eitaa logo
طریق عرفان
4.2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
892 ویدیو
32 فایل
📿 مراحل و مطالب عرفانی به صورت موضوع بندی 📌انتشار مطالب تحریر کانال فقط با لینک 🗂 فهرست مطالب eitaa.com/tareagheerfan/11223 📲 طریق عرفان در دیگر پیامرسان ها zil.ink/tareagheerfan2 🟢 مسئول کانال @Sayyed_mahdi_h 🟢 ادمین تبادل @MahdiZolfaghary1371
مشاهده در ایتا
دانلود
طریق عرفان
شايد برای دو معصوم اين روايت آمده كه یكيش از علی ابن موسی الرضا عليه السلامه كه افرادی اومدن در خون
⚡️خب ديه رو برا چی معلوم كردن؟ برای ظرف معلوم كردن، ظرف رو زدی شكستی. ولی مظروفی كه زمين ريخت ديگه تو دنيا نميشه جبرانش كرد. اگه شما اومدی دانشمندی رو كشتی نهایتا چيكارت ميکنن؟ اعدام ميكنن،ديه رو ميگيرن ولی آيا ميتونی اون علمی كه رو زمين ريخته شد از دست رفته رو جبران كنی؟ نميتونی نميشه اينكارو كرد. 🔰اينكه ميگن چرا خدا تو قيامت عذاب و عقاب معلوم كرد چون دنيا مال ظرفه، ظرف شكسته شد مظروف چيزی است كه دنيا وسعت جبرانشو نداره يه مثال ديگه بزنم، آقا اومد یه نفر زد مادر يه بچه رو كشت بچه سه ساله دو ساله را زدن مادرش رو كشتن ميگن چه كار كنيد؟ مثلاً زورش ميرسه ميگه بزنيد مادرش رو بكشيد خب مادر اين رو كشتن ولی آيا جبران بي مادری اين ميشه يا نميشه؟ نميشه. اون سينه پر محبت ديگه از دست رفت، چرا؟ چون ظرفی شكسته تو هم ظرفش رو شكستی ولی مظروفی كه ريخته شد مظروف يعنی چيزي كه داخل ظرفه. مظروفي كه ريخته شد دنيا وسعتشو نداره. محبت مادر از دست اين رفت ولو آنكه مادرش رو بكشی جبران اين ديگه نميشه. كجاست که ميتواند جبران بكنه؟ عالمی است كه عالم مظروف باشد نه عالم ظرف . لذا روز قيامت به ما می فهمانند كه من جاء بالحسنة فله عشر أمثالها هر كسی كه چيزهاش رو با خودش بياره اون طرف، يعنی مظروف مهمه. لذا یه نفر مياد تو قيامت ميگه آقا من پسر پيغمبرم ميگن تو هر كی ميخوای باش بگو مظروفت چيه؟ يه موقع یه كسی مياد ميگه آقا من پسر يزيدم ميگن اوه اوه اوه پسر يزيد ببريدش جهنم؟ نه، باباشم كه يزيد بود وقتی به دنيا اومد ظرفش خوب بود يزيد شخصيت يزيدی در اين ظرف ريخت. حالا پسر يزيد شد معاويه صغير، حكومت را رها كرد و گفت خدا لعنت كنه پدرم رو خدا لعنت كنه پدربزرگم معاويه را حق با علي ابن ابيطالب بود. قرآن میفرماد كه یخرح الحي من الميت و یخرج الميت من الحی خدا يه موقع از مرده زنده بوجود مياره، از زنده هم مرده. پسر نوح رو ميارن خب مظروف را اون طرف ميبينن، نگاه نميكنن كه تو کی هستی، ظرف‌ها رو كاری ندارن مظروف رو كار دارن. شش چيز در اينكه در اين ظرف ما چه مظروفي بريزيم تأثير داره که در موردش صحبت خواهیم کرد.یکیش محيطه، محيط اون قدر نقشش مهمه كه اصحاب كهف از محيط فساد فرار ميكنن وقتي بهشون مي‌گن چرا فرار كرديد خودشون با خودشون صحبت مي‌كنن ميگن كه ما اگه تو اين محيط بمونيم نمي‌تونيم مؤمن بمونيم نميگن ميكشنمون. وقتی کسی رو بکشن ظرف رو میشکنند امام حسين رو كشتند ظرفو شكستن ولی امام مظروفيه كه در طول تاريخ باقي ميمونه حالا قبرش رو هم که صاف کنند ازامام حسين چيزی كم نميشه. ظرفو شكستند مظروف رو كه نميتونن بشكنن، اون وجود ثابت نورانی رو كه نميتونن بشكنن كاريش نميتونن بكنن، لذا قبر چهار امام قبرستان بقيع خراب كردن صاف هم كردند چی شد؟ آيا امام صادق عليه السلام از امام صادق بودنش كم شد نه؟ البته قصد ما اين نیست كه ما بی احترامی بكنيم به اين چيزا، ميخوایم جايگاه هر چيزی رو مشخص كنيم تو ذهنمون چارچوب‌ها بايد معلوم باشه. 🪴ادامه دارد..‌ از بیانات @tareagheerfan
