eitaa logo
سیر و سلوک و معرفت نفس
168 دنبال‌کننده
245 عکس
270 ویدیو
1 فایل
طهارت نفس: یعنی ترک صفات رذیله ودوری از مصاحبت و همنشینی با افراد ناصالح و همنشینی باانسانهای پاک سرشت{شرح گروه}: 1 کسب اطلاع از واقعیات زندگی 2 تفکر در سرانجام مسیر انسان 3 یاد مرگ ، شناخت مبدا، معاد و قیامت @Alavi_09173413229
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد عابدینی: بعد از سه دستور مربوط به ریاضت نفس و دو دستور در مورد حلم، به سومین دستور می رسیم؛ 🔻اگر کسی در زندگی مدام به تو دشنام و ناسزا می گفت تو خیرخواه او باش. ◽️اینکار آسان نیست. باید صفح(گذشت) داشت. با گذشت اول خودمان بزرگ می شویم. هر چقدر میخواهیم که خدا از لغزش های ما بگذرد، از لغزش های دیگران بگذریم. 🔻برای گذشت باید از مسائل جزئی شروع کرد. ◽️ در برخی موارد باید تغافل و تجاهل داشت و از کنار مسائل گذشت. ◽️ گاهی صلوات فرستادن یا خواندن حدیث از فحش دادن هم بدتر است. 🔻دین را سنگ کردن و به هم پرتاب کردن، ضایع کردن دین است و طرف مقابل را نسبت به اصل روایت و دین بدبین می کند، این عذابش خیلی بدتر است. ◽️ مرتبه دیگر این است که می بینیم کسی از دست ما ناراحت است اگر ما بگوییم خب به درک، این مانند این است که به او فحش داده ایم. ◽️اگر نگاه با غضب بکنیم این مانند فحش است. 🔻می گویند اگر به من فحش می دادی بهتر از این نگاه بود. 🔖 سعی کنیم مان را همین قرار بدهیم و هر شب آن را محاسبه کنیم. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
✨﷽✨ ♦️سلسله مباحث طهارت نفس 👇👇 ♦️قلب انسان دائما در حال دگرگونیست ♦️برگرفته از کتاب شرح مراتب طهارت 👈آیت الله صمدی آملی 💢يکي از شئون نفس ناطقه انسان مرتبه قلب اوست که در فارسي از آن به «دل» تعبير مي کنند. قلب به معناي گرديدن و جا به جا شدن است. نفس انسان حال واحدي ندارد و دائماً در انقلاب است. گاه حال خوشي دارد و گاه بد حال است. گاهي در هنگام نماز و ديگر عبادات حال مناجات دارد و گاهي ندارد. يک وقت است دست به قلم مي شود و خوب مي نويسد و وقت ديگر هر چه سعي مي کند نمي تواند بنويسد. دوستي ها، معاشرتها، رفت و آمدها همه و همه در حالات و دگرگونيهاي قلب مؤثرند. گاهي انسان مي بيند جرقه اي خورده و حالات خوشي دارد اما پس از مدتي متوجه مي شود به واسطه جرقه اي ديگر افول کرده و آن حال خوش را از دست داده است. اين بخش از نفس ناطقه را تعبير به «قلب» يا «دل» مي کنند. روزي از حضرت يعقوب عليه السلام پرسيدند: چرا وقتي فرزندت را در تاريکي کنعان به چاه انداختند متوجه نشدي اما توانستي پس از چهل سال بوي پيراهنش را از سرزمين مصر که تا يمن فاصله بسيار داشت حس کني. در جواب فرمود: بگفتا: حال ما برق جهان است دمي پيدا و ديگر دم نهان است گهـــي بـر طارم اعلــي نشينيم گهي تا پشت پـاي خود نبينيــم از اين حالت نفساني خود نگراني نداشته باشيد. طبيعت انسان قبل از اينکه به طهارت کامل برسد و حضور تام پيدا کند همين گونه است. مدتي در مسير حق مي افتد و درس و بحث دارد و به دنبال علوم و معارف است، لذا چند روزي حال خوشي دارد اما پس از چند روزي دوباره سرد مي‌شود و از مسير حق خارج مي گردد و پشيماني به او روي مي آورد. هر انسان سالکي بايد توجه داشته باشد که نبايد پس از هر هُبُوطي از ادامه راه منصرف شود بلکه بايد برخيزد و بار ديگر حرکت کند. زيرا يکي از راههاي پختگي نفس همين افتان و خيزان بودن است. آدم بايد آنقدر بيفتد و برخيزد تا بزرگ شود و قوي گردد. کسي که در زندگي اش هيچ سختي نبيند و با هيچ مشکلي روبرو نشود هرگز در زندگي خود پخته نمي شود. به عنوان مثال مي بينيد کشاورزي که سالها کشاورزي کرده و با انواع حوادث و مشکلات اين پيشه روبرو شده چقدر در مقابل فرزند جوان خود که اتفاقاً او نيز تازه به اين شغل روي آورده، استقامت و پايداري دارد و در برابر سختيها استوارتر و پابرجاتر است. اما فرزند جوانش چون تازه به راه افتاده دم به دم بي طاقتي مي کند و از حوادث آينده هراس دارد. آري اين طبيعت انسان است که در حالات گوناگوني به سر مي برد. معمولا نفوس مضطربه خود را در اين جاها نشان مي دهند. نفوس مضطربه همان جانهايي هستند که دائماً در اضطرابند و با خود مي گويند: چه کار کنيم؟ گرفتار شديم. گوش به حرف چه کسي بدهيم؟ آيا اين راه را برويم يا نرويم؟ نوعاً عموم مردم از حالت اضطراب نفساني خويش زجر مي‌بيند انسان را همّتي بلند بايد تا بتواند قلب خود را از اين اضطراب نجات بخشد و آن را پاک و طاهر گرداند. بايد تمام همّ و غم را در يک مسير قرار دهد و گرنه قلب شعبه شعبه گرديده و هر زماني به چيزي دل مي بندد. ☀️ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن ☀️اَالّلهمَ اشفِ کلَ مَریض ☀️اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن ☀️اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک ☀️وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک ☀️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک ☀️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک ☀️ *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات☀️* *☀️الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم☀️* ‌┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🌸┅═✧❁﷽❁✧═┅🌸 (💢👈تفسیر قرآن) *👈سوره آل عمران* *👈آیه ۱۳۸* *💢كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ (185)* 💢هركسى چشنده ى مرگ است. و بى گمان روز قيامت پاداش هاى شما به طور كامل پرداخت خواهد شد. پس هركس از آتش بر كنار شد و به بهشت وارد گشت، قطعاً رستگار است و زندگانى دنيا، جز مايه ى فريب نيست. *💢👈نکته ها* اين آيه به پيامبر و ديگر مصلحان كه مورد آزار و اذيّت و تكذيب كفّار قرار مى گيرند، روحيه ى صبر ومقاومت مى بخشد، زيرا *مى فرمايد: همه مى ميرند ولجاجت ها موقّتى است و پاداش تحمّل اين مشكلات را خداوند بى كم وكاست عطا مى كند*. 💢👈امام صادق عليه السلام 👇👇 درباره ى *«كلّ نفس ذائقة الموت»* فرمودند: 👇👇 👈 *همه ى اهل زمين و آسمان مى ميرند* و فقط ملك الموت و حاملان عرش و جبرئيل و ميكائيل باقى مى مانند، سپس ملك الموت مأمور مى شود كه روح آنان را نيز بگيرد و تنها خود باقى مى ماند و خداوند به او خطاب مى كند كه بمير، او نيز مى ميرد.[203] و همچنين آن حضرت فرمودند: كسى كه مرگ را نچشيده و كشته شده، به دنيا برگردانده مى شود تا مرگ را بچشد.[204] ----- 203) كافى، ج 3، ص 256. 204) تفسير عيّاشى، ج 2، ص 202. *💢👈پیام ها* *👈- مرگ در راه است*، پس اين همه لجاجت واستكبار در برابر حق، براى چه؟ «كذّبوك... كلّ نفس ذائقة الموت» - مرگ، عدم نيست، يك امر وجودى است كه قابل چشيدن است، راه انتقال از دنيا به آخرت است. «ذائقة الموت» - گناهان وعوامل سوق دهنده به دوزخ، داراى جاذبه هايى است كه بايد انسان با نيروى ايمان و *عمل صالح خود را برهاند*. «زُحزِح عن النّار» - جزاى كامل در آخرت است، و *پاداش هاى دنيوى بى ارزش*. «توفون اُجوركم يوم القيامة... ما الحيوة الدنيا الاّ متاع الغرور» *(برگرفته از تفسیر نور استاد قرائتی)* 🌸 *ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج* 🌸 *┅═✧❁••❁✧═┅*🌸 https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🌸┅═✧❁﷽❁✧═┅🌸 *👈💢تفسیر قرآن* *♦️ سوره طه* *♦️ آیه ۱۳۲* *💢وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقاً نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَي (132)* ☑️وخانواده ات را به نماز فرمان ده و بر آن پايدار باش. ما از تو روزى نمى خواهيم، (بلكه) ما تو را روزى مى دهيم، و سرانجامِ (نيكو) براى (اهل) تقوا است. *👈 💢نکته ها* ☑️در روايات متعدّدى آمده است كه پس از نزول اين آيه، پيامبرصلى الله عليه وآله تا چندين ماه دَرب خانه ى حضرت على و فاطمه عليهما السلام را مى زدند و در آستانه در مى فرمودند: «الصلوة» آنگاه به قرائت آيه تطهير مى پرداختند.(162) هرگاه وضع زندگى رسول خدا صلى الله عليه وآله تنگ مى شد، اين آيه را تلاوت مى فرمود، آنگاه به افراد خانه دستور مى دادند تا نماز بخوانند.(163) «اِصطَبر عليها» يعنى هم در انجام نماز وهم در امر به آن تأكيد وپايدارى كن. ----- 162) تفاسير كبير فخررازى و درّالمنثور و مجمع البيان. 163) تفسير الميزان. 👈 *💢 پیام ها* ☑️ امر به معروف از كسانى اثر بيشترى دارد كه خود جذب مادّيات نشده باشند. «لا تمدّن... وامر اهلك» - رهبر جامعه ى اسلامى نبايد از خانواده خود غافل باشد. «وامر اهلك بالصلوة» - مرد نسبت به سرنوشت فكرى و دينى خانواده خود مسئول است و تنها رعايت امور مادّى آنان كافى نيست. «وأمر اهلك» - يكى از مهم ترين زمينه هاى امر به معروف، خانواده ونزديكان انسان است. «وأمر اهلك...» (دايره ى اهل، به زن و فرزند منحصر نيست، بلكه همه ى افراد خاندان را شامل مى شود.) - مبلّغ بايد در مرحله ى اوّل به تبليغ خانواده خود بپردازد. «وأمر اهلك» - اوّلين مرحله ى تربيت، كانون خانواده است. «وأمر اهلك» - فرمان به نماز از ميان ساير واجبات، رمز بيمه شدن اعضاى خانواده است. «وأمر اهلك بالصلوة» - براى عدم وابستگى به زرق و برق دنيا، به نماز پناهنده شويم. «لا تمدّن... وامر اهلك بالصلوة» - يكى از مصاديق روشن و بلند معروف، نماز است. «وأمر اهلك بالصلوة» - موضوع نماز در خانواده داراى اهميت خاصى است، بايد والدين بر آن اصرار كنند.(164) «وأمر اهلك بالصلوة واصطبر عليها» - امر به معروف، مداومت و پايدارى لازم دارد. «اصطبر عليها» - خداوند از عبادت ما سودى نمى برد، ثمره ى آن به خود ما باز مى گردد. «لانسئلك رزقا» - سفارش به نيكى ها بايد جدّى وهمراه بيان آثار باشد. «وامر اهلك... والعاقبة للتّقوى» - نماز، زمينه ساز پاكدامنى و تقواست. «وأمر اهلك بالصلوة... والعاقبة للتقوى» - حسن عاقبت در سايه ى تقواى الهى است، نه مادّيات. «والعاقبة للتقوى» 164) *☑️💢 در تحقيقاتى كه از جامعه ى دانش آموزى و نوجوان و جوان شده است، درصد بالايى از آنان علّت توجّه به نماز خود را توجّه خانواده هاى خويش به آن دانسته اند.☑️💢* 🌸 *ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج* 🌸 *┅═✧❁••❁✧═┅*🌸 https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔵 پرسش و پاسخ از حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره ❓ کسی که بنا به رعایت برای او چگونه می‌تواند تمام اعمال خودش را زیر قرار دهد ❓ مختلفی که آمده سندیت آنها چگونه است ❓ لطفا را تعریف کنید ❓ بعض مخصوصا رذائل اخلاقی برای ما است هر چقدر تلاش می‌کنیم نمیتوانیم با آن راه حل مناسب را بفرمائید ❓ گاه انسان در دچار ناامیدی می‌شود و وقتی دچار گناه می‌شود از به انجام واجب و چه کند https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
