⭕️استاد وکیلی؛فقه جامع(3)
💠کاستی های نظام فقاهت موجود و خصوصیات فقه جامع
📜مسائل مربوط به نهاد های اجتماعی
🌐سومین دسته از مسائلی که فقه متعارف به آن ها بی توجه بوده،مسائل مربوط بــه نهادهــای اجتماعــی اســت. ایــن نهادهــای اجتماعــی امــروزه وضعیتی شــبیه بــه شــخصیّت های حقوقــی دارنــد. از آنجایــی که فقه گذشــته همیشــه منفعل و پاسخگوی یک جامعه بسیط و ابتدایی بوده، امروز پاسخ آماده ای دربارۀ نهادهای اجتماعی ندارد.
🌀شکل گرفتن یک تمدن و یا اجرا شدن احکام اسلام در قالب یک جامعه،خودبه خــود محتــاج شــکل گرفتن ده ها نهاد اســت که هر کــدام از آنهــا برای خود احــکام و آثــار فقهی و حقوقی دارنــد و فقه باید آنها را تبیین کند.
فقه باید بتواند با قاطعیت بیان کند که در جامعه اسلامی چه سازمان هایی باید وجود داشته باشد؟
چه نهادهایی باید فعالیت کنند؟وظیفه هر کدام از نهاد ها و سازمان ها چیست؟
🔆به عنوان مثال آیا جامعه اسلامی به نهاد امر به معروف و نهی از منکر نیاز دارد یاخیر؟
آیا از آیه شریفه
(وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)
استفاده می شود که باید وزاتخانه ای با عنوان ((امر به معروف و نهی از منکر)) (کــه در فقه گذشــته از آن به امور حســبیّه تعبیر می شد) داشته باشیم؟
اگر نیاز به چنین نهادی وجود دارد، حدود و ثغور آن چیست؟ چه اختیاراتی دارد؟
📚الگوی دینی راهبردی تربیت
کودک و نوجوان و جوان
(بخش اول:کلیات و مقدمات )
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
نقص زنها در شهادت چیست.فقه جنسیتی ج۳۲.mp3
20.48M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(11)
🌀نقص زنها در شهادت چیست❓
🌀 چرا شهادت دو زن مساویِ با یک مرد است❓
🌀مومنات الرضا کافرات الغضب به چه معناست❓
🌀بیانی برای آیه [ان تضل احداهما فتذکر احداهما الاخری]
🌀منظور از ضلالت زنها در آیه بالا چیست❓
🌀نقصان عقول در زنها به چه معناست❓
🌀فراموشیِ هیجانی چیست❓
#خارج_فقه_تربیت_جنسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:علم الاخلاق(3)
💠علامت توکّل
🌀علامت صحت توکّل عبد این است که اگر در شرایطی قرار گیرد که به حسب عالم ظاهر احتمال انجام کاری محال باشد و تمامی راه ها بسته باشد باز هم در قلبش حسّ ناامیدی را پیدا نکند.
🎙اخلاق توحید بحث توکل
#علم_الاخلاق
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
استاد وکیلی. انسان کامل در آینه آیات و روایات_4.mp3
3.13M
⭕️استاد وکیلی؛انسان کامل(3)
💠سوال:آیا اصطلاح انسان کامل در روایات ما وجود دارد؟و آیا خاستگاهی در دین دارد؟
📝 اصطلاح سازی در تمام علوم موجود است.
📖 بهتر است از اصطلاحات دینی استفاده کنیم...
📜ادبیات قرآن در مقام کمال متفاوت است با ادبیات علمی رایج
#انسان_کامل
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (10)
⁉️ آیا من همین تن هستم یا من، حقیقتی ورای این تن دارم که از دریچۀ این تن، نظارهگر این عالمم؟: ⁉️🤔 (قسمت چهارم)
ادعای ما این نکته است که انسان محصور در همین تن نیست بلکه انسان مرتبۀ دیگری غیر از این تن هم دارد؛ برای این ادعا، شش دلیل در کتاب ذکر شده است:
1️⃣دلیل اول: طبقه بندی ادراکات انسان
2️⃣ و 3️⃣ دلیل دوم و سوم: خصوصیات عالم اجسام و نفس انسانی
4️⃣دلیل چهارم: خوابهای صادقه
5️⃣دلیل پنجم: دلیل پنجم گزارشهای افرادی است که از دنیا رفتهاند و بعد از مدتی زنده شدهاند. این هم نمونه دیگری است که میتوان با آن تجرد نفس را اثبات کرد. زیرا این افراد با اینکه بدنشان در این دنیا از کار افتاده است، باز هم پدیدههایی را مشاهده کرده و تعریف میکنند.
6️⃣دلیل ششم: اخبار اولیاء الهی و برخی از مرتاضان از عوالم دیگر، یکی دیگر از ادلۀ تجرد نفس است. زیرا یکی از کارهایی که این افراد انجام میدهند خلع بدن است. این گروه لباس بدن را خلع کرده و با روح خود، در عوالم غیرجسمانی یا جسمانی دیگر سیر میکنند و برای ما از آن عوالم گزارش میدهند. مثلاً زندگانی آیتالله قاضی یا علامه طباطبایی و دیگر بزرگانی که دارای طهارت و صداقت بودهاند را بررسی میکنیم و میبینیم که این بزرگواران چند جملهای را از مکاشفات و سیر در عوالم دیگر بیان کردهاند. بعد میبینیم که انبیاء الهی نیز همین مطالب را بیان کردهاند. از طرفی گزارش مرتاضانی که آنچنان اهل دیانت نیستند را میبینیم و متوجه میشویم که مشترکاتی در بین حرفها وجود دارد. کمکم بعد از جمعآوری این گزارشها اطمینان حاصل میشود که انسان فراتر از پوستۀ بدن، حقیقتی دارد که میتواند به عوالم مختلف سفر کرده و اشیاء مختلف را مشاهده نماید.
📚انسان شناسی (چکیده چند صفحه)
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
عرفان در بیان امام سجاد علیه السلام . بخش سوم.mp3
2.42M
✨عرفان در بیان امام سجاد علیه السلام (۳)
📌 «مقامات الهی» که «لا تعطیل لها» در مناجات نوف بکالی به تعلیم امیر المومنین علیه السلام
📌 حقیقت توحید با این حرف ها رسیدنی نیست، اینها جهت یک آشنایی است
📌نقل بی ادب بودن محی الدین در کتاب تقریرات فلسفه امام خمینی (ره) چه معنایی دارد؟
📌 تعبیر «الداخل فی کل شی لا کدخول شی فی شی» صادر از معصوم خوراک عمومی و متناسب نفوس ولی تعبیر «سبحان الذی اظهر الاشیاء کلها و هو عینها» بی ادبی است
#عرفان_اسلامی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(12)
💠روایات مخالف با نظر متکلمان
ج)روایات دال بر حضور خداوند در همه جا و همه چیز
☑️روایات فراوانی نیز داریم که حکایت از حضور حقیقی خداوند متعال در همه جا و همه چیز می نماید و نشان می دهد که خداوند همه چیز را از خود پر نموده است،مانند
1.حضرت امیرالمومنین علیه السلام:
تَوْحِيدُهُ تَمْيِيزُهُ مِنْ خَلْقِهِ وَ حُكْمُ التَّمْيِيزِ بَيْنُونَةُ صِفَةٍ لَا بَيْنُونَةُ عُزْلَة
2.حضرت امیرالمومنین علیه السلام:
ً فَسُبْحَانَكَ مَلَأْتَ كُلَّ شَيْءٍ وَ بَايَنْتَ كُلَّ شَيْءٍ فَأَنْتَ الَّذِي لَا يَفْقِدُكَ شَيْء
3.حضرت امیرالمومنین علیه السلام:
ٌ دَاخِلٌ فِي الْأَشْيَاءِ لَا كَشَيْءٍ فِي شَيْءٍ دَاخِلٍ وَ خَارِجٌ مِنَ الْأَشْيَاءِ لَا كَشَيْءٍ مِنْ شَيْءٍ خَارِج
4.َ أَنَا الظَّاهِرُ فَلَا شَيْءَ فَوْقِي وَ أَنَا الْبَاطِنُ فَلَا شَيْءَ تَحْتِي
5.ٍ مَعَ كُلِّ شَيْءٍ لَا بِمُقَارَنَةٍ وَ غَيْرُ كُلِّ شَيْءٍ لَا بِمُزَايَلَة
6. لَيْسَ فِي الْأَشْيَاءِ بِوَالِجٍ وَ لَا عَنْهَا بِخَارِج
7.ٍ بَاطِنٌ لَا بِمُزَايَلَةٍ مُبَايِنٌ لَا بِمَسَافَة
8.ٍ هُوَ فِي الْأَشْيَاءِ كُلِّهَا غَيْرُ مُتَمَازِجٍ بِهَا وَ لَا بَائِنٍ عَنْهَا ظَاهِر
9.َ إِنَّهُ لَبِكُلِّ مَكَانٍ وَ فِي كُلِّ حِينٍ وَ أَوَانٍ وَ مَعَ كُلِّ إِنْسٍ وَ جَان
10.ٍ وَ الْبَائِنِ لَا بِتَرَاخِي مَسَافَةٍ وَ الظَّاهِرِ لَا بِرُؤْيَةٍ وَ الْبَاطِنِ لَا بِلَطَافَةٍ بَانَ مِنَ الْأَشْيَاءِ بِالْقَهْرِ لَهَا وَ الْقُدْرَةِ عَلَيْهَا وَ بَانَتِ الْأَشْيَاءُ مِنْهُ بِالْخُضُوعِ لَهُ وَ الرُّجُوعِ إِلَيْه
11.ْيَا مَنْ بَانَ مِنَ الْأَشْيَاءِ وَ بَانَتِ الْأَشْيَاءُ مِنْهُ بِقَهْرِهِ لَهَا وَ خُضُوعِهَا لَه
12.ِ فَارَقَ الْأَشْيَاءَ لَا عَلَى اخْتِلَافِ الْأَمَاكِنِ وَ تَمَكَّنَ مِنْهَا لَا عَلَى الْمُمَازَجَة
13.قَرِيبٌ مِنَ الْأَشْيَاءِ غَيْرُ مُلَابِسٍ، بَعِيدٌ مِنْهَا غَيْرُ مُبَايِن
14.ُ سَبَقَ فِي الْعُلُوِّ فَلَا شَيْءَ أَعْلَى مِنْهُ وَ قَرُبَ فِي الدُّنُوِّ فَلَا شَيْءَ أَقْرَبُ مِنْهُ فَلَا اسْتِعْلَاؤُهُ بَاعَدَهُ عَنْ شَيْءٍ مِنْ خَلْقِهِ وَ لَا قُرْبُهُ سَاوَاهُمْ فِي الْمَكَانِ بِه
15. هو حيوة كل شيء و نور كل شيء
16. لَمْ يَحْلُلْ فِيهَا فَيُقَالَ هُوَ فِيهَا كَائِنٌ وَ لَمْ يَنْأَ عَنْهَا فَيُقَالَ هُوَ مِنْهَا بَائِن
همه این روایات مبارکه به نوعی حاکی از جدا نبودن وجودی خالق و مخلوق است که نظریه متکلمان و حکما پیشین توان تفسیر و توجیه آن را نداشته بلکه در نقطه مقابل آن قرار می گیرد.
📚عیار نقدها ص ۵۸۲ و ۵۸۳
(درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود)
#توحید_قرآنی_و_وحدت_وجود
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
[002]majles1-s32_1.mp3
2.43M
⭕️استاد وکیلی؛#حدیث
💠شرح حدیث :
فَمَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِغَيْرِ نَفْسِهِ تَحَيَّرَ فِي الظُّلُمَاتِ وَ ارْتَبَكَ فِي الْهَلَكَاتِ وَ مَدَّتْ بِهِ شَيَاطِينُهُ فِي طُغْيَانِهِ وَ زَيَّنَتْ لَهُ سَيِّئَ أَعْمَالِهِ؛ فَالْجَنَّةُ غَايَةُ السَّابِقِينَ، وَ النَّارُ غَايَةُ الْمُفَرِّطِينَ.
#شرح_حدیث
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
پاسخی درباره عمل لیلة الرغائب.pdf
287.2K
🔑 پاسخ استاد وکیلی به سوالی در باب سند اعمال لیلة الرغائب
🔹آیا ثواب های وارد شده در روایت فضیلت اعمال لیلة الرغائب، خلاف قرآن یا اصول مذهب است؟
#لیلة_الرغائب
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛رسالة الوضع(36)
✨ ادامه بررسی نظریة محقق اصفهانی (رحمه الله تعالی)
💠 «الحروف الربطیة » (۴)
🔹 معنا کلامه أنه کما یکون الحقائق الخارجیة مرتبطة بعضها ببعض، کذلک یکون بین المفاهیم الذهنیة ربط فقد یتصور مفهوم «الانسان» و مفهوم « القیام» و قد یتصور بینهما نسبة أیضا. و النسبة بین مفهومی «الانسان» و «القیام» مفهوم ربطی بمعنی أنها حقیقة فی النفس توجب الارتباط بینهما. و هذه النسبة عین الربط لا شئ له الربط کما أقام الحکماء البرهان علیه فی محله(۱) فثبت أن فی الذهن ادراکات هی عین الربط.
🔹 فالحرف یختص فی مرحلة التصور بهذه الادراکات . فهو _ أیَّ شیء کان ما بإزائه خارجا_ مغایر للاسم فی التصور الذهنی لمعناه . و لذا استنکر المحقق الاصفهانی _ کما تقدم _ تنظیر صاحب الکفایة المعنی الحرفی بالعرض لأن المعنی الحرفی لا استقلال له فی ذاته.
🔹 فالحرف عند اطلاقه یستتبع تصورا غیر مستقل هو عین الربط ثم إن هذا المفهوم الذهنی حاک عن حقیقة خارجیة هی عین الربط أیضا لتطابق العین و الذهن. و إن کان تصور تلک الحقیقة الخارجیة بصورة مستقلة أیضا بمکان من الامکان . فلیس بین الموضوع له الاسم و الحرف تغایر ضرورة . بل المفاهیم الاسمیة و المفاهیم الحرفیة مختلفتان ذاتا. أما محکیهما فیمکن أن یکون واحدا. نعم سیأتی إن شاء الله أن کل مفهوم حرفی یمکن تصوره بشکل مستقل ولکن لیس کل مفهوم اسمی یمکن تصوره بصورة غیر مستقلة.
📌 (۱) نهایة الحکمة ، ج۱ ، ص ۱۲۴
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۹۶(مع تصرف یسیر)
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110