هدایت شده از مومنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب : دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوشمضمونی است که میتوان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت.
🔰آثار شهید مطهری
🔸مرحوم شهید مطهری مرد بسیار عمیق و با فکر و پُر مغزی بود؛ ایشان از دانشهای لازم برای این تحقیقات برخوردار بود؛ فلسفه میدانست، کلام میدانست، فقه میدانست، تاریخ میدانست.
🔻ایشان در هر بحثی وارد میشد، زوایای آن را کاوش میکرد؛ بنابراین آثار ایشان خیلی با ارزش است.
🔹من یک وقت به دوستان طلبه میگفتم: اگر کسی فقط آثار ایشان را از اول تا آخر با دقت بخواند، کافی است که او را به یک سطح راقی از معارف عمیق اسلامی برساند.
🗓۱۳۷۹/۶/۱۴
📌 کانال رهبر حوزهها
🌐@Khamenei_Hawzah
هدایت شده از در محضر استاد
#معرفی #کتاب
📚 کتاب نبرد حق و باطل
✅ قسمت2
3️⃣ تکامل انسان در گذشته؛ در این محور دو مطلب مورد بحث بوده:
الف- مفهوم تکامل و تفاوت آن با پیشرفت و تمام؛ که در تکامل لزوما تعالی وجود دارد ولی در پیشرفت خیر، و تکامل مربوط به درجات و مراحل است ولی تمام در مورد اجزاء است.
ب- انواع روابط در سیر تکاملی:
- رابطه انسان با طبیعت؛ که پیشرفت کرده.
- روابط تشکیلاتی اجتماع؛ که پیشرفت کرده.
- حسن رابطه انسان ها باهم؛ مورد تردید است.
- رابطه انسان با خود.
4️⃣ آینده بشر؛ در این محور نیز پنج نظر وجود دارد:
الف- کسانی که نسبت به آینده یأس داشته و انتحار دسته جمعی را تجویز میکنند.
ب- بیکن و...؛ که چاره همه دردها را علم میدانند.
ج- مارکسیست؛ که برای آینده فقط ایدئولوژی تجویز میکند.
د. اگزیستانسیالیسم؛ با اینکه جهان را توده ای از ماده میدانند، بر ارزش های انسانی تاکید میکنند.
ه- اسلام. نه نسبت به گذشته بد بین است و نه آینده، بلکه آینده روشنی را ترسیم میکند.
https://eitaa.com/ostadmotaharimajazi
هدایت شده از ندای تهذیب
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 50
موضوع: 🌷نقش تکرار آموخته ها در فرایند تحصیل / قسمت دوم🌷
فوائد مرور
تکرار و دوره مطالب چند اثر مهم دارد:
الف) فهم عمیق محتوا: تسلط بر محتوا و فهم عمیق مباحث علمی جز در سایه مراجعه مکرر امکانپذیر نیست. برای توصیف یک خیابان باید چند بار در آن قدم بگذاریم و جزئیات و کلیات آن را به دقت مرور کنیم؛ برای اشراف و احاطه بر یک کتاب هم لازم است چند بار آن را مطالعه نماییم. این انتظار که مباحث یک کتابِ علمی ـ که هیچگونه سابقهای برای ما نداشته ـ یکباره به فضای ذهن ما منتقل شود از ابتدا نابجا است و با واقعیت ساختار ذهنی ما سازگار نیست. به همین جهت است که تا هنگامی که چند بار بحث را دوره نکنیم توانایی «دفاع جدی از آن» یا «ارائه دقیق آن» را نداریم.
