eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
103 عکس
122 ویدیو
16 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
اراده_تکوینی_الهی_جمع_بندی_جلسه_۴۲_دور_دوم_خارج_اصول_استاد_وکیلی.mp3
11.84M
⭕️ برشی از خارج اصول استاد وکیلی (13) ♦️جمع بندی بحث اراده تکوینی الهی . ♦️ معنای اراده در نزد حکما و عرف. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶تفسیر و مفسّر🔶 تفسیر مطابق آنچه در کتب اصولی آمده عبارت است از کشف القناع یا آشکارسازی و مفسر کسی است که می کوشد پیام متن را بفهمد و مراد جدی، و منظور حقیقی گوینده را از الفاظ خود کشف نماید و به شیوایی بیان کنید و هرگز چیزی را بر متن نمی افزاید بلکه هنر او در این است که همان مطالبی را که در متن هست به نیکی بنمایاند. 📚روش تفسیر قرآن به قرآن 💬براساس دروس استاد وکیلی https://eitaa.com/taraef110
چهار_عاملی_که_باعث_رواج_اخباری_گری_شد؟_استاد_وکیلی.mp3
6.23M
⭕️ استاد وکیلی: اخباری گری (8) چهار عاملی که باعث رواج اخباری گری شد؟ بررسی بخشی از تحقیقات حدیث شناسی و رجالی در قرن ۱۱ https://eitaa.com/taraef110
لزوم_بازخوانی_همه_مفاهیم_و_استخراج_مفاهیم_از_متون_دینی_استاد_وکیلی.mp3
4.44M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (1) لزوم بازخوانی همه مفاهیم و استخراج مفاهیم از متون دینی 🔹 بسیاری از مفاهیمی که از غرب گرفته شده و ما بعنوان مسلمات پذیرفته ایم اصلا مورد امضای شارع نیست و چه بسا مخالف هم باشد. 🔹 برای ارائه برنامه های عملی باید مباحث را از صفر آغاز کرد و تعریف مفاهیم و تقسیمات مختلف را از شرع گرفت و مسلمات را کنار زد مگر آن که مستند به شرع باشد. 🔹 برای نمونه ما در اسلام بجای تربیت کودک تادیب و تزکیه داریم که بار معنایی خاصی دارند که در مفهوم تربیت نیست. https://eitaa.com/taraef110
📆یک عُمر،❤️یک قَلب @ostad_vakili | towhid.org
دو_تفاوت_اخباریون_با_علمای_قبل_خود_استاد_وکیلی.mp3
10.26M
⭕️ استاد وکیلی: اخباری گری (9) دو تفاوت اخباریون با علمای قبل خود آیا مرز بندی مشخصی بین علمای اخباری و اصولی وجود دارد ؟ تفاوت روشی اخباریون با اصولیون تفاوت محتوایی اخباریون با اصولیون چند مثال از نتایج اقبال اخباریون به روایات https://eitaa.com/taraef110
عملیاتی_شدن_فقه_در_جامعه_استاد_وکیلی.mp3
5.79M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (2) 🔶برای عملیاتی شدن فقه در جامعه به چیزی فراتر از برنامه های صرفا دستوری و باید و نباید نیاز هست . 🔹 امروزه فقیه علاوه بر باید ها و نباید ها باید به هست و نیست ها و تعاریف نیز بپردازد همچنین چگونگی و روش را نیز از متن ادله استخراج کند 🔹برنامه ای عملیاتی است که در آن به چگونگی ها و فرآیند تحقق و نحوه اجرا و... نیز پرداخته باشد. 🔹 مشکل ما در 40 سال گذشته انقلاب این بود که فقط بدنبال دستور دادن بودیم نه راهکار فقط گفتیم ربا حرام است ولی برای از بین ربا مراحل و مقدمات و... برنامه ای ندادیم. https://eitaa.com/taraef110
