هدایت شده از ندای تهذیب
#دوشنبه_های_بصیرتی
—-اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت دوم—-
🔹مذمت وابستگی اقتصادی 👇🏿👇🏿🔹
1.. پی آمدهای وابستگی اقتصادی
امام خمینی رحمه الله:
وابستگی اقتصادی مسئله ای است که وابستگی های بسیاری را به دنبال می آورد. اگر مملکت شما در اقتصاد نجات پیدا نکند و وابستگی اقتصادی داشته باشد همه جور وابستگی به دنبالش می آید و وابستگی سیاسی هم پیدا می کنیم. وابستگی نظامی هم پیدا می کنیم. برای اینکه وقتی ما چیزی نداشتیم دستمان به طرف آمریکا دراز می شود و امریکا همه چیز را به ما تحمیل می کند، ما وقتی می توانیم زیر بار او نرویم که قدرتمند باشیم.
[صحیفه نور، ج 11، ص 426]
2.. وابستگی اقتصادی موجب وابستگی سیاسی
امام خمینی رحمه الله:
من این را باز هم گفتم به بعضی از گروه ها، که انسان خجالت می کشد که یک کشوری که باید صادر کند و صادرکننده باشد، دستش را پیش امریکا؛ این دشمن ملت و دشمن بشریت دراز کند و از او کمک بخواهد... می دانید که اگر چنانچه ما احتیاج داشته باشیم در ارزاقمان به خارج، این وابستگی برای ما اسباب این می شود که در امور سیاسی هم وابسته باشیم. ما باید وابستگیمان را از اجانب و از شرق و غرب قطع کنیم. اگر ما بخواهیم که مملکتمان یک مملکت مستقل آزاد مال خودمان باشد، باید در این اموری که مربوط به اقتصاد است، مربوط به فرهنگ است، مربوط به امور دیگر کشور است، خودمان فعالیت کنیم و ننشینیم دیگران انجام بدهند.
[صحیفه نور، صص 63 و 64]
3.. وابستگی اقتصادی مساوی با تسلیم مملکت به بیگانگان
امام خمینی رحمه الله:
شما می دانید که اگر یک مملکتی در اقتصاد، خصوصاً این رشته اقتصاد که نان مردم است، در این احتیاج به خارج پیدا بکند و یک احتیاج مبرمی که نتواند خودش را اداره کند خودش را و باید او را اداره کنند، این وابستگی اقتصادی آن هم در این رشته موجب این می شود که ملت ایران، مملکت ایران تسلیم بشود به دیگران.
[صحیفه نور، ج 11، ص 100]
#اقتصاد_مقاومتی_و_امام_خمینی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#دوشنبه_های_بصیرتی
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
شماره 2
🌸وظایف خانواده در طرح اقتصاد مقاومتی🌸
نقش خانواده در عرصه اقتصاد کشور، مهم و اساسی است؛ زیرا نوع، عملکرد و میزان حضور آن در چرخه اقتصادی کشور بسیار اثرگذار است. ازاین رو، لازم است وظایف این نهاد مهم اجتماعی در طرح اقتصاد مقاومتی به خوبی تبیین شود.
خانواده در این طرح ملی چهار وظیفه مهم دارد که تبیین این وظایف را به ترتیب پی می گیریم:
الف) آگاهی از فرهنگ جهادی
ب) مشارکت در تولید
ج) مدیریت مصرف
د) تربیت نیروهای ارزشی
☘️ آگاهی و برخورداری از فرهنگ جهادی
اقتصاد مقاومتی، فقط جنبه اقتصادی ندارد، بلکه وجهه فرهنگی، دینی، اخلاقی و پرورشی نیز دارد.
بی شک، برای مقاومت کردن در اقتصاد، داشتن روحیه و رفتار جهادی الزامی است. در واقع، موانع سخت و دشوار را فقط با روحیه جهادی می توان از میان برداشت.
