راههای عملی کسب عشق و محبت الهی :
(قسمت ششم )
...ادامه
...بنابراين، چيزي كه مؤمن سالك بايد از آغاز راه به آن توجه داشته باشد نگهداشتن شكم و حفظ دامن از آلودگي به حرام (از قبيل زنا و...) است، به ويژه در عنفوان جواني كه در اثر طغيان غريزه شهوت زمينه آلودگي فراهمتر است. پس بايد مراقبت كرد تا چشم و دل هر دو پاك باقي بماند تا انسان با روحي سبكبال به آسمانها پرواز كند و سرانجام در خلوتگه راز با پيامبران و صديقان و شهيدان و صالحان همنشين گردد.
اهل تقوا علاوه بر آنكه از حرامهاي بيّن پرهيز دارند از خوردن غذاهاي شبهه ناك و نظرهاي فتنه انگيز خودداري ميكنند كه به قول شاعر:
ز دست ديده و دل هر دو فرياد
كه هر چه ديده بيند دل كند ياد
كساني كه مي خواهند در اين وادي توفيق داشته باشند بايد از مشاغل نامشروع و معاشرت با اشخاص ناباب و نادرست خودداري ورزند و در مشاغل مشروع نيز تمام حدود و دستورهاي لازم اجراء
را رعايت كنند و در اموال عمومي و بيت المال حداكثر احتياط را ملحوظ دارند و اگر كارمند دولت و خدمتگزار ملت اند، در انجام وظايف محوّله كوتاهي نورزند و حداكثر توان خود را در خدمت به مردم ـ بخصوص محرومان و مستضعفان ـ به كار گيرند و براي احتياط قدري بيشتر از ساعات مقرر كار كنند كه جبران مافات شود و به ويژه صاحب منصبان (و آنان كه در پستهاي كليدي به كار اشتغال دارند) به تناسب مسئوليت بايد بيشتر احتياط كنند. ولي جاي بسي تأسف است كه به اين مطلب بهاي لازم داده نمي شود و چه بسيارند كساني كه در شعار دادن داغ و پرخروش ولي در مقام عمل بي تعهّدند و حريم تقوا را رعايت نمي كنند و مخصوصاً در مورد شكم و دامن خود كنترلي ندارند. همينها هستند كه بيشتر از ديگران در معرض خطر و سقوط اند و به آرمانهاي اسلام و انقلاب بيشتر ضربه مي زنند. آلوده شدن شكم و دامن مقدمه آلودگي به گناهان ديگر است و بدين جهت در احاديث معصومان ـ عليهم السّلام ـ نسبت به كنترل آن دو تأكيد فراوان وارد شده و آن را برترين عبادت و بالاترين رياضت به شمار آورده اند.
ادامه دارد...
ترک_گناه_محرمات
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
عشق
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
(قسمت هفتم )
ادامه
ششم : #صبر
ششمین عاملی که موجب ظهور عشق در دل سالک الی الله میگرد صبر می باشد.
این عامل در برخوردارى از ایمان ، عشق و طى مراحل سلوک، نقشی کلیدى و اساسی دارد.
تعریف صبر :
صبر یعنى با وجود احساس تلخى و کراهت از امرى در درون خویش، به خاطر نتایج و ثمرات مثبت و مطلوبى که دارد، از آن اظهار شکایت و اعتراض و جزع و بىتابى نکردن.
مراتب صبر :
براى صبر 10 مرتبه میتوان برشمرد که چهار مرتبه آن در آستانه سلوک مصداق دارد و شش مرتبه دیگر، مخصوص عارفان در مراحل بعدى سلوک است.
مراتب چهارگانه صبر مبتدیان عبارت است از:
1. صبر در ترک معصیت، هواى نفس و لذّتها و شهوتهاى جسمانى و نفسانى
2. صبر در انجام طاعت و تحمّل دشوارى تزکیه
3. صبر در مصائب، شدائد، ناملایمات و محرومیّتها
4. صبر در نعمت و راحت
مراتب ششگانه صبر عارفان عبارت است از: 1. صبر ِللهِ؛ 2. صبر بِالله؛ 3. صبر عَلَى الله؛ 4. صبر فِى الله؛ 5. صبر مَعَ الله؛ 6. صبر عَنِ الله
آثار و پیامدهاى صبر :
نفس با صبر پیشه کردن، بهتدریج به آنچه خلاف میلش است عادت و بدین وسیله ترقّى میکند. این امر در هر مرتبه از صبر بهنحوى واقع میشود.
