eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
718 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
7هزار ویدیو
726 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ 🔴 چرا گاهی مواقع با توسل به امام زمان (عج) حاجت روا نمی شویم ؟ 🎙 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ 🔹رهبرمعظم انقلاب: ✅ آن تشیّعی که ارتباط به MI6 انگلیس داشته باشد، آن تسنّنی که مزدور سی‌آی‌ای آمریکا باشد، نه آن شیعه است، نه آن سنّی است؛ هر دو ضدّ اسلامند. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
☑️#سیره_شهدا/سالگرد شهادت شهید سید مصطفی خمینی ✅مقام معظم رهبری 🔸آقازاده نبود! اخلاق خاص او در رابطه با امام (س) و حفظ جنبه تساوی با دیگر مردم در آن روزها در حوزه معروف بود. همه میگفتند که حاج آقا مصطفی خمینی (ره) در منزل امام به گونه ای رفتار می کند که با هیچ یک از مراجعین فرقی ندارد و واقعیت هم همین بود، هرگز انتساب به امام (س) و با نام ایشان برای او وسیله ای محسوب نمی شد.( یادها و یادمان‌ها، ص ۴١) 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
1_109021562.mp3
5.21M
✅شهید سید مصطفی خمینی 🔸 جلوه‌هایی از سید شهید مصطفی خمینی به اهل‌بیت علیهم‌السلام 🔆به روایت تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
بسم الله الرحمن الرحیم ضمن تبریک میلاد باسعادت پیشوای بزرگ هدایت و امام رحمت حضرت خاتم‌الانبیا و فرزند صالحش امام صادق علیه السلام فرصت را مغتنم شمرده و خطوط اصلی حاکم بر معاونت تهذیب و تربیت را در جملاتی کوتاه بیان می‌کنم تا فضای اندرونی فعالیت‌های تربیتی عصر انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه روشن‌تر شود: بزرگ مربی عالمیان، پروردگار متعال است که هدف خلقت را هدایت انسان‌ها در مسیر عبودیت و سعادت (وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ) و هدف بعثت را حاکمیت دین خدا بر جان‌ها و جوامع بشری قرار داده است: (هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ/ هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ) خدای متعال به‌واسطه رسول خود، ثقلین را ریسمانی برای رسیدن به هدایت و سعادت عروه‌ای برای تمسک قرار داده است: «مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي أَبَداً»، در این بیان نورانی؛ تمسک به قرآن همانا تمسک به امام و تمسک به امام همانا تمسک به قرآن است (و أَنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ)؛ بنابراین تمسک به قرآن بدون تمسک به امام، انحراف و ضلالت است و تمسک به امام نیز در پیروی و هماهنگی تام با او است؛ «و قَلْبِی لَکمْ مُسَلِّمٌ وَ رَأْیی لَکمْ تَبع و نُصْرَتِی لَکمْ مُعَدَّةٌ» شیعه‌ای که تمام حالات روحی و قلبی‌اش و همه اندوخته‌های علمی و دانشی‌اش و همه رفتارها و تکالیف عملی‌اش را با امام هماهنگ نماید و طابق النعل بالنعل قدم در راه امام و اهداف او گذارد به سعادت و تربیت دینی مطلوب دست یافته است زیرا همراهی و پیوند با امام شرط زندگی توحیدی و محور تربیت دینی و اخلاقی است (بشروطها و انا من شروطها). بی‌شک امام، با همه ابتلاءات و دشواری‌ها، عصر تربیت و و ارتقای او به بالاترین مدارج توحید و ولایتمداری است و تمرین ولایت‌مداری حول نائب امام زمان، شیعیان را برای فرمان‌برداری کامل از امام عصر آماده و توانا خواهد ساخت. تربیت دینی در عصر غیبت به معنای هماهنگی، همراهی و همدلی با دغدغه‌های ولیّ در پیشبرد اهداف حکومت اسلامی، همفکری بر محور دغدغه‌های ولیّ و نصرت و یاری عملی او در مسیر تحقق چشم‌انداز تمدن اسلامی و اهداف انقلاب است. حوزه‌های علمیه در تربیت اخلاقی و معنوی علمداران دین و عالمان مجاهد و هادیان عامل و مجاهدان ولایت‌مدار در طول تاریخ خصوصاً در عصر امام خمینی ره پیشگام و موفق بوده‌اند و همواره مسیر خودسازی طلبه را به جامعه‌سازی و پیشبرد اهداف اجتماعی اسلام منتهی دانسته‌اند؛ (إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ) زیرا خودسازی و معنویت در انزوا و عزلت و بدون اهتمام به امور مسلمین معنا ندارد. این خودسازی که در بستر بر محور ولایت و در میدان عینی جامعه واقع می‌شود همان اخلاق و معنویت مورد نظر بنیانگذار انقلاب و رهبری معظم است که می‌بایست ثمراتش را در و مشاهده نمود وگرنه سلوک فردی منهای رسالت اجتماعی به «تربیت مجاهدان ولایت‌مدار» نمی‌انجامد و چه بسیار است فاصله میان قاعدان و مجاهدان! معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه، اخلاق و معنویت را در عصر امام خمینی ره بر محور ولایت و تربیت عالمان مجاهد ولایت‌مدار دنبال می‌کند و این سخن مقام معظم رهبری را در آغاز درس‌ خارج فقه‌شان طلیعه رویکردهای تحولی خود می‌داند که فرموده‌اند: ««اگر دیدیم درحوزه‌های علمیه، شورِ علمی هست، اما این شورِ علمی و کار علمی، خلأهای نظام را چنان که باید، پر نمی‌کند، باز باید به مسأله تهذیب توجه کنیم. برای این‌که اگر اخلاق و تهذیب نفس در حوزه‌ها باشد و صفای نفس ناشی از آن پیدا شود، هر کلمه‌ای که خوانده شود، باید به نفع مردم و جامعه باشد». (20/6/1373) لازم به ذکر است رویکرد تحولی معاونت تهذیب و تربیت با اعتقاد کامل به رسالت اجتماعی حوزه و روحانیت در تحقق اهداف انقلاب و تمدن اسلامی با تدوین و تحقق راهبردها و برنامه‌های ذیل تعریف شده است: • عنایت به تعریفی کامل از تربیت و اخلاق و معنویت در مقیاس «سلوک جمعی در عصر امام خمینی ره» • تربیت طلبه در تراز «راهبر تربیتی ولایت‌مدار»، • ارتقای بصیرت و بینش اجتماعی طلاب از طریق طرح تحول بسیج طلاب و روحانیون و طرح‌هایی در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب و مسائل پیش‌روی نظام خصوصاً در عصر تقابل تمدن اسلامی با تمدن غرب، • عنایت به «رسالت اجتماعی» حوزه و طلبه • تاکید بر اصل «تربیت در مسیر خدمت و خدمت ضمن تربیت»، یا به بیان دیگر «خدمت اجتماعی در ضمن رشد و رشد در ضمن خدمت»
• مردمی سازی تربیت و ظرفیت‌های عمومی در جهت پیشبرد اهداف تربیتی و تهذیبی، عنایت به تربیت محیطی و ایجاد فضای متعالی و مناسب برای تربیت به مثابه ، • عنایت به فراگیری تربیت و حاکمیت و محوریت اخلاق و معنویت در همه شئون و ارکان و اجزای حوزه‌های علمیه و حیات طلبگی، • عنایت به تربیت متکامل و متوازن و فراگیری آن در همه ساحات و ابعاد وجودی طلبه اعم از اخلاقی، معنوی، عبادی، معرفتی و بصیرتی، علمی و مهارتی، رسالت اجتماعی و ... ، • عنایت به سنت‌های ارزشمند و در و و تربیت مربیان دلسوز و تشکیل شبکه ارتباطی اساتید و شاگردان، • عنایت به ضرورت در حوزه‌های علمیه و تشکیل ستاد مرتبط با آن • ارتقای رویکرد ستادی در معاونت تهذیب امید است با عنایت خدای متعال و یاری امام زمان عجل الله فرجه الشریف و طلاب و روحانیون در عرصه مجاهدت تربیتی و تهذیبی، توفیق تحقق اهداف و نیل به مقاصد حاصل گردد. و من الله التوفیق محمد عالم‌زاده نوری مهرماه سال ۱۴۰۰ .
☑️کلام_رهبر ما باید مثل پیامبر(ص) سراغ افراد برویم. درباره پیغمبر گفته شده است: «طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ قَدْ أَحْكَمَ مَرَاهِمَهُ وَ أَحْمَى مَوَاسِمَهُ ». پیغمبر مثل یک پزشک دوره گر حرکت می‌کرد. پزشکان مطب در خود می‌نشینند تا مردم به آنها مراجعه کنند؛ اما پیغمبران نمی نشستند تا مردم به آنها مراجعه کنند، آنها به مردم مراجعه میکردند. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
☑️ 🌗طلبگی کاهی 2 🔺ورود نظامات دانشگاه به حوزه و یکی از بزرگ ترین آسیب های حوزه است. 🔻حضور و غیابی که استاد می کند کاهی است به خاطر اینکه برای حضور در کلاس حاضری می زند. اما حضور و غیابی که خود طلبه از خود می کند، گندمی است. 🔺یعنی آیا در این یک ساعت، چند دقیقه روحش در کلاس نبوده و حواسش پرت بوده. همین مقدار را باید غیبت بزند و برای غیبتش خود را باید جریمه کند. اصل جریمه مهم است حتی شده 50 صلوات باشد. جریمه سنگین نباشد که نتواند. 🔺آفت دوم بعد از گرفتن نمره است. حافظه، ماشینی است که فرمانش در دست است. 🔻 اگر شما مطالب را فراموشی می کنی، چون نیتت این بود که بخوانی تا قبول شوی. حافظه هم فقط برای امتحان آنها را حفظ می کند. اگر نیت درس خواندن گندمی شود، حضور و غیاب گندمی شود، آن وقت مطلب فراموش نخواهد شد. نمره برای فهم است نه برای حفظ. 🔺اگر امتحان دادی و گرفتی، ولی احساس کردی هنوز مطلب برایت جا نیفتاده، برای خودت بده و خودت را ضعیف ارزیابی کن و جریمه کن. 🔻مدارکی هم که حوزه می دهد است یعنی بر اساس حفظ است. اگر در رشته ای کارشناس شدی؛ یعنی صاحب نظریه ثابت شدی، آن وقت مدرکت گندمی خواهد بود. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman‌
هدایت شده از در محضر استاد
📌اطلاعیه مهم📌 ❇️ مهلت ثبت نام در طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) تا 7 آبان تمدید شد❇️
مداحی_آنلاین_دلم_برای_دیدنت_مذاب_شد_نیامدی_حاج_منصور_ارضی.mp3
3.22M
☑️ 🍃دلم برای دیدنت مذاب شد نیامدی 🍃چقدر دوری شما عذاب شد نیامدی 🎤حاج 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman‌
🔅سلسله مباحث اخلاقی🔅 با حضور استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا توکلی (زید عزه) پنجشنبه: ۱۴۰۰/۰۷/۲۹ «مدرسه علمیه محمودیه کرمان»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ ➕ عمليات عاشورای 4 در منطقه هورالهويزه (1364ش) ➕ شهادت عالم مجاهد "حاج‏ سيدمصطفی خمينی" فرزند ارشد امام خمينی (1356 ش) ➕ روز آمار و برنامه ‏ريزی 🌙 ➕ اقامه‏ نخستين نماز جمعه‏ تاريخ اسلام توسط پيامبر اكرم(ص) (1 ق) ➕ رحلت آيت ‏اللَّه "ميرزا احمد مدرس يزدی" مدرس برجسته‏ حوزه‏ مشهد (1319 ق) ❄️ ➕ آغاز جنگ تاريخي "العَلَمَين" در شمال افريقا در جريان جنگ جهانی دوم (1942م) 📆 روزشمار: ▪️1 روز تا ولادت پیامبر و امام صادق علیهما السلام ▪️18 روز تا ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ▪️22 روز تا ولادت امام حسن عسکری علیه السلام ▪️24 روز تا وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ▪️27 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 45روز) 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman‌
♻️ اقامه‏ ي نخستين نماز جمعه‏ ي تاريخ اسلام توسط پيامبر اكرم(ص) (1 ق) ✍ بنابر برخي روايات، نخستين نماز جمعه، توسط پيامبر گرامي اسلام(ص)، پس از هجرت ايشان از مكه، اقامه گرديد. حضرت محمد(ص) هنگام ظهر جمعه وقتي كه به نزديكي مدينه رسيد، در محل قبيله‏ ي بني‏ سالم بن عوف كه قُبا نام داشت، خطبه خواند و نماز جمعه را برپا كرد. ✅ به نقل راويان تاريخ، اين نخستين نماز جمعه‏ اي بود كه در تاريخ اسلام خوانده شد. اين موضوع حاكي از اهميت فريضه‏ ي سياسي - عبادي نماز جمعه است كه پيامبر اسلام(ص) در اولين فرصت، آن را برگزار كرد. ✅ بعدها در محل برپايي اولين نماز جمعه‏ ي پيامبر، مسجدي ساخته شد كه هم اكنون مسجد قبا نام دارد. این مسجد نخستین مسجد جهان اسلام است، که به امر پیامبر اعظم(ص) ساخته شد و به نخستین پایگاه عبادی - سیاسی در اسلام شهرت یافت. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ 🎥 انتظار سازنده فرج و منتظر واقعی 🔹استاد عبدالحسین خسرو پناه 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman‌
☑️ 💌 پای حرف هر کسی ننشین! آدم‌های شکست خورده و غمگین غالباً ناله می‌زنند، شکوه دارند و درد دل می‌کنند! پای حرف‌های‌شان ننشین که نگاه تو را هم به عالم سیاه می‌کنند؛ هرچند با صدایی خوش و نغمه زیبا ترانه‌سرایی کنند. تنها صدای شاد آدم‌های خوش‌بین را بشنو که به جای درد دل، درک خود را از خوشبختی بیان می‌کنند و قدرت می‌دهند. 🔹«استاد پناهیان» 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ 🎤 سخنرانی حاج آقا عالی 💠موضوع: خدا چه کسی را دوست دارد؟ 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ 🔹خاطره شنیدنی درمورد علاقه شدید رهبری به برادران اهل سنت 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ |ولادت رسول خدا (ص) 🔺دو ویژگی شاخص حضرت پیامبر(ص) از نگاه یک دانشمند غربی 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman‌
☑️ 🔴 وزارت خارجه یا خانه خاله؟!! 🔹وزارت امور خارجه اعلام کرده که برگزاری جشن تولد برای نماینده مذاکره کننده اروپا در تهران از سوی آن وزارت نبوده و یکی از مدیران آن وزارتخانه وقتی متوجه شده که سالروز تولد دیپلمات اروپایی است شخصا برای وی کیک تولد گرفته است!! 🔺آقایان امورخارجه ؛ یعنی الان با این توجیه مسخره این افتضاح برطرف می شود؟! آنجا وزارت خارجه است یا خانه خاله؟!! هر چند طی این مدت کوتاه ، تفاوت فاحش عملکرد امیرعبدالهیان با ظریف برایمان اثبات شده است ولی ما بر سر عزت و آبروی نظام با هیچ کسی عقد اخوت نبسته ایم و با هیچ دولتی تعارف نداریم. ✅و بهترین خدمت به دولت انقلابی را تذکر خطاها و مطالبه رفع و جبران آن ها می دانیم. بنابراین از وزیر خارجه انقلابی می خواهیم که با توبیخ مناسب مدیر خاطی از تکرار این افتضاحات جلوگیری نمایند ... ✍"قاسم اکبری" 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman‌
بسم الله الرحمن الرحیم ‼️قابل توجه طلاب پایه ۵ و ۶ سطح کشور 🔔ثبت نام صراط آغاز شد🔔 📢واحد علمی بسیج مدرسه علمیه حقانی با استعانت از خداوند متعال و توسل به ائمه هدی(علیهم السلام) تقدیم میکند: ✴✳سومین دوره طرح صراط✳✴ 🌠طرحی برای افقهای پیش رو و سطوح عالی 🔰با محوریت موضوعات: ۱) هویت طلبگی ۲) پیش نیازهای ورود به سطوح عالی ۳) آشنایی اجمالی با مراکز و موسسات ۴) تحصیل در مرکز یا آزاد؟ ۵) فقه و اصول و گرایش های آن ۶) علوم انسانی و گرایش های آن و ... ➕ شرایط ویژه، برای استعدادسنجی مرکز مشاوره حوزه علمیه قم ❇با حضور اساتید و مشاوران فرهیخته حوزه علمیه❇ 📩برای آگاهی از مراحل و شرایط ثبت نام: 1️⃣ نام 2️⃣ نام خانوادگی 3️⃣ نام مدرسه محل تحصیل 4️⃣ شماره همراه خود را به @admin_serat در ایتا ارسال فرمایید‌. ⚠️ظرفیت محدود⚠️ ⛔ با توجه به‌ شرایط موجود بیماری کرونا، جلسات طرح، به صورت مجازی برگزار میشود. ┏━━━🔸💠🔸━━━┓ 🆔 @basije_haghani ┗━━━🔸💠🔸━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴❇ موشن گرافی صراط ❇✴ 🗯خیلی از ما نسبت به آیندمون، مخصوصا فضای طلبگی، ادامه تحصیلات و کارکرد هایی که در آینده از ما انتظار میره، دغدغه و ابهاماتی داریم ولی نمیدونیم که از کجا شروع کنیم؟ پیش چه کسی بریم؟ ❓اصلا چه سوالی بپرسیم؟ زمان داره میگذره ولی هنوز ...🕙 🎞اگه شما هم مثل ما سر این مباحث دغدغه داری بالا رو نگاه کن و منتظر خبرهای بعدی ما باش ... ┏━━━🔸💠🔸━━━┓ 🆔 @basije_haghani ┗━━━🔸💠🔸━━━┛
⭕️ 🔺روزنامه آمریکایی"کریستیان ساینس مانیتور" 🔴آیت الله خامنه ای چند ویژگی دارد. 1⃣درهفته حداقل دو یا سه کتاب میخواند 2⃣درشبانه روز بیش از سه یا چهار ساعت نمیخوابد 3⃣ازحدود ده سال پیش هم روش استفاده از اینترنت را آموخته وگاهی از آن استفاده میکند 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman‌
☑️ 🔹درنگی درباره تحول 🔺هدف از آموزش فقه در حوزه‌ها، آموزش نحوه‌ى استنباط فقه جواهرى است. لذا از این جهت فرقی میان کتاب طهارت یا بیع یا جهاد و ... نیست. 🔸هدف از آموزش فقه در حوزه‌ها، آموزش نحوه‌ى استنباط فقه جواهرى ... است؛ مدل را ياد ميدهد، شيوه را ياد ميدهد؛ كمااينكه شما درس فقه و اصول هم كه ميخوانيد چه در دروس سطح عالى - مثل مثلاً مكاسب، فرض كنيد، يا آن‌وقتى كه رياض ميخواندند، رياض و يا حتّى شرح لمعه تا حدودى - [چه] بعد هم كه درس خارج مى‌آييد، كارى كه در درس خارج انجام ميگيرد اين است كه طلبه كيفيّت استنباط را فرا ميگيرد؛ شيوه‌ى استنباط را ياد ميگيرد؛ اين خيلى مهم است؛ 🔸اگر را آدم بلد نباشد، به همان چاله‌اى خواهد افتاد كه بعضى نيمه‌سوادها با تمسّك به فلان آيه‌ى قرآن يا فلان حديث به آن چاله افتادند؛ يك چيزى را معتقد شدند كه آقا اين را قرآن ميگويد به دليل اين آيه، [درحالى‌كه] نكته‌ى آيه را نميفهمند؛ يا به دليل اين روايت، [درحالى‌كه] معارض آن روايت را نمى‌بينند يا نكته‌اش را درك نميكنند. 🔸درس فقه براى اين است كه ما نحوه‌ى كار را، نحوه‌ى استنباط را ياد بگيريم، كه اين بسيار بسيار مهم است. فقه جواهرى اين است. آن‌وقت فرق هم نميكند كه در اين فقه جواهرى شما كتاب «طهارت» را بخوانيد، يا كتاب «جهاد» را بخوانيد، يا كتاب «بيع» را بخوانيد؛ تفاوتى نميكند. شيوه‌ى استنباط را استاد خوب و استاد لايق، در همه‌ى اين مباحث درس ميدهد. 🔸البتّه بنده خودم جزو آن كسانى هستم كه از قديم، [دوران] طلبگى - اين حرفهاى و اين چيزها كه شما ميگوييد، حرفهايى است كه مال امروز نيست، مال پنجاه سال قبل است؛ زمانى كه بنده هم به سنّ شماها بودم، همين حرفها را از آن زمان ماها ميگفتيم - آن زمان ما اعتراض ميكرديم؛ بنده خودم جزو معترضين [بودم]؛ درس خارج ميرفتيم امّا به استادِ درس خارج در دلمان اعتراض داشتيم كه آقا به جاى مثلاً فرض كنيد «صلاة»، خب مثلاً «اجاره» بگوييد، كه اين كارخانجات عظيم و اين اداره‌ى مؤسّسات و شركتها همه [مربوط به] اجاره است ديگر؛ بعد مسئله‌ى كار و كارگر و اين حرفها؛ اينها را حل كنيد؛ خب ما [كتاب] «صلاة» را، فرض كنيد كه مقدّمات صلاة را، مقارنات صلاة را، صد بار [خوانده‌ايم]؛ آن‌وقت از اينكه اگر كسى بنا است شيوه‌ى استنباط را ياد بگيرد، فرقى نميكند كه بحث «صلاة» را بخواند يا «مزارعه» را بخواند، يا «مساقات» را بخواند، يا «جهاد» را بخواند، يا «قصاص» را بخواند؛ عمده، و شيوه‌ى استنباط از كتاب و سنّت است. 🎙رهبر معظم انقلاب ۹۵/۲/۲۵ 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman‌