تنها علاج
برای هرکسی در و دیوار مدرسهاش خاطرهانگیز است. دیوار مدرسهای که به تعبیر حاج آقای پناهیان سرشار از
🔰معلمهایی که نداشتم!
این اثر از داشتهها گفت و از «ای کاش»ها کمتر!
آرزو که بر جوانان عیب نیست!
کاش در هر مدرسهای انواع مهارتها آموخته شود تا هرکس بنا به علایق و سلایقش بتواند توشه بر گیرد.
مثلاً کاش برای دانشآموزی که سه سال در یک کلاس قرآن تابستانی نشست (اشاره به خاطره ای در کتاب)، فرصتی بود تا بتواند با عرصههای بیشتری از قرآن آشنا شود؛ مثلا کلاس صوت و لحن، کلاس مفاهیم و...
در این کتاب از معلمهایی سخن آمد که بودند، اما معلمانی هم نبودند و کاش باشند!
کاش برای معلمان و چیدمان حضورشان در مدارس، این نکته در نظر گرفته شود.
خاطرات این کتاب، صرفا خاطره نبودند؛ بیان نوع شخصیتهایی بود که حضور همه آنها برای رشد هماهنگ یک دانشآموز لازم است. هر کدام از این شخصیتها ویتامین خاص خودشان را دارند و برای رشد و کمال ضروری است!
این درایت مدیران محترم مدارس را میطلبد تا از همه ظرفیتهای موجود بهره لازم را ببرد و فکری هم برای عرصههای خالی در نظر داشته باشد.
اسمهای معلمان این کتاب «واقعی» بود، اما به چشم «نماد» هم میشد به آن نگاه کرد. تا اینجا باید به دنبال نمایندگانی برای این نوع نمادها گشت؛ سپس جاهای خالی و معلمانی را که باید باشند و هنوز نیستند، یافت!
تا باد چنین بادا!
***
تذکار:
این روایت من را به میهمانی مجلس مبارکی از نور و روشنی و بیداری برد!
«مَنْ عَمِلَ بِمَا يَعْلَمُ عَلَّمَهُ اللَّهُ مَا لَا يَعْلَم»
هرکسی به آنچه میداند عمل کند، خدا نادانستهها را به او یاد خواهد داد!
📚 معلمهایم
(معلم نوشتهایی از راه و رسم تربیتِ بعضی معلمهای دبستان، راهنمایی و دبیرستانم)
#زیر_خیمه_حسین
#تربیت
#حجت_الاسلام_علوی
#نشر_سدید
@sadidisu_ir
@tanhaelaj
تنها علاج
🔉#صوت 🔰تدریس حجتالاسلام والمسلمین دکتر سید علیاصغر علوی 🔻با موضوع: ادب خادمی و رسالت هیاتهای دا
سیر مطالعاتی پیشنهادی
در دوره آموزشی تشکیلاتی «حیات»
(ویژهی کادر هیئات دانشجویی دانشگاه های مازندران، گیلان، البرز و سمنان)
🔻پیشنیاز:
📙۱.خادم ارباب کیست؟/ (و همچنین: دعوا سر اولویت است)
🔻مقدماتی و عمومی تشکیلات:
📘۲.الی الحبیب (سرمشقهایی برای حبیب شدن)
📗۳.جای خالی عباس (مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس)
📕۴.روضه اصحاب چیست؟
🔻اخلاق تشکیلاتی:
📒۵.شمریت و حریت
🔻تخصصی تشکیلات:
📓۶.من لا یحضره المدیر (خودآموزی برای درمان بیماریهای تشکیلاتی)
📔۷.آنچه در دانشکده مدیریت نیاموختم
#سیر_مطالعاتی
@tanhaelaj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان
🔹️حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان پیام مهمی صادر کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحيم
کشتار مردم بیدفاع در لبنان از سوئی بار دیگر خوی درندگی سگ هار صهیونیست را برای همه آشکار کرد، و از سوئی کوتهنظری و سیاست ابلهانهی سران رژیم غاصب را به اثبات رساند. باند ترور حاکم بر رژیم صهیونیست از جنگ جنایتکارانهی یک سالهی خود در غزه درس نگرفتند و نتوانستند بفهمند که کشتار دستجمعی زنان و کودکان و مردم غیر نظامی نمیتواند در ساخت مستحکم سازمان مقاومت اثر بگذارد و آن را از پا بیندازد. اکنون همان سیاست حماقتآمیز را در لبنان میآزمایند. جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزبالله لبنان صدمهی مهمی وارد کنند. همهی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزبالله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزبالله سرافراز رقم خواهد زد. مردم لبنان فراموش نکردهاند که در روزگاری نظامیان رژیم غاصب تا بیروت را زیر چکمه قرار میدادند، این حزبالله بود که پای آنان را قطع کرد و لبنان را عزیز و سربلند ساخت. امروز هم لبنان به حول و قوهی الهی دشمن متجاوز و خبیث و روسیاه را پشیمان خواهد کرد. بر همهی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.
والسلام على عباد الله الصالحين
سید علی خامنهای
۷ مهر ۱۴۰۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 در مکتب امام حسین علیه السلام
عاشق شهادت میشویم و در این راستا جز زیبایی نمیبینیم
شهید سید حسن نصرالله
اگر نصرالله رفت، نصرت الهی هست و هزاران رزمنده مجاهد دیگر پرچم او را برخواهند داشت تا به دست امام عصر(عج) برسانند...
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل شهید حزبالله لبنان
👈 راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت/ ضربات جبههی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی کوبندهتر خواهد شد
📝 بسم اللّه الرحمن الرحیم
انا للّه و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران
امت بزرگ اسلامی
✏️ مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی، و رهبر مدبر سیاسی، جناب سید حسن نصرالله رضواناللهعلیه، در حوادث دیشب لبنان به فیض شهادت نائل آمد و به ملکوت پرواز کرد. سید عزیز مقاومت پاداش دهها سال جهاد فی سبیل الله و دشواریهای آن را در خلال یک پیکار مقدس دریافت کرد. در حالی شهید شد که سرگرم طرّاحی برای دفاع از مردم بیپناه ضاحیهی بیروت و خانههای ویرانشده و عزیزان پرپرشدهی آنان بود، همچنانکه دهها سال برای دفاع از مردم ستمدیدهی فلسطین و شهر و روستای غصبشده و خانههای تخریبشده و عزیزان قتلعامشدهی آنان طرّاحی و تدبیر و جهاد کرده بود. فیض شهادت پس از اینهمه مجاهدت حق مسلّم او بود.
✏️ دنیای اسلام، شخصیتی باعظمت را؛ و جبههی مقاومت پرچمداری برجسته را، و حزب الله لبنان رهبری کمنظیر را از دست داد، ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده سالهی او هرگز از دست نخواهد رفت. اساسی که او در لبنان پایهگذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت، جهت بخشید، با فقدان او نه تنها از میان نخواهد رفت، که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه استحکام بیشتر خواهد یافت. ضربات جبههی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی، بحول و قوهی الهی کوبندهتر خواهد شد. ذات پلید رژیم صهیونی در این حادثه، به پیروزی دست نیافته است.
✏️ سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سید عباس موسوی بر زمین نماند، خون شهید سید حسن هم بر زمین نخواهد ماند.
✏️ اینجانب به همسر گرامیِ سید عزیز که پیش از او فرزندش سید هادی را نیز در راه خدا داده، و به فرزندان گرامیش و به خانوادههای شهیدان این حادثه و به یکایک افراد حزب الله و به مردم عزیز و مقامات عالیهی لبنان، و به سراسر جبههی مقاومت، و به مجموع امت اسلامی، شهادت نصرالله بزرگ و یاران شهیدش را تبریک و تسلیت عرض میکنم و در ایران اسلامی پنج روز عزای عمومی اعلام مینمایم. خداوند آنان را با اولیائش محشور فرماید.
✏️ والسلام علی عبادالله الصالحین
سید علی خامنهای
۱۴۰۳/۰۷/۰۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
⚫️ خروش حوزویان و ملت داغدار و خشمگین قم در پی شهادت علامه مجاهد سید شهدای مقاومت شهید سیدحسن نصرالله توسط رژیم سفاک صهیونیستی
▪️حوزههای علمیه فردا یکشنبه ۸ مهرماه تعطیل میباشد.
ساعت ۹ صبح اجتماع علما، روحانیون و مردم شریف قم در مدرسه مبارکه فیضیه و حرکت بسوی مصلای قدس برگزار میشود.
@sotohaali
#گزارش_تصویری
🔰دوره آموزشی تشکیلاتی «حیات»
(ویژهی کادر هیئات دانشجویی دانشگاه های مازندران، گیلان، البرز و سمنان)
🔻با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر سید علیاصغر علوی
🔻با موضوع:
ادب خادمی و رسالت هیاتهای دانشجویی
📆جمعه ۶ مهر ماه ۱۴۰۳
@heyat_daneshjoe
@tanhaelaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبرانقلاب: فریاد انتقامی که از ملت بلند شد سوخت موشک های نابودگر پایگاه آمریکایی را تامین کرد.
✅ واریز مستقیم کمکهای مردمی به حساب دفتر رهبر معظم انقلاب برای کمک به رزمندگان مقاومت #لبنان
1️⃣ ابتدا تعیین گزینهی #انتخاب_وجوهات
2️⃣ از قسمت #بابت ، انتخاب گزینهی #کمکها
3️⃣ نهایتاً #کمک_به_مردم_مظلوم_لبنان و یا #کمک_به_رزمندگان_مقاومت_لبنان
را انتخاب کنید.
واریز مستقیم از طریق سایت مقام معظم رهبری:
https://www.leader.ir/fa/monies
تنها علاج
برای هرکسی در و دیوار مدرسهاش خاطرهانگیز است. دیوار مدرسهای که به تعبیر حاج آقای پناهیان سرشار از
📌 #دقایقیباکتاب
📚 معلم هایم
🔅آگبت فرار اض مدرثه!🔅
نامشان را نمیدانم چون مدت کوتاهی معلم ما بودند و بعد عزیز دیگری به جایشان آمد. شاید دو سه جلسه بیشتر با ایشان کلاس نداشتیم. اما مگر هنر معلم نقطه زنی نیست؟ و او تیر خلاصش را زد.
دیروز که در راه حرم حضرت معصومه(س) بودم «آگبت فرار اض مدرثه» پشت
مزدای پارک شده در گوشه پارکینگ، من را به یاد کلاس ایشان انداخت.
آن روز، موضوع حساس بودن روی پدیده های اطراف بود. پدیده هایی که سرشار از درنگ و توجه اند. پژوهشگر باید به محیط پیرامونش حساس باشد و از باب مثال این را فرمود که حتی نوشته های پشت ماشینها هم در خور توجه اند و از چند تجربه خود در این باره گفت. این نوع نگاهش برایم بسیار آموزنده و
الهام بخش بود.
کاش یکایک معلمان سرزمین ما برای شاگردانشان اهداکننده نگاه ها و
پنجره های جدید برای اندیشیدن باشند ...
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰کانال سدید در بله و ایتا
🔷 @sadidisu_ir
🔰آدرس فروشگاه سدید
🌐 sadidisu.ir
🔰آدرس فروشگاه سدید در باسلام
🌐https://basalam.com/sadidisu.ir
🔰آدرس صفحه سدید در اینستاگرام
🔶 Instagram.com/sadidisu_ir
@tanhaelaj
🔰تقریر تشکیلاتی روایت «اذا مات العالم»
بخش#اول
وَ إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإَسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة
🔹هر عالمی خاکریزی را در جبهه دین فتح کرده و پایگاهی را گرفته که مختص خود اوست. به بیان بهتر هر دانشمند در منظومه دانش جایگاهی ویژه دارد که «فقط» مناسب شایستگی و برازندگی علمی اوست و دیگری را توان توفیق در آن خاکریز نیست. جایگاه و خاکریزی که با رفتن او جایش خالی خواهد ماند.
🔹پیشفرض ضمنی روایت این است که هر دانشمند در نقشه جامع علمی در محدودهای خاص حضور دارد و این خود، لازمه این است که او با عنایت به ظرفیتش، جایگاه ضروری حضورش و موقعیت خاکریزی که لایق توان اوست را بشناسد که در خود، حامل درسی بزرگ و پیامی دقیق است.
اما گذشته از آن با رفتنش جایگاه او خالی میشود، چراکه او کارویژهای داشته که دیگران نداشتهاند. عالمی که رفتنش یک فقدان برای عالَم است، چنین عالِمی است. این یعنی همان دقت بر مزیت رقابتی، درک کارویژه و فهم فلسفه وجودی خویش. رهاورد دیگر این نگاه، عدم تزاحم و نزاع و کدورتهای احتمالی است. در این مقام است که اگر همه انبیا هم در کنار یکدیگر باشند، بهراحتی به مسیر رشد خود و جامعه کمک و حرکت میکنند بدون هیچ حاشیه جنجالی اخلاقی و مانند آن.
اینجاست که میتوان بحث نگاه جبههای داشتن را مطرح کرد؛ یعنی همه ما در یک جبهه هستیم و دشمن در جبهه مقابل ما است؛ یعنی هرکس در جایگاه خود قرار دارد و در یک جبهه خدمت میکند و افراد در مقابل همدیگر نیستند، بلکه در مقابل دشمن هستند.
🔹اینکه فرمود با رفتن عالم «ثلمه» و شکافی ایجاد میشود، واجد نکتههای کاربردی دیگری نیز هست: از باب «اِخبار» گفتهاند که با رفتن او شکاف ایجاد میشود نه از باب «اِنشاء»! آنچنانکه روایت «أزهد النّاس في العالم أهله و جيرانه» (كسان و همسايگان مرد دانشمند از همه مردم نسبت به او بیرغبتترند) نیز از همین باب است. بهعبارتدیگر سخن از مقام «هست»هاست، نه «باید»ها؛ یعنی اینگونه هست، ولی لزوماً نباید باشد. دیگر سخن آنکه روایت فقط برای تسکین آلام و «پیشبینی» و «پیشگویی» واقعه نیست، بلکه سخن از «پیشگیری» است و دعوتی برای حرکت! (حرکتی برای دفع دخل مقدر)
باید تلاش کرد در امتداد دانشمندی قدم زد که اصولاً قائل به این «نردبان علم» است. حرکتهایی که هریک مکمل و مقوم حرکت قبلی خود است. حضور این نگاه، نردبان دانش را تکمیل خواهد کرد، آنچنانکه علامه جوادی در فقدان علامه طباطبایی شرح المیزان را میدهد و آنچنانکه امام خامنهای، امتداد راه امام خمینی را.
🔹گذشته از مقام پیشین، عبور از «توصیف» به «توصیه» نیز دریافت مکمل دیگری از این روایت است. رسیدن به این مقام که در سلوک علمی بهجایی برسی که در اوج آن مقام و در لحظه وداع از این عرصه، نبودنت احساس شود. تلاش برای درک قلهای که فقط از آن تو باشد و تنها تو صاحبنظر آن باشی و این بود و نبود (حیات و ممات) نه به خاطر منیتی است که عجب و غرور و دیگر رذایل خودخواهانه بیاورد، بلکه برخاسته از آن مأموریت انقلابی نورانی توست که تو را به رشد در آن عرصه واداشته است و هرچه بوده لطف او بوده و لاغیر.
🔹اگر قلهای از آن توست و اگر با رفتنت آن قله بدون فاتح خواهد ماند عنایت به جانشینپروری نیز درکی دیگر و برداشتی کادرسازانه از این روایت خواهد بود. «تربیتی کادرساز» تا در دامنه یک قله علمی، افرادی نزدیک به آن قله و در دامنههای آن تربیت شوند برای جانشینی. تا با بود و یا نبود قله، قلهها به درهها تبدیل نشود، جامعه زمینگیر نشود، تشکیلات افول ناگهانی و اساسی نکند و سازمان دچار شوک غیرقابلبرگشت نشود. حدیث «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإَسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْء» اخطاری است برای تربیتی فراگیر در سازمان برای نیروهای حلقههای دوم و سوم به بعد تا از ثمره این شناخت، تمام ثقل مجموعه تنها بر یک فرد یا یک حلقه تحمیل نشود، برای همین در بعضی نسخ این روایت، اشارتی از همین داستان جانشینپروری است: وَ إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا إِلَّا خَلَفٌ مِنْه"
📚 جای خالی عباس
(مروری بر رفتارهای تشکیلاتی حضرت عباس)
#حجت_الاسلام_علوی
#عاشوراپژوهی
#مدیریت_عاشورایی
#نشر_سدید
@tanhaelaj