╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت42 (3)
🔹 بیماری و پاک شدن گناهان
🔻مورد بعدی شکایت از شرایط و اوضاع زمانه است.
مولا علی (علیه السلام) در نامه ۱۵ در قالب مناجات به درگاه خدا اینگونه عرضه می دارد :
«اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ غَيْبَةَ نَبِيِّنَا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ تَشَتُّتَ أَهْوَائِنَا»؛ خدایا ما به تو شکایت می کنیم از فقدان پیامبر (صلوات الله علیه) و کثرت دشمنان و متشدّد بودن خواسته هایِ مردممان.
البته شکوه های مولا از دست خواص و عوام جامعه و دوست و دشمن فصل مفصلی از نهج البلاغه را تشکیل می دهد که در این مجال کوتاه فرصت بیان آن ها نیست .
نکته آخر در بحث شکایت به درگاه خدا
اثرِ شکوه مؤمن است.
مولا علی (علیه السلام) در همین حکمت ۴۲ که موضوع بحث ماست اثر صحیح شکوه از درد و بیماری به درگاه خدا را ریزش گناهان و اثر نادرست و غیر واقعی را اجر بردن معرفی می کنند .
از طرفی می فرمایند:
«جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ»؛
خدا این شکوه و شکایتی که از درد و بیماری دارید باعث ریزش گناهانت قرار داده است. بعد می فرمایند :
«فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِيهِ»
البته اینجور نیست که بیماری ثواب داشته باشه چون ثواب دائر مدار عمل است .
این بحث اول در بحث موضع شکوا که شکایت به خداست.
اما موضع دوم شکوا و شکایت ، شکایت به مومن است. از نگاه مولا علی (علیه السلام) اگر کسی دردش ، حاجتش ، مشکلش را به مؤمنی بگوید و شکوه بکند، گویا به خداوند رفته و به درگاه خدا شکایت می کند . شما در حکمت ۴۲۷ می خوانید، کسی که حاجتش را به مؤمنی شکوه کند گویا آن حاجت را به درگاه خدا برده و شکوه کرده است.
مصادیقی هم برای این شکوه به مؤمن هست که مصداق اصلیش در نهج البلاغه شکوه مردم به کارگزاران حکومت اسلامی است.
در نهج البلاغه گله و شکوه مردم از مشکلات و ناراحتی هایشان به کارگزاران حکومت اسلامی، مصادیق متعددی دارد که به چند دسته تقسیمش کردند:
اول شکوه به امیرالمؤمنین (علیه السلام) به عنوان رهبر جامعه از دست مسؤولین زیر دست. نمونه اش در نامه ۱۹ هست.
حضرت در نامه به حاکم فارس نوشتند: « همانا دهقانان سرزمین تو از دست تو به خاطر غلظت و خشونت و قساوت و تحقیر مردم و سختگیری شکوه و شکایت به من کردند.»
🎙 حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
حکمت۴۲قسمت۳.m4a
2.79M
#حکمت42 3⃣
⭕️ بیماری و پاک شدن گناهان
🌸صوت روز صد و بیست و ششم👆
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_اسامی_القاب_صفات_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
🏴 * خسرو*
دویست وچهل وهشتمین نام مبارک حضرت بقیة الله الأعظم ارواحنا له الفداء
◼️◼️◼️◼️◼️
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم
⚜️«يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ
⚜️ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً
⚜️ فادْخُلِي فِي عِبَادِي
⚜️ وادْخُلِي جَنَّتِي»؛
📔سوره مبارکه فجر، آیات ۲۷ الی ۳۰
*◻️ ثمره مکتب ام البنین سلام الله علیها، می شود آن قمری که زندگی و محیایش بدون حسین علیه السلام هرگز تعریف نمی شود.*
◼️ در جمیع آنات حیات خویش، فقط حسین علیه السلام و *فدا شدن برای او را در آغوش مادر، آموخته است* که چگونه خویش را در مسلخ قربانگاه، برای مولایش فدیه نماید و صلاتش را اقامه کند.
◻️ *"مَن تحت الخضراء" چنین مقتدا و اسوه ای را به عنوان باب الحسین پیش روی خویش می بیند که در جمیع آنات و لحظات محیایش، فدایی شدن با جوارح و جوانح، قلبا و لسانا، در آشکار و پنهان، را به ظهور رسانده است.*
◼️ تربیت یافته در مکتب حضرت ام البنین علیها السلام، عباسی است که آن هنگام که قدم در شریعه نهاده و 💧خنکای آب💧 بر صورت مبارک حضرت ساقی العطاشا می خورد و مخیّر است که رفع عطش نماید و آب بنوشد، چنان نفس خویش را نهیب می زند که
*✨ای نفس! زندگی پس از حسین برای تو چه معنا و مفهومی دارد؟ مباد آن زمانی که تو باشی و حسین نباشد...*
▪️یا نَفسُ مِن بعدِ الحسین هُونی
▪️و بعدَهُ لا کُنتَ أن تَکُونِی
▫️هذا الحُسَینُ واردُ المَنُون
▫️و تَشرَبینَ بارِدَ المَعین
📚بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۴۱.
👈ای نفس! زندگی پس از حسین چه معنایی دارد؟!
👈بعد از او زنده نباشی که زندگی را ببینی.
👈این حسین است که در مشکلات افتاده است؛ تو می خواهی آب خنک و گوارا را بیاشامی؟!
*👈این نفس، همان نفس مطمئنه ای است که در مکتب حضرت ام البنین علیها السلام پر و بال گرفته است.*
▪️هیهاتَ مَا هَذَا فِعالُ دِینِی
▪️و لافِعَالُ صادِقِ الیَقِینِ
📚شرح الاخبار فی فضائل الائمة الاطهار علیهم السلام، ج ۳، ص ۱۹۲.
👈این کار در آدابی که آموخته ام، هرگز وجود ندارد. این عمل از فرد صادق حقیقی به دور است.
▪️این فرمایش حضرت باب الحوائج، که فرمودند: *👈 هیهاتَ مَا هَذَا فِعالُ دِینِی*
📌در حقیقت 👈معرف مکتب مادری است که عباس علیه السلام در لحظه لحظه آن ، *جز قربانی شدن و بَلاگردانی و فدا شدن برای حسین علیه السلام نیاموخته است.*
▪️براستی *چه کسی جز حضرت نفس مطمئنه، که مؤمن مطلق در ولایت حسینی است،*
*و امام و مقتدای خلق برای رجعت شان به آغوش رب است و با تعالیمی که فرا گرفته، به مقام " الفادی له" نائل شده است، می تواند اکمل معنا در مکتب ام البنین سلام الله علیها و حقیقت این تربیت را نشان دهد؟*
◻️ عبد صالحی که در سلام حضرت مولانا اباصالح المهدی ارواحنا له الفداء ،👈 *المواسي اخاه بنفسه* ، وصف گرديده است...
📚اقبال الاعمال، ج ۳، ص ۷۴.
⚜️ایشان كه *صاحب اعظم و اشرف نفس در عالم که نفس مطمئنه است، می باشد ، می تواند خویش را فدا و نثار مولايش حسين علیه السلام كند 👈المواسي اخاه بنفسه*
و اينگونه به ذات حقيقت رجعت نائل گردد.
▪️وقتی النفس المطمئنه ، كه اكمل صورت نفس در عالم است فدايی حسين می شود ، حقيقت رجعت و فدا شدن در هستی محقق می گردد.
◻️ لذا او امام و هادی خلق می شود و در میان عباد داخل می گردد تا آنها را هدايت و قيادت كند و *👈با فدایی نمودن خویش، حقیقت اقامه صلاة، و عید قربان حج اکبر و مراتب عبودیت و رسیدن به لقاء الله را بر جمیع " من تحت الخضراء " روشن نماید و محیا و ممات او، حقیقت ارکان و اساس و بنیان این مکتب را بر همگان بیاموزد.*
*⚜️ «السَّلامُ عَلَی أبى الفَضلِ العَبّاسِ بنِ أمیرِ المُؤمِنینَ، المُواسى أخاهُ بِنَفسِهِ، الآخِذِ لِغَدِهِ مِن أمسِهِ، الفادى لَهُ الواقى» ⚜️*
متاسفانه با خبر شدیم، استاد گرانقدر، معلم انقلابی، اندیشمند عدالتخواه، دکتر حسن رحیم پور ازغدی مبتلا به کرونا شده اند و به علت عوارض شیمیایی ناشی از ایام دفاع مقدس، در بیمارستان بستری شده و حال مساعدی ندارند، قرائت میکنیم حمد شفا برای این نیروی ارزشی و شاگرد مکتب اسلام 🤲🤲🤲🤲🤲