eitaa logo
پادکست تخته سیاه
11.5هزار دنبال‌کننده
30 عکس
62 ویدیو
0 فایل
تخته سیاه | مدرسه‌ای برای معلمان، مدیران، والدین و ... ارتباط با ادمین: @takhtesiahadmin لینک کست‌باکس: http://B2n.ir/n35375 لینک شنوتو: B2n.ir/g45623
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴چطور مقاومت رو به مشارکت تبدیل کنیم؟ به آخرین بخش از سری یادداشت‌های مربوط به رسیدیم. سوال اصلی در این قسمت اینه که: چطور می‌شه مقاومت در برابر تغییر رو به همکاری و مشارکت تبدیل کرد؟ 1️⃣تغییرات رو کم‌ریسک و کوچک شروع کنیم نیازی نیست تغییرات رو یک‌باره برای همه اجرا کنیم. از معلم‌های علاقه‌مند بخواهیم روش جدید رو در محیطی کم‌خطر امتحان کنن و تجربه‌هاشون رو با بقیه تیم به اشتراک بذارن. نتیجه این کار می‌تونه این باشه که وقتی بقیه ببینن که تغییرات نتیجه‌بخش بوده، احتمال بیشتری داره که همراه بشن. 2️⃣جلب اعتماد با موفقیت‌های تیمی از موفقیت‌های کوچکی که به‌دست میاریم، برای ایجاد اعتماد استفاده کنیم. وقتی تیم ببینه که تغییرات به نفع همه است، به‌مرور مقاومت جای خودش رو به همکاری می‌ده. 📌در کنار نکاتی که در این سه یادداشت، ارائه شد، این رو بدونیم که مدیریت تغییر یه هنر ترکیبی از همدلی، صبر و برنامه‌ریزی هوشمندانه است. وقتی تغییرات رو با احترام به تجربه‌های فعلی، در گام‌های کوچک، و با شفافیت اجرا کنیم، مقاومت‌ها کم‌رنگ می‌شن و به مشارکت تبدیل می‌شن. منتظر شنیدن نظرات و تجربه‌های شما درمورد در مدرسه هستیم👇 @takhtesiahadmin @takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴درس برای امتحان و نمره! هنوز هم دانشجو درس می‌خواند که امتحان بدهد...!!! سیستم باید شوق‌برانگیز باشد. غیر از این باشد ویرانگری است نه آباد کردن. هدر دادن است نه پروریدن، کشتن است نه زنده کردن. 📚 سیدمحمد حسینی بهشتی، جاودانه تاریخ(گفتارها۵)، ص۱۹۹ @takhtesiah_podcast
معلم، ستون اصلی هر نظام آموزشی است... اما سوال اصلی اینجاست که چرا توی بعضی کشورها، معلم‌ها جایگاه و شاءن پایین‌تری دارند؟ در تخته‌سیاه، از مدل‌های انتخاب، استخدام و ارزیابی معلم توی فنلاند و سنگاپور صحبت می‌کنیم؛ چیزی که توی یک دهه اخیر یکی از ارکان اصلی رشد نظام آموزشی در این دو کشور بوده و اونا رو از باقی سیستم‌های آموزشی متمایز کرده. منتظر انتشار باشید🌹👋 👇👇 @takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی فکر می‌کنیم اگه هرچی بچه‌هامون می‌خوان براشون فراهم کنیم، بهترین کار رو کردیم... اما شاید همین «زیاده از حد فراهم کردن» خودش یه جور محرومیت باشه. شهید مطهری خیلی قشنگ این نکته رو به نقل از کتاب «امیل» ژان ژاک روسو، توضیح میدن... @takhtesiah_podcast
🔴تاثیر افزایش حقوق معلمان بر کیفیت آموزش در مورد تاثیر حقوق معلما بر کیفیت عملکردشون نظرات مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند افزایش حقوق می‌تونه باعث جذب معلمان باکیفیت‌تر و بهبود عملکرد آموزشی بشه، گروهی دیگه بر این باورند که عامل اصلی افزایش کیفیت آموزشی، تعهد و عشق معلما به حرفه‌شون هست. در این زمینه گزارشی منتشر شده که بعضی از نکات اون می‌تونه براتون جالب توجه باشه. 1️⃣جذب معلمان باکیفیت تحقیقات نشون می‌ده که وقتی حقوق معلمان افزایش پیدا می‌کنه، معلمانی با صلاحیت‌های بالاتر جذب مدارس می‌شن. مثلاً در ایالت کارولینای شمالی آمریکا، بررسی‌ها نشون داده افرادی که در آزمون‌های معلمی، نمرات بالاتری کسب می‌کنند، وقتی حقوق بیشتری دریافت می‌کنند، تمایل بیشتری به تدریس در مدارس دارند. همینطور در استرالیا، افزایش حقوق معلمان باعث می‌شه که دانش‌آموزان با نمرات بالاتر، بیشتر علاقه‌مند بشن که به حوزه آموزش وارد بشن. 2️⃣بهبود عملکرد معلم و دانش‌آموزان نکته دیگه این هست که وقتی حقوق معلمان افزایش پیدا می‌کنه، انگیزه‌شون برای تدریس بهتر و کمک به دانش‌آموزان بیشتر میشه. مثلاً در ویسکانسین، تحقیقی نشون داد که معلمان در مناطقی که سیستم پرداختشون انعطاف‌پذیر هست، نمرات دانش‌آموزان بهبود پیدا کرده. این سیستم‌ها به معلمان انگیزه می‌ده که بر اساس عملکردشون حقوق بیشتری دریافت کنند و خب این باعث میشه در کلاس درس، تلاش بیشتری داشته باشند. 👈البته باید به این نکته توجه داشت که حقوق معلمان فقط یکی از عوامل تأثیرگذار است. شرایط اقتصادی و هزینه‌های زندگی هر منطقه می‌تونه تأثیر زیادی بر عملکرد معلمان بذاره. برای مثال، در بعضی از مناطق آمریکا، معلمان مجبورند برای تأمین هزینه‌های زندگی‌شون کارهای جانبی انجام بدن یا مسافت‌های طولانی رو برای رسیدن به مدرسه طی کنند. این فشارها می‌تونه باعث کاهش کیفیت تدریس بشه. براساس این نکته، برای این‌که تأثیر افزایش حقوق واقعی و پایدار باشه، باید سیستم‌های پرداخت منصفانه و هدفمند طراحی بشه. وقتی معلمان احساس کنند که از نظر مالی ارزیابی میشن و ارزش دارن، بیشتر برای بهبود عملکرد خودشون و کمک به دانش‌آموزان تلاش خواهند کرد. 📌در ، مفصل‌تر در مورد تأثیر جایگاه اجتماعی و وضعیت اقتصادی در انتخاب و استخدام داوطلبان معلمی، صحبت خواهیم کرد... پ.ن: راستی می‌تونید متن کامل این گزارش رو اینجا بخونید. 👇👇 @takhtesiah_podcast
episode11s.mp3
45.76M
چطور می‌شه کاری کرد که بهترین‌ معلم‌ها وارد کلاس درس بشن؟🧐 این سوالی هست که توی تخته‌سیاه، وسط گذاشتیم و راجع بهش صحبت کردیم. مسئله انتخاب و استخدام معلم، یه چالش اختصاصی برای کشور ما نیست، اما توی برخی از کشورها مثل سنگاپور و فنلاند این مسیر به یه فرایند دقیق و حساب‌شده تبدیل شده. توی این اپیزود، به این دو کشور سر زدیم، از حقوق و شأن اجتماعی معلم‌ها تا معیارهاشون برای استخدام معلم رو مورد بررسی قرار دادیم و یه گوشه چشمی هم به چالش‌های استخدام معلم در کشور خودمون داشتیم. رو توی کست‌باکس بشنوید👇 لینک کست‌باکس از طریق لینک زیر می‌تونید تخته‌سیاه رو حمایت کنید: حمایت مالی از تخته‌سیاه 👇👇 @takhtesiah_podcast