1) مبتلا بودن به معاصى و غوطهورى در لذّتها و شهوتهاى نفسانى، انسان را از نیل به مدارج کمال بازمیدارد، از نیل به مقصود محروم میکند و او را به انحطاط و تنزّل به حیات حیوانى دچار میسازد. مقاومت در برابر وساوس شیطانى و تمنّیات نفسانى و باز داشتن خویش از آلوده شدن به معاصى، انسان را از معرض خطر محرومیّت از کمال و مبتلا شدن به انحطاط حفظ میکند. صبر در برابر معاصى منشأ تقواى نفس است.
2) انجام طاعات و عبادات و پرداختن به تزکیه خویش، شرط نیل به مدارج کمال است. سالک قبل از انجام طاعت و عبادت و پرداختن به تزکیه، باید دشوارى خالص ساختن نیّت خویش را متحمّل شود. در هنگام انجام عمل نیز باید بر راحتطلبى و تنبلى خود فائق آید و خود را به تحمّل سختى اداى عمل وادار کند. پس از انجام آن نیز باید دشوارى ممانعت نفس از مبتلا شدن به عُجب و خودپسندى، ریا و... را پذیرا شود. صبر در طاعت و عبادت منشأ انس با حضرت حق است.
3) در زندگى اشخاص، خداوند، چه به دست انسانهاى دیگر و چه از طریق عوامل طبیعى و ماوراء طبیعى، مصائب، شدائد، محرومیتها و ناملایماتى براى آنها پیش میآورد. از آنجا که هیچ حادثه و رخدادى در عالم واقع نمیشود مگر اینکه کار خداست و از خداى حکیم هم کار عبث و بیهوده سر نمیزند، مصائب و بلاهایى هم که خداوند در زندگى انسانها بهوجود میآورد، حکمتهایى دارند. حکمت گرفتارىهایى که خداوند بر سر راه زندگى اشخاص قرار میدهد، به تناسب ویژگىهاى افراد، متفاوت است. امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: بلا و گرفتارى براى ظالم، برای تنبیه و تأدیب اوست و براى مؤمن، برای امتحان کردن اوست و براى پیامبران، مایه بالا رفتن درجات کمال آنهاست و براى اولیا، موجب بزرگى و کرامت آنان است.
برخى آثار مثبت مصائب و بلایا براى مؤمن
1. انسانیّت انسان در دل سختیها شکل میگیرد. قرآن کریم میفرماید: هر آینه انسان را در دل سختى آفریدیم. بنابراین بشر در مواجهه با سختىهایى که خداوند در زندگیاش ایجاد میکند، به مدارج انسانیّت راه مییابد و به مقامات انسانى نایل میشود.
2. تحمّل سختىها و شدائد، روح انسان را بزرگ و پرظرفیّت میکند و وجود او را براى دریافت عطاهاى بزرگتر خداوند آماده میسازد.
3. بالاترین منزل سلوک، نیل به دیدار و وصال الهى است و جز با تحمّل سختى و دشوارى، به این منزل نمیتوان راه یافت. خداى متعال میفرماید: اى انسان! تو در سیر به سوى پروردگارت متحمّل سختىهاى بزرگى میشوى، پس آنگاه به لقا و دیدار او نایل میشوى. بنابراین یکى از ثمرات دشوارىهاى زندگى، نیل به لقاء الله است.
4. امتحانات الهى براى این نیست که خداوند وضعیّت درونى شخص را تشخیص دهد؛ زیرا هیچ چیز از علم الهى پوشیده نیست. امتحانات الهى براى این است که خود شخص به شناخت دقیقتر و بهترى از خویش دست یابد. یکى از حکمتهاى مصائب و ابتلائات، دستیابى انسان به همین شناخت است. امام صادق(ع) میفرماید: مؤمن بهاندازه ایمان و نیکى عملش گرفتار میشود. هرکس ایمانش درست و عملش نیکو باشد، گرفتاریش سخت است و هر که ایمانش سست و عملش ضعیف باشد، گرفتاریش اندک است.
5. ابتلائات و سختىها سبب پاک شدن روح مؤمن از آلودگىهایى است که در اثر ارتکاب گناهان به آن مبتلا شده است.
6. ابتلائات و گرفتارىها مایه از بین رفتن ناخالصىها در وجود شخص مؤمن است.
