⭕️استاد وکیلی؛رساله الوضع(30)
✨ موضوع له غیر متصور حین وضع چگونه امکان پذیر است؟
💠 « وضع المبهمات » (۱)
🔰 و محل البحث الضمیر و أسماء الاشارة و الموصولات فإنها تدل علی معان جزئیة غیر متصورة حین الوضع بلا ریب.
🔹 و حیث ثبت أن الوضع العام للمصادیق غیر المتناهیة محال فلابد من رجوع الخصوصیة المستفادة من هذه الاسماء الی غیر نفس اللفظ. بمعنی أنها تدل علی الجزئی لکن بتعدد الدال و المدلول. فنفس «هو» مثلا موضوع لمعنی عام و هو «المفرد المذکر المعهود» و «هذا» ل «المفرد المذکر المشار الیه» الا أن الوضع فیهما مشروط باستعمالهما مع قرینة دالة علی الخصوصیة و هی الاشارة بالحمل الشائع. و حیث لاینفک استعمالهما عن القرینة یفهم منهما الخاص. و لو کانا موضوعین للخاص لدّلا علیه دائما مع أنهما إن استعملا بلا قرینة لم یدلّا علی الخاص.
♻️ فالعلقة الوضعیة هی بین هذه الالفاظ و معان کلیة یعبر عنها بالمعانی الاسمیة. مثل المعهود و المشار الیه. و نفس العهد و الاشارة تعینان الجزئی بحسب المقام. لا أن اللفظ وضع للجزئی.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۸۹ (مع تصرف یسیر)
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.خامس.۵.mp3
1.21M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۳۰)
✨ ذکر مقدمات برای تقریر نگاه صدرایی
📌 تفاوت مفهوم اضافه در جانب ماهیت شئ با جانب وجود شئ
📌تفاوت برخی اعراض در مقام ادراک فی الذهن و مقام وجدان فی الخارج
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (6)
🎥دوربین واقعیت مجازی (قسمت دوم)
در بخش قبل توضیح داده شد که دوربین واقعیت مجازی به این صورت می باشد که وقتی انسان این دوربین را بر روی چشم قرار میدهد، خودش را در یک دنیای کاملاً سهبُعدی احساس میکند. (برای اطلاع بیشتر رجوع شود به قسمت اول)
⁉️ حال با توجه به پرسش قسمت قبل (کودکی که از عینک واقعیت مجازی استفاده کرده است) بیایید با هم از یک دیدگاه دیگری به این قضیه نگاه کنیم : ⁉️🤔
🔰 فرض کنید که در طی مراسمی به کودک میگویند که میخواهی وارد دنیایی جدید شوی. او باور نمیکند که دنیای دیگری غیر از آن دنیا وجود داشته باشد و گمان میکند دنیا همان تصاویری که در آن سیر میکند است و به همین دلیل از اینکه میخواهند او را از آن دنیا ببرند ناراحت بوده و بیتابی میکند. طی مراسمی دوربین را از چشم آن شخص برمیدارند. در این حالت اولین اتفاقی که میافتد این است که آن شخص متحیر و دهشتزده میشود و به همین خاطر سؤال میکند که من کجا هستم؟ به او گفته میشود که تو با آن دنیای قبلی داخل این دوربین به این کوچکی بودی. یعنی دنیای قبلی تو یک نقطه داخل این دنیای جدید است و بهتعبیری دنیای قبلی تو نسبت به دنیای امروزت مثل انگشتری در یک بیابان است . آن فرد در ابتدا که از آن دنیا خارج میشود دوست دارد دوباره عینک را به چشم بزند و وارد همان دنیای قبلی شود اما کمکم متوجه میشود که وقتی اراده میکند دست و پای دیگری دارد که آنها هم تکان میخورند. بعد از مدتی به این باور میرسد که از آن بدن قبلی جدا شده و در حال حاضر یک بدن جدید در دنیایی جدید دارد. و سپس به این نتیجه میرسد آن دنیایی که تابهحال داخل آن بوده، تمام حقیقت نیست.
✅ این مثال در حقیقت نمونهای از زندگی و فرایند مرگ است. وقتی دوربین را بر چشم آن کودک قرار میدهند آن فرد وارد دنیای جدیدی شده است و وقتی میخواهند دوربین را از چشم او بردارند، لحظۀ مرگ اوست که میخواهند او را به عالمی بالاتر ببرند.
📚انسان شناسی ص ۳۲ و ۳۳
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman09_5.mp3
345.5K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(61)
❓چرا بعضی از انبیا الهی در فقر شدید زندگی میکردند و خداوند روزی آنها را نمیرساند ؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
💠مهمترین نیاز فراموش شده
▪️استاد وکیلی:
شیرین ترین و زیباترین حقیقت این عالم که از حقایق فراموش شده نزد ماست،عشق و محبّت خداوند متعال است.
علی رغم اینکه مهم ترین کلید حرکت به سمت کمال،عشق و محبّت خداست ولی در بین ما به ندرت از آن گفتگو می شود و کمتر کسی در این عالم از این حقیقت ارزشمند،بهره برده است.
📚عشق خدا ص ۱۵
#عشق_خدا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(9)
💠تاویل گرایی متکلمان در آیات توحیدی
🔰و به طور خلاصه این دسته از متکلمان هر جا سخنی از همراهی و معیت و احاطه ذات خداوند متعال بوده است آن را مجاز دانسته و به احاطه علمی و آگاهی و قدرت نامتناهی خداوند تفسیر نموده اند و نتوانسته اند به عمق آنچه قرآن کریم بیان می فرمایند پی ببرند.
و به دیگر سخن راه این دسته آنست که آنچه را از آیات فهمیده می شود ولی برایشان قابل قبول نیست تاویل می نمایند.
♻️به تعبیر دیگر از نگاه این بزرگان خداوند از نظر وجودی و هستی شناسانه -نه از نظر مکانی-وجودی جدای از مخلوقات دارد و برای خود محدوده وجودی جداگانه ای را در عالم اشغال می نماید،به طوری که اگر بخواهیم عالم هستی را در نموداری ترسیم نموده و از باب تشبیه معقول به محسوس آن را در مخروط یا هرمی مثلا جای دهیم باید طبقه بالای آن را خداوند شمرده و طبقه یا طبقات پایین را مخلوقات به حساب آوریم.
💢در این نگاه خداوند در خالقیت و ربوبیت و الوهیت شریکی ندارد ولی همه مخلوقات با خداوند در حقانیت(حق بودن)در صفت کمالی (علم و حیات و قدرت و...)شریک می باشند و فقط تفاوت آنست که خداوند این صفات را بیش از همه و به تعبیر به مقدار نامتناهی داراست و دیگران به شکل متناهی از آن بهرمند هستند.
به بیان سابق اگر بخواهیم نمودار یا شکلی برای صفات کمالی رسم نمائیم باید کاغذی نامتناهی برداریم و قسمتی محدود را برای علم و قدرت مخلوقات هاشور بزنیم و مابقی آن را که پایان ناپذیر است برای خدای متعال رنگی کنیم.
♨️مرحوم صدرالمتالهین در آثار گوناگون خود از این امر می نالد که بزرگان متکلمان معمولا از آنچه در باب معاد وارد شده را می پذیرند ولی آنچه در باب مبدا و خداوند متعال بیان شده را تاویل میکنند در حالیکه باید آنها را نیز بدون تامل پذیرفت.و اگر تامل کافی و وافی در معانی آیات قرآن و اسرار و رموز عالم هستی معلوم میشود آنچه در کتاب الهی آمده است بدون تاویل حق و صواب است.
((فکل ما ورد فی الباب المبداء ذهبوا فیه الی مذهب التاویل، و کل ما ورد فی الباب المعاد جروا فیه علی قاعده التشبیه من غیر التاویل. و هذا مذهب اکثر معتزله و منهم الزمخشری و القفال و غیر هما من الاهل الاعتزال و جمهور علماء الامامیه رحمهم الله تعالی))
🌀آری اگر این تاویلات صحیح بود و واقعا منظور خداوند آن چیزی بود که متکلمان می گفتند آیا جا نداشت که خداوند ار آغاز سخن خود را به گونه ای ذیگری بیان کند تا در آن اختلافی صورت نپذیرد و هر کس به ظن خود چیزی نگوید؟آیا کتابی که قول فصل و رشد و هدایت است و باطل در آن راه ندارد می تواند معانی و حقائقی را با بیان ناصواب و بدون قرینه بیان کند و فهم معنای واقعی آن را بر عهده عقول قاصر مردم بیاندازد؟
📚کتاب عیار نقدها578و579
(درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود)
#توحید_قرآنی_و_وحدت_وجود
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
بررسی اجمالی بحث قرعه.فقه جنسی ج۱۷.mp3
16.73M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی (7)
💠بررسی اجمالی بحث قرعه
و ادله ی آن‼️
#خارج_فقه_تربیت_جنسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
💠مفاهیم غریب و سنّت از یاد رفته...
◾️استاد وکیلی:
🔰مردم دنیا که عموما به دنبال مال و شهرت و مقام و لذت های دنیوی هستند؛
عموم متدینین هم به دنبال آخرت هستند،در واقع در حال فرار از عذاب های جهنم و یا رسیدن به نعمت های بهشت می باشند؛حداکثر این است که قلبشان را به قلب ائمه اطهار علیم السلام متصل کرده و یک رابطه عاطفی و همراه با محبت با اهل بیت علیهم السلام و حجت خدا برقرار می کنند.
♻️...اما واقعیت امر این است که در بین ما کمتر کسی پیدا می شود که برای خدا و به عشق او اشک بریزد و در فراق خداوند متعال بسوزد و گریه کند.
متاسفانه این مفاهیم در بین ما گم شده به نحوی که وقتی از فراق خداوند صحبت می شود،می گوییم مگر خدا هم فراق دارد؟اصلا منظور از رسیدن به خدا چیست و مگر خدا کجاست که ما بخواهیم در فراق او بسوزیم؟
🌐ما تصوری از وصال خدا و احساس دردی از فراق خدا نداشته و اشک و ناله و زاری از دوری خدا و محبت نسبت به او نداریم.مومنینی که موفق هستند،نیمه های شب از خواب بر می خیزند و از خوف خدا اشک می ریزند ولی کمتر پیش می آید که از درد فراق خداوند گریه کنند
در حالی که سنّت پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام این طور بوده که در فراق خدای متعال می سوخته و اشک می ریختند.
📚عشق خدا ص ۱۶ و ۱۷
#عشق_خدا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
هدایت شده از استاد وکیلی
مقام پیامبر صلی الله.mp3
22.37M
🌊عظمت مقام جایگاه حضرت محمد صلی الله علیه و آله
_نگاهی بر سیره و صفات و عظمت نفس حضرت رسول
_حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حسن وکیلی
☑️@ostad_vakili
🎙گفتگو با موضوع «ولایت، عنصر اصلی انسجام»
_گفتگوی دکتر وحید یامین پور و حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حسن وکیلی
⏱امشب، ساعت ۲۲ شبکه افق سیما
@ostad_vakili
بسم الله الرحمن الرحیم
باطن قرآن و اهل بیت علیهمالسّلام یکی است.
یک واقعیت در عالم بالا هست که وقتی تنزّل میکند، یک مظهر آن اهل بیت و مظهر دیگر آن قرآن کریم میشود.
در این عالم مسلماً امام علیهالسّلام از این قرآنِ نوشته شده روی کاغذ اشرفند؛
و محتوای قرآن همان سیره و رفتار اهل بیت علیهمالسّلام، و روح قرآن تجلّی اخلاقیات امام است.
لذا در عالم تکوین، حقیقت اهل بیت و قرآن دو تا نیست.
اگر ظاهر آن را ببینیم اهل بیت علیهمالسّلام مسلماً از قرآن شریفترند
و عمل بر قرآن یعنی عمل بر آنچه ارادۀ قلب پیامبر صلوات الله علیه و اهل بیت آن حضرت است.
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
ثقل اکبر گفتن به قرآن کریم از باب رعایت ادب است، چرا که در عالم تشریع قوام نبوت به قرآن است
و عترت آن حضرت وصی ایشان حساب میشوند و از حیث سندیت قانونی، اهل بیت ثقل اصغر و قرآن کریم ثقل اکبر میشود.
شکایت رسول الله صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم از مهجوریت قرآن، شکایت از عمل نکردن به قرآن است نه مهجوریت کاغذ قرآن کریم.
و عمل به قرآن یعنی پیروی از پیامبر و اهل بیت علیهمالسّلام.
لذا عمل به قرآن چیزی به جز اقتدا به امام نیست و اصلاً دو گانگی بین این دو وجود ندارد؛
چرا که امام مظهر انسانیِ زنده و ناطق قرآن است و قرآن، مکتوب و نوشته شدۀ آن حقیقت است.
جدا از اینکه در روایات میبینیم که رسول الله از امت خود بخاطر رفتارشان با اهل بیت علیهمالسّلام نیز شکایت میکنند.
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
sharh-roohemojarrad-17.mp3
9.59M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۱۷ ✾
╰┅──────┅╯
📌 ادامهی بخش چهارمین| سفر سوم حضرت علامه طهرانی رحمهالله علیه به اعتاب عالیات
✅ اندر احوالات مرحوم سیدهاشم حداد
✅ وصال حق ز خلقیت جداییست.
✅ حقیقت فنا چیست؟
✅ چندی از نصایح مرحوم حداد
✅ عوارض عصبانیت و غضب
✅ از کار فرد عصبانی شویم نه از خود او
✅ فرار از مردم برای مردم یا برای خود؟
✅ اقسام خاطرات
✅ امکان تبدیل سیئات به حسنات
✅ شرط توسل به اهل بیت علیهمالسلام
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی (28)
💠دفع شبهات معرفت شناسی با توجه به بحث یقین
🔶انسان فطرتا چیزی را که یقینی است مطابق با نفس الامر می داند و اگر آن یقین زایل شود میگوید جهل مرکب بــود ولی اگر یقین زایل نشــد و فهمید که زایل شدنی نیست میگوید عین واقع است و دیگر احتمــال جهل مرکب هــم نمیدهد؛ یعنی ما همواره علم بودن علم را قائم به امری درونی دانسته و آن را از درون احراز میکنیم و از این جهت نیازی به امر بیرونی نداریم.
🔸با توجه به توضیحات داده شده؛ شبهات معرفت شناســی، شــبهه در برابــر بدیهــه اســت. معرفت، شــناخت و علــم چیــزی جز یقین پایدار نیســت و انســان وقتی میگویــد چیزی را میفهمم و میشناسم چیزی ورای اینکه یقین کرده و میداند یقینش پایدار اســت، در دســت ندارد. پس امکان شــناخت و معرفت یعنی مکان یقین پایدار و اثبات امکان و تحقق یقین های پایدار، مسئله ای آسان و تقریبا بدیهــی اســت کــه کتــاب برهــان متکفــل آن اســت.
☑️تعریف و تبیین منطق دانان ما ریشــۀ شــبهات معرفت شناســی را می خشــکاند.
🔷اینطور نیست که شبهات معرفت شناسی تازه متولد شــده و مطالبــی جدید باشــد که حکیمــان و منطق دانان پیشــین، از آن آگاه نشــده باشــند و این بحث به تازگی از غرب وارد جهان اســلام شــده باشــد. تمــام شــبهات از وقتی شــروع میشــود که مــا از تعریف مرحــوم خواجه و قطب الدین رازی و ... اســتفاده کنیم، معیار ارزش یقیــن را مطابقــت بــا واقع بدانیم و دقــت نکنیم که راه احــراز تطابق و عــدم تطابــق بــا واقع، درون انســان اســت.
🔹همین تعبیــر ((مطابقت با نفس الامــر)) منشــأ شــبهات و توهمــات عدهای چــون مرحــوم میرزای اصفهانــی و شــکاکان غربی شــده اســت. این گــروه عقیده داشــتند کــه اگر قــرار بر مطابقت با نفس الامر باشــد، ما نمیتوانیــم نفس الامر را پیدا کنیم. در نتیجه هیچگاه به ((یقین بالمعنی األخص))دسترســی نداریم و ((یقین بالمعنی الاعم)) نیز قابل اعتماد نیست.
📚معرفت شناسی ص 84 و 85
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110