🔶علم تاریخ مبتنی بر ظنون است🔶 در مسائل تاریخی معمولاً راه علم بسته است و لذا فنّ تاریخ مبتنی بر ظنّ و گمان است و شرط نقل یک مسئله در علم تاریخ قطعی بودن آن نیست بلکه معمولاً در جزئیات مسائل تاریخی برای کسی قطع حاصل نمی شود. بنای علمای تاریخ بر آنست که هرگاه مسأله ای از کسی نقل شده بود که از کلام وی ظنّ و گمان برای مورّخ حاصل می‌شود و معارضی عقلی یا نقلی نداشت، آن مطلب را به عنوان یک مطلب تاریخی نقل می‌کنند و چون روش ایشان در همه مسائل بر ظنّ و گمان است نیازی هم نمی بینند که در هر موردی تصریح کنند که این مطلب مظنون از مقطوع؛ و به‌عبارت‌دیگر سیره مرسومه میان علمای تاریخ خودش قرینه است بر آنکه نویسنده یک کتاب تاریخی مدّعی حصول قطع در آن مسأله نبوده و به ظنّ اکتفاء می نماید. 📚شهیده شام صفحه ۲۳ https://eitaa.com/taraef110
انواع ابدان مثالی - استاد وکیلی.mp3
7.78M
⭕️ استاد وکیلی: علم النفس صدرایی (21) ✔️‌ انواع ابدان مثالی https://eitaa.com/taraef110
مشکلات_در_مواجهه_با_روایات1_استاد_وکیلی.mp3
1.97M
⭕️ استاد وکیلی: اخباری گری (9) مشکلاتی که در مواجهه با روایات، با آنها روبرو می شویم: مشکل اول: سند https://eitaa.com/taraef110
شرط استفاده از گزاره ها. استاد وکیلی.mp3
2.88M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (3) 🔶 دین ، یک مجموعه نظام واره است با اهداف و مبانی خاص خود که در دستوراتش در کنارهم غرض را تامین می کند. 🔹 در برنامه های سیستماتیک و نظام واره تک تک دستورات به تنهایی ارزشی نداشته و منتج نیستند بلکه در کنار هم طراحی شده و صحیح خواهند بود مثلا در اسلام قانون تقسیم ارث در کنار قانون نفقه عدالت اجتماعی را رقم می‌زند. 🔹برای بررسی فلسفه احکام نباید تک تک احکام را مورد بررسی قرار داد بلکه باید مجموعه احکام را در نظر گرفت و یک مصلحت عام و کلان استخراج کرد. 🔹شرط استفاده از گزاره ها و علوم دانشمندان غرب با سیستم خاصی که دارند... معنای روایت اطلبوا العلم ولوبالصین // چه گزاره هایی نسبت به ما علم هستند و چه گزاره هایی جهل. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مبنای تربیت اسلامی. استاد وکیلی.mp3
3.21M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (4) 🔶 مبنای تربیت اسلامی ، ایجاد حس عبودیت در افراد و حس توحید است که اساسش بر دیگرخواهی و دیگر گزینی است. 🔹 در تربیت اسلامی انسان از آغاز همه کارها را برای خدا و در طول محبت خدا انجام می دهد. 🔹در مبانی اسلام ، انسان فقیر بالذات است که از خود هیچ ندارد و هر چه هست امانت های الهی است این درست نقطه مقابل غرب است که اصالت را به انسان و منفعت شخصی او می دهد. 🔹ما در اسلام بجای اعتماد به نفس ، توکل و اعتماد به رب همچنین مفهوم اکرام را داریم / اعتماد به نفس خودخواهی را در آدمی تقویت میکند که با هدف تربیت دینی در تضاد است. https://eitaa.com/taraef110
مشکلات_در_مواجهه_با_روایات2_استاد_وکیلی.mp3
3.97M
