#درمان_خانگی
#درمان_خانگی_سختی_ادرار
🔹1. زیاد قرآن خواندن
🔹2. پا را بشویید و روی ساق پا این آیه: «فَفَتَحْنا أَبْوابَ السَّماءِ بِماءٍ مُنْهَمِرٍ ..... لِمَنْ كانَ كُفِر» را بنویسید.
🔹3. قرائت دعای علیل
🔹4. #سیاهدانه آخر شب 7 دانه میل شود
🔹5. نوشیدن آب آسمان
🔹6. رعایت آداب رابطه جنسی
@tebbsabzevar
🔴 #آداب_مصرف_مرکبات
✍بعد از خوردن مرکبات، نان خشک بخورید تا آن را هضم کند. ابوبصیر چنین روایت می کند: به امام صادق علیه السلام عرض کردم که در خوردن بالنگ یا عسل، زیاده روی کردم، به طوری که سنگینی آن را احساس می کنم. امام علیه السلام غلام را صدا زد و فرمود: نزد فلان خانم برو و به او بگو، از تکّه نان هایی که در تنور خشک می کنی، برای ما بفرست. غلام [ رفت و ] نان را نزد امام علیه السلام آورد. امام به ابوبصیر فرمود: بخور؛ زیرا نان خشک، هضم کننده بالنگ است. من نان خشک را خوردم، سپس از جا بلند شدم، در حالی که احساس می کردم چیزی نخورده ام.
📚 کافی، ج ۶، ص ۳۵۹، ح ۱
مرکبات را بعد از غذا بخورید.
در این باره روایات می فرمایند: بعد از غذا اُترج بخورید، زیرا آل پیامبر علیهم السلام این کار را انجام می دادند.
📚 محاسن، ص ۵۵۵، ح ۹۰۷
امام صادق علیه السلام از عبد الله بن ابراهیم پرسید: طبیبان، چه سفارشی درباره اترج می کنند؟ گفتم: به ما امر می کنند که مرکبات را قبل از غذا بخوریم. امام علیه السلام فرمود: ولی من امر می کنم که بعد از غذا بخورید.
📚 کافی، ج ۶، ص ۳۵۹، ح ۲
امام صادق علیه السلام به اصحابش فرمود: طبیبان، چه سفارشی برای اترج می کنند؟ گفتند: آن ها امر می کنند که مرکبات را قبل از غذا بخورید. امام علیه السلام فرمود: قبل از غذا، چیزی بدتر از اترج نیست و بعد از غذا، چیزی مفیدتر از اترج نیست.
مربای مرکبات درست کنید.
روایتی می فرماید: مربای اترج بخورید، زیرا در درون آن، عطری مانند عطر مُشک دارد.
📚 طب الائمة، ص ۱۳۵
مرکبات را در شب نخورید.
امام رضا علیه السلام می فرماید: خوردن اترج در شب، چشم را چپ می کند و سبب لوچی می شود.
📚 رساله ذهبیه، ص ۲۷
👈 برخی میوه ها سفارش شده است که آن را ببویید، مانند سیب و به و برخی میوه ها هم سفارش شده است که به آن ها نگاه کنید، مانند بالنگ سبز و سیب قرمز.
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
🍆 بادمجان سرخ کرده
👌 بادمجان سرخ کرده در روغن زیتون مخصوصاً در زمان اوج گرما در فصل خرما پزان بسیار مفید است. بادمجان سرخ کرده با روغن زیتون درمان بسیار خوبی برای سودا و نرم شدن عروق بدن،شادابی و روشنی پوست و کلا برای هر بیماری و مشکلی مفید میباشد.
👈 امام صادق علیهالسلام فرمودند:
عَلَيْكُمْ بِالْبَاذَنْجَانِ الْبُورَانِيِّ فَهُوَ شِفَاءٌ يُؤْمِنُ مِنَ الْبَرَصِ وَ كَذَا الْمَقْلِيُّ بِالزَّيْتِ
بر شما باد بادمجان آب پز که شفائی است که ایمنی از پیسی میدهد. همچنین بادنجان سرخ کرده با روغن زیتون این خاصیت را دارد.
📚 مكارم الأخلاق،ص183
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص223
✅ از روایات استفاده میشود که سرخ کردن با روغن زیتون مشکلی ندارد برخلاف تبلیغاتی که امروزه علیه سرخ کردن با روغن زیتون میشود.
👈 و كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي دَارِ جَابِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَدَّمَ إِلَيْهِ الْبَاذَنْجَانَ فَجَعَلَ ص يَأْكُلُ فَقَالَ جَابِرٌ إِنَّ فِيهِ لَحَرَارَةً فَقَالَ ص [يَا جَابِرٍ مَهْ] إِنَّهَا أَوَّلُ شَجَرَةٍ آمَنَتْ بِاللَّهِ اقْلُوهُ وَ أَنْضِجُوهُ وَ زَيِّتُوهُ وَ لَبِّنُوهُ فَإِنَّهُ يَزِيدُ فِي الْحِكْمَة
پیامبر (ص) در خانه جابر بود پس برای او بادمجان آوردند پس پیامبر(ص) شروع به خوردن کرد. جابر عرض کرد بادنجان گرم است. فرمود: ای جابر! بادمجان اولین گیاه و درختی است که به خدا ایمان آورد. سرخ کنید و بپزید و روغن زیتون به آن اضافه کنید و ماست به آن اضافه کنید زیرا حکمت را زیاد میکند.
📚 الدعوات (للراوندي)،ص158
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص224
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص430
🔸بادمجان از لحاظ سردی و گرمی هوشمند عمل میکند و هرجا نیاز به گرمی باشد گرم است و هر جا نیاز به سردی باشد سرد میشود:
✍ طرز تهیه:
بادمجان قلمی را شسته و به قطعات دلخواه خرد کنید (اگر ممکن است با پوست) و روی آن نمک بپاشید و در روغن زیتون فرابکر بودار با شعله بسیار ملایم سرخ کنید.
💠 این غذا را به روش های مختلف می توانید مصرف کنید. میتوان آنرا با نان و همراه با کمی ماست میل کرد.و همچنین میتوان هنگام تهیه انواع خورشت و سایر غذاها، بادمجان سرخ کرده را به آنها اضافه کرد.
🔰 در سالهای اخیر برخی بادمجان ها دیده شده که بدون بذر و تخم هستند و یا بذر آنها ناقص تشکیل شده است.به احتمال زیاد این بادمجان ها دستکاری ژنتیکی شده و تراریخته هستند.برای اطمینان از بادمجان هایی استفاده کنید که تخم و بذر داخل آنها وجود دارد.
✳️ بهترین روغن زیتون، روغنی است که مستقیماً از زیتون گرفته شده باشد، و هیچ گونه فرآوری مانند تصفیه، بوگیری، اضافه کردن انواع مواد دیگر برای رفع بوی آن انجام نشده باشد.
#بادمجان بادنجان 🍆
@tebbsabzevar
🤍بہترین زمان #نوره زدن، جـمـعــہ است❗️
🔶🔹روایت اول
📜متن روایت:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قِيلَ لَهُ يَزْعُمُ بَعْضُ اَلنَّاسِ أَنَّ اَلنُّورَةَ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ مَكْرُوهَةٌ فَقَالَ «لَيْسَ حَيْثُ ذَهَبَ! أَيُّ طَهُورٍ أَطْهَرُ مِنَ اَلنُّورَةِ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ؟!»
📝ترجمهی روایت:
احمد گفت: به امام صادق علیه السلام گفته شد: بعضی از مردم گمان میکنند که نوره در روز جمعه مکروه است. پس حضرت فرمود: «اینچنین که میروند نیست! کدام پاک کنندهای پاک کننده تر از نوره در روز جمعه؟!»
منبع:
📕کافی، ج ۳، ص ۴۳۰ و ج ۶، ص ۵۰۶
✍🏻بیان:
✓علامه مجلسی در شرح خود بر این حدیث میفرماید: «يدل على أن المنع الوارد فيه محمول على التقية» (این روایت بر این دلالت میکند که منع وارد دربارهی #نوره_زدن در جمعه (که در روایات دیگر وارد شده) بر تقیه حمل میشود: مرآة العقول، ج ۱۵، ص ۳۷۱)
✓دلیل این سخن علامه، روایتی است که امام صادق علیه السلام فرمود: «آنچه از من شنیدی که شبیه قول مردم بود پس در آن تقیه است.» (التهذيب، ج ۸، ص ۹۸ و الإستبصار، ج ۳، ص ۳۱۸) و در این روایتی که ذکر شد نیز سخن از قول مردم شده و نشان میدهد روایات دیگری که از نوره زدن در جمعه نهی میکرده مطابق با قول مردم بوده پس در آنها تقیه بوده است.
✓هرچند لحن شناسان با نظر به روایاتِ نهی از نوره زدن در جمعه میفهمند که هیچ تعارضی با این روایت ندارد! چرا که در آن روایات، ائمه علیهم السلام فرمودند: «هرکس در چهارشنبه نوره بزند ترس #پیسی بر او میرود و هرکس در جمعه نوره بزند و پیسی بگیرد کسی به جز خودش را سرزنش نکند! (عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۱، ص ۲۴۸ و من لايحضره الفقيه، ج ۱، ص ۱۲۰)» و برای یک لحن شناس و فقیه حقیقی پرواضح است که این لحن، گویای آن است که علت پیسی گرفتنِ کسی از نوره در چهارشنبه و جمعه باور غلط او به این اتفاق است پس تنها خودش سزاوار سرزنش است که چنین باور غلطی دارد؛ یعنی علت پیسی گرفتنش خود این نوره زدن در جمعه نیست بلکه علت اصلی، باور غلط اوست. ولی کسی که باورش را از دهان مردم نمیگیرد و به آنچه مردم میگویند اعتنا نمیکند بلکه باورهایش را فقط با شنیدن از اهل بیت علیهم السلام میگیرد، هیچ اعتقادی به پیسی گرفتن از نوره در جمعه نخواهد داشت و با نوره زدن در جمعه پیسی نخواهد گرفت بلکه به نهایت پاکیزگی پاک خواهد شد!
✓عین همین مسأله دربارهی حجامت چهارشنبه نیز وارد است؛ زیرا همین لحن و بیان دربارهی حجامت چهارشنبه آمده است (مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۷۵) و اگر کسی به نحسی چهارشنبه و بد بودن حجامت در چهارشنبه باور نداشته باشد بلکه به هدف ابطال این باور حجامت کند نه تنها هیچ آسیبی نمیبیند بلکه از هر آفت و گزندی در امان بوده و بدنش به کلی پاکسازی خواهد شد. (طب الأئمة علیهم السلام، ج ۱، ص ۵۸ و الخصال، ج ۲، ص ۳۸۶)
🔶🔹روایت دوم
📜متن روایت:
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: «كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَطْلِي اَلْعَانَةَ وَ مَا تَحْتَ اَلْأَلْيَتَيْنِ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ.»
📝ترجمه روایت:
از امام صادق علیه السلام شنیدم که میفرمود: «رسول خدا صلی الله علیه و آله همیشه در هر جمعه، زیر شکم و زیر دو برآمدگی باسن را نوره میزد.»
منبع:
📕کافی، ج ۶، ص ۵۰۷
✍🏻بیان:
✓منظور از «تحت الألیتین» کل ناحیهای است که روی مقعد و اطراف آن را تا بیضه و اطراف بیضه شامل میشود که پوست این ناحیه نسبت به نواحی دیگر، به نوره حساستر است و زودتر میسوزد.
✓تجربه نشان داده است که نوره در روز جمعه نمیسوزاند! یا در صورت عدم رعایتِ کاملِ آدابی که در #رساله_ذهبیه آمده (اینجا)، بسیار بسیار اندک میسوزاند که با روغن مالی نهایتاً در عرض دو روز خوب خواهد شد. اما در روزهای دیگر، پوست حساسیت بسیار بیشتری نسبت به نوره دارد و در اکثر مواقع میسوزد. دلیل این مطلب روایتی است که میفرماید: «خون در هر شب جمعه از ترس قیامت به درون بدن میرود و تا پنج شنبه به جایگاه خود باز نمیگردد» (الخصال، ج ۲، ص ۳۸۹). پس چون در روز جمعه خون در ظاهر بدن نیست لذا هیجان دم که عامل حساسیت و نازکی پوست بدن است نخواهد بود و پوست یا اصلاً نمیسوزد یا بسیار اندک میسوزد.
✓علت اینکه حضرت، حساسترین ناحیهی پوست یعنی کل عورتین و زیر باسن را در جمعه نوره میزدند نیز همین است که پوست این نواحی نسوزد و یا در صورت عدم مراعات، بسیار اندک بسوزد.
