eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
107 عکس
123 ویدیو
19 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
TaAseman09_6.mp3
1.06M
💠استاد وکیلی؛(62) ❓چیکار کنیم که رزق و روزی ما زیاد شود؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛ کتاب عزیز(4) 💠شبهه:قرآن قلب را مرکز ادراک میداند‼️ https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛پاسخ شبهه(4) 📌در معنای قلب در این آیه دو احتمال و به تبع دو پاسخ وجود دارد: ---------------------------- 🟢 پاسخ اول 💠 مراد از قلب معنای مجازی آن است.‼️ ✅ ما در گفت و گوهای خود و بیش از همه در متون ادبی کلمات زیادی را در غیر معنای خود به کار میبریم که به این نحوه استعمال {استعمال مجازی} می گویند. گاهی استعمال مجازی درباره کلمه ای آن قدر شایع می شود که می توان آن کلمه را بدون هیچ قرینه و شاهدی در آن معنا به کار برد. 🔶یکی از این کلمات «قلب» است که در زبان عربی و فارسی و بسیاری از زبانهای دیگر از دیرباز در معنای عقل روح مرکز ادراک و احساس و.... به کار رفته و این استعمالات حتی در بین کسانی که برای قلب هیچ نقشی در ادراک قائل نیستند نیز بسیار شایع است و کسی به آنها نسبت خطا نمی دهد؛ 🔸مثلاً در زبان فارسی هم اکنون نیز به کسی که توان فهم حقایق را آن گونه که هست ندارد «کوردل» می گوییم نه «کور مغز» یا برای ابراز محبت میگوییم «از صمیم قلب دوستت دارم» و هنگام به کاربردن كلمه قلب به سینه و قلب درون آن اشاره میکنیم و کسی ایراد نمی گیرد که قلب صرفاً عضله ای برای پمپاژ خون است و نقشی در احساسات ما ندارد. 🔷 با کمی تأمل موارد زیادی از این نمونه ها پیدا می کنیم که در آن واقعاً ادراک و احساس به قلب و بلکه همین قلب درون سینه نسبت داده شده است. 🔹در زبان عربی و در عصر نزول قرآن هم قلب در هر دو معنا به کار می رفته و نمونه های آن در کتب لغت موجود است و مفسران قرآن نیز از گذشته تا به امروز در بسیاری از موارد در تفسیر آیات قلب را به همین معنا حمل کرده اند؛ از جمله همین آیه محل بحث. پس اولاً اصلاً معلوم نیست که قلب در این آیه معنای قلب صنوبری که قطعه ای گوشت در سینه است باشد. 💠در نتیجه این شبهه که: در آیات قرآن و همچنین در سنت ،تفکر ،ایمان احساس و امثالهم به قلب درون سینه نسبت داده شده است که غلطی فاحش است. کلام بی اساسی است.‼️ 📚کتاب عزیز ص ۴۱و۴۲و۴۳ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛پاسخ شبهه(4) 🟢 پاسخ دوم 💠 قلب ابزار ادراک است نه مرکز آن ‼️ ✅حتی اگر قلب را در این آیه به معنای حقیقی آن تفسیر کنیم باز هم از آیه نمی توان استفاده نمود که قلب مرکز ادراک است بلکه این آیه قلب را فقط ابزاری برای ادراک می داند؛ یعنی برای آن در فرایند ادراک، نقش قائل است. آیه کوری چشم و قلب را در یک سیاق قرار داده و از این جا استفاده می شود کوری قلب مانند کوری چشم است؛ زیرا وقتی تعبیر کوری و بینایی درباره چشم به کار می رود به این معنا است که چشم نقش خود را در وساطت ادراک از دست می دهد، نه این که چشم مرکز دیدن بوده است؛ و حق هم همین است که چشم مرکز بینائی نیست و مرکز بینائی یا مغز است و یا در بیانی دقیق تر روح و نفس انسان است. پس کورشدن قلب نیز به معنای از دست دادن نقش قلب در وساطت ادراک است. آری قلب و چشم از این جهت متفاوتند که چشم ابزاری برای ادراک محسوسات و قلب ابزاری برای ادراک امور غیر حسّی است. حال باید دید این بخش از شبهه که مدعی است .... قلب یک پمپ ساده عضلانی است تا چه میران از دقت علمی برخوردار است.