⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(9)
💠تاویل گرایی متکلمان در آیات توحیدی
🔰و به طور خلاصه این دسته از متکلمان هر جا سخنی از همراهی و معیت و احاطه ذات خداوند متعال بوده است آن را مجاز دانسته و به احاطه علمی و آگاهی و قدرت نامتناهی خداوند تفسیر نموده اند و نتوانسته اند به عمق آنچه قرآن کریم بیان می فرمایند پی ببرند.
و به دیگر سخن راه این دسته آنست که آنچه را از آیات فهمیده می شود ولی برایشان قابل قبول نیست تاویل می نمایند.
♻️به تعبیر دیگر از نگاه این بزرگان خداوند از نظر وجودی و هستی شناسانه -نه از نظر مکانی-وجودی جدای از مخلوقات دارد و برای خود محدوده وجودی جداگانه ای را در عالم اشغال می نماید،به طوری که اگر بخواهیم عالم هستی را در نموداری ترسیم نموده و از باب تشبیه معقول به محسوس آن را در مخروط یا هرمی مثلا جای دهیم باید طبقه بالای آن را خداوند شمرده و طبقه یا طبقات پایین را مخلوقات به حساب آوریم.
💢در این نگاه خداوند در خالقیت و ربوبیت و الوهیت شریکی ندارد ولی همه مخلوقات با خداوند در حقانیت(حق بودن)در صفت کمالی (علم و حیات و قدرت و...)شریک می باشند و فقط تفاوت آنست که خداوند این صفات را بیش از همه و به تعبیر به مقدار نامتناهی داراست و دیگران به شکل متناهی از آن بهرمند هستند.
به بیان سابق اگر بخواهیم نمودار یا شکلی برای صفات کمالی رسم نمائیم باید کاغذی نامتناهی برداریم و قسمتی محدود را برای علم و قدرت مخلوقات هاشور بزنیم و مابقی آن را که پایان ناپذیر است برای خدای متعال رنگی کنیم.
♨️مرحوم صدرالمتالهین در آثار گوناگون خود از این امر می نالد که بزرگان متکلمان معمولا از آنچه در باب معاد وارد شده را می پذیرند ولی آنچه در باب مبدا و خداوند متعال بیان شده را تاویل میکنند در حالیکه باید آنها را نیز بدون تامل پذیرفت.و اگر تامل کافی و وافی در معانی آیات قرآن و اسرار و رموز عالم هستی معلوم میشود آنچه در کتاب الهی آمده است بدون تاویل حق و صواب است.
((فکل ما ورد فی الباب المبداء ذهبوا فیه الی مذهب التاویل، و کل ما ورد فی الباب المعاد جروا فیه علی قاعده التشبیه من غیر التاویل. و هذا مذهب اکثر معتزله و منهم الزمخشری و القفال و غیر هما من الاهل الاعتزال و جمهور علماء الامامیه رحمهم الله تعالی))
🌀آری اگر این تاویلات صحیح بود و واقعا منظور خداوند آن چیزی بود که متکلمان می گفتند آیا جا نداشت که خداوند ار آغاز سخن خود را به گونه ای ذیگری بیان کند تا در آن اختلافی صورت نپذیرد و هر کس به ظن خود چیزی نگوید؟آیا کتابی که قول فصل و رشد و هدایت است و باطل در آن راه ندارد می تواند معانی و حقائقی را با بیان ناصواب و بدون قرینه بیان کند و فهم معنای واقعی آن را بر عهده عقول قاصر مردم بیاندازد؟
📚کتاب عیار نقدها578و579
(درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود)
#توحید_قرآنی_و_وحدت_وجود
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
بررسی اجمالی بحث قرعه.فقه جنسی ج۱۷.mp3
16.73M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی (7)
💠بررسی اجمالی بحث قرعه
و ادله ی آن‼️
#خارج_فقه_تربیت_جنسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
💠مفاهیم غریب و سنّت از یاد رفته...
◾️استاد وکیلی:
🔰مردم دنیا که عموما به دنبال مال و شهرت و مقام و لذت های دنیوی هستند؛
عموم متدینین هم به دنبال آخرت هستند،در واقع در حال فرار از عذاب های جهنم و یا رسیدن به نعمت های بهشت می باشند؛حداکثر این است که قلبشان را به قلب ائمه اطهار علیم السلام متصل کرده و یک رابطه عاطفی و همراه با محبت با اهل بیت علیهم السلام و حجت خدا برقرار می کنند.
