eitaa logo
🌱 تشکیلات توحیدی 🌱
9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
534 ویدیو
103 فایل
﷽ 🎯 توانمندسازی مجموعه‌ها و افراد در راستای اقامه مکتب انقلاب اسلامی 🌱🌱🌱 #تربیتی #معرفتی #بصیرتی #تشکیلاتی ارتباط با مدیر: @razmi_H313 دوره‌های آموزشی: @seyyed_jafari پشتیبانی فروش: @poshtiban72 تارنمای پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 تشکیلات توحیدی 🌱
🌱 💡#تمثیلات_فطری (۱) 📝 لزوم درک مسائل با ابزار متناسب با خود مسئله 🔘 یک نفر مثلاً کور مادرزاد است،
🌱 💡 (۲) 📝 مراتب شناخت و علم به موجودات 🔘 فرض کنید که در یک اتاق، سیبی قرار داده شده و شکل اتاق بگونه‌ای است که یک کودک فقط سایه‌ی آن سیب را می‌تواند ببیند. در قسمت دیگر اتاق، کودک دومی وجود دارد که فقط از طریق تصویر و صورتی که از سیب در آیینه افتاده است، نسبت به سیب شناخت پیدا می‌کند کند. کودک سومی هم هست که خود سیب را بدست گرفته و با آن آشنا شده است ولی هنوز آن را نخورده است. اما کودک دیگری نیز وجود دارد که هم مزه‌ی سیب را میچشد و هم بعد از هضم شدن آن، از خواص آن بهره‌مند می‌شود. 🔘 هرکدام از این کودکان، به تناسب استعداد و ظرفیّت خودش، می‌تواند سیب را معرّفی کند. آیا کودکی که فقط از راه سایه‌ی سیب نسبت به آن علم پیدا کرده، همه چیز را درباره سیب می‌داند؟ خیر. چراکه غیر از شبح و سایه‌ی تولیدشده از صورت و شکل سیب، علم دیگری به سیب ندارد. او حتی نمی‌داند که این سیب چه رنگی است؟! آیا کودک دوم که فقط در آیینه این سیب را دیده است، همه چیز را درباره‌ی سیب می‌داند؟ خیر. زیرا هرچند رنگ آن را میداند، اما نه از وزن سیب اطلاع دارد و نه عطرش را حس کرده است. کودک سوم هرچند از وزن و عطر سیب باخبر است ولی هنوز یک تکه از آن را هم نخورده تا از خواصش استفاده کند و لذت ببرد. 🔘 چونکه ما به این کودک اجازه ندادیم به آن قسمت دیگر اتاق وارد شود، لذا تا اسم سیب را می‌آوریم، به همان مقدار که از این حقیقت دریافت کرده است، نسبت به آن شناخت دارد. امّا آیا علم به این سیب به اینجا ختم میشود؟ خیر. همه‌ی این علوم در طول یکدیگر عمق پیدا می‌کنند. هرچقدر در این علم فرومی‌رویم، یک حقیقتی و حلقه‌ای از ابعاد آن باز می‌شود. 🔘 قرآن و روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) ما را به علوم عمیق‌تری از اینها درباره‌ی همین سیب راهنمایی می‌کنند. این سیبی را که می‌بینید با همه‌ی علمی که به آن پیدا کردید، این تازه ابعادی از وجه مادّی آن بود. این سیب وجه ملکوتی دارد که حقیقت دیگری است. قرآن می‌فرماید: «أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ»؛ آیا آنها تماشا نمی‌کنند آنها؟ چه چیزی را؟ ملکوت آسمانها و زمین را (نه آسمانها و زمین). اینها ملکوت دارند. آیا آن ملکوت را تماشا نمی‌کنند؟ خیلی تماشایی است. 