7. ابتلائات و مصائب مایه از بین رفتن و فروکش کردن غرور در وجودشخص مؤمن است.
ادامه دارد...
صبر
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
#شرح_مراتب_طهارت
#جلسه_هشتم
🍀انسان هروقت دید نمیتواند آن را که در ذات افراد نهفته است ببیند و عکس برداری کند، معلوم میشود که هنوز قوه خیالش را تطهیر نکرده است .
🍀طهارت قوه خیال را در سه بخش مطرح فرموده اند:
۱. اعتقادات فاسد
۲. تخیلات فاسد
۳. جولان قوه خیال در میدان آمال و آرزوها
که هر سه مورد برای قوه خیال آلودگی میآورد .
🍀متاسفانه عموم مردم پیش از اینکه قوه خیال را واسطه ای برای ادراکات عقلی قرار دهند، از قوه خیال در بخش وهمیات استفاده میکنند و نوعا به جهت انس با کثرات کمتر از ادراکات عقلی بهره میبرند .
🍀هرچه قوه خیال تطهیر شده تر باشد تمثلات نفس نیز زلال تر خواهد بود، که از این امر به مراقبت در مرتبه ی قوه خیال تعبیر میکنند.
🍀در روایات فرموده اند: هرکس برای طی سیر انسانی چند کار باید انجام دهد؛
۱. اصلا خوبی های خود را نبیند. بعد از انجام هرکار خیری خود را سرزنش کند که چرا بهتر از آن را انجام نداده است.
۲. بجای اینکه عیب جویی دیگران را بکند به دنبال عیوب خود باشد. اگر نقائص شناسایی شود قطعا انسان به فکر معالجه آن می افتد .
۳. خوبی های دیگران را ببیند و بجای به دنبال عیوب آن ها گشتن، کارهای خوب آن ها را مشاهده کند .
🍀اگر قوه خیال تطهیر شود اسرار مردم برای او مکشوف میشود و دیگر از اجتماع ضربه نمیخورد. به تعبیر حضرت آقا بو میکند بعد حرف میزند، بو میکند بعد به مهمانی میرود، که خداوند این قوه بویایی را بعد از تطهیر قوه خیال به انسان عطا میکند.
انسان ابتدا باید مظهر "ستارالعیوب" حق گردد تا بعد از آن به او این مقام عطا شود .
#شرح_مراتب_طهارت_جلد_اول
#جلسه_هشتم
#استاد_صمدی_آملی
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
(قسمت پنجاه و یکم )
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل ششم : صبر
(قسمت هشتم )
ادامه...
9_سختىها و گرفتارىهاى زندگى دنیوى مایه دلکنده شدن و رهایى از محبّت و فریفتگى دنیا و باز نماندن از یاد خدا و حرکت در جهت تعالى و کمال است.
10. گرفتارىها و محرومیتها موجب شناخته شدن نعمت فراغت و برخوردارى میشود.
11. گاهى خدا براى اینکه عبدى را به خود راه دهد، کارى میکند که همه به او پشت کنند، دست رد به سینهاش بزنند و تنهایش بگذارند. آنگاه خداى متعال او را به خلوت خویش پذیرا میشود. حتى ممکن است براى این منظور عبد را در معرض اتهام ناروایى قرار دهد که عبد هیچ راهى براى انکار و نفى آن نداشته باشد.
12. یکى دیگر از ثمرات مصائب و ابتلائات، اجر عظیمی است که خداوند به کسانى که صبر پیشه میکنند و زبان به جزع و فزع نمیگشایند، عطا میکند و چنین اجرى جز از راه تحمل شدائد و بلایا دسترسىپذیر نیست.
بنا به تعبیر روایات، مؤمن همانگونه که میداند سهمیهاى از رزق از جانب خدا برایش مقدر شده و به او خواهد رسید، میداند سهمیهاى از مصائب و شدائد نیز براى او در نظر گرفته شده و براى او پیش خواهد آمد و لذا براى مواجهه با مشکلات، از پیش آماده است.
4) دل نبستن بر راحت و نعمتى که در زندگى دنیوى براى شخص پیش میآید و معتاد نشدن به رفاه و تنعّم در زندگى و کنترل خویش براى غوطهور نشدن بیش از حد در رفاه و تنعّم و...، مستلزم تحمل دشوارىهایى است که چهارمین مرتبه صبر را تشکیل میدهد. صبر در نعمت و راحت سبب رهایى شخص از جاذبه دنیا و اسارت عالم طبیعت و آمادگى او براى عروج و راه یافتن به عوالم بالاست.
5) انسان تا وقتى اسیر نفس و در حجاب خودى خود است، تمام حرکات و سکنات و مناسک و عباداتش براى خودش است. حق تعالى و توحید و اطاعت او را هم براى خودش میخواهد. شخص تا از بیت نفس خود خارج نشده و از انانیّت بیرون نرفته است، سفرش به سوى خدا آغاز نشده و سالک نیست. تحمل سختى خروج از بیت نفس و بیرون آمدن از خود و خواستهها و آرزوهاى خود و آغاز مهاجرت الىالله، «صبر ِللهِ» نام دارد. شخص با موفقیت در این امر، دیگر هرچه بکند براى حقّ است نه براى خودش.
6) پس از خروج از نفسانیت و انانیّت و آغاز هجرت الىالله، تمام حرکات و سکنات سالک به حول و قوه الهى است و خودش در آن دخالت و نقشى ندارد. در این مرتبه سالک به شهود باطنى، بالعیان مشاهده میکند که صبرش، همانند همه چیزهاى دیگرش، بِالله است و خودش در آن نقشى ندارد. سالک در این مرتبه، به «صبر بِالله» نایل شده است.
7) وقتى صبر بِالله در وجود سالک استقرار و ثبات یافت و سالک در وجود خود و در همه عالَم، متصرف و فاعلى غیر از حق ندید، صبرش «صبر عَلَى الله» است. چنین سالکى تمام بلیّات و مصائب را جلوههاى اسما و صفات خدا میبیند و همانطور که قبلاً بر بلیّات صبر میکرد، اکنون بر خدا و شئون اسمائیّه یا ذاتیّه او صبر میکند.
8) پس از اینکه سالک اهل حضور و موفق به مشاهده جمال اسمائى شد، ثبات و پایداریش در آن مشاهدات و جَلَوات و حفظ دلش از استهلاک و اضمحلال، «صبر فِى الله» نام دارد.
9) پس از اینکه سالک از مشاهده اسمائى بیرون رفت و به مشاهده ذاتى رسید، پایدارى و ثباتش در جلوات ذات، «صبر مَعَ الله» نامیده میشود.
10) پس از اینکه سالک از محو و سُکر وصال، به صحو و هوشیارى بازگشت و به مملکت وجود خویش بازگردانده شد، در عین اشتیاق و حبّ شدید به جمال محبوب، براى اطاعت از محبوب، باید از جمال جمیل او محجوب باشد. تحمّل سختى این محجوبیّت و فراق، شدیدترین مرتبه صبر است و «صبر عَنِ الله» نامیده میشود. در این مقام است که امیرالمؤمنین(ع) به محضر حضرت حق عرضه میدارند: فَهَبنى یا اِلهى وَ سَیِّدى وَ مَولاىَ وَ رَبّى صَبَرتُ عَلى عَذابِکَ فَکَیفَ اَصبِرُ عَلى فِراقِکَ.
منبع :
http://erfanenab.persianblog.ir/
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
kimiyaye_vesal_8.mp3
10.28M
موضوع
حرفهای بیجا و حرفهای اضافی
استاد مرحوم آیت الله شجاعی ره
زمان: ۴۳دقیقه
بسیار عالی
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل ششم صبر
(قسمت نهم)
ادامه...
صبر در برابر حرف مردم :
امیرالمؤمنین در یکی از وصیتهای خود به امام حسن علیهما السلام به خوبی به این مساله پرداخته و عکس العمل مردم نسبت به اعمال ما رو بسیار زیبا بیان نموده که ضروریست با تامل در آنها،صبر و استقامت در برابر قضاوت دیگران را در خود تقویت نماییم :
«إِنْ کُنْتَ عَالِماً عَابُوکَ وَ إِنْ کُنْتَ جَاهِلًا لَمْ یُرْشِدُوکَ وَ إِنْ طَلَبْتَ الْعِلْمَ قَالُوا مُتَکَلِّفٌ مُتَعَمِّقٌ وَ إِنْ تَرَکْتَ طَلَبَ الْعِلْمِ قَالُوا عَاجِزٌ غَبِیٌ وَ إِنْ تَحَقَّقْتَ لِعِبَادَةِ رَبِّکَ قَالُوا مُتَصَنِّعٌ مُرَاءٍ وَ إِنْ لَزِمْتَ الصَّمْتَ قَالُوا أَلْکَنُ- وَ إِنْ نَطَقْتَ قَالُوا مِهْذَارٌ وَ إِنْ أَنْفَقْتَ قَالُوا مُسْرِفٌ وَ إِنِ اقْتَصَدْتَ قَالُوا بَخِیلٌ وَ إِنِ احْتَجْتَ إِلَى مَا فِی أَیْدِیهِمْ صَارَمُوکَ وَ ذَمُّوکَ وَ إِنْ لَمْ تَعْتَدَّ بِهِمْ کَفَّرُوکَ فَهَذِهِ صِفَةُ أَهْلِ زَمَانِک»
حضرت امیر علیهالسلام بعد از توصیه فرزند خود به بیاعتنایی نسبت به حرف مردم، میفرماید:
تو چه توقعی از مردم داری؟!
