eitaa logo
سلامت ناب اسلامی
508 دنبال‌کننده
684 عکس
22 ویدیو
9 فایل
🔹مجموعه "سنا" با بیش از ۸ مرکز فعال در سراسرکشور با شعار #سلامت_ناب_اسلامی می کوشد تابر اساس مبانی #طب_اسلامی سلامت را برای شما به ارمغان آورد. لینک گروه پرسش و پاسخ طبی http://eitaa.com/joinchat/2190409739C19f46779fd
مشاهده در ایتا
دانلود
سلامت ناب اسلامی
🔴🦷بیماری‌های #دهان و #دندان [4] 2⃣تلخی دهان 4--درمان چهارم سرمه است 🌺 در روایت آمده: 💎 «الكحل ي
🔴🦷بیماری‌های و [5] 2⃣تلخی دهان 5--درمان پنجم مسواک زدن با چوب زیتون است 🌺 پیامبر (ص) می‌فرمایند:  💎«نعم السواك الزيتون من الشجرة المباركة يطيب الفم ويذهب بالحفر» 💎 «بهترین مسواک چوب زیتون است، از درخت مبارک، دهان را خوش‌طعم می‌کند، جرم دندان را از بین می‌برد.» 👈 برای مسواک زدن با چوب زیتون ابتدا باید سر آن‌را در آب بگذارید سپس آن را ریش‌ریش کنید و مسواک بزنید. @tebbsabzevar  
سلامت ناب اسلامی
‍ #سلسله_احادیث_پزشکی ‍ ‍ 🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع) 🔺قسمت سوم : 👈امام صادق (ع)
‍ 🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع) 🔺 قسمت چهارم : 👈 حدثني من أكل مع أبي الحسن الأول عليه السلام هريسة بالجاورس و قال أما إنه طعام ليس فيه ثقل و لا له غائلة و إنه أعجبني فأمرت أن يتخذ لي و هو باللبن أنفع و ألين في المعدة. شخصی که با امام رضا(ع) هلیم گاورس می‌خورد برای من نقل کرد امام(ع) فرمود هلیم گاورس غذایی است که سنگینی ندارد و هیچ آسیب و ضرری ندارد و از این غذا خوشم آمد و دستور دادم تا این غذا را برایم درست کنند و اگر با شیر درست شود نفع آن بیشتر و در معده نرم تر خواهد بود. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص344 وسائل الشيعة،ج‏25،ص131 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج‏63،ص257 🔸 جاوورس که در فارسی به آن «گارس» یا «گاورس» گفته می‌شود. ارزن های ریزی است که در گندم و برنج زیاد است و در گذشته زیاد یافت می‌شد امام امروزه به دلیل سم پاشی،جاورس از بین می‌رود.در قدیم جاورس را از لابلای برنج ها جدا می‌کردند از ارزن ریز تر است و براق است. 👈 علی بن مهزیار گوید: تَغَدَّيْتُ مَعَ أَبِي جَعْفَرٍ ع فَأُتِيَ‏ بِقَطَاةٍ فَقَالَ إِنَّهُ مُبَارَكٌ وَ كَانَ أَبِي ع يُعْجِبُهُ وَ كَانَ يَأْمُرُ أَنْ يُطْعَمَ صَاحِبَ الْيَرَقَانِ يُشْوَى لَهُ فَإِنَّهُ يَنْفَعُهُ. به همراه امام جواد(ع) غذا می‌خوردم گوشت قطاه آوردند. فرمود: قطاه مبارک است و پدرم امام رضا(ع) قطاه را دوست می‌داشت و به افرادی که مشکل کبدی یا یرقان دارند امر می‌کرد تا به صورت بریان بخورند زیرا برای او نافع است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص312 وسائل الشيعة،ج‏25،ص49 هپاتیت هم از انواع یرقان است و شاید برای سیروز کبدی و تمام بیماری های کبدی مفید است. در فارسی «مرغ اسفرود» یا «سنگخواره» و یا «بابا قُرقُر» نامیده می‌شود. رنگ بلدرچین به همراه نقطه های سیاه و سفید است. ‏ 👈 أتَانِي أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي شَهْرِ رَمَضَانَ- فَأُتِيَ‏ بِعَشَاءٍ وَ تَمْرٍ وَ كَمْأَةٍ فَأَكَلَ وَ كَانَ يُحِبُّ الْكَمْأَةَ. امامه مى‌گويد: اميرمؤمنان على (ع) در ماه رمضان نزد من تشريف آورد براى شام، خرما و کمأة آوردند، حضرت ميل فرمود و همواره کمأة را دوست مى‌داشت. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص370 وسائل الشيعة،ج‏25،ص210 المحاسن،ج2،ص527 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج41،ص159 کمأة نوعی قارچ شبیه به سیب‌زمینی است که در مناطق خاصی بوجود می‌آید و در اول سال (بهار) فراوان می‌شود.مانند گوشت استفاده می‌شود و برخی به آن دنبلان می‌گویند. در روایتی آمده که کمأة از منّ است، و منّ از بهشت.من و سلوی از غذایی های است که بر بنی اسرائیل نازل شد. 👈 امام صادق (ع): كَانَ النَّبِيُّ ص يُعْجِبُهُ الدُّبَّاءُ وَ يَلْتَقِطُهُ مِنَ الصَّحْفَةِ. پيامبر (ص) به كدو علاقه داشت و آن را از كاسۀ بزرگ با علاقه برمى‌داشت (و ميل مى‌فرمود). 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص370 وسائل الشيعة،ج‏25،ص32و34 المحاسن،ج2،ص521 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص226 مكارم الأخلاق،ص30و177 الأمالي (للطوسي)،ص362 👈كانَ يُعْجِبُ رَسُولَ اللَّهِ ص مِنَ‏ الْمَرَقَةِ الدُّبَّاءُ. پیامبر (ص) خورشت کدو را دوست می‌داشت. 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص204 المحاسن،ج2،ص521 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص228 👈 امام صادق (ع): كَانَ النَّبِيُّ ص يُعْجِبُهُ‏ الدُّبَّاءُ فِي‏ الْقُدُورِ وَ هُوَ الْقَرْعُ‏.[في الوسائل و المحاسن: «من القدور الدبّاء و هو القرع» بدل «الدبّاء في القدور و هو القرع»] پيامبر (ص) به كدويى كه در ديگ پخته مى‌شد علاقه داشت و آن همان كدو حلوايى است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص370 المحاسن،ج2،ص521 وسائل الشيعة،ج‏25،ص205 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص228 👈كانَ النَّبِيُّ ص يُعْجِبُهُ الدُّبَّاءُ وَ كَانَ يَأْمُرُ نِسَاءَهُ إِذَا طَبَخْنَ قِدْراً يُكْثِرْنَ مِنَ الدُّبَّاءِ وَ هُوَ الْقَرْعُ. سيّارى در روايت مرفوعه‌اى گويد: پيامبر (ص) به كدو علاقه داشت و به همسران خود دستور مى‌فرمود كه هرگاه ديگ(غذا) را بار مى‌گذارند، كدوى آن را زياد نمايند و آن همان كدو حلوايى است. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص371 وسائل الشيعة،ج‏25،ص203 المحاسن،ج2،ص521 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص228 👈پيامبر خدا (ص) خطاب به امام على (ع): كُلِ الْيَقْطِينَ فَإِنَّهُ مَنْ أَكَلَهَا حَسُنَ خُلُقُهُ وَ نَضُرَ وَجْهُهُ وَ هِيَ طَعَامِي وَ طَعَامُ الْأَنْبِيَاءِ قَبْلِي‏. كدو بخور؛ زيرا هر كس آن را بخورد، خويَش نيكو و رويَش شاداب مى‏شود. آن، خوراک من و پيامبرانِ پيش از من است. الدعوات (للراوندي)،ص154 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص229 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص425 ادامه دارد ... ______________ @tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
‍ #سلسله_احادیث_پزشکی ‍ 🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع) 🔺 قسمت چهارم : 👈 حدثني من أكل
‍ ‍ 🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع) 🔺قسمت پنجم (شیرینی) : 👈بعَثَ إِلَيَّ الْمَاضِي ع يَوْماً فَأَكَلْنَا عِنْدَهُ وَ أَكْثَرَ مِنَ الْحَلْوَاءِ فَقُلْتُ مَا أَكْثَرَ هَذِهِ الْحَلْوَاءَ فَقَالَ إِنَّا وَ شِيعَتَنَا خُلِقْنَا مِنَ الْحَلَاوَةِ فَنَحْنُ نُحِبُّ الْحَلْوَاءَ. هارون بن موفق مدينى گويد: روزى امام هادى (ع) كسى را در پى من فرستاد، من خدمت آن حضرت شرف‌ياب شدم و غذا خوردم و حلواى فراوانى در آن‌جا بود، عرض كردم: چرا حلوا اين‌قدر زياد است‌؟ فرمود: ما و شيعيان ما از شيرينى آفريده شديم، بنابراين حلوا را دوست داريم. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص321 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص72 📚 المحاسن،ج2،ص408 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص285 👈امام کاظم (ع) : إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ نُحِبُّ الْحَلْوَاءَ وَ مَنْ لَمْ يُحِبَّ الْحَلْوَاءَ مِنَّا أَرَادَ الشَّرَابَ. ما خاندانى هستيم كه حلوا را دوست داريم و هر كه از ما حلوا دوست نداشته باشد، شراب خواهد. 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص276 📚 المحاسن،ج2،ص408 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص286 👈قيلَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُّ الشَّرَابِ أَحَبُّ إِلَيْكَ قَالَ الْحُلْوُ الْبَارِدُ. خدمت پیامبر (ص) عرض شد: یا رسول الله! نوشیدنی محبوب شما کدام است؟ فرمودند:(نوشيدنى) شيرين و خنک. 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص275 📚 المحاسن،ج2،ص407 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص285 👈امام صادق (ع): لَيْسَ شَيْ‏ءٌ أَحَبَّ إِلَيَّ مِنَ السُّكَّرِ. چیزی نزد من محبوب تر از شکر نیست. 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص104 📚 المحاسن،ج2،ص500 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص299 📚 مكارم الأخلاق،ص167 🔺اصل شکر آن دانه های قرمزی است که روی نی شکر قرار می‌گیرد اما شکری که الان تهیه می‌کنند این گونه است که آب نی شکر را می‌گیرند و روی آتش قرار می‌دهد تا اینکه غلیظ می‌شود. به نظر می‌رسد که این شکر را نیز شامل بشود. 👈امام صادق (ع): كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُعْجِبُهُ الْعَسَلُ. پيامبر خدا (ص) همواره به عسل علاقه داشت. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص332 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص98 📚 المحاسن،ج2،ص499 📚 دعائم الإسلام ،ج2،ص110 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص85و290و292 👈 دخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع وَ بَيْنَ يَدَيْهِ تَمْرٌ بَرْنِيٌّ وَ هُوَ مُجِدٌّ فِي أَكْلِهِ يَأْكُلُهُ بِشَهْوَةٍ فَقَالَ يَا سُلَيْمَانُ ادْنُ فَكُلْ فَدَنَوْتُ فَأَكَلْتُ مَعَهُ وَ أَنَا أَقُولُ: لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَرَاكَ تَأْكُلُ هَذَا التَّمْرَ بِشَهْوَةٍ فَقَالَ نَعَمْ إِنِّي لَأُحِبُّهُ فَقُلْتُ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ تَمْرِيّاً وَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ تَمْرِيّاً وَ كَانَ الْحَسَنُ تَمْرِيّاً وَ كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنُ تَمْرِيّاً وَ كَانَ سَيِّدُ الْعَابِدِينَ تَمْرِيّاً وَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ تَمْرِيّاً وَ كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ تَمْرِيّاً وَ كَانَ أَبِي تَمْرِيّاً وَ أَنَا تَمْرِيٌّ وَ شِيعَتُنَا يُحِبُّونَ التَّمْرَ لِأَنَّهُمْ خُلِقُوا مِنْ طِينَتِنَا وَ أَعْدَاؤُنَا يَا سُلَيْمَانُ يُحِبُّونَ الْمُسْكِرَ لِأَنَّهُمْ خُلِقُوا مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ. سليمان بن جعفر جعفرى گويد: به حضور امام رضا (ع) شرف‌ياب شدم در مقابل حضرت خرماى برنى بود، آن حضرت با اشتها از آن مى‌خورد، به من فرمود: اى سليمان! نزديك بيا و بخور.من نزديك شدم و با آن حضرت از آن خرما خوردم و به حضرتش گفتم: فدايت شوم! مى‌بينم كه اين خرما را با علاقه ميل مى‌كنيد.فرمود: آرى، من خرما را دوست دارم.گفتم: چرا؟ فرمود: زيرا پيامبر خدا (ص) بسيار خرما را دوست مى‌داشت، حضرت (ع) نيز، چنين بود. امام حسن (ع) نيز، چنين بود. امام حسين (ع) نيز، چنين بود. امام سجّاد (ع) نيز، چنين بود. امام باقر (ع) نيز، چنين بود. امام صادق (ع) نيز، چنين بود. پدرم (ع) نيز، چنين بود و من نيز خرما را بسيار دوست مى‌دارم، شيعيان ما نيز خرما را دوست مى‌دارند؛ زيرا آنان از سِرشت ما خلق شده‌اند و اى سليمان! دشمنان ما به شراب علاقه دارند؛ زيرا آنان از آتشى بدون دود خلق شده‌اند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج‏6،ص346 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص136 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج49،ص103 ادامه دارد ... _______________ @tebbsabzevar
🌓درمان خانگی خوره (قانقاریا و زخم دیابتی) آکله به معنای خوره است. خوره باعث از بین رفتن قسمتی از بدن می‌شود ولی مشکل این است که سریع به جای دیگر منتقل می‌شود. تفاوت جذام با خوره این است که پیشروی جذام کند است. شاید معادل فارسی آن «قانقاریا» است. مثلا در افراد دیابتی اگر انگشت پا سیاه شود باید سریع قطع کنند که در غیر اینصورت مجبور می‌شوند تا از مچ قطع کنند زیرا سریع منتقل می‌شود 🔻1.داروی جامع امام رضا علیه السلام 🔻2. ابتدا کل بدن با نوره مالیده شود و بعد از شستن آن، سرتاسر بدن از نوک سر تا نوک انگشتان را با حناء بمالند. 🔻3. حجامت سر عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى رَأْسِهِ عَلَيْكُمْ بِالْمُغِيثَةِ فَإِنَّهَا تَنْفَعُ مِنَ الْجُنُونِ وَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ وَ الْأَكِلَةِ وَ وَجَعِ الْأَضْرَاسِ. 🔻4. کرم خاکی قرمز در روایت طریقه استفاده از کرم خاکی بیان نشده است. احتمال دارد که بعد از له شدن به محل خوره مالیده شود. شاید هم بتوان روغن آن ها را گرفت، به نظر می‌رسد برای زخم های دیابت خوب است. افرادی که زخم دیابت دارند خوب است که له شده‌ی کرم خاکی را روی زخم بمالند، شاید هم گذاشتن کرم زنده روی زخم مفید باشد. به هرحال داروی جامع امام رضا (علیه السلام) ما را بی نیاز می‌کند. 📔شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) / ج‏3 / 294، الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) / ج‏2 / 342، بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏10 / 173# الدُّودَ الْأَحْمَرَ الَّذِي يُصَابُ تَحْتَ‌ الْأَرْضِ‌ نَافِعٌ‌ لِلْأَكِلَة @tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
🔴🦷بیماری‌های #دهان و #دندان [5] 2⃣تلخی دهان 5--درمان پنجم مسواک زدن با چوب زیتون است 🌺 پیامبر (ص)
🔴🦷بیماری‌های و 3⃣سقوط لهات 👈لهات قسمت بالایی و نرم دهان است که اگر پایین بیاید در بلع و حرف زدن ایجاد مشکل می‌کند. ✅درمان آن قرقره کردن با سرکه است. 🌺در روایت آمده:  💎«من أراد ان لا يسقط اذناه، ولالهاته، فلا يأكل حلواً الا تغرغر بخل ومن اراد ان لا يفسد اسنانه فلا يأكل حلواً الا اكل بعده كسرة خبز» 💎 «کسی که نمی‌خواهد مبتلا به افتادگی گوش و لهات شود، هیچ‌وقت شیرینی نخورد مگر اینکه بعد از آن با سرکه قرقره کند و کسی که نمی‌خواهد دندان‌هایش خراب شود شیرینی نخورد مگر اینکه قبل از آن کمی نان بخورد.» پیشگیری از خرابی دندان🖕🖕 @tebbsabzevar
🌺🌺🌺 ولادت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام مبارک باد 🌼 زیارت حضرت معصومه(س) 🌼 🌹 السَّلام عَلَیْك یا فاطمه المعصومه اَلسَّلام عَلَیْك یا بِنْت َرَسوُل الله ؛ اَلسَّلامُ عَلَیْك یا بِنْت فاطِمَةَ وَخَدیجَةَ ؛ 🌹السَّلامُ عَلَیْكِ یا بِنْتَ اَمیر ِالْمُومِنینَ اَلسَّلامُ عَلَیْك یا بِنْتَ الْحَسَن ِ وَ الْحُسَیْنِ اَلسَّلامُ عَلَیْك ِیا بِنْتَ وَلِىِّ الله 🌹السَّلامُ عَلَیْكِ یا اُخْتَ وَلِىِّ الله اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا عَمَّةَ وَلِىِّ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا بِنْتَ موُسَى بْنِ جَعْفَر وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ زیارت حضرت معصومه (س) در دنیا و آخرت روزی تان ان شاءالله التماس دعای فراوان 🙏
سلامت ناب اسلامی
🔴🦷بیماری‌های #دهان و #دندان 3⃣سقوط لهات 👈لهات قسمت بالایی و نرم دهان است که اگر پایین بیاید در بل
🔴🦷بیماری‌های و 4⃣سوراخ شدن دندان (کرم‌خوردگی دندان) 👈هندوانه ابوجهل درمان شاخص بیماری‌های دهان و دندان است. 🌺در روایتی از امام کاظم (ع) آمده:  💎«دواء الضرس تأخذ حنظلة فتقشرها ثم تستخرج دهنها فإن كان الضرس مأكولا منحفرا تقطر فيه قطرات وتجعل منه في قطنة شيئا وتجعل في جوف الضرس وينام صاحبه مستلقيا يأخذه ثلاث ليال» 💎 «درمان دندان، یک هندوانه ابوجهل بگیرید، پوستش را بگیرید سپس روغنش را خارج کنید، اگر دندان خورده شده (سوراخ شده) چند قطره داخل دندان بریزید و تکه پارچه‌ای(ترجیحاً از جنس کتان) را با روغن آغشته کنید و در سوراخ دندان قرار بدهید و سه شب به پشت بخوابید.» 🔺هندوانه ابوجهل یک میکروب‌کش قوی برای میکروب‌هایی است که باعث فساد دندان هستند و با از بین بردن این میکروب‌ها شرایط را برای ترمیم آسیب‌ها فراهم می‌کند. @tebbsabzevar
⚜ امام رضا علیه السلام: «حَزِيرَانُ ثَلاَثُونَ يَوْماً يَذْهَبُ فِيهِ سُلْطَانُ اَلْبَلْغَمِ وَ اَلدَّمِ وَ يُقْبِلُ زَمَانُ اَلْمِرَّةِ اَلصَّفْرَاوِيَّةِ وَ نُهِيَ فِيهِ عَنِ اَلتَّعَبِ وَ أَكْلِ اَللَّحْمِ دَاسِماً وَ اَلْإِكْثَارِ مِنْهُ وَ شَمِّ اَلْمِسْكِ وَ اَلْعَنْبَرِ وَ يَنْفَعُ فِيهِ أَكْلُ اَلْبُقُولِ اَلْبَارِدَةِ كَالْهِنْدَبَاءِ وَ بَقْلَةِ اَلْحَمْقَاءِ وَ أَكْلُ اَلْخُضَرِ كَالْخِيَارِ وَ اَلْقِثَّاءِ وَ اَلشِّيرَخِشْتِ وَ اَلْفَاكِهَةِ اَلرَّطْبَةِ وَ اِسْتِعْمَالُ اَلْمُحَمِّضَاتِ وَ مِنَ اَللُّحُومِ لَحْمُ اَلْمَعْزِ اَلثَّنِيِّ وَ اَلْجَذَعِ وَ مِنَ اَلطُّيُورِ اَلدَّجَاجُ وَ اَلطَّيْهُوجُ وَ اَلدُّرَّاجُ وَ اَلْأَلْبَانِ وَ اَلسَّمَكِ اَلطَّرِيِّ.» حزیران ۳۰ روز است(۲۳ خرداد-۲۱ تیر)؛ در این برج سلطه‌ی بلغم و خون از بين می‌رود، و زمان غلبه‌ی صفرا است. در این برج نهی می‌شود از: خستگی، خوردن گوشت پرچرب و زیاده‌روی در گوشت، بوییدن مشک و عنبر./ در این برج نافع است: سبزی‌های سرد مانند کاسنی، خرفه. و صیفی‌جات مانند: خیار، خیار چنبر و شیرخشت. و میوه‌های آبدار و ترشیجات، و گوشت‌ها: گوشت بز ٢ و ۳ ساله، و از پرندگان: مرغ، تیهو، دراج(نوعی کبک)؛ و مصرف لبنیات و ماهی تازه سودمند است. 📚 منبع : رساله ذهبیه/ بحارالأنوار، ج۵۹، ص۳۱۵ ⚠️ خستگی یعنی فعالیت زیاد و ورزشی که موجب خستگی میشه در این ماه انجام نشه. در طب اسلامی گوشت مرغ به طور کل مضر نیست و در این ماه مفید است، در ماه‌های دیگر هم اگر کسی توانایی مصرف گوشت قرمز نداره توصیه به مصرف گوشت مرغ میشه. ترشیجات نیز در این برج سودمند است به شرطی که با سرکه طبیعی درست شده باشه. @tebbsabzevar
