eitaa logo
کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
2.3هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
313 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تخریب‌ چی
17.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 در این فیلم ببینید چرا نیروهای امنیتی در روزهای اول، مانع آشوبگران نمی‌شوند!😉 ⭕️ تصاویر واقعی از عملیات شناسایی، رصد و دستگیری آشوبگران در آشوبهای گذشته ✍ تخریب‌چی 🚨تخریب‌چی، کانال اخبار خاص 🆔 @takhribchi110 🆔 @takhribchi110
⭕️درخواست کارشناس امور امنیتی در باکو برای ممنوعیت تقلید دینی مردم جمهوری آذربایجان از مراجع ! 🔸در چارچوب سیاست تشیع زدایی در جمهوری آذربایجان؛ کارشناس امنیتی رسانه های باکو خواستار ممنوعیت تقلید دینی مردم جمهوری آذربایجان از مراجع تقلید شیعی شد! الهام اسماعیل، مامور پیشین سازمان امنیت دولتی جمهوری آذربایجان که در رسانه های باکو به عنوان کارشناس امور امنیتی سخن می گوید، در گفتگو با رادیو آزادی آمریکا خواستار اضافه شدن ممنوعیت تقلید دینی از مراجع به فهرست طولانی ممنوعیت های اعمال شده ضد تشیع در قوانین جمهوری آذربایجان شد. رادیو آزادی در گزارشی درباره "تقلید دینداران جمهوری آذربایجان از مراجع تقلید شیعه" این سوال را از دو کارشناس امور امنیتی و امور دینی مطرح کرد که آیا تقلید شهروندان جمهوری آذربایجان از مراجع تقلید خطری برای جمهوری آذربایجان دارد یانه؟ فرید باقرلی، کارشناس امور دینی گفت که تقلید از مراجع دارای ظرفیت خطر برای جمهوری آذربایجان است! و الهام اسماعیل، کارشناس امور امنیتی نیز گفت تقلید از مراجع برای جمهوری آذربایجان خطرناک است و باید ممنوع شود! فرید باقرلی درباره اینکه چرا شهروندان جمهوری آذربایجان مراجع ایرانی یا عراقی را به عنوان مرجع تقلید خود بر می گزینند گفت : «این مساله فقط بخاطر پایین بودن سطح تحصیلات دینی در جمهوری آذربایجان نیست، بلکه به علت جدا بودن دولت از دین نیز است. بچه هایی که برای تحصیل دینی به ایران یا ترکیه اعزام شده اند، فقط نباید به فارغ التحصیلی از مدارس دینی اکتفاء می کردند. باید ده تا 15 سال به عنوان مفتی یا حداقل روحانی یک روستا کار می کردند و بعد به کشور باز می گشتند تا ما آنها را به عنوان مجتهد قبول می کردیم. زیرا، این موضوع به تجربه نیز بستگی دارد.» الهام اسماعیل نیز گفت : « قوانین مربوط به دین در جمهوری آذربایجان باید سازمان دهی شوند! باید تقلید از مرجع تقلید ممنوع شود!! ما اداره مسلمانان قفقاز را داریم. رییس این اداره، شیخ قفقاز است. اگر لازم است که با کسی بیعت کنی، برو با شیخ بیعت کن! اما، اگر خود شیخ هم از فرد دیگری تقلید می کند، باید همگی این ها ممنوع شود! » این کارشناس امنیتی افزود : « پس از استقلال جمهوری آذربایجان، ایران بعضا آشکارا و بعضا نیز بطور غیرآشکار برای تاثیرگذاری در فرایندها در جمهوری آذربایجان تلاش می کند. » از اداره مسلمانان قفقاز نیز در پاسخ به سوال رادیو آزادی گفته شد که در جمهوری آذربایجان نهاد مرجعیت وجود ندارد و این نهاد در ایران شکل گرفته است و در این باره، رایزنی فرهنگی ایران می تواند نظر بدهد. رییس رایزنی فرهنگی ایران نیز گرچه ابتدا برای مصاحبه با رادیو آزادی موافقت کرد، بعدا مصلحت را در این دانست که رادیو آزادی با سفارت ایران در باکو تماس بگیرد. همچنین برغم دو روز تلاش و تماس رادیو آزادی با کمیته دولتی امور دینی، اخذ نظر کمیته دولتی امور گروه های دینی درباره مرجع تقلید نیز امکان پذیر نشد. زاهد عروج، عضو کمیسیون حقوق بشر مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز در گفتگو با رادیو آزادی بر جدا بودن دین و دولت در این کشور تاکید کرد. شهروندانی که رادیو آزادی نام مرجع تقلید آنها را سوال کرد، از آیت الله سیستانی و آیت الله خامنه ای به عنوان مرجع تقلید خود نام بردند. رادیو آزادی آمریکا با طرح سوالاتی نظیر اینکه آیا احکامی نظیر حکم اعدام رافیق تقی، نویسنده آذربایجانی نیز لازم الاجرا هستند، تلاش کرد در اذهان مخاطبان خود در خصوص تقلید دینی از مراجع شبهه افکنی کند. @talebieh_tabriz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم مردم شریف آذربایجانشرقی هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامی را گرامی داشته و به روان پاک شهیدان درود می فرستم. اتفاقات اخیر نشان داد که "دشمنِ در کمین نشسته"، برای آسیب زدن به مردم و انقلاب اسلامی از هیچ فرصتی دریغ نمیکند، لیکن بار دیگر ثابت شد که حضور مردم، باطل السحر تمام دشمنی هاست. نشان به آن نشان که مردم غیرتمند استان و تبریز با حضور حماسی، قاطع و دشمن شکن خود، خط بطلانی بر نقشه های شوم دشمن برای ناآرام سازی ایرانِ اسلامی کشیدند. حضور مردم تبریز آنهم سه روز پشت سر هم، حاکی از بصیرت عمومی مردمان این دیار می باشد که بارها مورد تمجید و تکریم رهبر فرزانه انقلاب قرار گرفته است. بر خویش واجب میدانم از حافظان امنیت تقدیر و تشکر نمایم. فرزندان ملت در فراجا، سپاه، بسیج و سایر نیروهای امنیتی و انتظامی با هوشیاری و نجابت، امنیت را در استان برقرار و آرامش را به مردم هدیه دادند. مردمِ انقلابی بمانند همیشه پای تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت نظام ایستاده اند، امیدوارم دولتِ انقلابی و سایر ارکان نظام در تامین معیشت و رفاه عمومی ملت تمام توان خود را بکار گرفته و دغدغه های معیشتی را مرتفع نمایند. در پایان یادِ شهیدِ مدافع امنیت بسیجی شهید حسین اوجاقی را گرامی داشته و توفیق همگان را از خداوند منان خواهانم. سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز
هدایت شده از اطلاع رسانی ایتا
امکان مشاهده کانال‌های عمومی ایتا بر بستر وب 🔹 ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول ماه و آرزوی قبولی عزاداری‌های کاربران عزیز در ایام سوگواری آل‌الله و گرامی‌داشت هفته به اطلاع می‌رساند از این پس مطالب «کانال‌های عمومی ایتا» بر بستر وب برای همه کاربران اینترنت در سطح دنیا قابل مشاهده خواهد بود 🔸 برای استفاده از این ویژگی، می‌توانید آدرس هر کانال عمومی در ایتا را با الگویی مشابه لینک زیر در یکی از مرورگرهای اینترنت وارد کرده تا "بدون نیاز به ثبت نام یا ورود به حساب ایتا"، محتویات کانال را مشاهده فرمائید: https://eitaa.com/eitaa ✳️ از جمله مزایای این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 🌐 افزایش گستره مخاطبان از این پس مخاطبان کانال عمومی شما محدود به کاربران پیام‌رسان ایتا یا حتی مرزهای جغرافیایی ایران عزیز نیست و هر کسی در هر نقطه از دنیا می‌تواند صرفا با دسترسی به وب، مطالب شما را دنبال کند. یعنی هر کانال عمومی می‌تواند به مثابه یک وب‌سایت یا وبلاگ بکار گرفته شود 🔍 مشاهده محتوا در موتورهای جستجو ارائه محتوا بر بستر وب [با رعایت قوانین سئو] موجب می‌شود مطالب شما توسط موتورهای جستجو (مانند گوگل و...) قابل جستجو باشد. این موضوع برای کانال‌های مؤلف و تولیدکننده محتوا حائز اهمیت بالایی است ⛔️ رهایی از محدودیت‌های نظام سلطه یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان محتوای فاخر و انقلابی در شبکه‌های اجتماعی وابسته به نظام سلطه، حذف محتوا و اعمال محدودیت این شبکه‌ها برای افراد آزاد اندیش و مستقل است. با طرح جدید ایتا، فعالان فرهنگی می‌توانند سخن خویش را با آزادی عمل بیشتری به گوش جهانیان برسانند 🔹 گفتنی است این قابلیت هم‌اکنون «بصورت آزمایشی» ارائه شده و در صورت استقبال مخاطبان، به تدریج به امکانات آن افزوده خواهد شد •┈••✾••┈• 🔰کانال رسمی اطلاع‌رسانی ایتا: https://eitaa.com/eitaa
✍️ بیانیه‌ی مهم و تبیینی وزارت اطلاعات پیرامون حوادث اخیر کشور ◻️ ۱- در روزهای گذشته، ۴۹ نفر از عوامل و مرتبطین گروهک منافقین بازداشت شده‌اند. نامبردگان بنا به دستور تروریست‌های آلبانی نشین، از تولید اخبار جعلی تحریک کننده‌ی اغتشاشگران تا سازمان‌دهی ترور و تخریب،فعالیت داشته‌اند. ◻️ ۲- بازداشت ۷۷ نفر از عوامل گروهکی کردستان، اعم از مزدوران رسمی گروهک‌های صهیونیستی موسوم به کومله، دمکرات، پاک، پژاک تا تعدادی از کادرهای رده بالای این گروهک‌ها که در دو سوی مرزهای غربی کشور مشغول توطئه علیه مردم مظلوم کردستان بودند. ◻️ ۳- دستگیری ۵ عضو گروهک‌های تکفیری ـ تروریستی همراه با ۳۶ کیلوگرم مواد منفجره ◻️ ۴- سازمان جاسوسی بهاییت بنا به دستور مرکزیت مستقر در حیفای اشغالی، ورود پرحجمی به صحنه‌ی آشوب و اغتشاش و تشویق به خرابکاری و تخریب اماکن عمومی داشت. ◻️ ۵- ۹۲ نفر از وابستگان رژیم منحوس پهلوی و از سلطنت‌طلبان نشان‌دار در صحنه‌های اغتشاش و پشت صحنه‌ها شناسایی و بازداشت شدند. ◻️ ۶- ۹ تبعه‌ی بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و ... در صحنه‌ی اغتشاشات یا در پشت صحنه‌های توطئه بازداشت شدند. ◻️۷- شناسایی عناصر مرتبط با رسانه‌های بیگانه در تهران و استان‌های مختلف کشور ◻️ ۸- ضمن زیر نظر داشتن سفارتخانه‌هایی که عوامل آن‌ها کوچک‌ترین دخالت یا ورود به صحنه‌ی اغتشاشات داشتند، تذکر لازم به شکل مقتضی به دیپلمات‌های ذیربط داده شد. من‌جمله سفارت‌های آلمان، فرانسه، انگلیس، سوئد و ... ◻️ ۹- شناسایی و بازداشت ۲۸ نفر از اراذل و اوباشی که سابقه‌ی زندان، خرید و فروش و مصرف مواد مخدر، اوباش‌گری، تجاوز به عنف و ... را دارا هستند در صحنه‌ی اغتشاشات. گزارش کامل: https://hawzahnews.com/xbTHW @hawzahnews| خبرگزاری‌حوزه
باسلام باطلاع طلاب محترم میرساند: همه کلاسهای سطوح ۲و۳ و درس خارج از فردا شنبه ۹ مهر بصورت حضوری طبق برنامه برگزار می گردد. معاونت آموزشی حوزه علمیه طالبیه تبریز @talebieh_tabriz
طراح تجزیه ایران چه کسی است؟ 🔹مهم‌ترین نظریه تجزیه ایران کار یک مورخ یهودی انگلیسی است؛ کسی که پدر نقشه‌های تجزیه ایران است و نامش «برنارد لوئیس» است. 🔹فلسفه طرح «برنارد لوئیس» این است: «کشورهای اسلامی تهدیدی برای جهان غرب هستند و باید این کشورها تجزیه شوند تا یک‌بار برای همیشه قدرت اسلام خنثی شود.» 🔹طبق طرح لوئیس ایران به ۶ تکه تقسیم می‌شود. در واقع بخش‌هایی از ایران به کشورهای همسایه می‌پیوندد و اقوام بلوچ و عرب و ترک و کرد از ایران جدا می‌شوند. 🔹مشهور است که او گفته بود تنها راه رویارویی با ایران نابود ساختن آن است و باید ایران را به قطعات قومی گوناگون بشکنند و میان کشورهای نوپا تقسیم کنند. 🔹البته او این آرزو را در سال ۲۰۱۸ و در حالی که ۱۰۲ ساله بود با خود به گور برد.
📆پنجم ربیع الاول سال ۱۱۷ هجری قمری، درگذشت در مدینه
✅امرؤالقیس بن عَدی مردی نصرانی بود که در زمان خلیفه دوم مسلمان شد. او سه دختر به نامهای (مُحَیَّاة) و (سَلمی) و (رباب) داشت که از فرط علاقه و ارادت به امیرالمومنین(ع) به ترتیب به ازدواج امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) درآورد. ابن عساکر می نویسد : امروء القیس گفت : 📋《قَدْ أَنكَحتُكَ يَا أَبَاالْحَسَنِ(ع) الْمُحَيَّاةَ، وَ أَنكَحتُ حَسَنَاً سَلمَی وَ أَنكَحتُ حُسَيْناً الرُّبَابَ》 ♦️ای علی(ع)!من مُحیّاه را به تزویج تو و سلمی را به تزویج حسن(ع) و رباب را به تزویج حسین(ع) در می آورم.(۱) امام حسین(ع) بعد از ازدواج با رباب(س)، صاحب دختری به نام سکینه(س) و پسری به نام عبدالله رضیع شد.(۲) امام حسین(ع) نسبت به رباب(س) و دخترش سکینه(س) علاقه زیادى داشت. حتی درباب آنان شعر سروده است : 📋《اِنِّى لَاَُحِبُّ دَارَاً تَکُونُ بِهَا السَّكِينَةُ وَ الرُّبَابُ أُحِبُّهُمَا وَ اَبذِلُ جُلَّ مَالِي وَ لَيسَ لِعَاتِبِِ عِندِي عِتَابُ》 ♦️من آن خانه اى را که سکینه و رباب در آن باشند را دوست دارم. آن دو را دوست مي دارم و مالم را بذل مي كنم، و عتاب كننده را نزد من حق عتاب نيست.(۳) سکینه(س) را زنی باوقار، عالمه و با اخلاق‌، عابده و باتقوا و با سخاوت و بلیغ و اهل فصاحت در سخن معرفی کرده اند. امام حسین(ع) سکینه را بنده‌ای غرق در ذات الهی معرفی کرده که نشان دهنده فضل و کمال اوست. هنگامی که حسن مثنی فرزند امام حسن مجتبی(ع)، سکینه(س) را از امام حسین(ع) خواستگاری كرد، حضرت(ع) فرمود: سكينه براي زندگی تو مناسب نيست، 📋《کَانَ الغَالِبُ عَلَيهَا الاِستِغرِاقَ فِي اللهِ》 ♦️او غالباً غرق جلال و جمال خداست. اما خواهر سكينه(س) آن دختر ديگرم برای ازدواج با تو آماده است و فاطمه(س) دختر دیگر امام(ع) به ازدواج حسن مثنی در آمد.(۴) حضرت سکینه(س) در کربلا به همراه مادرش رباب(س) حضور داشت. در روز عاشورا؛ هنگامی که امام حسین(ع) قصد وداع با اهل خیام کرد، به سمت خیمه گاه رفت و صدا زد : 📋《یَا زَینَبُ(س)، یَا اُمَّ کُلثُومِِ(س) یَا سَّكِينَةُ(س) عَلَیْکُنَّ مِنِّی السَّلَامُ! فَنَادَتْهُ سَّكِينَةُ(س) : یَا أَبَهْ اسْتَسْلَمْتَ لِلْمَوْتِ؟! فَقَالَ : کَیْفَ لَا یَسْتَسْلِمُ مَنْ لَا نَاصِرَ لَهُ وَ لَا مُعِینَ؟!》 ♦️ای زینب(س)، ای ام کلثوم(س) ای سکینه(س) خداحافظ! در این هنگام، حضرت سکینه(س) عرض کرد : ای پدر! آیا تن به مرگ دادی؟ امام حسین(ع) در جواب به او فرمود : چگونه تسلیم مرگ نشود، کسی که یاوری ندارد؟ حضرت سکینه(س) در این هنگام، پدر را به آغوش کشید و عرض کرد : 📋《یَا أَبَهْ! رُدَّنَا إلَی حَرَمِ جَدِّنِا》 ♦️پدر جان! ما را به مدینه برگردان! حضرت(ع) فرمود : 📋《هَیْهَاتَ لَوْ تُرِكَ القَطَا لَنَامَ فَتَصَارَخنَ النِّسَاءُ فَسَكَتَهُنَّ الحُسَينُ(ع)》 ♦️هيهات! اگر صیادان مرغ قطا را باز مى‏ گذاردند، آرام می گرفت. در این هنگام؛ زنان حرم شيون كردند و حضرت امام حسين(ع) آنها را آرام كرد.(۵) اما در این میان حضرت سکینه(س) آرام نمی گرفت. 📋《هِيَ صَارِخَةٌ وَ کَانَ یُحِبُّهُ حُبَّاً شَدِیدَاً، فَضَمَّهَا إلَى صَدرِهِ وَ مَسَحَ دُمُوعَهَا》 ♦️سكينه(س) همچنان شيون ‏می کرد و امام حسين(ع) از آنجایی که او را بسيار دوست مى ‏داشت، او را به سينه چسبانيد و اشكهايش را پاك كرد.