eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
103 عکس
122 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه1-22 شوال المكرم 29_1.mp3
13.55M
👤استاد وکیلی 💠علت نیاز به علم اللغة 📝لزوم مراجعه به کتب لغت 📆سال تدریس: سال۱۴۲۹هجری قمری مصادف با ۱۳۸۷هجری شمسی https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛معادشناسی(1) 💠اهمیت بحث معاد 🔸اگر بحث معاد بی فایده بود، در قرآن تنها به آخرت حساب ،کتاب، بهشت و جهنم اشاره کوتاهی می شد و نیازی به شرح و بسط نبود ؛اهل بیت (علیه السلام) هم به آن نمی پرداختند. مثلا قرآن کریم به عالم ذر اشاره کوتاهی دارد و جزئیات زیادی را از آن مطرح نکرده است. شاید به همین جهت این مبحث اهمیت عملی و تربیتی زیادی ندارد . این نکته که در قرآن موضوع معاد و ریزه کاری هایش مبحث پر تکراری است ،جای بحث و گفت و گو دارد؛در مجموع فراوانی تکرار نشانه اولویت و اهمیت مبحث معاد است. 📚معاد شناسی ص ۲۶ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛رسالة الوضع(32) ✨ بررسی دو اشکال مرحوم مظفر و امام راحل (رحمهما الله تعالی) 💠 « وضع المبهمات » (۳) 🔹 و الاشــكال علیهم بأن الواضــع لا یجب طاعته و لو وجب لكانالاســتعمال بغیــر مــا شــرطه عصیانا له لا غلط الكلام(۱) ، فناش عن حمــل كلامهم علی ما لیس بمراد لهم. فإن المقصود من شرط الواضع هو تقیید الموضوع له، بمعنی أن «هذا» موضــوع لــذات مفــرد مذكــر مع إلاشــارة؛ و قد تبین بما لا مزیــد علیه أن الاشــارة لا یتحقق إّلا إذا كانت متوجهة إلی الجزئي. فاستعمالها في غیره لیس استعمال الاشارة بالحمل الشائع التي هي جزء للموضوع له اللفظ. 🔹 ثم إن ما عن بعض الاجلاء(۲) من أن أســماء الاشــارة و الموصول و ضمیر الغیبة لیســت بدالة علی معنی اســمي، فصحیح في خصوص أســماء الاشارة إذا كانت مقترنــة بلفــظ المشــار إلیــه ك‍«هــذا الرجــل جائنــي» و أمــا نحــو «هــذا جائنــي» و الموصول و الضمیر فالظاهر دلالتها علی المعنی الاسمي أیضا. 🏷 (۱) اصول الفقه للمظفر ، ج۱ ، ص۶۱ 🏷 (۲) تهذیب الاصول ، ج ۱ ، ص۶۵ 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۹۱ (مع تصرف یسیر) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-20.mp3
9.61M
۲۰﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۲۰ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌 ادامه‌ی بخش پنجمین| سفر دوماهه‌ی زیارتی حضرت آقا حاج سیدهاشم حداد قدس‌الله‌سره به ایران و توقف در تهران و زیارت حضرت امام علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلامتجرد و مراتب ✅ اوج عبودیت ✅ اولین حصول تجرد برای مرحوم حداد ✅ وصف اولیای الهی در بیان امیرالمومنین علی علیه‌السلام ✅ علت فقر مرحوم حداد ✅ پاسخ علامه طباطبایی رحمه‌الله علیه به تقاضای طلاق مرحوم حداد ✅ علت تجرد مرحوم