با مرور مطالب یک کتاب، آرام آرام از جزئیات، عبارتپردازیها، توضیحات افزوده، مثالها، شواهد و بحثهای غیرمؤثر فاصله میگیریم و افق دید ما نسبت به محتوا بالاتر و زاویه نگاه، گستردهتر میگردد و پیامهای پراکنده کتاب به وحدت میرسد. هرگاه شهر را از فراز بامی بلند یا درون هواپیما مشاهده کنیم نسبتها و روابطی را کشف مینماییم که از درون شهر دریافت آنها بسیار دشوار است؛ مثلاً مییابیم خیابان الف بر فلان خیابان عمود است و با کوچه دیگر موازی، مسجد شهر در شمال و مدرسه در جنوب قرار دارد، وسعت پارک چند مرتبه کمتر از وسعت دانشگاه است، ترافیک در کدام میدان مشکلساز شده و.. . درک این پدیدهها پس از چشمپوشی از جزئیات است و در عین حال آشنایی کامل با شهر، وابسته به این آگاهیهاست و وحدت شهر این گونه قابل درک است.
از اینرو برای فهم بهتر یک کتاب مناسب است آن را خلاصه نماییم و برای تلخیص کتاب ناگزیر باید آن را چند بار مرور نمود. اگر خلاصه تهیه شده نیز چند بار مطالعه شود فرایند آموزش بسیار غنا مییابد.
کتب درسی، از آنجا که جزء به جزء و پراکنده تدریس میشوند بیش از کتابهای دیگر محتاج تکرار و مرورند. رشته انسجام مطالبی که در جلسات متعدد ارائه شده تنها با تأمل و نگاه مجدد کشف میشود. میتوان ادعا کرد شاگرد هر چقدر تلاش کند مطلب هر درس را به اندازه استاد نمیفهمد، زیرا استاد روابط این بحث را با بحثهای دیگر به خوبی میبیند ولی شاگرد این درس را بدون پیوند با مطالب دیگر مینگرد. به همین جهت توصیه شده قبل از مطالعه کتاب در آغاز، فهرست آن به طور کامل ملاحظه و سپس متن کتاب یک بار به سرعت و بار دیگر به دقت مطالعه شود تا احاطه بر کلیت مباحث نیز به دستاید. از باب مثال میتوان احاطه بر یک علم را به پیدایش یک بنای چند طبقه تشبیه نمود. برای ایجاد یک ساختمان ابتدا اسکلت فلزی آن را از طبقة اول تا آخر فراهم مینمایند سپس از طبقه اول تا آخر سقف و دیوار میزنند. آنگاه از طبقه اول تا آخر به سفیدکاری میپردازند و مراحل بعدی نقاشی، سیمکشی، لولهکشی و.. . انجام میگیرد و این تصور که با ساختن هر دیوار آن را گچکاری و نقاشی نماییم و سپس به ساختن دیوار دیگر مشغول شویم بیشتر به فکاهه شبیه است.
همین مسئله در تحصیل دانشها نیز وجود دارد و به همین سبب، آموزش هر علم در چند حلقه متوالی از اجمال به تفصیل انجام میشود. مثلاً کتاب اول در علم فیزیک به ذکر جزئیات و مطالب دقیق نمیپردازد ولی در کتب بعدی هر بحث، فربهتر و کاملتر عرضه میشود.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
هدایت شده از ندای تهذیب
284.mp3
503.2K
هدایت شده از ندای تهذیب
210.pdf
109.6K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_ده
✅ عوامل غفلت و دوری از یاد خدا
✏️2. همنشینی با غافلان
🗓1399/08/20
🌸 @nedaye_tahzib
هدایت شده از 🌷 بیت الشهدای شهیدان ماهانی
#ڪلام_شهدا🗯
ڪسی ڪه به خدا توڪل داشته بلشد
به آمریڪا سجده نخواهد ڪرد
اگر بنا بود آمریڪا را سجده ڪنیم
#انقـــــــــــــلاب نمی ڪردیم
#شهیدعلی_چیت سازان
#یادش_باصلوات
هدایت شده از ندای تهذیب
20.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ: #سبک_زندگی_اسلامی از منظر قرآن
🎤توسط استاد: #حجت_الاسلام_ملکی
✅ امر به جهاد در سبک زندگی اسلامی بر اساس سوره مبارکه عادیات
📑قسمت بیستم و هفتم
🗓1399/08/20
#طرح_اقوم #ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
در نماز، نماز اول وقت
#نماز_در_سیره_علما
شماره15
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com