🌱
💡مراقبه؛ اصل اول در سلوک إلی الله
💬 توصیههایی از بزرگان اخلاق دربارهی «ضرورت مراقبه»
🔹آیتالله ملّا حسینقلی همدانی (ره)
🔸آیتالله شیخ محمد بهاری (ره)
🔹آیتالله سید احمد کربلایی (ره)
🔸آیتالله سید علی قاضی (ره)
🔹علامه سید محمدحسین طباطبایی (ره)
🔸علامه سید محمدحسین تهرانی (ره)
🔹آیتالله سید عبدالکریم کشمیری (ره)
🔸آیتالله شیخ علی سعادتپرور (ره)
📖 برشهایی از کتاب «اسرار اربعین موسوی»
#تشکیلات_توحیدی
#تربیتی
#اربعین_موسوی
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
🌱
💡#تمثیلات_فطری (۲)
📝 مراتب شناخت و علم به موجودات
🔘 فرض کنید که در یک اتاق، سیبی قرار داده شده و شکل اتاق بگونهای است که یک کودک فقط سایهی آن سیب را میتواند ببیند.
در قسمت دیگر اتاق، کودک دومی وجود دارد که فقط از طریق تصویر و صورتی که از سیب در آیینه افتاده است، نسبت به سیب شناخت پیدا میکند کند.
کودک سومی هم هست که خود سیب را بدست گرفته و با آن آشنا شده است ولی هنوز آن را نخورده است.
اما کودک دیگری نیز وجود دارد که هم مزهی سیب را میچشد و هم بعد از هضم شدن آن، از خواص آن بهرهمند میشود.
🔘 هرکدام از این کودکان، به تناسب استعداد و ظرفیّت خودش، میتواند سیب را معرّفی کند.
آیا کودکی که فقط از راه سایهی سیب نسبت به آن علم پیدا کرده، همه چیز را درباره سیب میداند؟ خیر. چراکه غیر از شبح و سایهی تولیدشده از صورت و شکل سیب، علم دیگری به سیب ندارد. او حتی نمیداند که این سیب چه رنگی است؟!
آیا کودک دوم که فقط در آیینه این سیب را دیده است، همه چیز را دربارهی سیب میداند؟ خیر. زیرا هرچند رنگ آن را میداند، اما نه از وزن سیب اطلاع دارد و نه عطرش را حس کرده است.
کودک سوم هرچند از وزن و عطر سیب باخبر است ولی هنوز یک تکه از آن را هم نخورده تا از خواصش استفاده کند و لذت ببرد.
🔘 چونکه ما به این کودک اجازه ندادیم به آن قسمت دیگر اتاق وارد شود، لذا تا اسم سیب را میآوریم، به همان مقدار که از این حقیقت دریافت کرده است، نسبت به آن شناخت دارد. امّا آیا علم به این سیب به اینجا ختم میشود؟ خیر.
همهی این علوم در طول یکدیگر عمق پیدا میکنند. هرچقدر در این علم فرومیرویم، یک حقیقتی و حلقهای از ابعاد آن باز میشود.
🔘 قرآن و روایات اهلبیت (علیهمالسلام) ما را به علوم عمیقتری از اینها دربارهی همین سیب راهنمایی میکنند. این سیبی را که میبینید با همهی علمی که به آن پیدا کردید، این تازه ابعادی از وجه مادّی آن بود. این سیب وجه ملکوتی دارد که حقیقت دیگری است.
قرآن میفرماید: «أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ»؛ آیا آنها تماشا نمیکنند آنها؟ چه چیزی را؟ ملکوت آسمانها و زمین را (نه آسمانها و زمین). اینها ملکوت دارند. آیا آن ملکوت را تماشا نمیکنند؟ خیلی تماشایی است.
🔘 همان سیبی که الان داریم میبینیم و نه فقط این سیب، بلکه هر موجودی و حتّی خود ما که موجود هستیم و ذرّهذرّهی غبار این عالم که ما به ویژگیهای شیمیایی و فیزیکی و... آن موجود علم پیدا کردیم، این چهرهای ابتدائی و انگار یک سایهای از حقیقت علم است.
