جهنم. الانسان ج۲۰.mp3
2.01M
⭕️استاد وکیلی
💠حقیقت جهنم
💥جهنم برابر است با غفلت
🔥خصوصیات اهل جهنم در آیات قرآن
نتیجه:جهنم یعنی رد نشدن از دنیا و دلبستگی های دنیا
🖇منشاء آتش جهنم چیست؟
📚رساله الانسان بعد الدنیا
علامه طباطبایی
#رساله_الانسان_بعد_الدنیا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
7.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مهمترین عامل تقرب الی الله ❓
مقیّدان تو از یاد غیر خاموشند
به خاطری تویی،دیگران فراموشند
#اکسیر_محبت_حسینی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
🏴 إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
▪️مقام شهادت
الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ في التَّحريضِ عَلَى القِتالِ ـ :
أيّها الناسُ ، إنَّ المَوتَ لا يَفُوتُهُ المُقِيمُ ، و لا يُعجِزُهُ الهارِبُ ، ليسَ عَنِ المَوتِ مَحِيدٌ و لا مَحِيصٌ، مَن لَم يُقتَلْ ماتَ، إنّ أفضَلَ المَوتِ القَتلُ، و الذي نفسُ عَليٍّ بِيَدِهِ لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّيفِ أهوَنُ مِن مَوتَةٍ واحِدَةٍ عَلَى الفِراشِ .
امام على عليه السلام در ترغيب به جنگ فرمود :
آگاه باشید ای مردم!
كسى كه بايستد، از چنگ مرگ نرهد و كسى كه از مرگ بگريزد، آن را عاجز نكند .
از مرگ گريز و گزيرى نيست ؛ كسى كه كشته نشود ، مى ميرد . همانا برترين مرگ، كشته شدن است .
سوگند به آن كه جان على در دست اوست ، هزار ضربت شمشير آسانتر است از يك بار مردن در بستر.
📚 نهج البلاغة : 1/306
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛روش تحصیل(1)
💠جامعیّت یا تخصص؟ بخش اول
🔷اگر بخواهیم این سوال را پاسخ بدهیم که ما به دنبال تمحض باشیم یا جامعیت یا هردو، روش حل مساله طبیعتا این هست که اول هدف تحصیل در حوزه های علمیه را بررسی کنیم و بعد ببینیم که تحقق آن هدف با چه وسیله ای است چون تمحض و جامعیت خودشان هیچکدام موضوعیت ندارند بلکه طریقی هستند برای رسیدن به هدف.
🔶هدف از تحصیل در حوزه های علمیه معمولا به دو مرحله تقسیم میشود؛
1- تحصیل به نیت تبلیغ
2- تحصیل به نیت اجتهاد و تفقه در دین .
🔷تفقه در دین به معنای فهم جامع و کامل دین، یک سلسله دانشهایی را لازم دارد. اگر بخواهد در یک جایی تفقه و فهم عمیق و صحیح پیام دین اتفاق بیفتد ما محتاج مجموعه ای از دانشها هستیم.
❓ چرا دنبال تفقه در دین باشیم؟
یک دسته ادله خاص دارد مثل آیۀ شریفۀ نفر که فرمود: عده ای نفر و کوچ بکنند «لیتفقهوا فی الدین»
جدای از آن یک دسته ادلۀ عام داریم که دستور میدهد که ما باید حکومت اسلامی را برپا کنیم، اسلام را اقامه کنیم و دین خدا را در بلاد آشکار کنیم
اقامۀ دین طبیعتا محتاج متخصصینی است و از باب مقدمه واجب اینها واجب میشوند و باید افرادی باشند که دین را کامل بفهمند که در مرحلۀ بعدی دین به مرحلۀ اجراء در بیاید.
🔹به هر حال فعلا هدف را فهم صحیح دین میگذاریم.برای فهم صحیح دین مراحلی باید طی بشود که مرحلۀ اولش این است که از نظر عقلی حقانیت دین اثبات بشود و ما مقدماتی بچینیم و بر اساس آن مقدمات بتوانیم اثبات کنیم که دین حق است و در این مرحله هم خیلی از متون نقلی نمیشود کمک بگیریم.
🔸طبیعتا یک سلسله بحث های عقلی لازم است که اثبات وجود خدا و صفات او را بکند، اثبات نبوت و حقانیت قرآن کریم تا ما به منابع اولیه دین برسیم. پس این سلسله دانشهایی است که لازم میباشد و اگر نباشد تفقه در دین به شکل روشمند و استدلالی رقم نمیخورد.
🎙سخنرانی استاد در سال ۱۴۰۱
#روش_تحصیل
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛رسالة الوضع(33)
✨ بررسی نظریة محقق خراسانی (رحمه الله تعالی)
💠 «الحروف الربطیة » (۱)
🔹محصل مرامه أن الواضع یتصور معنی النسبة الظرفیة أی حقیقتها الخارجیة مثلا و یقول : وضعتُ لفظ «فی» للنسبة الظرفیة لتستعمله فیما اذا اردت لحاظها ربطا بین شیئین و وضعت کلمة «النسبة الظرفیة» لنفس المعنی لتستعملها فیما اذا اردت لحاظها مستقلا.
🔹 قال فی الکفایة :« نحو ارادة المعنی لایکاد یمکن أن یکون من خصوصیاته و مقوماته» علی أن مدلول الحرف هو الحقیقة النفس الامریة و لایحکی عن الامر ذهنی و لو کان اللحاظ مأخوذا فی الموضوع له لکان اللفظ حاکیا عن تصور النسبة دون نفسها.(۱)
🔸 فاستصوب علی ضوء ذلک أن وضع الحروف و الموضوع له عامان. و الشاهد علیه الحروف الواقعة فی الجمل الانشائیة و الاستقبالیة ک « صل فی المسجد» و «اذهب الی المدرسة»
🔸 ثم إن تعبیره بکون الحرف حالة للغیر یناسب الاعراض التی لها وجود فی نفسها کما صرح علیه بأن« حاله کحال العرض» مع أن النسبة متقومة فی ذاته بالطرفین و لا تحقق لها ورائهما فکان علیه أن ینظرها بالوجود الرابط کما بیّن ذلک المحقق الاصفهانی(قدس سره) (۲) و لذا رجح المتاخرون عنه عبارته الاخری و هی «الآلیة»
🏷 (۱) کفایة الاصول ، ج۱ ، ص۱۵
🏷 (۲) فوائد الاصول ، ج ۱ ، ص۳۶
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۹۳(مع تصرف یسیر)
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
استاد وکیلی. انسان کامل در آینه آیات و روایات_1.mp3
2.4M
⭕️استاد وکیلی؛انسان کامل(1)
💠سوال:موقعیت بحث انسان کامل در هندسه دینی چیست؟
📝 ربط نقطه هدف زندگی انسان با مقام انسان کامل
📖 تاثیر نقطه هدف انسان در جایگاه ابدی او
📜عرفان و اخلاق علومی که به بحث مقام انسان کامل پرداخته اند.
#انسان_کامل
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(29)
💠بیان دیگری در مورد یقین و محکم بودن چارچوب معرفت شناسی منطق دانان
🟢هر شخصی که به شیئی یقین دارد ،مسلما در آن« ظرفی که یقین دارد یقینش را مطابق با واقع می داند.
اساسا چنین چیزی معنا ندارد که کســی احتمال بدهد که به شــیئی یقین داشــته باشــد و در همان زمانــی کــه یقین دارد احتمال خلاف هم بدهد و بگوید شــاید مطابق با واقع نباشد.
🟠به تعبیر اصولیون ذات یقین حیثیت انکشــافی دارد.پس انســان در ظرفــی کــه یقیــن دارد همیشــه واقع را بدون شــک میبینــد و اصلا نمیتوانــد یقیــن داشــته باشــد و در عیــن حــال، احتمــال خلاف هم بدهد. بنابراین هر وقت که انســان به چیزی یقین میکند خودبه خود نفــس ایــن یقین کردن به معنــای احراز تطابق با واقع اســت. به همین علــت مــا در مبحث معرفت شناســی درصــدد احــراز ابتدایی تطابق بــا واقــع نیســتیم، چرا کــه احــراز ابتدایــی انجــام شــده اســت، منتهــا میخواهیــم بدانیــم کــه آیا این احراز به درســتی انجام شــده اســت یا خیر؟
🟡علامت درســت بودن احراز تطابق، به پایداری آن اســت. وقتی ادراکــی پایــدار اســت یعنی انســان تطابق با واقع را درســت به دســت آورده اســت، امــا اگــر یقینــی ناپایدار بــود و با تلنگری از بیــن رفت، به این معناست که احراز تطابق با واقع به درستی انجام نشده است.
🔵به طــور کلــی انســانها در نظــام زندگــی خودشــان همیشــه دنبال فهمیــدن و کشــف واقع هســتند. کشــف واقع هم چیــزی ورای یقین نیســت.
یعنــی اینگونه نیســت که انســان ابتــدا به چیــزی یقین پیدا کنــد و وقتــی یقین پیدا کــرد بگوییم حال که یقین پیــدا کرده ای باید بررســی کنی که آیا فهمیده ای و میدانی و شــناخت داری و واقعیت
را کشــف کــرده ای یــا نــه.
یکــی از مغالطــات اساســی در مباحــث معرفت شناســی همیــن یک جمله اســت که {انســان گمــان میکند یقین کردن، چیزی جدای از کشــف واقعیت اســت}. یعنی شخصی یقیــن پیــدا کــرده اســت و حــال میخواهد کشــف کند کــه واقعیت چطور است.اصلا کشف واقعیت به معنای فهمیدن،علم و آگاهی و یقیــن اســت و اینهــا، واقعیتــی غیــر از یکدیگــر ندارنــد. به تعبیری کســی که یقیــن دارد، میگوید واقعیــت را فهمیده اســت، منتها لازم اســت که انســان فهم، آگاهی و یقینی پیدا کند که اســتوار و محکم باشــد و خللــی در آن راه نیابــد.
🟣 بعد از اینکه چنین یقینی پیدا شــد،تمام حرف این است که همین یقین به معنای کشف واقعیت است نــه اینکــه انســان اینچنین یقینــی پیدا کند و ســپس به دنبــال راهی باشــد که بســنجد آیا به وســیلۀ این یقین، واقعیت کشف شده است یا خیر.
البته طبیعتا باید محکی پیدا کرد که آگاهی های پایدار از ناپایدار جدا شود.
⚫️حال یقین های پایدار چه مواردی هســتند؟
تمام مبحــث اقســام بدیهیــات، یقین های پایــدار یــا ادراکات مطابق واقع خودبنیاد را توضیح میدهد.
ایــن چارچــوب معرفت شناســی منطق دانــان ماســت کــه انصافاخوب و محکم بنا شــده اســت و جای تــکان دادن و تغییر هم ندارد.
📚معرفت شناسی ص ۸۶و۸۷و۸۸
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
عرفان در بیان امام سجاد(علیه السلام) بخش ۱.mp3
1.31M
✨عرفان در بیان امام سجاد علیه السلام (۱)
📌 اصلی ترین مسائل در عرفان نظری چیست؟
📌 مراتب توحیدی و شیوه تحصیل هر کدام
📌فَاَخْلِصْنى بِخالِصَةِ تَوْحيدِكَ...
📌 وَ الْحَمْدُ للّه عَلى ما عَرَّفَنا مِنْ نَفْسِه، وَ اَلْهَمَنا مِنْ شُكْرِه، وَ فَتَحَ لَنا مِنْ اَبْوابِ الْعِلْمِ بِرُبُوبِيَّتِه، وَ دَلَّنا عَلَيْهِ مِنَ الاِْخْلاصِ لَهُ فى تَوْحيدِه...
#عرفان_اسلامی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110