🔘 همان سیبی که الان داریم می‌بینیم و نه فقط این سیب، بلکه هر موجودی و حتّی خود ما که موجود هستیم و ذرّه‌ذرّه‌ی غبار این عالم که ما به ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی و... آن موجود علم پیدا کردیم، این چهره‌ای ابتدائی و انگار یک سایه‌ای از حقیقت علم است. تا انسان به ملکوت این موجودات علم پیدا نکرده است، انگار تمام علومش فعلاً در آن اتاق در این عالم است و با سایه و شبحی از آن موجود، به آن علم پیدا کرده است. 🔘 بنابراین علم، از زمان و مکان فراتر است و آن مقداری که از علم توسط بشر فهمیده شده، این یک بُعدی از ابعاد حقیقت علم است. عده‌ای این رشته‌های علمی را در برابر هم قرار داده و اینها را از هم تفکیک کرده‌اند، درحالیکه همه‌ی اینها یک حقیقت است و انسانها به تناسب ابزار علمی و ابزار حسّی خودشان و محدوده‌ی استعدادشان، از این علم بهره‌مند شده‌اند. | ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی ➖➖➖➖➖
💠 آیت الله حائری شیرازی: «این خیال محالی است که انسان بتواند با حفظ آبرو قدمی برای اسلام بردارد! در جنگ گرم انسان باید جمجمه‌اش را به خدا عاریه دهد و در جنگ نرم باید آبرویش را بدهد.» ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی ➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎞 «سایه‌های سمی» ⏱مدت زمان: ۴۴ دقیقه 📽 این مستند به بررسی نقش کشورهای اروپایی، در ایجاد بن‌بست‌های سیاسی و اقتصادی در ایران و دخالت‌های گوناگون آنها در اوضاع ایران از اوایل قرن بیستم و پس از قاجار تاکنون، پرداخته است. 🎦 دانلود مستند «سایه‌های سمی» 👇👇 https://www.aparat.com/v/eTQ60 | | ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی ➖➖➖➖➖➖
. 🔅کرامتی از مرحوم سید حسین قاضی ره (برادرزاده‌ی سیدعلی آقا قاضی ره) مرحوم حاج سید احمد خمینی ره نقل میکردند: در زایمان اول همسرم از بیمارستان در قم اطلاع دادند که فوراً بروم به بیمارستان. همسرم یا فرزند، یکی به هنگام زایمان زنده خواهد بود! باعجله و سرعت از خانه خارج شدم. وسیله‌ای برای رفتن به بیمارستان پیدا نکردم، لاجرم به سرعت به سمت خیابان آذر قم به‌ حرکت درآمدم. نزدیک حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) در نزدیکی سه راه موزه، مغازه کفاشی بود که مختص روحانیون بود. دیدم مرحوم قاضی نشسته‌اند. سلام کردم با انگشت اشاره کردند که بروم کنارشان که صندلی خالی بود بنشینم. بلافاصله مرحوم قاضی فرمودند: خیلی خسته به نظر می‌رسی، چرا؟   داستان را به ایشان نقل کردم. فوراً از جیب خود کاغذی درآوردند و چیزی نوشتند و فرمودند: «این را بگذار زیر بغل خانم و از قول من به بچه خطاب کن که: اذیت نکن راحت بیا. لیکن این کاغذ را نخوان» بستند و به من دادند. رفتم طبق گفته ایشان عمل کردم. به فاصله اندکی همسرم به سلامت فارغ شد. مادر سالم، بچه هم سالم. پزشکان متوجه ماجرا شدند، احاطه‌ام کردند و با اصرار و اجبار کاغذ را گشودیم و دیدیم نوشته‌اند «بسم الله الرحمن الرحیم» این قصه را ایشان در جماران و در حیات امام (ره) در بیرون اتاقی که امام دیدارهایشان بودند، نقل کردند. آقای جنتی هم حضور داشتند. بلافاصله آقای جنتی گفتند این از آن  «بسم‌الله‌»هایی که ما روزی چند بار می‌گوییم نیست، عمیق‌تر است و برازنده‌ی آن‌که آن را نوشت! ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی ➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📿 آثار شگفت‌انگیز نماز یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد | ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی ➖➖➖➖➖➖