مردم اینگونهاند که؛
🌺اگر تو انسان عالمی باشی، به تو حسد میبرند و برای اینکه تو را از چشم دیگران بیاندازند، درصدد عیبجویی و خردهگیری از تو برمیآیند.
🌺 اگر مطلبی را ندانی و بخواهی از دیگران استفاده کنی، همّت ندارند که تو را راهنمایی و ارشاد کنند.
🌺اگر به دنبال دقایق و ظرایف علمی باشی، طعنه میزنند که آدم بیکاری است که در پی چنین مسایلی است؛
🌺 اگر طلب علم را رها کنی، تو را کودن و کماستعداد میخوانند.
🌺اگر نسبت به انجام عبادات اهتمام داشته باشی، میگویند: این، آدمِ ظاهرساز و ریاکاری است.
🌺اگر سکوت پیشه کنی، میگویند: لال است؛
🌺و اگر صحبت کنی، میگویند: چه قدر پرحرف است.
🌺اگر پول خرج کنی، میگویند: آدم ولخرجی است،
🌺 اگر اقتصاد داشته باشی، تو را بخیل مینامند.
🌺اگر به پولشان نیاز داشته باشی و از آنها درخواست کمک کنی، رابطهشان را با تو قطع میکنند؛
🌺 اگر نسبت به آنها بیاعتنا باشی، حتی ممکن است تو را کافر و خارج از دین معرفی کنند!
آری مردم اینچنیناند.
بحارالانوار، ج 74، ص 234.
ادامه دارد...
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
#شرح_مراتب_طهارت
#جلسه_نهم
🍀قوه خیال، محل ظهور عقل در نفس انسان است .
اگر قوه خیال تطهیر شود میتواند ادراکات قوه عاقله از ملائکه و موجودات عقلی دیگر را به صورت انسان تجلی دهد. و یا این که آن معانی کلی دریافت شده عقیله را به بهترین عبارت درآورد .
🍃قوه خیال اگر تطهیر شود، آینه ی تجلی عقل میگردد .
🍀 دل ندارد هر آن که این درگاه
شب ندارد حضور و بیداری
اگر میخواهی بدانی که قیامت کبری یعنی چه؟ شب را تا به صبح بیدار باش. قبل اذان صبح میبینی که یک قیامت برپا میشود. بعد از نماز صبح، قیامت نمازگزاران برپا میشود. و هنگام طلوع خورشید قیامت عده ای را میبینی که تازه بیدار شده اند .
🍃همه یار است و نیست غیر از یار
واحدی جلوه کرد و شد بسیار
#شرح_مراتب_طهارت_جلد_اول
#جلسه_نهم
#استاد_صمدی_آملی
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
#شرح_مراتب_طهارت
#جلسه_دهم
#دستورالعمل
#قسمت_دوم
🍀هر کس میخواهد در مسیر انسانی قرار گیرد باید به پنج اصل عنایت کافی داشته باشد.
۱. گرسنگی
۲. سکوت
۳. بیداری
۴. خلوت
۵. ذکر
🌿صمت و جوع و سهر و خلوت و ذکر به دوام
ناتمامان جهان را کند این پنج تمام
🍀 گرسنگی درون را برمیانگیزاند. چه بسا از ملکوت عالم برای انسان غذا بیاورند اما همین که ببینند شکم او پر است برگردند .
🌿اصل دیگر، به اندازهی ضرورت حرف زدن است. کم بگوییم و خوب بگوییم نه زیاد و ناخوب .
🍃اصل سوم، سهر است. سحر با حاء حطی، زمان قبل از اذان صبح را گویند اما سهر با هاء هوز به معنای بیداری است. منظور از بیداری در اینجا هوشیاری و غافل نبودن است. در محل کسب و کارت بیدار باش تا غفلت نکنی و پشیمان نشوی .
🌱چهارم، خلوت است و گوشهگیری و حسابرسی به اعمال .
☘اصل پنجم ذکر به دوام است. دائما باید ذاکر باشی. و منظور از ذکر این نیست که فقط تسبیح به دست بگیری و یا الله یا الله بگویی، بلکه باید تمامی اندام خود را با حق عجین سازی. حق بشنوی، حق بگویی، حق بروی. خلاصه این که در دارالتوحید نظام عالم جز حق نبینی .
🍀اولین و آخرین عرض ما به شما عزیزان این است که به خود بپردازید. ببینید که هستید و در کجا قرار دارید؟ نظام عالم نیز اولین و آخرین حرفش با ما این است که خود را دریابیم و ببینیم چه کاره ایم و باید به کجا برویم؟
🌿تمام مقصود آفرینش نیز انسان است، تا او بیاید و خود را بشناسد .
🍃 فرزند میر سید شریف در هنگام مرگ پدر از او خواست تا موعظه ای کند. او نیز فرمود:
《فرزندم خودت را باش》باید به جان خودت برسی .
🍀 اگر انسان حقیقتا به خود بنگرد، میبیند که چقدر بیچاره است. تمام دانشمندان مادی و طبیعی درصدد فهم ظاهر عالمند و هر روز که به مکشوفاتشان افزوده میشود در مییابند که در مقابل یک علم بی نهایت نظام عالم جاهلی بیش نیستند.
🌿مکشوفاتشان در مقابل مجهولات عالم به منزله ی نقطه ای است در مقابل بی نهایت .
🍃به تعبیر استاد عزیز رضوان الله تعالی علیه :
《این عمر نازنین مان را همینطور بسته بسته هدر میدهیم و چیزی گیرمان نمیآید. 》
🍀در ابتدای راه انسان فقط نصف شب حقایق را میگیرد، اما وقتی مقداری زحمت کشید و در مسیر انسانی به حرکت درآمد، روز و شب و دیگر ابعاد نظام عالم شکارگاه او میشود، بدین ترتیب انسان شکارچی عالم میگردد و قوه عاقله ی او دام شکارش میشود نه این که خود، شکار عالم شود .
🌿سحر گاهی که میآید نسیم کوی دل دارت
تو را باید که بر کویش بود هر دم نشیمن ها
🍃باید اهل سحر باشیم . به قول استاد:
《الهی آن که سحر ندارد از خود خبر ندارد》
#شرح_مراتب_طهارت_جلد_اول
#جلسه_دهم
#استاد_صمدی_آملی
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
#شرح_مراتب_طهارت
#جلسه_یازدهم
#قسمت_اول
مرد آن است که هزار مرتبه دست مردم را بگیرد و وقتی هم که افتاد ، هیچ انتظاری از دیگران نداشته باشد . این را آیات قرآن و سیره ی ائمه ـ علیهم السلام ـ به ما آموخته اند .
به طور کلی باید یک خصلت پسندیده را در خود تقویت کنیم و آن اینکه مطلقا از غیر خدا انتظاری نداشته باشیم . از دوستانمان ، از همسایگانمان ، از هم محلی هایمان ، از برادران و پدرانمان و حتی از فرزندان خود نیز انتظاری نداشته باشیم . به خود القا نکنیم که فرزندانمان را بزرگ میکنیم تا در هنگام پیری دستمان را بگیرند . این خصلت انسانی و مردانگی نیست ،مردانگی آن است که سر سوزنی از دیگران انتظاری نداشته باشیم . این امر باعث می شود انسان همیشه راحت و آرام باشد و توقعی از دیگران نداشته باشد .
افراد بد اجتماع بر گردن ما به همان اندازه حق دارند که افراد خوب حق دارند . هر وقت مردم به شما پشت کردند و روی گردانیدند ، آن وقت است که برکتی به شما روی می آورد و درهای رحمت بر شما باز می شود .