آیت الله خوشوقت ره: در هيچ وقت کارها آنطور كه انتظار دارد و دلش ميخواهد . شما توقع داری فلانی نكند؛ ميكند، نكند؛ ميكند. خُب حالا كرد چه كار كنم؟ بايد ، صبر نكنی ميكنی مشكل پيش ميآيد. بنابراين بايد از صبر گرفت و همچنين از . آدم وقتی كسی به او داد، تهمتش زد، ميشود ، اقتضاء عصبيت چيست؟ آدم دو تا در گوشش بزند، بعد ميشود. میفرماید؛ نزن بایست و ، ، ميشوی و آرام ميگيری، ديگر دَرِ گوشش نميزنی. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
در محضر علما از حضرت آیت‌الله استاد پرسیدم: «هنگامی که قصد عمل خیر و صالحی می‌کنیم، نفْس مدام بهانه‌جویی می‌کند تا از گزاردن آن سر باز زنَد؛ چگونه می‌توان از این دام رها شد؟» ایشان فرمودند: «تصمیم خود را بی‌درنگ و فوراً عملی کنید تا نفْس مجالی برای بهانه‌جویی نداشته باشد!» ـــــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
.. 🍃پیش آقای قاضی از محمد تقی بهجت شکایت شد که اگر نیم ساعت با او حرف می زدند ، فقط سکوت می کرد . آقای قاضی نگاه معنا داری به او کردند و گفتند ؛ چرا !؟ جواب می دهد ، اما شما نمی شنوید . پرسید ؛ چگونه !؟ فرمودند ؛ با سکوتش می گوید ؛ سکوت کن ، با سکوت به مقامات عالیه می رسی . https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🖊 ره: هر شب آماده باش. شاید همان جا، همان خواب، در همان رختخواب ملک الموت آمد. گریه کن بر گناهانی که کرده ای، بر بیچارگی های خودت گریه کن. مبادا خصوصیات اطراف؛ تو را مشغول کند.قبل از خوابیدن یک تسبیحات حضرت زهرا( س) بگو. سوره تبارک را بخوان تا ان شاءالله قبرت توسعه پیدا کند‌. قدری قرآن بخوان که با قرآن بخوابی. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
💥 علت سکوت خداوند در مقابل ظلم بعضی ظالمان چیست؟ 🌿از مجموع آیات قرآن استفاده می‌‌شود که خداوند افراد گناه‌کار را در صورتى که زیاد آلوده به گناه نشده باشند، به وسیله زنگ‌هاى بیدار باش، و یا گاهى به وسیله مجازات‌‌هاى متناسب با اعمالى که از آنها سرزده است، بیدار مى‌‌‏سازد و به راه حق بازمى‌‌‏گرداند. اما آنهایی که در گناه و عصیان، غرق شوند و طغیان و نافرمانى را به مرحله نهایى برسانند، گاه خداوند آنها را به حال خود وامى‌‏‌گذارد، و به آنها میدان می‌‌دهد تا پشتشان از بار گناه سنگین شود و استحقاق حد اکثر مجازات را پیدا کنند. اینها کسانى هستند که تمام پل‌‏های پشت سر خود ویران کرده‌‏‌اند، و راهى براى بازگشت نگذاشته‌‏‌اند و لیاقت و شایستگى هدایت الهى را کاملاً از دست داده‌‏اند. ☘البته، از بعضى آیات قرآن، استفاده مى‌‏شود که خداوند گاهى به این‌گونه افراد، نعمت فراوانى می‌دهد و هنگامى که غرق لذت پیروزى و سرور شدند، ناگهان همه چیز را از آنان می‌گیرد، تا حد اکثر شکنجه را در زندگى همین دنیا ببینند. 👈اگرچه در بسیاری از موارد ظالمان و ستم‌گران در همین دنیا نیز به سزای بخشی از اعمال خود می‌‌رسند، اما نظام هستی بر این قرار گرفته است که تمام مجازات در این دنیا نباشد، و اصولاً نمی‌‌توان در این دنیا تمام مجازات برخی از ظالمان را اجرا کرد. ⚡️مگر فردی که هزاران نفر را به قتل رساند، چه مجازاتی در این دنیا می‌‌تواند برایش مناسب باشد؟ ❣قرآن کریم در مورد چنین افرادی می‌فرماید: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ»؛ 🌱آنها که کافر شدند، (و راه طغیان پیش گرفتند،) تصور نکنند اگر به آنان مهلت مى‏‌دهیم، به سودشان است! ما به آنان مهلت مى‌‏دهیم براى این‌که بر گناهان خود بیفزایند و براى آنها، عذاب خوارکننده‏‌اى (آماده شده) است! ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
استاد عابدینی: دستورات سلوکی و عملی امام صادق (علیه‌السلام) به "عُنوان بَصری" سه دسته می باشد که هر کدام از آنها شامل سه‌ قسمت است. دسته اول دستورات، در باب خوردن است که حضرت می فرمایند: 1️⃣ از خوردن آنچه به آن اشتها ندارید کنید که حماقت می آورد. 2️⃣ تا زمانی که گرسنه نشده اید، غذا نخورید. 3️⃣ «فإذا أکلتَ، فکُل حلالاً و سمّ الله»؛ در وقت خوردن، هر غذایی را نخورید و به حلال بودن آن توجه داشته و حتما نام خدا را نیز به همراه داشته باشید. ◻️ یک وقتی به فردی عادی می گوییم بسم الله، خوب و مستحب است و یک موقع به کسی که سالک الی الله است، می‌گوییم. مردم عادی می خواهند دین دار باشند و از مرز دین خارج نشوند، اما برای کسی که سالک الی الله است، حلال و حرامش متفاوت می شود و وجودش نسبت به آنچه که حلال و حرام است، مرتبه ای بالاتر نسبت به مردم عادی قرار می گیرد. ◻️ برای عموم مردم می گویند برای ذبح حتما باید اسم الله بر آن جاری شده باشد و خوردن غیر آن حرام است. اما برای سالک الی الله علاوه بر این مساله، مرتبه ی دیگری نیز لازم و بلکه برای عده ای واجب است و اگر تخطی کنند، برای آنها معصیت نوشته می شود. حال اگر خوردن است،خوردن. اگر شنیدن است، شنیدن و...؛ لذا برای هر عملی تسمیه لازم است. ◻️ چرا لازم است؟ چون حقیقت تسمیه، یعنی این عمل گره می خورد با خدا؛ «ما عندکم ینفد و ما عند الله باق» هر کاری که اولش بسم الله گفته نشود، ابتر می ماند و بقا پیدا نمی کند، (‌چون)‌ به خدا گره نخورده است و هر چه بیشتر به خدا گره بخورد، بقایش بیشتر می شود. ◻️ اگر کسی نگاهش با عالم منقطع باشد در همین مرحله است که هر چیز را خودش می بیند؛ اما کسی که سالک است، اول با تلقین و بعد، کم کم با شهود هر چیز را مرتبط با خدا می بیند. ◻️ از بسم الله لفظی آغاز می شود تا می رسد به جایی که نوح نبی (علیه‌السلام) می گوید «بِسْمِ اللهِ مَجْراها وَ مُرْساها»؛ یعنی قوه محرکه و ساکن کننده ی کشتی، بسم الله است؛ یعنی اراده ی حق را آنچنان قدرتمند می بیند که با این اراده زندگی می کند. ◻️ با این نگاه، کار یا درس یا غذا یا هر چیز انسان، توافق اسباب ایجاد می شود؛ یعنی با وجود انسان هماهنگ می شود. یعنی با همین تسمیه، این فاعل که تسمیه را نام برد و کاری که برای آن بسم الله گفته شد، این دو با هم تلائم و هماهنگی ذیل «بسم الله الرحمن الرحیم» پیدا می کنند. ◻️ این نگاه باعث می شود آغاز حرکت به سوی خدا درست شکل گیرد. برای سالک إلی الله توجه نکردن به این ها معصیت است و برای اهل سلوک، هرچه طاعت نباشد معصیت است. ◻️ آیت الله ممدوحی نقل میکردند؛ شخصی وضو می گرفت که باران شروع به باریدن کرد و او گفت چه باران به موقعی!! که مورد عتاب قرار گرفت که مگر کدام کار ما بی موقع بود؟ البته آنها به همین نسبت نیز مورد لطافت در بهره مندی قرار می گیرند به همین نسبت، قرب به او می دهند و با او انس و نجوا دارند. ◻️ همه ی هستی به واسطه انسان می خواهند به کمال برسند. وقتی بسم الله گفته می شود، همه به مقصودشان می رسند و در طریق الی الله قرار می گیرند و بالا می روند؛ لذا آنها نیز انسان را دعا می کنند. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2