eitaa logo
تلخیص الکتب.
1.7هزار دنبال‌کننده
58 عکس
13 ویدیو
3 فایل
خلاصه کُتُب نحوی با روشی ساده و قابل درک.
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا،عزیزان جهت شادی روح این سرباز امام عصر حاج علی ناصری فاتحه ای قرات بفرمایید. @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌷نکاتی،در خصوصِ علم منقول🌷 🌻١.اگر این علم،منقول از لفظی بود که اولش همزه بود،وهمزه در اصل،همزه وصل بود،همزه در علمیت تبدیل به همزه قطع میشود،مثل اِنشراح که علم برای زنی شده است🌻 🌻٢.اگر علم،منقول از لفظی بود که این لفظ مفرد مبنی بود،قطعا بعد از نقل،معربِ منون میشود،مثلا اسم شخصی کیفَ بشود،معرب میشود و میگویم ذَهَبَ کَیْفٌ🌻 @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌷تقسیم علم به اعتبار دلالتش بر معنای زائد و عدم دلالتش بر معنای زائد🌷 🌸١.اسم،آنچه برذات مشخصی دلالت میکند،و بر بیش از ذات مشخص مثل مدح یا ذم دلالتی ندارد🌸 🌸٢.لقب،آنچه دلالت میکند بر ذات مشخصی،همراه مدح یا ذم که از لفظ لقب،فهمیده میشود مثل صادق،کاذب🌸 🌸٣.کنیه،آنچه که آغازش،یکی از این الفاظ،اَبْ اُم،اِبن،بنت،اَخ،اخت،عم،عمه،خال،خاله،باشد،مثل اُم کلثوم. توجه،در کنیه چون اسم صراحتا تصریح نشده دلالت بر تعظیم دارد.🌸 صفحه ٢۵۶ تا ٢۵٨ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌷اعراب علم🌷 🌹١.علم مفرد،بنا بر حاجت جمله اعراب میگیرد،مثل جاء زیدٌ،مررت بزیدٍ،رایت زیداً🌹 🌹٢.علم مرکب اضافی،جز اول او بنا بر نیاز جمله اعراب میگیرد و جز دوم آن همیشه مجرور است مثل جاء عبدُ اللهِ مررت بِعبدِ اللهِ رایتُ عبدَ اللهِ🌹 🌹٣.علم مرکب اسنادی،همواره اعرابش تقدیری است،مثل جاء فَتَحَ اللهُ،مررت بفَتَحَ اللهُ،رایتُ فَتَحَ اللهُ🌹 🌹۴.علم مرکب مزجی،که مختوم به ویه نشده مث بعلبک،مثل غیر منصرف اعراب میگیرد،مثل جاء بعلبکُ مررت ببعلبکَ رایت بعلبکَ و اگر ختم به ویه شود مبنی بر کسر میشود🌹 صفحه ٢۵٨تا ٢۶١ @talcheslkotob
#▪️شهادت مظلومانه سرور و سالار شهیدان،و تمام یاران باوفایش را محضر مبارک شما سربازان امام عصر تسلیت عرض میکنم▪️ برا قلب نازنین امام عصر فراموش نشود# @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌻اعراب مرکب مزجی غیر علم🌻 مرکب های مزجی غیر علم هستند،مثل اعداد مرکبه،که از یازده تا ١٩ هستند مثال جائنی احدَ عشرَ رجلا "احدَ عشرَ"مبنی بر فتحه جُزئَنِ "احدَ"در محل رفع فاعل جائنی و عشر در تمام اعداد مرکب محلی از اعراب ندارد نکته مهم،اِثنی عشر و اثنتی عشر که جز اعداد مرکب هستند،اعرابشان مثل اعراب مثنی است.. 