4_5794151043990290902.mp3
4.95M
8.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#صوفیه_نوظهور_نیست
🔍 بررسی شخصیت #مولوی صاحب کتاب مثنوی 1⃣
👤 جلالالدین محمد بلخی معروف به «مولانا، مولوی و ملای رومی»، از مشهورترین شاعران ایرانی پارسی گوی است.
وی از بزرگترین اقطاب صوفیه خصوصا فرقه مولویه میباشد. وی در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد. البته محل تولدش اقوال دیگری نیز دارد که مشهورترینش بلخ است.
پدر او محمد بن حسین خطیبی معروف به بهاءالدین ولد، از بزرگان صوفیه و نسبت خرقهٔ او به #احمد_غزالی میپیوست. برخی قائلند که پرچمدار شعر صوفیه، مولوی میباشد.
🔸وی چنانکه از آثارش پیداست، به #عطار نیشابوری و #سنایی علاقه خاصی داشته است. مریدان را به تکریم سنایی و برخورد با منتقدین وی سفارش میکرده است.
تا جایی که نزد مریدانش، از الهی نامه سنایی، جهت قسم خوردن بجای قرآن استفاده میشده است.‼️‼️
همچنین سی و پنج فقره یا بیشتر، از حکایات یا مطالب مثنوی، مأخوذ از عطار است. اما آنچه مولوی بیش از هر چیز به مطالعه و دقت در آن میکوشید، یاد داشتهای پدرش (معارف بهاء ولد) بود که وی از آن به «فواید والد» تعبیر میکرد و در مثنوی انعکاسی از آن دیده میشود و کمتر مطلبی در کتاب پدرش آمده که بنوعی مولوی در مثنوی یا فیه ما فیه آن را مطرح نکرده باشد.
دکتر زرین کوب محقق ادبیات و تصوف، معتقد است که مثنوی حکایت از تجارب و روحیات مولوی میباشد. یعنی مولوی افکار و عقاید خود را به وضوح در مثنوی منعکس کرده است.
📚 جستجو در تصوف ایران، ۱/۲۷۴
👈 یکی از کتبی که بسیار به احوالات و تفکرات مولوی پرداخته است، «مناقب العارفین» تألیف احمد #افلاکی میباشد.
این کتاب هشتاد و دو سال پس از مرگ مولوی و به بنا بر نقل معروف، در مدت چهل و سه سال تألیف شد. این کتاب در ترکیه به کوشش تحسین یازیجی به فارسی طبع شد و عمده دلیل احیای این کتاب، نقل حکایات و احوالات مولوی در کتاب مذکور بوده است. همچنین رساله فریدون سپهسالار که به ادعای خودش چهل سال از عمرش را در حلقه یاران مولوی بسر برده، همچون کتاب احمد افلاکی، پر است از کرامات و خوارق برای مولوی.
🔹 بخش عظیمی از زندگی مولوی را، زمان سکونت او در قونیه تشکیل داده است. قونیه از همان زمان و تا کنون که قبر مولوی در آنجاست، مورد توجه صوفیان بوده است. جالب آنکه برخی از عرفای مشهور همچون #سید_علی_قاضی بارها تصریح کرده به مثنوی علاقه دارد و بقول پسرش چندین بار به زیارت قبر مولوی در قونیه رفته است. همچنین او مثنوی را هم به زبان ترکی داشته هم به زبان فارسی.
📙عطش، بخش مصاحبات، مصاحبه با فرزند سید علی قاضی
✅ حقیر مطالب فوق را بعنوان مقدمه ای از این بحث طاقت فرسا و بسیار کلیدی مطرح کردم، تا مخاطب گرامی بداند که مولوی بسیار مورد توجه صوفیان و شاعران و ادبیان و عارفان بوده و هست. لذا با عینک واقع بینی و مطالبی مستند و به دور از تعصب، به بررسی شخصیت وی خواهیم پرداخت، ان شاء الله.
⏭ ادامه دارد.
@tazvir2
❌ آیا میدانید که دهها شرح مشهور و نامشهور بر مثنوی #مولوی وجود دارد؟ این حاکی از نفوذ فکری صوفیه در تمام اقشار است. متاسفانه فیلسوف و عارف و ادیب و غیره، همگی جذب تصوف شده و این زنگ خطری جدی است.
⁉️آیا میدانید، در #کتب_درسی فرزندانتان، در ذهن آنان از مولوی یک قدیس، و بزرگ مرد ساخته اند؟
✅ اینکه مولوی #شاعر ی زبر دست بوده را هم اگر بپذیریم، بالا بردن مولوی در حد فوق تصور، اصلا قابل تحمل نیست
@tazvir2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوفیه_نوظهور_نیست
🔍 بررسی شخصیت #مولوی صاحب کتاب مثنوی 2⃣
↪️ همانطور که در قسمت اول بیان شد، بخش عظیمی از افکار و عقاید مولوی در مثنوی منعکس شده است.