(۶) امام حسین(ع) آماده حرکت شد و قدری فاصله گرفت که در این هنگام، سکینه(س) گریه کنان به حضرت(ع) عرض کرد : 📋《يَا أبَتَاه! قِف لِي هَنِيَئةََ لِأَتَزَوَّدَ مِنكَ! فَهَذَا وِدَاعُ لَا تَلَاقِي بَعدَه》 ♦️پدر جان! لحظه ای صبر کن تا از تو بهره ای بگیرم! (تو را خوب ببینم) این وداعی است که بعد از آن دیداری نیست. 📋《وَانكَبَّت عَلَى يَديَهِ وَ رِجلَيهِ تَقَبَّلَهُمَا وَتَبكِي فَبَكَى الحُسَينُ(ع) رَحمَةََ لَهَا، ثُمَّ مَسَحَ دُمُوعُهَا بِكَمِّهِ وَأَخَذَهَا فَتَرَكَهَا فِي حِجرِه وَ مَسَحَ دُمُوعَها بِكَفِّهِ》 ♦️پس سکینه(س) خود را روی دست و پای پدر انداخت و آنها را می بوسید و گریه می کرد. امام حسین(ع) دلش به حال دخترش سوخت و ایشان نیز گریه کردند و سکینه(س) را به در آغوش کشیدند و به سینه مبارک چسبانید و پیشانی او را بوسید و اشکهایش را با دست مبارکش و سر آستین پاک کرد.(۷) در این هنگام که امام(ع) کاملا از این صحنه پریشان شده بود، خطاب به دخترش فرمود : 📋《سَیَطُولُ بَعدِی یَا سَکِینَةَ فَاعْلَمِی مِنْکِ الْبُکَاءُ إِذَا الْحَمَامُ دَهَانِی لَا تُحْرِقِی قَلْبِی بِدَمْعِکِ حَسْرَهً مَا دَامَ مِنِّی الرُّوحُ فِی جُثْمَانِی وَ إِذَا قُتِلْتُ فَأَنْتِ أَوْلَى بِالَّذِی تَأْتِینَهُ یَا خَیْرَهَ النِّسْوَانِ》 ♦️ای سکینه! بدان که پس از من، گریه تو طولانی خواهد بود. تا زمانی که جان در بدن دارم مرا با اشک حسرت بار خود مسوزان.‌ ای بهترین زنان! آنگاه که من کشته شدم، تو برای گریه سزاوارتری!(۸) ادامه مطالب :👇
امام حسین(ع) راهی میدان نبرد شد، طولی نکشید که مرکب امام حسین(ع) به حالت خون آلود و پریشان، بدون امام(ع) به سمت خیمه ها آمد‌. خوارزمی می نویسد : 📋《أَقْبَلَ فَرَسُ الحسینِ(ع) وَ قَدْ عَدَا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ أَنْ لَا یُؤْخَذَ فَوَضَعَ نَاصِیَتَهُ فِی دَمِ الحسینِ(ع) ثُمَّ أَقْبَلَ یَرْکُضُ نَحْوَ خَیْمَهِ النِّسَاءِ، وَ هُوَ یَصهَلُ وَ یَضْرِبُ الْأَرْضَ بِرَأْسِهِ عِنْدَ الْخَیْمَهِ》 ♦️در روز عاشورا؛ اسب امام حسین(ع) از میان لشکر ابن سعد دوید که دستگیر نشود. پیشانى خود را به خون آن بزرگوار رنگین نمود. سپس به سوی خیمۀ‏ زنان تاخت و نزد خیمه شیهه می‌کشید و سر خود را به زمین مى‏ کوبید.(۹) امام زمان(عج) در زیارت ناحیه مقدسه، این لحظه را اینگونه وصف می کند : 📋《فَلَمَّا رَاَینَ النِّسَاءُ جَوادَكَ مَخْـزِيّا وَنَظَرْنَ سَرْجِكَ عَلَيْهِ مَلْوِيّاً بَرَزْنَ مِنَ الْـخُدُورِ ناشِـراتِ الّشُعُورِ عَلَى الْخُدُودِ لاطِمَاتٍ لِلوُجُوهِ سافِراتٍ وَبِالْعَويلِ داعِياتٍ》 ♦️و زنان خیام مشاهده کردند که؛ اسب تو بلا زده به خیمه ها رسید و در حالی که زنان زين تـو را بر اسب واژگونه يافتند، پس اهل خیام آمدند درحالي که خود را پريشان ساخته بودند و گیسوانشان را بر چهره ها ریخته بودند و سيلي بر صورت هايشان مي زدند و با صداي بلند گريه مي کردند و ناله و فريادکنان تو را مي خواندند.