🌱مرحوم آقای واعظ ‏زاده خوانساری که از علما و بزرگان و اهل منبر بود با امام خیلی مأنوس بود یک روز به من فرمود آقای برهانی امروز بیا به زیارت حاج آقا روح ‏الله برویم. به محضر امام رفتیم؛با توجه به سوابق رفاقتی که این دو با هم داشتند امام به او فرمودند آقای واعظ‏ زاده ما به خاطر رفاقت با شما همیشه بهره ‏ای را هم می‏ بردیم چه از مباحث علمی و چه از اشعار ادبی، تا امام این را فرمود مرحوم واعظ ‏زاده شروع کرد به خواندن رباعی: گیرند همه روزه و من گیسویت   جویند همه هلال و من ابرویت در دایره دوازده برج تمام      یک ماه مبارک است آن هم رویت امام هم فی البداهه این رباعی را در پاسخ او فرمودند: گشود چشم نگارم زخواب ناز از هم نظر کنید در فتنه گشت باز از هم تو در نماز جماعت نرو که می ‏ترسم  کُشی امام و بپاشی صف نماز از هم! بعد مرحوم واعظ ‏زاده شعر معروف مولوی را خواند که: بشنو از نی چون حکایت می‏ کند  وز جداییها شکایت می ‏کند امام در پاسخ فرمودند: نشنو از نی کآن نوای بینواست بشنو از دل کآن حریم کبریاست نی بسوزد تل خاکستر شود  دل بسوزد خانه دلبر شود منبع: برداشت هایی از سیره امام خمینی، ج2، ص 175 و 176 @tareagheerfan
طریق عرفان
⚡️عرض کردیم که انسان از لحاظ بررسی شخصیت، یک ظرف هست و یک مظروف، همه انسان‌ها از لحاظ نوعی مشابهن، از یک نوع هستند و با هم تفاوت ندارند همه انسان هستند همه موجود مستعد هستند همه استعداد محض هستند این رو میگن انسان در تعبیر منطقی و فلسفی میگن حیوان ناطق، همه انسان‌ها پس یک ظرفی هستند که مظروف اونها می‌تواند متفاوت باشد یعنی این انسان‌ها تفاوتشون در مظروف اونهاست اون چیزی است که در این ظرف قرار می‌گیرد.حضرت امیر علیه السلام جمله بسیار زیبایی در نهج‌البلاغه دارن می‌فرماید إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا قلوب شما بگید نفس بگید روح بگید شخصیت، این دل‌ها ظرف است حضرت امیر علیه السلام میفرماید بهترین این ظرف‌ها اون ظرف هاییست که ظرفیت چیزهای بزرگی را داشته باشد یعنی چه یعنی خودش را خرج چیزهای کوچیک نکنه همه آدما از یه پدر و مادرند پدرشون آدم و مادرشون حوا است، ولی اون چیزی که اونها را متفاوت می‌کند اینه که این فرزند آدم چه چیزی در وجود خودش قرار میده. انسان‌ نباید خودشو خرج چیزهای کوچیک بکنه لذا حضرت امیر علیه السلام فرمود اتزعم انک جرم صغیر... آیا تو فکر کردی همین ظرف کوچکی؟ همین یک انسانی که به قول خودمون با غوره سردیت میشه با کشمش گرمیت میشه؟ نه تو ظرفیت بزرگی داری، که در وجود تو یک عالم بسیار بزرگی نهفته است شما باید به اون نهان خودتون برسید نگاه به ظرف نکن این ظرف خیلی ظرفیت داره و می‌شود چیزهای بزرگ با عظمت، چیزهایی که ارزشش از تمام دنیا و آنچه در دنیاست بالاتر در این شخصیت تو انسان قرار بگیره، بله از لحاظ خوی انسانی که نگاه بکنی از لحاظ نوعی که نگاه بکنی تو انسانی هستی که فرمود مسکین ابن آدم، بیچاره پسر آدم یک جرعه آب میفته بیخ گلوش و خفش میکنه یه پشه تا صبح اذیتش کنه نمیذاره بخوابه یک کمی راه میره عرق می‌کنه بوی گندش اطرافیان رو اذیت می‌کنه، در طول عمرش دائماً حملة الازره ،داره نجاست با خودش حمل می‌کنه، اگه بخوای اینو نگاه کنی میگی این انسان چقدر بیخوده، نه انسان بی‌خود نیست انسان کسی است که خدای تبارک و تعالی می‌فرماید تو می‌توانی راضیه مرضیه بشی نفس مطمئنه پیدا بکنی این جسم وسیله‌ایست ظرفی است برای اونکه اون مظروف در این قرار بگیره. لذا حضرت فرمود که بهای وجود شما خیلی بزرگه مبادا خودتون رو به چیز ارزون بفروشید یعنی فرمود قرآن فرمود جوری به این مضامین شاید بشه تعبیر کرد جوری زندگی بکنید که نهایت کار شما بهشت باشه نه اینکه ارزش شما بهشت باشه ها،این جان بهای شما کیه شخصیت شما چیه اون شخصیتی که وارد بهشت می‌خواد بشه کیه؟ اون راضیه مرضیه است، نفس مطمئنه است آن کسی است که در همین عمر با همین جسمی که برات گفتم با همین شناسنامه نوعی، فرزند آدم و حواس، از تشنگی می میره آب خوردی پرید بیخ گلوش خفش می‌کنه یه پشه اورا نمی‌گذاره بخوابه بوی عرقش مردم را از دورش پراکنده میکنه یه مقدار دندونش درد بیاد معدش درد بیاد معذرت میخوام بوی بد دهانش اطرافیانو اذیت بکنه انسانی که یه مقداری عفونت به دندونش برسه صدای آه و ناله‌اش بلند میشه، این انسان می‌تواند برسد به جایی که مرغ باغ ملکوتم نی ام از عالم خاک چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم. به جایی برسه که جبرئیل گفت که رو حریف تو نی ام جبرئیل گفت یا رسول الله برو من نمی‌تونم همپای تو بیام رسول الله فرمود که جبرئیل چرا نمیای؟ عرض کرد یا رسول‌الله اگر به اندازه بند انگشتی از جایگاهم حرکت کنم پر و بالم می‌سوزد اون پروبال چه پر و بالیه؟ پر و بال مادیه؟ نه بعضیا فکر کردن جبرئیل دوتا بال داره جبرئیل که مادی نیست که بگیم جسم داره که بخواد پروبال داشته باشه، وقتی می‌گیم پر و بال ملائکه مفهوم چیزدیگه ایه، دیدی میگن یه نفری فلانی رو برد تو کارگاه دستش رو بند کرد، پروبالش داد یعنی چه پروبالش داد؟ یعنی بال براش درست کرد؟وقتی می‌گیم جبرئیل پر و بال داره معنی‌اش این نیست که حالا جبرئیل مثل کبوتره دوتا بال داره پر می‌زنه که، یعنی اون تجلییاتی که در وجود تو هست یا رسول الله آنقدر قوی است که من جبرئیل ظرفیتش رو ندارم یعنی میرسه این انسان به اون مقامی که ملائکه ظرفیت رسیدن به اون مقام را ندارند.شما یک توپ رو تصور کن چقدر مثلاً باد میشه توی این توپ کرد؟ یک مقدار بیشتر شد چی میشه میپکه. چون ظرفیت نداره جبرئیل داره به پیغمبر همینو عرض میکنه یا رسول الله من ظرفیت اون چیزی که به شما میخوان بدهند رو ندارم لذا رسول اکرم فرمود که الملائکه خدامنا و خدام محبینا ملائکه نوکران ما و نوکران محبین ما هستن. این شخصیتی که اینچنینه،فرمود حواستو جمع کن خودتو به دراهم بخس نفروشی خودتو ارزون نفروشی 🔰ادامه دارد..... از بیانات @tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
💠سیدالطائفتین علامه طهرانی رحمت الله علیه: هر کس در عصر پنج شنبه برود بر سر قبر مادرش و پدرش و طلب مغفرت کند ، خداوند عزوجل طبقه هایی از نور به قلب آنان افاضه می کند و آنها را خوشنود می گرداند و حاجات این کس را بر می آورد. أرحام انسان در عصر پنجشنبه منتظر هدیه ای هستند و لذا من در بین هفته منتظرم که عصر پنج شنبه برسد و بیایم بر سر قبر پدر و مادرم و فاتحه بخوانم. منبع : معاد شناسی علامه طهرانی ، ج ۱ ، ص ۱۹۰ @tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
حاج اقا رحیم ارباب : آسيد جمال نامه‌اي براي من نوشته اند و در آن نامه سفارش كرده اند که: در طول هفته هر عمل مستحبي را يادت رفت،اين را يادت نرود كه عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخوانی @tareagheerfan
انما المؤمنون..... عن اللغو معرضون @tareagheerfan
