💠به مناسبت ۶ ذیالقعده
سالروز درگذشت حکیم میرزا ابوالحسن جلوه
استاد غلامرضا گلی زواره یادداشتی درباره این شخصیت ارزشمند. برای ما ارسال فرمودند که تقدیم میگردد.👇
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
💠به مناسبت ۶ ذیالقعده سالروز درگذشت حکیم میرزا ابوالحسن جلوه استاد غلامرضا گلی زواره یادداشتی دربا
✨جلوه حکمت
💠به مناسبت ۶ ذیالقعده، یکصد و سیامین سالگرد رحلت حکیم میرزا ابوالحسن جلوه زوارهای
به قلم استاد غلامرضا گلی زواره
✍نسب جلوه بعد از شش واسطه به سید رفیع الدین طباطبایی دانشمند عصر صفوی، شاگرد شیخ بهایی واستاد علامه مجلسی میرسد.
پدر بزرگش سید محمد صادق دارای کمالات علمی ومعنوی بود که بقعه وبارگاهش در مزار زواره میباشد. پدرش سید محمد مظهر، طبیب، ادیب وسیاستمدار قرن سیزدهم هجری است.
هنگام اقامت در سرزمین هند در ذیقعده ۱۲۳۸ قمری در احمد آباد گجرات صاحب فرزندی گردید که او را ابوالحسن نامید.
دوران کودکی و نوجوانی جلوه در زواره سپری شد. در این ایام والد و مربی مشفق او سید محمد مظهر درگذشت. به رغم این ضایعه اسفبار جلوه علاقمند به دانش اندوزی گردید و برای فراگیری معارف عقلی راهی اصفهان شد و از محضر اساتید وقت حکمت و کلام را آموخت. اما هوش و ذکاوت و قدرت فراگیری جلوه رشک اقران تنگ نظر و تنگ مایه را بر انگیخت. او به این دلیل ونیز گرفتاری مالی اکراه از اینکه به عده ای نالایق باید احترام بگذارد اصفهان را به قصد اقامت در تهران ترک کرد و با آن اندوخته های علمی به عنوان سید الحکما در تهران به همراه سه نفر از فلاسفه و عرفای وقت بساط تدریس و تحقیق افکند و این چهار دانشور به عنوان #حکمای_اربعه سالیان متمادی به افاضات علمی و تربیت شاگردان شایسته وفاضل مشغول بودند.
جلوه علاوه بر پرورش صدها شاگرد دانشمند، متفکر، متکلم وادیب، در موضوعات فلسفی، عرفانی وکلامی آثار نفیسی نگاشت.
مورخان، شرح حال نگاران و معاریف معاصرش، علاوه بر تمجید وی در قلمرو تحقیق، تدقیق، ذهن وقاد، احاطه برافکار فیلسوفان سلف، قدرت نقد و تحلیل موضوعات غامض حکمی، حالات اخلاقی، وارستگی، تواضع و خوشخویی جلوه را مورد تحسین و تمجید قرار داده اند.
سرانجام جلوه در شب ششم ذیقعده ۱۳۱۴ قمری رحلت نمود وپیکرش در ابن بابویه ری مدفون گردید.
نگارنده افتخار دارد که به لطف خداوند حکیم در باره زندگی و اندیشه این حکیم فرزانه از سال ۱۳۶۸ تحقیقاتی به عمل آورم که در قالب دو کتاب وچندین مقاله چاپ شده اند و محققان حوزوی و دانشگاهی آنها را ماخذ تحقیقات خود قرار دادهاند و حق تقدم در این باره را رعایت کردهاند.
هنگامی که راقم این سطور مشغول تدوین مقاله ای در باره جلوه در سال ۱۳۷۲ بوده تا آن رابه مجله پژوهشی نور علم ارایه دهم متوجه شدم بهار ۱۳۷۳ شمسی مقارن با یکصدمین سالگرد رحلت جلوه است. پیرو آن تلاشهای گسترده ای به عمل آوردم تا مقدمات برگزاری همایشی بدین مناسبت فراهم گردد که خوشبختانه با استقبال شخصیتهای بلند پایه علمی و مذهبی مواجه شد واین برنامه با همکاری دوستان فرهنگدوست زواره ای وحمایتهای مالی، اداری و تدارکاتی فرماندار اسبق شهرستان اردستان جناب آقای محمد رضوانی، در حسینیه کوچک زواره با حضور فضلای حوزه و دانشگاه بر گزارش شد.
🙏باتشکر از استاد گلی زواره بابت ارسال این یادداشت.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷حضور علما و اساتید ارجمند:
مرحوم علامه حسنزاده آملی، آیتالله شیخ جعفر سبحانی تبریزی، شیخ محسن غرویان، مرحوم شیخ علی دوانی، مرحوم شیخ داود الهامی آذرشهری، مرحوم شیخ حسن ممدوحی کرمانشاهی، مرحوم محمّدجواد صاحبی و ...
در همایش یکصدمین سالگرد حکیم الهی میرزا ابوالحسن جلوه
زمان :
اردیبهشت ۱۳۷۳
مکان :
زادگاه آن حکیم (منطقه زواره - از توابع اردستان)
🙏ارسال شده توسط آقای شهاب الدین شهرابی
🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🔸همایش میثاق طلاب با آرمانهای امام راحل
🔹امام نسلها
روایت نسلها از امتداد راه خمینی کبیر(ره) در حوزههای علمیه(گفتگوی بین نسلی)
🔺آیه الله دین پرور
🔺آیه الله تقوایی
🔺حجه الاسلام سهرابی
🔺حجه الاسلام امامی
🕌مکان: حسینیه جماران
🗓زمان: چهارشنبه، 10 خرداد 1402
🕞ساعت: 15:30 - 18
▪️جهت ثبت نام و هماهنگی وسیله ایاب و ذهاب لطفا تا روز دوشنبه 7 خرداد مشخصات فردی و علمی خود را به شماره 09120437431 ارسال نمایید.
▪️اولویت با مسئولین و اساتید حوزه های علمیه تهران است
#دفتراجتماعی_سیاسی_مرکزمدیریت_حوزه_علمیه_تهران
#بسیج_طلاب_و_روحانیون
✨به تهران برگردیم...
✍آیتالله سید ابوالحسن طالقانی (پدر آیتالله سید محمود طالقانی) از شاگردان میرزای شیرازی و سید اسماعیل صدر بود. بعد از تکمیل تحصیلات خود قصد توطن در حوزه نجف را داشت، اما نامه یکی از خواهران عالمهاش وی را پس از ۱۸ سال به شهر و دیار خود برگرداند.
خواهرش به او نوشت: «اقامت تو در نجف اشرف برای ما چندان افتخاری ندارد، اگر تو برادری شدی که چراغ دودمان پدر را روشن نگه داشتی و به درد این مردم فقیر خوردی برای ما بسی افتخار است». (طالقانی فریادی در سکوت ص۵۸)
در پی این نامه، سید ابوالحسن طالقانی به تهران بازگشت و در کنار تدریس در حوزه تهران، در سنگر مسجد، مرجع امور مردم گردید.
🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🍃🌸ولادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام مبارک
بگذار تا ز شارع میخانه بگذریم
کز بهر جرعهای همه محتاج این دریم
جایی که تخت و مسند جم میرود به باد
گر غم خوریم خوش نبود به که می خوریم
واعظ مکن نصیحت شوریدگان که ما
با خاک کوی دوست به فردوس ننگریم
چون صوفیان به حالت و رقصند مقتدا
ما نیز هم به شعبده دستی برآوریم
از جرعه تو خاک زمین در و لعل یافت
بیچاره ما که پیش تو از خاک کمتریم
حافظ چو ره به کنگره کاخ وصل نیست
با خاک آستانه این در به سر بریم
#حافظ
📷تصویر مربوط به حدود ۱۳۰ سال قبل است.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷تصویری دیده نشده از مرحوم #میرزا_عبدالعلی_تهرانی در کنار مرحوم آقا سید رضا میری از ائمه جماعات پامن
💠 #بازگشت_به_تهران
✍ آیتالله حاج #میرزا_عبدالعلی_تهرانی از کوچهای که منزل #سید_عبدالله_بهبهانی در آن قرار داشت، عبور نمیکرد! زیرا مواضع او و #سید_محمد_طباطبایی را موجب شهادت #شیخ_فضل_الله_نوری میدانست.
نظیر این رفتار درباره مرحوم #شیخ_مرتضی_زاهد هم نقل شده که از #میدان_توپخانه که محل به دار آویختن شیخ شهید بوده عبور نمیکرد.
▪️اساسا شهر تهران پس از حوادث تلخ مشروطه برای برخی از بزرگان غیر قابل تحمل شده بود. میرزا عبدالعلی تهرانی تا وقتی شیخ مرتضی زاهد زنده بود، تهران را تحمل کرد ولی بعد از آن به مشهد هجرت کرد.
🔹یک وقتی که به تهران آمده بود، آیتالله #میرزا_احمد_آشتیانی به دیدن ایشان آمد و گفت: مرا مجتهد میدانی؟
_ آری.