♻️...اما واقعیت امر این است که در بین ما کمتر کسی پیدا می شود که برای خدا و به عشق او اشک بریزد و در فراق خداوند متعال بسوزد و گریه کند.
متاسفانه این مفاهیم در بین ما گم شده به نحوی که وقتی از فراق خداوند صحبت می شود،می گوییم مگر خدا هم فراق دارد؟اصلا منظور از رسیدن به خدا چیست و مگر خدا کجاست که ما بخواهیم در فراق او بسوزیم؟
🌐ما تصوری از وصال خدا و احساس دردی از فراق خدا نداشته و اشک و ناله و زاری از دوری خدا و محبت نسبت به او نداریم.مومنینی که موفق هستند،نیمه های شب از خواب بر می خیزند و از خوف خدا اشک می ریزند ولی کمتر پیش می آید که از درد فراق خداوند گریه کنند
در حالی که سنّت پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام این طور بوده که در فراق خدای متعال می سوخته و اشک می ریختند.
📚عشق خدا ص ۱۶ و ۱۷
#عشق_خدا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
هدایت شده از استاد وکیلی
مقام پیامبر صلی الله.mp3
22.37M
🌊عظمت مقام جایگاه حضرت محمد صلی الله علیه و آله
_نگاهی بر سیره و صفات و عظمت نفس حضرت رسول
_حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حسن وکیلی
☑️@ostad_vakili
🎙گفتگو با موضوع «ولایت، عنصر اصلی انسجام»
_گفتگوی دکتر وحید یامین پور و حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حسن وکیلی
⏱امشب، ساعت ۲۲ شبکه افق سیما
@ostad_vakili
بسم الله الرحمن الرحیم
باطن قرآن و اهل بیت علیهمالسّلام یکی است.
یک واقعیت در عالم بالا هست که وقتی تنزّل میکند، یک مظهر آن اهل بیت و مظهر دیگر آن قرآن کریم میشود.
در این عالم مسلماً امام علیهالسّلام از این قرآنِ نوشته شده روی کاغذ اشرفند؛
و محتوای قرآن همان سیره و رفتار اهل بیت علیهمالسّلام، و روح قرآن تجلّی اخلاقیات امام است.
لذا در عالم تکوین، حقیقت اهل بیت و قرآن دو تا نیست.
اگر ظاهر آن را ببینیم اهل بیت علیهمالسّلام مسلماً از قرآن شریفترند
و عمل بر قرآن یعنی عمل بر آنچه ارادۀ قلب پیامبر صلوات الله علیه و اهل بیت آن حضرت است.
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
ثقل اکبر گفتن به قرآن کریم از باب رعایت ادب است، چرا که در عالم تشریع قوام نبوت به قرآن است
و عترت آن حضرت وصی ایشان حساب میشوند و از حیث سندیت قانونی، اهل بیت ثقل اصغر و قرآن کریم ثقل اکبر میشود.
شکایت رسول الله صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم از مهجوریت قرآن، شکایت از عمل نکردن به قرآن است نه مهجوریت کاغذ قرآن کریم.
و عمل به قرآن یعنی پیروی از پیامبر و اهل بیت علیهمالسّلام.
لذا عمل به قرآن چیزی به جز اقتدا به امام نیست و اصلاً دو گانگی بین این دو وجود ندارد؛
چرا که امام مظهر انسانیِ زنده و ناطق قرآن است و قرآن، مکتوب و نوشته شدۀ آن حقیقت است.
جدا از اینکه در روایات میبینیم که رسول الله از امت خود بخاطر رفتارشان با اهل بیت علیهمالسّلام نیز شکایت میکنند.
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
sharh-roohemojarrad-17.mp3
9.59M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۱۷ ✾
╰┅──────┅╯
📌 ادامهی بخش چهارمین| سفر سوم حضرت علامه طهرانی رحمهالله علیه به اعتاب عالیات
✅ اندر احوالات مرحوم سیدهاشم حداد
✅ وصال حق ز خلقیت جداییست.
✅ حقیقت فنا چیست؟
✅ چندی از نصایح مرحوم حداد
✅ عوارض عصبانیت و غضب
✅ از کار فرد عصبانی شویم نه از خود او
✅ فرار از مردم برای مردم یا برای خود؟
✅ اقسام خاطرات
✅ امکان تبدیل سیئات به حسنات
✅ شرط توسل به اهل بیت علیهمالسلام
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110