eitaa logo
تریبون مستضعفین
1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
52 فایل
کانال رسمی پایگاه اطلاع رسانی تریبون مستضعفین Www.teribon.ir تریبونی برای آنان که رسانه‌ای ندارند
مشاهده در ایتا
دانلود
11.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 مطمئنیم اگر کارد به استخوان نمی‌رسید آقای نبویان این حرف‌ها را علنی نمی‌کرد! متاسفانه خبرهای خوبی از توافق مجدد و نمی‌رسد! 🎥 نبویان: در توافقی که احتمالا در چند روز آینده رخ می دهد مطلوب نمایندگان وجود ندارد / متاسفانه دوستان تیم قبلی مذاکرات مسئولان اصلی تیم کنونی هستند. 🔹در مورد لغو تحریم آیسا و کاتسا به هیچ عنوان تضمین نداده‌اند / در مورد تبدیل ارز مطلقا تضمین نداده اند. 🔹آمریکا اصلا تضمین نداده که از برجام خارج نشود. 🔹کنگره امروز آمریکا اکثرا دموکرات هستند و ما می توانیم از کنگره تضمین بگیریم. 🔹به جای اینکه آنها تضمین عدم خروج دهند از ما تضمین گرفته اند. 🔹قرار بود آمریکا تحریم ها را لغو، ما راستی آزمایی کرده و گزارش به ما داده شود ولی هیچ کدام از این موارد انجام نشده است. 🔹ظاهرا آمریکا فقط بر روی کاغذ تحریم ها را برمیدارد و ما باید به تعهداتمان برگردیم. @teribon_ir
🔴بیانیه هشدار آمیز بسیج دانشجویی ۸ دانشگاه تهران پیرامون مذاکرات وین 🔸بسم الله الرحمن الرحیم ﴿ وَلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ | و به ستم‏پیشگان گرایش نیابید که آتش دوزخ به شما خواهد رسید و در برابر خداوند سرورى ندارید، و یارى نیز نخواهید یافت‏. هود ۱۱۳﴾ 🔸ملت شریف و کارگزاران ایران اسلامی پس از گذشت چهل‌و‌سه سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تلاش‌های شبانه‌روزی دشمنان ملت ایران برای به زانو درآوردن نظام اسلامی، امروز نتیجه «مقاومت همه‌جانبه» ملت شریف ایران، شکست فشار‌های ظالمانه و اهداف خبیثانهٔ دشمنان بوده است؛ دست‌یابی به فناوری‌های نوین در صنعت و انرژی هسته‌ای، پیشرفت‌های شگرف در عرصه نظامی و خودکفایی در حوزه‌های گوناگون، پیوستن به معاهدهٔ شانگهای، ساخت واکسن کرونا و حل مشکل واردات آن به کشور همه دست‌آورد‌ها و پیروزی‌های واقعی و ملموس «مقاومت حداکثری ملت ایران و نظام اسلامی» با وجود متحمل شدن هزینه‌های فراوان است. 🔸با این اوصاف، اما رویکرد «سازش» که مقابل ایدهٔ «مقاومت» است، تجربهٔ تلخ برجام نافرجام را نصیب تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی نموده است؛ تجربه‌ای که در دورهٔ اجرایی شدن آن سند، رفاه اقتصادی پایدار برای ملت ایران ممکن نشد؛ در واقع برجام نه تنها به خواسته‌های دولت مردان وقت، که حتی به اهداف درون‌متنی خویش نیز نزدیک نشد. به همین سبب معتقدیم برجام سند تاریخی شکست «دولت‌مردانِ کدخدا پرست» بوده است. 🔸امروز و پس از روی کار آمدن دموکرات‌های آمریکایی، بیش از هر زمان دیگری مشخص است که مجادلهٔ ایران با غرب و آمریکا، یک مجادلهٔ سیاسی-حقوقی نیست، بلکه یک جدال تمدنی-تاریخی است. اتکاء برجام به مجادلهٔ حقوقی-سیاسی و بی‌توجهی به ابعاد تمدنی این پیکار، موجب خسارات محض غیرقابل جبران شده است. اصرار دموکرات‌های کنگرهٔ آمریکا بر احیاء سریع برجام ۲۰۱۵ برای بازگرداندن ایران به آن نقطه و اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری موجبات تقویت ایران را فراهم کرد، نشانه‌هایی برای فرارسیدن موسم اتخاذ یک «تصمیم سخت سیاسی» در بدنهٔ حاکمیتی کشور است. 