⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (2)
✅مقدمه
«غیب» به معنای «پنهان» و «شهادت» به معنای آشکار و «حاضر» است. طبیعتاً غیب و شهادت دو معنای نسبی هستند و ممکن است شیئی برای زید آشکار و برای عمرو غائب باشد و از طرف دیگر شیئی برای عمرو حاضر و برای زید پنهان باشد.
⁉️اما فرق این دو اصطلاح (عیب و شهادت) با «عالم غیب» و «عالم شهادت» چیست؟⁉️
💠 پاسخ این است که برخلاف اصطلاح غیب و شهادت دو اصطلاح عالم غیب و عالم شهادت نسبی نیستند. عالم غیب به آن مرتبه ای از عالم گویند که انسان به وسیله حواس عمومی (اعم از حس ظاهر و حس باطن) دسترسی به آن ندارد؛ پس معیار در تعریف عالم غیب انسانها هستند. انسانها آنچه را به حسب حواس عمومی خودشان میفهمند عالم شهادت؛ و آنچه را به وسیله حواس خودشان نمیفهمند عالم غیب مینامند.
🔰به تعبیر دیگر در اصطلاح به بخشی از عالم که از دسترسی حواس ظاهری خارج است و انسان فقط با عقل تفکر یا شهود میتواند به آن دست یابد عالم غیب گویند.
📚انسان شناسی ص 26 و 27
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
فرق مومن و کافر از نظر قرآن.هرد در یک مسیرند ولی کافر عبور نمیکند.الانسان ج۱۸.mp3
1.7M
⭕️استاد وکیلی
💠فرق مومن و کافر از نظر قرآن کریم⁉️
🔹هردو در یک مسیرند ولی مومن عبور میکند بخلاف کافر
📜تفسیر آیه:
يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ
📄تفسیر آیه:
بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ
📚رساله الانسان بعد الدنیا
علامه طباطبایی
#رساله_الانسان_بعد_الدنیا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(23)
💠تفکیک بین یقینیات و وهمیات
🌀قضایای وهمیه قضایایی یقینی است که عامل درونی دارد.مشکل قضایای وهمیه این است که عامل بیرونی ندارد و از درون می جوشد و به همین علت شناخت آن سخت تر است.قوه واهمه درون انسان سبب می شود که بی جهت به برخی مفاهیم یقین پیدا کند.این قضایاچون عامل درونی دارد،به صرف جدا شدن از محیط و تادیبات و اطرافیان؛و تفکر در درون از بین نمی رود.
🔵مثلا اگر به شخصی بگویند که برخی موجودات وجود دارند که غیر جسمانی بوده و مکانیت ندارند،نمیتواند باور کند.وهم شخصی حکم می کند که موجود که بدون مکان و طول و عرض و ارتفاع محال است.
⁉️حال چگونه مشخص می شود که این یقین پایدار یا ناپایدار است❓
🟢شیخ الرئیس راه حل را در ایجاد تعارض بین قوه واهمه و قوه عاقله میداند.در این تعارض باید دید که آیا ادراک وهمی باقی می ماند یاخیر.مثلا می توان با قیاس ثابت کرد که موجود مجرد وجود دارد .
🟡برای نمونه گفته می شود که چون هر جسمی به اجزای خود محتاج است،پس موجود جسمانی نیازمند علت استو علت العلل حتما باید مبری از احتیاج باشد؛پس علت العلل جسمانی نیست .
🟣وقتی این استدلال را بیان می کنیم؛وهم،با مقدمات آن همراهی میکند ولی وقتی به نتیجه می رسد،عقب نشینی کرده و نمی تواند وجود امر بی مکان را بپذیر،در نتیجه گزاره برهانی عقلی با گزاره وهمی تعارض پیدا میکند و در سایه آن گزاره عقلی،یقین به گزاره وهمی از بین می رود.البته صرف به فکر فرو رفتن درخلوت،آن یقین از بین نمی برد؛بلکه لازمه اینکه انسان بتواند در یقینیات تردید کند؛تمرکز عمیق تر و بهره گیری از بخش قوه عاقله است.
💠در نظر منطق دانان پس از آنکه شخص به گزارهای دست یافت، بــا انجــام چنــد مرحله میتوانــد یقیــن پایــدار را از ناپایــدار تمیز دهد.شــخص ابتــدا باید به فطــرت خود بازگردد و بررســی کند؛ اگرحاصل بررســی ایــن شــود کــه یقینــش پایدار اســت؛ در مرحلــۀ بعــد باید بین آن گــزاره و عقلیــات، تعــارض افکنَد، اگر بــاز هم یقینــش پایدار بود،بــه ایــن یقیــن، یقیــن اســتوار و پایدار و یــا به تعبیــری {یقیــن بالمعنی الاخــص} گوییــم. این یقین میتواند مبنای تفکــر و زندگی قرار گیرد، زیرا شــخص میداند که این گزاره، گزارهای اســت که هرگز از دستش خارج نخواهد شد.
