eitaa logo
تلخیص الکتب.
1.7هزار دنبال‌کننده
58 عکس
13 ویدیو
3 فایل
خلاصه کُتُب نحوی با روشی ساده و قابل درک.
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم. الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی. چند نکته از مثنی 1⃣.کلماتی مانند،کُل و اَحد و عَرِیب(این دو کلمه آخر یعنی احد و عریب فقط بعد از نفی عام استعمال میشوند)،مثنی بسته نمیشوند. 2⃣.گذشت که مثنی ما رو از عطف دو اسم بی نیاز میکند،اما گاهی به خاطر اغراض بلاغی دو اسم تکرار میشود مثل اراده تکثیر،مثل اخذتُ مِنی الفا و الفا توجه## عاطف غیر واو باشد تثنی ما را بی نیاز نمیکند از عطف مثل دخل رجلٌ فرجلٌ 3⃣.انتما دلالت بر اثنین میکند ولی در حکم مثنی و ملحقات مثنی نیست چون انتما مبنی است. 4⃣.زمانی که مثنی اضافه شود،نون او حذف میشود،حال زمانی که مثنی در حالت رفعی اضافه شود به اسمی که اولش ساکن باشد علامت رفعی او تقدیری است چون نطق مقدم بر کتابت است. مثل ذهب غلامَا اَلْرجل. خلاصه صفحه ۱۱۵ تا اول ۱۱۷ ان شاالله بحث شیرین محذوف الاخر در حالت مثنی،به زودی خواهد آمد. @talcheslkotob
بِسم اللهِ الرحمنِ الرحیم. الهُمَ صَلِ علیٰ محمد و آل محمدٍ و عجل فرجهم. الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی. توجه #### گاهی بعضی از اسم ها ثلاثی لام الفعل آن ها حذف میشود و خود این بر دو قسم است. قسم اول:گاه به جای محذوف حرفی نمی آید مثل اَبٌ،اخٌ،که اصلشان ابو و اخو بوده. قسم دوم:گاه به جای محذوف چیزی می آید،مانند همزه اِسم که اصلش سِمو بوده(واو در سمو حذف شده و به جای آن همزه آمده) قانون در این دو قسم این است که اگر در حالت اضافه،حرف محذوف باز گردد در مثنی هم باز میگردد مثل هذا ابوک که مثنی آن میشود ابوان(حرف محذوف در مثنی بازمیگرد،چون درحالت اضافه بازگشته بود) امـــا در مـــثنی یــد و دم،و اســـم میگویم یدان،دمان،اسمان،چون در حالت اضافه میگویم یدُک و دمُک،اسمُک. خلاصه صفحه ۱۱۷ تا ابتدای ۱۱۸ پایان بحث مثنی. در این شب پر فیض پیش رو از همه عزیزان التماس دعا دارم. @talcheslkotob
هدایت شده از .....
سخنرانی های ناب و دلنشین منبریان و بزرگان اخلاق...... با ما باشید 👇👇👇 🌹 @Sokhanrani_delneshin🌹
بسم الله الرحمن الرحیم. الهم صل علی محمدٍ و آل محمدٍ و عَجِّل فرَجهم. الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی. سومین جایگاهی که اعراب نیابتی میگیرد جمع مذکر سالم است. تعریف جمع مذکر سالم:آنچه که بر بیش از دو چیز دلالت دارد و بی نیاز میکند متکلم را از عطف پشت سر هم، مثلا متکلم به جای اینکه بگوید جاء المسلم و المسلم و المسلم،میگوید جاء المسلمون. توجه## زیر جمع نیستند ۱.آنچه به خاطر وضع لغویش دلالت بر جمع مذکر دارد مثل قوم ۲.آنچه بر بیش از دو دلالت دارد،ولی مفردات آن در معنا با هم فرق دارند. مثل الصالحون که جمع شده برای دو نفر به اسم صالح و زید که متقی است و به او لقب صالح داده اند،پس مفردات الصالحون فرق باهم داشتن. حکم این جمع:در حالت رفعی واو میگیرد و در حالت نصبی و جری یا میگیرند،و همچنین نون جمع مذکر سالم مفتوح، عکس نون در مثنی است. خلاصه صفحه 118تا 120 @talcheslkotob
بسم الله الرحمن الرحیم. الٰهُمَّ صلِّ علیٰ محمدٍ و آل محمدٍ و عَجِّل فرَجهم. الــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی. اسمی که جمع مذکر سالم بسته میشود دو قسم است. ۱.علم. ۲.صفت(مشتق). اگر اسم،علم باشد،برای جمع بستن آن به صورت جمع مذکر سالم،حتما باید تمام شرایط زیر را دارا باشد. ۱.علم برای مذکرِ عاقلی باشد. ۲.خالی از تاء تانیث زائده. ۳خالی از ترکیب(اسنادی،مزجی،عددی،وصفی) و خالی از علامت تثنیه و جمع باشد. پس رجل(علم نیست)،زینب(علم برای مونث)،قمر(علم برای ماه)،حمزة(تا تانیث زائد دارد)،فَتَحَ اللهُ(مرکب اسنادی است)،سیبویه(مرکب مزجی است)،احد عشره(مرکب عددی است)،الرجل القائم(مرکب وصفی است)به صورت جمع سالم جمع بسته نمیشوند. توجه۱## و المحمدون جمع سالم بسته نمیشوند چون در آخر این دو اسم علامت تثنیه و جمع وجود دارد. توجه۲## اسمهایی همچون زینب،یا سُعاد علم بشوند برای مردی،جمع بستن آنها به صورت جمع مذکر سالم بدون مانع است توجه۳# اضافی صدر آن جمع بسته میشود مثل جاء عَبدُو اللهِ،رایت عَبدِی الله،مررتُ بعبدِی الله. سایر مرکبات مباشرتا جمع مذکر سالم بسته نمیشوند بلکه به کمک لفظ ذَوُو در حالت رفعی و ذَوِی در حالت نصب و جر جمع بسته میشوند،مثل ذَهَبَ ذَوُو فَتَحَ اللهُ مررت بذَوِی فَتَحَ اللهُ،رایت ذَوِی فَتَحَ اللهُ. خلاصه صفحه ۱۲۰ تا ۱۲۲ @talcheslkotob
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم. الهم صل علی محمدٍ و آل محمدٍ و عَجِّل فرَجهم. الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی. شرایط صفت(مشتق)،برای اینکه به صورت جمع مذکر سالم بسته شود. ۱.صفت برای مذکر عاقل باشد. ۲.خالی باشد از تا تانیث. ۳.بر وزن اَفْعَلَ ای که مونث آن فَعلاء است،نباشد. ۳.بر وزن فعلان ای که مونث آن فَعلیٰ است، نباشد. ۴.از اوزانی نباشد که در مذکر و مونث یکسان استعمال میشوند. # مانند مُرضِع(شیر دهنده)،حامل(بار دار)،که مختص به زنان هستند جمع مذکر سالم بسته نمیشوند## # که مختص به مذکر غیر عاقل هستند نیز جمع مذکر بسته نمیشوند مثل صاهل(شیهه کِش که صفتی است برای اسب)## # که تا تانیث دارند نیز جمع مذکر بسته نمیشوند مثل قائمة ## ## مانند اَبْیَض بیضاء و سکران سکری نیز جمع مذکر سالم بسته نمیشوند### # که در مونث و مذکر یکسان هستند نیز جمع مذکر بسته نمیشوند مثل صبور و شکور،قتیل## توجه مهم### حامل علم شود برای مردی جمع مذکر سالم او مانعی ندارد چون معیار معنای فعلی کلمات است نه معنای سابق### خلاصه صفحه ۱۲۳ تا اول صفحه ۱۲۵ @talcheslkotob
بسم الله الرحمن الرحیم. ❤️❤️❤️❤️ پیغمبر اکرم(ص):اُحِبُّ العربَ لِثلاثٍ لِانّی عربیُّ و القرآنَ عربیٌّ وکلامَ اهلِ الجنةِ عربِیٌّ.❤️❤️❤️❤️ همواره دوست دارم عربی را زیرا لهجه ام و کلام خدا و کلام اهل بهشت،عربی است.(مجمع البیان)❤️❤️❤️❤️ @talcheslkotob
بسم الله الرحمن الرحیم. الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل محمدٍ و عَجِّل فرَجَهم. الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی. زیادة و تفصیل. ۲.گفته شد که شرطِ علم برای جمع بستنش به صورت جمع مذکر سالم،این است که خالی از تاء زائد باشد،منظور از تا زائد،تایی است که عوض از فاء الفعل یا لام الفعل نیامده باشد،چون تا عوض از فاء الفعل یا لام الفعل در حکم اصلی است. # تاء در کلمه ای،عوض از حرف اصلی باشد،و آن کلمه علم شود،صحیح است که جمع مذکر سالم بسته شود مثل عِدَة که اصل آن وعد بوده و واو حذف شده به جای آن ة آمده و جمعش میشود عِدون### ۲.بعضی نحویون قائلند که مرکب مزجی مباشرتا جمع مذکر سالم بسته شود مثل جاء الخالَوَیْهُون (علامت رفع واو است) مررت بالخالَوَیهِین(علامت جر یاء است)رایتُ الخالَوَیهِین(علامت نصب یاء است) ۳.سابقا گفته شد که،جز اول مرک اضافی،جمع بسته میشود اما این در شرایطی است که، مُضاف متعدد و مضاف الیه یکی باشد مثل عبدُ اللهِ(عبد متعدد ولی الله فقط یکی است)،اگر افراد مضاف و مضاف الیه متعدد باشند،مضاف و مضاف الیه هر دو جمع میشوند مثل جاء عبدو السیدِینَ که جمع عبدُ السیدِ و عبد و سید افراد متعددی دارند. ۴.اسم مبنی مستقیما جمع بسته نمیشود مگر به کمک لفظ ذَوُو در حالت رفعی و ذوِی در حالت نصب و جری مثل حَذامِ که علم است برای مردی و در جمعش گویم جاء ذَوُو حَذامِ. خلاصه صفحه ۱۲۵ تا اول ۱۲۷ @talcheslkotob
بسم الله الرحمن الرحیم. الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمدٍ و آلِ مُحمدٍ و عَجِّل فرَجهم. الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی. مُلحقات جمع مذکر سالم،الفاظی هستند که اعراب جمع مذکر سالم را می پذیرند ولی شرایط جمع مذکر سالم را ندارند. کلمات زیر ملحق به جمع مذکر سالم هستند ۱.کلاماتی که معنای جمع دارند ولی مفردی از لفظ خودشان ندارند،مانند اُولُو مثال جاء اُولُو الفضلِ مررت باُولِی الفضلِ رایت اُولِی الفضلِ. توجه## لفظی که معنای جمع دارد ولی مفردی از لفظش ندارد او را اسم جمع گویند،پس اُولُو اسم جمع است.## توجه # مفرد لفظی ندارد،ولی صاحب مفرد معنوی اُولو است## توجه## نیز اسم جمع است و عالم نمیتواند مفرد لفظی عالمون باشد،زیرا معنای عالم از عالمون بیشتر است و قانون در جمع این است که معنای جمع از مفرد بیشتر باشد. ## دلالت معنای عالم از دلالت معنای عالمون بیشتر است.؟؟ زیرا عالم هم شامل عقلاء میشود و هم غیر عقلاء ولی عالمون فقط برای عقلاء استعمال میشود. توجه مهم# اگر قائل شویم به اینکه عالمون جمع عالم است باز هم عالمون از ملحقات جمع مذکر سالم محسوب میشود زیرا عالم نه علم است و نه وصف### ۲.(قسم دوم از ملحقات)کلاماتی که دلالت بر جمع دارند ولی مفرد لفظی و مفرد معنوی ندارد. مثل،عِشرونَ،ثلاثون،اَربعونَ،خَمسون،سِتون،سَبعون،ثَمامون و تِسعون اینها اسم جمع هستند. ۳.(قسم سوم از ملحقات)کلماتی که دلالت بر جمع دارند و مفرد هم از لفظ خودشان دارند،منتها مفردشان در جمع،سالم نمیماند و تغییر میکند. مانند بَنون،که مفرد آن اِبن هست و واضح است که در جمعِ ابن همزه حذف شده است یا مثل اَرَضُون که مفرد آن اَرْض است یا مثل سِنون که مفرد آن سَنَة است. توجه سوم جمع مکسر هستند و در اعراب ملحق به جمع سالم میشوند## ان شاالله ادامه ملحقات به زودی می آیند خلاصه صفحه ص ۱۲۷ تا ص ۱۳۰ @talcheslkotob
تلخیص الکتب.
بسم الله الرحمن الرحیم. الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمدٍ و آلِ مُحمدٍ و عَجِّل فرَجهم. الــــــــنحــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم. الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمدٍ و آلِ مُحمدٍ و عَجِّل فرَجهم. الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی. ادامه ی بحث ملحقات جمع مذکر سالم. ۴.(چهارمین قسم ازملحقات)کلماتِ شنیده شده ای که بعضی از شرایط را ندارند مثل اَهلون که جمع اهل است و اهل،نه علم است نه صفت. ۵.(پنجمین از ملحقات)،جمع مذکر سالم یا ملحق به جمعی که علم شده است مثل زیدون(سابقا جمع مذکر سالم بوده و الان علم شده است) و مثل عِلِّیون(ملحق به جمع بوده،چون مفردش که عِلِّیُّ بوده،غیر عاقل است) توجه# علم شده است برای بهترین درجه بهشت.## ۶.(ششمین از ملحقات)،هر اسمی غیر از آن پنج قسم که لفظش مثل لفظ جمع است. مثل زیتون و صفِّین. خلاصه صفحه ۱۳۰تا صفحه ۱۳۱ @talcheslkotob