eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
103 عکس
122 ویدیو
16 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶لذت جویی یا کمال طلبی؟🔶 برخی بر اساس الگوی ((کمال طلبی))، انسان ها را به دین داری و حرکت به سمت خداوند دعوت می‌کنند و معتقدند چون حرکت به سوی خداوند موجب کمال است باید به سوی او حرکت کرد. نقد این الگو با اینکه در جای خود صحیح است، ولی فطری نیست؛چرا که انسان ها ذاتاً کمال جو نبوده، بلکه لذت جو هستند. کمال در نگاه فلسفی، به معنای افزایش یافتن سعه و ظرفیت وجودی انسان در مقابل ضعف و نقصان وجودی است. انسان هرچه به عقل خود مراجعه کند، با این حکم مواجه نخواهد شد که باید در جستجوی کمال باشد مگر آنکه از خارج بداند کمال برای او موجب لذت، سعادت و خوشی است. شاهد این مسئله، آن است که اگر انسان احساس کند رسیدن به کمال عاری از لذت و همراه با اَلَم و رنج است، هیچ انگیزه‌ای برای حرکت به سوی کمال در او پدید نمی آید و از آن فرار خواهد کرد. از اینجا معلوم می‌شود که حرکت ناخودآگاه انسان به سوی کمال ریشه در این دارد که کمال را ملازم با لذت می داند. در حقیقت می توان گفت عامل اصلی و اساسی در حرکت او، لذت است نه کمال. 📚کتاب معلم معرفت شناسی صفحه ۴۲و۴۳ https://eitaa.com/taraef110
ملائک_جزئیه_و_اجانین_استاد_وکیلی.mp3
7.21M
⭕️ استاد وکیلی: علم النفس صدرایی (22) ✔️ ملائکۀ جزئی و اجانین https://eitaa.com/taraef110
الوضع و اقسامه. استاد وکیلی.mp3
2.27M
⭕️ استاد وکیلی: کفایة الاصول(7) ☑️نتیجه و جمع بندی: مبحث الوضع و اقسامه کفایة الاصول https://eitaa.com/taraef110
تربیت_اسلامی_مخالف_با_ترویج_فرهنگ_شانس_گرایی_استاد_وکیلی.mp3
4.2M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (14) 🔶 تربیت اسلامی مخالف با ترویج فرهنگ شانس گرایی 🔹 بازی های تاسی و فرهنگ شانس محوری 🔹تفاوت قرعه و استخاره با شانس https://eitaa.com/taraef110
آیا_اراده_خداوند_به_طاعت_تعلق_گرفته_یا_معصیت؟_استاد_وکیلی.mp3
4.74M
⭕️ استاد وکیلی: کشف المراد (8) ▫️ آیا اراده خداوند به طاعت تعلق گرفته یا به معصیت؟ ▫️بررسی دیدگاه اشاعره و معتزله ▫️در صورتی که اراده خداوند بر طاعت تعلق بگیرد و بنده خدا اطاعت نکند آیا خداوند مغلوب شده است؟ آیا علم خداوند به جهل تبدیل شده است؟ https://eitaa.com/taraef110
پرورش_حب_استعلا_و_برتری_جویی_در_برخی_بازی_های_امروزی_استاد_وکیلی.mp3
4.65M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (15) 🔶 پرورش حب استعلا و برتری جویی در برخی بازی های امروزی 🔹 جایگاه سبقت و رقابت در امور مادی 🔹توصیه اسلام به مسابقه در امور معنوی 🔹روحیه تفاخر و تکبر و از بردن تواضع در برخی بازی ها و مسابقات برای امور دنیوی https://eitaa.com/taraef110
چرایی_عدم_ورود_بزرگان_عرفان_در_مسائل_درون_دینی_استاد_وکیلی.mp3
2.01M
چرا در فضای دفاع درونی از دین مانند تقابل با وهابیت امثال علامه طباطبایی ورود نکرده‌اند؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
34.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا تا قبل از معروفیت حجاب باید حجاب اجباری باشد؟ @Ostad_Vakili|towhid.org
