🔹تجلیل از خانواده های شهیدان احمدی، چاووشیان و دیاله از شهدای انقلاب اسلامی استان یزد
در همایش کادر هیئت های مذهبی استان یزد
با حضور رحیم آبفروش، جانشین جامعه ایمانی مشعر؛ حاج مهدی رسولی مداح کشوری ؛حجت الاسلام علوی و جمعی از مسئولین هیئتی و فرهنگی دارالعباده یزد
(شهیدان دیاله و احمدی در هفتم محرم به شهادت رسیدند و شهید چاووشیان از مداحان اهل بیت بودند)
#فاطمیه #مشعر
اطلاع رسانی برنامه های فرهنگی و مردمی یزد👇
🇮🇷 @Farhangyazd
#حجت_الاسلام_علوی
#زیر_خیمه_حسین
☑️ کانال تنها علاج ☑
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
💠 #پای_منبر
#فاطمیه_اول
#حجت_الاسلام_علوی
1⃣ قسمت اول
اگر به زندگیمان نگاه کنیم هر لحظه آن، سرشار از تصمیم ها و انتخابهایی است. وقتی به انتخاب های خود، خانواده و فراتر از آن به انتخابهای یک تشکل یا ملت نگاه می کنید به مفهوم ملاک و شاخص میرسید. انتخاب ها بر پایه و مبنای شاخصهاست. انتخابها از ملاک هایی سرچشمه میگیرد. شاخص ها و ملاک ها یکی از مهم ترین مسائلی است که باید به آن پرداخت.
مساله بعدی این است که این شاخصها چطور جمع بندی میشود؟ مجموعه شاخصها و جمع بندی آن در کوتاه ترین زمان ممکن و در یک عملیات پنهان و البته سریع شکل میگیرد. تعداد زیادی از شاخصهای محسوس و حتی نامحسوس در کسری از زمان، شما را به انتخاب و تصمیم میرساند.
انسانها دانسته یا ندانسته برای یافتن شاخصها به الگوها نگاه ویژه ای دارند. محبت به افراد از دلایل الگو شدن آن ها برای ما هستند. الگوها بهترین راه برای مدیریت انتخابهاست. برای تصمیم گیری درست نیازمند ملاک های درست و در نتیجه الگوهای درست هستیم. الگوها در خلاصه ترین و کوتاه ترین حالت و در عین حال سریع ترین صورت ممکن, شاخصهارا منتقل میکند و ما را به تصمیم میرساند. شاخصهای به ظاهر صامت و خاموش در الگوها به حرف می آیند و سخن میگویند. مواظب دوستان و رفقا و نزدیکانتان باشید که ناخواسته الگوهای شما خواهند بود و شما را ناخواسته شکل میدهند...
اسوه ها برای هر ملتی حیاتی ترین سرمایه برای انتخابها است.
دانشگاه آزاد یزد، هیئت دانشجویی فاطمه الزهرا (س)
#فاطمیه
#حجت_الاسلام_علوی
#زیر_خیمه_حسین
☑️ کانال تنها علاج ☑
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
💠 #پای_منبر
#فاطمیه_اول
#حجت_الاسلام_علوی
2⃣ قسمت دوم
فاطمیه بهترین الگو برای انسان هاست که بسیاری از شاخصهای عمیقش همچنان گمنام و کشف نشده است. بهترین و دقیق ترین شاخص ها را در فاطمیه مشاهده می کنید. از عالم خانواده تا عالم اجتماع به معارف فاطمی نیازمندیم. الگوهای فاطمی الگوهای گمنامی هستند.
دو جریان در فاطمیه قابل تامل است:
جریان اول: کسانی که در آن سال در مدینه فاطمی نشدند.
اینها چه کسانی بودند؟ چه شاخصهایی آنها را به این انتخاب کشاند؟
افرادی که داری صفات ذیل بودند
۱ منفعت طلبی
۲ تعصب بیجا
۳_نادانی
۴_شکم پرستی
۵_حسادت
و...
جریان عاشورا هم مشابه فاطمیه است برای شخصیتهایی مثل شمر.