⚡️ نمیخوام بگم تفسیر قرآن اینه، ولی این داستان یوسف علیه السلام را که میخونید تو قرآن ،داستان حضرت نوح را که میخونید ابراهیم را میخونید موسی سلام‌الله علیهم‌اجمعین، اینها داستان بشره دارید می‌خونید داستان تعالی انسانه که دارید میخونید ،یوسفی که ته چاه افتاد و به دراهم بخس اون رو فروختن اون کی بود او شخصیت انسان بود میفرماید مبادا شخصیتت را با صفات رذیله تو چاه دنیا مدفونش کنی بعداً هم مفت و مسلم بفروشی یوسف کی بود عیسی که بود موسی کی بود نوح کی بود ابراهیم کی موسی سلام الله علیهم‌اجمعین اینها بودند بله ولی اینها تجلی انسان کامل بودن تجلی انسانی بودن که ظهور انسان کامل بودن ظهور کسی بودن که در راه خدا رفت و اون استعدادهای درونی شو به منصه ظهور گذاشته ،قرآن چند بار داستان موسی و ابراهیم را دارد، قرآن میخواد داستان تعریف کنه؟ وقتی سوره حضرت یوسف را میخونید میفرماید من دارم احسن القصص نیکوترین داستان‌ها را برای شما تعریف می‌کنم برای اینکه عبرت بگیرید درس تو اینه که دارم براتون میگم داستان نمیخوام تعریف کنم، حواستو جمع کن که این شخصیت یوسفی تو یه موقعی اسیر ته چاه جهالت و رذالت و صفات رذیله نشود مواظب باش تو چاه نفس گرفتار نشی حالا چه نفس خودت چه نفس دیگران ، اون بیچاره‌ای که یوسف را فروخت اگه می دونست یوسف کیه تمام دنیا رو که بهش می‌دادن تار مویی از سر یوسف را نمی‌فروخت انسانم اگه بدونه خدا چه استعدادی بهش داده چه جایگاهی بهش داده چه شانی بهش داده تمام دنیارو بهش بدن شخصیتش رو با این معامله نمی‌کند چی میشه که انسان نفس فروش میشه جان فروش میشه حقیقت خودش رو میفروشه و قانع میشه به همین ظرفی که داره، از اون مظروف غافل میشه اینه که از اون استعدادش از اون ظرفیتش از اون چیزی که خدای تعالی بهش عنایت کرده از اون غافل میشه،حضرت اباعبدالله علیه السلام در روز عاشورا بهش گفتن آقا بیا صلح کن و قضیه را تمام کن و بیعت کن فرمود که من هرگز چنین کاری نمی‌کنم چرا چون من در دامنی بزرگ شدم که پاک و پاکیزه بود در دامنی بزرگ شدم که اون دامن نمی‌پسندد برای من که خودمو اینجوری ذلیل کنم، اون مادر منو جوری بار نیاورده که اینجور ذلیل بشم اون پدر منو جوری بار نیاورد که اینجور ذلیل بشم خدا و پیغمبر برای من نمی پسنده که بیام برم با چنین کسی که دعی بن دعی یزید ابن معاویه لعنةالله علیهما که من رو بین شمشیر و ذلت مخیر کرده ولی من زیر بار ذلت نمیرم چون اینجوری بار نیومدم. هیهات من الذله بسیار دور است از من ذلت، حالا چی میشه یه موقع انسان نگاه می‌کنه برای یه مقدار بیشتر از همین دنیا زیر بار ذلت میره، مگه نمیرن؟ یه مقداری برای اینکه نون و پنیر امروزش تبدیل بشه به چلوکباب یه موقع نگاه میکنید تمام حقیقت انسانی را زیر پا می‌گذارند، قرآن پر از این آدماست ببین تو قرآن داستان گفته یا داره حقایق رو میگه اصلا قرآن نه، تاریخ رو ببین ،تاریخ نه، همین حالا رو ببین همین الان ببین چقدر آدم‌هایی که به‌خاطر یه مقدار بیشتر از این ظرف برای تزئین این ظرف اون مظروف و اون ظرفیت‌ و اون حقیقت را فراموش کرده‌اند 🪴ادامه دارد.... از بیانات @tareagheerfan
⚡️افشای اسرار،خیانت است @tareagheerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 👍 «اسرائیل شرّ مطلق است. اسرائیل ضد اسلام، ضد مسیحیت، ضد ایمان، ضد قومیت عربی، ضد انسانیت و ضد میهن است. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. ما اسرائیل را شرّ مطلق می دانیم. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می ایستیم. 👌 اگر اسرائیل با چپ بجنگد، ما درکنار چپ خواهیم ایستاد. اگر اسرائیل با راست بجنگد، در کنار راست خواهیم ایستاد. این است معنای «اسرائیل شرّ مطلق است». من شخصا در حد مطالعاتم هیچ نهادی را خطرناکتر از اسرائیل نمی شناسم.» سید موسی صدر @tareagheerfan