🌹دومین ترکیب مزجی که غیر علم هست ظروفی مانند صباحَ مساءَ به معنای کل وقتٍ،مثال التلمیذُ یَسئل عن الاستاذ صباحَ مساءَ🌹 🌹سومین ترکیب مزجی غیر علم دو اسمی که حال واقع میشوند مانند اَتْبَعُ بیتَ بیتَ که بیتَ بیتَ مبنی بر فتحه جزئن حال و محلا منصوب.🌹 این اعداد و ظروف و احوال مبنی بر فتحه جزین هستند و اعرابشان محلی است. صفحه ٢۶١ تا ٢۶٢ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌹نحوه قرار گرفتن اسم،لقب،کُنیه🌹 ▪️١.ترتیبی بین اسم و کینه نیست پس جایز است هر کدام از آنها مقدم شود،مثل ابوترابٍ علیٌ علیه السلام عَدلُ یا علیٌ علیه السلام ابوترابٍ عدلٌ▪️ ▪️٢.ترتیبی بین لقب و کنیه نیست هر کدام جایز است مقدم شود،مثل الصدیقُ ابو ترابٍ امامٌ منصوبٌ من جانب محمدٍ صل الله علیه و آله وسلم. یا ابوتراب الصدیق.....▪️ ▪️٣.ترتیب بین اسم و لقب واجب است،به گونه ای که واجب است مقدم شود اسم و موخر شود لقب مثل علیٌ(علیه السلام) اسد الله ولیُنا و قد ثَبَّتَ ولایتُه یومَ الغدیر▪️ اگر لقب مشهورتر از اسم بود جایز است تقدیم لقب بر اسم. # خلاصه صفحه ٢۶٢ تا ٢۶۴ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. ▪️اعراب اسم و لقب▪️ ▪️١.اگر اسم و لقب هر دو مفرد باشند،جایز است که اسم را به لقب اضافه کنیم،مثل ذَهَبَ علیُّ سعیدٍ،عرفتُ علیَّ سعیدٍ،مررت بعلیِّ سعیدٍ و همچنین جایز است سعید "تابع" علی باشد، *منظور از تابع،بدل،عطف بیان یا تاکید لفظی مرادف است▪️ ▪️٢.اگر اسم و لقب هر دو مضاف باشند،دومی تابع اولی است،مثل ذَهَبَ عبدُ العزیز سعدُاللهِ▪️ ▪️٣.اگر اسم مفرد و لقب مرکب باشد،جایز است لقب تابع باشد مثل ذهب علیٌ زینُ العالدینَ،همچنین میتوان علی را به زین اضافه نمود▪️ ▪️۴.اگر لقب مقدم و مضاف باشد و اسم موخر و مفرد باشد مثل زینُ العابدین علیٌ،اسم تابع از لقب میشود▪️ ،"مرکب مزجی" یا "اسنادی" در بحث اعراب در حکم مفرد هستن،وبه ترکیبشان اعتنایی نمیشود،یعنی هر حکمی اسم مفرد داشت،این مرکب ها هم اینگونه هستند. صفحه ٢۶۴ تا ٢۶٧ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. 🌹اسم اشاره🌹 ▪️تعریف اسم اشاره:اسمی که تعیین کند مدلولش را همرا با اشاره به آن،مثلا زید را نگاه کنی و به او اشاره کنی و بگویی ذا خیرٌ من عمرٍ "ذا" متضمن دو امر است معنایی که اراده شده از ذا و او همان جسم زید است و اشاره به سوی آن جسم و هر دو امر با هم هستند▪️ ،غالبا مشار الیه شی محسوسی هست ▪️اسم اشاره تقسیم میشود به مختص و مشترک،اسم اشاره مختص به موارد زیر تقسیم ‌میشود ١.آنچه اشاره میکند به مفرد مذکر چه عاقل چه غیر عاقل مثل ذا. ٢.آنچه اشاره میکند به مفرد مونث چه عاقل چه غیر عاقل مثل ذی،ذِهْ،ذِهِ و مثل تی،تا،تِه،تهِ. ٣.آنچه اشاره میکند به مثنی مذکر چه عاقل چه غیر عاقل مثل ذانِ در حالت رفع و ذَیْنِ در حالت نصب و جر. ۴.آنچه اشاره میکند به مثنی مونث مثل تان در حالت رفعی و تَیْنِ در حالت نصب و جر. ۵.آنچه اشاره میکند به جمع چه مذکر چه مونث مثل اولاءِ و اولیٰ. صفحه ٢۶٧ تا ٢٧٠ @talcheslkotob