✨درمان خانگی جُذام و مشکلات حاد پوستی 🔹1. مصرف ریحان کوهی (باذروج) 🔹2. مصرف برگ چغندر 🔹3. مصرف سنا مکی 🔹4. مالیدن نوره به تمام بدن و سپس مالیدن حنا 🔹5. بعد از نماز صبح سه مرتبه بگوید: «سُبْحَانَ‏ اللهِ الْعَظِيمِ‏ وَبِحَمْدِهِ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم‏ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم» 🔹6. سه مرتبه یا هفت مرتبه بعد از نماز صبح و سه مرتبه یا هفت مرتبه بعد از نماز مغرب: «بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحیم لا حَولَ وَ لا قُوَهَ إلّا بِاللهِ العَلي العَظیمِ» 🔹7. مصرف سنجد 🔹8. چهل صباح اسپند هر روز یک مثقال 🔹9. بوییدن گل نرگس 🔹10. نوشتن سورۀ انعام با عسل و نوشیدن آب آن 🔹11. مالیدن محلول تربت امام حسین علیه السلام و آب باران روی محل جذام 🔹12. مصرف شلغم (السلجم) 🔹13. استفاده از نمک دریا 🔹14. حجامت سر 🔹15- خوردن خورشت با گوشت گاو 🔹16-کرفس @tebbsabzevar
💮درمان خانگی پیسی 🔻1. شستن سر با گل ختمی 🔻2. خوردن بادمجان آب پز 🔻3. گرفتن ناخن در روز پنجشنبه 🔻4. پختن گوشت گاو با برگ چغندر 🔻5. خوردن و مالیدن محلول تربت امام حسین علیه السلام با آب باران 🔻6. خورشت گوشت گاو 🔻7. خوردن سویق خشک 🔻8. وضو بگیرد و دو رکعت نماز بخواند و بگوید: «يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا سَمِيعُ وَ يَا سَامِعَ الدَّعَوَاتِ يَا مُعْطِيَ الْخَيْرَاتِ أَعْطِنِي خَيْرَ الدُّنْيَا وَ خَيْرَ الْآخِرَةِ وَ قِنِي شَرَّ الدُّنْيَا وَ شَرَّ الْآخِرَةِ وَ أَذْهِبْ عَنِّي مَا أَجِدُ فَقَدْ غَاظَنِي‏ الْأَمْرُ وَ أَحْزَنَنِي» 🔻9. نوشتن سوره یس با عسل و نوشیدن آب آن 🔻10. مویز را بخیسانید و آب آن را بخورید. 🔻11. حنا و نوره طبیعی را مخلوط کنید و بمالید. 🔻12. قرائت دعای شریف زیر: «اللَّهُمَّ إِنَّكَ تُبْرِئُ‏ الْأَكْمَهَ‏ وَ الْأَبْرَصَ وَ تُحْيِي الْعِظَامَ وَ هِيَ رَمِيمٌ أَلْبِسْهَا عَفْوَكَ وَ عَافِيَتَكَ مَا تَرَى أَثَرَ إِجَابَةِ دُعَائِي‏» 🔻13-شروع و پایان غذا با نمک دریا @tebbsabzevar
درمان خانگی قطع شدن قاعدگی 🔹1. حنا به سر مالیدن 🔹2. حجامت ساق پا 🔹3. مصرف گوشت گوسفند پخته شده با شیر گاو @tebbsabzevar
🥒 نوشیدنی خیار و نمک ⚠️ طبع خیار سرد است که موجب کاهش صفرا و رطوبت بخشی بدن و کاهش تب و گرما می‌شود. برای رفع مضرات ناشی از سردی خیار باید آن ‌را با شیء گرم مانند نمک مصرف کرد. 👈 امام صادق علیه‌السلام: «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَأْكُلُ‏ الْقِثَّاءَ بِالْمِلْحِ‏.» رسول خدا خیار را با نمک می‌خورد. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص373 📚 وسائل الشيعة،ج25،ص209 📚 المحاسن،ج2،ص558 📚 مكارم الأخلاق،ص185 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،63،ص253 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص412 ✍ طرز تهیه: با آبمیوه‌گیر، آب خیار را گرفته یا خیار را خرد کرده داخل مخلوط کن بریزید سپس آن‌را از صافی توری یا پارچه نخی رد کنید تا آب آن گرفته شود.سپس کمی نمک دریا به آن اضافه کنید و به صورت خنک میل کنید. 🥒 🧂 @tebbsabzevar
‍ ‍ 🍲 ( ) 👈 قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع‏) أَيَّ شَيْ‏ءٍ تُطْعِمُ عِيَالَكَ فِي الشِّتَاءِ قُلْتُ اللَّحْمَ فَإِذَا لَمْ يَكُنِ اللَّحْمُ فَالزَّيْتَ وَ السَّمْنَ قَالَ فَمَا يَمْنَعُكَ عَنْ هَذَا الْكَرْكُورِ فَإِنَّهُ أَمْرَأُ شَيْ‏ءٍ فِي الْجَسَدِ يَعْنِي الْمُثَلَّثَةَ قَالَ وَ أَخْبَرَنِي بَعْضُ أَصْحَابِنَا أَنَّ الْمُثَلَّثَةَ يُؤْخَذُ قَفِيزُ أَرُزٍّ وَ قَفِيزُ حِمَّصٍ وَ قَفِيزُ بَاقِلَّى أَوْ غَيْرِهِ مِنَ الْحُبُوبِ ثُمَّ يُرَضُّ جَمِيعاً وَ يُطْبَخُ. امام صادق(ع) فرمودند: در زمستان به خانواده‌ی خود چه غذایی می‌دهی؟ عرض کردم گوشت. و اگر گوشت نباشد، روغن زرد و روغن زیتون. فرمودند: چرا آش نمی‌خورید؟ زیرا بهترین غذایی که در بدن هضم می‌شود.آش است غذایی که از سه چیز تشکیل می‌شود یک اندازه برنج و به همین اندازه نخود و باقلا یا حبوبات دیگر (مانند ماش و عدس و مانند آن) سپس بکوبید و نرم کنید و بپزید. 📚 الكافي،ج‏6،ص320 📚 المحاسن،ج‏2، ص404 📚 وسائل الشيعة،ج‏25،ص71 📚 بحار الأنوار،ج‏63،ص84 👈 در روایت مشابه دیگری آمده : قَالَ الصَّادِقُ (ع) لِلْوَلِيدِ بْنِ صَبِيحٍ أَيَ‏ شَيْ‏ءٍ تُطْعِمُ‏ عِيَالَكَ‏ فِي‏ الشِّتَاءِ قَالَ قُلْتُ اللَّحْمَ قَالَ إِنْ لَمْ يَكُنِ اللَّحْمُ قَالَ قُلْتُ السَّمْنَ قَالَ مَا يَمْنَعُكَ مِنَ الْكَوْكَبِ فَإِنَّهُ أَقْوَى فِي الْجَسَدِ كُلِّهِ يَعْنِي الْمُثَلَّثَةَ وَ هِيَ قَفِيزُ أَرُزٍّ وَ قَفِيزُ حِمَّصٍ وَ قَفِيزُ بَاقِلَّاءَ أَوْ غَيْرِهِ يُدَقُّ جَمِيعاً وَ يُطْبَخُ وَ يَتَحَسَّى بِهِ كُلَّ غَدَاة. «امام صادق (ع) به او (راوی) فرمود در زمستان چه چیزی به خانواده‌ات می‌دهی به‌عنوان غذا؟ عرض کردم گوشت، امام فرمود اگر گوشت نباشد؟ عرض کردم روغن زرد، امام فرمودند چرا کواکب استفاده نمی‌کنی، این قوی‌تر است در بدن، مقداری برنج و مقداری نخود و مقداری هم باقلا یا غیر از آن (چیزهای مانند ماش یا عدس) را بکوبید سپس پخته شود و به‌عنوان سوپ هرروز صبح، صبحانه این را قرار بدهید.» 📚 مكارم الأخلاق،ص163 🔺کواکب چیزی شبیه آش امروزی است با این تفاوت که مواد آن اول کوبیده یا آسیاب می‌شود سپس پخته می‌شود. 🔺این غذا در بعضی شهرها مانند اصفهان درست می‌شود. حبوبات را نرم می‌کنند و نرم شده ها را می‌فروشند و می‌خرند و می‌پزند. غذایی شدیداً مقوی است. 🌟 مواد لازم: 🔸برنج قهوه ای یک پیمانه 🔸نخود یک پیمانه 🔸باقلا یک سوم پیمانه 🔸عدس یک سوم پیمانه 🔸ماش یک سوم پیمانه 🔸پیاز متوسط یک عدد 🔸روغن زیتون دو قاشق غذاخوری 🔸نمک دریا به مقدار لازم ✍🏻 طرز تهیه : پیاز را به صورت خیلی زیر خرد کرده و با روغن زیتون تفت دهید. هریک از حبوبات را به صورت نرم آسیاب کرده (ولی الک نکنید) و داخل ظرف بریزید و آب اضافه کنید و گاهی هم بزنید تا ته نگیرد و پخته شود. ⚠️ نکته : در این غذا نمی‌توان از سویق حبوبات استفاده کرد زیرا خواص حبوبات پخته شد در آب با حبوباتی که بدون روغن تفت داده شده اند متفاوت است. معمولا غذاهای تقویتی به صورت آب‌پز تهیه می‌شود و غذاهایی که جنبیه دارویی بیشتر دارند با سایر روش ها درست می‌شود. هرچند این قاعده مطلق نیست. ⭕️ این غذا می‌تواند به عنوان جایگزین انواع کنسروهای حبوبات که در مناطق جنگی و بحران زده کاربرد دارد ،مورد استفاده قرار گیرد. انواع کنسروها به دلیل داشتن مقدار زیاد مواد نگه دارنده سرطانزا و مضر و همچنین جنس ظرف فلزی معمولا موجب بروز مشکلات پوستی و گوارشی شدید مانند یبوست و نفخ می‌شود که از معضلات افراد حاضر در مناطق جنگی و مناطق بحران زده است. میتوان این حبوبات را به صورت پودر بسته بندی کرد و با اضافه کردن مقداری آب و روغن آنرا به سرعت پخت و مصرف کرد. این غذا به صورت جیره غذایی بسیار مقوی است و مدت زیادی قوت بدن را برای فعالیت تأمین می‌کند. _____________ @tebbsabzevar
👪 🔹1. خوردن ریزه غذاهای سفره 🔹2. مصرف تخم مرغ محلی 🔹3. مصرف گوشت پخته شده با تخم مرغ محلی 🔹4. مصرف تخم مرغ محلی با پیاز، سرخ شده در روغن زیتون 🔹5. مصرف کاسنی 🔹6. نوشیدن آب باران 🔹7. استغفار کردن 🔹8. مداومت در اذان گفتن 🔹9. نیت کنند اسم فرزند پسر را محمد قرار دهند. 🔹10. همبستر شدن در آخر شب 🔹11. دعاهای ناباروری 👇 ✨نماز و دعاء برای فرزند آوری کسی که می‌خواهد همسرش باردار شود دو رکعت نماز بخواند بعد از نماز جمعه که در آن دو رکعت رکوع و سجود را طولانی کند و بگوید: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَا سَأَلَكَ بِهِ زَكَرِيَّا إِذْ قَالَ‌ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ‌ اللَّهُمَّ هَبْ لِي‌ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ اللَّهُمَّ بِاسْمِكَ اسْتَحْلَلْتُهَا وَ فِي أَمَانَتِكَ أَخَذْتُهَا فَإِنْ قَضَيْتَ فِي رَحِمِهَا وَلَداً فَاجْعَلْهُ غُلَاماً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَصِيباً وَ لَا شِرْكا اگر نماز جمعه نخواند بعد از نماز ظهر این نماز خوانده بشود ✨دعاء برای طلب فرزند اگر کسی فرزند دار نشده است بگوید: إِذَا أَبْطَأَ عَلَى‌ أَحَدِكُمُ‌ الْوَلَدُ فَلْيَقُلِ- اللَّهُمَ‌ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ‌ وَحِيداً وَحْشاً فَيَقْصُرَ شُكْرِي عَنْ تَفَكُّرِي‌ بَلْ هَبْ لِي عَاقِبَةَ صِدْقٍ ذُكُوراً وَ إِنَاثاً آنَسُ بِهِمْ مِنَ الْوَحْشَةِ وَ أَسْكُنُ إِلَيْهِمْ مِنَ الْوَحْدَةِ وَ أَشْكُرُكَ عِنْدَ تَمَامِ النِّعْمَةِ يَا وَهَّابُ يَا عَظِيمُ يَا مُعَظَّمُ‌ ثُمَّ أَعْطِنِي فِي كُلِّ عَافِيَةٍ شُكْراً حَتَّى تُبَلِّغَنِي مِنْهَا رِضْوَانَكَ فِي صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ وَفَاءٍ بِالْعَهْد ✨دعای هشام در صبح و شام هفتاد مرتبه سبحان الله بگو و ده مرتبه استغفار کن و نه مرتبه تسبیح بگو و دهمین را با استغفار ختم کن و سپس بگو: اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً. يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً. وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً ✨دعای دیگر در حال سجده این دعا را بخوان: رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا يَرِثُنِي رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ @tebbsabzevar
🔹1. مصرف سنجد 🔹2. 6 مرتبه با آب سرد شسته شود و یک مرتبه با آب گرم، سپس در سایه خشک کنید و آغشته کنید به روغن گل سرخ و بدون آب میل کنید 🔹3. کندر و میخک و شکر سفید آسیاب و به آن اسپند ناساب اضافه شود به طور مساوی و ناشتا سه گرم و ربع مصرف شود. ❗️منظور شکر سفید صنعتی نیست. هرگاه شکر سرخ را چند مرتبه تصفیه کنند به شکر سفید تبدیل میشود @tebbsabzevar
⚜ امام صادق علیه السلام: « خل الخمر یشد اللثة و یقتل دوآب البطن و یشد العقل » سرکه لثه را تقویت می‌کند، کرم معده را از بین می‌برد و عقل را نیرو می‌بخشد. 📚 منبع : کافی، ج۶، ص۳۳۰، ح۹ 🧠 @tebbsabzevar
🔹1. زیاد قرآن خواندن 🔹2. پا را بشویید و روی ساق پا این آیه: «فَفَتَحْنا أَبْوابَ السَّماءِ بِماءٍ مُنْهَمِرٍ ..... لِمَنْ كانَ كُفِر» را بنویسید. 🔹3. قرائت دعای علیل 🔹4. آخر شب 7 دانه میل شود 🔹5. نوشیدن آب آسمان 🔹6. رعایت آداب رابطه جنسی @tebbsabzevar