🌱 تشکیلات توحیدی 🌱
🌱 💡#تمثیلات_فطری (۲) 📝 مراتب شناخت و علم به موجودات 🔘 فرض کنید که در یک اتاق، سیبی قرار داده شده
برای فهم عمیق‌تر موضوع «مراتب شناخت و علم به موجودات» پیشنهاد میشود که این قسمت از سخنرانی حضرت امام (ره) رو با تأمل بیشتری مطالعه کنیم و برای عملیاتی کردن آن در زندگی از پروردگار متعال توفیق عمل به این حقایق را بخواهیم. 👇
🌱 💡تزکیه و تعلیم؛ راه وصول به حقایق هستی 🔖 «اگر تزکیه گفته شده است و دنبالش تعلیم گفته شده است، برای این است که، نفوس تا تزکیه نشوند نمی‌توانند برسند. گوش انسان یک چیزی می‌شنود، گاهی هم عقل انسان ادراک می‌کند، برهان هم بر آن اقامه می‌کند، مسائل عرفانی را هم در کنارش می‌گنجاند. لکن آنی که دل باید بیابد، آن کارمشکل است که چطور بیابد. 🔖ما چطور آرمانهای توحیدی را، آرمانهای عرفانی را که انبیا برای آن مبعوث شده بودند، ما چطور آنها را بیابیم و در قلب ما وارد بشود، بعد هم در شهود ما وارد بشود. این مسئله‌ای است که محتاج به ریاضات است بعد از تعلیم و تعلم، محتاج به تزکیه است و همدوش تزکیه، تعلم و حکمت. و دنبال او، آن مسائلی که برای نفوس مستعده پیش می‌آید، و این یک تحولی در نفوس ایجاد می‌کند که اشیا را آن‌طور که هستند، اگر برسد به آن مقام ادراک می‌کند. 🔖 «الَّلهُمَّ أرِنِی الْاشیاءَ کَماهِیَ»، این چیزی است که بزرگان و انبیا خواستند. ما نمی‌توانیم اشیا را «کماهی» بشناسیم، معنی‌اش این نیست که ما ماهیّات اشیا را نمی‌توانیم بشناسیم، آن امر سهلی است. معنایش این است که موجودات را آن‌طور که هستند، آن‌طور که موجودات ربط با مبدأ دارند، آن که خواستند ارائه این معناست که نسبت اشیا به حق چی است؟ ربط حادث به قدیم چی است؟ کلیاتش را فلسفه می‌گوید، بعض مراتبش را هم اهل عرفان بیان می‌کنند. لکن رسیدن به اینکه این چه ربطی است، چه رابطه‌ای است؟ اینکه «هُوَ مَعَکُمْ ایْنَما کُنْتُمْ»، «نَحْنُ اقْرَبُ الَیه مِنْکُمْ» این یعنی چه؟ چه جوری است این وضع؟ یعنی پهلوی‌ همیم؟ نزدیک به ما، به این معناست که ما دونفر نزدیک به همیم یا مسئله دیگری است؟ 🔖 اینها مسائلی است که دست ما از آن تقریباً کوتاه است، لکن ما باید توجه به وظایف داشته باشیم. وقتی ما دستمان به قله نرسید، لااقل رو به آن قله برویم، راه را شروع کنیم، بیراهه نرویم، کنار نرویم. و راه را اگر شروع کردیم و اخلاص همراه او بود، تزکیه همراه او بود، دستگیری می‌شود، خدای تبارک و تعالی دستگیری می‌کند و با عنایت او ممکن است که بعض مراتب حاصل بشود.» 📖 صحیفه امام ج ۱۹، ص ۲۲۵ و ۲۲۶ | ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی ➖➖➖➖➖➖