eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
103 عکس
122 ویدیو
16 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (4) ✅شهادت در مقابل غیب، به معنای «آشکار و حاظر» است. ✅غیب به معنای «پنهان و غائب» است. ⁉️ اما غیب انواعی دارد: ⁉️🤔 1️⃣نوع اول : غیب هایی که کاملا از دست انسان خارج هستند؛ مثل حضرت جبرئیل که به ایشان دسترسی نداریم. 2️⃣نوع دوم : غیب هایی که لایه سطحی آن، روشن است اما درون آن را نمی بینیم؛ مثل غذایی که در مقابل ما وجود دارد و ما آن را می بینیم اما از درون و ملکوت آن آگاه نیستیم. 🔰نکته مهم : ما همه چیز را نمیدانیم و اشیائی هستند که کلا از ادراک انسان خارج اند و در ضمن؛ آنچه را هم که میفهمیم، تمام ابعادش را نمی شناسیم و به ابعاد درونی آن، دسترسی نداریم. 📚انسان شناسی ص ۳۹ https://eitaa.com/taraef110
أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ @ostad_vakili
« إِنَّـا لِـلَّٰـهِ وَ إِنَّـا إِلَـيْـهِ رَاجِـعُـونَ » شهادت خادم الرضا علیه‌السلام حضرت آیت الله رئیسی و هیأت همراه ایشان تسلیت باد. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رییس جمهور شهید: باید با تمام وجود عاشق خدا بود. @ostad_vakili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شعور و فرهنگ قانون مداری.فقه جنسی ج۱۴.mp3
12.58M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(5) 🔻شعور و فرهنگ قانون مداری چیست❓ 🔻آیا این فرهنگ در کشور ما وجود دارد❓ 🔻جوامع غربی چگونه افراد جامعه را قانون مدار تربیت کرده اند❓ 🔻نحوه قانون گذاریِ شریعت اسلام در زمانه صدر اسلام معجزه است‼️ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(8) 💠نگاه متکلمان و حکما به توحید متکلمان بزرگ جهان اسلام و برخی از حکما تلاش‌های وسیعی کردند که اثبات کنند که: 1⃣عالم خالقی دارد و آن خالق یگانه است و همه امور عالم به دست اوست و فقط باید وی را پرستید (توحید در خالقیت و ربوبیت و الوهیت) 2⃣خداوند متعال مجرد از صفات جسمانی است (تنزیه) 3⃣ وی به همه چیز عالم و بر همه چیز قادر است (علم و قدرت نامتناهی) 🔻ایشان در مقابله فرقه‌های منحرفی که خداوند را جسم می‌دانستند ایستادگی نمودند و اثبات کردند که خداوند مانند هیچ مخلوقی نیست و از طول و عرض و ارتفاع و مکان و زمان مبراست و با حواس پنجگانه قابل احساس نیست و به تعبیر روایات شریفه: وَ لاَ يُحَسُّ وَ لاَ يُجَسُّ وَ «لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ» وَ لاَ اَلْحَوَاسُّ وَ لاَ يُحِيطُ بِهِ شَيْءٌ وَ لاَ جِسْمٌ وَ لاَ صُورَةٌ وَ لاَ تَخْطِيطٌ وَ لاَ تَحْدِيدٌ . (کافی) حس نمی شود و به لمس در نمی آید.چشمها و حواس او را ادراک نمی کند و چیزی به او احاطه نمس نماید و نه جسم است و نه صورت و نه خطی دور او را گرفته است. 🔷زحمات متکلمان و حکمای بزرگ اسلام سبب شد که شش دسته اول از آیات قرآن که در باب توحید و صفات خالق وارد شده است تقریباً حل شده و با براهین عقلی تقریباً اثبات گردد ولی برای ایشان قابل تصور نبود که چنین خدایی بتواند به همه چیز احاطه داشته باشد و با همه چیز همراه از رگ گردن به آنها نزدیک‌تر بوده و هرچه جز اوست باطل باشد و همه صفات کمال در او منحصر گردد چون می‌پنداشتند که قرب و احاطه و معیت فقط در امور جسمانی معنا دارد و خداوند جسم نیست پس قرب و معیّت نیز ندارد و نیز می‌گفتند مسلم است که صفات کمالی منحصر در خالق نیست و مخلوقات نیز از آن حظ و بهره‌ای دارند بر همین اساس تمام آیات دسته هفتم تا یازدهم را تحویل می‌کردند و هر یک را به شکلی از معنای اصلی خود خارج می‌نمودند. 🔶 به عنوان نمونه فقیه و متکلم بزرگ شیعه مرحوم شیخ طوسی در تفسیر شریف تبیان در تفسیر آیه: (أَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ)(فصلت آیه ۵۴) دست به تحویل زده و آن را به علم و قدرت نامتناهی خداوند معنا نموده و فرموده: أَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ أي هت عالم بکل شیءقادر علیه(تبیان ج۹) و در تفسیر هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ(حدید۳)نیز معنای ظاهر و باطن و حصر آن را تاویل نموده و فرموده: {و قوله الظاهر و الباطن قیل فی معناع قولان:احدهما:انه العالم بماظهر و مابطن .الثانی :انه القاهر لما ظهر و مابطن من قوله تعالی فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَىٰ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِينَ و منه قوله وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا و قیل:المعنی انه الظاهر بادلته الباطن من احساس خلقه} ونیز آیه شریفه وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ را تاویل نموده و در تفسیرش فرموده: {وَهُوَ مَعَكُمْ یعنی بالعلم لایخفی علیه حالکم و ماتعملونه} به همین منوال آیات دال بر احاطه وجودی و آیاتی را که دلالت بر انحصار صفات کمال در خداوند دارد تاویل نموده و آنها را مبالغه و مجاز شمرده اند. 📚کتاب عیار نقدها ص۵۷۷ و ۵۷۸ (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-10.mp3
13.27M
﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۱۰ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌ادامه‌ی بخش دومین | شرح حالات تجردهای ممتده و مستمرهٔ آقای حداد 🌿 وظیفه‌ی رفقای طریق 🌿 ضرورت کتمان سر 🌿 تفاوت دیدگاه اشخاص در شرح حالات جسمی اولیاء الله 🌿معنای واردات جلالیّه و جمالیّه و آثار جسمی آن‌ها 🌿 ارتباط سعه‌ی وجودی و واردات جلالیّه و جمالیّه 🌿 وجه تلاوت قرآن با صوت حزین 🌿 وجه تاکید مرحوم حداد بر قرائت بعضی سور در نماز 🌿 ریشه‌ی اشتباهات صوفیه 🌿 افق عالی حقیقت تشریع 🌿ملاک اتحاد نفسانی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم 🌿 منزل پدری 🌿 واقعیت روز عاشورا و غفلت مردم 🌿تهمتی که به مرحوم حداد زدند 🌿 تأثیر گریه بر سیدالشهداء علیه‌السّلام در عبور از عالم دنیا 🌿 سنت اهل بیت علیهم‌السلام ✅ سفارش خاص‌الخاص حضرت آقای حداد به شاگردان سلوکی‌شان https://eitaa.com/taraef110
02_Vakili.AdaboSalat_1.mp3
2.6M
⭕️استاد وکیلی؛ 💠شرح حدیث : مصباحُ الشريعةِ ـ فيما نسبه إلى الإمام الصادق عليه السلام ـ: قالَ الصّادقُ عليه السلام : العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ، فَما فُقِدَ في العُبوديّةِ وُجِدَ في الرُّبوبيّةِ، و ما خَفِيَ عَنِ الرُّبوبيّةِ اُصيبَ في العُبوديّةِ . https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
TaAseman09_2.mp3
390.6K
💠استاد وکیلی؛(58) ❓اگر روزی همه دست خداست چرا بعضی ها در برخی نقاط دنیا از گرسنگی می‌میرند ؟ https://eitaa.com/taraef110
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بنِ مُوسَى الرِّضَا..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-11.mp3
7.6M
﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۱۱ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌 بخش سومین| ✅ اطاعت و امتثال و جنبۀ عبودیت، باید هدف اصلی زیارت باشد نه رسیدن به حال خوش. ✅ اصل و اساس قضاوت دربارۀ حکومت اسلامی، جنبۀ ارتباط امّت به خداوند و حرکت مردم به سوی خداست. ✅ راه خدا بدون ابتلاء و مشقّات ممکن نیست. ✅ ارادۀ اولیاء الهی مصلحت ساز است و ولیّ خدا با اراده کردن، منشاء اثر در عالم می‌شود. ✅ حقیقت استخاره کردن چیست؟ چگونه امور خود را به خداوند بسپاریم؟ ✅ چگونه نفس اطفال خردسال خود را نورانی کنیم؟ ✅ نفس مجرد و ادراک شعور کودکان مانند مغناطیس، نورانیت حقائق را درک می‌کند. ✅ رحلت اطفال در دوران کودکی، بعضاً موت اختیاری و انتخابی است! https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انواع حوادث بعد از مرگ برای افراد مختلف.الانسان بعد الدنیا.استاد وکیلی.mp3
1.79M
⭕️استاد وکیلی 1⃣انواع حوادث بعد از مرگ برای افراد مختلف. 2⃣وجه تسمیه قیامت صغری و کبری چیست؟ 3⃣همه تنها به سوی خدا میروند. 📚رساله الانسان بعد الدنیا علامه طباطبایی رحمة الله علیه https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(26) 💠تعریف یقین در کلام منطقیان متقدم 🌀آنچه تا کنون بیان شــد تعریف قدما از یقین بود که همان تعریف صحیح و مورد نظر ما است. قدما در تعریف یقین اینگونه گفته اند: 🔻{فمنــه يقينــي يعتقــد معــه اعتقــاد ثــان- إمــا بالفعــل و إمــا بالقوة القريبــة مــن الفعــل- أن المصــدق بــه ال يمكــن أال يكون علــى ما هو عليــه إذا كان ال يمكن زوال هــذا االعتقاد فيه} (الشفاء البرهان) 🔻{والیقین هو اعتقاد القريبة أن الشــى‏ء كــذا مع اعتقاد آخر امــا بالفعل أو بالقوة القوة القريبة.من الفعــل أنه لا يمكن أن لا يكون كــذا اعتقادا لا يمكن زوال} (البصائرالنصریه) 🔻{اليقين هو ان يتصوران الشي كذا و يتصور معه بالفعل و القوة القريبة من الفعل انه لايمكن ان لايكون كذا} (التحصیل) 🔷یقین آن حالت نفســانی است که مطمئن هستیم در آن احتمال خــلاف نمیدهیــم. حال یــا بالفعل این چنین اســت که بــه احتمال خلاف در آن توجه کرده و سپس تصدیق کرده ایم که احتمال خلاف ندارد و یا به احتمال خلاف داشتن یا نداشتنش توجه ندار یم و غافل هســتیم؛ ولی ا گر به خود التفات کنیم و تمرکز داشــته باشــیم، متوجه خواهیــم شــد کــه احتمــال خلافــی در کار نیســت و مســئله؛ قطعی، ثابت و محکم است. 🔶{بالقــوة القریبــة مــن الفعــل} یعنــی آگاهــی و علم به ایــن صورت اســت که اگر انســان در خلوت خود بنشیند و کمی در آن تأمل کند، میبیند که نمیتواند در آن شک و تردید کرده و احتمال خلاف دهد و حقیقتاً خــلاف آن ممکن نیســت (امکان در این دســت عبارات، امکان احتمالی است). چون احتمال یک امر وجدانی درونی است، پــس بــودن یــا نبــودن آن فقط بــه التفــات و تمرکــز قائم اســت و لذا در نهایــت بــا قوۀ قریب به فعل میتوان آن را یافت. با این قید ظن خارج میشــود، چون در ظنون نه بالفعل تصدیــق میکنیم که طرف مقابل غیرممکن است و نه بالقوة القریبة من الفعل. 📚معرفت شناسی ص ۸۱و۸۲ https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛اکسیر محبت حسینی 🟢ارزش محبّت ❓حال سؤال این است که چرا محبت این اندازه ارزش دارد⁉️ 🔸انســان در عالم خلقت قرار اســت به سمت خداوند متعال حرکت کند؛ حرکــت انســان به ســوی خداوند یعنی شــخص از خــود بیــرون بیاید و به جــای اینکــه خــود را بخواهد، خدا را بخواهد؛ به جــای این که تابع نفس باشــد، تابــع خــدا باشــد و خداونــد را در وجــودش حاکم کنــد. قطعا این هــدف بــا انجــام اعمال ظاهــری ممکن نیســت و اگر انســان مدام ســر برســجده بگذارد و رکوع کند و صدقه بدهد و هزاران کار خیر انجام دهد، تا آن جنبۀ قلبی در وجودش فعال نشود، رشد نمیکند و حرکتی به سوی خدا انجام نمیگیرد. 🔹در باب محبت دو تعبیر به کار میرود؛ گاهی گفته میشود محب و اخلاص چیزی در عرض عمل است و اصل محبت و اخلاص است و عمــل اهمیتّــی ندارد و گاهی گفته می شود و محبت و اخلاص هم یک عمل است و اصل در اعمال محبت ورزیدن و اخلاص اســت که این تعبیر صحیح است. از نظر ادیان الهی عمل بر دو قسم است: عمل قلبــی یا جوانحــی و عمل ظاهری یا جوارحی. ما انســانها بیشــتر اوقات دغدغه مان این است که به دنبال انجام اعمال ظاهری هستیم و معمولا بــا این دســت و پا و ســر و چشــم و امثــال اینها چه عملی انجــام دهیم در حالــی که انبیاء آمده اند تا به ما بگویند عمل قلبی ارزش بیشــتری دارد. اصــل در بیــن اعمال، محبت و اخلاص ورزیدن اســت با اینکه اعمال جوارحی لازم و ضروری است اما انسان با قلب خود بیشتر به سمت خدا حرکت میکند تا با اعمال ظاهری. حضرت جوادالائمه می فرمایند: اَلقَصدُ اِلَي اللهُ تَعالي بِالقُلُوبِ اَبلَغُ مِن اِتعابِ الجَوارِحِ بِالاَعمالِ (آهنگ خدا نمودن با دل،از خسته کردن اعضا و جوارح با اعمال {غیرقلبی}موثرتر است.) 📚اکسیر محبت حسینی/ص ۱۴و ۱۵ https://eitaa.com/taraef110