استاد تراشیون
✍️ نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین"
⚛️ دور دوم / قسمت ۲۱
📝 محور بحث: #آرامش_کلامی
💠 قسمت چهارم
⚜️ در قسمت قبل بیان شد که یکی از دلایلی که ارتباط کلامی بین زوج ها کم است عدم شناخت تفاوت هاست.
💢 برای حل این مشکل ها اول باید تفاوت های یکدیگر را شناخت.
◀️ تفاوت های زنان و مردان:
1️⃣ زن ها پر حرف و مردها کم حرف هستند البته در توصیف نه در تحلیل.
🔸 یعنی زن ها در توصیف پر حرف اند ولی مرد ها کم حرف اند، ولی مردها موجوداتی تحلیلی هستند مثلا مرد ها در مورد انتخابات ساعتها در مهمانی ها و مجالس حرف میزنند و خیلی کم توصیف میکنند ولی خانمها اینطور نیستند. مثلا خانم ها در مهمانی ها حلقوی دور هم مینشینند و یا دو نفری ظرف میشورند یعنی از فرصت ظرف شستن هم برای حرف زدن استفاده می کنند.
🔻 یا در جایی دیگر خانم نمیتواند سریال مورد علاقهاش را نگاه کند و از همسرش میخواهد نگاه کند تا بعدا براش تعریف کند. ولی وقتی برمیگردد و از آقا می پرسد: چه خبر؟
آقا: هیچی، مُرد!!!
◾️ یعنی آقا کل یک سریال چهل و پنج دقیقه ای رو در یک کلمه مُرد خلاصه کرد.
ولی اگر همین سریال رو خانم تماشا میکرد و میخواست برای آقا تعریف کند، به قول گفتنی شروع با خودش و پایان با خدا بود، یعنی معلوم نیست کی تمام میشود.
❇️ دلیل اینکه زنها پر حرفاند این است که به جزئیات دقت دارند(جزء نگر اند)
و دلیل اینکه مرد ها کم حرف اند به خاطره کل نگر بودن آن هاست.
و از اینکه مردها کل نگر اند گاهی زنها ناراحتاند. چون زن دوست دارد جزئیات را بشنوند.
2️⃣ فرمول کلام در زن و مرد متفاوت است.
1.فرمول کلام مرد ها، پیام است.
یعنی فقط پیام رو می گویند.
به طور مثال:
خانم: کجا بودی؟
مرد: اداره.
خانم: هوا چطور بود؟
مرد: خوب بود.
2.فرمول کلام زنها، پیام + فرا پیام است.
فرا پیام یعنی حاشیه سازی در کلام زن زیاد است.
به طور مثال:
خواهر: آبجی این پرده رو چند خریدی؟
خانم: بیا خواهر برات تعریف کنم این ماجرا ها داره!
خانم از آن موقع ایی که فکر پرده خریدن به ذهنش خطور کرده تا موقع نصب کردن رو تعریف میکنه، یعنی شروع میکند به حاشیه سازی.
♦️ اینکه خانم ها فرا پیام سازی می کنند ویژگی آن هاست و همین گاهی سبب حاشیه سازی و گاهی سبب منظور سازی می شود یعنی خانم منظور گذاری میکند روی کلام و رفتار دیگران.
💭 خود منظورسازی گاهی مثبت و گاهی منفی است و خدا نصیب هیچ مردی نکند که منظور سازی های زنش منفی باشد که این را میتوان بدبینی بگیم.
📖 همانا در قرآن داریم : «إنَّ بَعْضَ الظَّن إِثْمٌ»
«بعضی از گمان ها گناه است»
سوره حجرات آیه ۱۲
🔮 با ما همراه باشید.
#نوشتار_تربیتی
#خانواده_زوجین
#روابط_زوجین
#کلام
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
#سیره_تربیتی_شهدا
📝 راوی: #مادر_شهید #شحنه
🔶 اوایل انقلاب بود. برنج کم گیر می آمد. گفتم «داری برمیگردی، سر راهت دوتا گونی برنج بخر.»
🔹 وقتی آمد، فقط یکی دستش بود.
گفتم «معلومه حواست کجاست؟ مگه نگفتم دوتا، چرا یکی خریدی؟»
♦️ گفت «اتفاقاً چون حواسم جمع بود یک گونی خریدم»
⚜️ یعنیچی؟ حواسم بود که اگه دو تا دو تا از هر چیزی بخریم و توی خونه انبار کنیم، ممکنه بقیه نتونن همون یه دونه رو هم بخرند.
📚 #کتاب فرهنگ نامه شهدای استان سمنان
🌀 با ما همراه باشید.
#سبک_زندگی
#سیره_شهدا
#شهید_شکرالله_شحنه
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
#معرفی_بازی
👈 ویژه کودکان
✅ بازی با تخم مرغ
🔻 وقتی از تخم مرغ در غذایتان استفاده میکنید، طوری آن را بشکنید که پوسته آن کمترین آسیب را ببیند.
🔸 برای این کار با نوک چاقو چند ضربه به ته تخم مرغ بزنید. بعد به آرامی به اندازهای که یک سوراخ برای خروج زرده و سفیده فراهم شود، کمی از پوست تخم مرغ را بکنید.
◀️ رنگ کردن و شکستن این تخم مرغ ها برای کودکان خیلی دوست داشتنی است. خرد شده این تخم مرغ ها را اگر رنگ کنید، در بازی های چسباندنی قابل استفاده است.
#بازی
#کودک
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
استاد تراشیون
📝"اختصاصی کانال"
✴️ دور اول/ قسمت 8
📝 موضوع: #عدالت_آموزشی و #عدالت_تربیتی
✅ ویژه معلم ها
⁉️چرا گاهی اوقات کلاس از مدیریت خارج میشود؟
💠 زبان مشترک
⚜️ بحث گفتگو و اجازه صحبت به بچه ها سر کلاس بر اساس نیاز تعیین می شود.
🔸 بستگی به تشخیص من مربی دارد مثلا روز بعد از شهادت حاج قاسم آمدیم مدرسه میبینیم بچه ها همه بغض در گلوهایشان گرفته، باید بستر فراهم کنید اینها حرف بزنند نمیتونیم بگوییم که بزار مثلا چهارشنبه ها قرار است ساعت گفتگو داشته باشیم آن موقع ما با همدیگر صحبت می کنیم.
🔻مثلا ممکن است حتی یک رخدادی اتفاق افتاده باشد؛ داخل حیاط مثلا والیبال یا فوتبال بازی کرده اند باخته اند الان هم حس می کنند نادآوری شده، من اصلا باید یک زمانی را محدود (که محدوده اش هم مهم است) معین کنم که مثلا بچه ها میخواهیم ده دقیقه درباره این موضوع با همدیگر صحبت کنیم.
🔹و این که میگویم باید با مدیریت مربی باشد مربی هم باید خوب بتواند جمع بکند موضوع را نه اینکه در اوج بحث یک مرتبه بگوید: خب بچه ها دیگه وقت تموم شد.
◾️ خدا حفظ کند یکی از قصه گویان را، اوج قصه می گفت: خب بماند بقیه برای هفته بعد!!
💢 این شکل قصه گویی ها برای تربیت خوب نیست؛ این برای حالگیری خیلی خوب است!! ولی میشود یک تاثیر تربیتی از این گرفت، میگوییم نه! اتفاقا ما همیشه در قصه گویی میگوییم داستان را طوری تنظیم بکنید که در هر بخشی به یک نتیجه ای برسد.
♦️ داستان باید ابتدا و انتها داشته باشد و ممکن است شخصیت مشترک هم داشته باشد. مثلا شما 30 شب 30 داستان بگویید شخصیت های مشترکی داشته باشد ولی در هر بخشی شما به نتیجه برسید اجازه بدهید او حس بکند دارد به یک بهره ای از این داستان و نتیجه داستان می رسد.
🎈 با ما همراه باشید
#نوشتار_آموزشی
#کودک_نوجوان
#تربیت_مربی
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
🔆 امام علی علیهالسلام:
🙂 #کینه و #بدخواهی دیگران را از سینه خود دور کن تا تا بدخواهی برای تو از سینه دیگران ریشهکن شود.
📚 حکمت ۱۷۸ نهجالبلاغه
#احادیث_تربیتی
#حدیث
#روایات_تربیتی
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
استاد تراشیونجاده چالوس.mp3
زمان:
حجم:
7.31M
🎼 کلیپ صوتی
⏲ ثانیههای زندگی
⚜️ خانه ما میتواند مثل بهشت باشد...
❌ جاده چالوس...
#کلیپ_صوتی
#خانواده
#مسیر_زندگی
#پادکست
#خانه_ای_مثل_بهشت
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
هوش هیجانی 1.pdf
حجم:
2.76M
💠 #هوش_هیجانی چیست؟
🔸 این فایل با طراحی گرافیکی آماده شده، تا رغبت بیشتری به مطالعه و مرور مطالب ایجاد شود.
#رشد
#مهارت
#احساسات
🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir