شرح رسائل علامه طباطبایی. ج۵. الفصل الرابع۱ -0.mp3
1.49M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۱۹)
✨ روایت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السّلام) در التوحید
💎 أحد لا بتأویل عدد ظاهر لا بتأویل المباشرة
❓«ظاهر فلاشی فوقه» اشاره به مقام احدیت دارد؟
❓«باطن» اشاره به مقام حضور خداوند در ذات اشیاء است؟
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع(19)
✨ قول مختار در مسألة وضع الفاظ برای معانی عامة
💠 نذکره فی ضمن امور سیأتی واحدا واحدا:
🖋 الاول:
قد اتضح من البحث فی حقیقة الدلالة الوضعیة أن اللغة تابعة للعادات الذهنیة. و من تلک العادات تسویغ ابداع اللغات الجدیدة و المعانی الجدیدة للغات. و جعل المعانی الجدیدة - و بتعبیر افضل التوسعة فی معنی الفاظ اللغة - اخف مؤونة و اسهل. و قلنا أن هذا النحو من الاستعمال لیس بحقیقة و لا مجاز و لذا لا یری المتکلم علی نفسه أن ینصب قرینة صارفة.
🖋الثانی:
قال کثیر من اهل العرفان أن الانسان اذا وصل الی عالم المجردات یشاهد حقائق لا یجد لها الفاظا یعبر عنها بها عن تلک الموجودات المجردة فان الوضع تابع للحاجة و لذا لا یعم الا المعانی الحسیة. فلایجد طریقا للاخبار عن تلک الحقائق الا بالالفاظ الموضوعة للمادیات علی طریق التمثیل. و اهل اللغة یرون هذا النحو من الاستعمال جائزا لانفسهم من دون أن یکون هناک اصطلاح خاص.
🖋الثالث:
إن من شاهد تلک الحقائق المجردة یجد کلا منها مسانخا لشئ من الموجودات المادیة. و من ذلک تمثل الحقائق بصور حسیة فی الاحلام لما بین هذه الصورة و تلک الحقیقة من المسانخة و علیه مدار تفسیر الرؤی.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۶۵ (مع تصرف و تلخیص)
⚠️ برای اطلاع دقیق از تفصیل نظر مختار و شواهد آن به سائر سطور کتاب در نشانی مذکور مراجعه فرمایید.
🏷 برای نظریة «وضع الالفاظ للمعانی العامة» تقریرات گوناگون و احتمالات متعددی ذکر شده است که به برخی از آنان اشاره شد.
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۱.mp3
1.76M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۱۹)
✨ الفصل الثانی فی وجود النفس
📌 تعریف «نفس» با کمک از مباحث مذکور برای صورة
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman07_7.mp3
752.2K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(45)
❓اگر خداوند از همه چیز آگاه است پس چرا ما را امتحان میکند؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman07_8.mp3
676.9K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(46)
❓چرا ثواب و عقاب را خداوند به آینده موکول میکند و همینجا جزای کار ما را نمیدهد؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
نقش محبت در تربیت. استاد وکیلی.mp3
3.43M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (36)
🔶فواید محبت به فرزند و کودک برای خود والدین
🔹محبت کردن به فرزند باعث لطافت نفس می شود
🔹محبت به کودکان بالاترین اعمال خیر و ثواب عظیم دارا شدن
🔹کودکان اضعف مؤمنین و از امت رسول الله و اهل ولایت امیرالمؤمنین هستند
🔹با این دید به کودک محبت کنید که رفع نیاز از یک مومن امت پیامبر دارید انجام می دهید
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
جمع بندی علامه طباطبایی از عامل انحراف انسان و جهنمی شدن او.الانسان۱۱.mp3
434.3K
⭕️استاد وکیلی
💠جمع بندی علامه طباطبایی از عوامل انحراف انسان و جهنمی شدن او‼️
📚رساله الانسان بعدالدنیا
علامه طباطبایی
#رساله_الانسان_بعد_الدنیا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman08_1.mp3
8.01M
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(47)
❓علم خدا به عالم چطور علمی است حصولی یا حضوری، قطعی یا غیر قطعی، آینده را در برمیگیرد یا نه؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman08_2.mp3
5.15M
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(48)
❓خداوند چگونه از آینده باخبر است؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(18)
⚖ارزش شناخت ظنی
یــک اشــتباه ناخــودآ گاه، تحــت تأثیر جریــان منطق ارســطویی و ســینوی، در اذهان برخی افراد به وجود آمده اســت که گمان میشود اگــر مطلبــی برهانی نبود، هیچ ارزشــی نــدارد. یعنی انســان باید تمام زندگی خود را بر اساس {یقین بالمعنی االخص} مرتب کند.
این یک ســوء برداشــت اســت و خود منطق دانان بزرگ هم قصد نداشتند که چنیــن مطلبــی را بیــان کنند. حقیقت مطلب این اســت که انســان در مســائل مهــم تــا جایی کــه میتواند بایــد درصدد تحصیــل {یقین بالمعنــی االخــص}(یقیــن اســتوار و محکــم)باشــد ولــی اگــر چنیــن چیزی میســر نشــد، ظن هم درجه ای از کشــف واقع را دارا اســت و به همین جهت ارزشمند است.
