↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌷تقسیم دوم🌷
تقسیم میشود علم به اعتبار لفظش به مفرد و مرکب،و خود مرکب سه قسم است.
🌿مرکب اضافی(عبدُ الله)،مرکب اسنادی(فَتَحَ اللهُ)،(الخیرُ نازلٌ)و(سُر مَن رأی)،مرکب مزجی(رامْهُرمُز که علم است برای شهری)(سیبویه)🌿
🌷تقسیم سوم:علم به اعتبار اصالت در علمیت،و عدم اصالت در علمیت،بر دو قسم است🌷.
🌿۱.مرتجل،آن لفظی که از اول امرش علم استعمال شده،و قبل از علمیت در غیر علمیت استعمال نشده مثل أُدَد و سُعاد🌿
🌿۱.علم منقول،که دو تعریف دارد،تعریف اول:علمی است که،لفظ آن ابتدا در غیر علمیت به کار رفت،و بعد لفظ را نقل دادند و علم کردند،
مثل فضل که مصدری بوده که علم شده برا شخصی.
تعریف دوم:لفظی که ابتدا علم شده برای مثلا شخصی و بعد علم بشود برای شی دیگری مثلا شهری
مثل اینکه اسم شهری را "زید" بگذاریم🌿.
#خلاصه ص ۲۵۰ تا ۲۵۳
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌷انواع علم منقول🌷
🌻١.اسمی که لفظش مفرد است،مثل فضل(منقول از اسم معنا)،زیتون(منقول از اسم ذات)،صالح(منقول از اسم شخصی)🌻
🌻٢.نقل از فعل به تنهایی،مثل شَمَّرَ،یَزِید،سامِحْ🌻
🌻٣.نقل از جمله،چه اسمیه چه فعلیه،مثل علیٌ عدلٌ،فَتَحَ اللهُ🌻
🌻۴.نقل از حروف معانی مثلا اسم شخصی را رُبَّ بگذاری🌻
🌻۵.نقل از حرفی با اسم،مثل بِهَناء🌻
🌻۶.نقل از حرفی و فعلی مَرَّ بِهِم🌻
#خصائص علم،اول اینکه علم،اسم جامدی است که دلالت بر ذات میکند،هر چند که منقول از مشتق باشد،دوم اینکه،صیغه علم از حروف الفبا است،پس کم زیاد کردن از حروف علم جایز نیست.
#خلاصه صفحه ٢۵۴ تا ٢۵٧
@talcheslkotob
لطفا،عزیزان جهت شادی روح این سرباز امام عصر حاج علی ناصری فاتحه ای قرات بفرمایید.
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌷نکاتی،در خصوصِ علم منقول🌷
🌻١.اگر این علم،منقول از لفظی بود که اولش همزه بود،وهمزه در اصل،همزه وصل بود،همزه در علمیت تبدیل به همزه قطع میشود،مثل اِنشراح که علم برای زنی شده است🌻
🌻٢.اگر علم،منقول از لفظی بود که این لفظ مفرد مبنی بود،قطعا بعد از نقل،معربِ منون میشود،مثلا اسم شخصی کیفَ بشود،معرب میشود و میگویم ذَهَبَ کَیْفٌ🌻
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌷تقسیم علم به اعتبار دلالتش بر معنای زائد و عدم دلالتش بر معنای زائد🌷
🌸١.اسم،آنچه برذات مشخصی دلالت میکند،و بر بیش از ذات مشخص مثل مدح یا ذم دلالتی ندارد🌸
🌸٢.لقب،آنچه دلالت میکند بر ذات مشخصی،همراه مدح یا ذم که از لفظ لقب،فهمیده میشود مثل صادق،کاذب🌸
🌸٣.کنیه،آنچه که آغازش،یکی از این الفاظ،اَبْ اُم،اِبن،بنت،اَخ،اخت،عم،عمه،خال،خاله،باشد،مثل اُم کلثوم.
توجه،در کنیه چون اسم صراحتا تصریح نشده دلالت بر تعظیم دارد.🌸
#خلاصه صفحه ٢۵۶ تا ٢۵٨
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌷اعراب علم🌷
🌹١.علم مفرد،بنا بر حاجت جمله اعراب میگیرد،مثل جاء زیدٌ،مررت بزیدٍ،رایت زیداً🌹
🌹٢.علم مرکب اضافی،جز اول او بنا بر نیاز جمله اعراب میگیرد و جز دوم آن همیشه مجرور است مثل جاء عبدُ اللهِ مررت بِعبدِ اللهِ رایتُ عبدَ اللهِ🌹
🌹٣.علم مرکب اسنادی،همواره اعرابش تقدیری است،مثل جاء فَتَحَ اللهُ،مررت بفَتَحَ اللهُ،رایتُ فَتَحَ اللهُ🌹
🌹۴.علم مرکب مزجی،که مختوم به ویه نشده مث بعلبک،مثل غیر منصرف اعراب میگیرد،مثل جاء بعلبکُ مررت ببعلبکَ رایت بعلبکَ
و اگر ختم به ویه شود مبنی بر کسر میشود🌹
#خلاصه صفحه ٢۵٨تا ٢۶١
@talcheslkotob
#▪️شهادت مظلومانه سرور و سالار شهیدان،و تمام یاران باوفایش را محضر مبارک شما سربازان امام عصر تسلیت عرض میکنم▪️
#صدقه برا قلب نازنین امام عصر فراموش نشود#
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌻اعراب مرکب مزجی غیر علم🌻
#بعضی مرکب های مزجی غیر علم هستند،مثل اعداد مرکبه،که از یازده تا ١٩ هستند مثال جائنی احدَ عشرَ رجلا "احدَ عشرَ"مبنی بر فتحه جُزئَنِ "احدَ"در محل رفع فاعل جائنی و عشر در تمام اعداد مرکب محلی از اعراب ندارد
نکته مهم،اِثنی عشر و اثنتی عشر که جز اعداد مرکب هستند،اعرابشان مثل اعراب مثنی است..
