eitaa logo
طریقه مقربین
547 دنبال‌کننده
37 عکس
51 ویدیو
18 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
طریقه مقربین
📌 حق و اکثریت 🎙 استاد شیخ محمدکریم پارسا ⏯...دین برنامۀ زندگی است... این برنامۀ وسیع و پهناور...
📌 ملاکْ نبودن اکثریّت، نقلاً و عقلاً و حسّاً 🎞 حضرت علامهٔ بزرگوار طباطبائی در کتاب شریف شیعه در اسلام: 🔺 «اسلام، دینی است که مقررات آن، از حق و صلاح واقعی سرچشمه می‌گیرد؛ نه از خواست و تمایل اکثریّت مردم یا دلخواه یک فرد توانا و فرمانروا.» 🔹 حدود سال ۵۸ ... رفتیم خدمت آقای بهجت در مشهد. حضرت آقای بهجت فرمودند: 🔺 «اکثریّت، هیچ ملاک نیست. اگر ما تابع اکثریّت باشیم، اکثر کسانی که روی کرهٔ زمین زندگی می‌کنند، قائل به دینی نیستند؛ ... اقلّشان، تابع انبیاء هستند. اگر ما بگوییم ما تابع آن اقلیّتی هستیم که قائل به دین هستند، باز اکثر قائلین به دین الٰهی، مسیحی‌اند؛ اقلّشان، مسلمان‌اند ... اگر بگوییم ... تابع اقلیتی هستیم که مسلمان‌اند ...، اکثر مسلمان‌ها سنّی‌اند؛ اقلّشان شیعه‌اند ... اگر بگوییم ... تابع اقلّشان می‌شویم که شیعه هستند، این شیعه هم اکثرشان عوام‌اند؛ اقلّشان علما هستند ...» 🔹 @rahe_savab
طریقه مقربین
📌 مخمس غزل حافظ از علامۀ طباطبائی در رثای سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام و یارانش 🎙 با صدا
📌 مخمّسِ تضمینیِ علّامه طباطبائی در رثای سالار شهیدان حضرت أباعبداللّٰه الحسین (علیه السّلام) 🎙 با صدای استاد شیخ محمدکریم پارسا من حسينم که بـلا می‌رسد از هر سُويَم بـا جـوانــان‌ِ خـودم راهِ فـنـا مـی‌پــويـَم دستِ همّت ز سرابِ دو جهان می‌شويَم «شـورِ یعقوب‌کُنان یـوسـفِ خود می‌جـويَم که کمان شد ز‌ غمش قامتِ چون شمشادم» گفت هرچند عطش کَنده بُن و بنيادم زيرِ شـمـشـيـرم و در دامِ بلا افـتــادم هدفِ تيرم و چون فاخته پَـر بگشادم «فـاش می‌گويم و از گفته‌ٔ خود دلشادم بـنـدهٔ عـشـقـم و از هر دو جهـان آزادم» من به ميـدان‌ِ بلا روزِ ازل بودم طـاق کُشـتهٔ يارم و با هستیِ او بسته وثاق منِ دل‌رفته کجا را و کجا دشتِ عراق «طائرِ گلشنِ قدسم چه دهم شرحِ فراق که در اين دامگهِ حـادثـه چون افتـادم» تا در اين بزم بـتـابید مهِ طلـعتِ يار من کنم خون‌ِ دل و يار کند تير، نثار پرده بدريده و سرگرم به ديدارِ نگار «نيست در لوحِ دلم جز الفِ قامتِ يار چـه کنم حرفِ دگر يـاد نداد استـادم» تشنهٔ وصلِ وِيَم، آتشِ دل کارم ساخت شربتِ مرگ همی‌خواهم و جانم بگداخت از چه از کوی توام دستِ قضا دور انداخت «کوکبِ طـالعِ من هيـچ منجِّـم نشنـاخت يا رب از مادرِ گيـتی به چـه طـالع زادم» لوحـهٔ سيـنـهٔ من گر شکـنـد سُمِّ ستـور ور سَرَم تُحفه رَوَد شهر به شهر از رهِ دور باک نبوَد که مرا نيست به‌جز شوقِ حضور «سايهٔ طوبی و غلمان و قصور و قَدِ حور بــه هـوای سـرِ کـوی تـو بـرفـت از يــادم» 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۴۵-۴۴ 🔹 @rahe_savab
طریقه مقربین