_ عادل میدانی؟
_ آری.
_ حکم میکنم در تهران بمانی!
و اینگونه شد که آیتالله میرزا عبدالعلی تهرانی پس از سه سال اقامت در مشهد به تهران بازگشت.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
#یادداشت ✍ امام خمینی و #حوزه_تهران👇 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
#یادداشت
💠 امام خمینی و #حوزه_تهران
✍امام خمینی پرچمدار قیام لله در عصر اخیر و یکی از مبانی آن سلوک معنوی ایشان بود. سلوک امام در مکتب عرفانی آیتالله شاهآبادی، ایشان را به انقلابی همه جانبه در اجتماع مسلمین پیوند داد و مبارزه سیاسی نه تنها این سلوک معنوی را تضعیف نکرد که خود برخاسته از روح عرفانی امام بود.
مکتب عرفانی تهران مولفههایی دارد و پرچمدارانی، که امام خمینی از طریق آیت الله شاهآبادی منتسب به آن است. مکتب عرفانی تهران نیز گویا ریشه در مکتب سامرا دارد که در جای خود به آن پرداختهایم.
علاوه بر این، امام خمینی در دوران تحصیل و تدریس در قم، پیوسته با حوزه تهران و بدنه اجتماعی آن در ارتباط بود و نمونههای متعددی از آن در دست است. امام با دختر یکی از علمای تهران ازدواج کردند، با آیتالله کاشانی ارتباطی مستمر داشتند، ایام تعطیل را در تهران به سر میبردند و بعدها نیز یکی از مهمترین حلقههای درسی ایشان در حوزه علمیه قم متشکل از طلاب تهرانی بود. طلابی که بعدها در خط مقدم مبارزه با طاغوت قرارگرفتند.
حتی نمونههایی یافت میشود که نشان دهنده اهتمام ایشان به لزوم حفظ و هدایت خط مبارزه در تهران به عنوان خط مقدم این حرکت بزرگ است. از اینرو برخی از برجستهترین شاگردان امام از همان آغاز به تهران هجرت میکنند تا ضمن برانگیختن حوزویان تهران در مسیر نهضت، پیوند مردم با نهضت را عمیقتر کنند و چه خون دلها که در این راه متحمل نشدند.
گرچه انقلاب از قم آغاز شد، اما در تمام سالهایی که پیشوای نهضت در تبعید بهسر میبرد، خط انقلاب در تهران ادامه یافت، رهبران روحانی نهضت در خط مقدم تهران به مبارزه ادامه دادند تا به پیروزی نهایی منجر شد و پیشوای نهضت به تهران بازگشت.
گمان اینکه پس از پیروزی انقلاب، نقش حوزه و روحانیت در حفظ انقلاب در شهر قم تبلور مییابد، یک خطای راهبردی بود که موجب تضعیف خط مقدم مبارزه یعنی تهران از حضور علمای اثرگذار شد. همه چیز در تهران تقویت شد و نهاد روحانیت که نقش تربیتی و هدایتی در اجتماع دارد عمدتا منحصر در قم به فعالیت خود ادامه داد و به این ترتیب، ارتباط میان حوزه و مردم، حوزه و دانشگاه و حوزه و حاکمیت دچار ضعف شد. حوزهای که با لحاظ کلیت آن، در تهران باید به صورت فعال و اثرگذار و پاسخگو ادامه مییافت، در قم به نهادی مطالبه گر و نه پاسخگو تبدیل شد!
#حوزه_تهران #حوزه_عاصمه
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍امروز ۱۵ خرداد در شهر کاشان توفیق یافتم، همراه با آقای افشین عاطفی نوه آیتالله حاج شیخ محمد غروی کاشانی چند دقیقهای به گفتگو بنشینم و بعد از بازدید از خانه پدری آیتالله غروی، بر مزار ایشان فاتحهای بخوانم.
🔸آیتالله غروی کاشانی از شاگردان آخوند ملا حبیب الله شریف، آخوند کاشی، میرزای نائینی، آقا سید ابوالحسن اصفهانی، و آقا ضیاءالدین عراقی، در سال ۱۳۲۸ پس از ماجرای فتوا علیه سلیمان برجیس یهودی بهائی شده که به قتل او توسط فدائیان اسلام انجامید از کاشان به تهران آمد. در جلسه استقبال، مرحوم آیتالله شیخ محمدرضا تنکابنی خطاب به آیتالله غروی گفت: بحمدالله با ورود جنابعالی تهران از فقر علمی به در آمد!