31.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا پلیس امنیت اخلاقی لازم است؟ @Ostad_Vakili|towhid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا جواز نگاه به موی اهل ذمه یعنی حجاب غیر اجباری است؟ @Ostad_Vakili|towhid.org
تادیب مقدمه تزکیه - استاد وکیلی.mp3
4.43M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (16) 🔶 تادیب مقدمه تزکیه ، وظیفه پدر نسبت به تزکیه قلب و روح کودک 🔹 آیا پدر نسبت به تزکیه نفس فرزند وظیفه ای دارد 🔹بکودکی که آداب را درست آموخته پس از سن بلوغ عقلی خود به خود گرایش به سمت تزکیه و فضایل اخلاقی دارد و مهیاست 🔹تزکیه امری ارادی و انتخابی و لازمه اش بینش و درک عقلی است https://eitaa.com/taraef110
🔶اقسام تعریف🔶 غرضی ما از (( تعریف)) یک موضوع به اعتبار جنس آن موضوع فرق می‌کند: ۱. گاهی غرض از تعریف، شناختن و شناساندن یک واقعیت عینی خارجی مانند طلا و آهن است. اگر کسی از شما بپرسد:(( طلا چیست)) سوال وی ناظر به یک ماهیت خارجی بود و ما باید از طریق تحلیل آن ماهیات خارجی در قالب دستگاه منطق ارسطویی به تعریف مناسبی در قالب حدی یا رسمی برسیم.ملاک در سنجش این تعریف، میزان مطابقت آن با واقع است. ۲.گاهی با یک زبان خاص مانند زبان فارسی یا عربی مواجه بوده و می خواهیم معنای موضوع له کلمات به کار رفته در آن زبان را کشف کنیم. در این حالت نیز با مراجعه به منابع مورد نیاز و استفاده از روش های متعارف، تلاش می‌کنیم تعریفی را از کلمه ارائه دهیم. فرض کنید با کلمه (( صیام ))در قرآن کریم مواجه می‌شویم. به طور طبیعی به سراغ تبادر، اطراد و کتب لغوی رفته و سعی می کنیم معنای موضوعٌ له ((صیام)) را در قالب یک تعریف بیان کنیم. البته باید توجه داشت که اصرار بر تبیین معنای کلمات در قالب جنس و فصل منطقی و در دستگاه تعریف ارسطویی کار درستی نیست؛ زیرا همان طور که گفته شد، دستگاه منطق ارسطویی جهت کشف ماهیت و واقعیت خارجی بنا شده و نمی توان از آن برای کشف و همه مفاهیم استفاده نمود. در این حالت نیز ارزشمندی تعریف یک کلمه، تابعی از میزان مطابقت آن با واقعیت اعتباری زبان و مقصود و منظور استعمال کننده آن می باشد. ۳.گاهی همین فرایند در رابطه با عرف خاص نیز صورت می‌گیرد. مثلاً در علم اصول به دنبال تعریف اصطلاح مستقر ((مطلق)) است ((استصحاب))می رویم. در این حالت می خواهیم بدانیم اصولیون که از کلمه ((مطلق)) و ((استصحاب)) استفاده می‌کنند، ناظر به چه مفهومی هستند.البته در این مورد نیز همانند مورد قبلی نباید خود را ملزم به کشف جنس و فصل منطقی نموده و گرفتار تکلفات متداول در برخی از کتب اصولی شویم. ۴.از موارد فوق که بگذریم، در برخی مواقع به ((دنبال کشف واقع)) نبوده و نمی خواهیم ماهیت یک امر خارجی یا معنای یک کلمه مستعمل را بفهمیم؛ بلکه در مقام ((انشاء تعریف)) بوده و می‌خواهیم یک ((مفهوم فرضی)) را در ذهن خود ((اعتبار)) و ((خلق)) کنیم. 📚علم دینی جلد اول صفحه ۴۵ و ۴۶ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تغییر احکام شرعی با تغییر مکان و زمان. استاد وکیلی.mp3
9.48M
⭕️ برشی از خارج اصول استاد وکیلی (15) - احکام شرعی بنحو قضیه حقیقیه جعل شده‌اند یا خارجیه؟ - آیا احکام شرعی با تغییر زمان و مکان قابل تغییرند؟ - نقل و قولی درباره سبک زندگی و مشکلات تربیت فرزند در اجانین !! https://eitaa.com/taraef110