تا انسان به ملکوت این موجودات علم پیدا نکرده است، انگار تمام علومش فعلاً در آن اتاق در این عالم است و با سایه و شبحی از آن موجود، به آن علم پیدا کرده است.
🔘 بنابراین علم، از زمان و مکان فراتر است و آن مقداری که از علم توسط بشر فهمیده شده، این یک بُعدی از ابعاد حقیقت علم است. عدهای این رشتههای علمی را در برابر هم قرار داده و اینها را از هم تفکیک کردهاند، درحالیکه همهی اینها یک حقیقت است و انسانها به تناسب ابزار علمی و ابزار حسّی خودشان و محدودهی استعدادشان، از این علم بهرهمند شدهاند.
#تشکیلات_توحیدی | #تمثیلات_فطری
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
💠 آیت الله حائری شیرازی:
«این خیال محالی است که انسان بتواند با حفظ آبرو قدمی برای اسلام بردارد!
در جنگ گرم انسان باید جمجمهاش را به خدا عاریه دهد و در جنگ نرم باید آبرویش را بدهد.»
#تشکیلات_توحیدی
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
🎞 #مستند «سایههای سمی»
⏱مدت زمان: ۴۴ دقیقه
📽 این مستند به بررسی نقش کشورهای اروپایی، در ایجاد بنبستهای سیاسی و اقتصادی در ایران و دخالتهای گوناگون آنها در اوضاع ایران از اوایل قرن بیستم و پس از قاجار تاکنون، پرداخته است.
🎦 دانلود مستند «سایههای سمی» 👇👇
https://www.aparat.com/v/eTQ60
#تشکیلات_توحیدی | #بصیرتی | #مستند
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
.
🔅کرامتی از مرحوم سید حسین قاضی ره (برادرزادهی سیدعلی آقا قاضی ره)
مرحوم حاج سید احمد خمینی ره نقل میکردند:
در زایمان اول همسرم از بیمارستان در قم اطلاع دادند که فوراً بروم به بیمارستان. همسرم یا فرزند، یکی به هنگام زایمان زنده خواهد بود! باعجله و سرعت از خانه خارج شدم. وسیلهای برای رفتن به بیمارستان پیدا نکردم، لاجرم به سرعت به سمت خیابان آذر قم به حرکت درآمدم.
نزدیک حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) در نزدیکی سه راه موزه، مغازه کفاشی بود که مختص روحانیون بود. دیدم مرحوم قاضی نشستهاند. سلام کردم با انگشت اشاره کردند که بروم کنارشان که صندلی خالی بود بنشینم.
بلافاصله مرحوم قاضی فرمودند: خیلی خسته به نظر میرسی، چرا؟ داستان را به ایشان نقل کردم. فوراً از جیب خود کاغذی درآوردند و چیزی نوشتند و فرمودند: «این را بگذار زیر بغل خانم و از قول من به بچه خطاب کن که: اذیت نکن راحت بیا. لیکن این کاغذ را نخوان»
بستند و به من دادند. رفتم طبق گفته ایشان عمل کردم. به فاصله اندکی همسرم به سلامت فارغ شد. مادر سالم، بچه هم سالم. پزشکان متوجه ماجرا شدند، احاطهام کردند و با اصرار و اجبار کاغذ را گشودیم و دیدیم نوشتهاند «بسم الله الرحمن الرحیم»
این قصه را ایشان در جماران و در حیات امام (ره) در بیرون اتاقی که امام دیدارهایشان بودند، نقل کردند. آقای جنتی هم حضور داشتند. بلافاصله آقای جنتی گفتند این از آن «بسمالله»هایی که ما روزی چند بار میگوییم نیست، عمیقتر است و برازندهی آنکه آن را نوشت!