🔴 ✍بعد از خوردن مرکبات، نان خشک بخورید تا آن را هضم کند. ابوبصیر چنین روایت می کند: به امام صادق علیه السلام عرض کردم که در خوردن بالنگ یا عسل، زیاده روی کردم، به طوری که سنگینی آن را احساس می کنم. امام علیه السلام غلام را صدا زد و فرمود: نزد فلان خانم برو و به او بگو، از تکّه نان هایی که در تنور خشک می کنی، برای ما بفرست. غلام [ رفت و ] نان را نزد امام علیه السلام آورد. امام به ابوبصیر فرمود: بخور؛ زیرا نان خشک، هضم کننده بالنگ است. من نان خشک را خوردم، سپس از جا بلند شدم، در حالی که احساس می کردم چیزی نخورده ام. 📚 کافی، ج ۶، ص ۳۵۹، ح ۱ مرکبات را بعد از غذا بخورید. در این باره روایات می فرمایند: بعد از غذا اُترج بخورید، زیرا آل پیامبر علیهم السلام این کار را انجام می دادند. 📚 محاسن، ص ۵۵۵، ح ۹۰۷ امام صادق علیه السلام از عبد الله بن ابراهیم پرسید: طبیبان، چه سفارشی درباره اترج می کنند؟ گفتم: به ما امر می کنند که مرکبات را قبل از غذا بخوریم. امام علیه السلام فرمود: ولی من امر می کنم که بعد از غذا بخورید. 📚 کافی، ج ۶، ص ۳۵۹، ح ۲ امام صادق علیه السلام به اصحابش فرمود: طبیبان، چه سفارشی برای اترج می کنند؟ گفتند: آن ها امر می کنند که مرکبات را قبل از غذا بخورید. امام علیه السلام فرمود: قبل از غذا، چیزی بدتر از اترج نیست و بعد از غذا، چیزی مفیدتر از اترج نیست. مربای مرکبات درست کنید. روایتی می فرماید: مربای اترج بخورید، زیرا در درون آن، عطری مانند عطر مُشک دارد. 📚 طب الائمة، ص ۱۳۵ مرکبات را در شب نخورید. امام رضا علیه السلام می فرماید: خوردن اترج در شب، چشم را چپ می کند و سبب لوچی می شود. 📚 رساله ذهبیه، ص ۲۷ 👈 برخی میوه ها سفارش شده است که آن را ببویید، مانند سیب و به و برخی میوه ها هم سفارش شده است که به آن ها نگاه کنید، مانند بالنگ سبز و سیب قرمز. @tebbsabzevar
‍ 🍆 بادمجان سرخ کرده 👌 بادمجان سرخ کرده در روغن زیتون مخصوصاً در زمان اوج گرما در فصل خرما پزان بسیار مفید است. بادمجان سرخ کرده با روغن زیتون درمان بسیار خوبی برای سودا و نرم شدن عروق بدن،شادابی و روشنی پوست و کلا برای هر بیماری و مشکلی مفید می‌باشد. 👈 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: عَلَيْكُمْ بِالْبَاذَنْجَانِ الْبُورَانِيِّ فَهُوَ شِفَاءٌ يُؤْمِنُ مِنَ الْبَرَصِ‏ وَ كَذَا الْمَقْلِيُّ بِالزَّيْتِ‏ بر شما باد بادمجان آب پز که شفائی است که ایمنی از پیسی می‌دهد. همچنین بادنجان سرخ کرده با روغن زیتون این خاصیت را دارد. 📚 مكارم الأخلاق،ص183 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص223 ✅ از روایات استفاده می‌شود که سرخ کردن با روغن زیتون مشکلی ندارد برخلاف تبلیغاتی که امروزه علیه سرخ کردن با روغن زیتون می‌شود. 👈 و كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي دَارِ جَابِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَدَّمَ إِلَيْهِ الْبَاذَنْجَانَ‏ فَجَعَلَ ص يَأْكُلُ فَقَالَ جَابِرٌ إِنَّ فِيهِ لَحَرَارَةً فَقَالَ ص [يَا جَابِرٍ مَهْ‏] إِنَّهَا أَوَّلُ شَجَرَةٍ آمَنَتْ بِاللَّهِ اقْلُوهُ وَ أَنْضِجُوهُ وَ زَيِّتُوهُ وَ لَبِّنُوهُ فَإِنَّهُ يَزِيدُ فِي الْحِكْمَة پیامبر (ص) در خانه جابر بود پس برای او بادمجان آوردند پس پیامبر(ص) شروع به خوردن کرد. جابر عرض کرد بادنجان گرم است. فرمود: ای جابر! بادمجان اولین گیاه و درختی است که به خدا ایمان آورد. سرخ کنید و بپزید و روغن زیتون به آن اضافه کنید و ماست به آن اضافه کنید زیرا حکمت را زیاد می‌کند. 📚 الدعوات (للراوندي)،ص158 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص224 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص430 🔸بادمجان از لحاظ سردی و گرمی هوشمند عمل می‌کند و هرجا نیاز به گرمی باشد گرم است و هر جا نیاز به سردی باشد سرد می‌شود: ✍ طرز تهیه: بادمجان قلمی را شسته و به قطعات دلخواه خرد کنید (اگر ممکن است با پوست) و روی آن نمک بپاشید و در روغن زیتون فرابکر بودار با شعله بسیار ملایم سرخ کنید. 💠 این غذا را به روش های مختلف می توانید مصرف کنید. می‌توان آن‌را با نان و همراه با کمی ماست میل کرد.و همچنین می‌توان هنگام تهیه انواع خورشت و سایر غذاها، بادمجان سرخ کرده را به آنها اضافه کرد. 🔰 در سال‌های اخیر برخی بادمجان ها دیده شده که بدون بذر و تخم هستند و یا بذر آنها ناقص تشکیل شده است.به احتمال زیاد این بادمجان ها دستکاری ژنتیکی شده و تراریخته هستند.برای اطمینان از بادمجان هایی استفاده کنید که تخم و بذر داخل آنها وجود دارد. ✳️ بهترین روغن زیتون، روغنی است که مستقیماً از زیتون گرفته شده باشد، و هیچ گونه فرآوری مانند تصفیه، بوگیری، اضافه کردن انواع مواد دیگر برای رفع بوی آن انجام نشده باشد. بادنجان 🍆 @tebbsabzevar
🤍بہترین زمان زدن، جـمـعــہ است❗️ 🔶🔹روایت اول 📜متن روایت: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قِيلَ لَهُ يَزْعُمُ بَعْضُ اَلنَّاسِ أَنَّ اَلنُّورَةَ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ مَكْرُوهَةٌ فَقَالَ «لَيْسَ حَيْثُ ذَهَبَ! أَيُّ طَهُورٍ أَطْهَرُ مِنَ اَلنُّورَةِ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ؟!» 📝ترجمه‌ی روایت: احمد گفت: به امام صادق علیه السلام گفته شد: بعضی از مردم گمان می‌کنند که نوره در روز جمعه مکروه است. پس حضرت فرمود: «اینچنین که می‌روند نیست! کدام پاک کننده‌ای پاک کننده تر از نوره‌ در روز جمعه؟!» منبع: 📕کافی، ج ۳، ص ۴۳۰ و ج ۶، ص ۵۰۶ ✍🏻بیان: ✓علامه مجلسی در شرح خود بر این حدیث می‌فرماید: «يدل على أن المنع الوارد فيه محمول على التقية» (این روایت بر این دلالت می‌کند که منع وارد درباره‌ی در جمعه (که در روایات دیگر وارد شده) بر تقیه حمل می‌شود: مرآة العقول، ج ۱۵، ص ۳۷۱) ✓دلیل این سخن علامه، روایتی است که امام صادق علیه السلام فرمود: «آنچه از من شنیدی که شبیه قول مردم بود پس در آن تقیه است.» (التهذيب، ج ۸، ص ۹۸ و الإستبصار، ج ۳، ص ۳۱۸) و در این روایتی که ذکر شد نیز سخن از قول مردم شده و نشان می‌دهد روایات دیگری که از نوره زدن در جمعه نهی می‌کرده مطابق با قول مردم بوده پس در آن‌ها تقیه بوده است. ✓هرچند لحن شناسان با نظر به روایاتِ نهی از نوره زدن در جمعه می‌فهمند که هیچ تعارضی با این روایت ندارد! چرا که در آن روایات، ائمه علیهم السلام فرمودند: «هرکس در چهارشنبه نوره بزند ترس بر او می‌رود و هرکس در جمعه نوره بزند و پیسی بگیرد کسی به جز خودش را سرزنش نکند! (عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۱، ص ۲۴۸ و من لايحضره الفقيه، ج ۱، ص ۱۲۰)» و برای یک لحن شناس و فقیه حقیقی پرواضح است که این لحن، گویای آن است که علت پیسی گرفتنِ کسی از نوره در چهارشنبه و جمعه باور غلط او به این اتفاق است پس تنها خودش سزاوار سرزنش است که چنین باور غلطی دارد؛ یعنی علت پیسی گرفتنش خود این نوره زدن در جمعه نیست بلکه علت اصلی، باور غلط اوست. ولی کسی که باورش را از دهان مردم نمی‌گیرد و به آنچه مردم می‌گویند اعتنا نمی‌کند بلکه باورهایش را فقط با شنیدن از اهل بیت علیهم السلام می‌گیرد، هیچ اعتقادی به پیسی گرفتن از نوره در جمعه نخواهد داشت و با نوره زدن در جمعه پیسی نخواهد گرفت بلکه به نهایت پاکیزگی پاک خواهد شد! ✓عین همین مسأله درباره‌ی حجامت چهارشنبه نیز وارد است؛ زیرا همین لحن و بیان درباره‌ی حجامت چهارشنبه آمده است (مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۷۵) و اگر کسی به نحسی چهارشنبه و بد بودن حجامت در چهارشنبه باور نداشته باشد بلکه به هدف ابطال این باور حجامت کند نه تنها هیچ آسیبی نمی‌بیند بلکه از هر آفت و گزندی در امان بوده و بدنش به کلی پاکسازی خواهد شد. (طب الأئمة علیهم السلام، ج ۱، ص ۵۸ و الخصال، ج ۲، ص ۳۸۶) 🔶🔹روایت دوم 📜متن روایت: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: «كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَطْلِي اَلْعَانَةَ وَ مَا تَحْتَ اَلْأَلْيَتَيْنِ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ.» 📝ترجمه روایت: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می‌فرمود: «رسول خدا صلی الله علیه و آله همیشه در هر جمعه، زیر شکم و زیر دو برآمدگی باسن را نوره می‌زد.» منبع: 📕کافی، ج ۶، ص ۵۰۷ ✍🏻بیان: ✓منظور از «تحت الألیتین» کل ناحیه‌‌ای است که روی مقعد و اطراف آن را تا بیضه و اطراف بیضه شامل می‌شود که پوست این ناحیه نسبت به نواحی دیگر، به نوره حساس‌تر است و زودتر می‌سوزد. ✓تجربه نشان داده است که نوره در روز جمعه نمی‌سوزاند! یا در صورت عدم رعایتِ کاملِ آدابی که در آمده (اینجا)، بسیار بسیار اندک می‌سوزاند که با روغن مالی نهایتاً در عرض دو روز خوب خواهد شد. اما در روزهای دیگر، پوست حساسیت بسیار بیشتری نسبت به نوره دارد و در اکثر مواقع می‌سوزد. دلیل این مطلب روایتی است که می‌فرماید: «خون در هر شب جمعه از ترس قیامت به درون بدن می‌رود و تا پنج شنبه‌ به جایگاه خود باز نمی‌گردد» (الخصال، ج ۲، ص ۳۸۹). پس چون در روز جمعه خون در ظاهر بدن نیست لذا هیجان دم که عامل حساسیت و نازکی پوست بدن است نخواهد بود و پوست یا اصلاً نمی‌سوزد یا بسیار اندک می‌سوزد. ✓علت اینکه حضرت، حساس‌ترین ناحیه‌ی پوست یعنی کل عورتین و زیر باسن را در جمعه نوره می‌زدند نیز همین است که پوست این نواحی نسوزد و یا در صورت عدم مراعات، بسیار اندک بسوزد. 🤲🏻ان شاء الله سنت اهل بیت علیهم السلام را همیشه درست بفهمیم و درست عمل کنیم.🌸 @tebbsabzevar
🔰 💠 قال رسول الله صلوات الله علیه و آله: لِکُلِّ شَی ءٍ حیلَهٌ، و حیلَهُ الصِّحَّهِ فِی الدُّنیا أربَعُ خِصالٍ: قِلَّهُ الکَلامِ، و قِلَّهُ المَنامِ، و قِلَّهُ المَشیِ، و قِلَّهُ الطَّعامِ 🌀حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود: هر کاری را چاره ای است و چاره تندرستی در دنیا، چهار چیز است: کم سخن گفتن، کم خفتن، کم راه رفتن و کم خوردن. 📚الفضائل، ص 129 📚 بحار الأنوار، ج 8، ص 144، ح 67. 💠 الفقه المنسوب للإمام الرضا صلوات الله علیه: رُوِیَ: إذا جُعتَ فَکُل، و إذا عَطِشتَ فَاشرَب، و إذا هاجَ بِکَ البَولُ فَبُل، و لا تُجامِع إلّا مِن حاجَهٍ، و إذا نَعَستَ فَنَم؛ فَإِنَّ ذلِکَ مَصَحَّهٌ لِلبَدَنِ 🌀الفقه المنسوب للإمام الرضا صلوات الله علیه: روایت شده است: چون گرسنه شدی، بخور؛ چون تشنه شدی، بنوش؛ چون ادرار بر تو فشار آورد، ادرار کن؛ جز از سرِ نیاز، نزدیکی مکن؛ و چون احساس خواب آلودگی کردی، بخواب، که اینها مایه تندرستی بدن اند. 📚الفقه المنسوب للإمام الرضا صلوات الله علیه ، ص 340 📚 بحار الأنوار، ج 62، ص 260، ح 5. 💠 قال سیدنا و مولانا الإمام علیّ صلوات الله علیه: قِیامُ اللَّیلِ مَصَحَّهُ البَدَنِ 🌀مولا و آقای ما حضرت امام علی صلوات الله علیه: شب زنده داری، مایه تندرستی است. 📚تهذیب الأحکام، ج 2، ص 121، ح 457، 📚ثواب الأعمال، ص 64، ح 6 📚 المحاسن، ج 1، ص 125، ح 140 📚 تحف العقول،ص 101 📚بحار الأنوار، ج 62، ص 267، ح 48. 💠 قال سیدنا و مولانا الإمام زین العابدین صلوات الله علیه: حُجّوا وَ اعتَمِروا تَصِحَّ أبدانُکُم، و تَتَّسِع أرزاقُکُم، و تُکفَونَ مَؤوناتِ عِیالِکُم 🌀مولا و آقای ما حضرت امام سجّاد صلوات الله علیه: حج و عمره بگزارید تا تندرست بمانید، روزی تان گشاده شود و خرجی خانواده تان تأمین گردد. 📚الکافی، ج 4، ص 252، ح 1 📚 ثواب الأعمال، ص 70، ح 3 📚 الدعوات، ص 76، ح 181، 📚مکارم الأخلاق، ج 1، ص 518، ح 1805 📚بحار الأنوار، ج 62، ص 267، ح 47. @tebbsabzevar
درمان خانگی 🔹1. خوردن سنجد 🔹2. خوردن خرمای برنی 🔹3. شستن مقعد با سعد کوفی 🔹4. خوردن زردک 🔹5. نوشیدن آب نیسان 🔹6. استنجا (شستن مقعد پس از اجابت مزاج) با آب سرد 🔹7. مصرف برنج 🔹8. خوردن انجیر 🔹9. خوردن تره 🔹10. خرما یا نان را در آب یک شب بخیسانید و صبح حل کنید و میل کنید، یا صبح می خیسانید و شب میل می کنید. 🔹11. زنیان با مغز گردو به طور خوراکی مصرف شود. 🔹12. این دعا را بخواند: «يَا جَوَادُ يَا مَاجِدُ يَا رَحِيمُ يَا قَرِيبُ يَا مُجِيبُ يَا بَارِئُ يَا رَاحِمُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ ارْدُدْ عَلَيَّ نِعْمَتَكَ وَ اكْفِنِي أَمْرَ وَجَعِي» 🔹13. سورۀ یس با عسل بنویسد و بنوشد. 🔹14. توقف زیاد نکردن در توالت برای اجابت مزاج @tebbsabzevar
🔆 امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام: «غسل الیدین قبل الطعام و بعده زیادة في العمر و اماطة للعمر عن الثیاب و بجلو البصر.» شستن دست قبل و بعد غذا، عمر و‌ روزی را زیاد می‌کند، مانع کثیف شدن لباس می‌شود و بینایی را تقویت می‌نماید. 📚 منبع : الکافی، ج۶، ص۲۹۰ 🚰 👁 @tebbsabzevar
⚜ امام صادق علیه السلام: «و بالفیروزج و هو نزهة الناظر من المؤمنین و المؤمنات و هو یقوي البصر و یوسع الصدر و یزید في قوة القاب.» فیروزه، مایه مسرت خاطر زنان و مردان مومن می‌شود، بینایی را تقویت می‌کند، موجب سعه صدر و بردباری می‌شود و نیروی قلب را زیاد می‌کند.» 📖 منبع : تهذیب الاحکام، ج۶ ، ص۳۷ @tebbsabzevar
🦷 در زمان امام باقر و امام صادق علیهما السلام 🔶🔹روایت اول 📜متن روایت: الْحَسَنُ بْنُ الْفَضْلِ الطَّبْرِسِیُّ فِی مَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الثَّنِیَّةِ تَنْفَصِمُ أَ یَصْلُحُ أَنْ تُشَبَّکَ بِالذَّهَبِ وَ إِنْ سَقَطَتْ یَجْعَلُ مَکَانَهَا ثَنِیَّةَ شَاةٍ قَالَ نَعَمْ إِنْ شَاءَ فَلْیَضَعْ مَکَانَهَا ثَنِیَّةَ شَاةٍ بَعْدَ أَنْ تَکُونَ ذَکِیَّةً. 📝ترجمه‌ی روایت: حلبی گفت: از امام صادق علیه السلام درباره‌ی دندانی که لق شده پرسیدم: آیا خوب است که با طلا، شبکه‌‌ای به هم پیوسته شود و اگر افتاد به جایش دندان گوسفند گذاشته شود؟ حضرت فرمود: بله. اگر خواست پس باید دندان گوسفند را بعد از آنکه ذبح شرعی شد در جایش بگذارد. منبع: 📗مکارم الأخلاق، ص ۹۵ 🔶🔹روایت دوم 📜متن روایت: مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِینٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع فِی حَدِیثٍ أَنَّ أَسْنَانَهُ اسْتَرْخَتْ فَشَدَّهَا بِالذَّهَبِ. 📝ترجمه‌ی روایت: محمد بن مسلم گفت: امام باقر علیه السلام دندان‌هایشان شل شد پس آن‌ها را با طلا محکم کرد. منبع: 📕کافی، ج ۶، ص ۴۸۲ 🔶🔹روایت سوم 📜متن روایت: وَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ یَنْفَصِمُ سِنُّهُ أَ یَصْلُحُ لَهُ أَنْ یَشُدَّهَا بِالذَّهَبِ وَ إِنْ سَقَطَتْ أَ یَصْلُحُ أَنْ یَجْعَلَ مَکَانَهَا سِنَّ شَاةٍ قَالَ نَعَمْ إِنْ شَاءَ لَیَشُدُّهَا بَعْدَ أَنْ تَکُونَ ذَکِیَّةً. 📝ترجمه‌ی روایت: عبدالله بن سنان گفت: از امام صادق علیه السلام درباره‌ی مردی که دندانش لق می‌شود پرسیدم: آیا درست است که آن را با طلا محکم کند و اگر افتاد آیا درست است که در جایش دندان گوسفند بگذارد؟ فرمود: بله. اگر خواست باید آن را بعد از آنکه ذبح شرعی شد (بکارد و) محکم کند. منبع: 📗مکارم الأخلاق، ص ۹۵ ✍🏻بیان: ✓از روایت اول واضح است که در روایت دوم و سوم به همان شکل شبکه‌ای که در روایت اول ذکر شد بوده که این ممکن نیست مگر با سیم که با توجه به روایت، سیم آن از جنس طلا بوده است؛ بنابراین علاوه بر آنکه این کار مورد تأیید اهل بیت علیهم السلام بود خود امام معصوم هم این کار را انجام دادند. پس ارتودنسی مورد تأیید طب اسلامی است با این شرط که با سیم طلا انجام شود. ✓نکته مهم آن است که هرچند در این روایات فقط صحبت از محکم کردن دندان با طلا شده اما بنا بر اصل تجربه در طب که از سوی ائمه علیهم السلام القاء شده است می‌توان از همین روش برای امورات دیگری غیر از محکم کردن دندان مانند مرتب و نیز استفاده کرد؛ چون در طب، صرف تأیید یک عمل از سوی اهل بیت علیهم السلام و إطمینان از عدم ضرر جدی آن با مقاصد دیگر، کافی است تا بتوانیم آن را تجربه کنیم که بنا بر القاء اصل تجربه در طب اسلامی از سوی اهل بیت علیهم السلام می‌توان آن عمل را جزو مسائل طب اسلامی به حساب آورد. (توضیح بیشتر در جلسات مبادی علم طب) ✓نکته جالب دیگر آن است که در آن زمان هم انجام می‌شده و دندان گوسفند را به جای دندانی که افتاده است می‌کاشتند البته در یک روایت هم آمده که دندان انسان مرده را می‌کاشتند که امام علیه السلام فرمودند باید گوسفند، ذبح شرعی شده باشد و انسان مرده، غسل میت شده باشد تا بتوان از دندانشان برای کاشت دندان استفاده کرد. اما معلوم نیست این کار دقیقاً چطور انجام می‌شده که اولاً می‌توانستد دردش را تحمل کنند و ثانیاً می‌توانستند آن را محکم نگه دارند که باتوجه به سوال اصحاب به نظر می‌رسد این کار با کمک سیم طلا انجام می‌شده؛ یعنی دندان گوسفند را در جای مد نظر می‌گذاشتند و سپس با سیم طلا آن را محکم می‌کردند. ✓برای حل معضل هزینه‌ی بالای این کار می‌توان چنین کرد که افرادی باشند تا سیم طلا را پس از اتمام درمان از بیمار گرفته و آب کنند و هزینه‌ی آن را به بیمار بدهند و از آن طلای آب شده مجدداً سیم مخصوص بسازند و بیمار هم آن هزینه را پس از اتمام دوره درمان به پزشک بپردازد و در شروع درمان تعهد کتبی بدهد یا مثلاً چک بکشد که تا پایان درمان موظف است هزینه‌ی آن را بپردازد. ✓به هر حال خوب است این مسأله پیگیری شود و با دندان پزشکان مطرح شود و این فرهنگ جا بیفتد که ارتودنسی با سیم طلا انجام شود که یک نسخه‌‌ی مهم از طب اسلامی در درمان مشکلات است. @tebbsabzevar