مقام معظم رهبری در این باره می فرماید:
اگر بخواهیم این حرکت عظیم اقتصادی در کشور انجام گیرد، یک الزاماتی دارد. روحیه جهادی لازم است. ملت ما از اول انقلاب تا امروز در هر جایی که با روحیه جهادی وارد میدان شده، پیش رفته. این را ما در دفاع مقدس دیدیم، در جهاد سازندگی دیدیم. در حرکت علمی دیدیم، مشاهده می کنیم، اگر ما در بخش های گوناگون روحیه جهادی داشته باشیم؛ یعنی کار را برای خدا با جدیت و به صورت خستگی ناپذیر انجام دهیم، نه فقط به عنوان اسقاط تکلیف، بلاشک این حرکت پیش خواهد رفت.[ روزنامه ایران، 15/1/1390، ش 4657، ص 24]
☘️ مشارکت در تولید
وظیفه دوم خانواده در اقتصاد مقاومتی، مشارکت در تولید است. خانواده با بازارهای مختلفی از جمله بازار کار و سرمایه در ارتباط است.
برخی از اعضای خانواده در بازار کار می کنند و دستمزد یا حقوق دریافت می کنند. برخی دیگر، سرمایه خود را در بازار به کار می گیرند و سود کسب می کنند. پول به دست آمده از بازار کار و سرمایه، درآمد خانواده را تشکیل می دهد. بخشی از این درآمدها، صرف خرید کالاها و خدمات مصرفی خانواده و بخش دیگر پس انداز می شود که خانواده می تواند با این پس اندازها و به شیوه های گوناگون، در تولید ملی جامعه نقش داشته باشد.
☘️ مدیریت مصرف
در مدیریت مصرف، به رابطه و نوع رفتار خانواده با منابع و اموال تحت اختیارش توجه می شود. از آنجا که شیوه های مدیریت مصرف در خانواده می تواند در الگوی مصرف ملی مؤثر باشد، برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، خانواده باید در باورها و رفتارهای مصرفی خود تجدید نظر و مصرف خود را در چارچوب تولیدات داخلی و نظام اقتصادی اسلام تنظیم کند.
☘️تربیت نیروهای ارزشی
امروزه تئوری سرمایه انسانی در برابر سرمایه فیزیکی، مورد توجه اقتصاددانان و جامعه شناسان است. در این تئوری، سرمایه های انسانی با ارزش تر از دارایی ها و منابع طبیعی و ذخایر زمینی به شمار می آیند. هرچه روی انسان ها سرمایه گذاری شود، رشد و توسعه جامعه افزون خواهد شد. ازاین رو، نگرش و مهارت به ویژه تدیّن افراد، میتواند ظرفیت های تولیدی جامعه را ارتقا بخشد و در نتیجه، رشد و توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را تسهیل و تسریع کند و آثار مطلوب خود را در سطح خرد (خانواده) و کلان (جامعه) نشان دهد. در سطح خرد می تواند بازدهی خصوصی افراد را افزایش دهد و در سطح کلان باعث رشد و توسعه همه جانبه کشور شود.