38.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی معلم می‌تونه در قواره‌ی خدای دانش‌آموزاش، ظاهر بشه... وقت بذارید و این خاطره جذاب آقای عبدالعالی رو گوش بدید نسبتا طولانیه ولی ارزشش رو داره... 👇👇 @takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی یه کشور بدون منابع طبیعی، اقتصاد درست‌وحسابی یا حتی آب کافی، به یکی از بهترین سیستم‌های اقتصادی دنیا تبدیل میشه، دقیقا چه اتفاقی می‌تونه افتاده باشه؟! این سوالی هست که ما رو به سنگاپور و سیستم آموزش این کشور وصل می‌کنه... در بخشی از «تخته سیاه» مدل انتخاب و استخدام معلم در سنگاپور رو به عنوان یه نمونه موفق توسعه آموزشی زیر ذره‌بین گذاشتیم و مورد بررسی قرار دادیم می‌تونید رو توی کست‌باکس بشنوید. 👇👇 @takhtesiah_podcast
چه تصویرهایی که با خوندن این چند خط از کتاب «اطاق آبی» سهراب سپهری، توی قلب و ذهن آدم زنده نمیشه👇 سال اول دبستان بود. کلاس بزرگ بود: یک اطاق پنج دری و روشن بود. آفتاب آمده بود تو. بیرون پاییز بود. دست ما به پاییز نمی‌رسید. شکوه بیرون کلاس بر ما حرام بود. سرهای ما تو کتاب بود. معلم درس پرسیده بود. و گفته بود: دوره کنید. نمی‌شد سربلند کرد. تماشای آفتاب تخلف بود. دیدن کاج حیات جریمه داشت: از نمره گرفته، دو نمره کم می‌شد. در برنامه‌ی کلاس‌های دبستان، نقاشی نبود. هر ماده‌ای هم که بود، بی‌معنی بود. شاگرد، کیسه‌ی زباله بود. درس در او خالی می‌شد. آموزش جدا بود از زندگی. کتاب تفاله‌ی واقعیت بود. حرف کتاب، پروانه‌ی خشک لای کتاب بود. و کتاب مخاطب نداشت. @takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این تعریف جذاب کن‌رابینسون از آموزش رو حتما بشنوید: آموزش فقط انتقال اطلاعات نیست؛ یه هنر خلاقانه‌ست که ... 👇👇 @takhtesiah_podcast
14.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تا حالا به این فکر کردید که چی می‌شه توی یه جامعه، از یه شغل به عنوان نماد احترام و افتخار، یاد میشه؟ توی این برش از تخته‌سیاه، راجع به شأن و جایگاه اجتماعی معلما در فنلاند صحبت کردیم. 📌 رو توی کست‌باکس بشنوید. راستی برای حمایت از تخته‌سیاه، می‌تونید به لینک زیر سر بزنید: حمایت از تخته‌سیاه 👇👇 @takhtesiah_podcast
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 یکی از بهترین کلیپ‌هایی که توی چند وقت اخیر دیدم این خاطره کوتاه از سروش صحت رو از دست ندید؛ شاید نگاهتون به تلاش و رشد عوض بشه! لزوما نوابغ و استعدادهای خاص نیستند که میتونن بهترین معلم‌ها باشند ... 👇👇 @takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی کارای به ظاهر کوچیک و ساده، می‌تونن مسیر زندگی یه آدم رو برای همیشه عوض کنن... قصه‌ای که قراره بشنوید، قصه‌ی آدماییه که با یه جرقه کوچیک، دنیا رو روشن‌تر می‌کنن. نظرتون چیه؟ شما حضور همچین آدمایی رو توی زندگیتون تجربه کردید؟ تجربه‌تون رو با هامون درمیون بذارید 👇 @takhtesiahadmin 👇👇 @takhtesiah_podcast