حداد ✅ منفعت فحش و شکنجه ✅ شرط آیت‌الله سیدعلی قاضی رحمه‌الله علیه برای پذیرش شاگرد ✅ جامعیت آیت‌الله سیدعلی قاضی رحمه‌الله علیه در بیان مرحوم حداد https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛توحیدقرآنی(10) 💠مخالفت نظر متکلمان با روایات ♦️باری مشکل دیگری که این نظریه با آن مواجه است اینست که در میراث حدیث شیعه دهها بلکه صدها روایت داریم که با صدای بلند می گویند که غیر از خدا در عالم چیزی نیست. او در هیچ صفتی و هیچ کمالی شریکی ندارد و وجود او (نه علمش)همه جا را پر کرده است و با همه چیز است و از همه جهت نامتناهی می باشد. 🔻هیچ یک از این روایات در این نظریه قابل تفسیر و قبول نیست و با همه آنها را رد یا تاویل نمود.ولی آیا چنین کاری در حق این میراث اهل بیت علیهم السلام که هادیان الهی و یادگاران رسول اکرم هستند جفا نیست؟ 🔺جا دارد از پرداختن به بیان راه حل عرفا به برخی روایات متواتری که با توجیهات متکلمان سازگار نیست به شکل فهرست وار اشاره گردد.این روایات مجموعه های مختلفی را تشکیل می دهند. برخی با صراحت از این دم می زنند که هیچ موجودی غیر از خداوند در عالم نیست و هرچه جز اوست باطل و نیست می باشد.و برخی خداوند را به متناهی وجودی توصیف می کنند که غیزی را دز کنار خود نمی پذیرد و برخی از حضور خداوند در همه جا و همه چیز سخن می راند.در ادامه نمونه ای از این روایت آئرده شده که تامل در آن برای فهم آیات و کشف توحید صحیح قرآنی سودمند خواهد بود. 📜 https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(10) 💠روایات مخالف با نظر متکلمان الف)روایات صریح در بطلان ماسوی الله ۱.حضرت صادق علیه السلام: إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لاَ تُقَدَّرُ قُدْرَتُهُ وَ لاَ يَقْدِرُ اَلْعِبَادُ عَلَى صِفَتِهِ وَ لاَ يَبْلُغُونَ كُنْهَ عِلْمِهِ وَ لاَ مَبْلَغَ عَظَمَتِهِ وَ لَيْسَ شَيْءٌ غَيْرَهُ هُوَ نُورٌ لَيْسَ فِيهِ ظُلْمَةٌ وَ صِدْقٌ لَيْسَ فِيهِ كَذِبٌ وَ عَدْلٌ لَيْسَ فِيهِ جَوْرٌ وَ حَقٌّ لَيْسَ فِيهِ بَاطِلٌ كَذَلِكَ لَمْ يَزَلْ وَ لاَ يَزَالُ أَبَدَ اَلْآبِدِينَ وَ كَذَلِكَ كَانَ ۲.حضرت صادق علیه السلام: قَالَ لِي أَيُّ شَيْءٍ اَللَّهُ أَكْبَرُ فَقُلْتُ لاَ وَ اَللَّهِ مَا أَدْرِي إِلاَّ أَنِّي أَرَاهُ أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ فَقَالَ وَ كَانَ ثَمَّ شَيْءٌ سِوَاهُ فَيَكُونَ أَكْبَرَ مِنْهُ فَقُلْتُ وَ أَيُّ شَيْءٍ هُوَ اَللَّهُ أَكْبَرُ قَالَ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَفَ . ۳.حضرت صادق علیه السلام: تَقُولُ فِي دُعَاءِ اَلْعِيدَيْنِ بَيْنَ كُلِّ تَكْبِيرَتَيْنِ اَللَّهُ رَبِّي أَبَداً وَ اَلْإِسْلاَمُ دِينِي أَبَداً وَ مُحَمَّدٌ نَبِيِّي أَبَداً وَ اَلْقُرْآنُ كِتَابِي أَبَداً وَ اَلْكَعْبَةُ قِبْلَتِي أَبَداً وَ عَلِيٌّ وَلِيِّي أَبَداً وَ اَلْأَوْصِيَاءُ أَئِمَّتِي أَبَداً وَ تُسَمِّيهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ وَ لاَ أَحَدَ إِلاَّ اللّٰهُ. ۴.