4. آموزش احکام و فروعات شریعت به فرزندان
والدین در کنار تعلیم اصول دین، میبایست دستورات و احکام شرایع آسمانی را نیز به فرزندان خود آموزش دهند. صرف آموزش هم به تنهایی کافی نیست بلکه طبق آیه زیر، پافشاری، تأکید، مراقبت و صبر و حوصله بر اجرای تکالیف الهی اعضای خانواده نیز لازم است: وَأْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیهَا (طه/132) [خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش!]
#تربیت_قرآنی
📚تربیت کودک مسلمان
5. مشورت و احترام به رأی و نظر فرزندان
یکی از پیامهای غیرمستقیم ماجرای ذبح حضرت اسماعیل (ع)، مشورتخواهی و تکریم فرزند است: هنگامی که با او به مقام سعی و کوشش رسید، گفت: «پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح میکنم، نظر تو چیست؟» گفت: «پدرم! هرچه دستور داری اجراکن، به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت!»(صافات 102/-103)
#تربیت_قرآنی
📚تربیت کودک مسلمان
6. تقویت حس مسئولیتپذیری، شهامت و درایت در فرزندان
ماجرای به آب افکندن حضرت موسی (ع)، توسط مادرش صفورا، از نقطهنظر تربیتی، دربردارنده پیامهای متعدی است از جمله: تقویت حس مسئولیتپذیری فرزند، ایجاد روحیه اعتماد به نفس در فرزند، مهرورزی نسبت به برادر، شجاعت، هوشمندی و درایت در انجام مسئولیت.
مادر به دخترش، «عائده» مأموریت میدهد که وقتی من صندوقچه برادرت را به آب افکندم، آن را تعقیب کن و از دور مراقبش باش!: وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّیهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَنْ جُنُبٍ وَهُمْ لَا یشْعُرُونَ (القصص/11) و (مادر موسی) به خواهر او گفت: «وضع حال او را پیگیری کن!» او نیز از دور ماجرا را مشاهده کرد در حالی که آنان (فرعونیان) بیخبر بودند.
دختر، از پی صندوقچه رفت و دید فرعون و همسرش، موسی را از آب برگرفتند.
این تفحص و تلاش تا آنجا ادامه یافت که خواهر دریافت فرعونیان در جستجوی دایهای برای کودک شیرخوار هستند. این دختر فکور و شجاع، با هوشمندی ستودنی، جلو میرود و آنها را به دایه ای که همان مادر است، رهنمون میشود.
إِذْ تَمْشِی أُخْتُک فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّکمْ عَلَی مَنْ یکفُلُهُ (طه/40) در آن هنگام که خواهرت (در نزدیکی کاخ فرعون) راه میرفت و میگفت: «آیا کسی را به شما نشان دهم که این نوزاد را کفالت میکند (و دایه خوبی برای او خواهد بود)!»
داستان حضرت یوسف (ع)، به تنهایی حاوی پیامها و رهنمودهای نکته آموز تربیتی است. ما در اینجا در ضمن چند عنوان، به تبیین آنها میپردازیم.
#تربیت_قرآنی
📚تربیت کودک مسلمان
7. توجه به بازی و تفریح کودک
بازی و سرگرمی، حق طبیعی کودک است که دست حکیمانه خلقت، در نهاد وی به ودیعت نهاده است. والدین نباید به بهانه کثرت مشغله، ترس از اتفاقات حین بازی و...کودک را از این حق غزیزی محروم کنند. از طریق همبازی شدن با کودک، میتوان کنترل خشم، مهرورزی، همکاری و تعاون، مهارت آموزی، رعایت حقوق دیگران (همبازی) و... را به کودک آموخت. در این خصوص تنها به دو آیه از قرآن اشاره میکنیم:
در داستان یوسف (ع)، برادر حسود، برای پیادهسازی نقشه شوم خود، می بایت یوسف (ع) را از پدر دور میکردند. و پدر که نسبت به حس حسادت ایشان به یوسف (ع)، واقف بود، مخالف میکرد. اما تنها سلاح منطقی فرزندان که حضرت یعقوب (ع) را تسلیم خواسته آنها کرد، تأکید برادران بر نیاز کودک به تفریح و بازی است از این رو با این استدلال، خطاب به پدر بیان داشتند:
أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا یرْتَعْ وَیلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (یوسف/12) فردا او را با ما (به خارج شهر) بفرست، تا غذای کافی بخورد و تفریح کند؛ و ما نگهبان او هستیم!»
از این آیه نکته دیگری هم مستفاد است و آن اینکه بهتر است تفریح و ورزش ترجیحاً در فضای آزاد و سبز صورت گیرد، که بر جنبههای روانی شادابی و سلامت جسمانی فرزندان بیافزاید.