🤲🏻ان شاء الله سنت اهل بیت علیهم السلام را همیشه درست بفهمیم و درست عمل کنیم.🌸
@tebbsabzevar
🔰 #راز_تندرستی
💠 قال رسول الله صلوات الله علیه و آله: لِکُلِّ شَی ءٍ حیلَهٌ، و حیلَهُ الصِّحَّهِ فِی الدُّنیا أربَعُ خِصالٍ: قِلَّهُ الکَلامِ، و قِلَّهُ المَنامِ، و قِلَّهُ المَشیِ، و قِلَّهُ الطَّعامِ
🌀حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود: هر کاری را چاره ای است و چاره تندرستی در دنیا، چهار چیز است: کم سخن گفتن، کم خفتن، کم راه رفتن و کم خوردن.
📚الفضائل، ص 129
📚 بحار الأنوار، ج 8، ص 144، ح 67.
💠 الفقه المنسوب للإمام الرضا صلوات الله علیه: رُوِیَ: إذا جُعتَ فَکُل، و إذا عَطِشتَ فَاشرَب، و إذا هاجَ بِکَ البَولُ فَبُل، و لا تُجامِع إلّا مِن حاجَهٍ، و إذا نَعَستَ فَنَم؛ فَإِنَّ ذلِکَ مَصَحَّهٌ لِلبَدَنِ
🌀الفقه المنسوب للإمام الرضا صلوات الله علیه: روایت شده است: چون گرسنه شدی، بخور؛ چون تشنه شدی، بنوش؛ چون ادرار بر تو فشار آورد، ادرار کن؛ جز از سرِ نیاز، نزدیکی مکن؛ و چون احساس خواب آلودگی کردی، بخواب، که اینها مایه تندرستی بدن اند.
📚الفقه المنسوب للإمام الرضا صلوات الله علیه ، ص 340
📚 بحار الأنوار، ج 62، ص 260، ح 5.
💠 قال سیدنا و مولانا الإمام علیّ صلوات الله علیه: قِیامُ اللَّیلِ مَصَحَّهُ البَدَنِ
🌀مولا و آقای ما حضرت امام علی صلوات الله علیه: شب زنده داری، مایه تندرستی است.
📚تهذیب الأحکام، ج 2، ص 121، ح 457، 📚ثواب الأعمال، ص 64، ح 6
📚 المحاسن، ج 1، ص 125، ح 140
📚 تحف العقول،ص 101
📚بحار الأنوار، ج 62، ص 267، ح 48.
💠 قال سیدنا و مولانا الإمام زین العابدین صلوات الله علیه: حُجّوا وَ اعتَمِروا تَصِحَّ أبدانُکُم، و تَتَّسِع أرزاقُکُم، و تُکفَونَ مَؤوناتِ عِیالِکُم
🌀مولا و آقای ما حضرت امام سجّاد صلوات الله علیه: حج و عمره بگزارید تا تندرست بمانید، روزی تان گشاده شود و خرجی خانواده تان تأمین گردد.
📚الکافی، ج 4، ص 252، ح 1
📚 ثواب الأعمال، ص 70، ح 3
📚 الدعوات، ص 76، ح 181،
📚مکارم الأخلاق، ج 1، ص 518، ح 1805 📚بحار الأنوار، ج 62، ص 267، ح 47.
@tebbsabzevar
#درمان_خانگی
درمان خانگی #بواسیر
🔹1. خوردن سنجد
🔹2. خوردن خرمای برنی
🔹3. شستن مقعد با سعد کوفی
🔹4. خوردن زردک
🔹5. نوشیدن آب نیسان
🔹6. استنجا (شستن مقعد پس از اجابت مزاج) با آب سرد
🔹7. مصرف برنج
🔹8. خوردن انجیر
🔹9. خوردن تره
🔹10. خرما یا نان را در آب یک شب بخیسانید و صبح حل کنید و میل کنید، یا صبح می خیسانید و شب میل می کنید.
🔹11. زنیان با مغز گردو به طور خوراکی مصرف شود.
🔹12. این دعا را بخواند:
«يَا جَوَادُ يَا مَاجِدُ يَا رَحِيمُ يَا قَرِيبُ يَا مُجِيبُ يَا بَارِئُ يَا رَاحِمُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ ارْدُدْ عَلَيَّ نِعْمَتَكَ وَ اكْفِنِي أَمْرَ وَجَعِي»
🔹13. سورۀ یس با عسل بنویسد و بنوشد.
🔹14. توقف زیاد نکردن در توالت برای اجابت مزاج
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
🔆 امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
«غسل الیدین قبل الطعام و بعده زیادة في العمر و اماطة للعمر عن الثیاب و بجلو البصر.»
شستن دست قبل و بعد غذا، عمر و روزی را زیاد میکند، مانع کثیف شدن لباس میشود و بینایی را تقویت مینماید.
📚 منبع : الکافی، ج۶، ص۲۹۰
#شستندست 🚰
#آدابغذا_خوردن
#تقویتبینایی 👁
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
⚜ امام صادق علیه السلام:
«و بالفیروزج و هو نزهة الناظر من المؤمنین و المؤمنات و هو یقوي البصر و یوسع الصدر و یزید في قوة القاب.»
فیروزه، مایه مسرت خاطر زنان و مردان مومن میشود، بینایی را تقویت میکند، موجب سعه صدر و بردباری میشود و نیروی قلب را زیاد میکند.»
📖 منبع : تهذیب الاحکام، ج۶ ، ص۳۷
#فیروزه
#سنگ
@tebbsabzevar
🦷#ارتودنسی در زمان امام باقر و امام صادق علیهما السلام
🔶🔹روایت اول
📜متن روایت:
الْحَسَنُ بْنُ الْفَضْلِ الطَّبْرِسِیُّ فِی مَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الثَّنِیَّةِ تَنْفَصِمُ أَ یَصْلُحُ أَنْ تُشَبَّکَ بِالذَّهَبِ وَ إِنْ سَقَطَتْ یَجْعَلُ مَکَانَهَا ثَنِیَّةَ شَاةٍ قَالَ نَعَمْ إِنْ شَاءَ فَلْیَضَعْ مَکَانَهَا ثَنِیَّةَ شَاةٍ بَعْدَ أَنْ تَکُونَ ذَکِیَّةً.
📝ترجمهی روایت:
حلبی گفت: از امام صادق علیه السلام دربارهی دندانی که لق شده پرسیدم: آیا خوب است که با طلا، شبکهای به هم پیوسته شود و اگر افتاد به جایش دندان گوسفند گذاشته شود؟ حضرت فرمود: بله. اگر خواست پس باید دندان گوسفند را بعد از آنکه ذبح شرعی شد در جایش بگذارد.
منبع:
📗مکارم الأخلاق، ص ۹۵
🔶🔹روایت دوم
📜متن روایت:
مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِینٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع فِی حَدِیثٍ أَنَّ أَسْنَانَهُ اسْتَرْخَتْ فَشَدَّهَا بِالذَّهَبِ.
📝ترجمهی روایت:
محمد بن مسلم گفت: امام باقر علیه السلام دندانهایشان شل شد پس آنها را با طلا محکم کرد.
منبع:
📕کافی، ج ۶، ص ۴۸۲
🔶🔹روایت سوم
📜متن روایت:
وَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ یَنْفَصِمُ سِنُّهُ أَ یَصْلُحُ لَهُ أَنْ یَشُدَّهَا بِالذَّهَبِ وَ إِنْ سَقَطَتْ أَ یَصْلُحُ أَنْ یَجْعَلَ مَکَانَهَا سِنَّ شَاةٍ قَالَ نَعَمْ إِنْ شَاءَ لَیَشُدُّهَا بَعْدَ أَنْ تَکُونَ ذَکِیَّةً.
📝ترجمهی روایت:
عبدالله بن سنان گفت: از امام صادق علیه السلام دربارهی مردی که دندانش لق میشود پرسیدم: آیا درست است که آن را با طلا محکم کند و اگر افتاد آیا درست است که در جایش دندان گوسفند بگذارد؟ فرمود: بله. اگر خواست باید آن را بعد از آنکه ذبح شرعی شد (بکارد و) محکم کند.
منبع:
📗مکارم الأخلاق، ص ۹۵
✍🏻بیان:
✓از روایت اول واضح است که #محکم_کردن_دندان در روایت دوم و سوم به همان شکل شبکهای که در روایت اول ذکر شد بوده که این ممکن نیست مگر با سیم که با توجه به روایت، سیم آن از جنس طلا بوده است؛ بنابراین علاوه بر آنکه این کار مورد تأیید اهل بیت علیهم السلام بود خود امام معصوم هم این کار را انجام دادند. پس ارتودنسی مورد تأیید طب اسلامی است با این شرط که با سیم طلا انجام شود.
✓نکته مهم آن است که هرچند در این روایات فقط صحبت از محکم کردن دندان با طلا شده اما بنا بر اصل تجربه در طب که از سوی ائمه علیهم السلام القاء شده است میتوان از همین روش برای امورات دیگری غیر از محکم کردن دندان مانند مرتب و #یک_دست_کردن_دندانها نیز استفاده کرد؛ چون در طب، صرف تأیید یک عمل از سوی اهل بیت علیهم السلام و إطمینان از عدم ضرر جدی آن با مقاصد دیگر، کافی است تا بتوانیم آن را تجربه کنیم که بنا بر القاء اصل تجربه در طب اسلامی از سوی اهل بیت علیهم السلام میتوان آن عمل را جزو مسائل طب اسلامی به حساب آورد. (توضیح بیشتر در جلسات مبادی علم طب)
✓نکته جالب دیگر آن است که در آن زمان هم #کاشت_دندان انجام میشده و دندان گوسفند را به جای دندانی که افتاده است میکاشتند البته در یک روایت هم آمده که دندان انسان مرده را میکاشتند که امام علیه السلام فرمودند باید گوسفند، ذبح شرعی شده باشد و انسان مرده، غسل میت شده باشد تا بتوان از دندانشان برای کاشت دندان استفاده کرد. اما معلوم نیست این کار دقیقاً چطور انجام میشده که اولاً میتوانستد دردش را تحمل کنند و ثانیاً میتوانستند آن را محکم نگه دارند که باتوجه به سوال اصحاب به نظر میرسد این کار با کمک سیم طلا انجام میشده؛ یعنی دندان گوسفند را در جای مد نظر میگذاشتند و سپس با سیم طلا آن را محکم میکردند.
✓برای حل معضل هزینهی بالای این کار میتوان چنین کرد که افرادی باشند تا سیم طلا را پس از اتمام درمان از بیمار گرفته و آب کنند و هزینهی آن را به بیمار بدهند و از آن طلای آب شده مجدداً سیم مخصوص بسازند و بیمار هم آن هزینه را پس از اتمام دوره درمان به پزشک بپردازد و در شروع درمان تعهد کتبی بدهد یا مثلاً چک بکشد که تا پایان درمان موظف است هزینهی آن را بپردازد.
✓به هر حال خوب است این مسأله پیگیری شود و با دندان پزشکان مطرح شود و این فرهنگ جا بیفتد که ارتودنسی با سیم طلا انجام شود که یک نسخهی مهم از طب اسلامی در درمان مشکلات #دندان است.
#لق_شدن_دندان #لقی_دندان #شل_شدن_دندان #شلی_دندان #سستی_دندان #سست_شدن_دندان #صاف_کردن_دندان #کجی_دندان #انحراف_دندان #مرتب_کردن_دندان
@tebbsabzevar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 میلاد با سعادت علی بن موسی الرضا علیه السلام مبارک 😍😍
➖➖➖➖➖
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان
5⃣التهاب ریشه دندان (دندان بدون سوراخ)
🌺در روایتی از امام کاظم (ع) آمده:
💎«فإن كان الضرس لا أكل فيه وكانت ريحا قطر في الاذن التي تلي ذلك الضرس. ليالي كل ليلة قطرتين، أو ثلاث قطرات يبرأ بأذن الله»
💎 «اگر دندان خورده نشده (سوراخ نشده) و صرفاً یک آبسه است، از روغن هندوانه ابوجهل در سوراخ گوشی که در سمت دندان مورد نظر است، چند قطره بریزید، چند شب (سه الی پنج شب) و هر شب، دو الی سه قطره بریزید، به اذن خدا خوب میشود.»
@tebbsabzevar
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان
6⃣درد دهان
7⃣خونریزی لثه
8⃣ درد همراه با رگ زدن
9⃣ سرخی داخل دهان (ناشی از آبسه یا عفونت)
🌺در روایتی آمده:
💎 «لوجع الفم و الدم الذي يخرج من الأسنان والضربان والحمرة التي تقع في الفم تأخذ حنظلة رطبة قد اصفرت فتجعل عليها قالبا من طين ثم تثقب رأسها وتدخل سكينا جوفها فتحك جوانبها برفق ثم تصب عليها خل تمر حامضا شديد الحموضة ثم تضعها على النار فتغليها غليانا شديدا ثم يأخذ صاحبه منه كلما احتمل ظفره فيدلك به فيه و يتمضمض بخل وإن أحب أن يحول ما في الحنظلة في زجاجة أو بستوقة فعل وكلما فنى خله أعاد مكانه وكلما عتق كان خيرا له إن شاء الله»
💎 «(از امام کاظم (ع) شنیدم) برای درد دهان، و خونریزی لثه، و درد همراه با رگ زدن، و سرخی دهان، یک هندوانه ابوجهل تازه که دارد زرد میشود بگیرید، دور آن را گل بگیرید و سوراخی در سر آن ایجاد کرده و مواد داخل آن را بتراشید و مواد را در داخل هندوانه جمع کنید، هندوانه پاره نشود، سپس روی آن سرکه خمر (ترش) که خیلی ترش باشد بریزید، و هندوانه را با همان قالب گلی روی آتش بگذارید تا شدیداً بجوشد، سپس کسی که بیمار است از مواد داخل آن به اندازه یک ناخن بردارد و به موضع بیماری بمالد و بعد با سرکه مزمزه کند، اگر دوست دارد این دارو را داخل شیشه یا کوزه قرار دهد و اگر خشک شد به آن سرکه اضافه کند، و هرچه کهنهتر شود بهتر میشود.»
@tebbsabzevar
❓سوال: خمیر حنظل برای چه درمانی مفید است و طرز تهیه و استفاده آن را بفرمایید.
👈جواب: خمیر حنظل بهترین درمان لثه است. در روایت میفرماید اندازه سر ناخن بردارید و روی لثه ها بمالید. لثه ای که به مرحله عمل رسیده است با خمیر حنظل خوب میشود و این اختصاصی لثه است.
پاسخ از آیت الله تبریزیان
@tebbsabzevar
#درمان_خانگی
🍾درمان خانگی #انگل
🔹1. مصرف #سرکه خمری اسلامی ناشتا (به مقدار یک قاشق غذا خوری الی نصف استکان)
🔹2.خرما در ناشتا میل شود
🔹3. نوشیدن آب باران
@tebbsabzevar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نقارهزنی صبح میلاد امام رضا (ع) در حرم رضوی
🌺 ولادت حضرت علیبن موسیالرضا (ع) مبارک
➖➖➖➖➖
2_5370604544902303116.pdf
760K
🔸🔹🔸
🔆 مقاله (داروی جامع معجزه طبی حضرت رضا علیه السلام)🍀
👈ذکر 40 فایده درمانی این دارو
👈ذکر 10 حدیث وارد شده در مورد این دارو بهمراه ترجمه
👈بحث لزوم توجه به مبناى جمع قرائن در تصحيح روايات
و...
🔆 به مناسبت #میلاد_با_سعادت_امام_رضا_علیه_السلام
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
۱۴ ویژگی خضاب
❇️ رسول الله صل الله علیه و آله:
متن عربی روایت در نقل الفقیه:
«وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله عليه و آله لِعَلِيٍّ علیه السلام يَا عَلِيُّ دِرْهَمٌ فِي الْخِضَابِ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِي غَيْرِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ فِيهِ أَرْبَعَ عَشْرَةَ خَصْلَةً يَطْرُدُ الرِّيحَ مِنَ الْأُذُنَيْنِ وَ يَجْلُو الْبَصَرَ وَ يُلَيِّنُ الْخَيَاشِيمَ وَ يُطَيِّبُ النَّكْهَةَ وَ يَشُدُّ اللِّثَةَ وَ يَذْهَبُ بِالضَّنَى وَ يُقِلُّ وَسْوَسَةَ الشَّيْطَانِ وَ تَفْرَحُ بِهِ الْمَلَائِكَةُ وَ يَسْتَبْشِرُ بِهِ الْمُؤْمِنُ- وَ يَغِيظُ بِهِ الْكَافِرَ وَ هُوَ زِينَةٌ وَ طِيبٌ وَ يَسْتَحِي مِنْهُ مُنْكَرٌ وَ نَكِيرٌ وَ هُوَ بَرَاءَةٌ لَهُ فِي قَبْرِهِ.»
خرج یک درهم برای خضاب (حنا)، معادل خرج هزار درهم در راه خداست و چهارده ویژگی در خضاب وجود دارد:
رفع باد گوش (درد و صدای گوش) ؛ رفع تاری دید و تقویت بینایی ؛ نرمی بیخ بینی (سینوس ها) ؛ خوشبویی دهان, بدن و بوی زیر بغل ؛ استحکام لثه ها (رفع تحلیل، خونریزی و مشکلات لثه) ؛ رفع غش (بیهوشی، اغماء، صرع و... ) ؛ کاهش وسوسه شیطان ؛ خوشحالی فرشتگان الهی ؛ خوشحالی مومن (رفع افسردگی) ؛ خشمگینی کافر ؛ زینت و زیبایی ؛ عطر و بوی خوش ؛ رفع عذاب قبر ؛ حیای نکیر و منکر از پرسش
📚 منبع : الکافی ، ج۶ ، ص۴۸۲
• • • •
⚠️ توجه:
1 - حداقل هفته ای یک مرتبه (به جز چهارشنبه) کل بدن را از فرق سر تا نوک پا، با حنا خضاب کنید.
2 - بانوان در عادت ماهانه از خضاب و به طور کل رنگ چه طبیعی و چه شیمیایی اجتناب کنند.
3 - زمانی که حنا و رنگ روی سر یا بدن است، رابطه زناشویی نکنید که موجب نقص جنین میشود.
#حنا
#خضاب
#بینایی
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
⚜ امام صادق علیه السلام:
«عن أبي عبد الله علی علیه السلام قال: أتی النبي صل الله علیه و آله أعرابي یقال له فلیت و کان رطب العینین فقال له رسول الله (ص) أری عینیك رطبتین یا فلیت قال نعم یا رسول الله هما کما تری ضعیفتان قال علیك بالإثمد فإنه سراج العین (و الإکتحال بالإثمد سراج العین و لیکن أربعا في الیمین و ثلاثا في الیسار عند النوم.»
یک اعرابی نزد رسول خدا (صل الله علیه و آله) آمد، و دو چشمش مرطوب بود، پس رسول خدا (ص) به او فرمود، چرا چشمانت را مرطوب میبینم؟ گفت: یا رسول الله! همینطور است که میبینید و هر دو ضعیف هستند، حضرت فرمود: سرمه اثمد استفاده کن، زیرا چراغ و روشنایی چشم است، و سرمه کشیدن با اثمد، ۴میل در چشم راست و ۳میل در چشم چپ قبل خواب باشد.
📚 منبع : بحارالانوار، ج۷۳, ص۹۵
#سرمه
#اثمد
#آبریزش_چشم
@tebbsabzevar
#درمان_خانگی
#آپاندیس
درمان خانگی آماس شکم ( آپاندیسیت )
🔹1. خوردن سداب در شب (پیشگیری)
🔹2. دادن صدقه
🔹3. سه قاشق مرباخوری #عسل که هر قاشق با هفت دانه #سیاهدانه باشد مصرف شود
🔹4. فصد و حجامت
🍯درمان اصلی آپاندیسیت سیاهدانه با عسل است و گاهی هم فصد و حجامت مفید است.
