eitaa logo
طلبگی تا اجتهاد
8.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
937 ویدیو
267 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روشنگری
اقایون مسئول! ویترین لباس فروشی ها و‌مانکن‌های بی حجاب، الگوی ترویج بی بندوباری در جامعه‌هستند‌؛ اینها باعث ذائقه سازی افراد در جامعه‌میشود! ✍️ثنا~سعادتی❣️ 🆘 @Roshangari_ir ‌‌● روبیکا: Rubika.ir/roshangari_ir
لایحه حمایت از فرهنگ و حجاب ویرایش نهایی 05.pdf
415.2K
نقد و بررسی تفصیلی لایحه اصلاحی حجاب و عفاف لایحه پیشنهادی دولت در زمینه حجاب با همه امیدهایی که به آن بود؛ اشکالات و ابهامات غیر قابل اغماضی داشت که امید بود در بررسی لایحه اصلاح شده مورد توجه قرار گیرد که با توجه به نسخه ی نهایی که در طی چند روز گذشته منتشر شده است؛ متاسفانه تغییرات چندانی در آن دیده نمی شود. 🔷 فایل فوق که گزیده ای از بیش از صدها اشکال و ابهام در متن این لایحه است؛ بخش کوچکی از محتوای جامع سلبی و الگوهای ایجابی در مواجهه با وضع پیش آمده در حوزه فرهنگ حجاب و عفاف در ماه های اخیر است که توسط متخصصین و کارشناسان فقهی و حقوقی در نشست های علمی و فضای رسانه منتشر شده است و به همت پژوهشگران مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی در جلسات تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و بخشی از آن در قالب این فایل به صورت عمومی ارائه می گردد. ✅ در بخش دوم فایل، عبارات قرمز متن لایحه، عبارات سبز، تفاوت های لایحه اول و لایحه اصلاح شده جدید و عبارات مشکی رنگ، ابهامات،سوالات و اشکالات است. 🔶 سایر ابعاد این موضوع و تحلیل ها و راهبردهای کنترلی و تغییری و تبدیلی مرتبط با آن نیز در صورت لزوم در اختیار متصدیان و متولیان امر قرار خواهد گرفت. 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
خدا رو شکر بعد از مدتها به بهانه لایحه حجاب، حوزویون در عرصه نقد قوانین ورود فرمودند... ان شاء الله برسیم به جایی که عیار قانون نویسی و نقد قوانین دیگران در حوزه چنان بالا برود که دست برتر و قاهره در حوزه قوانین با حوزه باشد... باید درس خارج نقد قوانین و تدوین قوانین در حوزه های مختلف در حوزه یک امر فراگیر باشد و هر استاد خارج حداقل یک درس خارج مرتبط با قوانین کشور داشته باشد....
غربی ها روایت تاریخ آفرینش جعلیشان را در برابر روایت دینی از آفرینش و به محاق بردن آن ارائه کردند... وقت آن است که با کار روی روایات آفرینش اسلامی و نظریه دحو الارض بساط توهمات و قصه پردازی های فراماسونهای یهودی نقش بر آب شود.... حوزه علمیه باید در همه عرصه های علمی هم روایت اول را به دست بگیرد و هم روایت متقن و مستدل را...و این هم قدرت رسانه ای می خواهد و هم قدرت علمی... زبان تصویر در ارتباط با عوام قویتر از زبان متن است و لذا همه حوزویون باید طراحی و نقاشی رایانه ای و کلیپ سازی یاد بگیرند....
هدایت شده از خبرگزاری رسا
آیت‌الله اراکی امروز در نخستین روز از همایش بین‌المللی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)» گفت: می‌توان علامه مصباح یزدی را به عنوان پدر علوم انسانی اسلامی دانست که یک مکتب جامع و فراگیر را ارایه کرده است. علوم انسانی اسلامی یعنی از مبانی اسلامی با استفاده از استنباط‌های عقلانی برداشت خواهیم کرد که آیت الله مصباح یزدی بارها بر این موضوع تاکید کردند. 💯 🆔 @rasanewsagency
🌿🌿🌿 ریزنوشت های هر از گاهی🌿🌿🌿 بسم الله الرحمن الرحیم.... به جای توئیت از ریزنوشت استفاده کنیم قشنگ تر نیست؟ پیشنهاد بهتری هست دریغ نفرمایید...
بانک لینک طلاب طلبگی تا اجتهاد مطالب متنوع، مفید و گلچین شده از ده‌ها کانال https://eitaa.com/linkbank_ttej
هدایت شده از امید لرستان✔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬💥روایت جدید خواهر علی کریمی؛ «علی به دنبال ویزای آمریکا بود» 🔹اگر «زن زندگی آزادی» برایت مهم بود خواهر خودت را نجات می‌دادی. 🔹مصاحبه فوق با رضایت لیلا کریمی ضبط گردیده و برای انتشار تصویر او، مجوزهای قضایی لازم اخذ شده است. 🔻 🆔 @omidlorestan
سلام خدا به همراهان عزیز و بزرگوار...🌷🌿 برادر محمدرضا فضلعلی از طلاب پرتلاشی هستند که سخاوتمندانه تاکنون چندین اثر آموزشی برای نشر در سایت طلبگی تا اجتهاد به دست خادمین گروه رسانده اند. امروز هم ایشون نموداری کتاب جدید شخص اعتباری رو لطف فرمودند که در ادامه تقدیم میشه...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 آغاز کار مجله حوزوی مطلع 💥 🔰 نقش آفرینی اجتماعی طلاب 🔰 تجربه نگاری فعالان طلبگی 🔰 مکتب امام و... https://eitaa.com/joinchat/2412970401C7cfb792243 با ما همراه باشید 👆👆👆👆
خلاصه فقه ۲ پایه ۹ ترم دوم.pdf
112.5K
خلاصه درس فقه 2 پایه نهم ترم دوم ارسالی علی آقا از مخاطبان خوب کانال طلبگی تا اجتهاد @talabegitaejtehad
دعای عرفه- ترجمه روان.pdf
1.82M
✅ متن «دعای عرفه» بر اساس «جمله بندی» و ترجمه ساده و توضیحی و خط درشت ❣️لطفا برای سایرین هم ارسال فرمایید. ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ https://eitaa.com/linkbank_ttej
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
_سابقون السابقون.. 🔰چندی است نماز جماعت مغرب وعشاء تحت عنوان پویش مومنانه در یکی از بدنام ترین پارک های سطح کرج به نام پارک تندرستی فردیس کرج اقامه میشود به لطف خدا و همت تعدادی از مومنان دلسوز نظام و‌انقلاب 🔻استمرار این این طرح نیاز به حضور مستمر وپای کار بودن دارد.. پس ✔️حضور مومنانه عرصه بر هنجار شکنی سخت تر خواهد کرد. 🔴اصحاب آخر زمانی امام زمان و مکتب سید الشهدا را تنها نذارید.. ✊✊ ✊نماز هرروز برقرار است ساعت۱۹:۳۰ کنار ابشار موزیکال پارک ✅پایگاه مردمی سکوت ممنوع فردیس 🔻@fardissokotmamnoo
🌿🌿🌿 یادداشتهای هر از گاهی : مردم محور شدن قوه قضائیه🌿🌿🌿 بسم الله الرحمن الرحیم داستان مال قریب بیست سال پیشه. همسایه روبرویی مون حاج قنبری که خدا ایشالا حفظش کنه آدم اهل فکری بود. می نشست روی مشکلات کشور فکر می کرد و ایده طراحی می کرد. بعدها که طرح شوراهای حل اختلاف اجرا شد حاج قنبری می گفت این طرح رو از حل اختلاف های ریش سفید محور ایده گرفتم و فرستادم برای قوه قضائیه. وقتی انجام شد ایشون می گفت طرح ما رو اجرا کردند و خبر هم به ما ندادند. بگذریم چه این طرح همان ایده ایشون باشه و چه نباشه متاسفانه درست اجرا نشد. قرار بود کار مردمی بشه و باری از دوش حکومت برداشته بشه ولی خودش دکان و دستگاه جدیدی شد.... حضرت آقا در دیدار نوروزی امسال فرمودند: شاید بشود گفت مهم‌ترین مشکل اقتصاد ما تصدّی‌گری دولتی است. بیشترین توجّه ما در دهه‌ی ۶۰ به این مسئله بود که کلید اقتصاد کشور را به دولت بسپریم؛ این به اقتصاد ما ضربه زد؛ این مربوط به خود ما است، ما خودمان کردیم. شاید مهم‌ترین نقطه‌ضعف اقتصاد ما تصدّی‌گری افراطی دولت است. وقتی که مردم از مدیریّت اقتصادی و فعّالیّت اقتصادی کنار میمانند، کارهای بزرگ، شرکتهای مهم، تولیدهای ثروت‌ساز برای کشور در اختیار دولت قرار میگیرد و در اختیار فعّالان اقتصادی از مردم قرار نمیگیرد، همین مشکلاتی پیش می‌آید که ما امروز در اقتصادمان مشاهده میکنیم. مهم‌ترین مشکل ما «دولتی بودن اقتصاد» است. در ارائه و اعلام سیاستهای اقتصادی اصل ۴۴ با کمک کارشناسان متعدّد با دقّت روی این کار کردیم ــ یعنی کارشناس‌ها کار کردند ــ و سیاستها ابلاغ شد. بنای این سیاستها بر این بود که ما مدیریّتها و فعّالیّتهای اقتصادی مورد نیاز مردم را به مردم بسپریم؛ البتّه بعضی از بخشها هست که یا مردم طالب آن نیستند یا حتماً باید در اختیار دستگاه‌های دولتی باشد؛ آنها به کنار، امّا بخشهای مهمّ اقتصاد باید در اختیار مردم باشد. بارها این را تکرار کردیم که بنگاه‌های دولتی، شرکتهای دولتی، شرکتهای شبه‌دولتی ــ که با تعبیر زشت «خصولتی» از آنها یاد میکنند که تعبیر خوبی نیست؛ [بلکه] شبه‌دولتی است ــ باید با بنگاه‌های خصوصی رقابت نکنند و بگذارند تولید را مردم انجام بدهند. ما آن روزی که همه‌ی سررشته‌‌ی کارها را دست دولت دادیم، به این نیّت این کار را کردیم که عدالت اقتصادی برقرار بشود؛ و عدالت اقتصادی برقرار نشد. به خطا خیال میکردند که اگر چنانچه کلید اقتصاد دست دولت باشد، عدالت اقتصادی به وجود می‌آید؛ این اشتباه بود و چنین چیزی اتّفاق نیفتاد. دولت تصدّی‌گری را بایستی کم کند، نظارت را باید زیاد کند؛ دخالت را کم کند، نظارت را زیاد کند؛ مراقبت کنند. یکی از عیوب بزرگ اقتصاد ما، شاید بزرگ‌ترین عیب اقتصاد ما این است؛ این را به هر کدام از دولتهای متعدّد که سر کار آمدند سفارش شده که واگذار کنید؛ این واگذاری‌ها بعضی انجام نگرفت، بعضی‌ها به شکل غلط انجام گرفت. به جای اینکه به سود مردم واگذار بشود، در مواردی به ضرر مردم واگذار شد. تصدی گری دولتی فقط در اقتصاد بد نیست بلکه همه جا بد است. در فرهنگ هم نگاه باید مردم محور باشد در رسانه هم باید مردم محور باشد و حتی در امنیت و نیروی نظامی و قوه قضاییه هم باید کار مردمی پیش برود... در قرآن کریم از اول توپ انتخاب قاضی و تعیین قاضی تحکیم در زمین مردم انداخته شده است : فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في‏ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليما (النساء : 65) و در بسیاری موارد نیازی به رجوع به امام جامعه هم نیست و کار با قاضی تحکیم حل می شود. یعنی خود طرفین ببینند چه کسی را قبول دارند و به او رجوع کنند. در مقبوله عمر بن حنظله هم به دادخواهی مردم محور تاکید شده است و نظام دادخواهی مردم بنیاد تایید شده است. این همه پرونده که الان متاسفانه در قوه قضائیه جمع شده است بالای نود درصد آنها با قاضی تحکیم و حکمین من الطرفین قابل حل است. قرآن کریم فرمود : وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَيْنِهِما فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ يُريدا إِصْلاحاً يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُما إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليماً خَبيرا (النساء : 35)