#تربیت_قرآنی
📚تربیت کودک مسلمان
8. پرهیز از هر گونه تبعیض میان فرزندان
ریشه بسیاری از بزههای اخلاقی فرزندان در بزرگسالی ناشی از تبعیض و عدم رعایت عدالت در محبت ورزی بدانهاست. در آسیب شناسی رفتار حضرت یعقوب نبی (ع) نسبت به یوسف (ع) و سایر فرزندان، باید گفت دوست داشتن افراطی پدر نسبت به فرزند، و اظهار عملی آن در پیش چشم دیگر اعضای خانواده، آتش حسادت، حقد و کینه را در آنها شعله ور ساخت سرانجام کردند آنچه کردند.
#تربیت_قرآنی
📚تربیت کودک مسلمان
9. بدآموزی مطلقاً ممنوع!
در داستان پیش گفته، برادران یوسف (ع) وقتی او را به چاه افکندند، با خود اندیشیدند که در پاسخ پدر، دلیلی باورپذیر بیابند. ناگهان این سخن پدر که گفت: «اگر او را ببرید، غمگین میشوم و میترسم که از او غافل شوید وگرگ او را بخورد»(یوسف/13)، فرایادشان آمد و اتفاقاً همین گفته پدر را توجیهی مناسب برای سرپوش نهادن بر توطئه شومشان، انگاشتند.
#تربیت_قرآنی
📚تربیت کودک مسلمان
10. گذشت و چشم پوشی یک راهبرد تربیتی
قالُوا یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا کُنَّا خاطِئِینَ قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ (یوسف/ 98 و 97)
گفتند: پدر، از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه که ما خطاکار بودیم. گفت به زودی برای شما از پروردگارم آمرزش میطلبم که او غفور و رحیم است.
حضرت یعقوب (ع) به هنگامی که آنها نزد او اعتراف به گناه و اظهار ندامت کردند و تقاضای استغفار نمودند، میگوید: بعداً برای شما استغفار خواهم کرد و ظاهراً همانگونه که در روایات وارد شده هدفش این بوده است که انجام این تقاضا را به سحرگاهان شب جمعه که وقت مناسبتری برای اجابت دعا و پذیرش توبه است، به تأخیر اندازد. (6)
این راهبرد در زمانی کارایی دارد که کودک خود قبل از هر چیز، از رفتار اشتباهش اظهار ندامت کند در غیر این صورت، ممکن است به عصیان بیشتر وی بینجامد.
#تربیت_قرآنی
📚تربیت کودک مسلمان
#خوش_اخلاقی_مرد_در_خانه
امیرالمؤمنین (علیه السلام) در روایتی سه خصلت را لازمه رفتار یک مرد در خانواده معرفی کردند و فرمود: مرد در خانه و نسبت به خانواده اش نیازمند رعایت سه صفت است هر چند در طبیعت او نباشد (اگر در طبیعتش هم نباشد باید بر خود تحمیل کند): #خوش_اخلاق_بودن، گشاده دستى به اندازه و غیرت به جا همراه با خویشتنداری
📚تربیت کودک مسلمان
از طرفی هم به زنان می گوید که بهترین زنان کسانی هستند که در مقابل بد اخلاقی همسرشان صبر می کنند. 👇👇👇👇👇👇
پیامبر اكرم (صلی الله و علیه وآله) می خوانیم كه حضرت می فرماید: هـر زنى که در بـرابر بـداخلاقى شـوهـرش #صبر و شكیبایى ورزد، خداوند همانند (ثواب) آسیه (همسر فرعون) به او عطا كند.
(بحار الأنوار : 103 / 247 / 30 . منتخب میزان الحكمة : 254)
📚تربیت کودک مسلمان
از این دو حدیث می توان نتیجه گرفت، در هر صورتی باید #آرامش_در_خانواده حفظ گردد.
اسلام در ابتدا به مردان می گوید که در خانه خوش اخلاق باشند و خوش اخلاقی مردان را در خانه ستایش نموده و بداخلاقی آنها را مذموم شمرده است. ولی باز هم در ادامه می گوید اگر مرد بداخلاقی کرد، و به اخلاق در خانواده پایبند نبود، وظیفه زن است که بداخلاقی مرد را تحمل نموده و اعتراضی نکند تا آرامش خانواده حفظ گردد. زن حق ندارد که مقابله به مثل نماید. زیرا مقابله به مثل شرایط را در خانواده بدتر میکند و خانواده را دچار هرج و مرج می نماید. در نتیجه محیط خانواده برای تربیت کودکان نامناسب و پر تنش می گردد. و کودکانی که خانواده های پرتنش رشد میکنند، به هیچ وجه نمی توانند تربیت خوب و توحیدی داشته باشند. پس به هیچ وجه زن و مرد حق ندارند آرامش خانواده را برهم بریزند.