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
⚜ امام صادق علیه السلام:
«من نام علی إثمد غیر ممسك أمن من الماء الأسود أبدا ما دان ینام علیه.»
👁 هر کس پس از کشیدن سرمه اثمدی که بدون مشک است بخوابد، از آب سیاه (گلوکوم) ایمن میشود، تا زمانی که از این سرمه استفاده میکند.
📖 منبع : الکافی، ج۶، ص۴۹۴
• • • •
⚠️ آب سیاه یکی از علل اصلی نابینایی در جهان است، احتمال ابتلا به این بیماری در این افراد بیشتر است: بالای چهل سال، بیماران دیابتی، فشار خون بالا، نزدیک بینی، فشار چشم؛
از آن جا که آب سیاه آهسته و تدریجی صورت می گیرد بسیار دیر متوجه آن میشوند، زمانی که کار از کار گذشته، بنابراین استفاده از سرمه اثمد خالص برای پیشگیری از آب سیاه بسیار ضروری است، سرمه اثمد در درمان آب سیاه نیز بسیار موثر است؛ علائم این بیماری متفاوت است اما میتواند شامل: تاری ناگهانی و درد و فشار چشم باشد.
#سرمه_اثمد
#آب_سیاه
@tebbsabzevar
🔸🔹🔸
🔰 #عوامل_بیماری_های_پوستی
💠 قالَ رَسولُ الله صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه: فِی الشَّمسِ أربَعُ خِصالٍ: تُغَیِّرُ اللَّونَ، و تُنتِنُ الرّیحَ، و تُخلِقُ الثِّیابَ، و تورِثُ الدّاءَ
🌀حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود: در آفتاب، چهار چیز است: رنگ را دگرگون می سازد، بوی بدن را بد می کند، جامه را کهنه می نماید، و بیماری بر جای می نهد.
📚الخصال، ص 249، ح 111
📚روضه الواعظین، ص 340
📚بحار الأنوار، ج 76، ص 183، ح 2.
💠 قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام علیّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ: لا تَستَقبِلُوا الشَّمسَ؛ فَإِنَّها مَبخَرَهٌ، تَشحَبُ اللَّونَ، و تُبلِی الثَّوبَ، و تُظهِرُ الدّاءَ الدَّفینَ
🌀مولا و آقای ما حضرت امام علی صلوات الله علیه فرمود: رو به خورشید قرار مگیرید؛ زیرا بدبو کننده دهان است، رنگ را می پرانَد، جامه را کهنه می سازد و دردهای نهفته را آشکار می نماید.
📚الخصال، ص 97، ح 44
📚بحار الأنوار، ج 76، ص 183، ح 1
💠 قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام علیّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ: إذا جَلَسَ أحَدُکُم فِی الشَّمسِ فَلیَستَدبِرها بِظَهرِهِ؛ فَإِنَّها تُظهِرُ الدّاءَ الدَّفینَ
🌀مولا و آقای ما حضرت امام علی صلوات الله علیه فرمود: هر گاه کسی از شما در زیر آفتاب می نشیند، پشت به خورشید قرار گیرد؛ چرا که آفتاب، بیماری های نهفته را آشکار می سازد.
📚الخصال، ص 617، ح 10
📚تحف العقول، ص 107
📚 بحار الأنوار، ج 76، ص 183، ح 3.
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع)
🔺قسمت هفتم (سبزیجات) :
👈امام صادق (ع):
ذُكِرَ الْبُقُولُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ سَنَامُ الْبُقُولِ وَ رَأْسُهَا الْكُرَّاثُ وَ فَضْلُهُ عَلَى الْبُقُولِ كَفَضْلِ الْخُبْزِ عَلَى سَائِرِ الْأَشْيَاءِ وَ فِيهِ بَرَكَةٌ وَ هِيَ بَقْلَتِي وَ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ قَبْلِي وَ أَنَا أُحِبُّهُ وَ آكُلُهُ وَ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى نَبَاتِهِ فِي الْجَنَّةِ يَبْرُقُ وَرَقُهُ خُضْرَةً وَ حُسْناً.
امام صادق (ع) به نقل از پدرانش (ع): نزد پيامبر خدا از سبزىها ياد شد. فرمود: «تره، مهتر و سرآمد همه سبزىهاست و برترىِ آن بر ديگر سبزىها، همانند برترىِ نان بر ديگر چيزهاست. در آن، بركت است و آن، سبزى من و سبزى پيامبرانِ پيش از من است. من آن را دوست دارم و مىخورم. گويا بوته آن را مىنگرم كه برگهايش از سرسبزى و زيبايى در بهشت مىدرخشند».
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص192
📚 المحاسن،ج2،ص513
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص204
👈امام صادق (ع):
لَيْسَ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ بَقْلَةٌ أَشْرَفَ وَ لَا أَنْفَعَ مِنَ الْفَرْفَخِ وَ هُوَ بَقْلَةُ فَاطِمَةَ ع ثُمَّ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ بَنِي أُمَيَّةَ- هُمْ سَمَّوْهُ بَقْلَةَ الْحَمْقَاءِ بُغْضاً وَ عَدَاوَةً لِفَاطِمَةَ ع.
بر روى زمين هيچ سبزى ارزشمندتر و سودمندتر از خرفه، وجود ندارد و آن، سبزى حضرت فاطمه (س) است.آنگاه فرمود: خداوند بنی اميه را لعنت كند! آنان به خاطر كينه با ما و دشمنى با فاطمه (س) خرفه را سبزى نادان ناميدند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص367
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص194
📚 المحاسن،ج2،ص517
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص235
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج43،ص89
👈امام صادق (ع):
بَقْلَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص الْهِنْدَبَاءُ وَ بَقْلَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع الْبَاذَرُوجُ وَ بَقْلَةُ فَاطِمَةَ ع الْفَرْفَخُ.
سبزی پیامبر(ص) کاسنی، سبزی امیرالمؤمنین (ع) بادروج و سبزی حضرت زهرا (س) خرفه است.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص364
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص180
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج43،ص90
👈رسول خدا(ص):
الْكَرَفْسُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ.
كرفس، سبزى پيامبران است.
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص194
📚 المحاسن،ج2،ص515
📚 دعائم الإسلام،ج2،ص113
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص239
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص419
👈رسول خدا(ص):
الْكَرَفْسُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ يُذْكَرُ أَنَّ طَعَامَ الْخَضِرِ وَ إِلْيَاسَ الْكَرَفْسُ وَ الْكَمْأَة.
كرفس سبزى انبياء است و طعام خضر و الياس كرفس و کمأة (نوعی قارچ) میباشد.
📚 مكارم الأخلاق،ص180
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص240
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص420
👈رسول خدا(ص):
عَلَيْكُمْ بِالْكَرَفْسِ فَإِنَّهُ طَعَامُ إِلْيَاسَ وَ الْيَسَعِ وَ يُوشَعَ بْنِ نُونٍ.
بر شما باد كرفس؛ چرا كه خوراک الياس، يَسَع و يوشع بن نون بوده است.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص366
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص193
📚 المحاسن،ج2،ص515
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص240
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج13،ص397
👈عنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَنَانٍ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى الْمَائِدَةِ فَمَالَ عَلَى الْبَقْلِ وَ امْتَنَعْتُ أَنَا لِعِلَّةٍ كَانَتْ بِي فَالْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ يَا حَنَانُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع- لَمْ يُؤْتَ بِطَبَقٍ إِلَّا وَ عَلَيْهِ بَقْلٌ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ خَضِرَةٌ فَهِيَ تَحِنُّ إِلَى شَكْلِهَا.
حنان گويد: با امام صادق عليه السّلام بر سر يك سفره غذا مىخورديم، حضرت عليه السّلام به سبزى علاقه داشت و از آن مىخورد و من به خاطر بيمارى كه داشتم، نمىخوردم. آن حضرت به من رو نمود و فرمود: اى حنان! مگر نمىدانى كه براى امير مؤمنان على عليه السّلام ظرف غذايى نمىآوردند مگر آن كه روى آن سبزى بود؟! عرض كردم: فدايت شوم! چرا چنين بود؟ فرمود: چرا كه قلبهاى مؤمنان سبز است و به امثال خود تمايل دارند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص362
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص178
📚 المحاسن،ج2،ص507
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص199
ادامه دارد ...
____________
@tebbsabzevar
#درمان_خانگی
💮درمان خانگی پیسی
🔻1. شستن سر با گل ختمی
🔻2. خوردن بادمجان آب پز
🔻3. گرفتن ناخن در روز پنجشنبه
🔻4. پختن گوشت گاو با برگ چغندر
🔻5. خوردن و مالیدن محلول تربت امام حسین علیه السلام با آب باران
🔻6. خورشت گوشت گاو
🔻7. خوردن سویق خشک
🔻8. وضو بگیرد و دو رکعت نماز بخواند و بگوید:
«يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا سَمِيعُ وَ يَا سَامِعَ الدَّعَوَاتِ يَا مُعْطِيَ الْخَيْرَاتِ أَعْطِنِي خَيْرَ الدُّنْيَا وَ خَيْرَ الْآخِرَةِ وَ قِنِي شَرَّ الدُّنْيَا وَ شَرَّ الْآخِرَةِ وَ أَذْهِبْ عَنِّي مَا أَجِدُ فَقَدْ غَاظَنِي الْأَمْرُ وَ أَحْزَنَنِي»
🔻9. نوشتن سوره یس با عسل و نوشیدن آب آن
🔻10. مویز را بخیسانید و آب آن را بخورید.
🔻11. حنا و نوره طبیعی را مخلوط کنید و بمالید.
🔻12. قرائت دعای شریف زیر:
«اللَّهُمَّ إِنَّكَ تُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ تُحْيِي الْعِظَامَ وَ هِيَ رَمِيمٌ أَلْبِسْهَا عَفْوَكَ وَ عَافِيَتَكَ مَا تَرَى أَثَرَ إِجَابَةِ دُعَائِي»
🔻13-شروع و پایان غذا با نمک دریا
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع)
🔺قسمت ششم (سبزیجات) :
👈كانَ أَحَبُّ الْبُقُولِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص الْبَاذَرُوجَ.
محبوبترین #سبزی نزد پیامبر (ص) #بادروج بود.
📚 المحاسن،ج2،ص514
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص186
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص213
👈حضرت علی (ع):
كَانَ يُعْجِبُ رَسُولَ اللَّهِ ص مِنَ الْبُقُولِ الْحَوْكُ.
پیامبر (ص) از میان #سبزیجات #حوک را دوست داشتند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص364
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص186و187
📚 المحاسن،ج2،ص514
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص214
👈امام صادق (ع):
كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يُعْجِبُهُ الْبَاذَرُوجُ.
اميرالمؤمنین (ع) همواره به بادروج علاقه داشت.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص364
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص185
📚 مكارم الأخلاق،ص179
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص215
👈امام صادق (ع):
الْحَوْكُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ أَمَا إِنَّ فِيهِ ثَمَانَ خِصَالٍ يُمْرِئُ وَ يَفْتَحُ السُّدَدَ وَ يُطَيِّبُ الْجُشَاءَ وَ يُطَيِّبُ النَّكْهَةَ وَ يُشَهِّي الطَّعَامَ وَ يَسُلُّ الدَّاءَ وَ هُوَ أَمَانٌ مِنَ الْجُذَامِ إِذَا اسْتَقَرَّ فِي جَوْفِ الْإِنْسَانِ قَمَعَ الدَّاءَ كُلَّهُ.
حوک سبزی پیامبران است و هشت خاصیت دارد، غذا را هضم میکند(موجب جذب مواد مفید غذا میشود)، راه بستهشده و گرفتگیها (در بدن) را باز میکند، آروغ را خوشبو میکند، دهان و بدن را خوشبو میکند، اشتهاآور است، بیماری را از بدن بیرون میکشد، ایمنی از جذام است و زمانی که در بدن انسان مستقر شود همه بیماریها را سرکوب میکند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص364
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص186
📚 مكارم الأخلاق،ص179
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص215
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص418
👈امام صادق (ع):
كَانَ أَحَبَّ الصِّبَاغِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص الْخَلُّ وَ أَحَبَّ الْبُقُولِ إِلَيْهِ الْحَوْكُ يَعْنِي الْبَاذَرُوج.
محبوبترین خورشت نزد رسول خدا (ص) سرکه بود و محبوبترین سبزیجات نزد ایشان حوک بود که همان بادروج است.
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص394
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص419
👈حضرت علی (ع):
نَظَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى الْبَاذَرُوجِ فَقَالَ هَذَا الْحَوْكُ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى مَنْبِتِهِ فِي الْجَنَّةِ.
پیامبر (ص) به بادروج نگاه کردند و فرمودند این همان حوک است، همانا میبینم که این در بهشت روییده است.