#تشکیلات_توحیدی
#حکایات
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📿 آثار شگفتانگیز نماز یکشنبههای ماه ذیالقعده
🎙حجتالاسلام والمسلمین فرحزاد
#تشکیلات_توحیدی | #اربعین_موسوی
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
برای فهم عمیقتر موضوع «مراتب شناخت و علم به موجودات» پیشنهاد میشود که این قسمت از سخنرانی حضرت امام (ره) رو با تأمل بیشتری مطالعه کنیم و برای عملیاتی کردن آن در زندگی از پروردگار متعال توفیق عمل به این حقایق را بخواهیم. 👇
🌱
💡تزکیه و تعلیم؛ راه وصول به حقایق هستی
🔖 «اگر تزکیه گفته شده است و دنبالش تعلیم گفته شده است، برای این است که، نفوس تا تزکیه نشوند نمیتوانند برسند.
گوش انسان یک چیزی میشنود، گاهی هم عقل انسان ادراک میکند، برهان هم بر آن اقامه میکند، مسائل عرفانی را هم در کنارش میگنجاند. لکن آنی که دل باید بیابد، آن کارمشکل است که چطور بیابد.
🔖ما چطور آرمانهای توحیدی را، آرمانهای عرفانی را که انبیا برای آن مبعوث شده بودند، ما چطور آنها را بیابیم و در قلب ما وارد بشود، بعد هم در شهود ما وارد بشود.
این مسئلهای است که محتاج به ریاضات است بعد از تعلیم و تعلم، محتاج به تزکیه است و همدوش تزکیه، تعلم و حکمت. و دنبال او، آن مسائلی که برای نفوس مستعده پیش میآید، و این یک تحولی در نفوس ایجاد میکند که اشیا را آنطور که هستند، اگر برسد به آن مقام ادراک میکند.
🔖 «الَّلهُمَّ أرِنِی الْاشیاءَ کَماهِیَ»، این چیزی است که بزرگان و انبیا خواستند. ما نمیتوانیم اشیا را «کماهی» بشناسیم، معنیاش این نیست که ما ماهیّات اشیا را نمیتوانیم بشناسیم، آن امر سهلی است. معنایش این است که موجودات را آنطور که هستند، آنطور که موجودات ربط با مبدأ دارند، آن که خواستند ارائه این معناست که نسبت اشیا به حق چی است؟ ربط حادث به قدیم چی است؟ کلیاتش را فلسفه میگوید، بعض مراتبش را هم اهل عرفان بیان میکنند.
لکن رسیدن به اینکه این چه ربطی است، چه رابطهای است؟ اینکه «هُوَ مَعَکُمْ ایْنَما کُنْتُمْ»، «نَحْنُ اقْرَبُ الَیه مِنْکُمْ» این یعنی چه؟ چه جوری است این وضع؟ یعنی پهلوی همیم؟ نزدیک به ما، به این معناست که ما دونفر نزدیک به همیم یا مسئله دیگری است؟
🔖 اینها مسائلی است که دست ما از آن تقریباً کوتاه است، لکن ما باید توجه به وظایف داشته باشیم. وقتی ما دستمان به قله نرسید، لااقل رو به آن قله برویم، راه را شروع کنیم، بیراهه نرویم، کنار نرویم.
و راه را اگر شروع کردیم و اخلاص همراه او بود، تزکیه همراه او بود، دستگیری میشود، خدای تبارک و تعالی دستگیری میکند و با عنایت او ممکن است که بعض مراتب حاصل بشود.»
📖 صحیفه امام ج ۱۹، ص ۲۲۵ و ۲۲۶
#تشکیلات_توحیدی | #تربیتی
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
⚠️ چرا به کسی که همهی افکارت رو قبول نداره، سریع برچسب میزنی و میگی: «ضدّانقلاب» و «غیر انقلابی»؟!
همونطور که ایمان مراتب داره، انقلابیبودن هم مراتب داره. شاید شخصی که مخالفه، مرتبه پایین انقلابیگری رو داره، ولی نمیشه بهش گفت غیرانقلابی.