🔴رفاقت با بچه‌ها، راهِ آموزش واقعی! شما باید با بچه‌ها و دانش‌آموزان رفیق بشوید. غیر از رفاقت هیچ چاره‌ای نیست. اگر توانستید رفیق شوید، می‌توانید کار کنید و اگر نتوانستید رفیق شوید، نمی‌توانید کار کنید. وقتی رفیق شدید و محبت آمد، آموزش‌های ساندویچی بدهید. البته کم، نه زیاد! آنها را مقدس بار نیاورید؛ بلکه با آنها تفریح کنید و لابه‌لای آن یک تذکر کوچک هم بدهید... شما به آنها کار نداشته باشید؛ چون اگر بفهمند که می‌خواهید بسازیدشان، زیر بار نمی‌روند. بنای ساختن آنها را نداشته باشید. باید خودش احساس کند که دارد می‌رود، نه اینکه احساس کند شما داری او را می‌بری. انسان ضد این معناست که بخواهند او را بسازند. هر کس بو ببرد که می‌خواهید او را بسازید، فاصله می‌گیرد، مگر اینکه نانش در این کار باشد. از کجا می‌گویم که اگر بو ببرد، نتیجۀ معکوس می‌دهد؟ از شناخت ماهیت انسان می‌گویم. «لَا تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اللَّهُ حُرّاً». یعنی انسان نسبت به اینکه او را بسازند، حساس است و موضع می‌گیرد. اگر بو ببرد که می‌خواهید در او تصرف کنید، از شما فاصله می‌گیرد. بچه‌های شما این‌طورند. ✍ | راه رشد، جلد۱، صفحه ۲۲۱ و ۲۲۲ 👇👇 @takhtesiah_podcast
13.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خلاقیت توی ذات همه‌مونه و همه ما باهاش متولد میشیم؟ یا ترکیبی از تجربه و ژنتیک این استعداد شگفت‌انگیز رو می‌سازه؟ توی این ویدئوی کوتاه، یکی از جذاب‌ترین آزمایش‌های چند سال اخیر بررسی شده؛ آزمایشی با جواب‌هایی که شاید ذهنتون رو حسابی درگیر کنه. @takhtesiah_podcast
13.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به نظرتون، یه نظام آموزشی غیرمتمرکز، بهتر می‌تونه به نیازهای متنوع دانش‌آموزان پاسخ بده یا یه نظام آموزشی متمرکز؟ توی این برش از تخته‌سیاه، از انتخاب نظام آموزشی فنلاند بین این متمرکز یا غیرمتمرکز بودن صحبت کردیم راستی به نظر شما، تو کشوری مثل ایران با این همه تنوع فرهنگی و جغرافیایی، نظام آموزشی متمرکز بهتر جواب می‌ده یا غیرمتمرکز؟ یا شاید ترکیبی از هر دو؟ 📌برای پیگیری این بحث، میتونید رو در کست‌باکس بشنوید. 👇👇 @takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چی می‌شه که خلاقیتی که ۹۸ درصد از ما در بچگی داشتیم، در بزرگسالی فقط توی ۲ درصدمون باقی می‌مونه؟ توی این ویدئو، جرج‌لند سعی می‌کنه تا به صورت دقیق، علت این کاهش سرسام‌آور خلاقیت رو توضیح بده؟ نظر خود شما چیه؟ به نظرتون اونچه توی کلاس درس و مدرسه میگذره چه قدر توی این مسئله دخیل هستش؟ 👇👇 @takhtesiah_podcast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرصت کردید رو گوش بدید؟🤔 توی این اپیزود به مدرسه اسرارآمیز سادبری‌ولی سر زدیم و مدل بخصوص این مدرسه در آزاد گذاشتن بچه‌ها و مسئولیت‌پذیر بارآوردن اونا رو زیر ذره‌بین گذاشتیم. 📌می‌تونید رو توی کست‌باکس بشنوید. 👇👇 @takhtesiah_podcast