حضرت امام درباره آموزش و پرورش اسلامی مردم بنیاد در 19 خرداد 65 می فرمایند: مردم را در همه‌ى امور شركت بدهيم. دولت به تنهايى نميتواند كه اين بار بزرگى كه الان به دوش اين ملّت هست بردارد. همان‌طورى كه ملاحظه ميكنيد چنانچه اين شور و شعف ملّت و جوانهاى عزيز نبود، هيچ دولتى نميتوانست مقابله كند با اين قدرتهايى كه همه‌ى قدرتشان را، قوّه‌شان را پهلوى هم گذاشتند و به ما حمله كردند. بدون اينكه اين ملّت همراهى كند ما نميتوانستيم كارى بكنيم. هرچى داريم از اينها است و هرچى هست مال اينها است؛ دولت عامل اينها است، قوّه‌ى قضائيه عامل اينها است، قوّه‌ى اجرائيه عامل اينها است. قوّه‌ى مقنّنه عامل اينها است؛ اداى تكليف بايد بكنند، شركت بدهند مردم را در همه‌ى امور. همان‌طورى كه با شركت مردم در اين جنگ، شما بحمدالله پيروز شديد و پيروزتر هم خواهيد شد، با شركت اينها شما ميتوانيد اداره كنيد اين كشور را. مردم را در امور شركت بدهيد، در تجارت شركت بدهيد، در همه‌ى امور شركت بدهيد. مردم را در فرهنگ شركت بدهيد، مدارسى كه مردم ميخواهند درست كنند كارشكنى نكنيد برايشان؛ البتّه نظارت لازم است، انتقاد هم لازم است، لكن كارشكنى نكنيد.... قوى باشيد و پشت هم باشيد، دولت و ملّت باهم باشد؛ ملّت پشتيبان دولت در امور باشد، دولت خدمتگزار ملّت باشد در امور. شركت بدهند مردم را در همه‌ى امور. دانشگاه‌ها بايد مردم درش دخالت داشته باشند. مردم خودشان به‌طور آزاد بايد دانشگاه داشته باشند، منتها دولت نظارت بايد بكند. نظارت دولت حتمى است، لكن اين‌طور نباشد كه خيال كنيد كه خود دولت ميتواند همه‌ى كارها را انجام بدهد؛ مى‌بينيد كه نميتواند، اعتراف دارند همه بر اين، دولت اعتراف دارد، همه اعتراف دارند بر اينكه بدون ملّت ما نميتوانيم. اين ملّت را از دست ندهيد، نگهش داريد. اینکه در قرآن کریم فرمود : لیقوم الناس بالقسط برای همین است، انبیاء کار را با مردم پیش برده اند و ائمه هم همین طریق را رفتند و ظهور هم با همین قیام مردم تحقق خواهد یافت . حضرت امام خمینی رحمه الله در این باره در اول دیماه 1362 می فرماید: ما تكليف داريم آقا! اين‏طور نيست كه حالا كه ما منتظر ظهور امام زمان- سلام اللَّه عليه- هستيم پس ديگر بنشينيم تو خانه هايمان، تسبيح را دست بگيريم و بگوييم «عَجّلْ عَلى‏ فَرَجِهِ». عجّل، با كار شما بايد تعجيل بشود، شما بايد زمينه را فراهم كنيد براى آمدن او. و فراهم كردن اينكه مسلمين را با هم مجتمع كنيد. همه با هم بشويد. تا قوه قضائیه مردمی نشود و از ظرفیت مردم در قوه استفاده نشود و عمده پرونده های غیر کیفری به دست مردم حل و فصل نشود همین تجمع پرونده خواهد بود.... و لله الحمد اولا و آخرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عالی:لایحه سران قوا باید به دیوار کوبیده شود این لایحه هیچ ارزش ندارد مسئولان هرچه سریعتر این وضعیت را جمع کنند همه ما ازین وضعیت دلمان خون است. این لایحه فعلی حجاب باید به دیوار کوبیده شود و هیچ ارزشی ندارد..!
💎 اطلاعیه / ضرورت ورود نخبگان حوزوی جهت اصلاح و تکمیل لایحه برنامه هفتم توسعه 🌐 AEOS.IR/post/123 دانلود سند 🔹 از همه نخبگان حوزوی خواهشمندیم که در خصوص اصلاح و تکمیل لایحه برنامه هفتم توسعه که ریل گذاری کلان پنج سال آینده کشور در حوزه‌های مختلف متأثر از آن است اهتمام جدی داشته باشند و با مطالعه و مباحثه جدی متن سند که توسط دولت محترم سیزدهم تهیه و به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شده است اصلاحیه‌ها و پیشنهادات خود را مکتوب و به نماینده شهر خود در مجلس شورای اسلامی تحویل دهند. 🔸 با توجه به رهنمودهای امام خامنه‌ای در خصوص اهمیت ویژه این سند بالا دستی و فرصت محدودی که جهت اصلاح و تکمیل آن وجود دارد و همچنین فرصت خوبی که به واسطۀ رویکرد انقلابی و غیر غربگرا در دولت سیزدهم و همسویی بیش از پیش قوه مقننه و قوه قضائیه با قوه مجریه برای کشور و مردم فراهم شده است موقعیت مناسبی است که نخبگان حوزوی توصیه‌های الگوی پیشرفت اسلامی را در این سند اعمال کنند. 🔺 عدم ورود نخبگان حوزوی در حوزه ریل گذاری و برنامه ریزی کلان کشور جهت حکمرانی مطلوب اسلامی مسیر را برای سلطه اسنادی مانند 2030 فراهم می‌کند! #️⃣ 🆔 @AEOSIR 👈 عضو شوید ✌️
🏳️ مراسم جشن عید سعید غدیر خم 💠 به همراه آیین عمامه گذاری تعدادی از سربازان امام زمان( عجل الله ) 👤سخنران: آیت الله اراکی 🎤 مداح: حاج جواد برزگر 📍مکان: مسجد مقدس جمکران، باب الرضا علیه اسلام (درب6) سالن شهید سلیمانی 🗓 زمان: پنج شنبه ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۲ 🕛 ساعت: ۱۸ عصر کانال های رسمی آیت الله اراکی: سایت | آپارات | ایتا | سروش | روبیکا
هدایت شده از روح الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ویژوالایزر روزه عید غدیر 🎙️ مرحوم علامه مصباح 🇮🇷تنظیم: ملت امام حسین- مددکاران مدرسه معصومیه تولید محتوا با ما، نشر با شما.
تولیدات و انتشارات ویژه دهه ولایت و عید الله الاکبر روز غدیر ولایت مولا در طلبگی تا اجتهاد 🌷🌿🌷🌿🌷 الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام ۱... یادداشت هر از گاهی: جمهوری اسلامی از شروع با ولایت فقیه حداقلی تا حرکت به سمت ولایت فقیه حداکثری ۲. یادداشت هر از گاهی: از تمدن سگی و خوکی و کاکتوسی غربی تا تمدن گل و بلبل و پروانه اسلامی ۳ نموداری محتوامحور و معنامحور متن کل قرآن کریم در قالب ایکسمایند و پی دی اف ۴. معرفی طرح ترجمه دوطرفه ی قرآن کریم ۵. نمودار ایکسمایند و پی دی اف مناجات خمس عشر ۶. نمودار ایکسمایند و پی دی اف صحیفه مبارکه سجادیه ۷. رساله درآمدی بر روش تفقه مفاتیحی و ضرورت آن ۸. رساله درآمدی بر فقه قرآن محور و ضرورت آن ۹. مقاله روش شناسی اهل بیت علیهم السلام در جمع بین آیات مختلف الظاهر ۱۰. مقاله روش شناسی اهل بیت علیهم السلام در جمع بین روایات مختلف الظاهر ۱۱. تقریر چندلایه ایکسمایندی باب تعادل و تراجیح رسائل ۱۲. رساله درآمدی بر اصول فقه ثقلین محور و ضرورت تدوین آن
🌿🌿🌿 یادداشت های هر از گاهی 🌿🌿🌿 از تمدن گل و بلبل و پروانه اسلامی تا تمدن سگ و خوک و کاکتوس و مار و عقربی غربی، نگاهی به تفاوت نمادسازی های طبیعیاتی در تمدن های الهی و شیطانی بسم الله الرحمن الرحیم بخواهیم یا نخواهیم در روایات شریفه حیوانات از حیث تاثیر و تاثر و از حیث هویتی در دو طیف متقابل معرفی شده اند. بله از حیث مخلوقیت همه مخلوق اویند ولی هر یک از مجرایی و با هدفی خلق شده است و لذا در آن ها نکات خاصی کارگذاری شده است.. داستان خلقت سگ در اولین جدال حضرت آدم و ابلیس را حتما بخوانید... داستان خلقت خوک در کشتی حضرت نوح را حتما