طریق عرفان
⚡️خب حالا انسان برای اینکه به این حقیقت برسه یه ابزاری خدا بهش عنایت کرد که این ابزار که در وجود انس
⚡️گاهی اوقات بعضی از این عوامل اون قدر قویه که ضعف مابقی عوامل رو هم برطرف میکنه یکی از همین عواملی که خیلی میتونه ضعف مابقی عوامل را برطرف بکنه همین رفیقه، یا مثلاً انسان پدر و مادر خوبی داره، رفیق خوبی داره ولی تو محیط بدی داره زندگی میکنه لذا بارها اساتید اخلاق و عرفان و تربیت،گفتند که اگه تو محلی هستید که محل خوبی نیست محلی نیست که انسان بتونه اونجا تربیت بشه شما از اون محل هجرت کنید اصلاً هجرت برا چی تو قرآن اومده هجرت کنید از اینجا برید؟ اگه میبینی جایی بهتره که تربیت بشی، تو یه بار که بیشتر زندگی نمیکنی بعداً هم که دوباره تو رو برنمیگردونن بگن خب حالا یاد گرفتی دوباره خوب زندگی کن که، یه بار بیشتر زندگی نمیکنی، محدود هم هست، تکرارم نداره یه بار هم بیشتر نیست، خب حالا این یه بار رو میخوای فدای چی بکنی؟
📕این کتاب خاکهای نرم کوشک را حتماً بخونید. این کتاب زندگی نامه شهید عبدالحسین برونسیه، شهید برونسی چون استاد بنایی بود بهش میگفتن اوستا، خیلی انسان نفس کشته کارکشته خیلی عالی بود خیلی عالی بوده، توی این شهدا دو تا شهید رو بنده حقیر دیدم خیلی کار کرده بودند رو نفسشون، یکی شهید بابایی بود رحمت الله علیه، یکیم شهید برونسی، همه شهدا بزرگند ،هیچ شکی درش نیست ولی به نظر حقیر این دوتا یکی زندگینامه شهید بابایی یک شهید برونسی حتماً مطالعه کنید، واقعاً آدم شیفته شخصیت بعضیها میشه که اینها چه آدمای بزرگی بودن چه آدمای بزرگی، یکی از کارهایی که همین اوس عبدالحسین برونسی که مال مشهدم بود میکرد این بود که خیلی به محیط توجه داشت، وقتی بخونید متوجه میشید، بحث محیط یه بحث خیلی اساسیه، گاهی وقتا پدرومادر هر کاری میکنند این بچه را تربیتش بکنند هر کاری میکنند خودشون تربیت بکنند، این جو نامساعد نمیذاره ،مثل اینه که باران داره شدید میاد چتر رو بگیرید سرتون بارونی هم بپوشید لباس گرم بپوشید ولی گاهی وقتا باران انقد شدیده که نمیتونی خودتو نگه داری، دیدین میگن مثلاً آقا فلان جا سیل اومد چند صد نفر را برد فکر کردیم اونها چتر نداشتن، اینا بارونی نداشتن لباس گرم نداشتن؟ داشتن ولی سیل قوی بود، گاهی وقتا محیط و جو اینقد نامساعد میشه که تو هر چی بخوای خودتو نگه داری راهی جز فرار از اون محیط نداری راهی جز فرار از اون موقعیت گناه نداری.
💫به مرحوم مقدس اردبیلی ره گفتند اگر شما را با زنی تنها بزارند چیکار میکنی، گفت به خدا پناه میبرم مقدس اردبیلی که محضر امام زمان علیه السلام رسید،حالا شما بیا بچه جوانو با گوشی یا با لپ تاپ با موبایل و...این زمینههای گناه تنها بذار بعد تو جامعهای که بیبندوباری باشه این رو تنها بذارن، خدا رحمت کنه شهید مطهری توی یکی از کتابهاش فرمود همیشه میگن برید تو دل حادثه اونجا خودتونو نگهدارید، تقوی غارنشینی و بیابون نشینی و انزوا به درد نمیخوره،ولی قرآن میفرماید یوسف هم که باشی اگر زلیخا اومد جلو فرار کن، خدای تبارک و تعالی فرمود باید فرار کنی یوسف، چرا؟ چون موقعیت موقعیت لغزندهای است موقعیت موقعیت خطیر و خطرناکیه،
🌷بگفت آنجا پری رویان نغزند، چو گل بسیار شد پیلان بلغزند،
اگر انسان حواسشو جمع نکرد، شما میری تو مهمونی میری تو مدرسه، عروسی، تو مجلسی میشینی نگاه میکنی میبینی جو از کنترل خارجه، چجوری میخوای خودتو نگه داری چجوری میخوای گناه نکنی؟پس درسته باید خودمون را در جامعه و برای زیستن در جامعه قوی کنیم ولی گاهی شرط تهذیب اول دوری از محیط گناهه
🪴ادامه دارد....
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بر این عقیده یقین دارم اشتباهی نیست
که جز حسین مرا ملجأ و پناهی نیست
@tareagheerfan
طریق عرفان
⚡️گاهی اوقات بعضی از این عوامل اون قدر قویه که ضعف مابقی عوامل رو هم برطرف میکنه یکی از همین عواملی
عرض ما در مورد اين مطلب بود كه انسان به عنوان مهمترين ظرفی كه خدای تبارك و تعالی برای پذيرش صفات گوناگون آفريده است ، ارزشش به اون چيزي است كه در اين ظرف جمع ميكنه، كه شخصيت انسان را همينها تشكيل ميدهد، نوع انسان با هم تفاوت ندارند انسانها از لحاظ اينكه يك موجودي هستند از مخلوقات خداي تبارك و تعالی، هيچ تفاوتی با هم ندارند شما فكر نكنيد سلمان فارسي كه از بزرگترين صحابی پيغمبر بود مثلاً با معاويه لعنةالله عليه اينها خداي تبارك و تعالي در خلقت اينها تفاوت گذاشت، خير هيچ تفاوتی نگذاشت،اصلا خداي تبارك و تعالي عادل است در سوره مباركه تين ميفرمايد كه و التين و الزيتون و طور سينين و هذا البلد الامين چهارتا قسم ميخوره لقد خلقنا الإنسان فی احسن تقويم اينجا نوع انسان را خطاب قرار ميدهد، اگر فراموش نكرده باشيد عرض كردم كه يه موقعي خداي تبارك و تعالی ظرف را در قرآن خطاب قرار ميده یه موقع مظروف را، از لحاظ ظرف يا ایها الانسان يا ايها الناس ،ای همه انسانها ای همه مردم، در سوره مباركه تين ميفرمايد كه لقد خلقنا الانسان في احسن تقويم ما نوع انسان را در بهترين و زيباترين و پسنديدهترين و نيكوترين ظرفهاي آفریدیم اين ظرفي كه بهتر از اون ديگه نميشد بيافرينيم يعني ملائكه هم اين ظرفي كه انسان هست اونها نيستن، چرا انسان احسن مخلوقاته؟ بهخاطر اينكه ظرفيتي كه به انسان دادن به ملائكه ندادند ملائكه مظهر عقلند ولی يك تفاوت بسيار عمدهاي بين ملائكه و انسانها هست و اون اينكه انسان در بين اضداد ميتواند خير را انتخاب كند ولی ملائكه از بين خير، خير را انتخاب ميكنند، يعني در وجود ملائكه ظرفي كه خدا در وجود آنها قرارداد شخصيت اونها را ظرف بديها قرار نداده لا یعصون الله ابداً ملائكه يك لحظه معصيت خدا نميكنن، يعنی يك گزينه انتخابی جلوی ملائكه هست اونم خيره، وجود اونها ظرف غير از خير نيست ولی انسان خدای تبارك و تعالي ظرف وجودش را ظرف خوبيها و بديها قرارداد و ظرفيت او را بيانتها براي بديها و خوبيها قرارداد، خوب توجه كنيد فرق دوم انسان با ملائكه اينه که ظرف انسان بينهايته، ظرفيت ملائكه محدوده يعنی شما نگاه ميكني ميبينی خدای تبارك و تعالی كه جبرئيل را آفريد جبرئيل هر چقدر هم تلاش بكنه نميتونه به مقام انسان كامل برسه اصلا خودشم تمنای چنين چيزی نداره چون غیر ممکنه براش، ولی انسان مخير بين انتخاب خير است و شر، ميتونه اين ظرفي كه خدا بهش داده را پر از خوبيها كنه ميتونه پر از بديها كنه و اون ظرفيتش براي خوبيها و براي بديها چقدره؟ بينهايت، يعنی انسان بی نهايت ميتونه بد بشه بی نهايت هم ميتونه خوب بشه، اين تفاوت دوم بين انسانه با ملائكه، يه بار ديگه ميگم تفاوت ما با ملائكه اينه، ملائكه یک گزينه انتخابی دارند اونم خوبی هاست، انتخاب ميكنن، با اختيارشون كار خوب انجام ميدهند ملائكه مجبور نيستن ولی در برابر ملائكه گزينه انتخاب بدی ها نيست، چرا؟ چون ذات ملائكه ظرف برای بديها آفريده نشده است، لذا ملائكه هيچ وقت گناه نمی كنند هيچ گاه خطا نمی كنند هيچ گاه اشتباه نمی كنند، چرا؟ خداي تبارك و تعالی ظرف اينارو فقط ظرف برای خوبيها آفريده، بله درسته كه با اختيارشون خوبيها را انتخاب ميكنند، مثالی بزنم، وجود انسان هم تا وقتی كه در دركات پستی پيش نرفته بعضی چيزها براش اجباريه، در عين اينكه اختياريه، مثلاً اگر به يك انسان سالم عاقل بگن شما يه شی نجس بردار بزار دهانت، ميزاره يا نه؟ با اختيارش نمیزاره يا با اجبارش؟با اختيارش، يعني ميتونست بذاره ولی نمیزاره، چرا؟ چون شخصيتش ظرفيت اين پستي و اين بدی نيست، ظرفيت اين بدی را نداره، قدرت انتخاب داره ولي هيچگاه اون طرف رو انتخاب نميكنه، ملائك هم همينطورن، ملائكه گناه اونجا ريخته خوبيها هم هست ولی وجود ملائكه انتخابكننده خوبيهاست فقط، فقط خوبيها رو انتخاب ميكنه، چرا؟ چون وجودش ظرفيت بديها رو نداره، این سیم رو وصل کردیم به اينجا برق ازش رد مشه جنسش رسانا است حالا یه تکه نخ هم وصل كنيم برق رو رد میکنه؟ چرا؟ چون ظرفيتش را ندارد،
انسان ظرفيت انتخاب هم خوبي يعني خير و هم بدي يعني شر را داره، هر دو تا رو ميتونه انتخاب كنه تا چه ميزان؟ تا حد بينهايت، يعني شما با انتخاب، با اختيارتون ميتونيد بينهايت خوب بشيد ميتونيد بينهايت هم بد بشين، لذا روز قيامت حساب وكتاب برای کیه؟ روز قيامت حساب و كتاب براي كسي است كه دوتا گزينه مقابلش باشه، ۱_ هم خوبی در برابرش باشه هم بدی۲_ اینکه اختيار داشته باشد كه خوبی را انتخاب كنه يا بدی را
دوباره بگم در برابرش هم خوبي باشه هم بدی ، اختیار داشته باشد بدی را انتخاب کند یا خوبی را
🪴ادامه دارد...
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
آیت الله سعادت پرور:
از رفتن به قبرستان مسلمانان در هر شهری که هستید مضایقه ننمایید که بهترین مذکر (تذکر دهنده) است.
🔺و ما الحیوة الدنیا الا لعب و لهو
@tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
حاج اقا رحیم ارباب :
آسيد جمال نامهاي براي من نوشته اند و در آن نامه سفارش كرده اند که:
در طول هفته هر عمل مستحبي را يادت رفت،اين را يادت نرود كه عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخوانی
#جمعه
#سوره_قدر
#عصر_جمعه
@tareagheerfan
آل عمران
لَن يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذًى وَإِن يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنصَرُونَ
ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺟﺰ ﺁﺯﺍﺭﻱ ﺍﻧﺪﻙ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺎﻧﻨﺪ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﺠﻨﮕﻨﺪ [ ﺷﻜﺴﺖ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ ﻭ ] ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﭘﺸﺖ ﻛﺮﺩﻩ [ ﻓﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ] ﺁﻥ ﮔﺎﻩ [ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ] ﻳﺎﺭﻱ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(١١١)
به مناسبت طنز جدید اسراییل در حمله به ایران
#وعده_صادق
@tareagheerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹فضل تو خییلی زیاده
@tareagheerfan
طریق عرفان
عرض ما در مورد اين مطلب بود كه انسان به عنوان مهمترين ظرفی كه خدای تبارك و تعالی برای پذيرش صفات گو
اختيار داشته باشد خوبي را انتخاب كند يا بدي را، حالا مثال ميزنم، به شما گفتن آقا مرد جوانی صاحب قوه شهوانی نگاه به جنس مخالف از روی شهوت نكن، خوب اگر يك مردی زن نامحرمی را ديد چشمشو انداخت پايين نگاه نكرد، به اين اجر ميدهند، چرا؟ چون ميتونست نگاه بكنه ميتونست نگاه نكنه، حالا كور داره تو خيابون ميره يه مرد كور داره ميره نميتونه به اين نگاه كنه، به این مزد ميدن یا نميدن؟ نميدهند، چرا؟ چون گزينه خوبی و بدي جلوش نبود، نميتونست نگاه بكنه. كسي را ازش امتحان ميگيرن كه یک بتواند دو اینکه هر دو تا گزينه مقابلش باشد.
روز قيامت هم به بعضی انسانها خطاب مياد آقا درسته شما گناه نكرديد خوب زمينه گناه نبود كه گناه بكنی به قول معروف آب نبود والا ماهيگير خوبی بودی دو و اختيار داشته باشه.
توجه توجه... اگر دست كسی را گرفتن دهانش را باز كردن شراب ريختن تو دهانش مستم شد اين آقا گنهكاره؟ گنهكار نيست. چرا؟ چون اختيار نداشت. ماه مبارك رمضان اومدی خونتون خيلی هم گشنه ت بود يادت رفته بود نشستی سر سفره غذا رو خوردی آب هم خوردی چاي دم خورده و دفعه يادت اومد روزه بودی ميگن گناه كردی يا نكردی؟ حتي روزتم باطل نميشه، چرا؟ چون نميدونستی، اختيار نداشتی. پس يك بايد دوتا گزينه مقابلت باشد دو بايد قدرت انتخاب داشته باشی اگه اين دوتا بود و تو توانستی جانب خير را رعايت بكنی اون موقع هست كه به تو اجر ميدن، والا من نتونم دزدی كنم و خوشحال باشم كه دزدی نكردم، نميتونستی دزدی كنی، اگه ميتونستی دزدی ميكردی، يعني اصلاً سر امتحان حاضر نشدی كه ببينم ميتونی جواب بدي يا جواب نميدی، اينجاست كه ارزش آدما پيدا ميشه اين مثالي كه سالها قبل به كرات زدم كه خدا رحمت كنه عالم بزرگ شهر ما مرحوم حاج آقا رحيم ارباب ره اون مرد الهي كه نزديك صد سال عمر كرد يه زمانی يه مشكلی تو بيمارستان پيش آمده و چشمها حاج اقا رحيمنابینا شد يه نفر اومده بود به مرحوم ارباب گفته بود كه آقا حالا خيلي هم ناراحت نباشيد كه چشماتون نميبينه عوضش چشمتون به این بی بندوبارها نمیفته حاج آقا رحيم ارباب فرموده بود من در باب مسائل علمی هيچ ادعايی ندارم ولی اين رو بگم در طول عمرم اون روز كه ميديدم و جوان بودم و حالا، يك بار چشمم به نامحرم نيفتاده..
🪴ادامه دارد...
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
ز حد بگذشت مشتاقی و صبر اندر غمت یارا
به وصل خود دوایی کن دل دیوانه ما را
علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را
گرت پروای غمگینان نخواهد بود و مسکینان
نبایستی نمود اول به ما آن روی زیبا را
چو بنمودی و بربودی ثبات از عقل و صبر از دل
بباید چارهای کردن کنون آن ناشکیبا را
مرا سودای بترویان نبودی پیش ازین در سر
ولیکن تا تو را دیدم گزیدم راه سودا را
مراد ما وصال تست از دنیا و از عقبی
وگرنه بیشما قدری ندارد دین و دنیا را
چنان مشتاقم ای دلبر به دیدارت که از دوری
برآید از دلم آهی بسوزد هفت دریا را
بیا تا یک زمان امروز خوش باشیم در خلوت
که در عالم نمیداند کسی احوال فردا را
سخن شیرین همی گویی به رغم دشمنان سعدی
ولی بیمار استسقا چه داند ذوق حلوا را؟
#سعدی_شیرازی
@tareagheerfan
طریق عرفان
اختيار داشته باشد خوبي را انتخاب كند يا بدي را، حالا مثال ميزنم، به شما گفتن آقا مرد جوانی صاحب قوه
روزی كه ميديد با حالا که کور شده براش تفاوتی نداره، خدا نگاه ميکنه اين بنده اگر هم ميديد بازم به حرام نگاه نميكرد، خدا به اين آدما مزد ميده، در يه جمله بگم خداي تبارك و تعالي وقتي به انسان مزد ميدهد وقتي ظرفيت انسان بالا ميرود وقتی ارزش پيدا ميكند كه در بين گزينههای مختلفی كه مقابلش هست با اختيار خودش هر چه را كه خدا مي پسندد اين هم بپسندد،اين انتخاب كنه اگه غير اين باشه اگر يكي از اين دو جهت كه گفتم نقص داشته باشه اين انسان عملش مستوجب مزد نيست فايده نداشته، مثلاً ميگن اگر كسی شب بيدار باشه نماز شب هم نخونه همين بيدار باشه تو دلش صحبت كنه تو رختخواب خوابيده بگه ای خدا عمرم رفت خدايا عمرم تباه شد....یا يه كسي براي رضای خدا يك بيماري را پرستاری كنه تا صبح بالای سر يك بيماري باشه، يا در راه خدا بره سر كار بخواد رزق حلال بياره تا صبح بيدار باشه خب اين تا صبح بيدار بوده، يه موقع یه كسی تو رختخوابه خوابش نميبره، يه موقع هم يه كسي شبها میخواد بره دزدی كه خوابش نميبره، سه تاش نخوابيدنه، ولی كدوم رو خدا دوست داره.
بعدا ان شاءالله به واسطه اين بحثي كه امشب گفتم در مورد اون شش تا عامل صحبت میکنیم،اونوقت متوجه ميشين چرا آیت الله بهجت آیت الله بهجت شد،چرا ما اين همه خياط و كاسب داشتيم چرا یکی شیخ رجبعلي خياط شد اين همه كشاورز داشتيم چرا یکی شد كربلايی كاظم ساروقی،اين همه عالم داشتيم و عارف داشتيم چرا يكي شد آیت الله العظمي سيد العرفا علامه قاضي رحمهالله اينا همه وابسته به همين مطلب بود وابسته به اين مطلب بود که گزينههاي مختلفي مقابلش بود ولي با اختيارش پسندم آنچه را جانان پسندد
لذا امام رضا عليه السلام فرمودند كه نگاه نكنيد به طول ركوع و سجود بعضيا ، چرا؟فرمود چون بعضيها عادت كردن يعنی انتخابي نيست عادته، رو عادتش داره اين كارو انجام میده يه مثال بزنم دوباره مثلاً شما يك كسي معتاد شده خدايي نكرده مثلاً به مواد مخدر اين وقتي ميشينه استفاده بكنه، اين به نحوی ديگه اختيار نداره اون موقع ديگه به نحوي اختيار نداره اون عادتشه داره ميره جلو براي همين پيغمبر فرمود هر كسي بتونه به عادتش غلبه كنه در حد معجزه است چون به نحوي اينجا اختيار نيست در حدیث دیگری فرمود بافضيلتترين عبادتها اينه كه بر عادتش غلبه كنه، يعني اون چيزي كه تقريباً يك نحوي از اجبار درش هست آدم جلوش وايسه
🪴ادامه دارد....
#ظرفیت_انسان #سیروسلوک از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan