eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
103 عکس
122 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.م.ثانی۵.mp3
1.79M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۱۰) ✨ ملاک ارزش گذاری برای تقسیم بندی قدما و جُدَد ❓ چرا وقتی مبانی علمی و شیوه فنی قدما رد و ابطال نشده باید کلا کنار گذاشته شود و مورد تمسخر در فضای علمی قرار بگیرد؟ ❓نقص های ادعا شده در مبانی قدماست یا در مصادیق برخی تجربیات؟ ❓آیا جدد برای مبانی مخالف حکم عقلی که در علوم به کار بسته اند جوابی دارند؟ ❓با پیشرفت ابزار تجربه میتوان ابطال مبنای عقلی نمود؟ ✅مبانی قدما یقینا حرف های، ، و دارد و از عهده مدیریت بهداشت و صنعت و عرصه های نیاز جوامع انسانی بر می آید کما اینکه در تمدن کهن اسلامی عیار و اعتلای خود را اثبات نمود. و تشکیک در برخی لوازم مستلزم نفی مبنای قطع آور عقلی نیست. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش دوازدهم: انسان باید همیشه با دو بال خوف و رجاء یا امید و ترس به سوی خدا حرکت کند. اما آیا باید از خدای مهربان ترسید؟ آیا ممکن است خدا به بندگان خود ضرر برساند؟ خداوند منبع نور و رحمت است. ظلمتها و درد و رنجها بخاطر دور شدن ما از آن منبع نور است. عذاب از جانب خدا نیست، عذاب محصول اعمال ماست که به خود ظلم کردیم. ما باید بترسیم از اینکه مبادا دامان خدا را رها کنیم و از او دور شویم. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️علم دینی (10) 💠دغدغه اصلی ما در مساله علم دینی 🆔eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش سیزدهم: انسان برای رسیدن به سعادت و نجات از عذاب، نمی‌تواند به اعمال خود تکیه کند عمل ما زمانی‌ می‌تواند بالا برنده و نجات بخش باشد که دارای شرایط باشد شرط قبولی عمل، اخلاص است تا بتواند لحظه به لحظه ما را به خدا نزدیک کند عملی که اخلاص ندارد و برای خدا نیست، انسان را بالا هم نمی‌برد همین اعمال ناقص ما نیز در برابر کرم بی‌شمار خداوند، هیچِ هیچ است. لذا واقعاً دست ما خالیِ خالی است. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(9) ‼️لذت طلبی در ریاضت کشی‼️ اگــر دقــت کنیــم حتــی در مــواردی کــه انســان ســعی میکنــد کار پرمشــقّتی را انتخــاب کــرده و بــه خــودش ســختی بدهــد، بــاز هم ناخــودآ گاه در حــال لذت طلبــی اســت. مثــالا افــرادی کــه ریاضــت شــرعی میکشــند، در حقیقت پشــت صحنۀ این ریاضت، آن است کــه در حــال حاضر ســختی های عاجل و فعلی را تحمــل کنند،تا به خوشــی های آینده برســند. کســانی هم که ریاضت های غیرشرعی را تمریــن میکننــد، در حقیقت در نهان ذهنشــان اینچنین اســت که ریاضتهــا را تحمــل کنند تا قدرت، اراده و علــم خاصی پیدا کنند و بتواننــد از داشــتن علــم غیــب یــا قــدرت غیرطبیعــی لــذت ببرنــد. پــس نهایــت تمام افعال انســان، همان معادلۀ بین لذت و اَلَم است و طبیعــی اســت کــه گاهــی نتیجــۀ معادلــه ایــن باشــد که شــخص، سختی هایی را تحمل کند تا به لذت برسد. اگــر لــذت تــرک لــذت بدانــی دگر لذت نفس، لــذت نخوانی 📚معرفت شناسی ص ۳۵ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش چهاردهم: علت خستگی و کسالت ما در هنگام عبادت چیست؟ چه عاملی ما را از عبادت کردن محروم می‌کند؟ قوای ما محدود است و با مشغول شدن به چیزی، از دیگر چیزها باز می‌ماند. تا وقتی مشغول به چیزهایی باشیم که ما را از عالم ملکوت و عالم نور دور می‌کند، قوۀ گیرایی ما در اُنس با خداوند از کار می‌افتد. برای کسب لذت مناجات با خداوند: 1. باید درون خود را از شلوغی‌های بیرون خالی کرد. 2. خدا را بهتر شناخت و عقاید و معارف خود را اصلاح کرد. 3. علاوه بر رعایت ظاهر عبادت، شرایط باطنی عبادت را نیز رعابت نمود. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تربیت عادت محور. استاد وکیلی.mp3
15.13M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (27) 🔶الگوی تربیتی با استفاده از غالب عادت های رفتاری و رفتارهای ناخودآگاه 🔹 آیا در اسلام نیز توصیه به روش عادت محور شده؟! 🔹تعودوالخیر فان الخیر عاده 🔹تربیت ناخودآگاه در مواردی لازم و مفید است اما کافی نیست 🔹هر چند که خود پیکره عمل اثر گذار است اما روح عمل نیت است 🔹تصحیح نیت مسئله مهمی است که در تربیت عادت محور باید به آن توجه کرد https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش پانزدهم: اثر دعای همگانی به مراتب بیشتر از دعای شخصی است. قلبهای انسانها مانند درب‌های متصل به‌یکدیگر است که همدیگر را تکمیل می‌کنند. یاد کردن از بندگان مؤمن خدا، سبب انتقال نور آنها به قلب ما می‌گردد. با دعا کردن نور خداوند در قلب ما جا می‌گیرد، حال اگر این دعا برای دیگران باشد، علاوه بر اینکه آن شخص نورانی می‌شود،‌ نورانیت او نیز به ما منتقل می‌گردد. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش شانزدهم: گناه عملی است که انسان را از طاعت خدا محروم و از رسیدن به سعادت بازمی‌دارد. گناه امری است که سبب بسته شدن درهای نعمت‌های دنیوی و اخروی به روی انسان می‌شود. گناه کاری است که علاوه بر کم کردن عُمر، سبب تاریکی نفس انسان می‌شود. گناه همان مواردی است که خداوند از روی رحمت و محبت خود، به بندگانش معرفی کرده تا از آنها پرهیز کنند. 🤲🏻 پس خدایا بین من و اعمالی که مرا از تو دور می‌کند، فاصله بینداز. https://eitaa.com/taraef110
اهمیت شب قدر. استاد وکیلی.mp3
14.04M
🎙 استاد وکیلی 🌱 در شب‌های قدر چکار کنیم؟ 🌱 در شب قدر از خداوند چه بخواهیم؟ 🌱 اهمیت دستآوردهای ماه مبارک رمضان https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️عیار تجربه(4) 💠مراجرای علم 🆔eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش هفدهم: توبه یعنی بازگشت به سوی خدا در زمانی که از او دور شده‌ایم. توبه یعنی آشنایی جدید با خدا و برقراری مجدد اُنس و محبت با او. توبه یعنی گذاشتن مرهم بر زخم‌هایی که در اثر دوری خداوند در وجود ما ایجاد شده است. برای هرکاری که ما را از یاد خدا غافل کند و سبب کمرنگ شدن رابطۀ قلبی ما با او شود،‌ توبه لازم است. https://eitaa.com/taraef110
معرفت شناسی.آیا حکایت متوقف بر مماثلت است.خارج اصول سال اول دور دوم ج ۱۸.mp3
6.27M
-معرفت شناسی -آیا حکایت گری متوقف بر مماثلت و مشاکلت و اتحاد ماهویی است. -مناط و ملاک حکایت گری صور ذهنی از خارج چیست؟ -خارج اصول استاد وکیلی. سال اول .دور دوم ج ۱۸ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش هجدهم: راه رسیدن به اخلاص و رهایی از ریاء و سُمعه، تفکر در توحید است. اگر انسان باور کند که صاحب‌ اختیار او فقط یک نفر است، آنگاه هیچ‌وقت کار را برای تحسین دیگران انجام نمی‌دهد. وقتی طوری عمل می‌کنیم که دیگران از ما راضی باشند، در واقع بر این باوریم که بخشی از کارها دست خداست و بخشی از آن در دست بندگان. اگر بدانیم که همه موجودات در برابر خداوند فقیر و ندارِ محض‌اند، آنگاه فقط برای رضای خدا کار می‌کنیم و اهمیت حرف و فکر مردم نزد ما کم می‌شود. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح رسائل علامه طباطبایی (11).mp3
1.3M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۱۱) ✨ مرحوم علامه طباطبایی «بالحق» و «لعب نبودن» خلقت را چگونه میبینند؟ 📌 سطور بیانگر حال سلوکی خود علامه https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش نوزدهم: داشتن تحصیلات علمی فراوان، دلیلی بر تشخیص حق و باطل و حرکت در مسیر سعادت نیست. با صِرف درس خواندن، بصیرت برای انسان حاصل نمی‌شود. حقیقت علم از عالم بالا در قلب انسان جای می‌گیرد و درس آموزی صرفاً ابزار است. علم نافع، علم انسان ساز، علم راه خدا در قلبی می‌نشیند که آن قلب پاک بوده و تقوا و طهارت داشته باشد. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع (11) ✨ آیا تمام مشتقات یک موضوع له ثابتِ واحد و ساری از مادة خود دارند ؟ 💠 « التقریر الثانی : الاصل الواحد للصیغ المشتقة » 🔰 هذه النظریة قررها العلامة المصطفوی( قدس سره) و المراد منه أن الموضوع له المواد « هو المعنی الحقیقی و المفهوم الاصیل المأخوذ فی مبدأ الاشتقاق، الساری فی تمام صیغ الاشتقاق» و المراد من صیغ الاشتقاق کل ما کان مشترکا فی المادة و إن لم یکن مشتقا صرفیا... قال« و مما ینبغی أن یتوجه إلیه أن مفاهیم صیغ المشتقات لایصح أن یکون مخالفا أو ضدا أو مغایرا لهذا الاصل الواحد الثابت الاصیل، فإن تطور الهیئات و اختلافها لایوجب تغایرا و اختلافا فی اصل المعنی الحقیقی و انما یضاف الی ما یستفاد من تطور الهیئة » 🔆 و الفرق بین مبنی صاحبی «التحقیق» و «المقاییس» أن ابن الفارس لایرد حصول الزیادة علی الاصل فی الکلمات. و بعبارة أخری نظره إلی الأصل متعلق بتأریخ اللغة. و صاحب « التحقیق» یقول بصحة استعمال اللفظ مجردا عن کل خصوصیة زائدة علی الاصل و الهيئة دائما. و هذا مع اثباته للخصوصیة فی بعض الکلمات ینجر إلی نوع من الاشتراک اللفظی فی الکلمة بین ذی الخصوصیة و فاقدها. 🔻 ... بالجملة العادة اللسانیة تأبی هذه النظریة. نعم معنی المادة موجود فی جمیع المشتقات فی أوان استعمالها من غیر نقصان و تغییر و زیادة سوی زیادة معنی الهیئة إلا أن التطور الدائمی یوجب التبدیل و التغییر فی المعنی. إلا أن یقال بکون الواضع هو الله تعالی... ثم حرّف العرب ... و القرآن نازل علی اللغة الأصلیة. و هذا لا دلیل علی رده إلا أن دون اثباته خرط القتاد... أضف إلی ذلک أن مرتکز أصحاب الأئمة(علیهم السلام) لم یکن کذلک. 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۵۶ (مع تصرف یسیر) ⚠️ برای اطلاع دقیق از تفصیل نظریه و اشکال آن به سائر سطور کتاب در نشانی مذکور مراجعه فرمایید. 🏷 برای نظریة «وضع الالفاظ للمعانی العامة» تقریرات گوناگون و احتمالات متعددی ذکر شده است که به برخی از آنان به مرور اشاره خواهد شد. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش بیستم: طول عمر سرمایۀ انسان در راه بندگی و محبّت خداوند است. طول عمر زمانی مفید است که همراه با طاعت و عمل صالح باشد. عمر وسیله‌ای است برای استفاده کردن بیش از پیش از سرمایۀ الهی. هر ثانیۀ عمری که در این دنیا به یاد خدا نفس بکشیم آنقدر قدر و قیمت دارد که قابل بیان نیست. https://eitaa.com/taraef110