طهارت در هر قسمتی که باشد چه ظاهری ، چه باطنی ، موجب زیادی رزق است . انسان نباید به ازای بخششی که انجام میدهد ، توقعی در دنیا و آخرت داشته باشد ، تا بتواند یکی از صفات الهی که جود است را در خود تجلی دهد ، زیرا ذات اقدس اله به ازای بخشش خود خواسته ای ندارد .
#طهارت
#جلسه_یازدهم
#استاد_صمدی_آملی
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل هفتم:تحمل سختی و بلا
تنگنای معیشتی و به طور کلی بروز آفت، بلا و مصیبت، نه نشانه منفینگری و ناتوانی، بلکه علامت قرب الهی و برتری معنوی و روحی است. البته چنین مقامی برای مؤمنین و اهل معنا اینگونه تفسیر شده است.
در روایات پرشماری آمده است که بلاها به قدر ولایت و بهره انسان از معنویت رخ مینمایند و هر اندازه بهره روحی انسان از تعالی و تقوی بیشتر باشد، مصیبتها و مشکلات نیز همانقدر در زندگانی بیشتر میشود.
در روایات شیعی از بلا به «خوراک مؤمن» و «تغذیه روح» تعبیر شده است.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «خداوند بنده مؤمن خویش را با گرفتاری تغذیه میکند (رشد میدهد)؛ همچنان که مادر فرزند خویش را با شیر تغذیه میکند». مراد از گرفتاری، آزار دادن و عذاب کردن نیست، بلکه مقصود بسترها و فراز نشیبهایی است که باعث میشود استعدادهای الهی وجود انسان شکوفا گردد و در پی آن، ظرفیتهای روحی والاتری برای آدمی ایجاد شود.
برای نمونه، برخی انسانها در موقعیت گشایش و فراوانی نعمتها شکرگزار و قدردان هستند و کثرت مواهب و امکانات، ایشان را فریفته نمیکند؛ در حالی که همین افراد ممکن است در مواقع سختی و به وقت مضیقه نتوانند بردباری پیشه کنند و در نتیجۀ ظرفیت حلم و بردباری در آنها شکوفا نشده، به صورت بالقوه باقی بماند. غایت ابتلائات الهی، به فعلیت رساندن چنین ظرفیتهایی است.
امام صادق فرمودند: «خداوند پیامبران خویش را بیش از همه به سختی و گرفتاری مبتلا میکند. سپس جانشینان و پیروان ایشان هر اندازه به پیامبران نزدیکتر باشند، بلا و گرفتاری ایشان بیشتر است». از اینرو نباید تصور کرد که گرفتاری تنها به شداید اطلاق میشود، بلکه فراوانی مواهب و ازدیاد امکانات نیز جزو همین گرفتاریهاست. این در حالی است که در معنویتهای جدید زندگی آرمانی به زندگی راحت و آسوده تفسیر شده و وجود ابتلائات و فراز و نشیبها، علامت دوری از معنویت و نشانه خسران روحی معرفی میشود.
امیر مؤمنان علی (علیه السّلام) فرمودند: «محرومیت همراه خردمندان است و بلا و مصائب نیز همراه یقین و صبر است». امام کاظم (علیه السّلام) نیز میفرمایند: «شما هیچگاه مؤمن نخواهید بود، مگر آن هنگام که بلا را نعمت شمارید و آسایش و رفاه را مصیبت و بدبختی بدانید».
ادامه دارد...
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
صبر بر اذيت و آزار مردم :
همچنان كه خوبي و خوبي ها براي ما رحمتند، بدي و بدي ها هم براي ما رحمتند. بعنوان مثال شخصي مي آيد و با فحش و كلام زشت شما را آزار مي دهد و قلب شما مي شكند و در اين هنگام خطاب الهي مي رسد كه »من نزد دلهاي شكسته ام.« پس آن بد با آن رفتارش تو را به خدانزديك كرده و باعث شده كه با خدا مناجات كرده و به درگاه او زاري و تضرع نمايي،در حاليكه تو نسبت به كسي كه تو را دشنام و آزار داده عصباني هستي ولي اگر به باطن و وجدان نوراني خود برگردي اعتراف خواهي كرد كه بايد بخاطر اين اتفاق شكر نعمت را بجا بياوري و خداوندشاكرين را دوست دارد. البته اين به آن معنا نيست كه در تمام موارد ظلم پذير باشيم.
استاد محمد صالح کمیلی
مطالب سلوکیه
#صبر_بر_آزار_مردم
سیر و سلوک و طهارت نفس
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2