🔸این تصمیم سخت سیاسی باید مشخص کند در شرایطی که آمریکای بایدن نیز همچون آمریکای ترامپ، بر استمرار سیاست‌های تحریمی خود اصرار داشته و حتی در ظاهر حاضر به لغو تحریم‌ها در همان سطح مندرج در توافق‌نامهٔ برجام نیست، تضمین عدم خروج از توافقنامه را نمی‌دهد و انجام گام‌به‌گام تعهدات با هدف راستی‌آزمایی دوطرفه را قبول نمی‌کند و در حالی که سه کشور اروپایی نیز پس از خروج آمریکا از برجام هیچ اقدام مثبتی انجام نداده‌اند و تمام و کمال خطوط مدنظر آمریکا را دنبال کردند، اساساً ایران چه نفعی از توافق جدیدی که همهٔ ابعاد آن به حضور یا عدم حضور آمریکا بستگی دارد خواهد برد؟ 🔸ما معتقدیم عهدِ جدید دولت سیزدهم با ملت ایران در فرایند تشکیل دولت و همچنین سیاست تحسین‌برانگیزش در گره‌نزدن مسائل کشور به مذاکره و توافق با غرب، ایجاب می‌کرد که رویکرد امتیازدهی به جهان‌خواران را «متوقف» نماید. به نظر ما پاشنهٔ آشیل دولت سیزدهم از همان ابتدا عدم اتخاذ سیاست صحیح پیرامون برجام بوده است؛ به همین سبب امروز هرگونه بازگشتی به نقطهٔ برجام را، بازگشت به یک نقطهٔ شکست تلقی می‌کنیم. 🔸دولت‌مردان سیزدهم باید متوجه باشند در هرگونه توافقی که پای آمریکا در میان باشد، خصوصا زمانی که تنها دو سال از ریاست جمهوری بایدن باقی مانده و جمهوری خواهان در یک قدمی کنگره آمریکا هستند، «ضمانت حقوقی-سیاسی» هیچ معنایی نداشته و از نظر حاکمان فعلی و آتی این کشور «کاغذپاره‌ای» بیش نیست! این را تجربهٔ تلخ برجام به ما آموخت و امروز موسم به‌کارگیری این آموخته‌هاست. 🔸بسیج دانشجویی ضمن قدردانی از دل‌سوزی و امانت‌داری مذاکره‌کنندگان کشورمان، قطعا «عدم توافق» را بهتر از هرگونه «توافق بد» می‌داند و با صدای رسا هشدار می‌دهد دولت خبیث آمریکا با هیچ توافقی تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد؛ به همین سبب نیز اصرار سیاست‌مداران بر توافق سریع را برنمی‌تابد و احیاء برجام را سیاست شسکت‌خورده تلقی می‌کند. توصیهٔ أکید به تصمیم‌گیران کشور این است که از تجربهٔ تاریخی برجام عبرت بگیرند و با اتکاء بر روح مقاومت دینی، موجبات پیشرفت این مرز و بوم را فراهم آورند و مصالح کشور را به نمایش‌های کوتاه مدت تبلیغاتی مقدم بدانند. بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر @teribon_ir
🔹معنای شکست فشار حداکثری آمریکا فرض کنید قلب فردی باید عمل شود ولی کرونا می گیرد و پس از بهبودی از کرونا می توان جراحی را انجام داد؛ پزشکان پس از یک ماه اعلام کنند که این بیمار توانسته است کرونا را شکست دهد و بدنش آماده عمل جراحی است. به اظهارات کسانی نمی‌خندید که به پزشکان اعتراض کنند و بگویند چگونه مدعی شکست بیماری کرونا هستید وقتی نیاز به جراحی قلب دارد؟ برخی مقامات آمریکا اعتراف کردند که فشارهای وارد شده به ایران شکست خورده است و برخی چهره های سیاسی همچون سعید جلیلی مدعی شدند که در این شرایط نباید توافق ضعیفی همچون برجام را دوباره پذیرفت. از سوی برخی جریان های سیاسی هجمه به این اظهارات شد و اعتراض کردند با وضعیت فعلی اقتصاد کشور و مشکلات معیشتی مردم چگونه از شکست تحریم ها سخن گفته می شود! این اعتراض شبیه اعتراض خنده دار کسانی است که انتظار داشتند بیماری که مشکل قلبی داشت با شکست بیماری کرونا، دیگر نیاز به درمان قلبش نداشته باشد. همانگونه شکست کرونا یعنی بیماری کرونا مانعی برای درمان قلبش نیست؛ شکست کارزار فشار حداکثری آمریکا یعنی تحریمها دیگر مانعی برای درمان اقتصاد کشور و برطرف کردن مشکلات معیشتی مردم نیست نه اینکه اقتصاد کشور به نقطه مطلوب رسیده است. علت به وجود آمدن چنین انتظار نابه جایی از تعلیق یا لغو تحریمها به دلیل اظهارات مسئولین اجرایی در سالهای گذشته و رسانه‌های برخی جریان‌های خاص در بزرگنمایی سهم تحریم ها در مشکلات اقتصادی کشور بود که نباید به مسئولین فعلی نیز فرصت استفاده از چنین بهانه هایی را داد. حداکثر عقب نشینی آمریکا در مذاکرات فعلی، «بازگشت موقت» به زمان اجرای برجام است که ایران بتواند نفت خود را بفروشد. این عقب نشینی نیز ارزشی ندارد زمانی که فروش نفت ایران در طول یک سال گذشته افزایش قابل توجه یافته و از سوی دیگر قیمت نفت نیز به حدود 100 دلار رسیده و کشورهای صنعتی برای جلوگیری از روند افزایشی قیمت نفت از عرضه نفت استقبال می کنند. تا زمانی که خطر احتمال خروج دوباره آمریکا وجود دارد هزینه هر نوع توافق بدون تضمین های موردنیاز از خود تحریم ها بیشتر است زیرا دوباره اقتصاد ایران را آماده شوک جدید می کند که در یادداشت جداگانه‌ای به آن پرداخته می‌شود. @teribon_ir
✅احیای هیچ 👤با حضور: ▪️ دکتر ابراهیم متقی (عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران) ▪️ دکتر محمد صادق کوشکی (عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران) ▪️ حجت‌الاسلام والمسلین سیدمحمود نبویان (نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی) ▪️ دکتر علی خضریان (نماینده مجلس شورای اسلامی) ▪️ دکتر الهام امین‌زاده (عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران) ▪️ آقای مسعود براتی (کارشناس ارشد روابط بین الملل) ▪️آقای محمدصادق شهبازی (پژوهشگر مسائل انقلاب) 🕑 زمان: چهارشنبه، ۱۱ اسفند ماه از ساعت ۱۲:۳۰ 📍مکان: دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تالار شیخ انصاری(ره) (حضور در برنامه برای عموم آزاد است.) @teribon_ir
🔴 ضعیف بودن، یعنی جنگ طلبی! 🔻مهم ترین دِژ و سپر حکومت ها چیست؟ 🔹از بین چندین رهیافت در سیاست بین الملل، دوتا از سوی دولت ها مورد توجه است. ایده آلیسم(آرمان گرایی) و رئالیسم(واقع گرایی). ایده آلیسم بر مبنای خوش بینی به انسان‌ها و دولت‌ها شکل گرفته و بدبینی بر مبنای دیدن واقعیت های دنیا و بدبینی به عرصه سیاست بین الملل. 🔸رهیافت رئالیسم(واقع گرایی) دارای اصول و قواعدی است. اصل اول این است که نظام بین الملل یک نظام آنارشیک است. یعنی هیچ نظم و قواعد خاصی بر سیاست بین الملل حاکم نیست. هیچ بازیگری که قادر به تنظیم روابط متقابل دولت‌ها باشد، مافوق دولت‌ها وجود ندارد. دولت‌ها هیچ مافوقی ندارند که مطیع آن باشند. آنچه روابط هر دولت را تعیین می‌کند قدرت واقعی آن دولت است. 🔹یکی دیگر از اصول واقع گرایی در سیاست بین الملل، خودیاری (self-help) است. یعنی دولت ها بدنبال منافع خود هستند و خود به تنهایی باید توان تأمین منافع و تامین امنیت ملی سرزمین خود را دارا باشند. ائتلاف ها و اتحادها ذاتی نیستند و امکان نیرنگ و فریب از سوی هر دوستی وجود دارد لذا باید از درون قوی شد. 🔸مفهوم خودیاری در روانشناسی فردی نیز مورد توجه است: اصطلاح خودیاری (Self-Help) در روانشناسی مکتبی است که از طریق آگاه کردن فرد با اصولی مبتنی بر روانشناسی، او را در راه بهبود زندگی شخصی، اقتصادی، عاطفی، با ایجاد ، کمک می‌کند. 🔹البته اینکه هرکدام از رهیافت ها، تا کجا و چه اندازه مورد پذیرش فلسفه سیاسی اسلام است مسئله دیگری است. اما تاریخ پر است از این واقعیات! اینکه هرکشوری از درون قدرتمند نباشد مورد تهاجم و طمع دیگران قرار خواهد گرفت. اساساً ضعیف بودن، یک نوع جنگ طلبی است و افزایش قدرت داخلی، بازدارنده هر جنگی است. 🔸منابع قدرت دولت از دید مکاتب و رهیافت‌های گوناگون متفاوت است. از قدرت نظامی و قدرت اقتصادی گرفته تا قدرت سایبری. از منظر اسلام، مهمتر از موارد فوق، قدرت ایمان به ذات لایزال الهی و قدرت رهبری دینی و حمایت مردمی از یک حکومت است که توان مقاومت در برابر هرگونه تجاوزی را بالا می برد. 🔹آنچه که باعث می شود یک ملت از دولت خود حمایت و پشتیبانی کنند در مکتب امیرالمؤمنین(ع)، است. فرمود: ما حُصِّنَ الدُّوَلُ بمِثلِ العَدلِ. با هیچ چیزی مثل عدل، دولت ها در حصن(دژ مستحکم) قرار نمی گیرند! جای دیگری می فرماید: العَدلُ جُنَّةُ الدُّوَلِ. عدالت، سپر(حفاظ) دولتهاست. 🔸وقتی عدالت باشد مردم، پشتیبان اصلی حکومتند. مظلومین پشت بهم نمی‌دهند که علیه حکومت بایستند بلکه علیه دشمنِ حکومت می ایستند و سپر حکومت می شوند. وقتی حکومت عادل باشد، حاکم جامعه در دعوت مردم به جهاد، لُکنت زبان ندارد و مردم نیز، فرمان جهاد را اطاعت می کنند. 🔹حضرت در جای دیگری، بهترین پشتیبان و قدرت که دولت می تواند به آن تکیه کند را عدالت می‌دانند: «من أفضل الاختيار و أحسن الاستظهار أن تعدل في الحكم و تجريه في الخاصّة و العامّة على السّواء.» غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 448 بهترین انتخاب و نیکوترین پشتیبان این است که در حکمرانی عدالت ورزیده و بالسویه بین خواص و عوام اجرا شود. @teribon_ir
14.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 هفت دقیقه طوفانی در ویژه برنامه ده سالگی ثریا هشدار دلسوزانه حاج سعید قاسمی خطاب به دولت سیزدهم : پاکسازی و حجامت از تفکر اسلام اشرافی‌آمریکایی و تغییر ریل در سیاست ها @teribon_ir
9.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نبویان: متن توافق وین نهایی شده است / نمایندگان با توافقی که منافع ملت را جلب نکند مخالفت می کنند/ قرار بود در همین هفته توافق شود 💬 عضو کمیسیون اصل ۹٠ در گفتگو با خبرگزاری دانشجو: 🔻 فروش نفت و جابجایی پول آن مورد انتظار ما در توافق است. 🔻 باید به ما تضمین دهند که از برجام خارج نشده، تحریم جدید ایجاد نکرده و مکانیزم ماشه را اجرایی نمی کنند/ قانون مجلس باید اجرا شود. 🔻 متاسفانه شنیده ها حاکی از آن است که قرار نیست تحریم های آیسا و کاتسا برداشته شود، تضمین عدم خروج و عدم استفاده از مکانیزم ماشه نیز در توافق وجود ندارد. 🔻 آمریکا و اروپا بداند، اگر موارد مورد انتظار مجلس در توافق وجود نداشته باشد، نمایندگان ملت این توافق را نمیپذیرند. اجازه نابودی منافع ملی را نمی دهیم. 🔻 در جلسه شورای امنیت ملی، متن نهایی توافق آورده شده است، قرار بود در همین هفته توافق را اعلام کنند. @teribon_ir
چالش‌گریِ غیرنمایشی در معرکۀ جنگ روایت‌ها: در فضیلتِ سنّتِ «آزاداندیشی» [1]. وظیفۀ من، «شکستن‌ قداست‌های نابجا» و «گشودن بابِ آزاداندیشی» هست. «عقلانیّت»، هیچ مرزی ندارد و حتّی دربارۀ اصل وجود خدا نیز می‌توان پرسید و باید از نظر عقلی، قانع شد. حتّی مسأله‌های فراعقلی نیز به حکم خودِ عقل، فراعقلی تشخیص داده می‌شوند. این «حجّت»، آنچنان منزلتی دارد که هم‌رتبۀ وحی و نبی، «رسولِ باطنی» معرفی شده است. «نظریۀ پیشرفت»، چهار لایه دارد و یکی از آنها، «فکر» است. باید «اندیشه‌ورزی» و «قدرت تجزیه‌وتحلیلِ انتقادی» را فراگرفت و در برابر هجوم روایت‌ها، «سواد رسانه‌ای» داشت. باید «محقّق» بود، نه «مقلّد». [2]. موضع‌گیریِ «دیگران»، حتّی نیروهای انقلابی، در نظر من هیچ‌گونه «حجّیّتِ شرعی» ندارد و من فقط‌‎وفقط، تکلیفم را می‌شناسم و بس. در اینجا، هیچ اقلیّت و اکثریّتی، تعیین‌کننده نیست، بلکه باید تنها به «وظیفۀ اسلامی و انقلابیِ» خویش نگریست و در برابر «مؤاخذۀ الهی»، حجّت داشت. این‌که دیگران، «تحقیر» و «ملامت» و «تخطئه» کنند و از پشت خنجر بزنند و بدگویی کنند، نباید رخنه‌ای در «عهد ایمانی» و «مسئولیّت انقلابیِ» ما ایجاد کند. بگذریم از این‌که همواره در طول تاریخ، اکثریّت، حتّی اکثریّتِ اهل حقّ، «محافظه‌کار» و «مصلحت‌اندیش» بوده‌اند و در زمانۀ «بلا» و «تنگنا»، دین‌دارانه نزیسته‌اند و هزینه نداده‌اند. عرصۀ دین‌داریِ عدّه‌ای، «مسجد» و «هیئت» و «زیارت» است، نه «روشنگریِ میدانی» و «جنگ نرم» و «جهادِ تبیین». [3]. بدون قصد مقایسه باید گفت دربارۀ علامه مصباح نیز همین داوری‌ها صورت می‌گرفت و ایشان به دلیل «مواضع خاص و منحصربه‌فرد»ش، همواره محدود و منزوی بود؛ حتّی در میان بسیاری از نیروهای انقلابی. ایشان «فریاد» می‌زد و با «صراحت» سخن می‌گفت و روشنگری می‌کرد، امّا دوستان انقلابی، این رویّه را برخلاف «مصالحِ انقلاب» و «منطقِ رهبر انقلاب» می‌دانستند و رفتار ایشان را تقبیح می‌کردند. دراین‌باره، یک اجماعِ نسبی در میان نیروهای انقلابی شکل گرفته بود و ما در هرجا که سخن می‌گفتیم، مجبور به دفاع از ایشان در برابر سیلِ «خُرده‌گیری‌های دوستان» بودیم. [4]. چون «موقعیّتِ اجتماعیِ» رهبر انقلاب با ما تفاوت دارد، «پیامدهای مترتّب» بر رفتار ایشان نیز با ما تفاوت دارد. ازاین‌جهت، نباید «به‌طور مطلق»، مشابه ایشان رفتار کنیم. برای مثال، ما در موسم انتخابات، فعالیّت سیاسیِ مصداقی داریم، درحالی‌که رهبر انقلاب هیچ‌گاه چنین نمی‌کنند. پس «موقعیّت‌های مختلف»، «وظایف مختلف» در پی دارند. ازاین‌رو، این‌که رهبر انقلاب در قدم نخست، انتقادهای خویش را به‌صورت خصوصی مطرح می‌کنند و آن‌گاه در سخنرانی عمومی، آنها را بیان می‌کنند، سازوکاری نیست که لازم باشد ما در مقام تبیین، به‌طور ضروری و عام، به آن پایبند باشیم. افزون‌براین، هنگامی‌که موضعی به‌صورت «رسانه‌ای» و «عمومی» مطرح می‌شود و «فضایی منفی و مخرّب بر ضدّ یک ارزش انقلابی» شکل می‌گیرد، نمی‌توان نسبت به فضای شکل‌گرفته، بی‌تفاوت بود. بگذریم از این‌که ما به بسیاری از بزرگان، دسترسی نداریم و اگر هم داشته باشیم، صدای انتقادمان شنیده نمی‌شود. پس چاره‌ای نیست جز این‌که از «قدرت رسانه» استفاده کنیم و به صدای خویش، «ضریب» بدهیم تا شاید مؤثّر افتد. [5]. من هر زمان احساس کنم که «حضور رسانه‌ای»‌ام به ضرر «جبهۀ انقلاب» تمام می‌شود، لحظه‌ای در کناره‌گیریِ خویش از «جبهۀ رسانه‌ای انقلاب»، درنگ و تعلّل نخواهم کرد و داوطلبانه، خارج می‌شوم تا مبادا تشخیص و عملِ ناصوابم، غباری بر این جبهه بنشاند. به‌بیان‌دیگر، هر جا احساس کنم که حضورم، اسبابِ «زبان‌درازیِ توجیه‌ناپذیرِ غیرانقلابی‌ها» شده است و نوشته‌ها و گفته‌هایم، از جنسِ کارِ «آتش‌به‌اختیارِ تمیز» نیستند، به میدانِ نخستم که «جبهۀ علمیِ انقلاب» است، بازمی‌گردم و در همان جا متمرکز می‌شوم تا «جبهۀ رسانه‌ای انقلاب»، آسیب نبیند. در این ماجرا نیز چنانچه دادگاه حکم به جرم من بدهد، با فعّالیّت‌های رسانه‌ای خداحافظی خواهم کرد و به طور خاص، دیگر دربارۀ اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای چیزی نخواهم نوشت تا گمان برده نشود که «شارحان» و «تبیین‌کنندگانِ» این تفکّر و خطّ معرفتی، اهل اهانت هستند. این تصمیم را نگاشتم تا دوستانِ انقلابیِ دل‌نگران و ملامت‌گر، شک و تردید روا ندارند. @teribon_ir
بعثت پیامبر در شهر تجاری.mp3
2.74M
🔆 سرّ بعثت در شهر تجاری!؟ • در دوره فئودالیته اروپا و چندین سال قبل از غلبه تجارت بر کشاورزی(دوره اول سرمایه داری) خداوند پیامبرخاتم را در یک شهر تجاری مبعوث کرد؛ تا برای فردا حرف بزند، تجارتی که کاپیتالیسم نشود! @teribon_ir
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️📹 توحید در اقتصاد به این معناست که همان "لا إله إلا الله" که بر سر زبان‌هاست، در بازار و معامله و کسب و کار هم خودش را نشان دهد 🔸بعد از نماز به همدیگه میگن تقبل الله، بعد همین دونفر میرن توی بازار کلاه همدیگه رو برمیدارن! @teribon_ir
🔴چرایی تأکید رهبر انقلاب بر اصول ثابت نظام 🔺انقلاب اسلامی ایران دارای اصول ثابت و مستحکمی است که همین اصول ثابت هویت نظام اسلامی و آرمان‌‌های انقلاب اسلامی را شکل می‌‌دهند. در واقع، اصول انقلاب اسلامی، نقشه‌ راه و مسیر حرکت انقلاب را مشخص کرده و چارچوب فعالیت‌ها و اقدامات را در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف کشور از سیاست داخلی و خارجی تا فرهنگ و اقتصاد بیان می‌کند. اما از ۳ دهه قبل سپهر سیاسی ایران شاهد تقابل دوقطبی «تکنوکراسی» و «آرمان‌خواهی»‌‌ شد. 🔹تکنوکرات‌‌ها در سال‌های پس از جنگ در مقابل جریان ایدئولوژیک آرمانخواه علم شدند و از لزوم تغییر اصول سخن گفتند؛ انقلاب اسلامی آمده بود تا جامعه را بر اساس آرمان‌‌ها مدیریت کند؛ اما تکنوکرات‌‌ها آرمان‌‌ها را دست‌‌و‌‌پاگیر توسعه می‌‌دانستند. برای آنان محاسبه «هزینه-فایده» مقدم بر هر تصمیم‌‌گیری سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و‌‌ رفتار ایدئولوژیک مزاحم تامین منافع ملی. بنابراین از نظر آنان موضع ثابت در عرصه سیاسی وجود ندارد و عقلانیت حکم می‌‌کند آرمان‌‌ها از همه شئون جامعه زدوده شده و عملگرایی جای آن را بگیرد. 🔹از آن زمان بود که در گفتمان این جریان، مفاهیم تساهل و تسامح، تنش‌‌زدایی، تفکیک ساحت عرفی جامعه از ساحت مقدس دین و ... جای مفاهیم اصیل انقلاب را گرفت و با همین گفتمان رخت بی‌‌قواره سکولاریزم را بر قامت عده‌‌ای از سیاستمداران و مدیران پوشاند.  🔹کسی که در تمام طول این سال‌ها طلایه‌دار تفوق اصول و ارزش‌‌های ثابت و آرمان‌‌های اصیل انقلابی بر عملگرایی و منفعت‌طلبی سیاستمداران تکنوکرات بوده، شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی‌اند که همواره حافظ راهبردهای ثابت نظام از جمله رویارویی با استکبار جهانی و دفاع و حمایت از مستضعفان جهان هستند. پافشاری و مراقبت ایشان اجازه منحرف شدن حرکت انقلاب اسلامی از ریل‌‌گذاری معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) را نداده‌‌ است.  🔹مقام معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث، به بهانه تشریح موضع‌شان نسبت به وقایع اوکراین، به یکی از این اصول ثابت اشاره کردند. ایشان با تأکید بر موضع ثابت جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با جنگ، گفتند: ما با جنگ، کشته شدن مردم و تخریب زیرساخت‌های متعلق به ملت‌ها در هر جای دنیا مخالفیم. این «حرف ثابت» جمهوری اسلامی است و سیاست ما مانند غربی‌ها دوگانه نیست که بمب انداختن بر سر کاروان عروسی در افغانستان و کشتن مردم عراق، مبارزه با تروریسم نام بگیرد.  🔹طی چند روز گذشته برخی افراد و رسانه‌‌ها با طعنه وانمود می‌‌کردند جمهوری اسلامی در جنگی که یک طرف آن متحد استراتژیکش باشد، از آرمان‌‌هایش کوتاه می‌‌آید. اما رهبر حکیم انقلاب بار دیگر بر تخطی‌‌ناپذیری راهبردهای نظام از اصول ثابت تاکید کردند. شاهد سخن ایشان حرکت ۴۰ ساله انقلاب بر مبنای همین اصل ثابت بوده که یک نقطه تاریک در کارنامه انقلاب باقی نگذاشته است... 🔹فتوایی که با وجود اصرار سیاستمداران عملگرا در مقاطعی بر اقدام به تولید کلاهک هسته‌‌ای، هرگز اجازه نداده نظام اسلامی حتی در دوره توانایی علمی و لجستیکی، قدمی برای تولید سلاح کشتار جمعی بردارد و بُرد موشک‌‌ها را از حد مشخصی فراتر ببرد؛ قاطعیتی که در مقاطع مختلف چون جنگ آمریکا با صدام در سال ۶۹، ترور دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف در سال ۷۷ و حمله طالبان به افغانستان در تابستان گذشته با وجود اصرار تندروها، اجازه تخطی از صلح‌‌طلبی انقلابی و ورود به جنگ را نداده و از گرفتار شدن کشور در باتلاق جنگ در مرزهایش جلوگیری کرده است. 🔻ایشان اجازه ندادند تحلیل هزینه-فایده جای حاکمیت اصول بنیادین را در حرکت کلی کشور بگیرد. ‌‌اصرار بر اصول ثابت انقلاب در طول سالیان متمادی‌‌ است که رهبری چون ایشان را مورد احترام سیاستمداران جهان قرار داده و امنیت و عزت ملت ایران را حفظ کرده است. @teribon_ir