#مهم_آرامش_خانواده_است
📚تربیت کودک مسلمان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تأثیر #حجاب بر آرامش روانی زن و مرد...
📚تربیت کودک مسلمان
هدایت شده از دکتر علی کتیرائی
خیلی از دانش آموزان و دانش جویان که نیاز به درس خواندن زیاد دارند، مثلا کنکوری ها دنبال روشی می گردند که بتوانند هوشیاری خود را حفظ کنند و بیشتر بیدار بمانند و بیشتر درس بخوانند. خیلی از مردم عادی نیز از خواب زیاد شاکی هستند و دوست دارند کمتر بخوابند. در طب غربی برای رسیدن به این هدف دانشجویان به ریتالین روی می آورند. که به دلیل عوارض زیاد اصلا توصیه نمی شود.
ما برای هوشیاری و کاهش خواب آلودگی در طب اسلامی روشی جدید و امتحان شده پیشنهاد می کنیم.
با ما همراه باشید...
🍎طب نوین اسلامی
https://eitaa.com/stebnew
یکبار شهید حججی بیرون از پادگان سوار ماشینم شد، گرم حرف بودیم که یک توپ بادی افتاد جلویمان. نتوانستم کنار بکشم. رفت زیر ماشین و ترکید. محسن گفت : بزن کنار.
پیاده شد رفت سمت بچه ای که سر کوچه دمغ شده بود. دست کشید روی سرش و گفت:ناراحت نشو! برو با دوستات یه بازی دیگه بکن تا من برات توپ بخرم.
جلوی مغازه ترمز کردم. دوتا توپ بادی خرید. مثل همان توپی که ترکیده بود.
#خوشحال بود که در این دوره زمانه هنوز #بچه_هایی #پیدا می شوند که دست از #موبایل و #بازی_کامپیوتری بکشند و بیایند در #کوچه خودشان را سر گرم کنند. وقتی توپ ها را داد دست بچه ها، گفتم : آفرین.
خودش را جدی گرفت و گفت: آفرین نداره یاد بگیر و خودت هم از این کارها بکن. گفتم تو این مدت خیلی کار ازت یاد گرفتم. خندید و گفت: پس باید من را هم در ثوابش شریک کنی.
#شهید_حججی
#کتاب_سربلند
📚تربیت کودک مسلمان
دیروز برنامه شبکه نسیم یه کارشناس تربیتی آورده بودند که حرفای جالبی میزد. حرفایی که برای #تربیت_کودک_مسلمان بسیار مفید خواهد بود. به همین دلیل گفتم حرفهای این کارشناس را به زبان خودم بزارم تو کانال. حرف هایی بسیار جالب و شنیدنی.
📚تربیت کودک مسلمان
ما در نظام آموزشی کشور دو مشکل اساسی داریم اولین مشکل این است که ما در دبستان ها فرد گرایی را به دانش آموزان یاد می دهیم. و بعد از دانشگاه از دانشجوها انتظار داریم کار گروهی انجام بدهند. در صورتی که ما کار گروهی را به آنها آموزش نداده ایم. ما کودکان را تشویق می کنیم که نمرات بهتری بگیرند و رقابت بین دانش آموزان ایجاد می کنیم که کدام یک ممتاز شوند. و اصلا به کودکان توصیه نمی کنیم که به چند دانش آموز ضعیف درس یاد بدهیم تا او هم قوی تر شود. با این سیستم آموزشی وقتی یکی از دوستان نمره بدی بگیرد حتی ممکن است ما خوشحال شویم. حتی اگر در جلسه امتحان دو نفر بخواهند با مشورت با هم به سوالات جواب دهند، به او می گوییم تقلب کرده است. و از طرفی اگر دانش آموزان به همکلاسیهای خود درس یاد بدهند و باعث تقویت دانش آموزان ضعیف تر بشود، هیچ امتیازی برای وی قائل نمی شویم. با این روش آموزش دانش آموزان یاد می گیرند که فرد گرا باشند. نه اجتماعی. این اولین مشکل نظام آموزشی کشور است. که با رفع این مشکل دانش آموزان یاد خواهند گرفت اجتماعی فکر کنند و اجتماعی عمل کنند.
📚تربیت کودک مسلمان
این مطلب توسط علمای جدید نیز تایید شده است. مثلا استاد پناهیان در جاهای مختلف بر زندگی اجتماعی و کار گروهی و تشکیلاتی تاکید نموده است. و پیشرفت کشور را در گرو انجام کارهای تشکیلاتی و گروهی می داند.
📚تربیت کودک مسلمان
⚡️ تا قبل از انقلاب، اسلام فردی بود و بعد از انقلاب تبدیل به اسلام سیاسی به معنای کلان اجتماعی شد، اما این کافی نیست بلکه باید با تغییر سبک زندگی و شیوه حکمرانی دنبال #کار_تشکیلاتی و #گروهی باشیم.
⚡️ خودسازی در بستر #کار_گروهی ضرورت فرهنگ و جریان انقلابی امروز است که هم فداکاری و هم تلاش مضاعف می طلبد، به همین دلیل ما نباید کار را دست دولت بدهیم که بعد منتظر اجازه و همراهی دولت باشیم.
⚡️ مردم اگر متشکل نباشند می توان آن ها را فریب داد و رأی جمع کرد، پس باید به این بصیرت برسیم که #زندگی_تشکیلاتی داشته باشیم و بصیرت کلان سیاسی یعنی حضور مردم در حماسه ۹ دی چون می دانند سقوط نظام بلایی بدتر از سوریه و عراق بر سر ما می آورد.
⚡️ هریک از شما باید #شهید_حججی محله خود باشید، جان و سر ندهید بلکه کافی است کار کنید تا محور رشد محله خود شوید، چراکه آمادگی برای ظهور تنها با کار جمعی اتفاق می افتد.
⚡️برای انقلابی بودن نیازمند اهداف بلند انقلابی هستیم و جوانه جدید انقلاب این است که دولت کوچک شود، مردم قدرتمند شوند و استعدادشان را با هم به مشارکت بگذارند، پس باید به فکر راه اندازی فرهنگ #زندگی_تشکیلاتی باشیم و همه در این روند گام بردارند.
#استاد_پناهیان
📚تربیت کودک مسلمان
و حتی استاد پناهیان به این نکته هم اشاره کرده اند که کار تشکیلاتی و دست جمعی باید در کودکی در مدارس و در خانه به کودکان آموزش داده شود.
👇👇👇👇👇👇
📚تربیت کودک مسلمان
خانه و مدرسه باید محلی باشد که بتوان کار گروهی و تشکیلاتی را در آن آموزش داد.
⚡️ #تشکیلاتی مثل بسیج یا ادارهکنندگان یک هیأت و اساساً هر نوع تشکّل مؤمنان در کنار همدیگر، همگی بنا بوده ما را در جهت «اِجتماع مِنَ القُلوب» رشد بدهد. مشکل کار اینجاست! این را باید درست کنیم.
⚡️ مشکل ما دشمنان نیستند، مشکل در ضعف بسیجی بودن است. ما در #خانه و #مدرسه باید طوری #تربیت شویم که بتوانیم در کار گروهی و تشکیلاتی موفق باشیم. اما #کار_تشکیلاتی تقریباً از رویه عموم مذهبیها به دور است. مسیر رشد اینجاست.
⚡️ یک حزباللهی بدون اینکه کار تشکیلاتی بکند و عُرضه و اخلاق تشکیلاتی بودن را داشته باشد، میتواند به سهولت خودش را حزباللهی و مؤمن بنامد! بله؛ چنین کسی در تظاهرات هم شرکت میکند، و حرکتهای تودهای را بلد است، ولی این کافی نیست.
#استاد_پناهیان
📚تربیت کودک مسلمان
نکته دیگری که کارشناس تلویزیونی میگفت مربوط به قدرت نه گفتن بود. یکی از ایرادات نظام آموزشی ما این است که انتقاد کردن را به ما آموزش نمی دهد. ما هیچ گاه به معلم خودمان نه نمی گوییم و هرچه که معلم می گوید را تایید می کنیم. و اصلا شاگرد خوب در مدارس شاگردی نیست که مدام به معلم ان قلت بیاورد و حرف معلم را نقد کند، بلکه شاگرد خوب شاگردی است که هر چه معلم می گوید تأیید کند و همه صحبتهای معلم را حفظ کند و امتحان بدهد.
اگر مدارس به جایی برسند که نقد کردن و ان قلت آوردن دانش آموز ارزش تلقی شود، نسلی پرورش می یابند که خلاقیت دارند و کارهای خلاقانه انجام خواهند داد. که در آینده برای کشور و اسلام موثر خواهند بود. به کمک این نوع آموزش شخصیت هایی ایده پرداز، خلاق، اهل فکر و فلسفه و.... تربیت می شوند که هرجایی به کار گرفته شوند، آن کار را به بهترین شکل انجام خواهند داد...
📚تربیت کودک مسلمان