حضرت امیرالمومنین: لاشَى‏ءَ الاّ اللّهُ فَارْفَعْ هَمَّکا یَکفیکَ رَبُّ النّاسِ ما اَهَمَّکا ۵.حضرت امیرالمومنین در روز بدر: يَا هُوَ يَا مَنْ لَا هُوَ إلَّا هُوَ، اغْفِرْ لِى وَ انْصُرْنِى عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ! ۶.در دعاءآن حضرت علیه السلام: يَا هُوَ يَا مَنْ هُوَ هُوَ يَا مَنْ لَيْسَ هُوَ إِلاَّ هُوَ يَا هُوَ يَا مَنْ لاَ هُوَ إِلاَّ هُوَ . ۷.در دعاءحضرت ابراهیم: یَا هُوَ یَا هُوَ یَا مَنْ لَیْسَ کَهُوَ یَا مَنْ لَا هُوَ إِلَّا هُوَ أَغِثْنِی ۸.حضرت امام رضا: فَافْهَمْ أَمَّا اَلْوَاحِدُ فَلَمْ يَزَلْ وَاحِداً كَائِناً لاَ شَيْءَ مَعَهُ بِلاَ حُدُودٍ وَ لاَ أَعْرَاضٍ وَ لاَ يَزَالُ كَذَلِكَ ۹.حضرت امیرالمومنین: وَ لاَ يُوصَفُ بِشَيْءٍ مِنَ اَلْأَجْزَاءِ وَ لاَ بِالْجَوَارِحِ وَ اَلْأَعْضَاءِ وَ لاَ بِعَرَضٍ مِنَ اَلْأَعْرَاضِ وَ لاَ بِالْغَيْرِيَّةِ وَ اَلْأَبْعَاضِ 10.قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَصْدَقُ كَلِمَةٍ قَالَتْهَا اَلْعَرَبُ كَلِمَةُ لَبِيدٍ أَلاَ كُلُّ شَيْءٍ مَا خَلاَ اَللَّهَ بَاطِلٌ وَ كُلُّ نَعِيمٍ لاَ مَحَالَةَ زَائِلٌ این روایات همگی دلالت بر آن دارند که خداوند غیری بریده و جدای از خود ندارد. 📚عیار نقدها ص ۵۷۹ تا ۵۸۱ (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاثیر ارتکاز در فهم روایات رزق طالبان علم.اصول سال اول ج۷۱.mp3
3.83M
⭕️استاد وکیلی 💠ارتکازات شرعی و ارتکازات محیطی 🔸تفاوت فهم روایات اصحاب و با غیر ایشان 🔹تاثیر ارتکازات در فهم روایاتِ دالِّ بر ضمانتِ رزقِ طالبانِ علم. 📚خارج اصول استاد وکیلی دور دوم، سال اول جلسه ۷۱ https://eitaa.com/taraef110
أخلص العمل.mp3
5.95M
چرا اشک و سوز نداریم؟ چون مراقبه نداریم...! 🔍 اگر اهل مراقبه باشیم، خدا اشکالاتمان را به ما نشان می‌دهد. 💬 دو حکایت عجیب از مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور و مرحوم علامه حسن‌زاده آملی (رضوان‌الله‌علیهما) 🎙استاد وکیلی حفظه‌الله https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛فقه جامع(1) 💠 کاستی های نظام فقاهت موجود و خصوصیات فقه جامع ♻️نظــام فقاهــت موجــود، در عیــن اینکه یــک نظام کاملا متقن و استوار است و بــه هیــچ وجه امکان تردیــد در آن وجود ندارد،اما از جهات مختلفی کاستی دارد و باید بــا ابزارهای تکمیلی و بحث هایی که نمونه هــای آن را بیان خواهیم کرد، به تکامل روش فقاهت موجود بپردازیم. 