📌 نکاتی درباب واقعه عاشورا از گفتار آیت الله بهجت 🎙 استاد شیخ محمدکریم پارسا #شیخ_محمدتقی_بهجت #شی
📌 نکاتی ناب از واقعهٔ کربلا 🎙 شیخ بزرگوار حقائق‌شناس آیة اللّٰه بهجت (رضوان اللّٰه علیه) می‌فرمودند: 🔺 «تاریخ نشان نمی‌دهد قبل از قضیهٔ کربلا، این مطلب را که دو لشکر با هم مقابله کنند و یکی از آن لشکرها افراد آن لشکر بدانند یقیناً همه‌شان کشته می‌شوند! ...» 🔺 «داستان تعشّق را که به پروانه و شمع مثال می‌زنند، باید به اصحاب امام حسین مثال زد ...» 🔹 @rahe_savab
هدایت شده از راهِ صواب
38.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 حقّ ناگفتنی ... 🎞 آقای بهجت، عین عبارتش این بود: 🔺 «واقعاً این غدیر، مثل عاشوراست در احیاء امر. اساس ایمان، غدیر است.» 🔹 می‌فرمودند: 🔺 «﴿هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ﴾ کافی بود در خلافت حضرت امیر (علیه السّلام).» آیا مساوی هستند کسانی که می‌دانند و کسانی که نمی‌دانند؟! پیغمبر اکرم به حضرت امیر فرمودند: 💎 «اگر ترس این نبود که گروه‌هایی از امتم دربارهٔ تو بگویند همان چیزی را که نصاریٰ دربارهٔ عیسی بن مریم گفتند، همانا دربارهٔ تو سخنی می‌گفتم که بر هیچ گروهی از مردم گذر نکنی مگر آنکه خاک زیر پایت را بردارند و بدان تبرّک جویند.» [الکافي (ط - دارالحدیث)، ج ۱۵، صص ۱۴۹-۱۴۸] 🔹 آقای بهجت وقتی این حدیث را می‌فرمودند، لبخند می‌زدند می‌فرمودند: 🔺 «آن کلمه، خیلی دقیقه.» کأنّه می‌دانستند آن کلمه چیه. 🔹 عبارت آقای بهجت: 🔺 «آن‌جوری که می‌خواست پیغمبر، علیّ بن أبی‌طالب را معرفی نکرد. پس قهراً خودش را معرفی نکرده؛ چون هرچه این دارد، او دارد. چه می‌خواسته بفرماید؟ حقّ است و گفتنی نیست. در عالَم، حقّی داریم، گفتنی نیست. بله این روایات این‌طور است؛ لٰکن ما ضعیفُ العقل والإیمانیم؛ کافر می‌شویم. آن بیان را هنوز بیان نکرده، عده‌ای کافر شدند.» 🔹 @rahesavab
هدایت شده از راهِ صواب
🔸 شخصیت‌شناسی (۱۷) 📌 شاگردی سیدمحمّدحسن الٰهی نزد برادر ـ رضوان اللّٰه سبحانه وتعالیٰ علیهما ـ 🔹 ... آقای آسيدمحمّدحسن الٰهی با دستخط خود، احوال خودشان را نوشته‌اند و می‌فرمايند: 🔺 «من که نجف رفتم، هنوز کتب متن [سطح] را به اتمام نرسانده بودم؛ لهٰذا در نجف مشغول خواندن دروس سطح شدم. بعد درس‌های خارج رفتم، و من در ايّام اشتغال به تحصيل، آنچه را از علوم که احتياج به او داشتم، از حساب و هندسه و غير اينها در نزد حضرت سيّدنا حاج ميرزا محمّدحسين طباطبائی، برادرم ـ أدام اللّٰه عزّه ـ می‌خواندم، و در آنچه که فهمش بر من سخت می‌شد به برادرم استمداد می‌کردم تا زمانی که از تحصيل مستغنی شدم، والحمد للّٰه وحده.» 🔹 و شيخ بزرگوار حقائق‌شناس آقای بهجت می‌فرمودند: 🔺 «در نجف، در اواخر، آقای طباطبائی درس نمی‌رفتند [يعنی درس خارج]، ولی محمّدحسن درس می‌رفتند.» 🔹 و از شيخ بزرگوار حقائق‌شناس آقای بهجت شنيدم که: 🔺 «آقا سيدمحمّدحسن وقتی نزد آقای طباطبائی بود، کالعبد بود.» 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۲۶-۲۵ 🔹 @rahesavab