این آسیب خیلی در تشکلها رایج و شایعه، به همین خاطر حضرت آقا در دیدار با نمایندگان تشکلهای دانشجویی این نکته رو تذکر دادند 👇👇
💬 «هرکسی را بهصرفاینکه با فکر شما بهطورکامل انطباق ندارد، متّهم به انقلابینبودن نکنید.
ممکن است کسی صددرصد با فکر شما منطبق نباشد، يك اختلافاتی داشته باشد، پنجاه درصد مثلاً منطبق باشد، اما انقلابی باشد؛
انقلابیبودن بالاخره معیارهایی دارد. این معیارها در او ممکن است وجود داشته باشد؛ فوراً آدمها را متّهم به ضدانقلاب یا غیرانقلابی نباید کرد...
انقلابیگری هم مثل ایمان است و مراتبی دارد: مرتبهی اول، مرتبهی دوم، مرتبهی سوم، بعضی از مراتبش بالاتر است و بهتر است، بعضی مراتبش پایینتر است، اما همه مؤمناند.
حساب مؤمن با غیر مؤمن فرق میکند، با منافق فرق میکند، ولو درجاتشان درجات یکسانی نباشد.»
۹۵/۰۴/۱۲
📔 منبع: کتاب تشکیلات توحیدی، ص ۳۰۹
#تشکیلات_توحیدی | #بصیرتی | #انقلاب_اسلامی
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
01. روش مطالعه.pdf
428.4K
🌱
📖 روش مطالعهی پرسشمحور
{حرفهایها چگونه کتاب میخوانند؟}
📒میخوانم، اما یاد نمیگیرم!
📒 هنگام مطالعه، سؤالی برایم پیش نمیآید!
📒 هنگام مطالعه، زود خسته میشوم!
📒سوال کردن را از کجا شروع کنم؟
📒 کتابهای دشوار را چگونه بخوانم؟
#مطالعه_کنید
#خشت_اول
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
38.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 فیلم کامل گفتگوی رهبر انقلاب با خبرنگار صداوسیما در نمایشگاه کتاب تهران
#تشکیلات_توحیدی
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
🔅 پاداش زنان
🔸پیامبر صلى الله علیه و آله در باب جهاد و پاداش مجاهدان سخن مىگفت. در این بین، زنى بپاخاست و پرسید: «آیا براى زنان هم از این فضیلتها بهرهاى هست؟»
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: «آرى، از هنگامى که زنان باردار مىشوند، تا لحظهاى که کودکان خود را از شیر باز مىگیرند، همانند مجاهدان در راه خدا پاداش مىبرند. و اگر در این فاصله، اجل آنان فرارسد و مرگ ایشان را دریابد، اجر و منزلت شهید را دریافت خواهند کرد.»
#تشکیلات_توحیدی
#حکایات
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سردار سلیمانی ره: "در هر ارتقاء و ارتفاعی که انسان پیدا میکند ... اگر انکسار و خودشکستگی نباشد، غرور و طاغوت را درست میکند..."
✍این فهم را از کجا آوردهای؟
در بین این همه مبارزه و جهاد، چطور فرصت کردی به #خودت برسی و رشد کنی؟
ما دو تا کار فرهنگی کوچک داشته باشیم، نماز اول وقت را هم از دست میدهیم، یک برنامهی ساده آنقدر مشغولمان میکند که #رشد_معنوی را فراموش میکنیم!
🔹با این حجم از فعالیتهای نظامی و مسئولیتهای متعدد ملی و بینالمللی، چطور حواست به #تهذیب بود و خودت را فراموشی نکردی سردار!؟
#تربیتی
#غرور
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
02. تمرکز؛ چرا و چگونه.pdf
494.1K
🌱
📖 تمرکز؛ چرا و چگونه؟
{برای بالابردن تمرکز در هنگام مطالعه چهکار کنیم؟}
📒منشأ حواسپرتی
📒 راهکارهای ایجاد تمرکز
#مطالعه_کنید
#خشت_اول
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عجب آخوند سادهای
الله اکبر از اینهمه معرفتِ انسانهای بزرگ
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
⚠️ درنظرگرفتن سطح خطا و جایگاه خطاکار
💬 «خطاهای کوچک را نباید بهانهی برخوردهای سنگین قرار داد و اصلاً میشود از خیلی خطاهای کوچک اغماض کرد...
