eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
107 عکس
123 ویدیو
19 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️استاد وکیلی؛رسالة الوضع(36) ✨ ادامه بررسی نظریة محقق اصفهانی (رحمه الله تعالی) 💠 «الحروف الربطیة » (۴) 🔹 معنا کلامه أنه کما یکون الحقائق الخارجیة مرتبطة بعضها ببعض، کذلک یکون بین المفاهیم الذهنیة ربط فقد یتصور مفهوم «الانسان» و مفهوم « القیام» و قد یتصور بینهما نسبة أیضا. و النسبة بین مفهومی «الانسان» و «القیام» مفهوم ربطی بمعنی أنها حقیقة فی النفس توجب الارتباط بینهما. و هذه النسبة عین الربط لا شئ له الربط کما أقام الحکماء البرهان علیه فی محله(۱) فثبت أن فی الذهن ادراکات هی عین الربط. 🔹 فالحرف یختص فی مرحلة التصور بهذه الادراکات . فهو _ أیَّ شیء کان ما بإزائه خارجا_ مغایر للاسم فی التصور الذهنی لمعناه . و لذا استنکر المحقق الاصفهانی _ کما تقدم _ تنظیر صاحب الکفایة المعنی الحرفی بالعرض لأن المعنی الحرفی لا استقلال له فی ذاته. 🔹 فالحرف عند اطلاقه یستتبع تصورا غیر مستقل هو عین الربط ثم إن هذا المفهوم الذهنی حاک عن حقیقة خارجیة هی عین الربط أیضا لتطابق العین و الذهن. و إن کان تصور تلک الحقیقة الخارجیة بصورة مستقلة أیضا بمکان من الامکان . فلیس بین الموضوع له الاسم و الحرف تغایر ضرورة . بل المفاهیم الاسمیة و المفاهیم الحرفیة مختلفتان ذاتا. أما محکیهما فیمکن أن یکون واحدا. نعم سیأتی إن شاء الله أن کل مفهوم حرفی یمکن تصوره بشکل مستقل ولکن لیس کل مفهوم اسمی یمکن تصوره بصورة غیر مستقلة. 📌 (۱) نهایة الحکمة ، ج۱ ، ص ۱۲۴ 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۹۶(مع تصرف یسیر) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام شناسی.mp3
42.17M
✨هو العلیم 🔰"امام‌شناسی" جلد اول ، جلسه هشتم ♦️درس دوازدهم: لازمه عصمت هدایت به حق است. 📝 عناوین مطالب: ◽️ لزوم پيروى از حق‏ ◽️لزوم پيروى از امام معصوم مبتنى بر اصل لزوم متابعت از حق است‏. ◽️عَلِىٌّ مع الحقّ و الحقّ مع عَلِىٍ‏. ذکر پانزده روایت از «غاية المرام» که از اهل تسنن بيان شده و نیز بیان یک روایت از کتب شیعه ◽️علت مخالفت معاندين با خلافت اميرالمؤمنين‏. ◽️اعتراف عمر به مقام اميرالمؤمنين در روايات اهل سنت‏ https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛روش تحصیل(‌3) 💠جامعیّت یا تخصص؟ بخش سوم 📚تقفه در دین کجا اتفاق می افتد❓ 📜در یک لایۀ دیگری انسان وقتی میخواهد متن را بفهمد مجبور است قرائنی که در اطراف متن هست را بفهمد. ما الآن یک متن قدیمی از گلستان سعدی مثلا که به دستمان برسد ، اگر کلمه هایش و زبان فارسی را هم بلد باشیم خیلی اوقات برای فهمش محتاج به دانستن قرائن و شرایطی هستیم که در آن زمان حاکم بوده که در چه فضای تاریخی زندگی میکرده و آنجا سبک زندگی چه بوده ، لوازم و اشیائی که استفاده میکردند چه بوده، دغدغه های مردم چه بوده ، چه فرهنگهایی حاکم بوده و اینها همه کمک میکند که آن متن را درست بفهمیم. طبیعتا یک سلسله بحثهای تاریخی نیاز هست که بتوانیم متن را دقیق بفهمیم که وقتی دستمان از این متون و محتوای تاریخی خالی باشد خیلی از ظرائف آن متن برای ما روشن نمیشود. 📝یک قدم جلوتر که برویم انسان وقتی بخواهد محتوای متن کسی را درست تشخیص بدهد، خیلی مواقع محتاج است به قرائنی که در کلمات خود آن صاحب متن وجود دارد و آشنایی با فضای فکری صاحب متن و یک متن را که میخواهیم تفسیر کنیم خیلی اوقات میگوییم مثلا کسی که حافظ شناس یا سعدی شناس یا مولوی شناس است، جدای از اینکه تاریخ آن زمانه را بررسی میکند دربارۀ آن شخصیت هم یک سری اطلاعاتی دارد که بر اساس آن ها قضاوت میکند که مثلا این متنش به قرینۀ فلان متنش چنین معنی ای میدهد. لذا ما وقتی متن دین را میخواهیم بفهمیم محتاج میشویم به یک احاطه و آگاهی فراگیری از بقیۀ متون دین و تازه خود همان متن را هم تک بعدی نمیشود فهمید. 📖این قدمهایی است که طی میکنیم تا آهسته آهسته به پیام متن برسیم و پیام متن که دستمان آمد این یک تک پیام از یک بخش است و پیامهای مختلف را از جاهای مختلف جمع میکنیم و اینها را به هم مرتبط میکنیم و از مجموعش دانشهایی متولد میشود، دانشهایی که محصول فهم متن دینی است. 📌 این دانشها اگر در حوزۀ قوانین دین باشد میشود دانش فقه و اگر در حوزۀ مسائل اخلاقی و تربیتی باشد میشود دانش اخلاق و اگر در حوزۀ شناخت جهان باشد بحث های معرفتی و حکمت و کلام و عرفان میشود که محصول تلاشی است که برای شناخت دین به کار بستیم. پس فرایند تحقق دین اینجا تقریبا انجام میشود و میشود گفت که شما در دین تفقه کردید یعنی یک انسانی اگر بخواهد فقیه در دین باشد، اگر بخواهد یک قضاوت صحیحی داشته باشد باید این مراحل را طی بکند و باید قدم به قدم تمام این گام ها را انجام بدهد و تفقه در دین بدون اینها شدنی نیست و این معنای تفقه در دین است. 🎙سخنرانی استاد در سال ۱۴۰۱ https://eitaa.com/taraef110
32-MajarayTalifKetabSeratMostaghim.pdf
349.9K
⭕️استاد وکیلی 💠ماجرای تالیف کتاب صراط مستقیم https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه1-22 شوال المكرم 29_4.mp3
5.17M
⭕️استاد وکیلی؛علم اللغه(4) 💠کتب لغت چگونه تدوین شد؟ 🔰اولین کتب لغات https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه نهم امام‌شناسی استاد وکیلی .mp3
35.82M
✨هو العلیم 🔰"امام‌شناسی" جلد اول ، جلسه نهم ♦️درس سیزدهم: معناى هدايت ائمه و شرايطى كه هدايت كننده بسوى حق بايد دارا باشد. 📝 عناوین مطالب: ◽️ مسائل هفتگانه امامت و شرایط آن ◽️اولا: امامت قابل انتخاب نيست‏. امامت قوه الهيّه‏اى است در نفس امام كه با آن بر ملكوت و نفوس اشياء اطلّاع حاصل نموده، و بر آنها سيطره پيدا مى‏نمايد. ◽️ثانیا: امام حتما بايد معصوم باشد. ◽️ثالثا: امام حتماً بايد مؤيَّد من عند الله باشد، يعنى علوم و ادراكات او بوسيله يقين و الهامات غيبيّه در نفس او صورت گيرد، و خداوند متكفل امور او گردد. ◽️رابعاً: هيچ وقت زمين از حجّت خالى نيست‏. ◽️خامسا: امام بر اعمال امت‏ علم احاطی دارد. ◽️سادسا: امام به جميع اموريكه بندگان در امر معاش يا در امر معاد بدو محتاجند عالم است. ◽️سابعا:امام از تمام افراد بشر در فضائل نفسيّه، و ملكات الهيّه بالاتر بوده؛و محالست كه شخصى از امام در محاسن اخلاق و ملكات انسانى بهتر باشد. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛معادشناسی(4) 📝 اثبات علمی ارزش بحث از آخرت . در اصطلاح علمی بعضی چیز ها اگر درصد احتمالشان هم پایین باشد ، این قدر ارزش محتملشان بالاست که عقل ، انسان را به انجام آن کار امر می کند . مثلا اگر گفته شود یک نفر پشت در این اتاق ایستاده است و به هرکس صد تومان می دهد ارزش ندارد انسان برود و اگر افراد احتمال نود درصد هم بدهند بازهم نخواهند رفت . اما اگر این مبلغ صد ملیون تومان باشد و پنج درصد هم احتمال درستی آن وجود داشته باشد ، انسان می رود زیرا صد ملیون تومان ارزش قابل توجهی دارد . ارزش قیامت از این صدملیون ها و صد ملیارد ها بیشتر است و اصلا قابل قیاس نیست . 📚معاد شناسی ص۴۶ https://eitaa.com/taraef110
استاد وکیلی. انسان کامل در آینه آیات و روایات_5.mp3
7.79M
⭕️استاد وکیلی؛انسان کامل(4) 💠انسان کامل در آیات قرآن کریم 🌀تقسیم بندی بندگان به سه قسم در قرآن 🔷عنوان سابقون و مقربون در سوره واقعه و آیات دیگر 💌كلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ 💌وَمِزَاجُهُۥ مِن تَسنِيمٍ 💌عَينا يَشرَبُ بِهَا ٱلمُقَرَّبُونَ 🖇تامل حضرت علامه در عبارت مخلصین در آیات قرآن 💌فَكَذَّبُوهُ فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ 💌إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ 💌سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ 💌 إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ 📜تامل در کلمه ایمان در قرآن کریم 📃اطلاق سوره مومنون انسان کامل را نشان میدهد. 💌تعبیر أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ از حضرت ابراهیم https://eitaa.com/taraef110