🔸متاسفانه شــرایط تاریخی، تعریف نادرست از علــم فقه، نارســایی ها و نواقص علم اصول فقه، ســبب شــده کــه در نظام فقهی متعارف به خیلی از مسائل لازم پرداخته نشود و مسائل فقهی عموما منحصر در مسائل فردی شود. حتی در مسائل فردی به آن دسته ازمسائلی پرداخته می شود کــه در گذشــته مبتلا بـه بوده اند و برخــی از آنها امروزه مورد ابتلا نیســت و به جای آن ها مسائل فــردی جدیدی به وجود آمــده که فقه موجود به حل آن ها نیز اهتمام ندارد. 🔹مســائلی را کــه توقع مــی رود فقیــه به آنها پاســخ بدهد تــا فقه بتوانــد در عرصۀاجتماع حضور یابد و تبدیل به یک برنامه عملیاتی بشــود، تقریبا می توان به شش بخش تقسیم کرد: ۱.مسائل فردی مستحدثه ۲.مسائل مربوط به شخصیت های حقوقی ۳.مسائل مربوط به نهادهای اجتماعی ۴.پاسخ دادن به امور حقیقی(هست و نیستها) ۵.عدم شفافیت تعریف و شاخصه های عناوین ۶.مشخص نکردن حکم موارد تزاحم و عروض عناوین ثانویه 📚الگوی دینی راهبردی تربیت کودک و نوجوان و جوان (بخش اول:کلیات و مقدمات ) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهنم. الانسان ج۲۰.mp3
2.01M
⭕️استاد وکیلی 💠حقیقت جهنم 💥جهنم برابر است با غفلت 🔥خصوصیات اهل جهنم در آیات قرآن نتیجه:جهنم یعنی رد نشدن از دنیا و دلبستگی های دنیا 🖇منشاء آتش جهنم چیست؟ 📚رساله الانسان بعد الدنیا علامه طباطبایی https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مهمترین عامل تقرب الی الله ❓ مقیّدان تو از یاد غیر خاموشند به خاطری تویی،دیگران فراموشند https://eitaa.com/taraef110
🏴 إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ▪️مقام شهادت الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ في التَّحريضِ عَلَى القِتالِ ـ : أيّها الناسُ ، إنَّ المَوتَ لا يَفُوتُهُ المُقِيمُ ، و لا يُعجِزُهُ الهارِبُ ، ليسَ عَنِ المَوتِ مَحِيدٌ و لا مَحِيصٌ، مَن لَم يُقتَلْ ماتَ، إنّ أفضَلَ المَوتِ القَتلُ، و الذي نفسُ عَليٍّ بِيَدِهِ لَألفُ ضَربَةٍ بالسَّيفِ أهوَنُ مِن مَوتَةٍ واحِدَةٍ عَلَى الفِراشِ . امام على عليه السلام در ترغيب به جنگ فرمود : آگاه باشید ای مردم! كسى كه بايستد، از چنگ مرگ نرهد و كسى كه از مرگ بگريزد، آن را عاجز نكند . از مرگ گريز و گزيرى نيست ؛ كسى كه كشته نشود ، مى ميرد . همانا برترين مرگ، كشته شدن است . سوگند به آن كه جان على در دست اوست ، هزار ضربت شمشير آسانتر است از يك بار مردن در بستر. 📚 نهج البلاغة : 1/306 https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛روش تحصیل(1) 💠جامعیّت یا تخصص؟ بخش اول 🔷اگر بخواهیم این سوال را پاسخ بدهیم که ما به دنبال تمحض باشیم یا جامعیت یا هردو، روش حل مساله طبیعتا این هست که اول هدف تحصیل در حوزه های علمیه را بررسی کنیم و بعد ببینیم که تحقق آن هدف با چه وسیله ای است چون تمحض و جامعیت خودشان هیچکدام موضوعیت ندارند بلکه طریقی هستند برای رسیدن به هدف. 🔶هدف از تحصیل در حوزه های علمیه معمولا به دو مرحله تقسیم میشود؛ 1- تحصیل به نیت تبلیغ 2- تحصیل به نیت اجتهاد و تفقه در دین . 🔷تفقه در دین به معنای فهم جامع و کامل دین، یک سلسله دانشهایی را لازم دارد. اگر بخواهد در یک جایی تفقه و فهم عمیق و صحیح پیام دین اتفاق بیفتد ما محتاج مجموعه ای از دانشها هستیم. ❓ چرا دنبال تفقه در دین باشیم؟ یک دسته ادله خاص دارد مثل آیۀ شریفۀ نفر که فرمود: عده ای نفر و کوچ بکنند «لیتفقهوا فی الدین» جدای از آن یک دسته ادلۀ عام داریم که دستور میدهد که ما باید حکومت اسلامی را برپا کنیم، اسلام را اقامه کنیم و دین خدا را در بلاد آشکار کنیم اقامۀ دین طبیعتا محتاج متخصصینی است و از باب مقدمه واجب اینها واجب میشوند و باید افرادی باشند که دین را کامل بفهمند که در مرحلۀ بعدی دین به مرحلۀ اجراء در بیاید. 🔹به هر حال فعلا هدف را فهم صحیح دین میگذاریم.برای فهم صحیح دین مراحلی باید طی بشود که مرحلۀ اولش این است که از نظر عقلی حقانیت دین اثبات بشود و ما مقدماتی بچینیم و بر اساس آن مقدمات بتوانیم اثبات کنیم که دین حق است و در این مرحله هم خیلی از متون نقلی نمیشود کمک بگیریم. 🔸طبیعتا یک سلسله بحث های عقلی لازم است که اثبات وجود خدا و صفات او را بکند، اثبات نبوت و حقانیت قرآن کریم تا ما به منابع اولیه دین برسیم. پس این سلسله دانشهایی است که لازم میباشد و اگر نباشد تفقه در دین به شکل روشمند و استدلالی رقم نمیخورد. 🎙سخنرانی استاد در سال ۱۴۰۱ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛رسالة الوضع(33) ✨ بررسی نظریة محقق خراسانی (رحمه الله تعالی) 💠 «الحروف الربطیة » (۱) 🔹محصل مرامه أن الواضع یتصور معنی النسبة الظرفیة أی حقیقتها الخارجیة مثلا و یقول : وضعتُ لفظ «فی» للنسبة الظرفیة لتستعمله فیما اذا اردت لحاظها ربطا بین شیئین و وضعت کلمة «النسبة الظرفیة» لنفس المعنی لتستعملها فیما اذا اردت لحاظها مستقلا. 🔹 قال فی الکفایة :« نحو ارادة المعنی لایکاد یمکن أن یکون من خصوصیاته و مقوماته» علی أن مدلول الحرف هو الحقیقة النفس الامریة و لایحکی عن الامر ذهنی و لو کان اللحاظ مأخوذا فی الموضوع له لکان اللفظ حاکیا عن تصور النسبة دون نفسها.(۱) 🔸 فاستصوب علی ضوء ذلک أن وضع الحروف و الموضوع له عامان. و الشاهد علیه الحروف الواقعة فی الجمل الانشائیة و الاستقبالیة ک‍ « صل فی المسجد» و «اذهب الی المدرسة» 🔸 ثم إن تعبیره بکون الحرف حالة للغیر یناسب الاعراض التی لها وجود فی نفسها کما صرح علیه بأن« حاله کحال العرض» مع أن النسبة متقومة فی ذاته بالطرفین و لا تحقق لها ورائهما فکان علیه أن ینظرها بالوجود الرابط کما بیّن ذلک المحقق الاصفهانی(قدس سره) (۲) و لذا رجح المتاخرون عنه عبارته الاخری و هی «الآلیة» 🏷 (۱) کفایة الاصول ، ج۱ ، ص۱۵ 🏷 (۲) فوائد الاصول ، ج ۱ ، ص۳۶ 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۹۳(مع تصرف یسیر) https://eitaa.com/taraef110