بزرگ بودن خطا به دو چیز است:
۱. یکی اینکه خود خطا بزرگ باشد،
۲. یکی این است که خطاکننده مسئول یا مؤتمن باشد.
گاهى سر زدن خطاهاى كوچك از انسانهایى كه از آنها امانت انتظار مىرود، ضررش بسیار بیشتر از خطاهاى بزرگ دیگران است.
امین بودن موجب مىشود كه خطاى صادرشده، بزرگ باشد باید با این خطاها برخورد شود، این در کارایی نظام تأثیر دارد.»
۸۰/۰۶/۱۵
#تشکیلات_توحیدی
#تنبیه
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📽 ۴۰ روز دست از هوی و هوس بکش!!!
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی (حفظه الله)
«آنها كه اهل راهاند اربعين خود را از اول ذیالقعده تا دهم ذیالحجه میگیرند؛ نه چهل روز دست از كار و زندگی بكشند، بلكه چهل روز دست از هوا و هوس میکشند، درسشان را میخوانند، بحثشان را میکنند، تجارتشان را میکنند، كشاورزی و دامداری شان را دارند...اما سعی میکنند در تمام اين امور طرزی رفتار كنند كه اگر همان لحظه مرگ آمده باشد «علی طاعة الله» باشند،خوشحال هم باشند. اين اربعينگيری آنهاست.»
#تشکیلات_توحیدی
#اربعین_موسوی
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
🌱
💡#تمثیلات_فطری (۳)
📝 تبدیل شدن معلومات ذهنی به معلومات عینی با اطاعت از عقل
🔘 معلومات ذهنی با معلومات عینی چه فرقی دارد؟ یک مثالی عرض کنیم تا مطلب روشن شود. مثلاً سه نفر که زبانهای یکدیگر را اصلاً نمیدانند، در یک شرایطی قرار گرفتهاند که هر سه نفر آب میخواهندو هر سه با هم اختلاف میکنند، اما یک نفر که زبان اینها را میداند، میرود و برایشان آب میآورد. آنوقت متوجه میشوند و میگویند من که همین را میخواستم. هر سه در همان لحظه اختلاف را کنار میگذارند. هر سه متحد میشوند. چرا؟ چون عین آب برایشان آمد و با عین آب مواجه شدند.
🔘 قبلاً در ذهنشان، در الفاظ، حرفشان را به هم منتقل میکردند که خیلی مشکلات داشت. اینکه با زبان همدیگر را بفهمند و لغات همدیگر را درک کنند، با توجه به اینکه ذهن یکی کند است، ذهن آن دیگر سریع است، ذهن یکی نورانی و دیگری تاریک است، کار سختی بود. اما عین آب، یعنی خودِ آب وقتی روی میز آنها آمد، همه چیز تمام شد. اولی معلومِ ذهنی بود که با الفاظ و عبارات و استدلال و برهان میخواهیم یک چیزی را بفهمانیم؛ دومی معلوم عینی است. یعنی خودِ خودِ آن معلوم حضور دارد.
🔘 خدای مهربان، خدای ارحم الراحمین انسان را طوری خلق کرد که روز قیامت احدی نخواهد توانست بهانه بیاورد که من نفهمیدم مطلب چیست و حق و باطل چیست؛ همین عقل گریبان او را خواهد گرفت. اگر این را رعایت کرد، همین عقل او را آنقدر رشد میدهد که از معلومات ذهنی به معلومات عینی میرساند. در این عالم، همۀ زبانها، همۀ نژادها، همۀ اعصار، احدی بر سر اینکه مثلاً آفتاب چیز دیگری است، اختلاف ندارد. هر کسی شاید با یک لغت از آفتاب یاد کند؛ اما خودِ عین آفتاب را کسی اختلاف ندارد. درباره آب، هوا، درخت، میوه، ماه و... هم همینطور است. چون که همه اینها عین آن معلوماتی است که انسان با آن آشنا است و هیچ اختلافی در آن نیست.