(۱۰) گویی مرکب امام حسین(ع) آمده بود که خبر شهادت امام حسین(ع) را به اهل خیام برساند و آنان را به سمت قتلگاه ببرد. در مقاتل آمده است که؛ سکینه(س) خود را بر بالین بدن بی جان پدر رساند. مرحوم کفعمى از حضرت سکینه(س) روایت مى کند که وقتی پدرم شهید شد، آن بدن نازنین را در آغوش گرفتم و حالت اغماء و بیهوشى برایم روى داد، در آن حال شنیدم که پدرم مى فرمود : 📋《شِیعَتِی مَهْمِا شَرِبْتُم مَاءِ عَذْبٍ فَاذکُرُونِی، اَوْ سَمِعْتُم بِغَـــــریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی》 ♦️شیعیان من! هنگامی که آب گوارا نوشیدید، مرا یاد کنید و یا هنگامی که ازغریبی یا شهیدی خبری شنیدید، برمن ندبه کنید.(۱۱) مقتل می نویسد : 📋《ثُمَّ إِنَّ سُكَيْنَةَ اعْتَنَقَتْ جَسَدَ أَبِيهَا الْحُسَيْنِ(ع) فَاجْتَمَعَتْ عِدَّةٌ مِنَ الْأَعْرَابِ حَتَّى جَرُّوهَا عَنْهُ》 ♦️حضرت سكينه(س) پيكر پدرش امام حسين(ع) را در آغوش كشيد، اما گروهى از اعراب اجتماع كردند و سكينه(س) را از روی بدن پدرش کنار زدند.(۱۲) حضرت سکینه(س) آخرین یادگار و بازمانده حادثه غم انگیز کربلاست. هر چند امام محمدباقر(ع) نیز در کربلا حضور داشته است و یعقوبی در این باره نقل می کند که امام(ع) در پاسخ به سؤال فردی که از ایشان پرسید؛ آیا شما زمان امام حسین(ع) را درک کرده اید؟ فرمود : 📋《قُتِلَ جَدِّی الْحُسَینُ(ع) وَ لِی اَرْبَعُ سِنینَ وَ اِنّی لَاَذْكُرُ مَقْتَلَهُ وَ مَا نَالَنَا فِی ذَلِكَ الْوَقْتِ》 ♦️هنگامی كه جدّم امام حسین(ع) به شهادت رسید، من چهار ساله بودم و جریان شهادت آن حضرت(ع) و آنچه در آن روز بر ما گذشت همه را به یاد دارم.(۱۳) ولی امام باقر(ع) در سال ۱۱۴ هجری به شهادت رسیده است.(۱۴) و حضرت سکینه(س) در سال ۱۱۷ هجری وفات نموده است.(۱۵) و از این جهت، ایشان آخرین بازمانده کربلا محسوب می شود. 📚منابع : ۱)تاريخ مدينة دمشق ابن عساكر، ج۶۹، ص۱۱۹ ۲)الإرشاد شيخ مفيد، ج۲، ص۱۳۵ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۴۷ ۴)مقتل الحسين(ع) مقرّم، ص۳۰۷ ۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۴۷ ۶)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۰۹ ۷)المجالس الفاخرة علامه شرف الدين، ج۱، ص۲۸۵ ۸)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۰۹ ۹)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۳۷ ۱۰)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۲۴۰ ۱۱)المصباح کفهمی، ص۷۴۱ ۱۲)اللهوف ابن طاووس، ص۱۸۰ ۱۳)تاریخ یعقوبى، ج‏۲، ص۳۲۰ ۱۴)فرق الشیعة نوبختی، ص۶۱ ۱۵)تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر، ج۶۹، ص۴۲۱