جریان دوم: کسانی که فاطمی شدند...
فهم سیاست های حضرت فاطمه(س) کار انسانهای بادرایت و باهوش است.
ایشان برای یاری امام خود وارد اجتماع شدند. ایشان قبل از هوشمند بودن انسانی بزرگ منش بودند. انسانهای بزرگ منش به اهدافشان بیش ازخود فکر میکنند. اهداف بلندی در ذهن دارند که دغدغه شان است.
حضرت فاطمه (س)حتی در جریان دفنشان هم با درایت بودند و سعی کردند بیشتر به تحقق هدفشان که روشنگری جریان ولایت بود بپردازند. برای همین دفن شبانه را به عنوان یک راهبرد انتخاب کردند. ایشان از ماجرای دفنشان هم بهترین بهره را برای کمک به جریان حق بردند.
لایه های پنهان زندگی ایشان را بیابید. لایه های پنهان زیادی در این جریان مورد غفلت قرار گرفته است.
دانشگاه آزاد یزد، هیئت دانشجویی فاطمه الزهرا (س)
#فاطمیه
#حجت_الاسلام_علوی
#زیر_خیمه_حسین
☑️ کانال تنها علاج ☑
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
💠 #پای_منبر
#فاطمیه_اول
#حجت_الاسلام_علوی
3⃣ قسمت سوم
الگوی فاطمی فاطمه زهرا (س) را با دو عنصر بزرگ منشی و سیاستمداری باید شناخت. ایشان را یک انسان بزرگ منش و سیاست مدار بدانید. این دو در زندگی ایشان جدا ناشدنی است و لازم و ملزوم یکدیگر است. به عنوان نمونه "ایجاد و خلق تریبونهایی برای تبیین و روشنگری" قسمت کمتر دیده شده فاطمیه است که هم ریشه در بزرگ منشی ایشان دارد و هم ریشه در درایت و سیاست ایشان. این روحیه انسانهای بزرگ است که بیش از خودشان به اهداف و بالاتر از آن به امامشان فکر میکنند. روضه های فاطمیه را دوباره باید خواند...
سلام بر بانویی که از مسجد تا منزلش را با درایت و سیاستش تبدیل به فرصت تبلیغ امر ولایت کرد. بیاید فاطمیه را دوباره بخوانید. در بستر بیماریش هم خودش را ندید... امامش و اهداف امامش را دید. وقتی زنان مدینه به عیادتشان آمدند از دردهای خودش نفرمود... نفرمود دیشب تا صبح از درد نخوابیدم... پهلویم آزرده است... بازویم کبود است... بلکه فقط از امامش فرمود و میل او را دید. ترجیح میل امام به میل خود را در فاطمیه باید آموخت. این ویژگی انسانهای بزرگ منش است که در بستر بیماری هم دردهای خودشان را نمیبینند. به عبارت بهتر دردهای امامشان را درد خودشان میدانند. حقیقت فاطمیه ما را بزرگ خواهد کرد. ما چقدر میل اماممان را بر میل خود ترجیح میدهیم و غمهای او را غم اول زندگی خود میدانیم؟ مادر ما در بستر بیماری هم خودش را ندید و فقط غمهای مولایش را بیان کرد. این بزرگ منشی شرط مهمی برای ورود در عالم اجتماع و سیاست است.
با این روح بزرگ برای تحقق اهداف دین باید کار کرد. برای اهداف بزرگتان روز و شب نشناسید همچنان که حضرت زهرا روز و شب نمیشناخت. شبها به در خانه تک تک مهاجرین و انصار میرفت و از حریم ولایت دفاع میکرد. اینطور از خودش هزینه میکرد. اینطور از حریم ولایت دفاع کنید. از درد های خود بگذرید و به یاری ولیتان بشتابید و برای تحقق خواسته امامتان شب و روز نشناسید.
