۲۱ فروردین ۱۴۰۰
✅ کتاب #سیر_مطالعاتی آشنایی با اندیشه های #مقام_معظم_رهبری
با 6 #ویژگی_ممتاز
📸معرفی بیشتر را در تصویر ببینید.
📍علاقه مندان میتوانند سفارش خرید خود را از طریق آیدی روابط عمومی مجموعه، ثبت نمایند↙️
@rahro_e_khamenei
۲۱ فروردین ۱۴۰۰
۲۱ فروردین ۱۴۰۰
33.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️ داستان طلبه شدن
#جهانگیر_خان_قشقایی
۲۱ فروردین ۱۴۰۰
18.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 درخواست آیتالله جوادی آملی از جوانان برای ورود به حوزه
۲۱ فروردین ۱۴۰۰
▪️طلبهها در کمپ ترک اعتیاد دنبال چه ماموریتی هستند؟
🔺هیچکس برای حضور طلبهها در کمپ ترک اعتیاد آمادگی نداشت؛ چه مسئولان، چه پرسنل کمپ و چه معتادان. حتی گاه طلبهها را با مجوز رسمی هم به کمپ راه نمیدادند.
اما همین که معلوم شد با شکلگیری رفاقت میان طلبهها و معتادان، آمار نزاع و شورش، خودزنی، خودکشی و انحرافات اخلاقی در کمپ پایین آمده، ورق برگشت.
🔺معتاد بهبودیافته: «یکبار وقتی حاج آقا را در کمپ دیدم،هر بد و بیراهی به ذهنم رسید، نثارش کردم. منتظر بودم او هم شروع به فحاشی کند یا با یک کشیده آبدار، جوابم را بدهد اما تنها عکسالعملش لبخند بود. جلو آمد و گفت: اوضاع و احوالت چطوره؟ چه گرفتاری داری؟ چه کمکی میتونم بهت بکنم؟ حاجی با این کار مرا خلع سلاح کرد...»
🔺بخشی از کار ما این است که خانوادهها را راضی کنیم یک فرصت دیگر به فرزند یا پدر معتادشان بدهند. یکبار در تماس با خانواده یکی از مددجویان، خودم را دوست پدرشان معرفی کردم. دختر آن فرد با تعجب گفت: «بابای من سایه آخوندها رو با تیر میزنه! چطور ممکنه شما دوستش باشید؟!»
خانوادهها وقتی به ملاقات مددجویان میآیند، باورشان نمیشود این همان پسر یا همسر دردسرساز سابق است.
🔺اشتغال، حلقه تکمیلی درمان مددجویان در اردوگاه ترک اعتیاد «کرامت» است. هر مددجویی اهل کار باشد، در کارگاههای فنرسازی، قالیبافی، زراعت، قابلمهسازی و... به رویش باز است.
همان معتادی که پول سیگارش را هم از خانواده میگرفت، حالا با آنها تماس میگیرد و میگوید: «شماره کارت بدید براتون پول واریز کنم.»
http://fna.ir/ovn1
۲۱ فروردین ۱۴۰۰
📚 فقهی لازم داریم که...
◀️ اگر دیروز همّتِ ما، فقط کتاب صلاة و طهارت و زکات و صوم و حج و حداکثر متأجّر و اجاره بود، امروز مسأله و احتیاج ما، همۀ شؤون زندگی و یک جامعه است. ما فقهی لازم داریم که بتواند حکومت و سیاست خارجی و روابط بین الملل و برخورد با شبکه اقتصادی عظیم جهانی را پاسخگو باشد. امروز، دیگر مسأله آن نیست که فلان بن فلان، قاطرش را از فلان جا بار میکرد، تا به فلان جا ببرد، یا مثلاً پیلهوری، تجارت میکرد و ما، بیع و شرای او را مشخص کنیم.
🗓۱۳۶۱/۲/۷
۲۱ فروردین ۱۴۰۰
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 51
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
——————————
💠رفتار با زنان💠
📍طلبه، از سوی مردم زیر ذرهبین دقت قرار دارد و خرد و كلان رفتارهای او به صورت دقیق موشكافی، تحلیل و الگوبرداری میشود.
در این میان، رفتار با زنان ـ محرم یا نامحرم ـ بسیار حساسیت دارد و روحانی باید در آن بسیار ظریف و خوش سلیقه عمل كند.