این یک مســئلۀ حکمی-عقلی اســت و اصولیــان نیز در مبحث {انســداد باب علم} بر همین اصل تأ کید کرده و گفته اند که اگر باب یقین بسته شد، انسان میتواند به ظنش عمل کند.
انســان فطرتا در بیشــتر مســائل زندگی بر طبق ظن های خود عمل میکنــد. انســان هــر روز کــه به ســمت بازار یــا کلاس درس مــیرود، بر اســاس ظن و گمان حرکت خود را شــروع میکند؛ زیرا یقین ندارد که کلاس برگزار میشــود و ممکن اســت استاد سر درس حاضر نشود و یا مدرســه به جهتی تعطیل باشــد، یا اصلا کلاس به حدنصاب نرســد و اما چون ظن دارد که کلاس برگزار میشود، بر اساس همین ظن عمل میکند.
________________
بنابراین نباید این فکر در افراد القاء شــود که حتماً باید در عقایدبه یقین رسید و ا گر کسی به یقین نرسد، اسلام او محل شک و تردید اســت؛ چنین چیــزی اگرچه در کلمات برخی از بزرگان آمده اســت،
امــا صحیح نیســت. بلکه اگر افراد تحقیق و بررســی کردند و به یقین نرســیدند طبیعتــاً همــان ظن و گمان برای حرکت به ســوی ســعادت مفید خواهد بود و از جهت شرعی هم از ایشان پذیرفته است؛ اگرچه بهتر اســت که انســان به دنبال یقین باشد، زیرا اگر به یقین برسد بهتر میتواند به سمت خدا عمل کند.
بــا دقــت در ســیرۀ اهل بیــت درمی یابیــم کــه ایشــان هیچگاه در مبحــث حقیقــت ایمــان و دیانت، شــرط نکرده اند کــه ایمان باید برخواسته از یقین باشد؛اتفاقا در نظرگاه اهل بیت یقین از اموری است که خداوند به ندرت بین امت تقسیم کرده است و کمتر کسی به آن دسترسی پیدا میکند. چنانکه امام رضا علیه السلام میفرمایند:
وَ لَمْ يُقْسَمْ بَيْنَ اَلنَّاسِ شَيْءٌ أَقَلُّ مِنَ اَلْيَقِينِ
(اصول کافی و بحارالانوار)
📚معرفت شناسی ص ۶۴ و ۶۵ و۶۶
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل علامه طباطبایی. ج۵. الفصل الرابع۲ -0.mp3
1.97M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۲۰)
✨ روایت عمار بن عمرو النصیبی در التوحید
💎 لا ظل له یمسکه و هو یمسک الأشیاء بأظلتها
❓«اظلة» قابل تفسیر به تعینات و ماهیات می باشد؟
❓آیا در دستگاه عرفانی، در خداوند وجود اصیل و در مخلوقات ماهیت اصیل است؟
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالةالوضع(20)
✨ قول مختار در مسألة وضع الفاظ برای معانی عامة
💠 نذکره فی ضمن امور سیأتی واحدا واحدا:
🖋 الرابع:
أن من أخبر بتلک الحقایق المجردة بالالفاظ الموضوعة للموجودات الحسیة اذا شاهدها یصدق الخبر لما بین الطائفتین من المحاذاة و المسانخة المذکورة.
🖋الخامس:
أن محل البحث هو أسماء الاجناس و هی الموضوعة للمفاهیم الکلیة دون الاعلام الشخصیة. فإنهم یصرحون بأن المراد من القاعدة عدم اخذ خصوصیات المصداق فی مفهوم الالفاظ.
🖋السادس:
أن المفاهیم الکلیة مجردة عن الصور الحسیة و عوارض المادة و إلا لم تکن قابلة للصدق علی الکثیرین. و بإعطاء النظر حقه یظهر أن الکلی مجرد عن جمیع مایتصل بالحس. و بالجملة أن الادراک الکلی مجرد بنفسه غیر محتاج الی التجرید بید أن الانسان یخطئ و یظن العوارض الحسیة مقومة لمعنی کثیر من اسماء الاجناس لانسه بعالم الحس.
اذا تمهد هذه الامور فنقول: ...
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۶۸ (مع تصرف و تلخیص)
⚠️ برای اطلاع دقیق از تفصیل نظر مختار و شواهد آن به سائر سطور کتاب در نشانی مذکور مراجعه فرمایید.
🏷 برای نظریة «وضع الالفاظ للمعانی العامة» تقریرات گوناگون و احتمالات متعددی ذکر شده است که به برخی از آنان اشاره شد.
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۲.mp3
1.03M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۰)
✨ نفوس فلکی و نگاه به مبنای حکما
❓چه آثاری در فلکیات مشاهده شد که حکما برای آنها اثبات نفس کردند؟
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110