امام سجاد«علیه السلام» ⚘چهار خصلت است كه در هركس باشد، ایمانش كامل، گناهانش بخشوده خواهد بود، و در حالتی خداوند را ‏ملاقات می‌كند كه از او راضی و خوشنود است:‏ ۱- تقوای الهی با كارهایی كه برای مردم به دوش می‌كشد.‏ ۲-راست گوئی و صداقت با مردم ۳-حیا و پاكدامنی نسبت به تمام زشتی‌های در پیشگاه خدا و مردم ۴-خوش اخلاقی و خوش برخوردی با خانواده‌ی خود بحارالانوار: ج ۶۶، ص ۳۸۵، ح ۴۸ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. ▪️اسماء اشاره از نظر اشاره به نزدیک،متوسط و دور▪️ ▪️١.اسمائی که استعمال میشوند در مشاره الیه قرب(نزدیک)،مثل اسمائی که گذشت▪️ ▪️٢.اسمائی که استعمال شده در مشاره الیه متوسط،مثل اسماء اشاره ای که همراه با "کاف" استعمال میشوند مانند ذٰلک. اشاره ای که همراه با "ها" تنبیه هستند و بین ها و اسم اشاره فاصل هست مثل ها انا ذا،به آنها "کاف" ملحق نمیشود،همچنین این کاف فقط به سه اسم از اسماء اشاره مونث ملحق میشود و آن سه اسم عبارت است از "تی" "تا" و "ذی "▪️ ▪️٣.اسمائی که در مشاره الیه بعید(دور)استعمال میشوند،مانند اسمائی که علاوه بر "کاف"،لام هم به آنها ملحق میشود،مثل ذٰلِکَ اَلْکِتابُ▪️ # "لام"به آخر اسماء مثنای اشاره،چه مذکر چه مونث، و به اسمی که اولش "ها"تنبیه هست و همچنین به "اولاء" ملحق نمیشود. صفحه ٢٧٠ تا ٢٧٣ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. الوافی. ▪️هُنا و ثَمَّ ضِمن اینکه اسم اشاره هستند،ظرف غیر متصرف نیز هستند.▪️ ▪️گاه هُنا بر او حرف تنبیه مقدم میشود و در این حالت میگویم ها هُنا العلمُ.و گاه به او "کاف" خطاب ملحق میشود مثل "ها هُناک" و گاهی به او "لام" بعد ملحق میشود که در این صورت "ها"تنبیه ممتنع است مثلا میگویم هُنالک زیدُ..▪️ ☑️گاه در صیغه "هُنا"تغیراتی ایجاد میشود و این تغییرات باعث میشود که این اسم اشاره در معنای بُعد استعمال شود مثل هَنّا،هِنّا،هَنَّت و هِنَّت،همه این لغات ضمن اشاره کردند،ظرفِ مکان نیز هستند و محلشان منصوب است. ▪️"ثَمَّ" اسم اشاره برای مکان بعید است،به او کاف خطاب یا لام بعد ملحق نمیشود،ولی گاه به او "تاء" تانیث ملحق میشود. ☑️گاه "ثم" و "هنا" توسط "مِن" یا "الی" مجرور میشوند،مثلا میگویم،سرتُ مِن هُنا الی هُناک یا میگویم مِن ثمَّ. صفحه ٢٧٣ تا ٢٧۶ @talcheslkotob