🌹دومین ترکیب مزجی که غیر علم هست ظروفی مانند صباحَ مساءَ به معنای کل وقتٍ،مثال التلمیذُ یَسئل عن الاستاذ صباحَ مساءَ🌹
🌹سومین ترکیب مزجی غیر علم دو اسمی که حال واقع میشوند
مانند اَتْبَعُ بیتَ بیتَ که بیتَ بیتَ مبنی بر فتحه جزئن حال و محلا منصوب.🌹
#تمام این اعداد و ظروف و احوال مبنی بر فتحه جزین هستند و اعرابشان محلی است.
#خلاصه صفحه ٢۶١ تا ٢۶٢
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌹نحوه قرار گرفتن اسم،لقب،کُنیه🌹
▪️١.ترتیبی بین اسم و کینه نیست پس جایز
است هر کدام از آنها مقدم شود،مثل ابوترابٍ علیٌ علیه السلام عَدلُ یا علیٌ علیه السلام ابوترابٍ عدلٌ▪️
▪️٢.ترتیبی بین لقب و کنیه نیست هر کدام جایز است مقدم شود،مثل الصدیقُ ابو ترابٍ امامٌ منصوبٌ من جانب محمدٍ صل الله علیه و آله وسلم. یا ابوتراب الصدیق.....▪️
▪️٣.ترتیب بین اسم و لقب واجب است،به گونه ای که واجب است مقدم شود اسم و موخر شود لقب مثل علیٌ(علیه السلام) اسد الله ولیُنا و قد ثَبَّتَ ولایتُه یومَ الغدیر▪️
#نکته اگر لقب مشهورتر از اسم بود جایز است تقدیم لقب بر اسم.
# خلاصه صفحه ٢۶٢ تا ٢۶۴
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
▪️اعراب اسم و لقب▪️
▪️١.اگر اسم و لقب هر دو مفرد باشند،جایز است که اسم را به لقب اضافه کنیم،مثل ذَهَبَ علیُّ سعیدٍ،عرفتُ علیَّ سعیدٍ،مررت بعلیِّ سعیدٍ و همچنین جایز است سعید "تابع" علی باشد،
*منظور از تابع،بدل،عطف بیان یا تاکید لفظی مرادف است▪️
▪️٢.اگر اسم و لقب هر دو مضاف باشند،دومی تابع اولی است،مثل ذَهَبَ عبدُ العزیز سعدُاللهِ▪️
▪️٣.اگر اسم مفرد و لقب مرکب باشد،جایز است لقب تابع باشد مثل ذهب علیٌ زینُ العالدینَ،همچنین میتوان علی را به زین اضافه نمود▪️
▪️۴.اگر لقب مقدم و مضاف باشد و اسم موخر و مفرد باشد مثل زینُ العابدین علیٌ،اسم تابع از لقب میشود▪️
#توجه،"مرکب مزجی" یا "اسنادی" در بحث اعراب در حکم مفرد هستن،وبه ترکیبشان اعتنایی نمیشود،یعنی هر حکمی اسم مفرد داشت،این مرکب ها هم اینگونه هستند.
#خلاصه صفحه ٢۶۴ تا ٢۶٧
@talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬
الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم.
#النحو الوافی.
🌹اسم اشاره🌹
▪️تعریف اسم اشاره:اسمی که تعیین کند مدلولش را همرا با اشاره به آن،مثلا زید را نگاه کنی و به او اشاره کنی و بگویی ذا خیرٌ من عمرٍ "ذا" متضمن دو امر است معنایی که اراده شده از ذا و او همان جسم زید است و اشاره به سوی آن جسم و هر دو امر با هم هستند▪️
#توجه،غالبا مشار الیه شی محسوسی هست
▪️اسم اشاره تقسیم میشود به مختص و مشترک،اسم اشاره مختص به موارد زیر تقسیم میشود
١.آنچه اشاره میکند به مفرد مذکر چه عاقل چه غیر عاقل مثل ذا.
٢.آنچه اشاره میکند به مفرد مونث چه عاقل چه غیر عاقل مثل ذی،ذِهْ،ذِهِ و مثل تی،تا،تِه،تهِ.
٣.آنچه اشاره میکند به مثنی مذکر چه عاقل چه غیر عاقل مثل ذانِ در حالت رفع و ذَیْنِ در حالت نصب و جر.
۴.آنچه اشاره میکند به مثنی مونث مثل تان در حالت رفعی و تَیْنِ در حالت نصب و جر.
۵.آنچه اشاره میکند به جمع چه مذکر چه مونث مثل اولاءِ و اولیٰ.
#خلاصه صفحه ٢۶٧ تا ٢٧٠
@talcheslkotob
امام سجاد«علیه السلام»
⚘چهار خصلت است كه در هركس باشد، ایمانش كامل، گناهانش بخشوده خواهد بود، و در حالتی خداوند را ملاقات میكند كه از او راضی و خوشنود است:
۱- تقوای الهی با كارهایی كه برای مردم به دوش میكشد.
۲-راست گوئی و صداقت با مردم
۳-حیا و پاكدامنی نسبت به تمام زشتیهای در پیشگاه خدا و مردم
۴-خوش اخلاقی و خوش برخوردی با خانوادهی خود
بحارالانوار: ج ۶۶، ص ۳۸۵، ح ۴۸
@talcheslkotob