مقام معظم رهبری در این باره می فرماید:
عزیزان من، این را همه بدانید، تدیّن جامعه، تدیّن جوانان ما، در امور دنیایی هم به ملت و به جامعه کمک می کند. خیال نکنید که متدین شدن جوانان، اثرش فقط در روز اعتکاف در مساجد یا در شب های جمعه و در دعای کمیل است. اگر یک ملت جوانانش متدین باشند، از هرزگی دور خواهند شد، از اعتیاد دور خواهد شد، از چیزهایی که جوانان را زمین گیر می کند، دور خواهند شد. استعداد آنها به کار می افتد، کار می کنند، تلاش می کنند، در زمینه علم، در زمینه فعالیت های اجتماعی، در زمینه فعالیت های سیاسی کشور، پیشرفت می کنند و در اقتصاد همین جور، روحیه معنویت و تدیّن نقش بسیار مهمی دارد. [روزنامه ایران، 15/1/1390، ش 4757، ص 24]
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوشنبه_های_بصیرتی
سخنران: آیت الله حسین مظاهری
"اهمیت فقه معاملات"
کار و تلاش آنقدر مقدس است که خداوند در قرآن تأکید فراوانی نسبت به آن کرده است. کار توزیعی این است که کاری را که عدهای تولید میکنند، عدهای دیگر باید آن را توزیع کنند. یکی از کارهای مهم امیر المؤمنین (ع) در زمان حکومت نظارت بر بازار بود و هر روز صبح در بازار حضور داشتند. اهل بیت (ع) برای اینکه تجار و کسبه مسائل شرعی را بدانند، خیلی پافشاری داشتند. فقها و مراجع در خصوص معاملات مسائل بسیاری مطرح کردهاند. بازار از قدیم الایام تقدس خاصی داشت. صبحها اول وقت میرفتند نزد مجتهدی و درسی از معاملات فرا میگرفتند.
یک اصل مهم در تجارت تک نرخی بودن قیمت اجناس است و این قاعده چه در جزئی فروشی است و چه در عمده فروشی.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
-209117438_-215190.mp3
5.45M
شرح دعای مکارم الاخلاق دعای بیستم صحیفه سجادیه
استاد : حاج آقا شیخ بهایی زید عزه
جلسه: هفتاد و پنج ۱۳۹۹/۸/۱۹
زمان : ۱۱ دقیقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | #نماهنگ «گدایی خالصانه»
🌸 انتشار به مناسبت ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود #حضرت_معصومه (س) به شهر مقدس قم
هدایت شده از مومنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب : دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوشمضمونی است که میتوان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت.
🔰آثار شهید مطهری
🔸مرحوم شهید مطهری مرد بسیار عمیق و با فکر و پُر مغزی بود؛ ایشان از دانشهای لازم برای این تحقیقات برخوردار بود؛ فلسفه میدانست، کلام میدانست، فقه میدانست، تاریخ میدانست.
🔻ایشان در هر بحثی وارد میشد، زوایای آن را کاوش میکرد؛ بنابراین آثار ایشان خیلی با ارزش است.
🔹من یک وقت به دوستان طلبه میگفتم: اگر کسی فقط آثار ایشان را از اول تا آخر با دقت بخواند، کافی است که او را به یک سطح راقی از معارف عمیق اسلامی برساند.
🗓۱۳۷۹/۶/۱۴
📌 کانال رهبر حوزهها
🌐@Khamenei_Hawzah
هدایت شده از در محضر استاد
#معرفی #کتاب
📚 کتاب نبرد حق و باطل
✅ قسمت2
3️⃣ تکامل انسان در گذشته؛ در این محور دو مطلب مورد بحث بوده:
الف- مفهوم تکامل و تفاوت آن با پیشرفت و تمام؛ که در تکامل لزوما تعالی وجود دارد ولی در پیشرفت خیر، و تکامل مربوط به درجات و مراحل است ولی تمام در مورد اجزاء است.
ب- انواع روابط در سیر تکاملی:
- رابطه انسان با طبیعت؛ که پیشرفت کرده.
- روابط تشکیلاتی اجتماع؛ که پیشرفت کرده.
- حسن رابطه انسان ها باهم؛ مورد تردید است.
- رابطه انسان با خود.
4️⃣ آینده بشر؛ در این محور نیز پنج نظر وجود دارد:
الف- کسانی که نسبت به آینده یأس داشته و انتحار دسته جمعی را تجویز میکنند.
ب- بیکن و...؛ که چاره همه دردها را علم میدانند.
ج- مارکسیست؛ که برای آینده فقط ایدئولوژی تجویز میکند.
د. اگزیستانسیالیسم؛ با اینکه جهان را توده ای از ماده میدانند، بر ارزش های انسانی تاکید میکنند.
ه- اسلام. نه نسبت به گذشته بد بین است و نه آینده، بلکه آینده روشنی را ترسیم میکند.
https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 50
موضوع: 🌷نقش تکرار آموخته ها در فرایند تحصیل / قسمت دوم🌷
فوائد مرور
تکرار و دوره مطالب چند اثر مهم دارد:
الف) فهم عمیق محتوا: تسلط بر محتوا و فهم عمیق مباحث علمی جز در سایه مراجعه مکرر امکانپذیر نیست. برای توصیف یک خیابان باید چند بار در آن قدم بگذاریم و جزئیات و کلیات آن را به دقت مرور کنیم؛ برای اشراف و احاطه بر یک کتاب هم لازم است چند بار آن را مطالعه نماییم. این انتظار که مباحث یک کتابِ علمی ـ که هیچگونه سابقهای برای ما نداشته ـ یکباره به فضای ذهن ما منتقل شود از ابتدا نابجا است و با واقعیت ساختار ذهنی ما سازگار نیست. به همین جهت است که تا هنگامی که چند بار بحث را دوره نکنیم توانایی «دفاع جدی از آن» یا «ارائه دقیق آن» را نداریم.
با مرور مطالب یک کتاب، آرام آرام از جزئیات، عبارتپردازیها، توضیحات افزوده، مثالها، شواهد و بحثهای غیرمؤثر فاصله میگیریم و افق دید ما نسبت به محتوا بالاتر و زاویه نگاه، گستردهتر میگردد و پیامهای پراکنده کتاب به وحدت میرسد. هرگاه شهر را از فراز بامی بلند یا درون هواپیما مشاهده کنیم نسبتها و روابطی را کشف مینماییم که از درون شهر دریافت آنها بسیار دشوار است؛ مثلاً مییابیم خیابان الف بر فلان خیابان عمود است و با کوچه دیگر موازی، مسجد شهر در شمال و مدرسه در جنوب قرار دارد، وسعت پارک چند مرتبه کمتر از وسعت دانشگاه است، ترافیک در کدام میدان مشکلساز شده و.. . درک این پدیدهها پس از چشمپوشی از جزئیات است و در عین حال آشنایی کامل با شهر، وابسته به این آگاهیهاست و وحدت شهر این گونه قابل درک است.
از اینرو برای فهم بهتر یک کتاب مناسب است آن را خلاصه نماییم و برای تلخیص کتاب ناگزیر باید آن را چند بار مرور نمود. اگر خلاصه تهیه شده نیز چند بار مطالعه شود فرایند آموزش بسیار غنا مییابد.
کتب درسی، از آنجا که جزء به جزء و پراکنده تدریس میشوند بیش از کتابهای دیگر محتاج تکرار و مرورند. رشته انسجام مطالبی که در جلسات متعدد ارائه شده تنها با تأمل و نگاه مجدد کشف میشود. میتوان ادعا کرد شاگرد هر چقدر تلاش کند مطلب هر درس را به اندازه استاد نمیفهمد، زیرا استاد روابط این بحث را با بحثهای دیگر به خوبی میبیند ولی شاگرد این درس را بدون پیوند با مطالب دیگر مینگرد. به همین جهت توصیه شده قبل از مطالعه کتاب در آغاز، فهرست آن به طور کامل ملاحظه و سپس متن کتاب یک بار به سرعت و بار دیگر به دقت مطالعه شود تا احاطه بر کلیت مباحث نیز به دستاید. از باب مثال میتوان احاطه بر یک علم را به پیدایش یک بنای چند طبقه تشبیه نمود. برای ایجاد یک ساختمان ابتدا اسکلت فلزی آن را از طبقة اول تا آخر فراهم مینمایند سپس از طبقه اول تا آخر سقف و دیوار میزنند. آنگاه از طبقه اول تا آخر به سفیدکاری میپردازند و مراحل بعدی نقاشی، سیمکشی، لولهکشی و.. . انجام میگیرد و این تصور که با ساختن هر دیوار آن را گچکاری و نقاشی نماییم و سپس به ساختن دیوار دیگر مشغول شویم بیشتر به فکاهه شبیه است.