🔸 سیر إلی اللّٰه (۷) 📌 عمل به واضحات، اساس سیر 🔹 می‌گویند: از بالاها بگو! پایین‌پایین را اگر درست کنیم، بالابالاها درست می‌شود. گیرمان سَرِ واضحات است؛ پیش‌پاافتاده‌هاست. واضحات را درست نمی‌کنیم. 🔺 چرا این‌قدر عنایت داشتند به همین حلال و حرام، انبیا و اوصیا؟ از بس تأکید داشته‌اند، کأنّه بعضی خیال می‌کنند چیز دیگری نیست. فکر این امر مهمّ را نمی‌کنید که اساس، همین است؟ این را درست کنیم، بالا درست می‌شود. این را از عهده‌اش برآمدیم؟! 📚 تقریرات سخنان آیة اللّٰه بهجت، نوشتهٔ شیخ محمدکریم پارسا (منتشرنشده) 🔹 @rahe_savab
📌 اصلاح جامعه 🔹 شیخ بزرگوار حقائق‌شناس، حضرت آیة اللّٰه بهجت (رضوان اللّٰه تعالیٰ علیه) فرمودند: 🔺 چند سال پیش، یکی پرسید: چطور اجتماع را باید درست کرد؟ گفتم: از راهی که هیچ ضرری ندارد. هرکسی یک نفر را بگیرد - نمی‌تواند بگوید یک نفر نیست -، شرایط و موانع راهنمایی را با منطق و برهان برایش بیان کند. این [کسی که هدایت شده] می‌شود وجودِ ثانی این. این [نفر دوم] هم مثل خودش [نفر اوّل] هدایت می‌کند. اجتماع، از آحاد و اجزاء تشکیل شده [است]. 📚 تقریرات سخنان آیة اللّٰه بهجت، نوشتهٔ شیخ محمدکریم پارسا (منتشرنشده) 🔹 @rahe_savab
🔸 سیر إلی اللّٰه (۶) 📌 مقصد 🔹 سؤال: مقصد چيست؟ خيلی به تفصيل بفرماييد. حضرت علّامه - رضوان اللّٰه سبحانه وتعالیٰ عليه - فرمودند: 🔺 «خيلی تفصيل» را از کجا بياوريم بندهٔ خدا؟! مقصد همان غايت وجود انسانی است، که به عبارتِ ديگر: نشستن حقّ - تبارك وتعالیٰ - است به جای عبد، و فنای عبد در او؛ حقيقتاً اين دو کلمه است. انسان به واسطۀ سِيروسلوک به جایی برسد که غير از حقّ، چيزی مشاهده نکند، و اين مشاهده به‌طور ابديّت، سرنوشتِ او باشد. اين کتابِ سرنوشتِ اهل کمال است ﴿كِتَابٌ مَّرْقُومٌ يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ﴾ [المطففين: ۲۱-۲۰]. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۴۰ 🔹 @rahe_savab
🔸 اهل بیت (۱) 📌 ضرورت توجّه به امام در سلوک 🔹 سؤال: وظیفۀ سالک نسبت به امام چطور است؟ حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالیٰ علیه) فرمودند: 🔺 بايد توجّه به امام بکند. 🔹 سؤال: بدون توجّه به امام سلوک نمی‌شود؟ حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالیٰ علیه) فرمودند: 🔺 نه ديگر. 🔹 سؤال: آيا توجّه به امام، عين توجّه است به خداوند متعال؟ حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالیٰ علیه) فرمودند: 🔺 عين توجّه به خدا، از حيث مفهوم نمی‌توان گفت. مفهوماً غير هم‌اند. از حيث مصداق، توجّه إلی الإمام، توجّه إلی اللّٰه است. 🔹 سؤال: اين معنی تحقّق دارد برای ولیّی که غير از امام است؟ حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالیٰ علیه) فرمودند: 🔺 به حسب ظاهر نمی‌آيد. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۵۶ 🔹 @rahe_savab