⭕️ استاد وکیلی: اخباری گری (10) مشکلاتی که در مواجهه با روایات، با آنها روبرو می شویم: مشکل دوم: فهم راویان 🔸بررسی اجمالی وضعیت علم و دانش در زمان روایات و نقش آن در فهم درست روایت نقل کتبی احادیث از چه زمانی آغاز شد؟ https://eitaa.com/taraef110
🔸ادله شیعه بودن شاگرد محی الدین🔶 شما اگر نامه های خواجه نصیرالدین به صدر الدین قونوی رانگاه کنید، تعابیری که خواجه در مورد صدرالدین قونوی به کار برده است، نه فقط تعابیری مختص به یک شیعه مخلص است بلکه تعابیری است که مختص یک عارف کامل است. 📚عرفان و حکمت دفتر اول صفحه ۳۲ https://eitaa.com/taraef110
هدف نهایی تربیت از منظر اسلام. استاد وکیلی.mp3
5.05M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (5) 🔶 هدف و نقطه نهایی که اسلام از تربیت انسان مد نظر دارد چیست؟! 🔹 فضیلت هایی همچون اخلاص تقوا و.. همگی مقدمه عبودیت اند و هدف نیستند. 🔹هر کاری که منجر به ذلت نفس در پیشگاه خدا نشود پوچ و بی ارزش است ولو آن کار حفظ قرآن باشد. 🔹 اگر مجموعه ای تشکیل دادیم و در آن حافظانی تربیت کردیم که بجای افزایش تواضع دچار کبر و غرور شدند نه تنها تربیت نکردیم بلکه آن ها را نابود کردیم. https://eitaa.com/taraef110
مشکلات_در_مواجهه_با_روایات3_استاد_وکیلی.mp3
1.66M
⭕️ استاد وکیلی: اخباری گری (11) مشکلاتی که در مواجهه با روایات، با آنها روبرو می شویم: مشکل دوم: اشتباه در نقل مفهوم https://eitaa.com/taraef110
معرفی حواشی کفایه الاصول. استاد وکیلی.mp3
1.17M
⭕️ استاد وکیلی: کفایة الاصول (1) ✔️‌ معرفی حواشی کفایة الاصول https://eitaa.com/taraef110
آیا_فناء_در_نظام_حکمت_صدرایی_قابل_توضیح_است_؟_استاد_وکیلی.mp3
9.44M
⭕️ استاد وکیلی: علم النفس صدرایی (22) ✔️‌ آیا فناء در نظام حکمت صدرایی قابل توضیح است؟ https://eitaa.com/taraef110
🔶معنای شفاء🔶 شفاء در استعمالات عرب به خصوص در زبان شریعت کاملاً اعم از درمان بیماری‌های جسمی و درمان بیماری‌های روحانی است و مسئله ای جسمی و مادی محض نیست. بنابراین استعمال شفا در امور معنوی مجرد مجاز محسوب نمی شود و نمی توان به مقتضای اصالت الحقیقه از آن منع نمود. قرآن کریم می فرماید: قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ .۱ وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا .۲ يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ۳ ۱.سوره توبه آیه ۱۴ ۲.سوره اسرا آیه ۸۲ ۳.سوره یونس آیه ۵۷ 📚کتاب دارالشفاء صفحه ۵۷ و ۵۸ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونگی جمع بین روایات. استاد وکیلی.mp3
6.85M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (6) 🔶 روش جمع عرفی شیخ انصاری بین روایات 🔹با نگاه تاریخی به احادیث می دانیم که در اکثر روایت نقل به معنا صورت گرفته و عین الفاظ قابل استناد به معصوم نیستند. 🔹 بهترین روش جمع در احادیثی که می دانیم جعلی نیستند آن است که از بالا و پایین کردن الفاظ آنها و کنارهم دیدنشان ، یک اصل مطلب و یک قدر متیقن استخراج کنیم و این چنین چیزی قابل وثوق و اطمینان است. https://eitaa.com/taraef110