❕❗️❕ ⚪️ حقیقت این است که این حرف پذیرفتنی نیست زیرا امور عدمی قابل تجربه نیستند و نمی توان گفت تجربه ثابت میکند که قلب یک پمپ ساده عضلانی است و هیچ نقشی در ادراک ندارد در واقع علی رغم تحقیقات ارزشمند فراوانی که در دوره اخیر در حوزه علوم شناختی صورت گرفته، همچنان در این زمینه سؤالات بی جواب فراوانی پیش رو است و شناخت ما از مقوله ادراک بسیار محدود است. 🔶 به علاوه بر خلاف آنچه در متن شبهه بیان شده مغز محل و مرکز ادراک نیست و تنها واسطه ادراک است حکمای مسلمان ادله و شواهد فراوانی را اقامه کرده اند که نشان میدهد نفس انسان حقیقتی مجرد از ماده است و ادراک در بستر مادی و جسمانی تحقق پیدا نمیکند و مغز واسطه ای میان بدن و نفس می باشد. در عین حال نفس و بدن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و بدن گرچه خود مدرک نیست اما بخشهای مختلف آن از مغز گرفته تا سلسله اعصاب و اندامهای حتی در فرایند ادراک نقش دارند با این حال نحوه ارتباط نفس و بدن و نقش بخشهای مختلف در فرایند ادراک به صورت کامل شناخته نشده است. از طرفی طبق اعتقاد حکما و اطباء قدیم که برای آن شواهد و ادله ای هم اقامه شده، نخستین عضوی که نفس به آن تعلق گرفته و وساطت نفس و بدن را به عهده دارد قلب انسان است؛ در این صورت حتی اگر عملکرد قلب با ابزارهای حسی قابل مشاهده نباشد باز هم قلب جایگاه مهمی در ادراک خواهد داشت. لذا حتی اگر شواهد تجربی ای بر نقش قلب در ادراک وجود نداشته باشد نهایتاً باید بگوییم : تاکنون تجربه بشر نقش قلب را در ادراک بدست نیاورده است. اگر چنین شد هیچ تعارضی میان ظاهر آیه با علوم تجربی نیست چراکه آیه مطلبی را میگوید که تجربه به آن نرسیده است؛ نه اینکه تجربه بر ابطال آن دلالت کند. با این همه برخی یافته های اخیر که متخصصان باید آن را اعتبار سنجی نمایند نشان میدهد سیستم عصبی قلب شامل ۴۰۰۰۰ نورون است که در نزد برخی به مغز قلب یا سیستم عصبی درونی قلب موسوم است و برخی از محققان بر پایۀ شواهدی مدعی اند که این سیستم به صورت مستقل از مغز نقش مهمی در ادراک دارد؛ گرچه هنوز این مسأله به شکل شفاف اثبات نشده است. یکی از مجموعه هایی که در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام داده مؤسسه Heartmath با مدیریت دکتر رولن مک کرانی است که کتابها و مقالات زیادی در این موضوع منتشر کرده است در یکی از مقالات با عنوان «قلب، مغز مخصوص به خود را دارد» ذکر شده که قلب صرفاً یک پمپ ساده عضلانی نیست و مغز قلب او را قادر می سازد که عملکردهایی نظیر یادآوری و تصمیم گیری را جدای از قشر مخ انجام دهد. گزارشی از این مقاله به زبان فارسی در مجله اینترنتی مغز و شناخت به نشانی neurosafari.com با عنوان قلب انسان مغز دارد؟ ارائه شده است.‼️ https://eitaa.com/taraef110
📌در این مقاله میگوید: 🔶 یک پژوهش جدید نشان میدهد که بر خلاف باورهای رایج، مغز احتمالاً تنها مرکز هوشیاری کل بدن نبوده و قلب نیز ممکن است نقش مهمی در روند هوشیاری ایفا میکند. به گزارش نوروسافاری به نقل از یونیورسیتی هرالد نوروکاردیالوژی Neurocardiology یک رشته نوظهور در طب در بیش از یک دهه گذشته بوده که تمرکز اصلی آن بر روی چگونگی ارتباط مغز و قلب از طریق سیستم عصبی است. 🔶 تحقیقات اخیر در این زمینه نشان میدهد که قلب، احتمالاً دارای یک مغز منحصر به خود است به این معنی که قلب نیز دارای یک مرکز بوده که اطلاعات را حمل و دریافت میکند... 🔶 بنابراین نه معنای آیه منحصر در آن چیزی است که منتقد پنداشته و نه علم اثبات نموده که قلب صنوبری هیچ نقشی در ادراک ندارد. 📚کتاب عزیز ص۴۳تا۴۶ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صعوبت شناساییِ امورِ خلافِ فطرت.فقه جنسی ج ۲۰.mp3
9.93M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(9) 🌀صعوبت شناساییِ امورِ خلافِ فطرت❗️ 🌀ذکر نمونه مورد اختلاف بین علامه طباطبایی و علامه حسن زاده 🌀سماعِ جنابِ مولوی چگونه با کمالِ او قابلِ جمع است❓ 🌀 از مختصاتِ امامان و رسول الله ص کشفِ اتمِّ محمدی است،بخلافِ سایرِ اولیاءِ کامل. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛شهیدان عشق(6) 💠حتی حرّ هم فانی شد ▪️این تعبیر حضرت امام کاظم علیه السلام که فرمودند در روز قیامت وقتی ندا می آید: اَینَ حَوارِی الحُسَین (ع) ؟ حواریین حسین بن علی کجا هستند؟ فَیقُومُ کل مَنِ استَشْهَدَ مَعَهُ وَ لَمْ یتَخَلفْ عَنهُ »خیلی عجیب است؛ظاهرش جناب حرّ بن یزید ریاحی رانیز در بر می گیرد با این که جناب حر در کنار مزار حضرت دفن نشدند. زیارت نامه هایی که ما برای اصحاب حضرت قرائت میکنیم و در کنار ضریح مطهر آنها را میخوانیم شاید بااین صراحت شامل جناب حر نشود؛اما این تعبیر امام کاظم علیه السلام بیانگر این است که جناب حر هم به حضرت ملحق شده است. ❓سؤال اینجاست که جناب حر چه مقدار زحمت کشیده بود؟ آنچه مسلم است اینکه حتما ایشان سابقه و پیشینهای در اموری مانند ایثار و...داشته است.بالاخره خداوند متعال بی حســـاب و کتاب کسی را ســـر این سفره نمی نشاند؛ ولی از ســـوی دیگر حر بزرگترین خطایی راهم کـــه ممکن بود انجام دهد، انجام داد؛ به تعبیر خودش ((فقد ارعبت قلوب اوليائك و اولاد بنت نبيّك)) اولیای خدا و اهل بیت پیامبر(ص) را ترسانده بود و دلهای آنها را به لرزه درآورده بود. ِ ولی وقتی می آید وسیدالشهدا علیه السلام در رحمتشـــان را باز میکنند و او را می پذیرنـــد، در وجود آن حضرت گم می شود و به درجه معیت ولحوق می رسد. پس این رسیدن، محصول آن عشق است؛ آن عشق، مقدمه است و این رسیدن، نتیجه. ▫️بزرگان فرموده اند در بین اهل بیت علیهم السلام سیدالشهداء در این جاذبه از همه قویترند. خداوند متعال ایشـــان را مظهر رحمت واسعه خودش قرار داده است و حضرت سیدالشهداء علیه السلام باب رحمة اللـه الواسعه هستند؛ هرچنـــد که اهل بیت همگی باب رحمت هســـتند. هرکســـی اگر دلدادۀ امیرالمؤمنین علیه السلام باشد و در وجود ایشان محو شود، همین است. اگر کسی در وجود حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه هم گم بشـــود همین اســـت. حتی در وجود حضرت اباالفضل علیه السلام هم انسان گم بشود، همین است؛ و فرقی ندارد همگی باب اللــــه هســـتند. ولی سیدالشـــهداء علیه السلام بیشتر، افراد را به خودشـــان راه میدهند. نور جلوه های جمال و رحمت خداوند متعال در حضرت، بیشـــتر و بیشتر است. اصحاب سیدالشهداء علیه السلام به برکت این اتصالشان با حضرت هر کدامشان در این عالم عظمتی دارند. نکته ای که هست آنقدر امام حسین علیه السلام بزرگ و با عظمت اند که اینها در کنار امام حسین گم شده اند. اگر شهری بود و جناب جبیب بن مظاهر یا مسلم بن عوســـجه یا دیگر اصحاب در آنجا دفن بودند، مـــردم از راه دور بـــه قصد زیـــارت آنها حرکت میکردنـــد و به آنجا میرفتند. چه برســـد به حضرت علی اکبـــر و حضرت اباالفضل و ســـادات اهل بیت علیهم السلام که هر کدامشان برای دستگیری کردن از هزاران هزار نفر کافی اند. 📚شهیدان عشق ص ۲۴ تا ۲۶ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا