🔸سلطه_روسیه_تزاری_بر_تاجیکستان
تلاشهای منظم روسیه برای تسلط بر آسیای مرکزی به قرن شانزدهم میلادی و عصر ایوان چهارم(مخوف) بر میگردد. او هیاتها و گروههای مختلف مذهبی را برای تبلیغ به آسیای مرکزی میفرستاد. ایوان برخلاف شقاوت شدید سیاسی، تساهل دینی چشمگیری را در این دوره اعمال کرد.
اما در اواسط قرن 19 میلادی بود که اندک اندک قلمرو روسیه در جهت جنوب به سوی افغانستان گسترش مییافت. در این زمان مراکز اصلی تاجیکی مانند اوراتپه و خجند به روسیه پیوست.
منطقه ماوراءالنهر در این زمان از سه خاننشین بزرگ تشکیل شده بود. خاننشین خیوه در منطقه خوارزم، با مرکزیت شهر خیوه. خاننشین بخارا، با مرکزیت بخارا و سمرقند، و خاننشین خوقند نیز با مرکزیت فرغانه در شرق ماوراءالنهر قرار داشت
وستانیوز(فراخط)
🔸سلطه_روسیه_تزاری_بر_تاجیکستان(۲)
در 1865 بود که روسها تاشکند را که بزرگترین شهر بزرگ ماوراءالنهر بود را به فرماندهی ژنرال کنستانتین فون کاوفمن اشغال کردند. با تصرف این شهر روسها عملا شکافی بین دو خاننشین بخارا و خوقند ایجاد شده و روسها توانستند هر یک را به نوبت شکست دهند تا این که در 1870 روسها فرمانداری کل ترکستان را تشکیل دادند و این خاننشینها به تحتالحمایه روسیه بدل شدند.
در این زمان خاننشین بخارا به گسترش قلمرو خود پرداخت و در 8-1877 میلادی توانست قرهتگین و دراوز را تصرف کند. به این ترتیب تا پیش از پایان قرن 19 میلادی، نواحی شمال تاجیکستان در قلمرو حکومت روسیه و جنوب آن زیر فرمان امیر بخارا در آمد، که خانات بخارا خود تحتالحمایه روسیه بود.
قلمرو امارت بخارا تا پیش از انقلاب 1917 به 28 ولایت(بیکی) تقسیم میشد. استانهای حصار، سرآسیا، قراتگین، درواز، بَلجوان، کولاب، قُرغانتپه و قبادیان در حدود مناطق جنوبی و مرکزی تاجیکستان امروزی واقع بوده و بهعنوان بخارای شرقی معروف بودند.
بخارای شرقی یکی از قسمتهای عقب افتاده امارت بخارا بوده و اهالی بومی آن تاجیکان بودند که از سایر مردم ترکنژاد این سرزمین تفاوت داشتند.
قسمت اصلی سکنه این منطقه دهقانان بیزمین بودند که از آنها باج و مالیات گرفته میشد. وضعیت دشوار دهقانان تاجیک بخارای شرقی باعث وقوع شورشهای زیادی علیه مقامات امارت بخارا گردید. در 1885 در استان بلجوان شورش بزرگ دهقانان آغاز شد و روستاهای کولاب و حصار را نیز فراگرفت.
پیشوای این شورش «واسع» بود. این شورشها فرونشانده شد، اما در سالهای بعد مجددا شورشهای کوچکتری در این منطقه صورت گرفت. در سالهای 1902 تا 1913 نیز در استانهای حصار، کولاب و قراتگین شورشهای دیگری توسط دهقانان تاجیک به وقوع پیوست. تاریخ مناطق شمالی تاجیکستان اما به گونه دیگری بود.
در آوریل سال 1866 ارتش روسیه شهر خجند را تصرف کرد. این شهر بههمراه نواحی اطراف آن به عنوان اویزد(ناحیه) به روسیه ملحق شده و با تقسیم به 11 والاست(واحد اداری اقماری) تابع ولایت سیردریا گردید.
در این سالها نیز مجددا نارضایتیهای بسیاری بر سر تقسیم آب صورت گرفت که منجر به ایجاد شورشهایی شد. اما با ورود روسیه به جنگ جهانی اول و اقدام برای سربازگیری از این مناطق، شورشهای جدیدی مجددا به وقوع پیوست.
در 4 ژوئیه 1916 شورش اهالی خجند در اعتراض به این وضعیت به وقوع پیوست که آغازی بود برای شورش اهالی محلی تمام قلمرو روسی آسیای مرکزی. اگرچه بسیاری از شورشیان در این دوره اعدام شدند و بیش از 1800 نفر از اهالی تاجیکستان شمالی برای کار در عقبه تبعید شدند، اما این شورشها تا 1917 و وقوع انقلاب فوریه و اکتبر که منجر به فروپاشی امپراطوری روسیه تزاری گردید، ادامه یافت
وستانیوز(فراخط)
مطالعات آمریکا اروپا
🔸سلطه_روسیه_تزاری_بر_تاجیکستان(۲) در 1865 بود که روسها تاشکند را که بزرگترین شهر بزرگ ماوراءالنهر
🔸 #انقلاب_1917_ و سلطه اتحاد جماهیر شوروی(۱)
انقلاب فوریه 1917 علیه امپراطوری تزاری تحولات گستردهای را در سرتاسر مناطق تحت سلطه روسیه صورت داد. تاجیکانِ بخارای شرقی و ولایت سیردریا نیز به دنبال دیگر مناطق ترکستان در تظاهرات انقلابی نقشی اساسی داشتند.
در تابستان 1917 در نواحی شمالی تاجیکستان نخستین سازمانهای سیاسی، یعنی شوراهای کارگران مسلمان و اتحادیههای زحمتکشان مسلمان، ازجمله «اتفاق»(اتحاد) تشکیل شد. تحت تاثیر فضای انقلابی اوایل 1917، در دیگر مناطق تاجیکستان نیز گروههای مختلفی توسط روسها و تاجیکان تشکیل شد.
با افزایش نفوذ بلشویکها در آوریل 1918 شمال تاجیکستان بخشی از جمهوری خودمختار شوروی ترکستان گردید. اما سلطه بلشویکها بر ترکستان با مشکلاتی مواجه شد. مهمترین مساله در این میان هویت اسلامی مردم این مناطق در مقابل تفکرات مارکسیستی و دینستیزانه بلشویکها بود.
در این زمان باسماچیان در نواحی شمالی تاجیکستان، قیامهایی را شکل دادند. باسماچیان نخست از دره فرغانه در ترکستان که محصول پنبه آن نابود شده بود، آغاز شد و سپس دامنه آن به سمرقند، بخارا، آمودریا(سیحون) و سیردریا(جیحون) نیز گسترش یافت. باسماچیان در سه مرحله قیامهایی را علیه بلشویکها شکل دادند. نخستین مرحله قیام باسماچیان از فوریه 1918 با سقوط حکومت مسلمانان خوقند آغاز شد و تا سپتامبر 1920 که بخارا به تصرف ارتش شوروی درآمد، ادامه داشت. مرحله دوم در پی اقدامات نظامی شوروی در جمهوری خلق خوارزم(خیوه) آغاز شد و در 1924 شکست خوردند. سومین و آخرین مرحله قیام باسماچیان نیز در هنگام اشتراکی کردن اجباری مزارع به دستور مقامات شوروی و ناخشنودی روستاییان آغاز شد و با دستگیری ابراهیمبیگ، به تدریج تا 1933 کل قیام باسماچیان سرکوب گردید.
وستانیوز(فراخط)
مطالعات آمریکا اروپا
📌از جنگ جهانی دوم چه می دانید؟ جنگ جهانی دوم گستردهترین جنگی است که تاکنون در تاریخ به وقوع پیوسته
🔸زیردریایی آلمانی یو-۸۴۸ توسط سه هواپیمای بی-۲۴ و یک هواپیمای بی-۲۵ در جنوب غربی جزیره اسنشن مورد حمله قرار گرفته است.
اقیانوس اطلس
۵ نوامبر ۱۹۴۳
این زیردریایی با حملات بمبافکن های اِمریکایی غرق شد و همهی ۶۳ خدمه آن کشته شدند.
در تصویر، توپچی های ضدهوایی در اثر حملات هوایی خم شدهاند و حداقل یکی از آنها با کلاهخود فولادی دیده میشود
وستانیوز(فراخط)
مطالعات آمریکا اروپا
🔸زیردریایی آلمانی یو-۸۴۸ توسط سه هواپیمای بی-۲۴ و یک هواپیمای بی-۲۵ در جنوب غربی جزیره اسنشن مورد حم
🔸در طی جنگ و به ویژه در سال ۱۹۴۱ و با شروع عملیات بارباروسا، ژاپنیها حاضر نشدند پابهپای آلمانیها با شوروی بجنگند و در آوریل ۱۹۴۱ پیمان بی طرفی با شوروی امضا کردند، هرچند دیدگاهی مثبت نسبت به عمليات بارباروسا داشتند و امیدوار بودند که آلمانیها پیروز شوند.
در حالی که وضعیت آلمان و ژاپن در جنگ بدتر و بدتر میشد، روابط آنها با هم نیز بدتر و بدتر میشد، پیاده شدن ارتش متفقین در نرماندی و کودتای نافرجام ژوئیه ۱۹۴۴ بر علیه هیتلر باعث شد که ژاپنیها کار آلمان در جنگ را تمام شده بدانند. ژاپنیها با دیدن شکست های پیدرپی آلمان، تمام امید خود را به پیروزی از دست دادند و انتظار فروپاشی کامل ارتش خود را در آینده نزدیک داشتند.
وستانیوز(فراخط)
🔸ناوشکن انگلیسی اچاماس هسپروس برای تعمیر در بندر لیورپول لنگر انداخته است. این ناوشکن در زمان اسکورت یک کاروان تدارکاتی، توسط یک زیردریایی آلمانی مورد حمله قرار گرفت و قسمت عقب کشتی آسیب دید.
۲۸ دسامبر ۱۹۴۲
در ۲۶ دسامبر ۱۹۴۲ کاروان تدارکاتی اچایکس-۲۱۹ در نزدیکی راکال (شمال غرب ایرلند) در حال حرکت بود که زیردریایی یو-۳۵۷ آلمانی به آن حمله کرد، که سرانجام توسط ناوشکن های انگلیسی اچاماس هسپروس و اچاماس ونسا این حمله دفع شد و زیردریایی آلمانی غرق شد. (۳۶ ملوان آلمانی کشته شدند و ۶ ملوان اسیر شدند)
انتهای این ناوشکن به علت برخورد اژدر، آسیب شدیدی دیده بود و حداقل به ۳ ماه تعمیر در بندر لیورپول نیاز داشت. او در ۱۷ مارس ۱۹۴۲ دوباره به خدمت بازگشت و در ۲۳ آوریل ۱۹۴۳ در حالی که یک کاروان تدارکاتی را همراهی میکرد، زیردریایی آلمانی یو-۱۹۱ را غرق کرد. تقریباً ۳ هفته بعد، در ۱۲ می ۱۹۴۳ در حالی که یک کاروان تدارکاتی دیگر را همراهی میکرد، موفق شد زیردریایی آلمانی یو-۱۸۶ را غرق کند.
وستانیوز(فراخط)
🔸چرا شهید النمر حاضر به بیعت با حکام سعودی نشد؟!
العالم: همزمان با هفتمین سالگرد شهادت شیخ نمر باقر النمر پایگاه "مرآة الجزیرة" بخشی از گفته های شیخ در دادگاه را منتشر کرد.
پایگاه " مرآة الجزیرة " عکسی از شهید شیخ " نمر باقر النمر " روحانی برجسته شیعی عربستان را که توسط آل سعود اعدام شد، منتشر کرد. فردی که در مقابله با سلطان ظالم ایستادگی کرده و محقانه (سخنی از امام حسین (ع) را فریاد می زند " فردی مانند من، با فردی مثل او (یزید) بیعت نمی کند".
این پایگاه اینترنتی درباره این تصویر از شیخ النمر نوشت : در سالنی که آنرا دادگاه نامیدند، سربلند و باعزت و افتخار ایستاد ، بدون اینکه از غل و زنجیر و یا نیروهای نظامی مجهز به سلاح و یا قضات دربار سعودی و فتاوای داعشی آنان هراسی داشته باشد؛ وی در برابر سلطان ظالم ایستاد و سخنی از امام حسین (ع) را فریاد زد که "فردی مانند من، با فردی مانند او (یزید) بیعت نمی کند".
این روزها مصادف با هفتمین سالگرد شهادت شیخ نمر باقر النمر به دست آل سعود است و با گذشت روزها و سال ها ، جنبش اصلاح طلبانه این روحانی شهید آشکارتر می شود ، به ویژه اینکه این جنبش، جنبشی هوشمندانه است که کرامت انسانی را به عنوان اصل و رویکرد درپیش گرفته است.
کرامت انسانی دربیان شهید شیخ نمر باقر النمر ارزشی مطلق نیست، بلکه به مفهومی مشخص مربوط می شود، که حفظ حقوق شهروندی و آزادی و مساوات و عدالت را شامل می شود. این کرامت، کرامتی قانونی است ، زیرا قانون ، چیزی است که کرامت شهروندان را حفظ می کند، از این رو، صحبت از شیخ نمر، صحبت از مبارزه مطلق و بی قید و بند نیست.
در کیفرخواست قضایی علیه شیخ النمر آمده است: «محکومیت نمر بن باقر به علت اعلام عدم اطاعت وی از حاکم مسلمانان در این کشور و بیعت نکردن وی با او دعوت و تحریک مردم به این کار ثابت شد.»
منطق شیخ نمر این بود که از کسی که آزادی و امنیت مرا می گیرد ، اطاعت نمی کند و حرف شنوی ندارد واعتقاد او به " هيهات منا الذلة" استوار است.
وی علت عدم بیعت با آل سعود را کشتار مردم و بازداشت ظالمانه فرزندان این کشور و قبول نداشتن آن ها به عنوان حکام سعودی اعلام کرده است.
وستانیوز(فراخط)
قدیمی ترین سند خلیج فارس
شاه هخامنشی در کتیبه خود ذکر می کند دریایی که از پارس می آید.
این کتیبه خطی نشان می دهد #خلیج_فارس از 2500 سال پیش به پارس بودن معروف بوده است.
وستانیوز(فراخط)
مروری بر وضعیت چین در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی
چین کشــوری وســیع با جمعیتی بالغ بر 1.4 میلیارد نفر است که تامین امنیت غذایی کشــور بهعنوان مهمترین رویکرد سیاســی اقتصادی دولت از زمان اســتقلال آن در ســال ۱۹۴۹ محســوب میشــود.
بهطــور کلی، جایــگاه چین در تجــارت جهانی محصــولات غذایی بــر عملکــرد نســبتا موفــق آن در ایــن حــوزه دلالت دارد. چیــن بــا برخــورداری از ۷ درصد از زمینهای کشــاورزی جهان توانســته اســت به رتبــه اول در زمینه تولید برنــج، گندم، بادام زمینــی و شــیلات و بــه رتبــه دوم در زمینــه تولیــد ذرت، پنبه و کانوال دســت یابد.
براســاس گزارش اداره ملی غذایی و ذخایر راهبردی چین، بخش کشاورزی این کشور طی سالهای پــس از اســتقلال تاکنــون توانســته اســت بازدهی تولیــد را بهمیــزان زیادی بهبود بخشــد.
وستانیوز(فراخط)
هدایت شده از "فراهوش"
30.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
💫 رونمایی از اولین اثر علمی فراهوش
🔹کتاب معرفت شناسی اولین اثر رسمی پژوهشکده مجموعه علمی آموزشی فراهوش با موضوع امکان شناخت، راههای رسیدن به آن و اعتبار سنجی آنها پرده برداری شد.
🔸به زودی این کتاب در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
💎فراهوش را فراموش نکنید.
https://eitaa.com/joinchat/1966473435C923e780544
مطالعات آمریکا اروپا
🔸 #انقلاب_1917_ و سلطه اتحاد جماهیر شوروی(۱) انقلاب فوریه 1917 علیه امپراطوری تزاری تحولات گسترده
🔸انقلاب_1917_ و سلطه اتحاد جماهیر شوروی(۲)
جمهوری خلق بخارا که پس از سرنگونی امیر بخارا در سپتامبر ۱۹۲۰ میلادی به این نام خوانده میشد و از استقلال برخوردار بود، در سپتامبر ۱۹۲۴ منحل شد و با نام جمهوری شوروی سوسیالیستی بخارا به اتحاد جماهیر شوروی ضمیمه گردید؛ اما چون نام جمهوریهای شوروی برپایه نام اقوام ساکن در آن استوار بود، در ۱۴ اکتبر همان سال عنوان نهایی جمهوری سوسیالیستی ازبکستان شوروی تثبیت گردید.
در همان تاریخ ناحیه بخارای شرقی با نام جمهوریت اجتماعی شوروی مختار تاجیکستان در درون جمهوری ازبکستان تأسیس شد و چون هیچ شهری در تاجیکستان نبود، آبادی مهاجرنشین دوشنبه به پایتختی برگزیده شد. جمهوری خودمختار شوروی سوسیالیستی تاجیکستان که شامل دوازده ناحیه از جمهوری خودمختار ترکستان و پنج ولایت بخارای شرقی میشد، در درون جمهوری شوروی سوسیالیستی ازبکستان قرار داشت.
در این دوره تاجیکان به دلیل قرار گرفتن ذیل حاکمیت ازبکهای ترکتبار متحمل فشارهای سیاسی و فرهنگی گوناگونی میشدند. این مساله انگیزههای باسماچیان را در قیامهای دهه 1920 دوچندان مینمود. اما سرانجام در 16 اکتبر سال 1929 بود که جمهوری خودختار تاجیکستان، به سطح جمهوری متحد ارتقاء یافت و اراضی خجند را نیز که پیش از این تاریخ جزئی از ازبکستان بود، به قلمرو خود افزود و جمهوری شوروی سوسیالیستی تاجیکستان پا به پهنه وجود گذاشت.
اما باز هم در این ایام مهمترین مراکز محوری فرهنگ تاجیکی، یعنی شهرهای مهم سمرقند و بخارا، که درصد بالایی از جمعیت تاجیکها را نیز تشکیل میدادند بهعنوان بخشی از جمهوری سوسیالیستی شوروی ازبکستان باقی ماندند.
وستانیوز(فراخط)
مطالعات آمریکا اروپا
🔸انقلاب_1917_ و سلطه اتحاد جماهیر شوروی(۲) جمهوری خلق بخارا که پس از سرنگونی امیر بخارا در سپتامبر
🔸فروپاشی_شوروی و استقلال_تاجیکستان
در آخرین سالهای دهه 1980 میلادی با اجرای برنامههای گلاسنوست و پروسترویکای گورباچف، تحولات مهمی در حال شکلگیری در جماهیر شوروی و بهویژه تاجیکستان بود. شکلگیری گروههای مخالف شوروی یکی از این تحولات بود.
با شروع زمزمههای فروپاشی شوروی سه گروه اصلی طرفدار استقلال در تاجیکستان حضور داشت:
۱_ جنبش دموکراتیک غیرمذهبی، یک گروه اسلامگرای میانهرو به نام رستاخیز و تجدید حیات اسلامی که یک گروه خواستار احیاء مجدد اسلام بود. جنبش دموکراتیک هم اعضای روسی و هم اعضای تاجیک داشت . شماری از روشنفکران مانند دولتخدا نظراف عضو آن بودند که خود را ملیگرایان تاجیک نیز میخواندند. اعضای جنبش رستاخیز و تجدید حیات اسلامی تاجیک بودند.
در جریان کودتای اوت 1991، برخلاف دیگر جمهوریهای آسیای مرکزی، محکماف رئیسجمهوری تاجیکستان جهتگیری مثبتی نسبت به آن داشت. هنگامی که کودتاگران در مسکو شکست خوردند، گروههای مخالف در تاجیکستان به خیابانها آمدند و خواستار برکناری محکماف شدند.
وستانیوز(فراخط)
🔸تصویر پادشاه اردن در کنار مسجد الاقصی در اسکناسهای جدید اردن
العربی الجدید: بانک مرکزی اردن تصاویر اسکناسهای جدید که در یکی از آنها تصویر ملک عبدالله دوم در کنار مسجد الاقصی در بیت المقدس وجود دارد را منتشر کرد.
این در حالی است که پس از تهدید رژیم صهیونیستی به تغییر وضعیت موجود در مسجد الاقصی، تنشها بین اردن و این رژیم تشدید شده است.
امان نسبت به تلاشهای رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت در مسجدالاقصی و اجازه دادن به نماز و مراسم یهودیان در این مکان مقدس هشدار داده و گفته است که برای درگیری آماده است.
وستانیوز(فراخط)
🔸نشریه آمریکایی "نشنال اینترست" در گزارشی نوشت خرید هواپیمای سوخو-35 روسی و دیگر سامانه های پدافندی پیشرفته روسی (اس-400) از سوی ایران ریسک حمله به برنامه هسته ای این کشور را بالا می برد.
به گزارش عصر ایران نشنال اینترست در گزارشی تحت عنوان «خرید هواپیمای سوخو-35 از سوی ایران خطرناکتر از آن چیزی است که فکر میکنید» نوشت:
خرید سوخو-35 از سوی ایران نه تنها یک معامله دفاعی ساده است، بلکه نشانی از عمق همکاری راهبردی بین تهران و مسکو است.
این گزارش در ادامه مدعی شده:
ایران با استفاده از اتکای فزاینده روسیه به تسلیحات ارزان قیمت ایرانی در جنگ اوکراین، اکنون قرار است ده ها فروند هواپیمای سوخو-35 روسیه را خریداری کند. در حالی که برخی از ارزیابیهای غربی تمایل دارند که این خرید را کماهمیت جلوه دهند و ادعا کنند که این اقدام به طور جدی توازن نیروی هوایی در خلیج فارس را تغییر نمیدهد، اما سوخو-35 روسی تقویت بیسابقهای به کنترل تهران بر حریم هوایی ایران خواهد داد. چنین تلاشی برای توسعه قابلیتها به ویژه در زمانی که ایران در حال نزدیکتر شدن به قابلیت تولید بمب هستهای است، خطرناک تر است.
وستانیوز(فراخط)
مطالعات آمریکا اروپا
🔸ناوشکن انگلیسی اچاماس هسپروس برای تعمیر در بندر لیورپول لنگر انداخته است. این ناوشکن در زمان اسکو
🔸 در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱، آلمانیها عملیات بارباروسا (تهاجم به اتحاد جماهیر شوروی) را آغاز کردند.
عملیات بارباروسا با انگیزه هیتلر برای تصرف منابع طبیعی و هدف نازیها برای «ریشهکن کردن نژاد اسلاو» همراه بود، این عملیات شاهد محاصرههای بزرگ آلمانیها بر علیه بیالیستوک (شهر مرزی بین لهستان و بلاروس) و مینسک (پایتخت بلاروس) و محاصره ۶۶۵ هزار سرباز روس در کیف (پایتخت اوکراین) در ماههای آغازین خود بود.
این عملیات در نهایت در پشت دروازههای مسکو در زمستان ۱۹۴۱ متوقف شد و پس از آن به مدت ۳ سال شاهد وحشیانهترین جنگ تاریخ بشریت بودیم. در پایان جنگ شوروی و آلمان در می ۱۹۴۵، بیش از ۳۰ میلیون نفر از طرفین جان خود را از دست دادند
وستانیوز(فراخط)
مطالعات آمریکا اروپا
🔸فروپاشی_شوروی و استقلال_تاجیکستان در آخرین سالهای دهه 1980 میلادی با اجرای برنامههای گلاسنوست
🔸فروپاشی شوروی و استقلال_تاجیکستان
سرانجام با ادامه اعتراضات، شورای عالی تاجیکستان در سپتامبر 1991 کنارهگیری محکماف را پذیرفت و قدرالدین اصلاناف، رئیس خود را بهعنوان رئیسجمهور موقت معرفی کرد.
اما شورای عالی که اکثر نمایندگان آن کمونیست بودند اصلاناف را برکنار و نبیاف را جانشین وی کرد و ممنوعیت فعالیت حزب کمونیست را لغو نمود.
در ششم اکتبر شورای عالی در نتیجه فشار مخالفان، فعالیت حزب کمونیست را به حال تعلیق درآورد و فعالیت حزب نهضت اسلامی را آزاد اعلام کرد. نبیاف بلافاصله پس از آن از کفالت ریاست جمهوری استعفا کرد تا زمینه برگزاری انتخابات فراهم شود.
انتخابات ریاست جمهوری سرانجام در ۲۴ نوامبر ۱۹۹۱ برگزار و نبیاف با ۵۷٪ آرا رئیسجمهور شد. رقیب اصلی وی، دولت خدانظراف که از پشتیبانی احزاب اصلی مخالف کمونیستهای پیشین برخوردار بود، ۳۴٪ آرا را به دست آورد، هرچند که مخالفان صحت برگزاری انتخابات را رد کردند.
در ماه بعد تاجیکستان به عضویت جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع درآمد. البته در اوایل سال 1992 با فعال شدن برخی گروههای کمونیست، جرقههای جنگ داخلی خونینی در این کشور آغاز شد و تا چندین سال ادامه یافت و نهایتا با میانجیگری ایران و روسیه و دستیابی به پیماننامه صلح جنگ پایان یافت.
وستانیوز(فراخط)
🔸احیاء_دینگرایی_با_فروپاشی_کمونیسم(۱)
دوران حاکمیت 70 ساله اتحاد جماهیر شوروی تاریکترین دوره در تاریخ آسیای مرکزی برای اسلام و مسلمانان به حساب میآید. سختترین سیاستهای ضداسلامی شوروی از اواخر دهه 1920 تا آخر دهه 1930 بهعنوان بخشی از برنامه دینستیزی کمونیسم در قبال مسلمانان صورت گرفت.
در این دوره بسیاری از چهرههای مذهبی اسلامی کشته شده و آموزش اعمال مذهبی بهشدت کاهش یافت. اما با آغاز جنگ جهانی دوم و حمله آلمان به شوروی در 1941، به دلیل نیاز رهبران کمونیست به نیروی انسانی برای شرکت در جنگ، سیاستهای رسمی در قبال اسلام معتدلتر گردید.
یکی از مهمترین تغییرات این دوره تاسیس انجمن مسلمانان آسیای مرکزی در 1943 بود که همچون سه سازمان مشابه برای دیگر مناطق مسلماننشین شوروی، توسط کرملین کنترل میشد. اگرچه این ساختارها برای جمعیت گسترده مسلمانان آن زمان کافی نبود، اما نخستین زمینههای قانونی برای ایجاد موسسات مذهبی، آموزش مذهبی و به جا آوردن فرائض اسلامی در شمار محدودی از مساجد فراهم آمد.
وستانیوز(فراخط)
هدایت شده از غرب آسیا
⭕️راه اندازی کانال فراخط
🔹 بنابر درخواست مکرر مخاطبین وستانیوز، رسانه فراخط(وستانیوز) برای بررسی تحولات داخلی کشور راهاندازی شد.
🔺این رسانه چالش های مختلف سیاسی، اجتماعی،فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و ... کشور را با نگاه جدید منعکس و بررسی می کند.
🔺فراخط آماده پذیرش و بررسی چالشهای شهر و محل زندگی شماست.
🔴 فراخط همیشه برخط
https://eitaa.com/joinchat/1482555655Cba3643e10d
🔸#احیاء_دینگرایی_با_فروپاشی_کمونیست
با پایان جنگ جهانی دوم و در دوره خروشچف در دهه 1960، جریانات اسلامستیزانه در قالب برنامههای تبلیغات مجددا بروز و ظهور یافتند. این تبلیغات تغییر کاربری مساجد، تلاش برای جایگزینی ملیگرایی با سنتهای اسلامی، ارتباط دادن اسلام با عقبافتادگی، خرافات و تعصب را در بر میگرفت.
از 1979 با مداخله نظامی شوروی در افغانستان و افزایش روزافزون ظهور احیاگران اسلامی در چندین کشور دیگر، جریانات اسلامستیزانه بیش از پیش تشدید شد.
علاوه بر این در حوزههای فرهنگ، هنر و آموزش نیز اقدامات متعددی صورت گرفت. تلاشهای زیادی برای روسیسازی سبک زندگی مردم مسلمان تاجکستان انجام شد، بهنحوی که از این پس سنتهای غیراسلامی روسی به بخشی از زندگی تاجیکان بدل شده بود.
سالنهای موسیقی اپرا و رقص باله در دوشنبه تاسیس شدند، جشنهای سال نو میلادی برای تاجیکان جشن گرفته شد، مشروبات الکلی روسی بهعنوان بخشی از سبد غذایی خانوار تاجیک بهویژه در اعیاد و مراسمات بدل گردید. علاوه بر این مقامات شوروی با ایجاد سیستم آموزشی پیشرفته به استحکام زبان روسی در تاجیکستان و حذف تدریجی آموزههای اسلامی و جایگزینی آنها با نسخههای سکولار پرداختند.
با تمام این اقدامات اما دین خاستگاه خود را در میان مسلمانان آسیای مرکزی حفظ نمود که این امر تا حد زیادی به ویژگیهای فکری- فرهنگی این منطقه و قرائت منحصر به فرد صوفیانه مردم آسیای مرکزی از اسلام متکی بود.
وستانیوز(فراخط)
مطالعات آمریکا اروپا
🔸#احیاء_دینگرایی_با_فروپاشی_کمونیست با پایان جنگ جهانی دوم و در دوره خروشچف در دهه 1960، جریانات ا
🔸#احیاء_دینگرایی_با_فروپاشی_کمونیست
دوران حاکمیت 70 ساله اتحاد جماهیر شوروی تاریکترین دوره در تاریخ آسیای مرکزی برای اسلام و مسلمانان به حساب میآید. سختترین سیاستهای ضداسلامی شوروی از اواخر دهه 1920 تا آخر دهه 1930 بهعنوان بخشی از برنامه دینستیزی کمونیسم در قبال مسلمانان صورت گرفت.
در این دوره بسیاری از چهرههای مذهبی اسلامی کشته شده و آموزش اعمال مذهبی بهشدت کاهش یافت. اما با آغاز جنگ جهانی دوم و حمله آلمان به شوروی در 1941، به دلیل نیاز رهبران کمونیست به نیروی انسانی برای شرکت در جنگ، سیاستهای رسمی در قبال اسلام معتدلتر گردید.
یکی از مهمترین تغییرات این دوره تاسیس انجمن مسلمانان آسیای مرکزی در 1943 بود که همچون سه سازمان مشابه برای دیگر مناطق مسلماننشین شوروی، توسط کرملین کنترل میشد. اگرچه این ساختارها برای جمعیت گسترده مسلمانان آن زمان کافی نبود، اما نخستین زمینههای قانونی برای ایجاد موسسات مذهبی، آموزش مذهبی و به جا آوردن فرائض اسلامی در شمار محدودی از مساجد فراهم آمد.
وستانیوز(فراخط)
مطالعات آمریکا اروپا
🔸#احیاء_دینگرایی_با_فروپاشی_کمونیست دوران حاکمیت 70 ساله اتحاد جماهیر شوروی تاریکترین دوره در تا
🔸#احیاء_دینگرایی_با_فروپاشی_کمونیست
یکی از مشخصههای آخرین سالهای شوروی و آغاز زمزمههای استقلال، گرایش روزافزون به آموزههای اسلامی، بهویژه میان جوانان بود.
این امر موجب شد در دوره پساشوروی اسلام به عنصر مهمی در مباحثات ملیگرایانه روشنفکران تاجیک بدل شود. در اواخر 1989، مسامحت نسبی در قبال دین در دوره گورباچف موجب نوعی احیاء نسبی در گرایشات و عمل به فرائض دینیِ اسلام و مسیحیت ارتدوکس گردید. در این دوره مساجد جدیدی تاسیس شدند و آموزش اسلامی و مشارکت در امور دینی افزایش یافت.
در این ایام خطیبان مسلمان جدیدی در تاجیکستان ظهور یافتند و اقتدار رسمی انجمن مسلمانان آسیای مرکزی که در تاشکند مستقر بود، در تاجیکستان فروریخت. تاجیکان مرجع دینی مستقل خود را یافتند و به اتکاء به ازبکستان در امور دینی پایان دادند.
این امر موجب شکوفایی روند احیاء دینی تاجیکستان پس از فروپاشی گردید. روشنفکران و روحانیون برجسته تاجیک همچون حاج اکبر تورجانزاده (که از 1988 قاضی کلان تاجیکستان بود) و مرحوم سیدعبدالله نوری (رهبر گروههای اپوزوسیون در فرایند صلح و موسس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان) نقش بیبدیلی در این سالها ایفا نمودند.
آمار و اطلاعات کمی و کیفی پس از استقلال همچون مشارکت مردم در امور دینی، تعداد فضاهای مذهبی همچون مساجد و موسسات مذهبی، آموزش مذهبی و دانش دینی مردم و ... گویای احیاء دینی در تاجیکستان پس از استقلال است.
وستانیوز(فراخط)
🔸 #هویت_اسلامی_تاجیکها
یکی از مهمترین مسائل پس از #استقلال تاجیکستان و درواقع تمام جمهوریهای آسیای مرکزی، بحران هویت بود. در دوران اتحاد جماهیر شوروی تلاشهای بسیاری برای کمرنگ ساختن مولفههای هویتی قومی- مذهبی جمهوریها و جایگزینی آن با هویت ملی شوروی صورت گرفته بود.
سنتها و فرهنگهای روسی از این پس نمود بیشتری در زندگی روزمره مردم این منطقه داشتند و نسلهای جدیدتر دانش و گرایش بیشتری به روسیه در مقابل اجداد و نیاکان خود داشتند. بهویژه در زمینه مذهب که ریشهای عمیق و هزاران ساله در ماوراءالنهر داشت و اینک بهدلیل محدودیتهای اعمال شده توسط کمونیستها در شرف فراموشی بود.
البته باصرف نظر از محدودیتهای «سخت» اعمال شده در قبال مردم این مناطق همچون تخریب مساجد، زندانیکردن، تبعید و قتل چهرههای تاثیرگذار و جریانسازِ فرهنگی و مذهبی جمهوریها، اعمال قوانین محدودکننده در زمینه آموزش و مشارکت در امور فرهنگی-مذهبی و ...، مولفههای نرم قدرت شوروی تاثیر بیشتری بر مردم این منطقه داشت.
تقریبا عمده روشنفکران تاجیک که نمادهایی از مدرنیته را از نزدیک مشاهده کردند در مسکو و سنتپترزبورگ تحصیل کرده بودند. ساختار روشنفکری و ظهور نخبگان تحصیلکرده جدید در تاجیکستان نیز با مدیریت روسها در دوره اتحاد جماهیر شوروی شکل یافته بود.
علاوه بر این تبلیغات آن زمان رهبران کمونیست برای قرار دادن شوروی بهعنوان یک ابرقدرت جهانی و برابری استراتژیک آن با ایالات متحده آمریکا، ترویج و تبلیغ نمادهای پیشرفت و توسعه شوروی همچون تسلیحات مدرن، موشکها دوربرد و صنایع فضایی که در گوشه و کنار شهرهای آن زمان یافت میشد نیز برای مردم جمهوریهای کوچک آسیای مرکزی، ازجمله تاجیکستان جذابیت داشتند.
امروزه نیز حتی با تشدید بحران هویت و ضعفهای ساختاری دولتهای مستقل شکل گرفته بسیاری از مردم این مناطق جلوههایی از شکوه و برازندگی ملی دوره شوروی را آرزو میکنند.
در نخستین روزهای پس از استقلال و ظهور ثبات نسبی در تاجیکستان با سپری شدن جنگ داخلی و به نتیجه رسیدن فرایند صلح میان گروههای اپوزوسیون و دولت رحماناف، کم کم بحران هویتی جلوههای بیشتری به خود دید.
دولت تاجیکستان در تلاش بود تا هویت نوینی را در تاجیکستان بر مبنای مولفههای غیرمذهبی و با اتکاء به ملیگرایی شکل دهد. نخستین و مهمترین ابزاری که رحمان به آن متوسل شد تاریخ بود.
سلسله سامانیان که در مناطقی از تاجیکستان کنونی مستقر بودند مبنای این دیدگاه تاریخی دولت تاجیکستان قرار گرفت. دولت تاجیکستان از این پس اهتمام ویژهای به ملی کردن این نمادهای تاریخی صورت دادند که از جمله آنها میتوان به نامیدن پول ملی کشور به نام سامانی و ساخت نمادهای تاریخی و مجسمههای گوناگون از شخصیتهای تاریخی ایران باستان در گوشه کنار شهر دوشنبه اشاره کرد.
حتی خود امامعلی رحمان اقدام به نگارش کتابی با عنوان «تاجیکان در آئینه تاریخ: از آریان تا سامانیان» نموده و آموزش آن در مدارس تاجیکستان اجباری شد.
در کنار این اقدامات، در راستای سیاستهای دوره شوروی، دولت تاجیکستان تلاشهای زیادی را نیز برای از میان برداشتن مولفههای اسلامی از هویت مردم این کشور صورت داده است. البته توجیه دولت مقابله با اسلام سنتی تاجیک بوده و مدعی از میان برداشتن مولفههای خارجی اسلام است.
اما به رغم تمام این تلاشها، از میان برداشتن مولفههای اسلامی هویت تاجیکها صورت نگرفته است. چه بسا بحران هویتی بهوجود آمده در این کشور در نتیجه قرار دادن مبنای سکولار برای دولت، ملت و هویت تاجیکها هصورت گرفته است. اما بهرغم تمامی این تلاشها، حضور و نفوذ اسلام در لایههای عمیق و درونی هویت تاجیکها موجب شده با فرایند تقابلی صورت گرفته، این هویت به نوعی تحکیم و تثبیت هم شود تا حدی که بعضا دولت هم مجبور میشود خود را سردمدار و پیشقراول اسلام در کشور جلوه دهد.
در جامعه امروزِ تاجیکستان که نظامی فاقد قانونمداری و مستبد، با فساد ساختاری گسترده وجود دارد، اسلام به تاجیکها کمک میکند تا زندگی روزمره و معیارهای اخلاقی خود را با آن تنظیم نمایند. درحالیکه کشور مملو از ارتشاء شده و بیعدالتی در نظام مالکیت حاکم است، اخلاق اسلامی مقاومت میکند. مقررات اسلامی ازجمله زکات به فقرا و مستمندان یاری میرساند.
علاوه بر این، اسلام در طول بحرانهای گوناگون تاجیکها از حمله مغول تا فشارها و جنگها دوره روسیه تزاری و خفقان کمونیستی و دوران جنگ داخلی، مامن و پناهگاهی برای حفظ مردم این کشور بوده است. بهویژه ماهیت تصوفگونه اسلامِ تاجیکها که نقش موثرتری در این راستا ایفا نموده است.
وستانیوز(فراخط)
🔸جنگ جهانی دوم1941-1942
پنساکولا پرل هاربر را در 29 نوامبر 1941 که عازم مانیل در فیلیپین بود، ترک کرد. پس از حمله به پرل هاربر، کاروان به سمت استرالیا رفت و در 22 دسامبر وارد بندر بریزبن شد. پنساکولا در 19 ژانویه 1942 به پرل هاربر بازگشت و در 5 فوریه برای گشت زنی در مسیرهای جزایر ساموآ به دریا رفت.
هواپیماهای اژدر افکن دریاسالار اسپروانس و بمب افکن های شیرجه زن به ناوهای ژاپنی حمله کردند. آکاگی و کاگا در آتش سوختند و سوریو به شدت آسیب دید چهارمین ناو ژاپنی ها (هیریو) که عملیاتی بود حملاتی علیه یورک تاون انجام داد و باعث شد ناوهای آمریکایی به ان وهیریو بارها در آتش گرفت. در همین حال، یورکتاون توسط سه بمب مورد اصابت قرار گرفته بود برای زندگی خود میجنگید. پنساکولا به سمت یورک تاون رفت تا کمک کند اما یورک تاون غرق شده بود.
در 26 اکتبر هواپیماهای شناسایی یک ناو ژاپنی و را پیدا کردند و نبرد جزایر سانتا کروز را آغاز شد. در طی نبرد هورنت آسیب شدیدی دید که خدمه مجبور شدند آن را رها کنند و بعد
پنساکولا 188 بازمانده را از هورنت را نجان داد و آنها را در نومئا پیاده کرد.
وستانیوز(فراخط)
🔸خلیج فارس در منابع مورخان عرب
🔺بحرفارس، البحر الفارسي، الخليج الفارس و خليج فارس عبارات و واژههایی است که مورخان عرب مسلمان در معرفی و اشاره به خلیج تا ابد فارس از آن بهره بردهاند. در آثار مربوط به دوره اسلامی و آثار نویسندگان عربی میتوان بیش از 30 کتاب جغرافیایی، تاریخی، ادبی یا کتابهای تفسیر اصول اخلاقی و حقوقی، از دانشمندان مسلمان و عرب زبان مورد شناسایی قرار داد، که از خلیج فارس نام بردهاند. ابن حوقل، ابن خردادبه و استخری، سه تن از جغرافیدانان صاحبنام عرب مسلمان در آثار خود خلیج فارس را در زمره مبادی مهم بازرگانی در مشرق زمین و به ویژه در صدر اسلام دانستهاند. در حقیقت مورخان عرب، ایرانی، مسلمان و غیر مسلمان اتفاق نظر دارند که دریای پارس یکی از معابر آبی کهن ایرانیان است. ابن بلخی، مورخ عرب و ایرانی الاصل که از نجبای باختر است در «فارسنامه» خود تنها خلیج فارس را میشناسد و راههای خلیج فارس را به مناطق مختلف ایران و سرزمینهای دور و نزدیک دیگر با ذکر فواصل آنها را نام برده است.
🔺کتاب حدود عالم من المشرق الی مغرب که قدیمیترین کتاب جغرافیا به زبان فارسی است و در 372 هجری تالیف یافته بیان میکند: «خلیج پارس از حد پارس برگیرد با پهنای اندک تا به حدود سند.»
🔺همچنین محمد بن نجیب بکیران در کتاب «جهان نامه» که نسخه آن در روسیه چاپ شده و از تالیفات فارسی همان قرن است، مینویسد: «بحر کرمان پیوسته است به بحر مکران و جزیره کیش که مروارید از آنجای آورند در این دریاست و چون از بحر کرمان بگذری بحر پارس باشد و طول این دریا از حدود عمان تا نزدیکی سراندیب بکشد و بر جانب جنوب او جمله زنگبار است.»
🔺ابوبکر احمد بن محمدبن اسحاق بن ابراهيم الهمداني مشهور و معروف به ابن الفقيه در اثر جغرافيايي معروف خود«مختصر کتاب البلدان» که در سال 279ق تأليف شده درباره خليج فارس مینویسد: «بدان که درياي پارس و هند از براي پيوستگي به يکديگر هر دو يک دريا هستند.»
🔺ابوعلي احمد بن عمر بن رسته نیز در اثر خود با عنوان «الاعلاق النفيسه» میآورد: «اما درياي هند، از آن خليجي به سوي ناحيت پارس بيرون آيد که خليج فارس نام دارد... و بين اين دو خليج يعني خليج احمر و خليج پارس سرزمين حجاز و يمن و ديگر بلاد عرب واقع است.»
🔺ابوالقاسم عبيدالله بن عبدالله بن احمد بن خرداد به خراساني در کتاب خود «المسالک و الممالک» در اين باره مينويسد: «گروهي از اين رودها به سوي بصره و گروهي به سوي مذار (شهري بين واسط و بصره) روانند و سپس همه آنها به درياي پارس ميريزند.»
🔺یکی دیگر از مورخان عرب که نام خلیج فارس را در اثر خود آورده بزرگ بن شهريار الناخذاه هرمزي (ناوخداي هرمزي) است که در «عجايب الهند» از بحر فارس براي معرفي خليج فارس استفاده کرده است. ابواسحاق ابراهيم بن محمد الفارسي الاصطخري هم نیز در کتاب «مسالک الممالک» از همين عبارت بحر فارس براي معرفي نام خليج فارس استفاده ميکند.
🔺ابوريحان محمد بن احمد البيروني الخوارزمي نيز در آثار خود واژههاي درياي پارس ـ خليج پارس ـ بحر پارس را براي معرفي خليج فارس ذکر کرده است.
🔺ابن حوقل در اثرش « صورﺓ الارض» و بشاري در کتابش احسن التقاسيم في معرفه الاقاليم که به ترتيب در سالهاي 367ق و 375ق تأليف شدهاند، واژه «بحر فارس» را به جاي خليج فارس به کار بردهاند در کتاب «حدودالعالم من المشرق الي المغرب» هم در معرفي خليج فارس از عبارت « خليج فارس» بهره گرفته شده است.
🔺ابن حوقل در «صورة الارض»، محمد بن نجيب بکيران در «جهان نامه»، ابن البلخي در «فارسنامه»، شرفالزمان طاهر مروزي در «طبايع الحيوان»، ابوعبدالله محمد بن عبدالله بن ادريس در کتاب «نزهه المشتاق في اختراق الآفاق»، شهابالدين ابوعبدالله ياقوت بن عبدالله حموي رومي در اثر مشهور خود «معجمالبلدان»، ابوعبدالله زکريا بن محمد بن محمود قزويني در «آثارالباقيه و اخبارالعباد»، ابوالفداء در «تقويمالبلدان» و شمسالدين ابوعبدالله محمد بن ابي طالب الانصاري الدمشقي الصوفي در «نخبةالدهر في عجايب البر و البحر» از واژههای بحر پارس، دریای پارس و بحر فارس برای معرفی خلیج فارس استفاده کردهاند.
وستانیوز(فراخط)
هدایت شده از مدرسه مهارتهای "فراخط"
🔴 بررسی اتفاقات اخیر ایران در بستر نظم نوین جهانی
💢بروزترین تحلیلها و اطلاعات نظم نوین جهانی، جنگ ترکیبی، قفقاز و...
با حضور برترین اساتید صداوسیما
💢ارایه مدرک، ابزارهای آموزشی و محتوای تکمیلی
عرضه به چهارمیلیون کاربر ایرانی
اطلاعات تکمیلی به زودی
💎فراخط همیشه برخط
هدایت شده از غرب آسیا
معرفی دوره آموزشی فراخط
بزودی منتشر میشه، این شروع یک برنامه آموزشی مفصل برای مخاطبین وستانیوز(فراخط) هستش✌️
🔸هویت اسلامی تاجیکهای تاجیکستان
یکی از مهمترین مسائل پس از #استقلال تاجیکستان و درواقع تمام جمهوریهای آسیای مرکزی، بحران هویت بود. در دوران اتحاد جماهیر شوروی تلاشهای بسیاری برای کمرنگ ساختن مولفههای هویتی قومی- مذهبی جمهوریها و جایگزینی آن با هویت ملی شوروی صورت گرفته بود.
سنتها و فرهنگهای روسی از این پس نمود بیشتری در زندگی روزمره مردم این منطقه داشتند و نسلهای جدیدتر دانش و گرایش بیشتری به روسیه در مقابل اجداد و نیاکان خود داشتند. بهویژه در زمینه مذهب که ریشهای عمیق و هزاران ساله در ماوراءالنهر داشت و اینک بهدلیل محدودیتهای اعمال شده توسط کمونیستها در شرف فراموشی بود.
البته باصرف نظر از محدودیتهای «سخت» اعمال شده در قبال مردم این مناطق همچون تخریب مساجد، زندانیکردن، تبعید و قتل چهرههای تاثیرگذار و جریانسازِ فرهنگی و مذهبی جمهوریها، اعمال قوانین محدودکننده در زمینه آموزش و مشارکت در امور فرهنگی-مذهبی و ...، مولفههای نرم قدرت شوروی تاثیر بیشتری بر مردم این منطقه داشت.
تقریبا عمده روشنفکران تاجیک که نمادهایی از مدرنیته را از نزدیک مشاهده کردند در مسکو و سنتپترزبورگ تحصیل کرده بودند. ساختار روشنفکری و ظهور نخبگان تحصیلکرده جدید در تاجیکستان نیز با مدیریت روسها در دوره اتحاد جماهیر شوروی شکل یافته بود.
علاوه بر این تبلیغات آن زمان رهبران کمونیست برای قرار دادن شوروی بهعنوان یک ابرقدرت جهانی و برابری استراتژیک آن با ایالات متحده آمریکا، ترویج و تبلیغ نمادهای پیشرفت و توسعه شوروی همچون تسلیحات مدرن، موشکها دوربرد و صنایع فضایی که در گوشه و کنار شهرهای آن زمان یافت میشد نیز برای مردم جمهوریهای کوچک آسیای مرکزی، ازجمله تاجیکستان جذابیت داشتند.
امروزه نیز حتی با تشدید بحران هویت و ضعفهای ساختاری دولتهای مستقل شکل گرفته بسیاری از مردم این مناطق جلوههایی از شکوه و برازندگی ملی دوره شوروی را آرزو میکنند.
در نخستین روزهای پس از استقلال و ظهور ثبات نسبی در تاجیکستان با سپری شدن جنگ داخلی و به نتیجه رسیدن فرایند صلح میان گروههای اپوزوسیون و دولت رحماناف، کم کم بحران هویتی جلوههای بیشتری به خود دید.
دولت تاجیکستان در تلاش بود تا هویت نوینی را در تاجیکستان بر مبنای مولفههای غیرمذهبی و با اتکاء به ملیگرایی شکل دهد. نخستین و مهمترین ابزاری که رحمان به آن متوسل شد تاریخ بود.
سلسله سامانیان که در مناطقی از تاجیکستان کنونی مستقر بودند مبنای این دیدگاه تاریخی دولت تاجیکستان قرار گرفت. دولت تاجیکستان از این پس اهتمام ویژهای به ملی کردن این نمادهای تاریخی صورت دادند که از جمله آنها میتوان به نامیدن پول ملی کشور به نام سامانی و ساخت نمادهای تاریخی و مجسمههای گوناگون از شخصیتهای تاریخی ایران باستان در گوشه کنار شهر دوشنبه اشاره کرد.
حتی خود امامعلی رحمان اقدام به نگارش کتابی با عنوان «تاجیکان در آئینه تاریخ: از آریان تا سامانیان» نموده و آموزش آن در مدارس تاجیکستان اجباری شد.
در کنار این اقدامات، در راستای سیاستهای دوره شوروی، دولت تاجیکستان تلاشهای زیادی را نیز برای از میان برداشتن مولفههای اسلامی از هویت مردم این کشور صورت داده است. البته توجیه دولت مقابله با اسلام سنتی تاجیک بوده و مدعی از میان برداشتن مولفههای خارجی اسلام است.
اما به رغم تمام این تلاشها، از میان برداشتن مولفههای اسلامی هویت تاجیکها صورت نگرفته است. چه بسا بحران هویتی بهوجود آمده در این کشور در نتیجه قرار دادن مبنای سکولار برای دولت، ملت و هویت تاجیکها هصورت گرفته است. اما بهرغم تمامی این تلاشها، حضور و نفوذ اسلام در لایههای عمیق و درونی هویت تاجیکها موجب شده با فرایند تقابلی صورت گرفته، این هویت به نوعی تحکیم و تثبیت هم شود تا حدی که بعضا دولت هم مجبور میشود خود را سردمدار و پیشقراول اسلام در کشور جلوه دهد.
در جامعه امروزِ تاجیکستان که نظامی فاقد قانونمداری و مستبد، با فساد ساختاری گسترده وجود دارد، اسلام به تاجیکها کمک میکند تا زندگی روزمره و معیارهای اخلاقی خود را با آن تنظیم نمایند. درحالیکه کشور مملو از ارتشاء شده و بیعدالتی در نظام مالکیت حاکم است، اخلاق اسلامی مقاومت میکند. مقررات اسلامی ازجمله زکات به فقرا و مستمندان یاری میرساند.
علاوه بر این، اسلام در طول بحرانهای گوناگون تاجیکها از حمله مغول تا فشارها و جنگها دوره روسیه تزاری و خفقان کمونیستی و دوران جنگ داخلی، مامن و پناهگاهی برای حفظ مردم این کشور بوده است. بهویژه ماهیت تصوفگونه اسلامِ تاجیکها که نقش موثرتری در این راستا ایفا نموده است
وستانیوز(فراخط)
🔸تمدن ایلام باستان (هالتاماتی)
هالتاماتی سرزمینی باستانی بود ، که نخستین بار در هزاره پنجم قبل از میلاد ، در عرصه جهانی ظهور پیدا کرد . شوش قلب تپنده این تمدن و پایتخت آن بشمار میرفت. قلمرو و حیطه این تمدن ، در استان های کنونی ، خوزستان ، لرستان، کهگلویه بویراحمد، فارس،بوشهر،ایلام بود . شهرهای مهم آن عبارت بودند از شوش و آنزان (خوزستان) ، ماداکتو(ایلام) ،خایدالو (لرستان) ، لیان(بوشهر) که طوایف مختلف ایلامی در این شهرها سکونت داشتند .
که این طوایف عبارت بودند از :
آوان ها، سیماشکی ها ، اپرتی ها و انشانی ها ..
از این پس در این کانال به تاریخ سیاسی ، جنگها و اتفاقات مهم این تمدن پرشکوه خواهیم پرداخت.
وستانیوز(فراخط)
مطالعات آمریکا اروپا
🔸تمدن ایلام باستان (هالتاماتی) هالتاماتی سرزمینی باستانی بود ، که نخستین بار در هزاره پنجم قبل از
🔸روابط ایلام و سومر (بخش اول)
قدیمی ترین منبع سومری که نامی از سرزمین و دولت ایلام برده است کتیبه ای مربوط به پادشاه سومری سلسله اول کیش به نام ان-مبرگیسی (En-Mebargisi) در 2700 سال قبل از میلاد مسیح می باشد. در این کتیبه گفته شده است که این شاه به ایلام لشکر کشیده است و از آنجا غنائم بسیار یه چنگ آورده است . با استناد به این منابع می توان به دشمنی بین سرزمین ایلام و سومر پی برد. اما با وجود این جنگها، رابطه اقتصادی و فرهنگی بین ایلام و سومر برقرار بود. بین النهرین به منابع ایلام مانند الوار و سنگ های گوناگون، فلزهایی مانند سرب، مس، قلع و نقره و سنگ های مرمر و خارا و همینطور سنگ های قیمتی و اسب نیاز داشته است و اکثریت لشکرکشی های بین النهرین به ایلام برای اطمینان داشتن از ورود چنین محصولاتی از ایلام به بین النهرین بوده است. ایلامیان نیز برای دست آوردن ثروت های متمرکز و حتی برای جلوگیری از خطر احتمالی از سوی بین النهرین گاها به این سرزمین حمله ور میشدند و اولین پیروزی ایلام بر سومر در کتیبه ای مربوط بین سالهای 2600 تا 2550 قبل از میلاد از پادشاه ایلامی به نام "کوریشک" یاد میکند که توانسته است سومر را تصرف و پادشاه سومر را اسیر کند و به منطقه آوان در ایلام ببرد. هرچند که امروزه محل دقیق آوان مشخص نیست ولی کشمکش بین ایلام و بین النهرین تا قرن ها ادامه داشت.
وستانیوز(فراخط)