🔘 اگر کسی کامل از عقلش اطاعت کند؛ آنگاه به اعتقادات و حقایق معلوم عینی میرسد. خیلی خوب مسئله خلقت بشر بهطور عینی برایش معلوم میشود؛ قبلاً برایش سؤال بود که مثلاً سرانجام کجا خواهم رفت و چه خواهد شد؟ این عالم بالأخره در نهایت به چه چیزی خواهد رسید؟ اینها دیگر رفع میشود، چون که اینها مربوط به معلومات ذهنی بود. در معلومات عینی این مسائل را خیلی خوب مشاهده میکند و متوجه است که کجا میخواهد برود و هدف از خلقت چیست؟!
📖 منبع: سی و دو گفتار در معارف الهی، ص ۳۵۴
#تشکیلات_توحیدی | #تمثیلات_فطری
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖
🧮 ترک محاسبه نفس= باقی ماندن آثار گناه در روح + تخیّل خوب بودن
💬 علامه مصباح یزدی (ره):
📌 از جمله فوايد محاسبه نفس اين است كه وقتی انسان به لغزشهای خود پی برد، فوراً آنها را جبران میكند و نمیگذارد آثار آنها در روح و روانش باقی بماند. اگر انسان از خود حساب نكشد، متوجه نمیشود كه چقدر گناه كرده است، و وقتی به گناهان خود توجه نكرد، آن گناهان در روح او اثر میگذارند و با هر گناه نقطه سياهی در دلش پديد میآيد تا جایی كه با افزايش گناهان، سياهی و تاريكی دل را فرامیگيرد و چه بسا كه نقطهای نورانی در آن باقی نمیماند...
📌 آری، اگر انسان به محاسبه نفس خود نپردازد، آثار واقعی و تكوينی گناه از بين نمیرود و دلش را سياه و تيره میكند؛ اما او توجهی ندارد. مانند كسی كه لباس سفيدی بپوشد و مرتب لكههايی بر آن بنشيند و او چشم بر هم نهد و ننگرد كه لباسش كثيف و آلوده شده است. مسلّماً با زياد شدن لكهها، آن لباس چنان آلوده و نفرتانگيز میشود كه نفرت هر بينندهای را بر میانگيزد، اما انسان چون چشم بر هم نهاده، غافل و بیخبر است.
📌 بزرگترين عيب و زيان ترك محاسبه نفس اين است كه آثار گناه در روح باقی میماند و روز به روز انسان آلودهتر گشته، قلبش ظلمانیتر و تاريكتر میگردد و بيشتر از خداوند فاصله میگيرد. درحالیكه توجه ندارد و چه بسا خيال میكند كه فرد شايسته و خوبی شده است و به خود میبالد كه من چنين و چنانم، در صورتیكه واقعيت اين است كه هر روز بيش از پيش سقوط میكند و در پرتگاه شقاوت و بدبختی فرو میغلطد.
📘 منبع: «یاد او»، ص ۱۳۶
#تشکیلات_توحیدی | #تربیتی | #محاسبه
🆔 @tashkilat_ir
.
04(02-21).pdf
38.71M
"روی مبانی پافشاری کنید"
برشهای کوتاهی از نظرات رهبر معظم انقلاب دربارهی اهمیت تقویت مبانی #فکری و #معرفتی
#تشکیلات_توحیدی
┏━━━〰️〰️━━━┓
@tashkilat_ir
┗━━━〰️〰️━━━┛
پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir
مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی
➖➖➖➖➖➖