جلسه1-22 شوال المكرم 29_2.mp3
2.99M
👤استاد وکیلی؛علم اللغة(2)
💠ماهیت زبان چیست؟
📝ویژگی زبان عربی
📆سال تدریس:
سال۱۴۲۹هجری قمری
مصادف با ۱۳۸۷هجری شمسی
#علم_اللغة
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛معادشناسی(2)
💠 وجود معاد در زمان حال
❓چرا به زندگی در مجموع اطراف انسان به جای
((الحیات الدنیه)) یا ((الحیات الدانیه)) ؛
((الحیات الدنیا)) اطلاق شده است؟
به عبارت دیگر چرا معنای ((نزدیکتر ))به جای معنای نزدیک ، انتخاب شده است ؟
زیرا آخرت نیز در حد خودش به آدمی نزدیک است و همین حالا هم در باطن دنیا وجود دارد؛ فقط در توهم و تصور انسان ها دور به نظر می رسد. دوری آخرت به علت غفلت ماست و اگر پرده های غفلت کنار بروند ، مشخص می شود آخرت به خودی خود دور نیست.
📜در آیه
( بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِنْهَا ۖ بَلْ هُمْ مِنْهَا عَمُونَ)
کلمه عمون به معنای کور دل دال بر این هست که آخرت وجود دارد نه این که آخرت نیست و بعدا به وجود می آید . یا دور دست است و به جهت دوری دیده نمی شود ؛بلکه عده ای به علت غفلت ، از دیدن آن عاجز هستند.
📚معاد شناسی ص ۳۱
#معاد_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
sharh-roohemojarrad-21.mp3
9.62M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۲۱ ✾
╰┅──────┅╯
📌 ادامهی بخش پنجمین| ســفـــر
دوماههی زیارتــی حـــضرت آقا
حاج ســـیـــدهــــــاشــــــم حـــــداد
قدساللهسره به ایران و توقف
در تهران و زیارت حضرت امام
علیبنموسیالرضاعلیهالسلام
✅ شرح حدیث عنوان بصری
📎 حقیقـت علم
📎 چگونگی طلب علم
📎 حقیقـت عـبــودیــت
📎 نتیجه یــــــا وظیفه؟
📎 برنامهریزی با چه هدفی؟
📎 مراتب دســـتورات اخلاقی
📎 سلاح ابلیـــــس چیـــست؟
📎 اولــــیــــن درجـــهی تــقــــوا
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
03 - امام شناسی.mp3
39.93M
✨هو العلیم
#جلسه_سوم_امامشناسی
#استاد_وکیلی_زید_عزه
🔵درس چهارم
لزوم عصمت انبیاء و ائمه علیهمالسلام
🔸صفات معتدله انسان
🔸 مقربان درگاه الهی در اثر برخورداری از يك نوع علم و بینش مخصوص ریشه رذائل و مفاسد را در وجود خود نابود کرده اند.
🔸استفاده عصمت مقربان خدا از مجموع سه آیه قرآن
🔸تربیت امیرالمؤمنین علیه السلام در دوران کودکی در منزل رسول اکرم
🔸نسبت امیرالمؤمنین به پیامبر اکرم
🔸اعتراض حضرت فاطمه سلام الله علیها به سکوت امیر المؤمنين و پاسخ آن حضرت
🔵درس پنجم
عصمت امری موهبتی است
🔸قوه عصمت در معصومین در همه حال حاکم بر وجود آنان است
🔸استشهاد به آیات دیگر از قرآن کریم در اثبات عصمت انبياء
🔸امیر المؤمنين عليه السلام حائر مقام عصمتند
🔸آیه انذار و حدیث عشیره
🔸صحت اسناد حديث عشیره و حدیث عشیره در میان مستشرقین
🔸جنایات طبری در نقل حدیث عشیره
🔸ولایت امیرالمؤمنین از روز اول با توحید خدا و نبوت رسول توأم بوده است
🔸امیرالمؤمنین علیه السلام در تمام مراحل رسالت یار و مددکار پیامبر اکرم بود
#امام_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛فقه جامع(2)
💠مسائل فردی مستحدثه
🔶بنــای مــا در فقه جامع بر این اســت که ســعی کنیــم در مواجه با مســائل، فعال عمل کنیم؛ و به صورت منفعلانه منتظر نباشــیم که ســؤال از جای دیگری بیاید و ســپس ما جواب دهیم. مشــابه این روش را بعضی از فقها در مسائل فقهی گذشته دنبال میکردند و با تشــقیق شــقوق، فروض مختلفی را که اتّفاق هم نیفتاده بوده،مورد بررســی قرار میدادند. البته بســیاری از آن بررســی ها برای تمرین، توانمندی و مهارتورزی در فقه بوده و به غرض پاسخگویی به مسائل آینده جامعه نبوده است.
🔸اما ما در فقه جامع،آینده های نزدیک را مد نظر قرار می دهیم. لذا به دنبال بررسی شــرایط جامعه و شناســایی و بررســی فقهی مســائلی که در حال تولد می باشند؛هســتیم تا وقتی افراد و جامعه با آن مواجه میشــوند، آماده باشــیم و نســبت به آن، موضع مشخصی داشته باشیم و بتوانیم تصمیم گیری شفافی را انجام دهیم.
💠مسائل مربوط به شخصیت های حقوقی
🔷از مسائلی کــه در فقــه متعارف کمتر مــورد بحث قرار گرفته اســت، مســائل مربوط به شخصیت های حقوقــی کــه امــروزه مطــرح میشــود یــا شــرکت های حقوقــی کــه امــروزه در قالــب کمپانی ها فعالیت می کنند اصلا وجود نداشتند،ویا مثل شخصیت های حقوقی در حکومت اسلامی،وجود داشتند اما چندان مورد ابتلای فقها نبودند. لذا فقه متعارف به آنها نپرداخته اما طبیعتا ما امروز باید به آن ها بپردازیم.
📚الگوی دینی راهبردی تربیت
کودک و نوجوان و جوان
(بخش اول:کلیات و مقدمات )
#فقه_تربیت
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
بهشت و جهنم رفتن حیوانات.الانسان ج۲۰.mp3
366.3K
⭕️استاد وکیلی
💠بهشت و جهنم رفتن حیوانات
📚رساله الانسان بعد الدنیا
علامه طباطبایی
#رساله_الانسان_بعد_الدنیا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
طرائف
⭕️استاد وکیلی؛روش تحصیل(1) 💠جامعیّت یا تخصص؟ بخش اول 🔷اگر بخواهیم این سوال را پاسخ بدهیم که ما به
⭕️استاد وکیلی؛روش تحصیل(2)
💠جامعیّت یا تخصص؟ بخش دوم
◼️مرحلۀ بعدی وقتی که دین ثابت شد و از یک حد نصاب قابل قبولی در حد اعتقادات برخوردار شد، وقتی میخواهیم با منابع دینی ارتباط برقرار بکنیم با این فاصلۀ زمانی که در زمان ما وجود دارد باید بتوانیم اثبات کنیم که این متنی که در مقابل ما هست که گزارش میکند یا کلام اولیاء دین یا فعل آنها را، متن معتبری است.
▪️ یک سلسله دانش هایی هستند که این کار را به عهده میگیرند که به ما کمک میکنند ببینیم گزارش هایی که بدست ما رسیده گزارش های قابل اعتمادی ست یا قابل اعتماد نیست و اینجا پای مباحث سند حدیث وسط می آید، دانش هایی مثل رجال لازم میشود و در کنارش بحث های تاریخی به کار ما می آید که بتوانیم با استفاده از اینها قضاوت بکنیم که آیا این متنی که بدست ما رسیده متن قابل اعتمادیست یا نه.
◻️وقتی که متن بدست ما رسید و این متن تا یک حدی قابل اعتماد بود یا یقین داشتیم یا دیدیم یقین نداریم ولی یک درجه ای از موجّه بودن و مقبولیت دارد که بر اساس آن میشود به دین شناسی پرداخت، با یک سلسله دانش هایی برای فهم متن مواجه میشویم.
حالا متنی به دست ما رسیده و میخواهیم این را متوجه بشویم.
▫️ یک بخشی اش این است که این متون چون زبانش زبان عربی است ما به دانش های زبانی نیاز داریم که حالا در بحث ما میشود ادبیات عرب با شاخه های مختلفش؛ کلمه چگونه ساخته میشود ، میشود صرف، جمله چگونه است میشود نحو، تأثیرات بلاغی در دانش بلاغت بحث میشود ، علم لغت لازم میشود، مجموعه ای از دانش های زبانی به ما کمک میکند این متنی که به دست ما رسیده پیام اولیه اش را دریافت کنیم که این یک گام فهم متن میشود.
🔳در کنار این ها متون قانونی فهمیدنش علاوه بر دانستن زبان، نیاز به یک سری الزامات دیگری دارد.
شما زبان فارسی را بلدید ولی یک متن قانونی فارسی را در دست شما بگذراند به تنهایی نمیتوانید دقیق متوجه بشوید لذا محتاج مشاور حقوقی و وکیل هستید که بگوید این متن قانونی چنین تفاسیری دارد و این جایش به این میخواهد اشاره کند و آن جایش چنین پیامی دارد. یک دانشی درست شده است که بخشی اش چنین کاری را میکند که دانش اصول است که به متون از زاویۀ فهم متن قانونی نگاه میکند و علم اصول هم خیلی عربی فارسی ندارد ؛ یعنی اگر زبان وحی زبان فارسی هم بود ما علم اصول را میخواستیم با یک سری ضوابط کلی و حالا زبان عربی هم که هست علم اصول را میخواهیم ولی بالأخره فهم متن قانونی فوت و فن و دانشی دارد.
🔲در کنار فهم متن قانونی، خود قوانین الزاماتی دارند و کشف الزامات قوانین و لوازمی که در بحث های قانونی هست آن هم یک بحثی است. گاهی انسان متن را میفهمد لوازمش را متوجه نمیشود و علم اصول سعی میکند ضوابط کلی این ها را هم به ما آموزش بدهد که اگر میخواهی یک متن قانونی را بفهمی، ادبیاتش که این است و لوازمش هم اینهاست. اینها یک سلسله بحث هایی است که کسی که میخواهد متون قانونی را دنبال کند به آن نیازمند است.
🎙سخنرانی استاد در سال ۱۴۰۱
#روش_تحصیل
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110