصیتهای بزرگ ـ حوزوی یا غیر حوزوی ـ که در سلوک روحانی و خودسازی معنوی موفق بودهاند، ولی گوشة عزلت گزیده و به جهت ناتوانی، از انجام خدمات فرهنگی و اجتماعی طفره رفتهاند، گنجینههای پنهان و ذخایر خاموشی هستند که تنها نیمی از راه را پیمودهاند؛ آنان محیط اطراف خود را روشن نمیکنند، گرهی از کار مردم نمیگشایند و باری از دوش جامعه بر نمیدارند. اینها گرچه ارزشهای فردی فراوانی اندوخته، اما نخست اینکه در تأمین رضای خدا و امام عصر موفق نبودهاند و سپس الگوی کاملی برای طراحی سیمای آینده طلبه نیستند. الگوی کامل طلبه باید هر سه ویژگی «عالم»، «ربانی»، و «کارآمد» را با هم داشته باشد و به گونهای باشد که اگر از میان امت اسلامی برود ضایعهای جبرانناپذیر بر پیکر اجتماع وارداید. یعنی وجود او چنان برای جامعه پر فایده و ارزشمند باشد که جای خالی او را هیچ چیز دیگر پر نکند.
ما قَبَضَ اللهُ تَعالی عالِماً مِن هذِهِ الأمّة إلا کانُ ثَغرةً فی الاسلامِ، لاتَسُدُّ ثُلمَتُهُ إلی یومِ القِیامَةِ.
خدای تعالی جان عالِمی از این امت را نمیگیرد مگر آنکه شکافی در اسلام پدیداید که تا روز قیامت پر نمیگردد.
پیامبر خدا فرمودند: العِلمُ حَیاةُ الاسلامِ وَ عِمادُ الدّینِ
دانش مایه حیات اسلام و نگه دارندة ایمان است.
همچنین فرمودند:
مَن طَلَبَ باباً مِنَ العِلمِ لِیُحییَ بِهِ الاسلامَ کانَ بَینَهُ وَ بَینَ الأنبِیاءِ دَرَجَةً فِی الجَنَّةِ.
هرکس باب علمی جستجو کند تا اسلام را به آن زنده گرداند، میان او و پیامبران در بهشت تنها یک درجه فاصله باشد.
از امام صادق نیز نقل شده است: عُلَماءُ شیعَتِنا مُرابِطونَ بِالثَّغرِ الَّذی یَلی إبلیسُ وَ عَفاریتُهُ یَمنَعونَهُم عَنِ الخُروجِ عَلی ضُعَفاءِ شیعَتِنا وَ عَن أن یتَسَلّطَ عَلَیهِم إبلیسُ وَ شیعَتُهُ.
دانشمندان شیعه پاسداران مرزی هستند که ابلیس و شیاطین به آن نزدیک میشوند و آنها را از حمله و تسلط بر شیعیان ضعیف باز میدارند.
بنابراین وجود عالمان دین باید موجب سرزندگی اسلام و حفاظت ایمان باشد و اگر این فایده بر وجود آنان مترتب نشود علم مورد رضای پیامبر را نیاموختهاند
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
هدایت شده از ندای تهذیب
242.mp3
629.4K
هدایت شده از ندای تهذیب
168.pdf
113.5K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_شصت_هشت
✅ اقسام ایمان
✏️ 1. توصیف ایمان حقیقی
🗓1399/07/08
🌸 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
سه شنبه 27.pdf
91.9K
📂انس با قرآن و عترت
📚هفته بیست و هفتم (سه شنبه)
✅ خشم و پرخاشگری 2
❌ فضیلت مدارا و گذشت در هنگام خشم
🗓1399/07/08
#انس_با_قرآن_و_عترت
🌸 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
22.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ: #سبک_زندگی_اسلامی از منظر قرآن
🎤توسط استاد: #حجت_الاسلام_ملکی
✅ نکات کلیدی در مورد سوره مبارکه نصر (دل نبستن به غیر خدا در مسیر دین) بر اساس روایات
📑قسمت بیستم و یکم
🗓1399/07/08
#طرح_اقوم #ندای_تهذیب
🌸 @ostad_maleki
🌸 @nedaye_tahzib