طریق عرفان
عرض ما در مورد اين مطلب بود كه انسان به عنوان مهمترين ظرفی كه خدای تبارك و تعالی برای پذيرش صفات گو
اختيار داشته باشد خوبي را انتخاب كند يا بدي را، حالا مثال ميزنم، به شما گفتن آقا مرد جوانی صاحب قوه شهوانی نگاه به جنس مخالف از روی شهوت نكن، خوب اگر يك مردی زن نامحرمی را ديد چشمشو انداخت پايين نگاه نكرد، به اين اجر ميدهند، چرا؟ چون ميتونست نگاه بكنه ميتونست نگاه نكنه، حالا كور داره تو خيابون ميره يه مرد كور داره ميره نميتونه به اين نگاه كنه، به این مزد ميدن یا نميدن؟ نميدهند، چرا؟ چون گزينه خوبی و بدي جلوش نبود، نميتونست نگاه بكنه. كسي را ازش امتحان ميگيرن كه یک بتواند دو اینکه هر دو تا گزينه مقابلش باشد.
روز قيامت هم به بعضی انسانها خطاب مياد آقا درسته شما گناه نكرديد خوب زمينه گناه نبود كه گناه بكنی به قول معروف آب نبود والا ماهيگير خوبی بودی دو و اختيار داشته باشه.
توجه توجه... اگر دست كسی را گرفتن دهانش را باز كردن شراب ريختن تو دهانش مستم شد اين آقا گنهكاره؟ گنهكار نيست. چرا؟ چون اختيار نداشت. ماه مبارك رمضان اومدی خونتون خيلی هم گشنه ت بود يادت رفته بود نشستی سر سفره غذا رو خوردی آب هم خوردی چاي دم خورده و دفعه يادت اومد روزه بودی ميگن گناه كردی يا نكردی؟ حتي روزتم باطل نميشه، چرا؟ چون نميدونستی، اختيار نداشتی. پس يك بايد دوتا گزينه مقابلت باشد دو بايد قدرت انتخاب داشته باشی اگه اين دوتا بود و تو توانستی جانب خير را رعايت بكنی اون موقع هست كه به تو اجر ميدن، والا من نتونم دزدی كنم و خوشحال باشم كه دزدی نكردم، نميتونستی دزدی كنی، اگه ميتونستی دزدی ميكردی، يعني اصلاً سر امتحان حاضر نشدی كه ببينم ميتونی جواب بدي يا جواب نميدی، اينجاست كه ارزش آدما پيدا ميشه اين مثالي كه سالها قبل به كرات زدم كه خدا رحمت كنه عالم بزرگ شهر ما مرحوم حاج آقا رحيم ارباب ره اون مرد الهي كه نزديك صد سال عمر كرد يه زمانی يه مشكلی تو بيمارستان پيش آمده و چشمها حاج اقا رحيمنابینا شد يه نفر اومده بود به مرحوم ارباب گفته بود كه آقا حالا خيلي هم ناراحت نباشيد كه چشماتون نميبينه عوضش چشمتون به این بی بندوبارها نمیفته حاج آقا رحيم ارباب فرموده بود من در باب مسائل علمی هيچ ادعايی ندارم ولی اين رو بگم در طول عمرم اون روز كه ميديدم و جوان بودم و حالا، يك بار چشمم به نامحرم نيفتاده..
🪴ادامه دارد...
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
ز حد بگذشت مشتاقی و صبر اندر غمت یارا
به وصل خود دوایی کن دل دیوانه ما را
علاج درد مشتاقان طبیب عام نشناسد
مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را
گرت پروای غمگینان نخواهد بود و مسکینان
نبایستی نمود اول به ما آن روی زیبا را
چو بنمودی و بربودی ثبات از عقل و صبر از دل
بباید چارهای کردن کنون آن ناشکیبا را
مرا سودای بترویان نبودی پیش ازین در سر
ولیکن تا تو را دیدم گزیدم راه سودا را
مراد ما وصال تست از دنیا و از عقبی
وگرنه بیشما قدری ندارد دین و دنیا را
چنان مشتاقم ای دلبر به دیدارت که از دوری
برآید از دلم آهی بسوزد هفت دریا را
بیا تا یک زمان امروز خوش باشیم در خلوت
که در عالم نمیداند کسی احوال فردا را
سخن شیرین همی گویی به رغم دشمنان سعدی
ولی بیمار استسقا چه داند ذوق حلوا را؟
#سعدی_شیرازی
@tareagheerfan
طریق عرفان
اختيار داشته باشد خوبي را انتخاب كند يا بدي را، حالا مثال ميزنم، به شما گفتن آقا مرد جوانی صاحب قوه
روزی كه ميديد با حالا که کور شده براش تفاوتی نداره، خدا نگاه ميکنه اين بنده اگر هم ميديد بازم به حرام نگاه نميكرد، خدا به اين آدما مزد ميده، در يه جمله بگم خداي تبارك و تعالي وقتي به انسان مزد ميدهد وقتي ظرفيت انسان بالا ميرود وقتی ارزش پيدا ميكند كه در بين گزينههای مختلفی كه مقابلش هست با اختيار خودش هر چه را كه خدا مي پسندد اين هم بپسندد،اين انتخاب كنه اگه غير اين باشه اگر يكي از اين دو جهت كه گفتم نقص داشته باشه اين انسان عملش مستوجب مزد نيست فايده نداشته، مثلاً ميگن اگر كسی شب بيدار باشه نماز شب هم نخونه همين بيدار باشه تو دلش صحبت كنه تو رختخواب خوابيده بگه ای خدا عمرم رفت خدايا عمرم تباه شد....یا يه كسي براي رضای خدا يك بيماري را پرستاری كنه تا صبح بالای سر يك بيماري باشه، يا در راه خدا بره سر كار بخواد رزق حلال بياره تا صبح بيدار باشه خب اين تا صبح بيدار بوده، يه موقع یه كسی تو رختخوابه خوابش نميبره، يه موقع هم يه كسي شبها میخواد بره دزدی كه خوابش نميبره، سه تاش نخوابيدنه، ولی كدوم رو خدا دوست داره.
بعدا ان شاءالله به واسطه اين بحثي كه امشب گفتم در مورد اون شش تا عامل صحبت میکنیم،اونوقت متوجه ميشين چرا آیت الله بهجت آیت الله بهجت شد،چرا ما اين همه خياط و كاسب داشتيم چرا یکی شیخ رجبعلي خياط شد اين همه كشاورز داشتيم چرا یکی شد كربلايی كاظم ساروقی،اين همه عالم داشتيم و عارف داشتيم چرا يكي شد آیت الله العظمي سيد العرفا علامه قاضي رحمهالله اينا همه وابسته به همين مطلب بود وابسته به اين مطلب بود که گزينههاي مختلفي مقابلش بود ولي با اختيارش پسندم آنچه را جانان پسندد
لذا امام رضا عليه السلام فرمودند كه نگاه نكنيد به طول ركوع و سجود بعضيا ، چرا؟فرمود چون بعضيها عادت كردن يعنی انتخابي نيست عادته، رو عادتش داره اين كارو انجام میده يه مثال بزنم دوباره مثلاً شما يك كسي معتاد شده خدايي نكرده مثلاً به مواد مخدر اين وقتي ميشينه استفاده بكنه، اين به نحوی ديگه اختيار نداره اون موقع ديگه به نحوي اختيار نداره اون عادتشه داره ميره جلو براي همين پيغمبر فرمود هر كسي بتونه به عادتش غلبه كنه در حد معجزه است چون به نحوي اينجا اختيار نيست در حدیث دیگری فرمود بافضيلتترين عبادتها اينه كه بر عادتش غلبه كنه، يعني اون چيزي كه تقريباً يك نحوي از اجبار درش هست آدم جلوش وايسه
🪴ادامه دارد....
#ظرفیت_انسان #سیروسلوک از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@tareagheerfan
7.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢برخی اثبات های علمی در قرآن
🔸️مفاصل انسان
🔹️جنین در ۳ مرحله
🔸️لایه اوزون
🔹️شکست نور
و ...
طریق عرفان
روزی كه ميديد با حالا که کور شده براش تفاوتی نداره، خدا نگاه ميکنه اين بنده اگر هم ميديد بازم به
اين مطلب رو خوب توجه كنيد می خواهيم ببينيم اختيار يعنی چه؟ ميگن انسان باید اختيار داشته باشه، اختيار يعنی عمل مكانيكی كه وابسته و تأثير گرفته ی يا بگيم منشأش اون قوای درونی انسانه، يعنی عمل جوارحی که منشأش عمل جوانحی است، ديدين تو دعای كميل اميرالمؤمنين عليه السلام به خدا عرض میکنه قوعلی خدمتک جوارحی و اشدد علی العزيمة جوانحی، يعنی عملی كه از اتاق فرمان دستورش رو بدهند، لذا اگر انسان سهو کنه سهو يعنی چه؟ يعنی حواسش نباشه، حواسش نباشه با فراموش كردن فرق ميكنه، سهو يعنی شما داری ميری يه ليوان آب اينجا گذاشتن پات میخوره به لیوان آب ،به اين ميگن سهو، آيا اين عمل كه پات خورد به اين ليوان آیا مزد داره يا كتك داره؟ نه مزد داره نه کتک،چرا؟ بهخاطر اينكه به دستور قوای درونی نبود، اعمالي كه انسان قواي درونی او حكم به اون اعمال نميكند اين اعمال را ما اعمال فاقد ارزش ميدونيم آقا ميگن یه كسی تيراندازی ميخواست بکنه نشونه گرفته بود كه فلان كس را بكشه مثلاً اومد تير بزند اين بنده خدا رو بكشه، دست بر قضا تيرش اشتباه رفت و خورد به يه خرسی كه پشت سر اين بود اين مثاله براي اينكه حرف معلوم بشه ها خرس را كشت، در واقع ميخواست آدم رو بكشه. ولي تير اشتباه خورد به اون، اين رو باید مزدش بدن یا اعدامش کنن؟میگن اعدام نميكنیم منت سرت میزاریم، تو خرس رو كشتی، تو میخاستی اين بنده خدا رو بكشی، مزدم بهت نميديم، عمل يك عملي بود كه يه دفعهای و بدون منشأ دروني اين عمل رو انجام دادی،
حالا توجه کنید یه نفر ساعتو كوك ميكنه ميذاره بالاسرش برای نماز شب بيدار بشه باتری ساعت ميخوابه زنگ نميزنه، اين مثالها را بايد توجه كنيد كه بحث اختيار مزد دادن خدا رو متوجه بشید، باتری ميخوابه اين ساعت زنگ نميزنه اين براي نماز شب بيدار بشه، بلند ميشه نگاه ميكنه ميبينه حالا نماز صبحشم قضا ميشه، نماز صبحش رو ميخونه ولي تا شب غمناكه كه چرا توفيق نماز شب ازم گرفته شد؟ به نظر شما آيا اين انسان رو بايد مزدش بدهند يا نه؟بايد بدهند چون او اراده كرد ساعت هم كوك كرد براي نماز شب بيدار بشه ولی غيرارادی بيدار نشد،قوای درونيش حكم به خوبی كرده بود نه حكم به بدی، اينو بهش مزد میدن، نماز شب نخونده ولی بهش مزد ميدن، يه كسي به نام حنظله غسیل الملائكة، شب ازدواجش، يه موقع ميخواست غسل كند شاید آب فراهم نشدیا هرچه بوده فردا صبح رسول الله صلی الله علیه و آله داشت لشكر را حركت ميداد بروند طرف جنگ حنظله ديد تا بره آب تهيه كنه و غسل كنه خب مثل حالا نبوده که ،يه موقع از لشكر پيغمبر و دستور پيغمبر عقب ميمونه اين سريع لباس رزم پوشيد و با پيغمبر اومد و رسيدن بيرون مدينه و به جايي نخورد جنگ شد و اين هم شهيد شد پيغمبر به اصحابش فرمود حنظله وقتی شهيد شد من ديدم كه ملائكه او را غسل ميداد گفتن يا رسول الله دليلش چيه فرمود دليلش را از اهلش بپرسيد از خانواده سؤال كردن گفت بالاخره غسل نکرده آمد جنگ ميخواست دستور پيغمبر رو زمين نمونه خودشو رسوند و رسول الله درست میفرماید و اتفاقاً خدا به واسطه همین، فرزندی هم به مادرش عنايت كرد و اين مرد با حالت جنابت شهيد شد ولی چون هدفش اين بود كه حرف پيغمبر رو زمين نمونه پيغمبر فرمود من خودم ديدم كه ملائكه او را غسل میدادن، ببين تفاوت چقدره؟ اگر عملي وابسته باشد به قواي دروني يعني قواي دروني انسان عقل انسان صفات انسان خلقيات انسان او را وادار كنه كه اين عمل را انجام بدهد اين عمل ميیشه عمل اختياری، لذا تمام اينها تأثير دارد در نتايج اعمال ما در آثار اعمال ما و در مزد اعمال ما
🪴ادامه دارد....
#سیروسلوک #ظرفیت_انسان از بیانات #حجت_الاسلام_سید_مهدی_حسینی
@Tareagheerfan
امیر المومنین علیه السلام:
شما را به ترک دنیایی سفارش میکنم که شما را ترک میکند اگر چه شما جدایی از آن را دوست ندارید...
@tareagheerfan
آیت الله خوشوقت:
علامه طباطبایی هر گاه به تهران می آمد، مقید بود پیاده به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برود.
📚 زمهر افروخته،ص236
#شهادت_حضرت_حمزه و #وفات_حضرت_عبدالعظیم_حسنی تسلیت باد
@tareagheerfan
حضرت زهراعلیها السلام هر دو سه روز یک بار، به زیارت قبر حمزه شهید می رفت و بر سر مزار او می گریست
حضرت امام محمد باقرعلیه السلام فرموده است: «بر ستون عرش الهی نوشته است: حمزه، شیر خدا و شیر پیامبر و سرور شهیدان است.»
@tareagheerfan
طریق عرفان
اين مطلب رو خوب توجه كنيد می خواهيم ببينيم اختيار يعنی چه؟ ميگن انسان باید اختيار داشته باشه، اختيار
عرض کردیم که انسان از دو جهت قابل بررسی است يكی از لحاظ نوعيت كه ظرف است يكي از لحاظ مظروف، كه شخصيت اكتسابی اوست، بعد عرض كرديم كه ارزش انسانها و تفاوت انسانها در آن چيزي است كه كسب ميكنند،از لحاظ ظرف، خدای تبارك و تعالي همه انسانها را در احسن تقويم بهترين شكل آفريده است تفاوتها برميگردد به اون مظروفی كه داخل اين ظرف قرار داده عرض كرديم يك عواملي هست كه به واسطه اون عوامل شخصيت انسان ساخته ميشود يعني اون مظروف تشكيل ميشود كه يا از مقوله شناخت و علم است يا از مقوله عمل هست تشكيل شخصيت انسان اجباری نيست كه كسي بگه چون من اين قضيه برام پيش آمد اينجور شدم چون اون قضيه پيش نيامد اونجور نشدم تمام اين گزينهها تأثير دارد ولي به نحو علت ناقصه نه علت تامه، یعنی تمامش مؤثر هست اون شش عاملي كه گفتيم صحبت ميكنيم در شخصيت انسان ولی به تنهایی شكل دهنده شخصيت يك فرد نيست عوامل ديگر هم شريكه، تمام اينها با هم ميتواند يك شخصيت را تشكيل بدهند مطلبي كه اخیرا عرض کردیم اين بود كه فعلی از انسان قابل ارزش هست كه دارای دو گزينه باشد يعني دو مشخصه باشد، يك اینکه در برابر انسان گزينههای مختلف باشد يعنی انسان مجبور نباشه يكي رو انتخاب كنه دو اینکه انسان با اختيارش اون گزينه را انتخاب كند پس اگر كسي مجبور بود يك گزينه را انتخاب كند اختياری نداشت اين فعلش و اين عملش از جهت فعليتی كه اين آقا انجام داد قابل بررسی نيست در بحث ما، و اگر كسی گزينههای مختلفی در برابرش نباشد و یک گزينه را انجام بدهد او هم عملش و انتخابش ارزش نداره چون او هم به نوعي انتخابش جبری بوده، من وقتی كور باشم نميتونم بين ديدن و نديدن نامحرم انتخاب كنم وقتی بينا بودم ونامحرمی هم بود و قوه شهويه هم بود و اختياري هم بود و نگاه نكردم ارزش داره اين نكته را خوب توجه كنيد،شخصيت انسان در بين انتخابهای مختارانه او ساخته ميشود، اين كه خداي تبارك و تعالي ميفرمايد شما فكر كرديد ما قبلی ها را امتحان كرديم شما رو امتحان نمی كنيم؟ يعني چه؟ اصلاً تكوين بهم ميخوره تشريع بهم ميخوره حتی تكوين هم بهم ميخوره يعني اون خلقت بی ثمر ميشه اگر انسان گزينههاي مختلفی جلوش نباشه گزينههای متفاوت، و با اختيارش آنچه كه خدا می پسندد رو انتخاب نكنه این چه ارزشی و چه جايگاهی در اين عملشه؟ اين مطالبی را که تا الان خدمتتون عرض كردم تمام اينها را بايد كنار هم بچينی تا بيايم برسيم به اينجا كه ببينم شخصيت انسان چيست شما اينا رو در عرض يك دقيقه در ذهنتون بچينيد كنار همه چی گفتيم؟ گفتيم ظرف ملاك نيست مظروف ملاكه، انسانها مثل هم هستند ولی انچه كه شخصيتها را می سازد چيه؟ مظروف هاس، اون چيزايي كه كسب كرده دو، انسان با انتخاب گزينههاي متفاوت، با اختيار، شخصيتش ساخته ميشه اين خلاصه مطالبی بود که تا الان عرض كردم، خوب حالا اينها هر کدامش يك علت ناقصه هست، اگر يك كسی پدر و مادر خوبی نداشت نميتونه بگه كه مثلاً روز قيامت به خدا بگه خدايا من پدر و مادرم خوب نبودن من بد شدم ميگن خوب همين يك گزينه كه مقابلت برای تشكيل شخصيت تو نبود، توحالا يكیشو نداشتی می تونستی از مابقی استفاده كنی بله وقتي او هم بود راه برات هموارتر بود میگه آقا جامعه خراب بود میگن خوب جامعه خراب بود آيا اگر كسي در جامعه خرابی بود حتماً خراب ميشه؟ خب حضرت يوسف در جامعه ی خراب بود ديگه، فقط كه بحث زن عزيز مصر كه نبود، تمام زنهای بزرگان مصر طمع به حضرت يوسف داشتند، اگه بحث خانواده باشه كه خوب جناب آسيه همسر فرعون شوهر بدی داشت، از اون طرفش هم بوده زن حضرت لوط مثلاً زن كافری بود از اون طرف زن بعضي از انبيا بد بودند بچههای بعضی از انبيا بد بودن، بچههای بعضی از افراد بد، خوب بودن، پس همه اينها راه فرار برای ما درست نميكنه كه من بگم خدایا اين نبود برای همين نشد، نه اگر همين يك گزينه در برابر تو بود و تو مجبور به انتخاب همين بودی بله، ولی عوامل متفاوتی بود كه تو با اختيارت و با كمك اونها می تونستی يكي از گزينههاي متفاوت را انتخاب كنی و نكردی، اينكه ميگن روز قيامت خدای تبارك و تعالی با بنده احتجاج ميكنه حالا نميدونم اون احتجاج كه روز قيامت صورت ميگيره اينه كه حالا بنده می ایسته جلو خدا یکی میگه یکی ميشنود و با هم بحث ميكنند و مناظره ميكنند و اينها است كه خب این خيلي خنده دار باید باشه، یوم الجزا نگاه ميكنند به اون چیزی که آورد شخصيتی كه آورد تا به اونی كه آورد نگاه ميكنه خودش احتجاج ميشه، تو اينو آوردی اصلا قابل انكار نيست،
🪴ادامه دارد..
#سیروسلوک #تهذیب_نفس #ظرفیت_انسان
@tareagheerfan
1.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فکری به حال پاسخ این بی جواب کن
#شب_جمعه
@tareagheerfan