همین مسئله در تحصیل دانشها نیز وجود دارد و به همین سبب، آموزش هر علم در چند حلقه متوالی از اجمال به تفصیل انجام میشود. مثلاً کتاب اول در علم فیزیک به ذکر جزئیات و مطالب دقیق نمیپردازد ولی در کتب بعدی هر بحث، فربهتر و کاملتر عرضه میشود.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
هدایت شده از ندای تهذیب
284.mp3
503.2K
هدایت شده از ندای تهذیب
210.pdf
109.6K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_ده
✅ عوامل غفلت و دوری از یاد خدا
✏️2. همنشینی با غافلان
🗓1399/08/20
🌸 @nedaye_tahzib
هدایت شده از 🌷 بیت الشهدای شهیدان ماهانی
#ڪلام_شهدا🗯
ڪسی ڪه به خدا توڪل داشته بلشد
به آمریڪا سجده نخواهد ڪرد
اگر بنا بود آمریڪا را سجده ڪنیم
#انقـــــــــــــلاب نمی ڪردیم
#شهیدعلی_چیت سازان
#یادش_باصلوات
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: #سبک_زندگی_اسلامی از منظر قرآن
🎤توسط استاد: #حجت_الاسلام_ملکی
✅ امر به جهاد در سبک زندگی اسلامی بر اساس سوره مبارکه عادیات
📑قسمت بیستم و هفتم
🗓1399/08/20
#طرح_اقوم #ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
در نماز، نماز اول وقت
#نماز_در_سیره_علما
شماره15
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
💠لحظه ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم.
چه در جنگ و چه در صلح، بزرگ ترین ساده اندیشی این است که تصور کنیم جهان خوران خصوصاً آمریکا از ما و اسلام عزیز دست برداشته اند. لحظه ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور، جلد ٢١، صفحه ۵٢
هدایت شده از ندای تهذیب
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹فرق تربیت دینی با غیر دین (قسمت اول)👇🏿👇🏿🔹
دین بیدار کننده اعماق درونی انسان است. دین چیزی را روی دوش انسان سوار نمی کند.
دین حرکت زندگی انسان را سامان می دهد. حرکات و سکنات انسان را با ریتم خودش سامان میدهد و این ریتم آنقدر زیباست که انسان از قرار دادن خودش در اختیار دین لذت می برد.
تربیت دینی یعنی انسان بگونه ای روی خودش و یا دیگران تاثیر بگذارد که دین برنامه ای برای خود شکوفایی داده است.
بهار با درخت یک تربیت دینی می کند. کاری میکند سیب ها و شکوفه ها از دل درخت بیرون بیاید.
ولی تربیت در غرب مثل برخوردی است که با درخت کریسمس می کنند. تو بیجا کردی که الان موقع جشن من است گل ندادی، من این گل را به تو آویزان می کنم و جبری در آن هست.
دین یعنی خود شکوفایی و تربیت یعنی کمک به رشد انسانها و تربیت دینی یعنی کمک به خود شکوفایی انسان. اگر کسی غیر دینی عمل کرد، خودش را نشناخته و دارد دیگری می شود، دیگران میشود. تحمیل ها را می پذیرد و دیگر خودش نیست.
ادامه دارد...