زیرا شخصیت یک شخص از طریق نقلها و مکتوبات و سخنان او برای ما قابل شناخت میباشد. لذا مولوی بخوبی شخصیت خود را در مثنوی منعکس کرده است.
البته مخفی نماند که عدم اشتغال به درس و بحث و علم، عامل فراغت وسیع مولوی برای تألیف مثنوی بود، تا جایی که مثنوی را در حدود ۱۵ سال به اتمام رساند.
این خود طعنی است بر شخصیت او که عمر گرانبها را صرف داستانها و قصه ها و شعر کرده است. حال آنکه نقل و عقل این سیره را مذمت و از آن نهی کرده اند.
💢 یکی از علل نفوذ کتاب مثنوی در بین اقشار مختلف، همین موضوع است که مولوی با مهارتی خاص، در قالب قصه و شعر و تمثیل، مطالب را تشریح و با آیات قرآن و بعضا روایات عامه آمیخته است. لذا جذابیتی که برای مخاطب ایجاد میکند انکارناشدنی ست.
بعضا مضمون و مطالب مثبتی که در مثنوی بچشم میخورد، در فرهنگ عمومی مردم و محاورات آنان داخل شده و این خود عاملی برای نفوذ و شهرت مثنوی شده است.
اما نکته اصلی اینجاست که این کتاب با آمیختن حق و باطل که از خطرناکترین و در عین حال پر طرفدارین روش است، مخاطب را فریب میدهد. لذا شخصی که تتبع و تحقیقی درباب دین و مذهب و ضروریات آن ندارد، براحتی با ظاهر و پوسته سخنان مولوی جذب و آن را حق میپندارد
. اینجاست که غیرت دینی بر نمیتابد و سکوت را خیانت میداند. لذا اگر مولوی به همان تمثیلهای عمومی و اشعار ذوقی اش که با آن قدرت سرایندگی گفته است بسنده میکرد، شاید احدی را با نقد او کاری نبود.
اما وی در پوشش شعر و داستان چنان مذهب و مکتب وحی را به چالش کشیده است که کتابش را بیشتر به یک جبهه مذهبی تبدیل کرده است تا کتاب شعر.
🔷 او از همان مقدمه مثنوی که مدعی است شک و خلافی در حقانیت آن نیست و آن را برابر بلکه بالاتر از قرآن معرفی میکند، خط فکری خود را بوضوح آشکار کرده است.
سپس از اولین شعرهای مثنوی که معروف به 👈🏻 نی نامه است، نوعی سنت شکنی اسلام محمدی (صلی الله علیه و آله) را نمایان کرده است. بجای آغاز کردن با نام خدا و حمد و ستایش پروردگار و عرض احترام به ساحت رسول اکرم و آل ایشان سلام الله علیهما، با نام «نی و ناله آن» شروع کرده است. چیزی که در کتاب و سنت اثری از آن نیست. قطعا زیبایی و لطایف نام خدا و آیات قرآن و کلام حجج الهی کمتر از لطافت ناله نی نیست که مولوی آن را کنار زده است و نای نی را برگزیده است!
و عجب آنکه برخی گفته اند: مثنوی چون خودش کتابی معنوی است، نیازی به ذکر بسم الله و امثاله نیست. ‼️‼️
باید از آنان پرسید آیا شخص مولوی و کتابش از پیامبراکرم و اوصیائش علیهم السلام و قرآن بالاتر است؟ لذا قرآن در ابتدای هر سوره با بسم الله الرحمن الرحیم شروع میشود.
أیضا خطبه ها و نامه ها و کلام حجج الهی، در بردارنده ذکر بسم الله و تأکید بر آن میباشد. هرچند عیب و نقص مثنوی اینگونه مطالب نیست. بلکه عیب و نقص آن، نقض توحید و نبوت و امامت است که به تبیین هریک خواهیم پرداخت ان شاء الله.
🔸بنابراین، مولوی تمام باورها و عقاید خود را در آثارش خصوصا مثنوی گنجانده است و قصد وی تلقین و ترویج عقایدش به مخاطب است.
حال باید دید مثنوی به ادعای مؤلفش کتابی حق و لاشک فیه است یا خیر.
به یاری حق تعالی و رسولش و آل او علیهما السلام، با عینک دینی و علمی و عقلی، به تبیین این موضوع پر چالش خواهیم پرداخت.
⏭ ادامه دارد....
@tazvir2
✅ محض رفع شک و شبهه درباره مطلب قبلی:
🌍 لینک اولین پارت از مقاله مجله انگلیسی «گاردین» در تمجید مثنوی #مولوی
https://www.theguardian.com/commentisfree/belief/2009/nov/30/rumi-masnavi-muslim-poetry
@tazvir2