📚معرفت شناسی ص ۷۵ و ۷۶
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
eksir_mohabat_hoseiny_4_1_xoxKAa
12.62M
⭕️استاد وکیلی؛#امام_حسین
💠تفال یکی از مومنین به دیوان حافظ در مورد شهر کربلا معلی
💠وصف و روضه اصحاب سیدالشهدا علیه السلام
#شب_جمعه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
قبل از خواندن روایات باید فلسفه و یا علم تخصصیِ در زمینا موضوع شناسی خواند یا نه.آوکیلی.mp3
4.4M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(2)
💠قبل از خواندن روایات باید فلسفه و یا علم تخصصیِ در زمینه موضوع شناسی خواند یا خیر⁉️
💠قاعده در این باره چیست❓
#خارج_فقه_تربیت_جنسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛ کتاب عزیز(1)
💠شبهه:قرآن منی را پست می داند‼️
#کتاب_عزیز
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛پاسخ شبهه(1)
📕مَهین به معنای پست است و پستی بر دو نوع است:
1⃣ پستی تکوینی: یعنی بدون در نظر گرفتن روابط و تأثیراتی که میان شیء و افراد جامعه وجود دارد و صرفاً با نگاه هستی شناسی چیزی را نسبت به دیگر چیزها پست می شمریم چون درجه وجودی ضعیف تری دارد؛
🌀 مانند پستی عموم جمادات نسبت به گیاهان و عموم گیاهان نسبت به جانوران و عموم جانوران نسبت به انسان.
2⃣پستی اجتماعی: یعنی به لحاظ آثار و روابطی که میان آن شی و افراد جامعه انسانی وجود دارد چیزی را پست بدانیم؛ چراکه اثر و ارزش کمتری در نزد انسانها دارد.
📖 از نگاه قرآن هیچ چیزی تکویناً به شکل مطلق پست نیست و همه موجودات از لحاظ تکوین شریف بوده و نشانه پروردگار و مظهر علم و قدرت وی می باشند. منی از این جهت که مبدأ خلقت انسان است از شرافت خاصی برخوردار بوده و از همین روی در شریعت برای عزل آن دیه تعیین شده است. البته این بدان معنا نیست که «منی از برترین پدیده های حیاتی است؛ زیرا انسان، بلکه تمام حیوانات، از چهارپایان و خزندگان و ماهیها همه نسبت به منی از جهت داشته های بالفعل تکوینی از شرافت بیشتری برخوردارند.
📌اما از نظر عقلایی و اجتماعی قرآن منی را پست شمرده است زیرا ملاک ارزشمند بودن یک شیء از نظر عقلاء «کمیت» و «میزان کارایی آن شی است؛ یعنی اگر چیزی کارایی نداشته باشد یا اگر بیش از نیاز و کارایی وجود داشته باشد ارزش آن از نظر عقلاء کم میشود و منی نیز چون بیش از مقدار نیاز و غالباً بی استفاده است؛ در نگاه عقلاء شی ارزشمندی نیست. همچنین از این جهت که بو و مشخصات ظاهری آن نزد مردم ناپسند است می توان گفت که منی آبی پست است.
🌀 قرآن در این آیه در مقام تربیت انسان است و غرض او این است که عجب انسان شکسته شود؛ پس از این زاویه به منی نگاه کرده و آن را آبی پست می شمارد.
🌐 به عبارت دیگر شبهه مذکور مثل این است که شخصی بگوید: مدفوع انسان پست است و شما به او اشکال بگیرید که اگر آن را زیر میکروسکوب بگذاری متوجه خواهی شد که همین مدفوع دنیایی از عجائب است و باکتری ها و سلولهای فراوانی در آن فعالیت میکنند. او در پاسخ به شما می گوید: این خصوصیات تکوینی هیچ منافاتی با پست بودن مدفوع از نگاه عقلاء و با توجه به اغراض و مقاصد آنها در زندگی ندارد.
📚کتاب عزیز ص ۲۵ و ۲۶
#کتاب_عزیز
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️استاد وکیلی؛#امام_حسین
💠موضوع:ادب عاشقی
حافظا علم و ادب ورز که در مجلسِ شاه
هر که را نیست ادب لایقِ صحبت نبود
#ادب_عاشقی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
📗همزمان با اعیاد سعید شعبانیه نسخۀ چاپی کتاب «تأملاتی در یقین و یقینیّات» منتشر شد.
🔻نقد و پاسخهایی پیرامون یقین و یقینیات براساس گفتگوهایی میان حججالاسلام: حاج شیخ محمدحسن وکیلی و حاج شیخ محمدتقی سبحانی
✍️ از زمان ورود فلسفه به جهان اسلام جریانها و شخصیتهای متعددی با سلایق و دغدغههای گوناگون به مخالفت با آن برخاستند. حوزههای علمیۀ شیعه نیز –علیالخصوص در چندقرن اخیر- خالی از این گرایشات نبوده؛ اما در این میان کسی که به مخالفت با علم منطق پرداخته باشد و رأساً ارزش علم حصولی و یقین حاصل از آن را انکار کرده باشد به چشم نمیخورد مگر در جریانی که در قرن اخیر در حوزهٔ علمیهٔ خراسان شکل گرفت و مؤسس آن هرگونه برهان و علم حصولی را ضلالت مینامید. اثر پیش رو در 313صفحه، گفتگویی است که به بررسی انتقادهایی که از این زاویه به فلسفهٔ اسلامی وارد شده میپردازد.
☑️ towhidshop.org
https://eitaa.com/taraef110
.pending-1708618415-vahdatevojud-emamsajad-128k.mp3
50.31M
🏷امام سجاد علیهالسلام و عرفانِ شیعی
▫️استاد حاج شیخ محمدحسن وکیلی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
طرائف
⭕️استاد وکیلی؛ توحید قرآنی(5) 💠انواع آیات قرآن کریم در بیان توحید و صفات خداوند متعال(قسمت سوم)
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(6)
💠جمع بندی نظر قرآن در باب توحید
🔻بنابر آنچه گذشت می توان گفت خدای قرآن کریم خدائی است که:
خالق و ربّ و اله همه چیز است و جز او خالق و ربّ و الهی نیست و فقط باید او را پرستید و فقط باید از او کمک خواست و یاری رسانی جز او نیست و مِثلی و مانندی ندارد و علم و قدرت او نامحدود است و همه صفات کمال متعلق به اوست و هیچ شریکی در این صفات ندارد و به همه چیز احاطه دارد
و ((حق))فقط اوست و همراه همه چیز است و جز او در بالاو در درون اشیاء عالم نیست.
🔺این صفات با تاکیدات بسیار بیشتری در روایات اهل بیت علیهم السلام هم آمده است.
📚عیار نقد ها ص ۵۷۶
(درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود)
#توحید_قرآنی_و_وحدت_وجود
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
روایت امیرالمومنین به ابوالاسود دوئلی درباره علم نحو.خارج اصول استاد وکیلی دوردوم.سال اول ج۲۴.mp3
3.08M
⭕️استاد وکیلی
✔️روایت امیرالمومنین علیه السلام
به ابوالاسود دوئلی درباره علم نحو
#خارج_اصول
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل علامه طباطبایی. ج۵. الفصل الرابع۷ -0.mp3
901K
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۲۵)
✨ بررسی معنای مستفاد روایت در دستگاه متکلمین و دستگاه حکما
📌 تمایز در رابطه خالق و خلق تمایز احاطی است.
❓معنای وحدت قهاریة در اینجا چگونه است؟
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع(25)
✨ بحث در واضع برخی مسائل را در اصول حذف میکند
💠 « ثمرة النزاع فی واضع اللغة العربیة »
🔰 یظهر ثمرة البحث عن الواضع فی أمرین:
🖋 الاول: أن طرح کثیر من مباحث الالفاظ و مایتخذ فیها مذهبا مبتنیان علی تعیینیة الوضع. فلو قلنا بذلک بقی تلک المسائل علی حالها و إن قلنا بکون الوضع تعینیا یجب تغییرها أو حذفها کمسألة اقسام الوضع المبنی علی تصور الوضع و المعنی و هو لایجری فی الوضع التعینی.
و قد اشرنا الی بناء بعضهم کالعلامة المصطفوی و القاضی سعید القمی ما البحث علی کون الواضع هو الله تعالی.
🖋 الثانی: ان ذهبنا الی الوضع الالهی فبما أنه عزوجل حکیم فی فعله یصیر الوضع امرا حکمیا. فیری من قال بذلک علی نفسه أن یبذل جهده فی کشف وجه تغایر الکلمات کالفرق بین«الخضوع» و «الخشوع» و بین «الشک» و «الریب». الا أن نتیجة ذلک القول لیست إلا فی الجملة بمعنی أنها منحصرة فی زیادة احتمال تلک الفروق و یحتمل ایضا أن یکون حکمة وضع اکثر من لفظ لمعنی هو التفنن فی التعبیر و هو من الاغراض العقلائیة. کما تحتمل وجود تلک الظرائف فی معنی الالفاظ علی القول بکون الوضع تعینیا بما أنه ناش عما فی الطباع الانسانیة من الاعتبار العقلی التلقائی کما أشار إلیه المحقق النائینی.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۷۸ (مع تصرف یسیر)
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۷.mp3
772.8K
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۵)
✨ تفاوت قرائت قید «آلی» به رفع یا جر
❓ مرحوم صدرا آن را صفت نفس میداند یا وصف جسم؟
❓ مثال راکب و مرکوب قابل تطبیق بر تعریف مرحوم صدرا از نفس هست؟
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110