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
Panahian-Clip-PoshtemoonGarme-128k.mp3
1.48M
#سه_شنبه_های_تربیتی
#کلیپ_صوتی تربیت فرزند / پشتمون گرمه
#استاد_پناهیان
پدر و مادری که میآیند تو خانه و میروند تو گرفتاریهایشان غرق میشوند و ناراحت هستند و چه بکنیم و آرامششان بههم ریخته، تو خانه میخواهند راحت باشند دیگر، راحت ناراحتیها را ابراز میکنند و درب داغون هستند، دارند بیانیه تو خانه صادر میکنند ایمان خبری نیست ها! اینها دارند بچۀشان را بیایمان میکنند.
اگر شما واقعاً خدا داری، امام زمان داری، خب این مشکل جزو مشکلات حسابشدهای است که شاید به شما رسیده یک طرحی پشت سرش هست، حکمتی هست، برکت دیگری از جایی گشوده میشود. آرام باش. مگر شما بابا خودت صاحب نداری؟ چرا من صاحب دارم. پس چرا اینقدر بههم ریخته هستی؟ ما باید آرامش خودمان را همیشه حفظ بکنیم، بچههای ما باور نکنند اصلاً ماها بههم میریزیم. برای چی بههم میریزیم؟ ما که صاحب داریم، ما که اینقدر آقای مهربانی داریم.
مجری: پشتمان گرم است.
بله، همیشه این آرامش را داشته باشیم. خداوند متعال با ما هست، اصلاً ما را ول نمیکند. ما مال او هستیم؛ مگر میتواند ما را رها کند؟ رها نمیکند ما را. آنوقت ببینید یک انسانی که با خداست دیگر تنها نیست، دیگر وحشتزده نیست، دیگر نگران نیست، دیگر غمگین نیست. بعد بچه بالاخره سر در میآورد این آرامش ما برای چیه. به این شیوه ایمان را به بچههایمان آموزش دادیم. با نشان دادن ثمرۀ ایمان، ایمان را آموزش دادیم.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان / بهرهگیری از نیروی محبت👇🏿👇🏿🔹
شماره 2
نقش «محبت» را نمی توان نادیده گرفت.
عشق و علاقه، هم قوام بخش زندگی است، هم جهت دهندۀ تلاش ها و هم ایجادکنندۀ انگیزه و رغبت. هم دربزرگ سالان چنین است، هم در جوانان و کودکان.
ازاین رو، در تربیت دینی کودکان می توان با معرفی الگوهای شایسته، هم حسّ قهرمان دوستی و الگوگرایی آنان را تأمین کرد و هم به طور غیرمستقیم آنان را در مسیر ارزش های اخلاقی و کمالات انسانی قرار داد.
یکی از این مجموعه الگوها و قهرمان ها اهل بیت اند. خاندان پاک پیامبر چرا نباید به صورت الگو و نمونه در جهات علمی، اخلاقی، سیاسی، عاطفی، جهاد، صبر، ایثار و نوع دوستی، برای بچه های ما مطرح باشند؟ مگر از قهرمان های دیگر چه کم دارند؟
حضرت رسول صلی الله علیه واله در کلامی توصیه فرموده اند که فرزندانتان را با محبّت من و محبت خاندان من و با عشق به قرآن، تربیت و ادب کنید: «اَدبّوا أولادَکم عَلی حُبّی و حُبّ اهلِ بیتی وَ القرآنِ.»(احقاق الحق، ج18، ص498)
در عمل به این سفارش نبوی چه کرده ایم؟ راه و روش آن چیست؟ چگونه می توان فرزندانی تربیت کرد که دوستدار خاندان رسالت و شیفتۀ اهل بیت باشند و از این دلدادگی و علاقه، در بهسازی اخلاقی و رفتاری خویش سود ببرند؟(در این زمینه به کتاب عشق برتر از جواد محدثی مراجعه کنید)
باز هم حدیثی زیبا، این بار از امام صادق علیه السلام : «رحمت خدا بر کسی که ما را در نظر مردم محبوب گردانَد؛ نه آن که منفور سازد.» «رَحِم اللّهُ عَبدا حَبَّبَنا إلَی النّاس وَ لَمْ یبَّغِضُنا إلیهم.»(بحارالانوار، ج75، ص348)
نقل کرده اند که هرکس با پیامبر خدا صلی الله علیه واله از روی معرفت و شناخت، نشست و برخاست می کرد، محبت وی در دلش می افتاد. این، نشان دهندۀ تأثیر معرفت در پیدایش محبت است. محبت، گاهی از مرحلۀ سطحی و ساده شروع می شود و به تدریج، عمیق تر و جدّی تر و ریشه دارتر و آگاهانه تر می شود.
پس، باید اهل بیت علیهم السلام را به کودکان شناساند.
گرچه نظام آموزشی و مدرسه و معلم و صداوسیما و مطبوعات و... این وظیفه را دارند، پدر و مادر هم بدون وظیفه نیستند. البته که شرط این توانایی بر شناساندن، شناختن است و هرچه والدین، شناخت بیشتری از اولیای الهی و خاندان عصمت داشته باشند، بهتر می توانند آن معرفت را منتقل سازند.
(اقتباس از کتاب: تربیت دینی فرزندان؛ نویسنده جواد محدثی)
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 50
موضوع: 🌷نقش تکرار آموخته ها در فرایند تحصیل /قسمت دوم🌷
فوائد مرور
تکرار و دوره مطالب چند اثر مهم دارد:
ب)یادسپاری مطالب: پس از درک کامل پیام، برای به خاطر نگهداشتن آن نیز باید آن را تکرار نمود و بدون تکرار، ثبت آموختهها در ذهن امکانپذیر نیست.
ج)ایجاد باور راسخ و تصدیق: تکرار و مرورِ یک گزاره، به تدریج آن را در ذهن، استوار نموده و اعتقاد راسخ به آن تولید مینماید. حتی مطالب غیرواقعی و بدون برهان را هم با مرور و تکرار میتوان القا نمود. برای گسترش یک شایعه یا دروغ بزرگ کافی است آن را به بیانهای مختلف تکرار نمود تا به صورت خبر متواتر تلقی شود. راز تأثیر تبلیغات بر اذهان نیز همین است. به جهت همین ویژگی توصیه میشود که در انتخاب مجاری سالم علمی و مباحث مطمئن نظری از ابتدا دقت کافی به عمل آوریم. هر کتابی را نخوانیم و به هر سخنی گوش نسپاریم.
قال الباقرعلیه السلام: مَن أصغی إلی ناطقٍ فَقَد عَبَدَه فَإن کانَ الناطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَد عَبَد اللَّهَ وَ إن کانَ النّاطِقُ ینطِقُ عَن لِسانِ إبلیسِ فَقَد عَبَدَ إبلیسَ ( الکافي , جلد۶ , صفحه۴۳۴ ، الجزء السادس بَابُ اَلْغِنَاءِ )
هر کس به گویندهای گوش فرا دهد و تمایل یابد او را پرستیده است پس اگر او از خدا سخن گوید خدا را پرستیده و اگر از زبان شیطان سخن گوید شیطان را پرستیده است.
هر بار مطالعه، به تشکیل یک بنای علمی در صفحه ذهن ما یک قدم یاری میرساند و هیچگاه اثر آن از بین نمیرود ـ هر چند به کلی فراموش شود ـ این مطالعه اگر به چند مشابه خود ضمیمه گردد، یک ساختار کامل علمی را تشکیل میدهد که به زودی فرو نمیریزد و محو نمیشود. لذا نه میتوان توقع داشت که با یک بار مطالعه به نتیجه کامل دست یابیم و نه شایسته است به بهانه اینکه مطالعه ما اثری ندارد، از آن چشمپوشی کنیم. هر بار مطالعه، فقط به اندازه یک بار مطالعه اثر دارد و نه بیشتر؛ اما اثر آن حتمی و مسلم است.
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com