دانشگاه آزاد یزد، هیئت دانشجویی فاطمه الزهرا (س)
#فاطمیه_اول
#حجت_الاسلام_علوی
#زیر_خیمه_حسین
☑️ کانال تنها علاج ☑
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
📚#انسان۲۵۰ساله
🌹حسین بن علی(علیه السلام) کاری کرد که در همهٔ دوران های حکومتِ طواغیت ، کسانی پیدا شدند و با اینکه از دورانِ صدرِ اسلام دورتر بودند ، اراده شان از دورانِ امام حسن مجتبی(علیه السلام) برای مبارزه با دستگاهِ ظلم و فساد بیشتر بود.همه هم سرکوب شدند✌
🌴از قضیهٔ مردمِ مدینه که به « حـرّه » معروف است ، شروع کنید تا قضایای بعدی و قضایای توّابین و مختار ، تا دورانِ بنی امیه و بنی عباس ؛ مرتب در داخلِ ملت ها قیام بوجود آمد.
☝این قیام ها را چه کسی بوجود آورد👈حسین بن علی(علیه السلام) .
اگر امام حسین (علیه السلام) قیام نمی کرد ، آیا روحیهٔ تنبلی و گریز از مسئولیت تبدیل به روحیهٔ ظلم ستیزی و مسئولیت پذیری می شد❓
چرا می گوییم روحیهٔ مسئولیت پذیری ،مرده بود❓ به دلیل اینکه امام حسین علیه السلام از مدینه که مرکزِ بزرگ زادگانِ اسلام بود ، به مکه رفت.
فرزند عباس ، فرزند زبیر ، فرزند عمر ، فرزند خلفای صدر اسلام ، همهٔ اینها در مدیـ🌴ـنه جمع بودند و هیچ کس حاضر نشد در آن قیامِ خونین و تاریخی ، به امام حسین(علیه السلام) کمک کند .
🚩 پس تا قبل از شروعِ قیامِ امام حسین(علیه السلام) خـواص هم حاضر نبودند قدمی بردارند.
اما بعد از قـیام امام حسین(علیه السلام) این روحیه زنده شد.
☝ این ، آن درس بزرگی است که در ماجرای عاشورا ، در کنارِ درس های دیگر باید بدانیم.عظمتِ این ماجـرا اینست.
🔷اینکه « اَلمَوعودِ بِشَهادَتِهِ قَبلَ استِهلالِهِ وَ وِلادَتِهِ » ؛ اینکه از قبل از ولادتِ آن بزرگوار « بَکَتهُ السَّماءَ وَ مَن فیها وَالأرضُ وَ مَن عَلَیها »۱
حسـ🌹ـین بن علـی علیه السلام را در این عزای بزرگ موردِ توجه قرار دادند و عزای او را گرامی داشتند و به تعبیرِ این دعا یا زیارت ، بر او گریه کردند ، به این خاطر است.
🔹لذا شما امروز وقتی نگاه می کنید ، اسلام را زنده شدهٔ حسـ🌹ـین بن علی(علیه السلام) می دانید. او را #پاســدارِ_اسلام می دانیـد🚩
۱۳۷۱/۱۱/۶
پایان فصلِ ششم
#انسان_250_ساله
#پاسدار_اسلام
#زیر_خیمه_حسین
☑️ کانال تنها علاج ☑
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
🔆طرحی برای اندیشه در حوزه رفتار سازمانی و منابع انسانی:
بحث قدردانی در کربلا:
گاه تشویق در سازمان به طور عادی انجام میشود: عدهای بنا به نظر مدیریت مورد تشویق قرار میگیرند. تشویقی که شاید برای بسیاری – حتی خود شخص تشویقشده- مبهم باشد!
گاهی در کنار تشویق، علت تشویق نیز بیان میشود. در این نگاه این تشویق ناظر به یک فرد نمیشود بلکه این تشویق بیانگر تشویق یک نوع نگاه است که مطلوب خاطر مدیریت مجموعه است و شخص تشویقشده عملا نماینده دستهای خواهد بود. این تشویق با بیان علت تشویق راه را برای ورود دیگران در این حریم باز میکند. یعنی هرکسی که اینگونه زندگی سازمانی داشته باشد از منظر مدیر شایسته قدردانی است. در این گام اندکی ابهام نگاه اول به تشویق نیز رفع میشود چرا که در کنار تشویق، علت تشویق نیز بیان میشود.
گاهی از این دو گام فراتر برای علت تشویق به طور دقیق شاخص داده میشود. شاخص و معیاری که نوع تصمیم و علت انتخاب فرد تشویقشده را برای همه کاملا آشکار میکند.
حال این سه نگاه (گام) را در این عبارت امام تطبیق دهید:
لمّا قُتِلَ حبيب بَانَ الاِنْکِسَار فِي وَجهِ الْحُسَيْن وَقَالَ:
لِلّهِ درک يَا حَبيب لَقَدْ کُنْتَ فَاضِلاً تَخْتِمُ الْقُرآنَ فِي لَيْلَة وَاحِدَة!!
هنگامي که حبيب شهيد شد، در چهره حضرت حسين (عليه السلام) شکستگي نمايان گشت، و فرمود: حبيب خدا تو را پاداش نيک دهد، تو مرد دانشمند و بافضلي بودي و در يک شب يک ختم قرآن مينمودي!
لِلّهِ درک يَا حَبيب
لِلّهِ درک يَا حَبيب لَقَدْ کُنْتَ فَاضِلاً (بیان علت تشویق)
لِلّهِ درک يَا حَبيب لَقَدْ کُنْتَ فَاضِلاً تَخْتِمُ الْقُرآنَ فِي لَيْلَة وَاحِدَة!!(ارائه شاخصی دقیق برای قدردانی)
آری، حق با زینب کبری بود: چقدر کربلا زیباست!
#عاشوراپژوهی
#رفتار_سازمانی
#حجت_الاسلام_علوی
#زیر_خیمه_حسین
☑️ کانال تنها علاج ☑
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
🌺زیارت حضرت حجت(عج) بعد از نماز صبح
اللهُمَّ بَلِّغْ مَوْلایَ صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْهِ عَنْ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فِی مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا وَ بَرِّهَا وَ بَحْرِهَا وَ سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا حَیِّهِمْ وَ مَیِّتِهِمْ وَ عَنْ وَالِدَیَّ وَ وُلْدِی وَ عَنِّی مِنَ الصَّلَوَاتِ وَ التَّحِیَّاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللهِ وَ مِدَادَ کَلِمَاتِهِ وَ مُنْتَهَى رِضَاهُ وَ عَدَدَ مَا أَحْصَاهُ کِتَابُهُ وَ أَحَاطَ بِهِ عِلْمُهُ اللهُمَّ [إِنِّی] أُجَدِّدُ لَهُ فِی هَذَا الْیَوْمِ وَ فِی کُلِّ یَوْمٍ عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَیْعَةً فِی رَقَبَتِی
اللهُمَّ کَمَا شَرَّفْتَنِی بِهَذَا التَّشْرِیفِ وَ فَضَّلْتَنِی بِهَذِهِ الْفَضِیلَةِ وَ خَصَصْتَنِی بِهَذِهِ النِّعْمَةِ فَصَلِّ عَلَى مَوْلایَ وَ سَیِّدِی صَاحِبِ الزَّمَانِ وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَشْیَاعِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ اجْعَلْنِی مِنَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْهِ طَائِعا غَیْرَ مُکْرَهٍ فِی الصَّفِّ الَّذِی نَعَتَّ أَهْلَهُ فِی کِتَابِکَ فَقُلْتَ صَفّا کَأَنَّهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ عَلَى طَاعَتِکَ وَ طَاعَةِ رَسُولِکَ وَ آلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ اللهُمَّ هَذِهِ بَیْعَةٌ لَهُ فِی عُنُقِی إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ
#امام_زمان
#زیر_خیمه_حسین
___________
☑️عضویت در کانال تنها علاج
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و ایتا ↙
@tanhaelaj
♻♻# یک_لقمه_کتاب
🔶شاخص های نهضت حسینی
🔻الهی بودن
🔻عزت مداری
🔻شجاعت
🔻🔻همراهی توأمان منطق و عاطفه
🔻ایستادگی تا پای جان
🔻حسابشدگی و دقت در چینشها
#منطق_و_عاطفه
#الگو
#حجت_الاسلام_علوی
#تنهاعلاج
#زیر_خیمه_حسین
___________
☑️عضویت در کانال تنها علاج
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
#یک_لقمه_کتاب
🌹از عاشورا، حتی در زمینه تاکتیکها و کیفیت مبارزه و سازماندهی نیروها و خطمشی مبارزه و بسیاری از موضوعات دیگر هم میتوان الهام گرفت. در این زمینه هم رهنمود امام خمینی (ره) چنین است: «حضرت سیدالشهداء علیهالسلام از کار خودش به ما تعلیم کرد که در میدان، وضع باید چهجور باشد و در خارج میدان وضع چهجور باشد و باید آنهایی که اهل مبارزه مسلحانه هستند، چهجور مبارزه کنند و باید آنهایی که در پشت جبهه هستند، چهطور تبلیغ کنند. کیفیت مبارزه را، کیفیت اینکه مبارزه بین یک جمعیت کم با جمعیت زیاد باید چهطور باشد، کیفیت اینکه قیام در مقابل یک حکومت قلدری که همهجا را در دست دارد با یک عده معدود باید چهطور باشد، اینها چیزهایی است که حضرت سیدالشهدا به ملت ما آموخته است...»
#انقلاب_اسلامی
#حجت_الاسلام_علوی
#مبانی_مدیریت_عاشورایی
#زیر_خیمه_حسین
___________
☑️عضویت در کانال تنها علاج
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
📚 #یک_لقمه_کتاب
❇ الگوگیری بشر از عاشورا
انسانها بیش از حرفها و نوشتهها، از اشخاص و عملکردها الگو میگیرند. تأثیرگذاری یک حادثه یا الگوی رفتاری بر اندیشهها و عملهای مردم، بیشتر از گفتار است و حتی بسیاری از الگوگیریها از گفتار همریشه در تصدیق رفتارهای الگو دارد. ازاینرو در قرآن کریم کسانی که بهعنوان «اسوه» معرفی شدهاند تا مردم در ایمان و عمل از آنان سرمشق بگیرند، در رفتار الگو هستند. حادثههایی هم که از پیشینیان در قرآن آمده ـ بهویژه بخشهایی که به نیکیها، ایمانها، صبرها، مجاهدتها و اطاعتها و ایثارهای فرزانگان اشارهشده ـ همه برای معرفی الگوست.
تاریخ اسلام و شخصیتهای برجسته اسلامی نیز برای مسلمانان در همه دورهها الگو بوده و تعالیم دین ما و اولیای مکتب نیز توصیه کردهاند که از نمونههای متعالی و برجسته در زمینههای اخلاق و کمال، سرمشق بگیریم.
در میان حوادث تاریخ، «عاشورا» و «شهدای کربلا» از ویژگی خاصی برخوردارند و صحنهصحنه این حماسه ماندگار تکتک حماسهآفرینان عاشورا، الگوی انسانهای حقطلب و ظلمستیز بوده و خواهد بود؛ همچنان که «اهلبیت» بهصورت عامتر در زندگی و مرگ، در اخلاق و جهاد، در کمالات انسانی و چگونه زیستن و چگونه مردن برای ما سرمشقاند. از خواستههای ماست که حیات و ممات ما چون زندگی و مرگ محمد و آل محمد باشد:
«اللهم اجعل محیای محیا محمدٍ و آل محمد و مماتی محمدٍ و آل محمد»
امام حسین علیهالسلام حرکت خویش را در مبارزه با طاغوت عصر خودش برای مردم دیگر سرمشق میداند و میفرماید:
«لَكُمْ فِىَّ اسْوَه»
#الگو
#حجت_الاسلام_علوی
#مبانی_مدیریت_عاشورایی
#زیر_خیمه_حسین
___________
☑️عضویت در کانال تنها علاج
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
📒#یک_لقمه_کتاب
نهضت عاشورا الهام گرفته از راه انبیا و مبارزات حق جویان تاریخ و در همان راستاست. استشهادی که امام حسین علیهالسلام به کار پیشینیان میکند، نشاندهنده این الگوگیری است. هنگامیکه میخواست از مدینه خارج شود، این آیه را میخواند: (فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفاً یتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ نَجِّنِى مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِین) که اشاره به خروج خائفانه حضرت موسی از شهر و گریز از سلطه طاغوتی فرعون و ظلم اوست و نشان میدهد که آن اقدام موسی کلیم، میتواند الگو بهحساب آید که حضرت، آیه مربوط به او را خواند.
قبل از حرکت نیز در وصیتنامهای که به برادرش محمد حنفیه نوشت و مبنا و هدف و انگیزه خروج را بیان کرد، ازجمله تکیه آن حضرت بر عمل به سیره جد و پدرش و پیمودن همان راه بود و نهضت خود را در همان خط معرفی کرد: «وَ اسیرُ بِسیرَه جَدّى وَ ابىعَلِىِبنابى طالِب» سیره پیامبر و علی علیهالسلام را الگوی خویش در این مبارزه با ظلم و منکر دانست. این شیوه، تضمینی بر درستی راه و انتخاب است که انسان مبارز از اولیای دین و معصومین الگو بگیرد و برای کار خود حجت شرعی داشته باشد. آن حضرت در سخنی دیگر فرموده: «وَ لى وَ لَهُمْ و لِكُلِّ مُسلمٍ بِرسولالله اسْوَه» لذا پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله را اسوه خود و هر مسلمان دیگر قلمداد کرده است.
#الگو
#حجت_الاسلام_علوی
#مبانی_مدیریت_عاشورایی
#زیر_خیمه_حسین
___________
☑️عضویت در کانال تنها علاج
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
در این نوشتار، سید علی اصغر علوی در حوزۀ مطالعات عاشورایی، روشی مبتنی بر اصول موجود استنباطی و روش تحقیقی پیشنهاد میدهد، روشی که شامل دو پیشنیاز و پنج گام عملی برای رسیدن به نتیجه است. در آخر هم از روش اجتهادی موجود در بحثهای فقهی و فقهالاداره بهطور گذرا الهام گرفته میشود.
#روش_شناسی
#حجت_الاسلام_علوی
#مبانی_مدیریت_عاشورایی
#زیر_خیمه_حسین
___________
☑️عضویت در کانال تنها علاج
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
1⃣ پیشنیاز اول:
📚📚📚 مطالعه و فیشبرداری✏✏✏
منابع عاشورایی برای مطالعه در سه ساحت:
کتب تاریخی در حوزۀ عاشورا، مثل کتاب «قصۀ کربلا» (حجتالاسلام نظری منفرد) و نیز کتب مقاتل و…
کتب تحلیلی در حوزۀ عاشورا، مثل ششجلدی «با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه»، دوجلدی «زمینههای قیام، آینه در کربلاست» (دکتر سنگری) و…
کتب عاطفی در حوزۀ عاشورا، مثل «خصائص الحسینیه» (شیخ جعفر شوشتری)، «فتح خون» (شهید آوینی) و…
#روش_شناسی
#پیش_نیاز
#مطالعه
#حجت_الاسلام_علوی
#مبانی_مدیریت_عاشورایی
#زیر_خیمه_حسین
___________
☑️عضویت در کانال تنها علاج
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
2⃣ پیشنیاز دوم: توسل
در عاشوراپژوهی، «توسل» جزء روش است. باید با حسین زیست. باید با پدیدههای کربلا همنفس شد. تنها نباید به روایت عالمانۀ عاشورا بسنده کرد. محقق نباید گزارشگر صِرف پدیدهها باشد. باید «مع الحسین» بود. شاید مکتب «تفسیری- نمادین» این پیام را فهم کنند.
مهم نیست کربلا باشیم یا غیرآن؛ مهم کربلایی بودن است؛ مهم آن است که هرجا هستیم، کربلاآفرین باشیم! هرچند گاهی نیاز است برای حرکت شتابنده، نَفَسی تازه کنیم و در این حرکت، گاهی برای انجام کاری صدایمان میزنند، به آستانشان میطلبند و اجازۀ حضور در حریمشان را میدهند، چراکه مسئلۀ توسل و مکان، علل غیرپژوهشی اما کاملاً مؤثر بر پژوهشاند که معمولاً به آنها توجه کافی نمیشود؛ از اینرو در بحث اثربخشی پژوهش و روششناسی، باید به این مسئله پرداخت. چه بهتر که او برایمان تدبیری مؤثر بیندیشد: «أَغْنِنِی بِتَدْبِیرِکَ لِی عَنْ تَدْبِیرِی.»[۱] در اندیشکدۀ عاشورایی، شأن مکان و توسل را نیز باید دید و این نیازمند خلوتی است برای تنفس و تفکر و تذکر.
#روش_شناسی
#پیش_نیاز
#توسل
#حجت_الاسلام_علوی
#مبانی_مدیریت_عاشورایی
#زیر_خیمه_حسین
___________
☑️عضویت در کانال تنها علاج
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥کلیپ جدید
« #انقلاب_فاطمی»🌷🎊
با صدای «حاج مهدی رسولی»
نه چهل ساله هزار وچهارصد وچهل ساله
که خدا به انقلاب فاطمه میباله
درخون نشست آری
حرفش شکست "هرگز"
پهلو شکست آری
عهدش شکست "هرگز"
#فاطمیه
#زیر_خیمه_حسین
___________
☑️عضویت در کانال تنها علاج
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
1⃣ گام اول: نگاه مسئلهمحور
بررسی مسائل مختلف در رشتۀ مورد نظر:
-مدل درد و درمان:
اگر کربلا دارالشفاست، باید دردها را به کربلا برد تا شفا گرفت، به حکم:
طبیب عشق مسیحا دم است و مشفق لیک
چو درد در تو نبیند که را دوا بکند
باید اهل درد شد و درد را شناخت تا درمان گرفت، آنجاست که «خوشا دردی که درمانش حسین است» معنا پیدا میکند.
✳ عواملی که باعث تقویت چشم مسئلهیاب میشود عبارت است از:
۱-ذهن پیچیده و اندوخته از نظریهها، مدلها و الگوها
۲- افزایش دانایی
۳- ممارست و تمرین
۴ - پرهیز از سطحینگری
۵ - تربیت و آموزش
۶ - روزمرگی و نزدیکی بیشازاندازه به مسئله
#روش_شناسی
#گام_ها
#نگاه_مسئله_محور
#حجت_الاسلام_علوی
#مبانی_مدیریت_عاشورایی
#زیر_خیمه_حسین
___________
☑️عضویت در کانال تنها علاج
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
2⃣ گام دوم: بازگشت مجدد به متون تاریخی
در این مرحله دوباره به متون تاریخی مراجعه میکنیم. البته به همراه تمرکز بر قلمروهای موضوعی محدودتر متناسب با مسائل.
#روش_شناسی
#گام_ها
#حجت_الاسلام_علوی
#مبانی_مدیریت_عاشورایی
#زیر_خیمه_حسین
___________
☑️عضویت در کانال تنها علاج
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj
3⃣ گام سوم: تکرار و انس با متون
توصیه و تعالیم دین بر این حقیقت تأکید دارند که: سخنان را براى فهم و درایت بشنوید، نه براى نقل و روایت که راویان کتاب بسیارند و فهمکنان اندک و از خدا کمک خواهیم. و نیز یک روایت را عمیق شدن از هزار روایت را سطحی خواندن بهتر دانستهاند.
یکی از راههای تحقق این هدف، تکرار روایات با رویکرد درایت است به این معنا که در راه رسیدن به هدف بزرگ تدبر در عاشورا باید از روش تدبر در کربلا و تأمل در عاشورا به مثابۀ قرآن عمل شده و اجرایی بهره برد و این با انس و تکرار با متون حاصل خواهد شد.
#روش_شناسی
#گام_ها
#حجت_الاسلام_علوی
#مبانی_مدیریت_عاشورایی
#زیر_خیمه_حسین
___________
☑️عضویت در کانال تنها علاج
♻ سروش ↙
https://sapp.ir/tanhaelaj
♻ تلگرام و 📱ایتا ↙
@tanhaelaj