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص186
📚 المحاسن،ج2،ص513
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص213
🔺با توجه به این روایت بادروج و حوک هر دو یکی هستند و روایات آنها برای هم قابل استفاده است.باذروج ریحان کوهی است و همان چیزی است که تخم آن تخم شربتی است.
👈امام صادق (ع):
وَطِئَ رَسُولُ اللَّهِ ص الرَّمْضَاءَ فَأَحْرَقَتْهُ فَوَطِئَ عَلَى الرِّجْلَةِ وَ هِيَ الْبَقْلَةُ الْحَمْقَاءُ فَسَكَنَ عَنْهُ حَرُّ الرَّمْضَاءِ فَدَعَا لَهَا وَ كَانَ يُحِبُّهَا ص وَ يَقُولُ مِنْ بَقْلَةٍ مَا أَبْرَكَهَا.
امام صادق (ع): پیامبر خدا (ص) بر زمین سوخته ای پا نهاد و آن زمین، پایش را سوزاند. پس، پای خویش را بر خُرفه نهاد و در نتیجه، سوزش حاصل از زمین سوخته، فرو نشست. از آن پس، پیامبر (ص) #خُرفه را دوست داشت، برای آن دعا می کرد و می گفت: «چه گیاه پُربرکتی است!».
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص367
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص194
📚 المحاسن،ج2،ص517
📚 دعائم الإسلام،ج2،ص149
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج16،ص291
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص234
ادامه دارد ...
___________
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع)
🔺قسمت هفتم (سبزیجات) :
👈امام صادق (ع):
ذُكِرَ الْبُقُولُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ سَنَامُ الْبُقُولِ وَ رَأْسُهَا الْكُرَّاثُ وَ فَضْلُهُ عَلَى الْبُقُولِ كَفَضْلِ الْخُبْزِ عَلَى سَائِرِ الْأَشْيَاءِ وَ فِيهِ بَرَكَةٌ وَ هِيَ بَقْلَتِي وَ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ قَبْلِي وَ أَنَا أُحِبُّهُ وَ آكُلُهُ وَ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى نَبَاتِهِ فِي الْجَنَّةِ يَبْرُقُ وَرَقُهُ خُضْرَةً وَ حُسْناً.
امام صادق (ع) به نقل از پدرانش (ع): نزد پيامبر خدا از سبزىها ياد شد. فرمود: «تره، مهتر و سرآمد همه سبزىهاست و برترىِ آن بر ديگر سبزىها، همانند برترىِ نان بر ديگر چيزهاست. در آن، بركت است و آن، سبزى من و سبزى پيامبرانِ پيش از من است. من آن را دوست دارم و مىخورم. گويا بوته آن را مىنگرم كه برگهايش از سرسبزى و زيبايى در بهشت مىدرخشند».
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص192
📚 المحاسن،ج2،ص513
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص204
👈امام صادق (ع):
لَيْسَ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ بَقْلَةٌ أَشْرَفَ وَ لَا أَنْفَعَ مِنَ الْفَرْفَخِ وَ هُوَ بَقْلَةُ فَاطِمَةَ ع ثُمَّ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ بَنِي أُمَيَّةَ- هُمْ سَمَّوْهُ بَقْلَةَ الْحَمْقَاءِ بُغْضاً وَ عَدَاوَةً لِفَاطِمَةَ ع.
بر روى زمين هيچ سبزى ارزشمندتر و سودمندتر از خرفه، وجود ندارد و آن، سبزى حضرت فاطمه (س) است.آنگاه فرمود: خداوند بنی اميه را لعنت كند! آنان به خاطر كينه با ما و دشمنى با فاطمه (س) خرفه را سبزى نادان ناميدند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص367
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص194
📚 المحاسن،ج2،ص517
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص235
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج43،ص89
👈امام صادق (ع):
بَقْلَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص الْهِنْدَبَاءُ وَ بَقْلَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع الْبَاذَرُوجُ وَ بَقْلَةُ فَاطِمَةَ ع الْفَرْفَخُ.
سبزی پیامبر(ص) کاسنی، سبزی امیرالمؤمنین (ع) بادروج و سبزی حضرت زهرا (س) خرفه است.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص364
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص180
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج43،ص90
👈رسول خدا(ص):
الْكَرَفْسُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ.
كرفس، سبزى پيامبران است.
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص194
📚 المحاسن،ج2،ص515
📚 دعائم الإسلام،ج2،ص113
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص239
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص419
👈رسول خدا(ص):
الْكَرَفْسُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ يُذْكَرُ أَنَّ طَعَامَ الْخَضِرِ وَ إِلْيَاسَ الْكَرَفْسُ وَ الْكَمْأَة.
كرفس سبزى انبياء است و طعام خضر و الياس كرفس و کمأة (نوعی قارچ) میباشد.
📚 مكارم الأخلاق،ص180
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص240
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص420
👈رسول خدا(ص):
عَلَيْكُمْ بِالْكَرَفْسِ فَإِنَّهُ طَعَامُ إِلْيَاسَ وَ الْيَسَعِ وَ يُوشَعَ بْنِ نُونٍ.
بر شما باد كرفس؛ چرا كه خوراک الياس، يَسَع و يوشع بن نون بوده است.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص366
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص193
📚 المحاسن،ج2،ص515
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص240
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج13،ص397
👈عنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَنَانٍ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى الْمَائِدَةِ فَمَالَ عَلَى الْبَقْلِ وَ امْتَنَعْتُ أَنَا لِعِلَّةٍ كَانَتْ بِي فَالْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ يَا حَنَانُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع- لَمْ يُؤْتَ بِطَبَقٍ إِلَّا وَ عَلَيْهِ بَقْلٌ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ خَضِرَةٌ فَهِيَ تَحِنُّ إِلَى شَكْلِهَا.
حنان گويد: با امام صادق عليه السّلام بر سر يك سفره غذا مىخورديم، حضرت عليه السّلام به سبزى علاقه داشت و از آن مىخورد و من به خاطر بيمارى كه داشتم، نمىخوردم. آن حضرت به من رو نمود و فرمود: اى حنان! مگر نمىدانى كه براى امير مؤمنان على عليه السّلام ظرف غذايى نمىآوردند مگر آن كه روى آن سبزى بود؟! عرض كردم: فدايت شوم! چرا چنين بود؟ فرمود: چرا كه قلبهاى مؤمنان سبز است و به امثال خود تمايل دارند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص362
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص178
📚 المحاسن،ج2،ص507
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص199
ادامه دارد ...
_____
@tebbsabzevar