برای نمونه، نگریستن به چهره زنان نامحرم و دقت در شمایل آنان، زیبنده هیچ مرد مؤمنی ـ خصوصا طلبه ـ نیست. خدای متعال الگوی نگاه كردن را در جامعه اسلامی چنین تصویر كرده است:
«قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّواْ مِنْ أَبْصَـرِهِمْ وَ یحْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذَ لِكَ أَزْكَی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُم بِمَا یصْنَعُونَ * وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـرِهِنَّ وَیحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ»؛
پیامبر! به مردان با ایمان بگو كه چشمهای خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو گیرند و پاكدامنی ورزند، كه این برای آنان پاكیزهتر است؛ زیرا خدا به آنچه میكنند آگاه است. و به زنان با ایمان بگو كه چشمهای خود را فروگیرند و پاكدامنی ورزند.
از این جهت، انتظار میرود طلبه، از نگاه مستقیم به نامحرمان، خیره شدن و زل زدن پرهیز كند، دیده خود را به زیر افكند و نوعی حریم و حایل ـ كه حاكی از حیا و عفت چشم است ـ میان او و زنان وجود داشته باشد.
📍به همین ترتیب، برای طلاب جوان، سلام كردن به زنان و دختران جوان شایسته نیست.
امام صادق علیهالسلام میفرماید:
كانَ رَسُولُ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله یسَلِّمُ عَلَی النِّسَاءِ وَ یردُدنَ عَلَیه السَّلام وَ كانَ أَمِیرُ الْمؤمنینَ علیهالسلام یسَلِّمُ عَلَی النِّسَاءِ وَ كانَ یكرَهُ أَن یسَلِّمَ عَلَی الشَّابَّةِ مِنهُنَّ وَ یقُولُ أَتَخَوَّفُ أَن یعْجِبَنِی صَوتُهَا فَیدخُلَ عَلَی أَكثَرُ مِمَّا أَطلُبُ مِنَ الأَجر؛
پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله بر زنان سلام میكرد و زنان نیز جواب سلام او را میگفتند. امام امیر المؤمنین علیهالسلام نیز بر زنان سلام میكرد؛ اما خوش نداشت كه بر زنان جوان سلام كند و میگفت: میترسم كه از صدایشان خوشم آید و بیش از اجری كه [از سلام] میطلبم، بر من گناه نوشته شود.
📍سخن گفتن فراوان با زنان نامحرم، شوخی كردن و صمیمی شدن بیش از حد با آنان نیز، علاوه بر ضرر روحی كه برای خود طلبه دارد و او را در معرض فریب شیطان قرار میدهد، در منظر مردم بسیار زشت و زننده است و ممكن است حمل بر معانی خاصی شود.
به همین جهت، لازم است طلبه ـ به ویژه طلاب جوان ـ نهایت سنگینی و جدیت را در مواجهه با زنان به كار گیرند و از زیادهگویی و مزاح بپرهیزند. البته، زنان كهنسال از این قاعده استثنا خواهند بود .
📍شركت در مجالس زنانه نیز، به همین ملاك باید بررسی شود. استقبال طلاب جوان از حضور در مجالس زنانه ـ خصوصا مجالس زنان جوان ـ خوشآیند نیست و او را در معرض تهمت قرار میدهد.
📍طلبه باید ـ ثبوتاً و اثباتاً ـ مراقب پاكی خود باشد.
📍در همین جا باید از ازدواج موقت و ازدواج مجدد نیز یاد كرد. اینگونه ازدواجها از نظر فقه جعفری جایز و حلال است؛ اما بدون شك ضرورتی در تجربه همه امور حلال وجود ندارد. پرداختن به چنین اموری در غیر موارد خاص، موجب اتهام روحانیت به لذتجویی، دنیاطلبی، شهوتپرستی، عدم تسلط بر هواهای نفسانی و سلب اعتماد از روحانیت میگردد.
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#رفتار_اجتماعی
#رفتار_با_زنان
۲۱ فروردین ۱۴۰۰
۲۱ فروردین ۱۴۰۰
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد،
الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت:
✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود.
ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت:
✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید.
ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است:
✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد:
الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد:
✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد:
✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد.
✳️ ملاحظات:
🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهلانگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است.
🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند.
🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود.
🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى كند، اشكال ندارد.
🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است.
#احکام_نموداری #احکام_نموداری_روزه_زن_باردار #روزه_زن_شیرده
۲۱ فروردین ۱۴۰۰
۲۱ فروردین ۱۴۰۰