🔹در سال ۱۳۴۱ ش که روحانیون و مراجع قم به مخالفت با رژیم شاه در رابطه با لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی برخاستند، روحانیون تهران نیز بهمنظور مخالفت با رفراندوم شاه و پشتیبانی از مراجع قم در منزل آیتالله غروی اجتماع کردند که
همگی دستگیر و در زندان قزلقلعه زندانی شدند.
در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، آیتالله غروی اولین روحانی بزرگ تهران بود که طی اعلامیههایی، مردم را به تبعیت از امام خمینی تشویق کرد و همین موضعگیری شجاعانه نیز باعث دستگیری و گرفتاری زیاد وی شد. حتی شاه شخصاً دستور داد تلفن منزل او را قطع کرده و نام وی را از دفتر تلفن حذف کنند و کسی حق ملاقات با او را نداشته باشد.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷 آیتالله سید محمدصادق لواسانی در کنار مرحوم حجت الاسلام والمسلمین فلسفی، آیت الله وحید خراسانی و برخی از اهل منبر تهران
🔹گزارشی خواندنی از اقدامات علمای تهران در روزهای نیمه خرداد ۴۲ 👇
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 آیتالله سید محمدصادق لواسانی در کنار مرحوم حجت الاسلام والمسلمین فلسفی، آیت الله وحید خراسانی و ب
💠گزارشی خواندنی از اقدامات علمای تهران در روزهای نیمه خرداد ۴۲
✍ صبح روز ۱۵ خرداد (۱۳۴۲) جمعی از علمای مشهور تهران راهی منزل حجتالاسلام آقای #سید_محمدصادق_لواسانی میشوند که راجع به دستگیری آقای #فلسفی و سایر وعاظ و آزادی آنها مذاکره کنند...
علما از منزل آقای لواسانی به منزل مرحوم آقا سید احمد نخجوانی میروند که در بین راه مواجه با سیل جمعیت و تظاهرات مردم و تیراندازی میشوند. آقای #شیخ_غلامحسین_جعفری_همدانی و چهارتن از آقایان مرحوم حاج آقا باقر قمی، حاج #سید_محمدعلی_سبط، آقای #سید_علینقی_تهرانی و آقای سید محمدحسین #علوی_بروجردی از آنجا به منزل آقای حاج #سید_هادی_خسروشاهی رفته و یک شبانه روز در آنجا میمانند و درباره نحوه اقدامی که باید انجام گیرد گفتگو میکنند.
این عده سپس به منزل آقای سید علینقی تهرانی میروند و چون اطلاع مییابند که #امام_خمینی را به تهران آورده و بازداشت کردهاند تصمیم میگیرند آنها نیز دستجمعی خود را به شهربانی معرفی کنند تا مانند آیتالله خمینی بازداشت شوند.
🔹صبح جمعه ۱۷ خرداد حدود ۵۰ نفر از علمای زبده تهران در منزل آقای #حاج_سید_آقای_خلخالی حضور یافته و خود را آماده میکنند که راهی شهربانی گردند. در همین موقع گویا سرهنگ طاهری و نفرات او میرسند و همه آقایان را به شهربانی جلب نموده و به همان اتاقی که آقای فلسفی و سایر وعاظ تهران را نگه داشته بودند میبرند. یکصد نفر از علما و اهل منبر را در همان یک اتاق جا میدهند به طوری که شب هنگام از تنگی جا ناچار همه متصل به هم میخوابند. ولی چون دستگیری علما که هر کدام امام جماعت با نفوذ یک محله و نقطه تهران بودند علاوه بر بازداشت وعاظ ممکن بود هیجان عمومی بیشتری را از جانب مردم در پی داشته باشد. مضافاً که علما گفته بودند ما خود آماده بودیم که به شهربانی بیاییم، علما را آزاد میکنند ولی آنها از رفتن امتناع میورزند. بعضی را مجبور به رفتن میکنند اما آقای فلسفی و بقیه اهل منبر و چند تن از ائمه جماعت را نگاه میدارند.
🔸پس از آزادی علمای تهران و اجتماع مراجع قم و مشهد و علمای بزرگ شهرستانها، حضرت آیتالله گلپایگانی به علمای تهران پیغام میدهند که اگر صلاح هست من هم بیایم. ولی علمای تهران در جواب میگویند صلاح نیست شما بیایید. در قم بمانید تا سنگر خالی نماند؛ مبادا دشمن به آن دستبرد بزند.
📚نهضت روحانیون ایران ج۴ ص۸۵ و ۸۶
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran