🗓 #حدیث_روز
امام سجّاد علیه السلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ نَبِّهْنِي لِذِكْرِكَ فِي أَوْقَاتِ الْغَفْلَةِ، وَ اسْتَعْمِلْنِي بِطَاعَتِكَ فِي أَيَّامِ الْمُهْلَةِ، وَ انْهَجْ لِي إِلَى مَحَبَّتِكَ سَبِيلًا سَهْلَةً، أَكْمِلْ لِي بِهَا خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.
بارالها ! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و به هنگام غفلت، مرا به ياد خود هشيار ساز. به روزگار مهلت، مرا در راه طاعت خود به كار گير و راه آسانى به سوى دوستى ات برايم بگشا كه با آن، خير دنيا و آخرت را بر من كامل گردانى.
صحيفه سجّاديه ص 102 ، دعاء 20
#غفلت
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بنیانگذاری عصر احترام به ارزشهای انسانی و عدالت
#امام_تحول
#عصر_امام_خمینی
🌿🍂معرفتشناسی عام و خاص چیست؟
معرفتشناسی در بارۀ مسائلی همچون چیستی و امکان معرفت، و نیز اقسام، راهها و اعتبار معرفتها بحث میکند.
هنگامی که موضوع بحث، مطلق معرفت باشد و به حوزهای خاص اختصاص نداشته باشد، آن را معرفتشناسی عام مینامند. برخی مسائل معرفتشناسی نیز مخصوص معرفتهای خاص است، که معرفتشناسیهای خاص عهدهدار بررسی آنهایند.
از باب مثال، بررسی معرفتهای تجربی، معرفتهای اخلاقی یا معرفتهای دینی، بهترتیب، در معرفتشناسىِ علوم تجربی، معرفتشناسىِ اخلاق و معرفتشناسی دین صورت میگیرد.
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا و سروش:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_V_T1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تصویری
🔴 مجموعه درس اخلاق 🔴
💐🎙 #مقام_معظم_رهبری
🍃🔻 موضوع 🔻🍃
#حازم_ترین_صالح_ترین_و_بهترین_مردم ( الشافی صفحه ۸۲۲)
🗓 جلسه 1
✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
طرح ولایت طلاب
🍂🍂◀️یک سوال و یک پاسخ ناب ⬅️تفکر روزانه در قسمتی از جواب تا ادامه آن... 📚 پرسش ها و پاسخ ها ج۱(حضرت
🍂🍂◀️یک سوال و یک پاسخ ناب
⬅️تفکر روزانه در قسمتی از جواب تا ادامه آن...
📚 پرسش ها و پاسخ ها ج۱(حضرت علامه مصباح)
4. نظريه عدالت:
اگر حكومتى براى عدالت تلاش كند، مشروع است. عدالت است كه زاينده الزام سياسى است.
5. نظريه سعادت يا ارزشهاى اخلاقى:
مشروعيت يك حكومت در گرو آن است كه حكومت براى سعادت افراد جامعه و برقرارى ارزشهاى اخلاقى تلاش كند. دليل اينكه مردم ملزم به پيروى از حكومتاند، اين است كه حكومت به دنبال سعادت آنان است.
6. نظريه مرجعيت امر الهى يا حكومت الهى:
معيار مشروعيت يك حكومت، حق الهى و امر اوست حكومت دينى در واقع بر اساس همين نظريه است.
توضيح هر كدام از اين نظريات در كتب فلسفه سياسى ذكر شده است. ما به اختصار به نقد و بررسى اين نظريات مىپردازيم.
اين شش نظريه را مىتوان به سه محور اساسى برگرداند؛ خواست مردم، عدالت يا مطلق ارزشهاى اخلاقى، و حكومت دينى (الهى).
خواست مردم
طبق سه نظريه نخست، معيار مشروعيت، خواست مردم است. اگر معيار مشروعيت خواست مردم باشد، لازمهاش آن است كه اگر مردم حكومتى را نخواستند آن حكومت نامشروع باشد ـ هر چند آن حكومت در پى مصالح مردم باشد ـ و اگر مردم خواستار حكومتى بودند آن حكومت مشروع گردد هر چند بر خلاف مصالح مردم حركت كند و ارزشهاى اخلاقى را رعايت نكند.
در اينجا بايد ريشهيابى كرد كه پايه و اساس ارزشهاى اخلاقى چيست؟
در قرون اخير گرايشى در فلسفه اخلاق پديد آمده كه پايه و اساس ارزشهاى اخلاقى را خواست مردم مىداند (پوزيتويسم اخلاقى). بر اساس اين گرايش هميشه خواست مردم و ارزشهاى اخلاقى همسان و همسويند و هيچ اختلافى با هم پيدا نمىكنند. وقتى حكومتى مورد خواست مردم بود، لزوماً آن حكومت رعايت كننده ارزشهاى اخلاقى خواهد بود.
ولى بايد دانست گرايشهاى ديگرى در فلسفه اخلاق نيز هست؛ از جمله «فلسفه اخلاقىاسلام» كه معتقد است بين خواست مردم و ارزشهاى اخلاقى، هميشه همخوانى نيست. بر اساس اين گرايش اشكال فوق مطرح خواهد شد.
اشكال ديگر اين است كه اگر اكثريت جامعه حكومتى را خواستند، تكليف اقليّتى كه چنين حكومتى را نمىخواهند چه مىشود؟ چرا اين اقليت ملزم به اطاعت از اوامر حكومت باشند؟!
اين اشكال بسيار جدّى است و در برابر دموكراسى به معناى «حكومت اكثريت» بسيار منطقى جلوه مىكند.
همين طور است اگر افرادى موافقت مشروط به حكومتى داشته باشند، ولى حكومت به آن شرط عمل نكند؛ آيا اين حكومت مشروعيتى خواهد داشت و آن افراد التزامى به آن حكومت پيدا خواهند كرد؟
درباره سه نظريه نخست اشكالات خاص و جزيى ديگرى مطرح است كه..🔷️ادامه دارد..🔸️🔷️
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا و سروش:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_V_T1399
🌺 شهیدمدافع حرم در قبال انجام این کار مستحب، قول داده به اذن خدا حاجت بدهد
.
#شهیدنویدصفری #شهیدمدافع_حرم #زیارت_عاشورا #دستگیری #امام_حسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#ولایت_فقیه؛ ملاک مشروعیت حکومت
🔄 ترکیبی از بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت #امام_خمینی (ره) و آیت الله مصباح یزدی پیرامون ولایت فقیه.
✅ انتشار به مناسبت سالروز آغاز رهبری #مقام_معظم_رهبری
#حدیث_روز
حضرت امام صادق عليه السلام
مَا حَدُّ حُسْنِ الْخُلُقِ قَالَ تُلِينُ جَانِبَكَ وَ تُطِيبُ كَلَامَكَ وَ تَلْقَى أَخَاكَ بِبِشْرٍ حَسَن
در پاسخ به پرسش از معناى خوش اخلاقى فرمودند: نرمخو و مهربان باشى، گفتارت پاكيزه و مؤدبانه باشد و با برادرت با خوشرويى برخورد كنى.
من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 412 ، ح 5897@dars_akhlaq
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا و سروش:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_V_T1399
طرح ولایت طلاب
🍂🍂◀️یک سوال و یک پاسخ ناب ⬅️تفکر روزانه در قسمتی از جواب تا ادامه آن... 📚 پرسش ها و پاسخ ها ج۱(حضرت
🍂🍂◀️یک سوال و یک پاسخ ناب
⬅️تفکر روزانه در قسمتی از جواب تا ادامه آن...
📚 پرسش ها و پاسخ ها ج۱(حضرت علامه مصباح)
درباره سه نظريه نخست اشكالات خاص و جزيى ديگرى مطرح است كه براى دورى از اطاله كلام از بيان آنها خوددارى مىكنيم.
عدالت يا مطلق ارزشهاى اخلاقى
اگر معيار مشروعيت حكومت را عدالت و يا ارزشهاى اخلاقى بدانيم آن گونه كه در نظريه چهارم و پنجم بيان شد مشروعيت دستورها و اوامر حكومت توجيه شده است، ولى نسبت به دليل اعتبار حاكم يا گروه حاكم سخنى گفته نشده است؛ يعنى اگر قانونى عادلانه و يا تأمين كننده ارزشهاى اخلاقى بود، اعتبار و مشروعيت مىيابد، همانگونه كه در نظريه چهارم و پنجم مطرح شده است. با اين سخن اعتبار قانون تثبيت شده است ولى سخن در اعتبار و مشروعيت حاكم است؛ يعنى در بحث مشروعيت حكومت سخن در اين است كه به چه معيارى حاكم يا گروه حاكم حق فرمان دادن و دستور صادر كردن دارند.
به عبارت ديگر: وقتى قانون و دستورى عادلانه بود، لازم الاجر است، ولى چرا اجراى اين قانون به دست شخص حاكم باشد؟ عادلانه بودن فرمان، توجيهگر حكومت به دست شخص يا گروه خاصى نيست. اين ايراد در نظريه چهارم و پنجم مسكوت مانده است.
حكومت دينى و الهى
اگر نظريه ششم را بپذيريم، اشكالات وارده بر نظريات قبلى، بر اين نظريه وارد نيست. چون همه كسانى كه به وجود خدا معتقد هستند، خدا را مالك و سلطان (داراى تسلط تكوينى برمردم) مىدانند. اگر خدا آفريدگار انسانهاست، چرا حقّ دستور دادن و حكم كردن نداشته باشد؟! از سوى ديگر كسانى كه معتقد به وجود خدا هستند، بر اين باورند كه احكام الهى به سود خدا نيست، بلكه در جهت مصالح مردم است، همچنين اين احكام عادلانه و مطابق با ارزشهاى اخلاقى است. پس اگر خدا حكم كند، لزوم اطاعت از آن بدون اشكال است.
اگر خدا كسى را براى اجراى حكم الهى معيّن كند، او حق حاكميت دارد. و حكومت او با اشكالى رو به رو نخواهد شد. حكومت پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم(عليهم السلام) با نصب خاص الهى صورت گرفته است و حكومت ولى فقيه در زمان غيبت امام معصوم(عليه السلام) با نصب عامّ از طرف امام معصوم انجام شده است كه خود وى منصوب خداست.
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا و سروش:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_V_T1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️💠زندگی به سبک حضرت روح الله 1
🔰دقت بالای امام خمینی در استفاده شخصی نکردن از بیت المال
🔻ممانعت از استفاده اعضای خانواده از تلفن بیت المال هنگام شهادت حاج آقا مصطفی
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا و سروش:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_V_T1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 جلسه۲
💐🎙 #مقام_معظم_رهبری
🍃🔻 موضوع 🔻🍃
حدیث اخلاق : #عزت_انسان
📜الشافی صفحه ۸۵۲) @dars_akhlaq
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا و سروش:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_V_T1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬆🎥کلیپ بسیار زیبا
از استاد مرتضی آقاتهرانی،
✅ولایت مداری از #شهادت خیلی بالاتره....
✅شهید به شرط #ولایت،شهید میشود.
✅مراتب #شهدا باهم متفاوت است.
#مرتضی_آقاتهرانی
@aghatehranii
🌸 شهید مدافع حرمی که دست رد به سینهی نیازمندی نمیزد
#شهیدزنجانی #شهدای_مدافع_حرم #شهدای_روحانیت #کمک_به_فقرا
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا و سروش:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_V_T1399
📆 #حدیث_روز
🌸حضرت امام صادق عليه السلام🌸
الْبِرُّ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ يَعْمُرَانِ الدِّيَارَ وَ يَزِيدَانِ فِي الْأَعْمَار
نيكى و خوش اخلاقى، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 100 ، ح 8
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
✨✨✨✨✨ @dars_akhlaq
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا و سروش:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_V_T1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطره شنیدنی مرد شماره یک اطلاعات ایران در دهه ۶۰:
🔻من شهادت میدهم که آیتالله خامنهای آرزوی شهادت داشت، ولی آرزوی قدرت نداشت.
🍂🍀🍀علم حضوری و حصولی چیست؟
بیشک آگاهی ما از شادی خود، با آگاهی ما از شادی فردی دیگر بسیار متفاوت است. در واقع، آنگاه که شادیم، همان حالت شادی را درون خود مییابیم، اما آنگاه که از شادی کسی دیگر آگاه میشویم، همان حالتی را که او درون خود دارد نمییابیم، بلکه از طریق مفهومی که از شادی در ذهن داریم از حالت وی آگاه میشویم.
معرفتشناسان مسلمان با توجه به تفاوت این دو آگاهی، معرفتها را به دو قسم حضوری و حصولی تقسیم میکنند. معرفتهای حضوری، معرفتهایی بدون واسطۀ مفهوماند که در آنها، صاحب معرفت یا عالِم، خودِ واقعیتِ معلوم را نزد خویش مییابد. در مقابل، معرفتهای حصولی معرفتهایی با واسطۀ مفهوماند؛ بدین معنا که عالِم، از طریق مفهومی که در ذهنش انعکاس مییابد از معلوم آگاه میشود.
با دقت در تعریف علم حضوری، میتوان دریافت که مقصود معرفتشناسان از حضور، معنای عرفىِ آن نیست؛ زیرا مثلاً هنگامی که دو نفر یکدیگر را از نزدیک میبینند عرفاً میگوییم آنها نزدِ یکدیگرند و با هم ملاقات حضوری دارند، در حالی که معرفت آنان به یکدیگر از طریق دیدن است و با دیدن، تنها تصویری از هر یک نزد دیگری حاصل میشود و با واسطۀ آن تصویر است که یکی از دیگری آگاه میگردد و بنا بر این، علم آنها به یکدیگرْ حصولی است، نه حضوری.
همچنین باید توجه داشت که مقصود از بیواسطه بودن علم حضوری آن است که در این نوع علم، عالم برای آگاه شدن از وجود معلوم، واسطهای ندارد، یا به عبارت دیگر، علم او چیزی جز حضور خود معلوم نزد او نیست. اما ممکن است برای پدید آمدن معلوم، عللی در کار باشند و معلوم به واسطۀ آنها پدید آمده باشد. مثلاً ممکن است من به واسطۀ دیدن دوست خود شاد شده باشم. اما آنچه موجب میشود علم به شادی خود را علم حضوری بدانیم این است که آنگاه که حالت شادی در ما پدید میآید، بیهیچ واسطهای خود آن حالت را مییابیم، نه اینکه برای درک آن، نیازمند مفهوم و تصوری از شادی باشیم که در ذهنمان انعکاس یابد و با واسطۀ آن به شادی خود پی ببریم.
📳 لینک عضویت در کانال طرح ولایت طلاب در ایتا و سروش:
🆔 @tarhe_velayat_tollab
لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @T_V_T1399
🌺 شرط خوب مبارزه کردن با شیطان و دشمن، از نظر شهید حسن باقری
.
#شهیدباقری #استکبارستیزی #مبارزه_با_نفس #نماز_اول_وقت