بخوانید... صدها روایت درباره حیوانات و تعامل مثبت و منفی با آنها داریم.. غربی ها با تحریف تاریخ سعی می کنند تخیلات خود را برای انسان دارای مستند تاریخی نشان دهند و لذا در نامه ی حضرت امیر علیه السلام به فرزندشان ایشان حتی پیش از قرآن کریم به یادگیری تاریخ اشاره می فرمایند چون هر مظروفی در ظرفش معنا پیدا می کند و بسیار اتفاق می افتد یک مظروف در یک ظرف معنای خوبی بدهد و در ظرف دیگر معنای بدی بدهد. مثلا اگر یونجه را در توبره برای همسایه ببری نشان لطف و محبت است و اگر همان یونجه را در بشقاب ببری نشان توهین است. ظرف وقوع حوادث به حوادث معنا و جهت می دهد و لذا در روایات اینهمه به لزوم فهم شان نزول و فی ما نزل و فی من نزل و فی ای یوم نزل و فی ای موضع نزل و ... تاکید شده است و بدون قرائن تفسیر ممنوع اعلام شده است. در روایات داریم در خانه حمامه و کبوتر داشته باشید در روایات دیگری آمده است که اصل کبوتر های حرم ها از کبوترهای حضرت اسماعیل علیه السلام است: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ: ‏ هَذِهِ الْحَمَامُ حَمَامُ‏ الْحَرَمِ‏ هِيَ مِنْ نَسْلِ حَمَامِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ إِبْرَاهِيمَ علیه السلام الَّتِي كَانَتْ لَه‏ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: الْحَمَامُ مِنْ طُيُورِ الْأَنْبِيَاءِ علیهم السلام. عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ أَصْلَ حَمَامِ الْحَرَمِ بَقِيَّةُ حَمَامٍ كَانَ لِإِسْمَاعِيلَ بْنِ إِبْرَاهِيمَ علیه السلام اتَّخَذَهَا كَانَ يَأْنَسُ بِهَا فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يُسْتَحَبُّ أَنْ تَتَّخِذَ طَيْراً مَقْصُوصاً تَأْنَسُ بِهِ مَخَافَةَ الْهَوَامِّ. عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى مَوْلَى آلِ سَامٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏: إِنَّ أَوَّلَ حَمَامٍ كَانَ بِمَكَّةَ حَمَامٌ لِإِسْمَاعِيلَ علیه السلام. عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَيْسَ مِنْ بَيْتٍ فِيهِ حَمَامٌ إِلَّا لَمْ يُصِبْ أَهْلَ ذَلِكَ الْبَيْتِ آفَةٌ مِنَ الْجِنِّ إِنَّ سُفَهَاءَ الْجِنِّ يَعْبَثُونَ فِي الْبَيْتِ فَيَعْبَثُونَ بِالْحَمَامِ وَ يَتْرُكُونَ الْإِنْسَان‏ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: شَكَا رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآاله و سلم الْوَحْشَةَ فَأَمَرَهُ أَنْ يَتَّخِذَ فِي بَيْتِهِ زَوْجَ حَمَامٍ. عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ صَنْدَلٍ عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ: ذُكِرَتِ الْحَمَامُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَقَالَ اتَّخِذُوهَا فِي مَنَازِلِكُمْ فَإِنَّهَا مَحْبُوبَةٌ لَحِقَتْهَا دَعْوَةُ نُوحٍ علیه السلام وَ هِيَ آنَسُ شَيْ‏ءٍ فِي الْبُيُوتِ. در روایات داریم در خانه گوسفند داشته باشید و در آغل گوسفندان نماز بخوانید : عن امیرالمومنین علی علیه السلام: أَفْضَلُ مَا يَتَّخِذُهُ الرَّجُلُ فِي مَنْزِلِهِ لِعِيَالِهِ‏ الشَّاةُ فَمَنْ كَانَتْ فِي مَنْزِلِهِ شَاةٌ قَدَّسَتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ فِي كُلِّ يَوْمٍ مَرَّةً وَ مَنْ كَانَتْ عِنْدَهُ شَاتَانِ قَدَّسَتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ مَرَّتَيْنِ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ كَذَلِكَ فِي الثَّلَاثِ تَقُولُ بُورِكَ فِيكُم‏ عنهم علیهم السلام: نَهَوْا صلی الله علیهم عَنِ الصَّلَاةِ فِي الْمَقْبَرَةِ وَ بَيْتِ‏ الْحُشِّ وَ بَيْتِ الْحَمَّامِ. وَ رَخَّصُوا ص فِي الصَّلَاةِ فِي مَرَابِضِ الْغَنَمِ‏ وَ قَالُوا فِي أَعْطَانِ الْإِبِلِ لَا يُصَلَّى فِيهَا إِلَّا مِنْ ضَرُورَةٍ فَإِنَّهَا تُكْنَسُ وَ تُرَشُّ وَ يُصَلَّى فِيهَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم: ‏ نَظِّفُوا مَرَابِضَ‏ الْغَنَمِ‏ وَ امْسَحُوا رُغَامَهُنَّ فَإِنَّهُنَّ مِنْ دَوَابِّ الْجَنَّةِ. روایت است در آغل گوسفندان نماز بخوانید ولی در آغل شتر نماز نخوانید... حتما فرقی هست... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الصَّلَاةِ فِي مَرَابِضِ‏ الْغَنَمِ‏ فَقَالَ صَلِّ فِيهَا وَ لَا تُصَلِّ فِي أَعْطَانِ الْإِبِل‏
در روایات است که با گل و سبزه تعامل داشته باشید و نگاه به خضره باعث نشاط و روحیه و امید می شود. نگاه به آب همین طور. در روایت است گاهی حضرات صرفا برای قرار گرفتن در یک فضای گل و بلبل به خانه ی برخی اقوامشان تشریف می بردند. در روایت است گل بی خار باشید نه خار بی گل مثل کاکتوس (البته کاکتوس گل هم می کند ولی ظهورش در خار بودن است): قالَ أبو جعفرٍ عليه السلام: كُنْ خَيراً لا شَرَّ مَعهُ، كُنْ وَرَقاً لا شَوكَ مَعهُ. قال أمير المؤمنين عليّ عليه السلام: عهدت الناس ورقا لا شوك‏ فيه، و هم اليوم شوك‏ لا ورق فيه. عنهم علیهم السلام: كونوا من السابقين بالخيرات و كونوا ورقا لا شوك‏ فيه‏ فان من كان قبلكم كانوا ورقا لا شوك‏ فيه‏ و قد خفت ان تكونوا شوكا لا ورق فيه‏ عن النبی صلی الله علیه و آله و سلّم: اعْلَمُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ أَنَّ مَثَلَكُمْ فِي هَذَا الْيَوْمِ كَمَثَلِ وَرَقٍ لَا شَوْكَ‏ فِيهِ‏ إِلَى أَرْبَعِينَ وَ مِائَةِ سَنَةٍ ثُمَّ يَأْتِي مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ شَوْكٌ وَ وَرَقٌ إِلَى مِائَتَيْ سَنَةٍ ثُمَّ يَأْتِي مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ شَوْكٌ لَا وَرَقَ فِيهِ حَتَّى لَا يُرَى فِيهِ إِلَّا سُلْطَانٌ جَائِرٌ أَوْ غَنِيٌّ بَخِيلٌ أَوْ عَالِمٌ رَاغِبٌ فِي الْمَالِ أَوْ فَقِيرٌ كَذَّابٌ أَوْ شَيْخٌ فَاجِرٌ أَوْ صَبِيٌّ وَقِحٌ أَوِ امْرَأَةٌ رَعْنَاءُ ثُمَّ بَكَى رَسُولُ اللَّهِ ص‏ دشمن الکی و بی برنامه اینقدر دنبال ترویج کاکتوس نیست... تمثیل به گل در روایات زیاد دیده می شود: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ الْوَلَدُ رَيْحَانَةٌ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ رَيْحَانَتَايَ‏ من الدنیا عن امیرالمومنین علیه السلام : المراة ریحانه فرق است بین کسی که عقرب خالکوبی می کند با کسی که گل و بلبل خالکوبی می کند فرق است بین کسی که نشان سینه گل و بلبل به سینه می زند با کسی که نشان سگ و مار و عقرب و کاکتوس به سینه می زند فرق است بین لباس های با تصویر درندگان و سبع و مفترسین با لباس های با تصویر گل و بلبل و پروانه بخواهیم یا نخواهیم احساس و خلق و خویی که این مفاهیم و گیاهان و حیوانات در انسان ایجاد می کنند با هم متفاوت است و دشمن دنبال تقویت شهوت خوکی و غضب سگی در انسان است و از تاثیر لطافت کبوتری و مهر و محبتی و انس و رحمتی که برخی حیوانات به انسان ارائه می کنند جلوگیری می کند... چند وقت پیش یک فروشگاه اسباب بازی دیدم همه عروسکهایش عروسک خوک بود. این که دشمن تصویر خوک روی جلد دستمال کاغذی چاپ می کند و حتی به عروسک های فروشگاه های ما هم نظر دارد و ما بی توجهیم این آسیب است. غفلت چیزی جز خسارت به بار نمی آورد. این که برنامه کودک سگ های نگهبان این همه به یکباره ترویج می شود تصادفی نیست. این همه واردات سگ تصادفی نیست. اگر در کودکی سگ را در ذهن بچه زیبانمایی کردی و به این وسیله انس سازی شد در بزرگی این انسان مثل سگ پاچه گیر می شود. عن أَبَی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ‏: أَلَا إِنَّ شِيعَتَنَا قَدْ أَعَاذَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ سِتٍّ مِنْ أَنْ يَطْمَعُوا طَمَعَ الْغُرَابِ أَوْ يَهِرُّوا هَرِيرَ الْكِلَاب‏ قال أمير المؤمنين عليه السّلام لشيعته‏: كونوا في الناس كالنحل‏ في الطير، ليس شي‏ء من الطير إلّا و هو يستضعفها، و لو يعلم ما في أجوافها لم يفعل بها كما يفعل. خالطوا الناس بأبدانكم و زايلوهم بقلوبكم و أعمالكم، فإنّ لكلّ امرئ ما اكتسب، و هو يوم القيامة مع من أحب‏ عن المعصوم علیه السلام: كونوا من السابقين بالخيرات و كونوا ورقا لا شوك فيه فان من كان قبلكم كانوا ورقا لا شوك فيه و قد خفت ان تكونوا شوكا لا ورق فيه و كونوا دعاة الى ربكم و ادخلوا الناس فى الاسلام و لا تخرجوهم منه و كذلك من كان قبلكم يدخلون الناس فى الاسلام و لا يخرجونهم منه. عن يزيد بن عبد الملك عن أبي عبد الله علیه السلام قال: إنه لن يغضب لله شي‏ء كغضب الطلح و السدر، أن الطلح كانت كالأترج، و السدر كالبطيخ، فلما قالت اليهود: يد الله مغلولة- نقصا حملهما فصغر فصار له عجم، و اشتد العجم، فلما أن قالت النصارى المسيح ابن الله- إذ عرتا فخرج لهما هذا الشوك و نقصتا حملهما، و صار الشوك إلى هذا الحمل، و ذهب حمل الطلح، فلا يحمل حتى يقوم قائمنا [أن تقوم الساعة] ثم قال: من سقى طلحة أو سدرة- فكأنما سقى مؤمنا من ظمآن. الطلح: شجر حجازية و منابتها بطون الأودية و لها شوك كثير و يقال لها أم غيلان أيضاً تأكل الإبل منها أكلا كثيراً. و قيل: كل شجر عظيم كثير الشوك. برای مطالب بیشتر به رساله ضرورت احیای طبیعیات در حوزه های علمیه که در سایت طلبگی تا اجتهاد منتشر شده است مراجعه فرمایید.. @talabegitaejtehad
دانلود فایل ایکسمایند و pdf نموداری محتوا محور و معناگرای کل قرآن کریم برای حفظ و تدبر بسم الله الرحمن الرحیم قرآن رحمت خدا است و آنان که قرآن می سوزانند رحمت خدای متعال را به آتش می کشند. اینها بقایای همان هایی هستند که دیروز بیت رحمت الهی را به آتش کشیدند. خدای متعال فرمود: فَضُرِبَ بَیْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فیهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذاب‏ (حدید 13) این آتش ها فردا عذاب آنها خواهد شد و خود آن را افروختند. قرآن حکمت است و برهان و با برهان نمی توان با آتش مواجه شد. برهان در اذهان نفوذ خواهد کرد و این آتش زدن ها صرفا توجهات را به کتاب حکمت الهی جلب خواهد کرد کما اینکه آتش زدن حضرت ابراهیم علیها السلام نیز جز جلب توجه به ایشان و اثبات حقانیت ایشان با گلستان شدن آتش صرفه ی دیگری برای دشمنان حق و حقیقت نداشت. قرآن کریم مکرر ما را به تدبر و تفکر در خود فرا می خواند. در صدر اسلام قرآن نقطه گذاری و حرکت گذاری نشده بود. این به دلیل آن نبود که در خط عربی خللی بود یا کتابت بدوی و عصر حجری بود زیرا قرآن های باقیمانده از آن عصر در زیباترین خط و نوشتار و خوش نویسی هستند و در روایات متعدد درباره کیفیت کتابت حروف نکاتی از جانب نبی مکرم صلوات الله علیه و آله اعلام شده بود. مثلا درباره کشیدن سین بسم الله روایت داریم. یکی از بهترین راه های مواجهه تفکر محور و تدبر محور با قرآن کریم دیدن آیات در قالب نمودار محتوا محور است. این خود باعث می شود ذهن ما با ساختار محتوایی متن درگیر شود و مجبور شویم روی متن و ... http://tt-ej.ir/post/783 @talabegitaejtehad