✍️ پاشنه آشیل دولت آقای رئیسی 🔰 تقریباً همه منتقدان دلسوز دولت آقای رئیسی در این مسئله اتفاق نظر دارند که در دولت ایشان، علی رغم تذکر چندباره خودِ ایشان، با کندی عجیبی پیش می رود. به نظر می رسد اگر این روند اصلاح نشود، همین مسئله در آینده ای نه چندان دور، تبدیل به دولت شده و چه بسا عوامل و که هنوز هم در بسیاری از مناصب دولتی حضور دارند، برای ایشان، دولتی 4 ساله رقم بزنند. 🔰 ای کاش آقای رئیسی و دولتمردان ایشان به این فراز از نامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر بیشتر توجه کنند و از بروز اتفاقات ناخوشایند در آینده جلوگیری کنند: 🔸 «إِنَّ شَرَّ وُزَرَائِكَ‏ مَنْ كَانَ [قَبْلَكَ لِلْأَشْرَارِ] لِلْأَشْرَارِ قَبْلَكَ وَزِيراً وَ مَنْ شَرِكَهُمْ فِي الْآثَامِ فَلَا يَكُونَنَّ لَكَ بِطَانَةً فَإِنَّهُمْ أَعْوَانُ الْأَثَمَةِ وَ إِخْوَانُ الظَّلَمَةِ وَ أَنْتَ وَاجِدٌ مِنْهُمْ خَيْرَ الْخَلَفِ مِمَّنْ لَهُ مِثْلُ آرَائِهِمْ وَ نَفَاذِهِمْ وَ لَيْسَ عَلَيْهِ مِثْلُ آصَارِهِمْ وَ أَوْزَارِهِمْ وَ آثَامِهِمْ مِمَّنْ لَمْ يُعَاوِنْ ظَالِماً عَلَى ظُلْمِهِ وَ لَا آثِماً عَلَى إِثْمِهِ أُولَئِكَ أَخَفُّ عَلَيْكَ مَئُونَةً وَ أَحْسَنُ لَكَ مَعُونَةً وَ أَحْنَى عَلَيْكَ عَطْفاً وَ أَقَلُّ لِغَيْرِكَ إِلْفاً فَاتَّخِذْ أُولَئِكَ خَاصَّةً لِخَلَوَاتِكَ وَ حَفَلَاتِكَ ثُمَّ لْيَكُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَكَ أَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ لَكَ وَ أَقَلَّهُمْ مُسَاعَدَةً فِيمَا يَكُونُ مِنْكَ مِمَّا كَرِهَ اللَّهُ لِأَوْلِيَائِهِ وَاقِعاً ذَلِكَ مِنْ هَوَاكَ حَيْثُ وَقَعَ وَ الْصَقْ بِأَهْلِ الْوَرَعِ وَ الصِّدْقِ ثُمَّ رُضْهُمْ عَلَى أَلَّا يُطْرُوكَ وَ لَا يَبْجَحُوكَ بِبَاطِلٍ لَمْ تَفْعَلْهُ فَإِنَّ كَثْرَةَ الْإِطْرَاءِ تُحْدِثُ الزَّهْوَ وَ تُدْنِي مِنَ الْعِزَّةِ وَ لَا يَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِي‏ءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ‏؛ بدترين وزراى تو كسى است كه پيش از تو وزير «زمامداران شرور» بوده و در گناهان آنها شركت داشته است. چنين كسى هرگز نبايد محرم اسرار تو باشد. آنها معاون گنهكاران و برادران ستمكارانند. اين در حالى است كه تو مى‏توانى جانشينان خوبى به‏جاى آنان انتخاب كنى، از كسانى كه از نظر فكر و نفوذ اجتماعى كمتر از آنها نيستند؛ ولى بار سنگين اعمال خلاف، گناهان و معاصى آنها را بر دوش ندارند؛ از كسانى كه هرگز ستمگرى را در ستمش يارى نكرده و گناهكارى را در گناهش معاونت ننموده‏اند. هزينه اين افراد بر تو سبك‏تر و همكارى و ياريشان بهتر و محبتشان با تو بيشتر و انس و الفتشان با غير تو (و بيگانگان) كمتر است، بنابراين آنها را از خواص خود در خلوت‏ها و رازدار خويش در محافل خصوصى قرار بده. سپس (از ميان آنها) افرادى را مقدم دار كه در گفتن حقايق تلخ براى تو از همه صريح‏اللهجه‏تر باشند و در مساعدت و همراهى با تو در امورى كه خداوند براى اوليايش دوست نمى‏دارد كمتر كمك كنند؛ خواه موافق ميل تو باشد يا نه.» (نهج البلاغه؛ نامه 53) 🔰پی نوشت: بدیهی است تعبیر «وزراء» (جمع «وزیر») در این فراز از نامه 53، منحصر در معنای امروزین آن (وزیران عضو هیئت دولت) نیست؛ بلکه این واژه به معنای كسى است كه بار كارهاى سنگين فرمانده خود را تحمل مى‏كند. (مفردات الفاظ قرآن؛ ص868) بنابراین، شامل هر مسئولی می شود که بگونه ای بار مسئولیتی را در پیشبرد اهداف دولت و حکومت به دوش می کشد. @teribon_ir